L159 ALCA a její předchůdci

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No někde jsem snad četl, že jedna z prvních věcí, co Boeing ve Vodochodech provedl, bylo okopírování celého archívu Aera... Firma se také vzdala možnosti servisu starších letounů, ten se nad měl poté provádět v Rusku a Ukrajině...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

Z toho tedy poměrně jasně vyplývá, že Boeing jednal zcela účelově....
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Mám kamaráda na letišti v Čáslavi. To co vypráví o práci Boingu kterou "odvedl" v Aeru je síla. Jak třešnička na dortu....letečtí technici, jsou povinni používat poze značkové nářadí schválené fy.Boing. Takže sada obyčejných klíčů, které by normálně vyšli na cca 5000 Kč, stojí 80 000 Kč a jiné a jiné perly (dle kamaráda který je logistik). Boing se prostě zbavil konkurence.
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

tahle "privatizace" koukám nebyla zrovna pro Aero výhrou...
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Bohužel v době "horké" privatizace toto bylo běžné a zdaleka to nepostihlo jen Aero, nebo vojenský průmysl na území bývalého Československa. Kromě nevojenských firem by asi mohli vyprávět i zástupci Tatrovky, jak probýhala a dopadla jejich privatizace. Je velká škoda, že ex preziden Havel se svým pacifistickým přístupem umožnil, aby po nás uvolněný post dodavatele vojenského materiálu převzali americké společnosti. Ten pád československé vojenské výroby na dno, skoro zavání, že bylo u pana ex prezidenta účelově objednán, aby se na uvolněné místo dostali zahraniční firmy.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

kacermiroslav-nevím, Havla bych do toho asi netahal. Je potřeba si uvědomit, že jsme ze socialismu "něžně vpluli" do kapitalismu a hodně firem nemělo o praktikách "tvrdého byznysu" ani páru. Boing se prostě elegantně zbavil konkurence a to takovým způsobem, že Aeru z toho půjde hlava kolem ještě hodně dlouho. L-159, se totiž mohou skutečně opravovat jenom "speciálním" nářadím, používají se pouze "speciální" komponenty od nejdražšího možného výrobce. Celá "letohodina" by vyšla daleko levněji (započítávám samozřejmě předletovou přípravu a kontrolu mašiny), pokud by se používalo stejně kvalitní a daleko snáze dostupné nářadí i komponenty. Z debat z mým kamarádem z Čáslavi (co si pamatuji), tak je přesně dané kde,kým a jak lze servisovat motor, etc.etc. A položky utěšeně nabíhají. Tohle je od Boingu ta opravdová rána do vazu. Tímto de facto znemožňuje export Alky, protože je podmíněn výše zmíněnými skutečnostmi.Zkusím kámoše zlanařit, aby se vyjádřil on sám přímo sem. Pokud nebudete přímo zvracet, tak Vám z toho dobře nebude :( :sad: :twisted:
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Po privatizaci Aera současnému majiteli probíhalo pár zpráv o poevropštění nebo dokonce poruštění L-159. Neví o tom někdo něco?
ObrázekObrázekObrázek
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

skelet píše:Po privatizaci Aera současnému majiteli probíhalo pár zpráv o poevropštění nebo dokonce poruštění L-159. Neví o tom někdo něco?
Vím, že se o tom uvažuje kvůli zákazu vývozu některých amerických technologií (celé je to stejně fraška - jsou státy kde už to Američani zatrhli jiným státům a sami tam to stejné jen v americkém stroji do roka a do dne vyvezli - mluvit tady pořád dokolečka o slavném Boeingu asi nemá význam ). I to je možná jeden z důvodů, proč společnosti Gripen International a AERO Vodochody podepsaly smlouvu o vzájemné spolupráci při výrobě a marketingu systému boje a výcviku L-159. Na základě této smlouvy se budou obě společnosti podílet na marketingu a prodeji letounů L-159 a také na dalším vývoji systému. Tam bych viděl přístup na tradiční trhy Saabu. Kromě toho má uzavřená dohoda posílit výrobní kapacity Aera, a to prostřednictvím širokého spektra projektů, které se v letecké společnosti budou zpracovávat pro společnost Saab. Součástí smlouvy jsou i výzkumné a vývojové studie modernizace a modifikace jak jednomístných, tak dvoumístných verzí letounu L-159. Obě společnosti budou také úzce spolupracovat v oblasti logistiky. Budou zajišťovat společnou logistickou podporu pro stíhací stroje Gripen i bitevníky a cvičné letouny L-159. Vidím tu ale zase trošku střet zájmů. Bae systems je výrobcem největšího konkurenta Alcy Hawku a nesledoval jsem jaký je teď vztah mezi Bae a Saabem, ale myslím že se nic nezměnilo a Gripen International je konsorciem několika firem včetně již zmíněného Saabu a Bae systems. V čem bych z mého pohledu viděl budoucnost je případná privatizace PZL Aerem, kde by se určitě snadněji dostala Alca do letectva Polska, které aktuálně nemá vhodný typ pro výcvik a pro Alcu mluví i velká podobnost kokpitu s F-16, které Poláci nakoupili (nakonec i zadání Alcy bylo co největší podobnost s kokpitem F-16). I dříve Aero nabízelo možnost výroby komponentů pro L-159 v PZL. Také je zde již dříve zmíněný projekt společného výcvikového centra. Maďaři mají o Alcu eminentní zájem, sami na ni cvičí, ale nemají peníze. Slováci by jí brali taky všema deseti. Je možné, že státy V4 vše doladí do nějakého vítězného konce a bude ve výcvikovém centru 50 L-159B. Já osobně bych to Aeru hodně přál. I Řekové a Albánci o Alce vážně uvažují. Pak se také mluvilo o tom, že pro některé naše stále odběratele cvičných letounů (bývalé a současné rozvojové země) je elektronikou nabitá L-159B zbytečný a drahý luxus a zde je cesta jakoby k poruštění a zlevnění tohoto letounu.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet napsal: ‹ Zvolit ›
Po privatizaci Aera současnému majiteli probíhalo pár zpráv o poevropštění nebo dokonce poruštění L-159. Neví o tom někdo něco?
Tak o tom sem taky něco zaslechl, jenže tam bylo přímo uváděno, že tomu v cestě stojí příliš vysoké náklady...
Jediná reálná cesta by bylo vypracování projektu a spolufinancování odběratelem. Problém je v tom, kde ho vzít...
Ale bylo by to skvělé...Pokud by se tomu zas nepostavila do cesty politika.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Na tom celém s Boeingem mi vždycky byla divná jediná věc: proč by se Boeing "zbavoval konkurence", když sám proudový cvičný stroj nevyrábí a nevyráběl - tedy kromě Goshawku, který byl ale jen pro USN?
Protože kdyby to naopak podpořil, mohli s tím docela slušně zavařit Hawku.

Takže jestli to nakonec nebylo přeci jen o pouhopouhé manažerské neschopnosti jako (co se mi doneslo) v Tatře, kde prý americký manažer nebyl schopný vytvořit smlouvu na dodání Tatrovek pro americkou armádu nebo tehdy jako s Blaníky, kterých byli schopni dodat USAF jen 14.
Naposledy upravil(a) cover72 dne 5/12/2008, 21:40, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tehdy mi to při pročítání výhodných smluv, připadalo, že z Aera chtějí udělat levnou montovnu za každou cenu.
ObrázekObrázekObrázek
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

cover72 píše:Na tom celém s Boeingem mi vždycky byla divná jediná věc: proč by se Boeing "zbavoval konkurence", když sám proudový cvičný stroj nevyrábí a nevyráběl - tedy kromě Goshawku, který byl ale jen pro USN?
Protože kdyby to naopak podpořil, mohli s tím docela slušně zavařit Hawku.

Takže jestli to nakonec nebylo přeci jen o pouhopouhé manažerské neschopnosti jako (co se mi doneslo) v Tatře, kde prý americký manažer nebyl schopný vytvořit smlouvu na dodání Tatrovek pro americkou armádu nebo tehdy jako s Blaníky, kterých byli schopni dodat USAF jen 14.
Když jsme u těch Blaníků, tak mám pěkné foto z hangáru USAF. Je zajímavé v jakém obr hangáru jsou. Opravdu nemají problém s místem jako v Aeroklubech u nás.
Obrázek
A co Boeing předváděl je např. zde
http://www.novinky.cz/clanek/36579-aero ... o-usa.html
jeden z důvodů, proč Boeing vstoupil do Aera zde
http://www.valka.cz/newdesign/v900/zprava.php?id=2079
a s tou montovnou to je samozřejmě pravda ( i jsem zaslechl, že Aero i vzhledem k letišti by bylo výborné servisní středisko Boeingu v Evropě )
Myslím, že jim nikdy nešlo o výrobu L-159 nebo Ibise.
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

cover72-divná možná ano ale zřejmě v tom byl ještě jiný záměr (levná montovna).
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Tak dneska byl na Novinkách zase jeden článek k nasr***...

http://www.novinky.cz/clanek/157600-min ... akupy.html

...Problematická je hlavně výměna nepotřebných letounů L-159. Potíž vězí v tom, že vojákům se španělský letoun nelíbí, protože je malý a má malý dolet. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka je letoun pro české potřeby nevhodný.

„Letoun typu Casa C-295M nesplňuje požadavky specifikované AČR, a to zejména v požadované přepravní kapacitě a doletu. Chybějící požadovanou přepravní kapacitu by bylo nutné řešit pořízením dalších letounů s vyšší přepravní kapacitou,“ napsal Picek v dopise ministerstvu obrany, který má Právo k dispozici. Přestože byl generální štáb umlčen, jeho výhrady stále existují....
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Kdo bude tak laskav a vysvětlí mi, jak mohl Boeing prodávat L-159 když neexistovala hrozně dlouho cvičná (dvousedadlová) verze? Celkem pochopitelně nikdo neměl zájem o jednosedadlovou verzi. A zakázka pro Indii? V okamžiku kdy tam odjede za Hawky lobovat britský premiér a ve stejný čas ministr obrany státu, který jediný používá Alcy prohlásí že je víc nebezpečná pro piloty než pro nepřítele, nikdo nemůže čekat jiný výsledek. A jaké že to speciální nářadí se používá na L-159?
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Farky píše:Kdo bude tak laskav a vysvětlí mi, jak mohl Boeing prodávat L-159 když neexistovala hrozně dlouho cvičná (dvousedadlová) verze? Celkem pochopitelně nikdo neměl zájem o jednosedadlovou verzi. A zakázka pro Indii? V okamžiku kdy tam odjede za Hawky lobovat britský premiér a ve stejný čas ministr obrany státu, který jediný používá Alcy prohlásí že je víc nebezpečná pro piloty než pro nepřítele, nikdo nemůže čekat jiný výsledek. A jaké že to speciální nářadí se používá na L-159?
Asi máš špatné informace. Už prototyp Alcy byl dvoumístný a poprvé letěl 2.8.1997. Jednomístná varianta létala až 18.8.1998, tedy o rok déle. Proč naše armáda už od počátku neměla v zadání nákup dvoumístné verze je mi záhadou, k dispozici byla.
Co se týká Tvrdíka, v jiných zemích by za taková slova poškozující český letecký průmysl šel okamžitě od válu. Ale jak už píše sa58 o výměně za Casy tak v našem státě je asi možné všechno.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

První prototyp (5831) NEBYL plnohodnotná L-159. Byl to spíš technologický demonstrátor sloužící k ověření některých systémů. Byl to přestavěný L-59 a druhý kokpit byl plný měřící techniky, byla to taková létající laboratoř.
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Farky píše:První prototyp (5831) NEBYL plnohodnotná L-159. Byl to spíš technologický demonstrátor sloužící k ověření některých systémů. Byl to přestavěný L-59 a druhý kokpit byl plný měřící techniky, byla to taková létající laboratoř.
Jasně,ale za prototyp L-159 je považován.Ono ani nejde o to,zda dvoumístná Alca či jednomístná.Pro fabriku to nebyl problém.Prostě rozhodnutí armády v zadání jen na jednomístné stroje,to bylo špatné.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Určitě je letoun L-159 celkově zdařilou konstrukcí. Jak jste již někteří uvedli, vyznačuje se vysokou spolehlivostí, relativně nízkými náklady na pořízení a provoz. Jak ukázaly výsledky různých cvičení a cvičných střeleb ostrou municí, dociluje vysoké přesnosti zásahů jak při útoku na pozemní cíle, tak i vzdušné. Byl navržen jako univerzální stroj pro přímou podporu pozemních vojsk, vzdušný boj, hlídkování, bojové navádění, taktický průzkum, činnost proti lodím a zbraňový výcvik.

Základní parametry L-159

Rozpětí............................................... 9 540 mm
Délka.................................................. 12 730 mm
Výška.................................................. 4 770 mm
Hmotnost- prázdná............................. 4 360 kg
Hmotnost- max. vzletová.................... 8 000 kg

Max. rychlost v H=0............................. 936 km/h
Max. Mach........................................... 0,81
Praktický dostup................................. 13 000 m
Poč. stoupavost.................................. 48 m/s
Povolené násobky přetížení................ +8 g, -4 g
Max. dolet........................................... 2 530 km
Max. doba letu (vypočtená)................ 4 hod. 45 min.
Max. nosnost na závěsnícich.............. 2 000 kg

Letoun je opatřen sedmi závěsy - 6 x křídlové, 1 x trupový. Pořadí zévěsníků je počítáno z levé strany na pravou, tj, levý vnější č. 1 - trupový č. 4 - pravý vnější č. 7. Č. 1 a 7 jsou určeny výhradně pro podvěšení samonaváděcích střel AIM-9M, č. 4 slouží k zavěšování různých kontejnerů, např. konónové pouzdro s dvouhlavňovým ,, Plamenem" ráže 20 mm. Závěsné body č. 2, 3, 5 a 6 jsou uzpůsobeny k nošení zbraní i přídavných pal. nádrží. Letounová výbava obsahoje 2 x 500 l a 4 x 350 l přídavné nádrže - 500-ky jsou určeny pouze na závěsy č. 3 a č. 5. Palivo je tankováno do 6-ti trupových nádrží - objem 1510 l, dvou nádrží ve vřetenech na koncích křídla - 2 x 230 l. Konstrukce palivové soustavy umožňuje let na zádech či záporné nebo t. zv nulové přetížení po dobu alespoň 20-ti vteřin.
Po zkouškách s kanónovými kontejnery bylo rozhodnuto zavěšovat tyto jednak v páru na závěsníky č. 3 a č. 5 nebo jeden na č. 4. Navěsit tři naráz je zakázáno.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Nepřipomíná vám to něco? :D
ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
Opravdu " užitečné zatížení "...
Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“