Stránka 8 z 74

Re: Aero L-39NG

Napsal: 9/9/2018, 16:55
od Starlight
niko píše:Chlapi ja by som bol v pripade modernizacie desiatich L-39 na verziu CW skepticky. Asi najväcsi problem je, ze OS SR nemaju ziadnych 10 L-39, ktore by sa dali repasovat. Momentalne lieta 8 kusov, z toho minimalne jeden (Oto Smik) to ma so zivotnostou uz celkom nahnute. Dalej je otazne naco nam vobec treba 10 cvicnych masin. Letecka fakulta produkuje na zaklade dohody s MO SR rocne dvoch pilotov stihacich lietadiel, ktori nasledne pokracuju v dalsom vycviku u 2. taktickej letky. Bavime sa teda o potrebe lietadiel pre zakladny vycvik 2 az 4 pilotov-ziakov. Na toto nam 10 L-39 CW urcite netreba. Dalsou ulohou 2. taktickej letky je pokrocily vycvik pilotov pre ich perspektivny prechod na nadzvuk. To uz ale tiez odpada, kedze s L-39 na modernu F-16 Block 70 nepresadnes a je potrebny vycvik na pokrocilejsom vycvikovom stroji. No a tretou ulohou 2.tl je podpora pozemnych vojsk, kde L-39 CW zase taha za kratsi koniec (nema radar). Taktiez na udrziavacie lety nadzvukarov je L-39 CW suboptimalna. Moj pohlad na vec je ten, ze ked ma MO SR trochu zdraveho rozumu, da tento zakladny vycvik bud LOMu Praha, alebo mozno STA a nakupi lietadla na pokrocily vycvik pilotov/bitevniky. Teda L-159, M-346 a tak podobne.
Mým soukromým názorem je, že OSSR žádnou modernizaci v rozsahu L-39CW (nový motor a příslušné systémy, nová avionika) neobjednají. Stejně jako L-39NG.

V současnosti jen u letounů L-39ZAM a L-39CM, u kterých ještě půjde provést, tak objednají SLEP+GO. Tak dají těmto letounům dalších 7+ let provozu. Na nich nechají dosloužit stávající generaci starších pilotů a mechaniků, se kterými se nepočítá pro budoucí F-16. To samé platí pro personál MiGů-29.

V podstatě maďarská cesta, kde pilota, který doma absolvuje jen komerční nebo elementární letecký výcvik pošlou na stíhací výcvik do Kanady T-6/Hawk a poté do Švédska na přeškolení (zřejmě bez taktického výcviku jako AČR) na JAS-39.

Jestli jsem dobře pochopil informace okolo nákupu slovenských letounů F-16V, tak součástí kontraktu bude několikaletý výcvik pilotů v USA. Pravděpodobně ve složení jazykový kurz/T-6(?)/T-38/F-16. Pochopil jsme, že americká stran bude výcvik zajištovat po dobu 10 let. Sice z útržku informací není jasné, jestli to bude po těch 10 let vždy dlouhý výcvik (jazykový kurz/T-6(?)/T-38/F-16) nebo něco kratšího.

Dále jsem pochopil, že slovenská stran dlouhodobě (asi kromě první(?)/počátečních skupin) preferuje na F-16 posílat svůj personál hned po škole. Tedy i piloty. Tomu rozumím tak, že mladé piloty-důstojníky, kteří projedou Technickou universitou v Košících (včetně komerčního letového výcviku) pošlou rovnou do USA na stíhací výcvik (tomu by více odpovídal dlouhý program jazykový kurz/T-6(?)/T-38/F-16).

Tak jako tak. Kvůli dvou stíhacím pilotům ročně nemá cenu budovat a provozovat cvičnou letku postavenou na nových cvičných letounech (je jedno jaké kategorie). V rámci taktického letectva bude potřeba se finančně i kapacitně soustředit na využití strojů F-16V. Bojové úkoly 2. letky (pokud to někdo nyní myslel vážně) s L-39ZAM přeberou víceúčelové F-16V. Opět Maďarsko provozuje pouze jedinou taktickou letku s tabulkovými 14 nadzvukovými víceúčelovými JAS-39. Tedy stejná síla jako populačně poloviční Slovensko.

Ohledně výcviku nových stíhacích pilotů bych opravdu doporučil, řešit odesíláním pilotů na výcvik do zahraničí. Například od USA v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program (ENJJPT) s T-6/T-38 nebo jinam. Ono zas tolik mezinárodních výcvikových středisek, které by vycvičily pilota na stejnou úroveň před přechodem na F-16 jako v USA moc není.

České CLV (součást LOM Praha s.p.), kromě diskutabilní kvality ve srovnání s přípravou na F-16 v USA, nebude zabezpečovat celý výcvikový sylabus. Kromě výcviku Z-142/L-39C (v budoucnu L-39NG) piloti budoucí stíhací piloti AČR procházet ještě pokračovacím a operačním výcvikem u 213. letky na L-159T1+/T2/A na letecké základně v Čáslavi. Tam je organizačně zatím nepřekonaný problém, že tuto část nemůže LOM Praha, ale i samotné MO ĆR komerčně prodávat.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 9/9/2018, 18:16
od arten
Starlight píše:Kvůli dvou stíhacím pilotům ročně nemá cenu budovat a provozovat cvičnou letku postavenou na nových cvičných letounech (je jedno jaké kategorie).
Logicky správne. Lenže naše vyzbrojovanie sa neriadi logikou. V pláne vyzbrojovania je 100mil. na nákup cvičných lietadiel v r. 2020-25 - takže sa bude nakupovať. A bude to chcieť "sprovízniť" ešte táto garnitúra - takže to môžeme čakať najneskôr budúci rok.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 9/9/2018, 18:45
od Juraj Tichý
arten píše: Logicky správne. Lenže naše vyzbrojovanie sa neriadi logikou. V pláne vyzbrojovania je 100mil. na nákup cvičných lietadiel v r. 2020-25 - takže sa bude nakupovať. A bude to chcieť "sprovízniť" ešte táto garnitúra - takže to môžeme čakať najneskôr budúci rok.

100mil je urcenych na riesenie cvicneho letectva, nikde sa nepise, ze sa to bude riesit iba nakupom novych lietadiel. Nie je vybrany sposob riesenia cvicneho letectva. Robia sa vsak kroky na modernizaciu existujucich L-39, co je v rozpore s tym, co hovoris.

Zaroven ta prosim debatuj vecne a svoje politicke preferencie nechaj "za dvermi" tohto portalu.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 9/9/2018, 20:01
od Flader
Tak ono zase Maďarsko zdá sa buduje pomerne silné vrtuľníkové letectvo - tých 20ks H-145M by mal byť len začiatok.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 9/9/2018, 22:02
od arten
Juraj Tichý píše:
arten píše: Logicky správne. Lenže naše vyzbrojovanie sa neriadi logikou. V pláne vyzbrojovania je 100mil. na nákup cvičných lietadiel v r. 2020-25 - takže sa bude nakupovať. A bude to chcieť "sprovízniť" ešte táto garnitúra - takže to môžeme čakať najneskôr budúci rok.

100mil je urcenych na riesenie cvicneho letectva, nikde sa nepise, ze sa to bude riesit iba nakupom novych lietadiel. Nie je vybrany sposob riesenia cvicneho letectva. Robia sa vsak kroky na modernizaciu existujucich L-39, co je v rozpore s tym, co hovoris.

Zaroven ta prosim debatuj vecne a svoje politicke preferencie nechaj "za dvermi" tohto portalu.
A čo si vy Kefalíne predstavujete pod pojmom "riesenia cvicneho letectva?"
To vôbec nie je o "politických preferenciách" ale vecnej kritike - príjmajú sa (výhradne) také riešenia ktoré znamenajú minutie čo najviac peňazí. Takže je úplne jedno aké bude "riesenie cvicneho letectva" - v pláne je minúť 100 mil. = urobia všetko preto, aby minuli 100 miliónov...

Re: Aero L-39NG

Napsal: 9/9/2018, 23:28
od niko
Chlapi na tlacovke pri vyhlaseni vyberu F-16 povedal tusim to bol minister, ze by postupne chceli robit vycvik pilotov F-16 na Slovensku. Berem to teda tak, ze nejaka technika sa nakupi. Osobne len dufam, ze pojdeme ceskou cestou a nakupime vykonnejsie lietadla ako l-39 NG. Aj ked za 100 mil. sa toho vela neda vymysliet.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 10/9/2018, 00:40
od arten
niko píše:Aj ked za 100 mil. sa toho vela neda vymysliet.
Podľa diskusie vyššie máme za 100 mil. - 10 jednotkových/ 5 systémových "NG." Keďže už máme významnú časť infraštruktúry prispôsobenú L-39, bude to skôr to prvé číslo.
A síce, ako Starlight píše: "Kvůli dvou stíhacím pilotům ročně nemá cenu budovat a provozovat cvičnou letku" a sú to zbytočne vyhodené peniaze - ale zato - je to výborný zdroj "provízií."
Takže by som sa nedivil ak ich nakúpime... Presne za 100 mil...

Re: Aero L-39NG

Napsal: 10/9/2018, 01:47
od Starlight
Ve smlouvě prý máte mít, že USA zabezpečují výcvik na F-16 po dobu 10 let. Váš velitel letectva hovořil o tom, že slovenské letectvo má ambice výcvik na F-16 si poté zabezpečovat samo.

Co se týče nákupu nových cvičných letounů, tak plánovaných 100 mil EUR na roky 2020-25 si můžete utratit, jak chcete. Nejdříve si ale LOTN pohlídají, aby proběhly GO+SLEP na stávajících L-39CM/ZAM, protože z nákupu nových cvičných letounů z ciziny nic nemá. Pokud práce v LOTN proběhnou cca v letech 2019-20, tak stávající L-39 budou moci létat do cca let 2026-2028. Proto to nebude tak horké, je teprve rok 2018. Takže u slovenského letectva bude podle mne spíše tlak peníze převést na jiný program a nový nákup brzy po SLEP+GO nepůjde politicky moc dobře prodat veřejnosti.

Pokud i tak bude někdo chtít utratit v období 2020-25 peníze na nákup cvičných letounů, tak mu bude stačit uzavřít smlouvu na těch několik nových kusů nejpozději někdy počátkem roku 2023. Tedy ode dneška téměř za 5 let, kdy se může stát ledacos.

Za 100 mil EUR v té době půjde odhadem koupit cca 6-7 čistě cvičných letounů L-39NG s logistikou, zázemím, atd. (ale bez bojové munice). Zázemí na L-39CM/ZAM je k ničemu, letoun L-39NG bude mít asi nulovou dědičnost dílů a nicotnou dědičnost v pozemním vybavení. Ty letadla mají technicky společný asi jen marketingový název.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 14/9/2018, 18:35
od Nesher
L 39NG má zřejmě o jednoho potencionálního konkurenta méně, ruská společnost Modern aviation technologies pozastavila pro nedostatek peněz projekt lehkého proudového cvičného letadla SR-10.
https://defence-blog.com/news/russia-su ... pment.html

Re: Aero L-39NG

Napsal: 14/9/2018, 19:24
od HONZIK11
Ten projekt jen tak rychle nezestarne vlivem sve nadcasovosti. PRO DOPREDNOU SIPOVOST jeste neprisel cas,vsechny dosavadní projekty se zastavily upne stejne. Tedy krome naseho Blaniku. Ale data z vyzkumu jiste zustala.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 14/9/2018, 23:38
od Zemakt
No jo no, ta nadčasovost je tu již od čtyřicátých let minulého století. A snad i dříve. Pravdou pak je,že opravdu nestárne :-?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 15/9/2018, 05:28
od HONZIK11
Jojo. Pan Vlček chytre zvolil kompromisni reseni kridla, tedy neco mezi doprednou sipovitosti a klasickou. Oi :lej:

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 11:14
od Nesher
Slavnostní roll-out prvního prototypu L 39 NG, musím říci, že vypadá opravdu hezky, obzvláště ta více skloněná příď.
https://ekonomika.idnes.cz/stihacka-let ... omika_mato

Obrázek

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 12:04
od Flader
Obrázek

Naživo vyzerá to lietadlo veľmi dobre.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 12:18
od Juraj Tichý
Nesher píše:Slavnostní roll-out prvního prototypu L 39 NG, musím říci, že vypadá opravdu hezky, obzvláště ta více skloněná příď.
https://ekonomika.idnes.cz/stihacka-let ... omika_mato
Uz len skoda, ze v tom nose nebude aspon nejaky radar...
Ale lietadielko skutocne pekne. Ale to vzdy Albatros aj bol, takze v tomto smere ziadne prekvapenie.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 12:53
od Rase
vypadá fakt pěkně

Obrázek

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 13:02
od Nesher
Juraj Tichý píše:
Nesher píše:Slavnostní roll-out prvního prototypu L 39 NG, musím říci, že vypadá opravdu hezky, obzvláště ta více skloněná příď.
https://ekonomika.idnes.cz/stihacka-let ... omika_mato
Uz len skoda, ze v tom nose nebude aspon nejaky radar...
Ale lietadielko skutocne pekne. Ale to vzdy Albatros aj bol, takze v tomto smere ziadne prekvapenie.
Radar? Výhodou tohoto letadla má být cena, přeci jen to je primárně letadlo pro pilotní výcvik se sekundární rolí lehkého bitevníku. Radar by to jen zdražoval a většina klientů by ho ani nevyužila.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 13:44
od Juraj Tichý
Nesher píše: Radar? Výhodou tohoto letadla má být cena, přeci jen to je primárně letadlo pro pilotní výcvik se sekundární rolí lehkého bitevníku. Radar by to jen zdražoval a většina klientů by ho ani nevyužila.
Skutocne? Ten prvy zakaznik, Senegal ho chce nie len na vycvik?
Moznost dovybavenia lietadla nejakym radarom by predajom len pomohla. Predsalen je to lietadlo pre (povedzme to diplomaticky) krajiny, ktore nechcu investovat vela penazi do letectva. Tych krajin, ktore budu NGcko kupovat ako lahky a lacny bitevnik by mohlo pribudat...

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 13:57
od kenavf
Vždy je lepšie ak by to lietadlo malo možnosť ten radar zabudovať ak zákazník chce ,ako keby tam tá opcia vôbec nebola možná.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 12/10/2018, 14:05
od Nesher
Juraj Tichý píše:
Nesher píše: Radar? Výhodou tohoto letadla má být cena, přeci jen to je primárně letadlo pro pilotní výcvik se sekundární rolí lehkého bitevníku. Radar by to jen zdražoval a většina klientů by ho ani nevyužila.
Skutocne? Ten prvy zakaznik, Senegal ho chce nie len na vycvik?
Moznost dovybavenia lietadla nejakym radarom by predajom len pomohla. Predsalen je to lietadlo pre (povedzme to diplomaticky) krajiny, ktore nechcu investovat vela penazi do letectva. Tych krajin, ktore budu NGcko kupovat ako lahky a lacny bitevnik by mohlo pribudat...
Umíte číst? Já přece napsal "se sekundární rolí lehkého bitevníku". A ani k tomu, jak se ukazuje třeba v Sýrii, radar nepotřebuje. Navíc jak správně říkáte, je to letadlo určené spíše pro chudší země. Radar by nejen výrazně zvýšil prodejní cenu, ale i zdražil a zkomplikoval údržbu. Zrovna Senegal a podobné země nebudou mít přehršli techniků, kteří radar dokáží udržovat. V bitevní roli a vlastně i v té cvičné jsou hlavním konkurentem letadla typu Tucano, ty radar též nemají. Radar dává smysl spíše pro "advanced" trenéry typu T 50, M 356 či L 159. Ostatně i nové cvičné letadlo od konsorcia Boeing/Saab bude mít jen tzv. virtuální radar.