Softex-Aero VV2

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Softex-Aero VV2

Příspěvek od Rase »

Softex_Aero_successfully_flies_indigenously_made_VV_2_helicopter_640_001.jpg

Vysokorychlostní vrtulník Softex-Aero VV-2

Ukrajinsko-česká společnost Softex-Aero, vyvíjí nový vysokorychlostní vrtulník. Zmíním, že společnost Softex je jedním z největších výrobců vrtulníků a malých vrtulových letadel na Ukrajině a vznikla v roce 2010. Stroj bude pohánět motor TS100 od společnosti PBS Velká Bíteš (našel jsem i označení TS100ZA). Turbohřídelový motor TS100 typově vychází z osvědčeného proudového motoru TJ100. Motor TJ100 plní úlohu generátoru plynů, jež generuje spaliny, které pohání volnou turbínu a ta následně hlavní reduktor vrtulníku.Tato pohonná jednotka disponuje výkonem až 180 kW. Motor je vhodný jako pohonná jednotka ultralehkých vrtulníků. Primárně se jedná o vrtulník určený na civilní trh, kde může zaujmout dvoumístným uspořádáním, které jsou usazené zasebou. Stroj tak připomíná bitevní helikoptéry. Mělo by se ale jednat o lehký vrtulník, patrně zkonstruovaný z moderních lehkých materiálů. Zajimavostí je, že má vzniknout i bezosádková verze. Společnost Softex-Aero vyvíjí též klasickou limuzínovou helikoptéru V-52 (4+1) a dvoumotorový víceúčelový letoun V-24 a V-24L (3+1). Zmíním že letoun V-24 již je certifikovaný. Společnost využívá u všech těchto letadel moderní kompozitní materiály. Firma Softex-Aero se chce (od roku 2017) stát jedním z předních světových výrobců v oblasti civilních lehkých letadel a vrtulníků.

Pohon: Turbohřídelový motor TS100
Výkon: 190 HP/140 kW maximálně 245/180 kW (5 minut)
Moderní navigační vybavení a možnost autopilota
Maximální konstrukční rychlost 252 km/h
Maximální cestovní rychlost 240 km/h
Rychlost stoupání 9 m/s
Maximální dostup 3400 m
Maximální vzletová hmotnost 1100 kg
Prázdná hmotnost 565 kg
Vnější zátěž až 900 kg
Vnitřní náklad až 380 kg
Konstrukce rotorů - kompozitní
Průměr vyrovnávacího rotoru: 1,4 m
Délka podvozkové lyžiny: 2 m
Objem vnitřního prostoru: 0,73 x 1,2 x 2,02 m (1,7 m3)
Varianta: bezpilotní autonomní vrtulník na základě VV-2


Zdroj:
http://defence-blog.com/news/softex-aer ... opter.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Softex-Aero_V-51
http://www.softex.aero/
https://www.facebook.com/softex.aero/

Obrázek
letoun V-24 a helikoptéra V-52

Naposledy upravil(a) Rase dne 9/7/2022, 20:03, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Rase »

Vysokorychlostní vrtulník Softex-Aero VV2 byl představen na Iran Air Show, na ostrově Kish v Perském zálivu. Letecký den probíhal od 16. do 19. listopadu.

http://defence-blog.com/news/ukrainian- ... -show.html

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Alchymista »

Hračka je to pekná, možno by sa dala použiť aj pre výcvik (letecký, i pozemných vojsk) - ale nazvať ho "vysokorýchlostný vrtuľník" pri konštrukčnej maximálke 250 je ... ehm .... marketingový ťah 8-) , pretože Mi-17 urobí 260km/h na maximálnej cestovnej rýchlosti a maximálnu konštrukčnú rýchlosť má cez 280km/h.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Zemakt »

Mno, na dvěstěpadesát kobyl? Záleží na úhlu pohledu :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Alchymista »

Pobobná, trochu drahšia a výkonnejšia hračka:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Robinson R66
Unit cost $869,000 (Feb. 2016)
Powerplant: 1 × Rolls-Royce RR300 turboshaft, 270 hp take-off, 224 hp continuous
Maximum speed: 140 kn (161 mph, 259 km/h; or 130 kn when above 2200 lb (998 kg))
Cruise speed: 125 kn (144 mph, 231 km/h)

Softex-Aero VV2 neupieram právo na existenciu, či dokonca na obchodný úspech - len trvám na tom, aby bol správne zaradený. :twisted: A nevydávať ho za niečo, čím nie je.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Zemakt »

No hej, tak máme dvě vysokorychlostní mašiny :) a jedna o místo na slunci začíná bojovat no. Na rozdíl od stroje zavedeného matadora. Nejsme ve sporu, mne spíš udivuje ta možnost 900 kg vnější hmotnosti, to je překlep ne?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Alchymista »

Určite... asi ušla jedna nula navyše...

Prázdná hmotnost 565 kg
Vnitřní náklad až 380 kg
Maximální vzletová hmotnost 1100 kg = prázdna + vnútorný náklad (palivo + piloti + "palubná výstroj navyše" + kufre) + vonkajší náklad.

Potom 90-100kg by mohla byť asi tak maximálna prípustná záťaž na jedno krídlo, to by aj vychádzalo matematicky, aj logicky - krídla sú relatívne tenké, bez ďalších výstuží, takže záťaž 90-100kg je na takú konštrukciu pomali aj priveľa.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Zemakt »

Mimochodem, to Aero v názvu výrobce znamená co, Vodochody? Nebo jenom původ kapitálu?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Smutná krabice »

Zajímavé je, že má vývod spalin nahoru k rotoru a k tomu očividně směšovač s okolním vzduchem - trochu jako AH-1S Cobra:
Obrázek

Posádka v tandemu A křidélka/pylony A redukce IČ stopy turbíny?

Skoro mi přijde, jako kdyby to zamýšleli jako lehký "bitevník", který se marketuje jako "vysokorychlostní civilní" ("vysokorychlostní" jako zdůvodnění těch křidélek-pylonů) aby se vyhnul mezinárodním sankcím a byrokracii okolo "položek dvojího užití" - a že pak někdo "civilní vysokorychlostní vrtulník" hanebně zneužije, vyzbrojí a použije jako vojenský, to už je problém zákazníka, no ne?
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Rase »

Smutná krabice:
To je dost možné. Přeci jen právě v Iránu měli "makety" vrtulníků, které vypadaly hodně podobně - jako podivná, lehká kopie Kobry.
Celkově ona společnost Softex-Aero, mi přijde, jako by se jednalo o nějakou pobočku Aera, která může snáz obchodovat s nepohodlnými státy, což by Aeru neprošlo. Co jsem koukal, tak to není zrovna velká firma (100 lidí na konstrukci a 70 na výrobě), tak nějaká forma finanční podpory by nemusela být pro Aero tak bolavá. Přeci jen je to asi zajimavá investice. Tady je rozpis firem, se kterými spolupracují (většinou asi v EU):

PBS Velká Bíteš - turbínové motory, klimatizace a APU
DYNON - letecké navigace
MERIN - nádrže
BERINGER - kola k letadlům
Lycoming - součástky k leteckým motorům
Evonik - skla
Aircraft Spruce - součástky k letadlům
Hartzell - vrtule
ROTAX - motory
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od skelet »

Spíše než zaměření na vojenský trh, to bude zaměřené na zákazníky, kteří chtějí dvoumístný vrtulník, ale nepohrdli by něčím a lá Cobra...
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Rase »

Samozřejmě, produkty společnosti jsou použitelné snad jen jako civilní letouny - ale s pěkným designem. VV2 by asi ani nešel oplácat lehkým pancéřováním (sklo nebo sedačka) + lehkou výzbrojí. Iránskou armádu ale může zajimat ona bezpilotní varianta, nebo nějaká neozbrojená varianta pro pohraniční stráž. Nic víc mě nenapadá. Pěkné jsou další projekty, všechno to jsou v podstatě "limuzíny":
vrtulníku V-52 - 1+4 pasažéři
vrtulový letoun V-24 - 1+3 (certifikovaný)
vrtulový letoun V-24L - 1+3
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Smutná krabice »

Tak očividně šel: v Raseho odkaze se o něm píše, že
VV-2 is a two-seat attack helicopter which adopts the same tandem design for the crew than other famous platforms such as the American AH-64 or the French Tiger combat choppers. According to Softex Aero, the pilot would be behind et and the weapons operator would seat in the front.

VV-2 je dvoumístná útočná helikoptéra, která přijala to samé tandemové uspořádání posádky, jako jiné slavné bojové typy jako americký AH-64 nebo francouzský Tiger. Podle Softex Aero by pilot seděl vzadu a operátor zbraňových systémů vepředu.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Softex-Aero VV2

Příspěvek od Rase »

Myslíte, že by stroj unesl třeba dvě PT rakety na křídlech. Případně na čumák modul s kamerami a nějaký lehký kanón umístěný v gondole na křídle (na čumák by asi byl hodně těžký). Přeci jen AH-1 je několikrát těžší a výkonější než VV2:

Motor: Lycoming T53-L-13 (820 kW)
Délka: 13,5 m
Výška: 4,1 m
Vzletová hmotnost: 4 310 kg
Max. rychlost: 277 km/h
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“