Omlouvám se, ale nabyl jsem pocit, že není úplně jasné co to "mokré křídlo" vlastně znamená a považuje se za jakýsi technologický přelom. Pokud chybně, tak se omlouvám.
"Mokré křídlo" je poměrně neumělý překlad anglického termínu "wet wing". Správný český termín je "křídlo s integrální palivovou nádrží" ... je to dlouhé, proto snad se používá ten otrocký překlad.
Jedná se tedy o technologií 2. světové války => tedy ne o žádný technologický přelom.
V realitě to znamená pouze a jen prodloužení doletu bez nutnosti použití přídavných nádrží.
Nádrž zabudovaná v křídle má zvýšit dolet oproti L-159 asi o 600 kilometrů. Jednomístný letoun L-159A uletí bez přídavných nádrží 1570 km, s nádržemi 2530 km.
Jak je zřejmé z popisu, má to význam pouze tehdy, je-li po L-159 při misi požadován dolet větší než 1.570 km (tj. nestačí trupová nádrž), a současně ne víc jak 2.170 km (pak už je stejně nutné vzít přídavnou nádrž).
Vlastní konstrukce "mokrého křídla" by neměla být příliš složitá (jak říkám je to desetiletími prověřená konstrukce) a ani jeho instalace na drak - L-159A/B má křídlo s "mokrými závěsníky" (tj. závěsníky umožňující nesení přídavných nádrží), a tak je palivová soustava na palivo "tekoucí" z křídel připravená.
Pokud by tedy šlo "jen" o to, vyrobit křídla s integrovanými palivovými nádržemi, pak by to skutečně šlo zkonstruovat stylem "odšroubuj a přišroubuj".
Nicméně v souvislosti s novým křídlem se mluvilo hlavně o změně profilu křídla, který je největší "brzdou" ve výkonech L-159 (je dobrý pro letadlo základního proudového výcviku, ale ne pro bojový stroj). Nové křídlo pro L159 již mělo mít superkritický profil zlepšující jeho vlastnosti při vysokých podzvukových (transonických) rychlostech.
Kdysi jsem někde četl (nebo mi to někdo řekl), že se superkritickým profilem by maximálka L-159 měla překračoval 1.000 km/h.
Farky, nevíš jestli to "mokré křídlo" má jen integrální nádrž, nebo i nový profil?