Aero Ae-45

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Aero Ae-45

Příspěvek od Rase »

obr7095.jpg

Letoun Aero Ae-45

"Řekl bych celkově, že letové výkony a ovladatelnost Aera 45 jsou právě tak atraktivní, jak jsem doufal a očekával a stroj se dostává velmi těsně k plnění specifikací, více než jednou prosazovaných časopisem Flight pro celokovový lehký dvoumotorový letoun této třídy. Jeho pevnost, kovová konstrukce, proporčně dobře volená kola a pneumatiky, dobrá cestovní rychlost, a zvláště výkony na jeden motor, budou nepochybně oceněny (i) v takových zemích, jako je Afrika a Indie." - autor Wing Commander Maurice A. Smith, D.F.C. (1949)


V počáteční fázi poválečného vývoje Československa, kdy ještě nebylo ustaveno Prozatímní Národní shromáždění, byly veškeré legislativní aktivity prováděny prostřednictvím dekretů prezidenta republiky Dr. Edvarda Beneše. Z nich je pro poválečnou organizaci leteckého průmyslu klíčový dekret prezidenta č. 5/1945 z 19.5.1945 o neplatnosti některých majetkově – právních jednání z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých organizací a ústavů. Velice důležitý byl i dekret prezidenta č. 100/45 z 24.10.1945 o znárodnění dolů a některých průmyslových podniků. Na základě dekretu prezidenta republiky č. 100/45 bylo znárodněno celkem 160 podniků průmyslu kovodělného a strojírenského s 260 závody, ve kterých bylo zaměstnáno celkem 185 000 osob. Vyjimkou nebyl ani podnik Aero, ten byl znárodněn a vedení se ujala Závodní rada. Právě Závodní rada, již v letech 1945-46, zbavila funkce dosavadního technického ředitel Antonína Husníka (1894–1948). Pod novým vedením se výroba neúspěšně pokoušela přeorientovat a z uskladněného duralu vyrábět rendlíky. V této době, skupina starších konstruktérů pod vedením Miroslava Baitlera (František Vlk, Ondřej Němec, Jiří Bouzek a Pavel Rosendorf), navrhla malé dopravní letadlo pro pilota a tři cestující. Budoucí Aero Ae-45 - snad nejkrásnější letoun, který kdy v Československu vznikl. Typický vzhled přední části trupu, připomínal zmenšený letoun Siebel Si-204D, který se v Aeru vyráběl už za války pro Luftwaffe a jeho výroba pokračovala i po osvobození jako Aero C-3A. Práce na novém stroji, tito konstruktéři vykonávali potají a po pracovní době. Brzy se zlepšila atmosféra ve firmě a nový ředitel, celý projekt odsouhlasil. Jednalo se o celokovový dvoumotorový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem. Motory byly vzduchem chlazené invertní čtyřválce Walter Minor 4-III o maximálním výkonu 77 kW. První prototyp letounu pod označením Ae.45.1 (OK-BCA) zalétal 21. července 1947 František Vnuk. Zkušební lety dále pokračovaly s pilotem Karlem Vaňkem a Janem Anderlem. Zkoušky odhalily především nedostatečnou účinnost výškovky a musel být upraven výhled z kabiny. Prototyp byl veřejnosti představen 7. září 1947 na leteckém dnu v Praze-Ruzyni. Dne 12. března 1948 odstartoval druhý letový prototyp Ae 45.2 (OK-CCA). V letech 1948 až 1949 se konaly zkušební lety po celém světě, kde i místní piloti, letoun hodnotili jako velmi dobrý. Bylo rozhodnuto o sériové výrobě, a tak již 16. dubna 1949 vzlétl první sériově vyrobený letoun. První vyrobené letouny odebrali zákazníci v Maďarsku, kde létaly u vojenského letectva pod označením G-007. Prvním československým uživatelem Ae-45 se stala gottwaldovská společnost Svitlet. Několik dalších exemplářů odebralo československé vojenské letectvo, u kterého pod označením K-75 plnily kurýrní lety a pokračovací výcvik. Typ Aero Ae-45 převzalo rovněž Bezpečnostní letectvo a ČSA. Domácí letecký přepravce s nimi od roku 1951 zahájil pravidelnou taxislužbu. Letouny byly ve velkých sériích exportovány do SSSR a Číny. Další letouny byly s menšími či většími obtížemi exportovány do Itálie, Švýcarska, Belgie, Francie, Rumunska, Argentiny, Brazílie, na Cejlon nebo do Indie. Jeden letoun získalo Lucembursko.
Do roku 1951 bylo v Aeru Vysočany vyrobeno zhruba 200 letounů Ae-45. Tohoto roku byla výroba zastavena. Důvodem bylo přeorientování výrobních kapacit na čistě vojenskou produkci, přípravy na masovou licenční výrobu sovětských typů a stěhování do Vodochod. O letoun však byl velký zájem i v domácích aeroklubech a v armádě, a tak bylo roku 1953 rozhodnuto, že výroba bude dále pokračovat v letecké továrně LET v Kunovicích pod vedením Ing. Ladislava Smrčka. Zde bylo nejprve v letech 1954-55 smontováno 20 strojů dodaných z Aera. Místní konstruktéři ale původní stroj vylepšili o lépe řešenou elektroinstalaci, přístrojové vybavení, větší palivovou nádrž, nové stavitelné vrtule V-401 nebo V-405 a pozměněnou kapotáž motorů. Tyto vylepšení letouny byly označeny jako Aero Ae-45S Super a bylo jich vyrobeno 228 kusů. Největší vadou letounů Ae-45, byl samotný motor Walter Minor 4-III, který nedosahoval potřebného výkonu. Tento problém řešila verze Ae-145, z roku 1959, kdy v Kunovicích použili nové výkonnější motory M-332 s přímým vstřikováním paliva a kompresorem, o výkonu 103 kW. Upraven byl i překryt kabiny. Výroba Ae-145 skončila v roce 1961 po dohotovení 142 letadel a skoro všechny, až na několik málo kusů, byly prodány do zahraničí. Během výroby Ae-145 se již začal sériově vyrábět ikonický letoun Let L-200 Morava. Celkem bylo vyrobeno 590 letounů Ae-45 všech verzí.
Závěrem dodejme, že ani po sedmdesáti létech od prvého vzletu, nepostrádá tento letoun nic ze své elegance, nadčasové krásy a zaujme kdekoli se ještě dnes objeví. Je s podivem, že tomuto letounu nebyla dosud věnována podrobnější publikovaná monografie.

Technické parametry:
Typ: Ae-45
Rozpětí: 12,25 m
Délka: 7,54 m
Výška: 2,3 m
Nosná plocha: 17,09 m²
Hmotnost vlastní: 820 kg
Hmotnost vzletová: 1400 kg
Pohonná jednotka: 2x Walter Minor 4-III
Výkon pohonné jednotky: 77 kW
Celkový výkon: 105 k
Maximální rychlost: 280 km/h
Cestovní rychlost: 245 km/h
Maximální dolet: 1000 km
Dostup: 4700 m


Zdroj:
http://technet.idnes.cz/ceske-aerotaxi- ... chnika_kuz
http://www.fronta.cz/letecky-konstrukter-antonin-husnik
http://forum.valka.cz/topic/view/41833/Husnik-Antonin
http://www.valka.cz/14069-Vyvoz-zbrani- ... -1950-1960
http://www.vydavatelstvo-mps.sk/aerohob ... ast-1.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava
https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_Ae-45
http://www.vrtulnik.cz/zlodejina.htm

AE45.jpg
maxresdefault.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 1/8/2023, 17:42, celkem upraveno 4 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Nejznámější záběry Ae-45 asi pocházejí z 5. dílu 30 případů majora Zemana, kde v tomto letounu uniká nadporučík Bláha "na západ"... (což je mimochodem časová nepřesnost, protože v roce 1948 existoval pouze první prototyp)

Obrázek

Ještě jako perličku je možno uvést, že protože scénář (a režisér) chtěli, aby se nadporučík Bláha z letounu ohlédl za svými pronásledovateli, tak bylo nutné z letounu vymontovat okenní segment, protože Ae-45 neměl možnost otevřít nějaké okénko...

Obrázek
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Rase »

Tady je ještě zmíněný letoun Siebel Si-204D, který se v Aeru vyráběl za války i po osvobození jako Aero C-3A:

30195_rd.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 1/8/2023, 17:43, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Zemakt »

K "Síblu" lze ještě dodat, že pro střelecký a bombardovací výcvik byla vyráběna rovněž verze B, která byla mj. vybavena střeleckou věží a pumovými závěsníky. A jestli mne paměť nešálí, tak rovněž byla využita k ostrému bombardování ledových polí na...(Dunaji, Vltavě?)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Rase »

Ještě mi vrtá hlavou, k čemu u vojska mohly být požity ty Ae-45. Přeci jen je odebraly různé armády světa. Několik exemplářů odebralo československé vojenské letectvo, kde sloužily, pod označením K-75, pro kurýrní lety a pokračovací výcvik. Bylo je vůbec možné osadit nějakou výzbrojí, případně specializovaným vybavením, nebo byl tento letoun už z principu odsouzen jen ke službě jako "aerotaxi" ?
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Tady je produktový list letadel Aero 45,154,27 a Let-L200, 410 a 610... Bohužel je to v eng... Ale dohledat, co se dělo s jednotlivými stroji z toho lze...

http://www.oldwings.nl/st/aero_45_145_2 ... 0_l610.pdf

A pro představu foto kabiny

Obrázek
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od kacermiroslav »

Tento letoun, nebo spíše jeho modernější nástupce "Morava" je pro mě část mého dětství, když jsme jezdívali do Vrchlabí kolem letiště a zde pravidelně jedna "Morava" stávala. Zážitkem pak bylo jí vidět startovat nebo přistávat. To nás pak stála podél silnice celá kolona aut s rodiči, kteří tím dělali radost nám dětem:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Alfik »

Zemakt píše:A jestli mne paměť nešálí, tak rovněž byla využita k ostrému bombardování ledových polí na...(Dunaji, Vltavě?)
Na Dunaji, v r. 1947
Byly tak částečně využity zbytky bomb "po Němcích", které u nás byly vyřazeny z výzbroje.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od QVAK »

Toto éro je srdeční záležitost. Krásnější zde nebylo vyrobeno. Účelnější jistě ale s takto nadčasovým designem nikoli.
Rase píše:Ještě mi vrtá hlavou, k čemu u vojska mohly být požity ty Ae-45. Přeci jen je odebraly různé armády světa. Několik exemplářů odebralo československé vojenské letectvo, kde sloužily, pod označením K-75, pro kurýrní lety a pokračovací výcvik. Bylo je vůbec možné osadit nějakou výzbrojí, případně specializovaným vybavením, nebo byl tento letoun už z principu odsouzen jen ke službě jako "aerotaxi" ?
Kdysi když v L+K vyšla jeho monografie tvrdili, že armády jej používaly na základní i pokračovací výcvik pilotních žáků určených pro vícemotorová letadla. Takovýto výcvik byl výrazně lacinější a rychlejší než standardní s použitím jednomotorového letadla pro základní a část pokračovacího výcviku i přechod na vícemotorové stroje nebyl tak skokový s nutností osvojení nových návyků a zapomenutí některých starých z jednomotorových strojů.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Rase »

Letouny-Aero-Ae-45-připravené-k-exportu-do-Sovětského-svazu.jpg
letouny Ae-45 připravené k exportu do Sovětského svazu. Zdroj vhu.cz
Naposledy upravil(a) Rase dne 1/8/2023, 17:45, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Obrázek
Kurýrní letoun Aero Ae-45 (K-75) z výzbroje Leteckého dopravního pluku 1.

Obrázek
Kurýrní letoun Aero Ae-45 (K-75) v péči mechanika při startování.

Obrázek
Pohled do kabiny kurýrního letounu Aero Ae-45 (K-75) z výzbroje 1. dopravního leteckého pluku ve Kbelích.

Obrázek
Pohled do expozice leteckých sbírek Vojenského muzea z roku 1969. V popředí stojí Aero Ae-145 s výrobním číslem 02-002a poznávací značkou OK-06, za ním pak Aero Ae-45 s výrobním číslem 49011 a poznávací značkou OK-DMO.

Zdroj: Publikace "Kbely - letiště na okraji Prahy"
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero Ae-45

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“