Stránka 25 z 45

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 3/4/2017, 12:40
od skelet
Vůbec, nějak jsem ani nezaregistroval probíhající výběrko. Takže ani netuším co se do něj přihlásilo. Ale nedivil bych se, kdyby nakoupili nějaké Pilatusy (PC-21 např.)

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 20/4/2017, 02:14
od kacermiroslav
Kolegové...nechci nějak přebíhat, ale mám z čr. leteckého průmyslu info, že se uvažuje o obnově výrobních linek pro L-159 (nechci konkretizovat odkud mám tu informaci, ale je čerstvá). Zřejmě dozrál čas, kdy L-159 či jejich levnější kompiláty dospěli do stádia, kdy je po nich reálná poptávka. V každém případě jim budu držet palce.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 20/4/2017, 07:17
od Mike
Výrobní linky je v případě AERA poněkud nadnesený výraz. Ve své době to byla spíš manufaktura.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 20/4/2017, 10:53
od Skeptik
Mike píše:Výrobní linky je v případě AERA poněkud nadnesený výraz. Ve své době to byla spíš manufaktura.
Ale nikdy jsi tam nebyl, viď?

Jinak o obnovení výroby dnes píše E15. Zatím dost mlhavě.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 21/4/2017, 00:05
od Farky
kacermiroslav píše:Kolegové...nechci nějak přebíhat, ale mám z čr. leteckého průmyslu info, že se uvažuje o obnově výrobních linek pro L-159 (nechci konkretizovat odkud mám tu informaci, ale je čerstvá). Zřejmě dozrál čas, kdy L-159 či jejich levnější kompiláty dospěli do stádia, kdy je po nich reálná poptávka. V každém případě jim budu držet palce.
Nepředbíháš, jsi pozadu. V současné chvíli jsme v Aeru schopni okamžitě začít vyrábět nový kus když na to přijde.

Ono je to tak, že nedávno přišel do Aera nový prezident společnosti a s ním přišla i změna strategie. Aero se chce soustředit v budoucnu na výrobu vlastních letadel, chce omezit programy které jsou subdodavatelské. Chceme ve firmě prostě především vyrábět vlastní výrobky, i když by to byly třeba jen části letadel zkonstruované u nás. To se ostatně tady chtělo vždycky, jenže naše éra prostě nikdo nekoupil.

Mike píše:Výrobní linky je v případě AERA poněkud nadnesený výraz. Ve své době to byla spíš manufaktura.
Nejsem si úplně jistý jak si tedy představuješ výrobní linku. "Ve své době" kdy ?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 21/4/2017, 07:40
od Mike
Linku si představuji nějak takto ZDE. Nevím jak to v Aeru funguje dnes, ale podle mých informací v době výroby L-159 šlo hlavně o řemeslnou ruční práci.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 21/4/2017, 11:30
od kenavf
Mike píše:Linku si představuji nějak takto ZDE. Nevím jak to v Aeru funguje dnes, ale podle mých informací v době výroby L-159 šlo hlavně o řemeslnou ruční práci.
U L-159 neišlo o remeselnú ručnú prácu ale predpokladám že sa jednalo o tzv. "hniezdovú montáž".Čo je varianta výrobnej linky používaná na nízkosériovú výrobu.Výrobok sa posúva z miesta na miesto kde sa vždy vykonáva väčšia skupina montážnych prác.

EDIT:
Ja si tú obnovu výrobnej linky predstavujem asi tak že sa vyberú zo skladu prípravky,odkonzervujú,rozložia v hale,vyberie sa z archívu príslušná dokumentácia,zistí sa u dodávateľov dostupnosť dielov a komponentov a objednajú sa.Prípadne sa zamestnajú ľudia na určité jednoduchšie pomocné práce(pracovníci ovládajúci odborné práce by mali byť vo firme stabilizovaní).Všetko v rámci potrebnej časovej synchronizácie.
Linka s manipulátormi,robotmi a dopravníkmi sa robí na podstatne vyššie série.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 21/4/2017, 15:52
od Farky
Mike píše:Linku si představuji nějak takto ZDE. Nevím jak to v Aeru funguje dnes, ale podle mých informací v době výroby L-159 šlo hlavně o řemeslnou ruční práci.
Tvé informace jsou tedy poněkud nepřesné. Je tam velký podíl ruční práce, to ano, taková je totiž prostě realita leteckého průmyslu všude na světě. Dám sem video jak ta linka pro F-35 vypadá v reálu, naprosto stejným systémem se stavěly i L-159 nebo Ae 270. Každý větší letecký výrobce na světě to tak dělá už desítky let (včetně Aera), nic lepšího ještě nikdo nevymyslel.


Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 21/4/2017, 23:51
od Farky
Co myslíš Miku tou výrobou potahových panelů? Že se na L-159 zavrtávaly a nýtovaly na kostru ručně? To je pravda, tak to dodnes běžně dělají všude na světě. Nesmí se zapomínat, že před 25 lety nebylo vůbec běžné aby potahy dělal stroj. A také na to, že L-159 byla vyráběná na modifikovaných přípravcích pro L-39 (což pochopitelně snížilo cenu), tedy stejnou technologií jako L-39. Analogicky třeba nové Super Hornety se z velké části také dělají ručně. Je snaha u nových konstrukcí vymyslet to tak že se udělají velké potahové panely na automatu a pak se to ručně "sešije", nicméně nejde to všude a všechno. I na tak relativně nových konstrukcích jako je Airbus A 380 nebo třeba Embraer KC-390 se některé potahy dělají ručně. Protože to automat buď nedokáže a nebo to dělá za podstatně dražší peníz. Ono je totiž stále v mnoha případech levnější a tedy efektivnější udělat to ručně místo toho aby se kupoval zakázkový nýtovací automat. Ona taková mašinka která "to udělá všechno sama" (neudělá) stojí hodně přes 100 miliónů korun a má celkem dost omezení.

P.S. - reaguji na příspěvek který mezitím zmizel.

edit: onen chybějící příspěvek byl odstraněn samotným přispěvatelem. Skelet

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 22/4/2017, 15:06
od Mike
Omlouvám se za smazání příspěvku, nechtěl jsem rozvíjet jalové tlachání, avšak tvá odpověď je Farky pro mne uspokojivá. Pro člověka mimo obor je poněkud šokující když vidí chlapa, který vyklepává ručně plech do požadovaného tvaru :-)

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 20/8/2017, 13:31
od Flader
Vie niekto ako sú na tom so životnosťou slovenské L-39? Do kedy môžu bez problémov lietať a kedy bude treba už začať hľadať adekvátnu náhradu.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 7/9/2017, 18:57
od mrfelix
Sice se teď o L-39, L-39NG a L-159 nejvíc diskutuje ve vlákně "ASR, kampak kráčíš?", ale já se zkusím zeptat tématicky tady:
Proč se vlastně k mokrému křídlu těchto strojů dospělo až teď a nebyl pokus to zavézt už u L-159?

Vypadá to, že na prototypu to zvýšilo maximální rychlost o 40 km/h a možná to tedy sníží i odpor vzduchu na běžného letu, tedy i spotřebu.
Dotaz je asi hloupý, stručná odpověď "Nikoho to nenapadlo," nebo "na další vývoj křídla tehdy nebyly peníze," se dá očekávat.
Spíš, jestli by pan Farky nevěděl nějaké zajímavé souvisloti ohledně toho, zda o tom bylo uvažováno a kým. Díky.

A to nově vyvinuté mokré křídlo půjde nyní osadit na jakékoliv letadlo z rodiny? Nebo L-159, L-59 a L-39 musí mít jiná křídla?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 9/9/2017, 09:32
od Farky
Obávám se, že moc zajímavých informací ze mě nevypadne. S myšlenkou na "mokré křídlo" jsem se osobně poprvé setkal asi někdy okolo roku 2002 (tedy po skončení výroby křídel pro L-159), když to začali řešit technologové. Nemám nejmenší tušení jestli se o "mokrém křídle" uvažovalo už předtím.

Klasická původní křídla L-159, L-59 a L-39 nejsou navzájem zaměnitelná. I ta "mokrá křídla" existují ve dvou variantách, vyrobil se jeden pár pro L-159 (jeden kus je na lámacích zkouškách). Vnitřní konstrukce toho křídla se podstatně liší od konstrukce klasických křídel pro L-159. Druhá varianta pro "engéčko" bude opět úplně odlišná než všechno ostatní, dokonce na to budou zbrusu nové přípravky ("mokré křídlo" pro L-159 se dělalo na původních přípravcích).

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 9/9/2017, 09:41
od Flader
Takže mokré krídlo z NG už by sa na L159 osadiť nedalo, museli by sa vyrábať zvlášť?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 9/9/2017, 17:23
od Farky
Jistě to nevím, protože jsem "mokré" křídlo z L-39NG ještě neviděl. Je možné že to bude vymyšleno tak aby to křídlo šlo použít i na L-159, ale pochybuji o tom. Podle všeho bude mít "engéčkové" křídlo například menší počet závěsníků, čtyři místo šesti. Takže ano, křídla pro L-159 a L-39NG by se musela vyrábět zvlášť.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 9/9/2017, 22:29
od Flader
A je nejaká reálna šanca, že sa ALCA mokrého krídla dočká? Alebo je to zatiaľ stále v rovine, že by to šlo, keby to niekto chcel?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 10/9/2017, 00:03
od Farky
Abychom si úplně rozuměli - "mokré" křídlo pro L-159 fyzicky existuje, v průběhu uplynulých cca tří let byly vyrobeny dva kusy, jeden momentálně prochází lámací zkouškou. Takže když někdo bude chtít "mokré" křídlo pro své L-159, Aero nebude mít problém ho vyrobit.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 10/9/2017, 11:38
od Flader
Takže v podstate na certifikáciu je všetko pripravené, len Aero čaká na zákazníka? Alebo sa pusti do certifikácie "na vlastnú päsť"?

A opačne by to išlo, teda, že by L39NG mohol používať nové krídlo vyvinuté pre L159, teda zo 6 závesníkmi?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 11/9/2017, 20:44
od Farky
Certifikace nového "mokrého" křídla pro L-159 předpokládám probíhá, když je na lámací zkoušce. Myslím že je to součástí projektu který dotuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Ohledně použití "mokrého" křídla pro L-159 na L-39NG - to já nevím, ale je to velmi nepravděpodobné.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 11/9/2017, 21:27
od Flader
Ďakujem za vysvetlenie. Takže ak to dotuje jedno vaše ministerstvo, tak snáď druhé nebude hlúpe a využije tento vývoj v modernizácii používaných L159 v AČR.
S tým použitím krídla z L159 ma to iba napadlo, že by tak mohla vzniknúť taká "odľahčená" varianta ALCy.