
AJBAN 440N 4x4 od VOP CZ a NIMR
"Strategické partnerství mezi státním podnikem VOP CZ a společností NIMR, je zásadním úspěchem pro celý český obranný průmysl.
Potvrzuje se, že naše firmy mají v zahraničí dobrý zvuk" - ministr obrany Martin Stropnický
Výrobce vojenských vozidel NIMR Automotive, součást Emirates Defence Industries Company, sídlící ve Spojených arabských emirátech, hodlá v příštích letech proniknout na evropské trhy. Na začátku roku 2017 byla na International Armoured Vehicles conference (IAV 2017) v Londýně, dohodnuta spolupráce se státním podnikem VOP CZ. Český výrobce bude spolupracovat na prodeji a výrobě obrněných vozidel v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Dohodu o strategické spolupráci při zavedení na trh, výrobě a poprodejní podpoře kompletní řady obrněných vozidel NIMR do zemí Visegrádské čtyřky, byla oficiálně podepsána na únorovém mezinárodním veletrhu bezpečnostní a obranné techniky IDEX ve Spojených arabských emirátech. Společnost NIMR předpokládá, že spolupráce s VOP CZ jí pomůže získat evropské zákazníky a přizpůsobit její vozidla chladnějšímu evropskému počasí. NIMR se zajímá o vstup na evropské trhy v době, kdy evropští členové Severoatlantické aliance (NATO) posilují výdaje na obranu. Firma zde ale bude muset soupeřit s řadou konkurentů, jako jsou General Dynamics, Nexter či Patria. Ambice rozhodně nejsou malé. V příštích třech až pěti letech by měl NIMR a VOP CZ vyrobit více než 1000 vozidel. Vozy budou mít dohromady hodnotu převyšující 500 milionů amerických dolarů, tedy více než 12,7 mld.Kč. Cena jednoho vozidla Ajban by se tak mohla pohybovat pod 13 mil.Kč. Nyní něco k oboum podnikům.
Společnost NIMR Automotive je dceřiná firma státní společnosti Emirates Defence Industry Company (EDIC) a je předním výrobcem vojenských vozidel na Blízkém východě. Byla založena v roce 2000 a sídlí ve Spojených arabských emirátech. Zaměřuje se na výrobu lehkých 4x4 a středních 6x6 kolových modulárních vozidel, určených pro operace v náročném terénu. Vozidla slouží v celém regionu MENA a mají dobrou pověst především díky univerzálnosti, odolnosti a výkonnosti. Moderní kolová vozidla, která firma produkuje, jsou určena pro použití v nejnáročnějším prostředí. Vozidla NIMR v provedení 4x4 a 6x6 jsou k dispozici v obrněné nebo neobrněné verzi, nabízí modulárně konfigurovatelnou kapacitu posádky a užitečného zatížení, a to vše s ohledem na požadovanou ochranu a pohyblivost. Vozidla nabízejí například nejlepší výkon a spolehlivost v pouštním prostředí.
VOP CZ je státní podnik z Šenova u Nového Jičína. Byl založený ministerstvem obrany a jeho hlavním cílem je zabezpečovat potřeby české armády. Zabývá se především vývojem, výrobou, opravami, servisem a modernizacemi pozemní vojenské techniky. Má přes 870 zaměstnanců. V roce 2016 vytvořil tržby přesahující 1,3 miliardy korun, což byl oproti roku 2015 více než třicetiprocentní nárůst. Státní podnik VOP je již dva roky je dodavatelem pancéřových kabin na vozidla Ajban a díky tomuto úspěšnému projektu, bude spolupráce rozšířena i na obchodní zastoupení především pro země Visegrádské čtyřky. Dodám, že podvozky k těmto vozidlům dodává společnost Talosa z Kopřivnice, která vypracovala i původní prototyp vozidla Ajban.
Poevropštěná verze AJBAN 440N
V roce 2017 představila společnost VOP CZ a NIMR Automotive společný projekt v oblasti vojenských vozidel, NIMR AJBAN 440N. Toto vozidlo demonstruje více než dvouleté, úspěšné strategické partnerství obou firem. AJBAN je známé jako vysoce mobilní pancéřované vozidlo s pohonem 4x4, které nabízí výjimečnou schopnost jízdy v terénu, spolehlivost i výkon. Vozidlo NIMR 440N prošlo celou řadou úprav umožňujících plné ovládání a využití i za chladných klimatických podmínek podle vojenské normy STANAG 2895 (-32°C až +55°C). Další změny podle směrnic NATO zahrnují např. úspěšnou úpravu elektromagnetické kompatibility podle požadavku standardu MIL-STD 416F.
Technické parametry
Základní podvozková platforma vozidel AJBAN má jednotný podvozek 4x4 o nosnosti až 9000 kg. Nástavba je volitelná a může být tvořena otevřenou konstrukcí, nebo pancéřovou kabinou chránící osádku před ručními zbraněmi tak před výbuchem IED. Podle katalogu společnosti Nimr zahrnuje rodina vozidel Ajban několik různých variant. Typ předvedený ve Vyškově nese označení Ajban 440A. Prezentovaný je jako chráněné vozidlo se speciální úpravou zajišťující zvýšenou odolnost proti minám a IED. Dle prospektů výrobce je prázdná hmotnost Ajban 440A 9,55 t a nosnot 1,2 t. Lehčí typ Ajban 440 má hmotnost 6,5 t a nosnost 2,5 t. Nejvyšší možná ochrana korby Ajban 440A dosahuje stupně 4 dle normy NATO STANAG (náboje 14,5×114mm vystřelené z 200 m), ochrana podvozku pak stupně 3a a 3b (8kg nálož kdekoliv pod vozidlem). Vůz je poháněn naftovým motorem Cummins ISBe 300 o obsahu 6,7 l s výkonem 221 kW a automatickou šestirychlostní převodovkou Allison 3000SP. Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd 700 km (180l nádrž). Výzbroj vozidla je variabilní, nejčastěji prezentovaná je lafeta s těžkým 12,7mm kulometem. Vozidlo lze osadit i robotickou zbraňovou stanicí. Osádku vozidla 440A tvoří čtyři lidé. Další vyráběná vozidla jsou na podvozkové platformě HAFEET, Nimr nebo N35, které jsou již volitelné jako 4x4 nebo 6x6. Obě společnosti předvedou na konci února během Industry Days ve Vyškově zástupcům českého ministerstva obrany a armády vozidlo NIMR AJBAN440A 4x4. Dle mluvčího VOP CZ Petra Bohuše, je cílem nabídnout české armádě moderní lehké obrněné vozidlo se špičkovými parametry, které může sloužit také jako platforma pro chemické, průzkumné, logistické, zdravotnické a další varianty.
Terénní automobil RIV
zkratka: Rapid Intervention Vehicle
vozidlo pro jednotky rychlé reakce či nasazení
osádka: 4
hmotnost: 4 000 kg
užitečné zatížení 1 500 kg
délku 4 890 mm
šířku 2 000 mm
výška 1 818 mm
dojezd 1 000 km
Vozidlo Ajban 440
lehké taktické vozidlo s pancéřovou karoserií
osádka: 4
hmotnost: 10 750 kg
délka: 5 600 mm
šířka: 2 350 mm
výška: 2 350 mm
dojezd 900 km
Vojskové zkoušky na začátku roku 2017
Na konci února 2017 proběhnou dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Budou zde testována vozidla od Toyoty, Jeepu, Land Roveru, Škoda auto a NIMR, jejichž vozidla řady Ajban by se montovala ve státním podniku VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Velení armády zde bude hledat vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Vozidla UAZ byla do výzbroje tehdejší Československé lidové armády postupně zaváděná od 70.let minulého století. Přestože se novější verze nakupovaly ještě v 90.letech, v současnosti jsou už morálně a technicky zcela zastaralá. Land Rovery začala armáda nakupovat v roce 1995. Řada vozidel se účastnila zahraničních misí na Balkáně, v Afghánistánu nebo Iráku. Nejstarší Landrovery mají proto věk více než 20 let. Plánovanému nákupu dalších Landroverů zabránilo ukončení jejich výroby v prosinci roku 2017. Podle zveřejněných údajů používá AČR v současnosti asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t. Z celkového počtu je Landroverů 740, UAZů 630 ks a vozidel značky Toyota 115 ks. Lehkých obrněných vozidel o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 kusů jsou stroje Iveco LMV. AČR má stále ve výzbroji i letité 7t sovětské průzkumné transportéry BRDM-2. Krom již zmíněného vozidla Ajban, byla překvapením i účast militarizovaného SUV Kodiaq od automobilky Škoda Auto. Osobně mi ale přijde, pro potřeby armády, vhodnější právě čístě vojenské vozidlo Ajban, které patrně nabídne VOP CZ. V tomnto případě je ale jisté, že cenou nebude moct konkurovat sériově vyráběným automobilům, jakým je Kodiaq atd. Teoreticky by mohli stihnout i tendr na nákup 40+40 lehkých obrněných vozidel CBRN (protichemických vozidel). Více o záměru MO, tedy budeme vědět již velmi brzy.
Zdroj:
http://www.euro.cz/byznys/skodovka-chce ... n=copylink
http://palba.cz/viewtopic.php?f=323&t=7311
http://www.monch.com/mpg/news/14-land/6 ... op-cz.html
http://defence-blog.com/army/nimr-autom ... mpany.html
http://www.nimr.ae/catalogs/ajban-440a.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Nimr_(veh ... ufacturer)
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... ny-130107/




takhle vypadalo obrněné vozidlo NIMR ještě v roce 2013