Vozidlo AJBAN 440N pro AČR ?

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Bogdan 2351 jako náhrada za vozidla UAZ ukrajinské armády

UAZy mají v plánu nahradit i Ukrajinci a je docela inspirativní, že by je chtěli nahradit vozidlem Bogdan 2351. Jedná se o vozidlo kategorie light utility vehicle a je velice podobnývozidlu Amarok M nebo Toyota Hilux. Je postavené na čínském podvozku Great Wall Wingle 5 a výrábět se bude od roku 2017 v továrně Bogdan Motors. Tyto podvozky se prodávají v Austrálii jako V-Series a v Evropě jako Steed. Netvrdím, že má pro nás nás Bogdan smysl, ale rozhodně by bylo lepší, kdyby se SVOS domluvil na výrobě obdobného čínského podvozku, než ten BAIC co představili. Rozhodně bych byl radši pro Amarok M, než jakkoliv militarizovaný Kodiaq, který vypadá mimo silnici nemístně, "jako když si rodinka vyjede na houby a musí sjet na polňačku". Třeba ale SVOS za pár let předvede zeleného Kodiaqa se zvedlým podvozkem a pancéřováním, to co ale škodovka přivezla na ty testy, nebylo nic moc (spíš trapné). Zdroje:
http://defence-blog.com/army/bogdan-cor ... e-uaz.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Wall_Wingle

Obrázek Obrázek
Bogdan 2351 a Great Wall Wingle 5 European Edition (2014)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od skelet »

česká posedlost škodovkou je neuvěřitelná..
nejrozumnější je nakoupit něco na bázi Toyota Landcruise, protože ta je všude a dokáže to opravit kde jaký kovář (protože ji sám má). To také byla výhoda i toho Defíka, obrovská celosvětová rozšířenost.
ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od klingy »

Skelete, ale myslis LC serie 70? dufam, ze nie 200...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od skelet »

LC200 leda pro štáb :D
ObrázekObrázekObrázek
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od tomas.kotnour »

Rád bych zde navázal na velice podnětný příspěvek kolegy Starlighta reagující na zavedení tahačů minometů PRAM-L na podvozku TATRA 815-7T3RC1, který je uveden na webu Armádní noviny a který by měla brát v potaz i AČR při výběru nových obrněných vozidel 4x4.
1)
Samozřejmě chápu, že náhrada muzeálních náklaďáků V3S 6x6 měla už proběhnout dávno. Chápu, že je potřeba pancéřování a že v roce 2009 zkoušky prototypu T810 PRAM na bázi balisticky zoodolněné Tatry T810-V-P neproběhly dobře právě kvůli přetížení přední nápravy.

Chápu, že je organizačně nejjednoduší nahrazovat V3S (nebo obyčejné T810-V) za nové Tatry T815-7 v poměru jedna ku jedné a neměnit nic na personálním složení jednoho palebného týmu (řidič + tříčlené obsluha minometu).

Poznámka: Velmi pěkné foto verze V3S M2 NA v provedení pro převoz minometu Vz.82 PRAM-L je zde: http://www.brdm2.estranky.cz/fotoalbum/ ... 82-pram-l/)

Chápu, že termín dodání 41 kusů do června 2017 je velké plus pro TATRA TRUCKS. Chápu, že i cena okolo 15 mil Kč včetně DPH (cca 0,5 mil USD bez DPH) může být lákavá. Pro srovnání podvozek Panduru II, který by pro byl ideální platforma pro podprůrné zbraně v rámci mechanizovaného praporu s KBVP Pandur II, stojí stále do 60 mil Kč včetně DPH.

2)

Už ale méně chápu, že na převoz stále stejného nákladu – tedy obsluhy, vlastního minometu Vz.82 PRAM-L (přepravní hmotnost 240 kg) a 80 kusů nábojů (každý po 16 kg) ve 40 dřevěných truhlících a dalšího vybavení, které dohromady váží cca 3 tuny - dosud „stačila“ jedna V3S M2 NA 6x6. Ta měla užitečné zatížení 3,5 tuny (terén)/5,5 tuny (silnice). A najednou je „potřeba“ nákladní automobil 8x8 s užitečným zatížením až 18 tun (a tažnou silou 16 tun).

Tato přepravní kapacita ale v podstatě zůstane nevyužita. Minimálně do té doby než budou použita pro jiné účely, například jako čistě muniční vozidla. Pro představu: 95 dělostřelckých nábojů (granátů, výmetných náplní, zapalovačů) ráže 155 mm váží okolo 5,4 tuny. I kdyby se teoreticky tyto Tatry použily jako muniční vozidla pro budoucí hounice 155 mm, tak je tam stále hodně rezervy.

Můžeme asi dlouho diskutovat, jaké limity (například průchodnosti) má nasazení takto rozměrného, těžkého a nápadného vozidla jak v poli nebo městské zástavbě. Nebo jaké limity budou při přesunu mimo dosah kontinentální železníční nebo silniční sítě. Samozřejmě vůči zastaralé V3S nastane obrovksý skok vpřed.

Můžeme také dikutovat, kam vlastně AČR ve své výzbrojní politice směřuje. Nové Tatry T815-7 mají zřejmě lepší baliistickou odolnost než vlastní KBVP Pandur II AČR, které mají být v boji před minomety a ty je mají nepřímou palbou podporovat.

Můžeme také diskutovat, jak je promyšlena balitistická odolnost vozidla, když zřejmě nepancéřováná korba valníku je naplněná dělostřeleckou municí. Ta není moderního typu a bude asi velmi citlivá na všemožná bojové poškození. Bohužel kabina takto blízké explozi vlastních minometných min neodolá.

3)
A to všechno proto, že pancéřovaná kabina pro 5 lidí je na Tatru T810 6x6 moc a v portfoliu Tatry ji uveze jen T815-7 8x8?

Podobný problém řeší i protiletadlové oddíly AČR se systémem RBS-70. Protletadlovci mají tu smůlu, že protiletadlové družstvo má 6 členů, a tak se řeší přestavba nepancéřovaných T810 PVO 6x6 (na bázi T810-V) na balisticky zodoleněnou verzi T810-V-P-MBS.

Možná jsem si z těchto dvou příkladů vyvodil mylný dojem, ale nechybí náhodou AČR (a potažmo TATRA TRUCKS jako monopolnímu dodavateli pro MO ČR) nějaká kolová pancéřovaná vozidlová platforma s užitečným zatížením 3,5 až 5 tun?

Taková, která nebude bojová, ale spíše kategorie utility nebo logistic. Vzhledově ale stále blíže k obrněnému transportéru/taktickému bojovému vozidlu, kde pancéřování kryje větší plochy a současně je hmotnost pamcéřování rovnomerně rozložená na jednotlivé nápravy?

Nevím, jestli už zmíněný americký megaprogram blízké budoucnosti JLTV je to, co mám na mysli. Ale je zajímavé, že právě verze M1280 General Purpose (JLTV-GP) uveze pod pancířem 4 osoby (užitečné zatížení 1,6 tuny) a utáhne přívěsný vozík (dalších cca 1,6 tuny). Plánované dvoumístné logistické verze a tahače pak budou mít užitečné zatížení až 2,3 tuny + přívesný vozík (cca 1,6 tuny).
Toto není vždy jenom otázka nosnosti, ale i objemu nástavby a rozměrů ložné plochy.
V tomto případě je objem potřebný pro minomet (DxŠxv) 2 800 x 1 800 x 1 400 mm a 40 beden pro minometnou munici o rozměrech á 900 x 360 x 250 mm.

Uvažovaná vozidla 4x4 pro náhradu vozidel IVECO LMV a Dingo 2 mají s 4dvéřovou kabinou rozměry ložné plochy typicky 1 400 x 2 300 x 1 100 mm a nosnost 3 000+ kg.
V AČR jsou v současnosti taktéž zavedeny přívěsy CL 35 ARM LMV z produkce společnosti Clearmont Automotive s rozměry ložné plochy 2 600 x 2 000 x 1 100 mm při hmotnosti prázdného 1 000 kg s nosností 2 500 kg. Po úpravě by tedy mohl být tento přívěs použit pro transport minometu a pohotovostní zásoby munice, zbytek palebného průměru (32 beden) by mohl být převážen na ložné ploše vozidla při jejím maximálním využití, které by ale komplikovalo manipulaci s ní. Zároveň by nezbyl prostor pro uložení osobních věcí obsluhy minometu.

Pokud by byl požadován i podvozek 6x6, který má rozměry ložné plochy 2 700 x 2 300 x 1 100 mm. Takové vozidlo by už poskytlo dostatečnou ložnou plochu pro munici i osobní věci, celková hmotnost soupravy by dosáhla cca 13 000 kg, což je maximální hmotnost Tatry 810 při obdobném výkonu a však rozložené na 8 kolech.

Nejde jenom o tento případ, možná budou existovat i další varianty vozidel vyžadující pancéřovanou 4dvéřovou kabinu pro posádku a plnit tyto požadavky vozidly Tatra 8x8 nemusí být vždy to nejlepší rozhodnutí. Bohužel tento požadavek by z kandidátů splnil pouze Eagle V a NIMR Ajban 440a resp. jeho verze 6x6 Hafeet 640a.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

K onomu minometnému Panduru jen dodám, že u bojových vozidel, by bylo vhodnější použití věžového minometu (RAK, AMOS) - přeci jen zde je větší šance na bližší kontakt s nepřítelem a hodí se i možnost přímé palby - byť za vyšší cenu. Tato varianta (schovaná) se hodí spíš na vozidla Titus, které s tímto použitím také počítá (dle Nexteru) - navíc je v něm víc místa. Rovnou zde přejdu na další část textu. Přeci jen, mezi Tatrou 8x8 a Hafeetem a Eaglem, je právě Titus, tak by šel nejspíš využít i takto. Rozložení váhy mi přijde vhodné a problém může být snad jen menší vnitřní prostor oproti klasické T-810 (přesné údaje neznám). Tedy chápu, že je snaha využít všech možností velkých obrněných čtyřkolek (a jejich úprav na 6x6), ale zde schopnostmi překrývají Titus. Osobně bych radši zůstal jen u čtyřkolových variant (Ajban, Eagle) a snažil se je plně využít - vozíky jsou v pohodě, ale verźe 6x6 je snad až moc.
ps. ten minometný Pandur, co má CSG je hodně zajímavý - nevěděl jsem, že se tahle mašinka nachází i v ČR - super. Pro AČR bych je ale nechtěl, byť o tom nerozhoduju.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Na výstavě IDET 2017 bude VOP CZ představovat i odlehčený Ajban, NIMR RIV (Rapid Intervetion Vehicle). Tato varianta vychází z Ajbanu, ale je určená pro jednotky rychlého nasazení. Jedná se o otevřené, odlehčené vozidlo osazené motorem Maserati. Docela se mi líbí možnost mít RIV jako náhradu za LR (na mise atd.) a Ajban místo pancéřovaných Ivec. Za mě je RIV hodně pěkné vozítko:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od tomas.kotnour »

Co je zajímavé, tak výběrového řízení na pořízení 4 kusů LOV pro 601. skss se účastnil i VOP CZ, s.p., avšak nabídková cena byla 161,5 mil Kč.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Dodam jen, ze SVOS chtel za ctyri vozidla pouze 94,5 mil. coz byla o dost nizsi cena nez MO cekalo.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od tomas.kotnour »

Aby těch kohoutů na tom smetišti nebylo málo, Talosa s. r. o.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

NIMR RIV

U vozidla RIV je vidět, že konstrukce je opravdu pěkná. Cool vzhled masky je skvělý, tak jako u Ajbanu, podvozek je ale nižší a patrně od jiného výrobce. Vozidlo je tak velice nízké a rozhodně by se s ním dalo skvěle řádit. Zde si myslím, že je cíleno zavést toto vozidlo jako náhradu za Rovery a UAZ. Rozhodně sympatické vozidlo, které si umím velice dobře představit u AČR nebo u mě v garáží na řádění po poli :) . Nový maskovací nátěr jsem jim pochválil a zdá se, že donatírali až těsně před otevřením IDETu - nicméně to zvládli :D

Obrázek

Obrázek

Obrázek

AJBAN 440A

Za mě je Ajban velice pěkné vozidlo a v reálu nevypadá tak přehnaně velké, jako na fotkách. Velikost je zkrátka tak akorát.
Rozhodně si zaslouží 100 bodů za cool vzhled a i interiér je pěkný (na vojenské vozidlo). Jako náhrada za Iveca, velice vhodné.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

MPVT X2 od společnosti TALOSA

K tomuhle vozidlo nejspíš založím vlastní článek, jedná se nejspíš o přepracované starší vozidlo NIMER 4x4

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 2/6/2017, 13:48, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Tady jsou pěkně vidět obě vozidla bez lidí:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od royal »

u toho Ajbanu 440A mi přijde divně tvarovaná záď nakládacího prostoru (jak je to zkosený).
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

To je jenom "dekl", přeci jen je to pořád tady tohle vozidlo:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
johnytapia
rotný
rotný
Příspěvky: 96
Registrován: 7/12/2016, 23:24

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od johnytapia »

Moc nerozumím tomu, proč se již nezačnou závadět nové lehké obrněnce, místo toho chemici dostanou 80 nových vozidel IVECO pro chemický průzkum. Dodávky dle ATM začnou v roce 2019 a dokončení v roce 2023.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Hafeet 640A v ČR

Tak v ČR by už pár dní měl být i další člen rodiny vozidel od NIMR a to Hafeet 640A (6x6). Z dubajského letiště Al Maktoum International přilétl v neděli 28. května 2017 do Prahy velkokapacitní Antonov An-124-100 Ruslan, s poznávací značkou RA-82044 ruské letecké společnosti Volga-Dnepr Airlines, se zajímavým nákladem na palubě. Převáženo bylo vojenské víceúčelové obrněné vozidlo Hafeet 640A, s pohonem 6x6. Vozidlo bylo vyloženo palubním jeřábem Ruslanu přímo na tahač a krátce poté odlétl prázdný Ruslan do Lipska. http://www.vydavatelstvo-mps.sk/atm/733 ... -640a.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

NIMR RIV a AJBAN si zajezdily i na Bahnech 2017:
https://www.facebook.com/vopcz/videos/664105980445452/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od arten »

Rase píše:Tady jsou pěkně vidět obě vozidla bez lidí:
Trošku lepšia fotka Ajbanu:
Obrázek
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od royal »

http://www.janes.com/article/71420/ajba ... -standards

VOP prý upravilo vozidlo pro provoz v teplotách -32 až +55 stupňů celsia.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

vozidla Ajban pro Litevskou armádu ?

Momentálně se jedná o nákupu vozidel Ajban pro Litevskou armádu. Zdroj ČT24 Tak si říkám, že ony ty Ajbany by mohly být opravdu více než vhodné pro AČR. Pokud jde o velikost, tak oproti moderním velkým SUV není nijak výrazná. Pokud jej porovnáme s vozidly Oshkosh, tak je více než v normě a celkově si myslím, že by bylo pěkné, kdyby se víc rozšířily. Problém je opravdu jen ta cena, otázkou ale je, kolik stojí obdobná konkurence.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“