Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

Kouzelnik píše:P.S. Máte někdo ponětí k jakému období a jakým provedením vrtulníků se vztahují data ze kterých vyšel graf v linknutém videu ( v čase 4:26 )? A jaká byla metodika pro vyhodnocení výsledků prezentovaných v grafu?
1)

Stále používají data, která se dostaly na veřejnost v dubnu 2017. To jsou ty data, kde AW139M porazil UH-1Y proto, že výrobce v marketingovém průzkumu (RFI, tedy nezávazně slíbil), že neintegruje všechny kategorií zbraní, které tehdy AČR požadovala. Dosud nikde není ani náznak informace, jaké přesně zbraně to měly být a kolik asi tak stojí. To, každému, kdo tomu skutečně rozumí, napoví, že to byla klasická marketingová hra.

Naopak data, které byla v závazných nabídkách z 31. října 2017, zůstávají stále tajná. Mimochodem agentura DSCA dostala závazný souhlas s exportem UH-1Y do ČR až v říjnu 2017, což potvrzuje to, že data z předchozího období mohla být jen taková, která obsahovala jen běžně uvolnitelné informace.

Dokonce ani z novějších amerických nabídek nic přesnějšího neuniklo, kromě celkové ceny. Dodnes nikdo věřejně neví, kolik vlastně ve všech těchto amerických a italských nabídkách stály vlastní vrtulníky a kolik všechno okolo a co to všechno obsahovalo.

2)

Abych to udělal trochu technicky zajímavější, tak jsem se podíval na pár čísel opsaných z marketingových a certifikačních materiálů výrobců vrtulníků a motorů.

UH-1Y ve standartní konfiguraci s pancéřováním, neprůstřelnými nádržemi, systémy vlastní ochrany, senzory, rozsáhlým komunikačním vybavením, výzbrojí, systémem ochrany při střetu s dráty atd. má prázdnou hmotnost 5 070 kg a MTOW 8 400 kg. Užitečné zatížení (palivo + osádka, náklad, zbraně, munice) může být až 3 020 kg. TO mu umožnuje s plným vnitřním palivem, 2 piloty + 2 střelci s výzbrojí a 8 převáženými pěšáky s bojovým nákladem, lany pro fast rope, municí a nabitým systémEM vlastní ochrany (užitečné zatížení celkem 2 550 kg z povolených 3 020 kg) startovat na misi při teplotách až 33°C.

Civilní AW139 v konfiguraci pro policejní složky má dle prospektu výrobce prázdnou hmotnost okolo 4 200 kg (verze pro lety na ropné plošiny je s 4 400 kg težší). MTOW ve speciální příplatkové úpravě může být zvýšeno z 6 600 kg na 6 800 kg nebo až na 7 000 kg (kterou MTOW verzi nám Leonardo vlastně nabídlo?). Pak má AW139 v policejní verzi teoreticky užitečné zatížení až 2 600 / 2 800 kg (stejné hodnoty platí i pro AW139M v základní verzi). V této konfiguraci policejní verze s MTOW 7 000 kg s plným vnitřním palivem převeze dva piloty + dva policejní střelce s výzbrojí a 8 členů přepadové jednotky.

Každý si jistě může domýšlet, že pokud se vrtulník vybaví podle podle požadavků AČR pancéřováním (je vždy těžké), neprůstřelnými nádržemi, systémy vlastní ochrany, dalšími senzory, rozsáhlým komunikačním vybavením, výzbrojí a municí, systémem ochrany při střetu s dráty, odmrazovacím systémem, atd. tak se logicky začne zvedat prázdná hmotnost vrtulníku a současně klesat jeho užitečné zatížení.

Osobně by mě zajímalo, jestli takto vojensky vybavený AW139/AW139M podle požadavků AČR vůbec uzvedne požadovaných 8 převážených vojáků po 120 kg každý. Mě to při plných vnitřních nádržích nevychází. U verze s MTOW 6 800 kg zcela určitě. Verze s MTOW 7 000 kg by nesměla přibrat více než dalších 200-250 kg ve vybavení. Zjednodušeně AW139 je krásný civilní vrtulník, který je správně optimalizovaný na svoji činnost pro LZS, SAR, policejní síly, transport VIP a transport na ropné plošiny, atd. Ale v okamžiku, kdy se začne ověšovat těžkou vojenskou výbavou, tak mu pochopitelně užitečná nosnost začne klesat.

Těšil jsem se, jak italský výrobce pustí ven nějaká PR data o tom, jak jsou nejlepší a pro AČR našlapali vrtulník a jak problém limitu hmotnosti vyřešili. A po letech stále nic.

3)

Ono by ani nemělo být divu. AW139/AW139M a UH-1Y jsou dvě různé výkonnostní a hmotnostní kategorie.

UH-1Y pohánějí dva motory GE T700-GE-401C s maximálním startovním výkonem (10 min) na hřídeli po 1 409 kW (neinstalovaný motor, nulová nadmořská výška, MSA).

AW139/AW139M pohánějí dva motory PWC PT6C-67C s maximálním startovním výkonem (5 min) na hřídeli jen po 861 kW (za stejných podmínek). To je o 39% méně než má motor T700-GE-401C. Trvalý výkon je po 1 239 kW vs. 815 kW. (-34%).

Jinými slovy, pokud by oba vrtulníky byly stejně vybavené a převážely by stejný náklad, tak by byl obrovský rozdíl ve výkonech. Ve skutečnosti UH-1Y uveze s plnou výbavou vždy více (cca 3 tuny), neb je na to navržen od počátku.

4)

Jen pro zajímavost. Staré mariňácké UH-1N poháněl zdvojený motor T400-C-400 (= vojenská verze motoru PWC PT6T-3), téměř stejné motory PT6T-3D mají i kanadské Belly CH-146 Griffon, které při nasazení v Afghánistánu a Iráku narazily těžce na výkonnostní limity motorů/nosnost vrtulníků v extrémních klimatických podmínkách. Naše nejnovější policejní Belly 412EPI (MTOW 5 400 – 5 850 kg podle verze) pak mají motory PWC PT6T-9.

Vrtulníky s jedním zdvojeným motorem řady PT6T mají celkový instalovaný maximální vzletový výkon na hřídeli (za stejných podmínek jako výše) cca 1 340 - 1 380 kW a trvalý 1 190 - 1 230 kW (podle modelu). UH-1Y má celkový instalovaný maximální výkon – vzletový 2 818 kW a trvalý 2 478 kW. AW139/AW139M má celkový maximální instalovaný výkon – vzletový 1 722 kW a trvalý 1 630 kW.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 22/9/2019, 23:54, celkem upraveno 1 x.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

AW139/AW139M
Jak jsem psal už mnohokráte,, Alobalovy vrtas. :razz:
Díky bohu za rozum vojáků kteří nepristoupili na deficit unikoveho výkonu, nepristoupili viz stoupavost. Ale to se týká i,,, Jestraba,, , značně podmotorovany typ. Dopředu to on umí. Ale opustit bojovou zónu s pomocí výrazne a ochranujici stoupavosti neumí. Američani už to jistě ví a tak mu vyvíjejí výkonnější motory i s výkonnější i reduktory. Takže už to nebude pomalu stoupající kačena sestrelitelna prakem.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Starlight píše:
Kouzelnik píše:P.S. Máte někdo ponětí k jakému období a jakým provedením vrtulníků se vztahují data ze kterých vyšel graf v linknutém videu ( v čase 4:26 )? A jaká byla metodika pro vyhodnocení výsledků prezentovaných v grafu?
1)

Stále používají data, která se dostali na veřejnost v dubnu 2017. To jsou ty data, kde AW139M porazil UH-1Y proto, že výrobce v marketingovém průzkumu (RFI, tedy nezávazně slíbil), že neintegruje všechny kategorií zbraní, které tehdy AČR požadovala. Dosud nikde není ani náznak informace, jaké přesně zbraně to měly být a kolik asi tak stojí. To, každému, kdo tomu skutečně rozumí, napoví, že to byla klasická marketingová hra.

Naopak data, které byla v závazných nabídkách z 31. října 2017, zůstávají stále tajná. Mimochodem agentura DSCA dostala závazný souhlas s exportem UH-1Y do ČR až v říjnu 2017, což potvrzuje to, že data z předchozího období mohla být jen tak, která obsahovala jen běžně uvolnitelné informace.

Dokonce ani z novějších amerických nabídek nic přesnějšího neuniklo, kromě celkové ceny. Dodnes nikdo neví, kolik vlastně ve všech těchto amerických a italských nabídkách stály vlastní vrtulníky a kolik všechno okolo a co to všechno obsahovalo.
Ahoj, a mohl bys prosím linknout odkaz na ty "uniklé" data z dubna 2017? Jde mi o obecnou metodiku, co bylo/nebylo posuzováno? (mám podezření, že toho moc neposoudili o celkových nákladech na vlastnictví (např. MRO) po dobu 20-30 let uživání vrtulníků)
Starlight píše: 3)

UH-1Y pohánějí dva motory GE T700-GE-401C s maximálním startovním výkonem (10 min) na hřídeli po 1 409 kW (neinstalovaný motor, nulová nadmořská výška, MSA).
když zmiňuješ motory, myslíš, že bys mohl napsat svůj názor na jednu záhadu?
Podle http://www.fi-powerweb.com/Engine/T700-GE-401.html jde o motor používaný v AH-1Z a taky v UH-1Y (plus v části variant dalších vrtulníků - např. Seahawků). Nicméně nabídka americké vlády pro českou vládu neobsahuje stejné motory.
Pro UH-1Y je nabídka na motory GE T700-GE-401C (včetně jednoho rezervního) https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters

Pro AH-1Z je nabídka na motory GE T700-GE-701D https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters
Předpokládám, že motory nabízené pro Viper jsou tyto: http://www.fi-powerweb.com/Engine/T700-GE-701.html
Podobně obě varianty motorů jsou rozlišeny zde:
http://www.deagel.com/Propulsion-System ... 30005.aspx
http://www.deagel.com/Propulsion-System ... 30010.aspx

Co myslíš... jde o překlep = variantu dětské rozpoznávačky "poznej v čem se liší 2 "shodné" obrázky"? Nebo jde o vážně míněný úmysl provozovat 2 (předpokládám mírně) odlišné motory?



Plus bych byl rád jestli máš info, jak daleko/blízko od ČR je nejbližší uživatel motorů GE T700-GE-401C ... jde mi o to, kde je nejbližší sklad náhradních dílů a jak tam kdesi u toho nejbližšího zahraničního uživatele vrtulníků řeší prediktivní údržbu motorů GE T700-GE-401C.
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik píše:Plus bych byl rád jestli máš info, jak daleko/blízko od ČR je nejbližší uživatel motorů GE T700-GE-401C ... jde mi o to, kde je nejbližší sklad náhradních dílů a jak tam kdesi u toho nejbližšího zahraničního uživatele vrtulníků řeší prediktivní údržbu motorů GE T700-GE-401C.
Pokud je my známo tak servis motorů by měl zajišťovat GE Aviation Czech. Tady česká divize amerického výrobce.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od seabee »

Scotty87 píše:
Kouzelnik píše:Plus bych byl rád jestli máš info, jak daleko/blízko od ČR je nejbližší uživatel motorů GE T700-GE-401C ... jde mi o to, kde je nejbližší sklad náhradních dílů a jak tam kdesi u toho nejbližšího zahraničního uživatele vrtulníků řeší prediktivní údržbu motorů GE T700-GE-401C.
Pokud je my známo tak servis motorů by měl zajišťovat GE Aviation Czech. Tady česká divize amerického výrobce.
AW 139 má motory P&W Canada, což je dceřinka americké firmy a určitě používající koncernové komponenty. Máš pocit, že dostat americké díly přes Kanadu a Itálii do ČR bude jednodušší? A že by Leonardo, nebo zastoupení P&W Canada drželo v Evropě 100% specifikaci ND, to si snad nemyslíš?

A co motory v Grippenu? Taky emerický :D .
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Scotty87 píše:
Kouzelnik píše:Plus bych byl rád jestli máš info, jak daleko/blízko od ČR je nejbližší uživatel motorů GE T700-GE-401C ... jde mi o to, kde je nejbližší sklad náhradních dílů a jak tam kdesi u toho nejbližšího zahraničního uživatele vrtulníků řeší prediktivní údržbu motorů GE T700-GE-401C.
Pokud je my známo tak servis motorů by měl zajišťovat GE Aviation Czech. Tady česká divize amerického výrobce.
@Scotty 87, jj něco podobného jsem taky zaznamenal. Ale když jsem to promýšlel, tak patrně pražská/budoucí ?královehradecká? česká firma GE Aviation Czech patrně dosud nedělá servis (vrtulníkových) motorů GE řady 700. Mj. proto jsem se ptal ve vlákně "Vrtulníky pro OSSR" odpověď je zde

Kouzelnik píše:Pěkný den,

rád bych se zeptal u našich "bratranců". S kým OSSR vyjednávalo o zajištění MRO pro Black-Hawky? S výrobcem vrtulníků (či jeho nasmlouvanými servisními partnery) nebo s dodavatelem vrtulníků pořizovaných přes FMS tj. s vládou USA?

Ptám se, protože
https://www.euro.cz/byznys/udrzba-oprav ... ky-1466713 se píše:
"Metnar (ministr MOČR) řekl, že státní podnik LOM Praha se bude starat o údržbu, servisní práce vyšší úrovně, modernizaci či opravy po bojovém poškození."
"Podle Říhy (náměstek ministra MOČR) americká strana poslala velmi podrobný návrh zapojení českého průmyslu, který má asi 60 stran"

Jde o zprávu tiskové agentury, možná mohlo dojít ke zkreslení.

Dalším důvodem proč se ptám jsou nedávné články od autorů kteří píšou dlouhodobě o security:
"V této věci je dobré připomenout, že česká divize GE Aviation Czech zajistí kompletní servis motorů vrtulníků Venom / Viper" zdroj:https://www.armadninoviny.cz/armada-cr- ... venom.html

Ne tak detailně, nicméně mezi partnery pro provoz vrtulníků uvádí českou pobočku GE taky
https://www.euro.cz/byznys/tucet-je-jen-zacatek-1465581

@seabee ... Myslíš svůj koment tak, že celoevropský servis vrtulníkových turbovrtulových motorů PW je v Itálii?
seabee píše:
Scotty87 píše:AW 139 má motory P&W Canada, což je dceřinka americké firmy a určitě používající koncernové komponenty. Máš pocit, že dostat americké díly přes Kanadu a Itálii do ČR bude jednodušší? A že by Leonardo, nebo zastoupení P&W Canada drželo v Evropě 100% specifikaci ND, to si snad nemyslíš?
Jestli chápu správně, že máš nějaké podrobnější info jak ve (střední/západní) Evropě je zajišťován MRO vrtulníkových motorů P&W Canada... tak mohl bys o tom něco napsat?
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik píše:@Scotty 87, jj něco podobného jsem taky zaznamenal. Ale když jsem to promýšlel, tak patrně pražská/budoucí ?královehradecká? česká firma GE Aviation Czech patrně dosud nedělá servis (vrtulníkových) motorů GE řady 700
Našel jsem toto prohlášení v jiném článku na AN:
Pro pochopení dopadu budované infrastruktury v ČR je třeba si uvědomit, že také nové americké vrtulníky pro Armádu ČR (UH-1 Venom, AH-1 Viper nebo UH-60M Black Hawk) budou pohánět motory GE.
Ze středečního setkání o průmyslové spolupráci mezi společností Bell a českým leteckým průmyslem například vyplynulo, že v případě nákupu vrtulníků Viper / Venom kompletní servis (kromě generálních oprav) motorů GE zajistí firmy v ČR.
https://www.armadninoviny.cz/v-cesku-se ... n-600.html

Další zmínka je v článku na stránce SČLP konkrétně odpověď ředitele společnosti GE Milana Šlapáka:
Jeden z českých novinářů při tiskové konferenci při dotazu, zda se budou vrtulníky Bell v České republice i vyrábět, nebo se zde budou „pouze“ servisovat vyprovokoval právě slůvkem „pouze“ k odpovědi výkonného ředitele společnosti GE Milana Šlapáka: „Tyto vrtulníky pohání naše motory T700 a celý vrtulník je velice sofistikovaný systém, vše je plně digitálně řízeno – takže říct pouze údržba je velké zjednodušení. Dělat údržbu takto složitých systémů a motorů obsahuje obrovské množství know-how a expertízy, kterou když dostaneme do České republiky, tak nám dá další možnosti pro nové projekty, na kterých se dá dál stavět.“ Milan Šlapák nezapomněl ani na komerční stránku věci: „Údržba je činnost, která přináší nejvyšší přidanou hodnotu. Pokud se mi podaří prodat můj motor, nebo moje letadlo, vím, že mi údržba bude generovat zisk dalších dvacet nebo třicet roků a já na to můžu spoléhat při plánování strategie a udržitelnosti.“
http://www.sclp.cz/bell-vrtulniky-uh-1y ... ou-armadu/
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od seabee »

To: Kouzelník
@seabee ... Myslíš svůj koment tak, že celoevropský servis vrtulníkových turbovrtulových motorů PW je v Itálii?

AW 139 má motory P&W Canada, což je dceřinka americké firmy a určitě používající koncernové komponenty. Máš pocit, že dostat americké díly přes Kanadu a Itálii do ČR bude jednodušší? A že by Leonardo, nebo zastoupení P&W Canada drželo v Evropě 100% specifikaci ND, to si snad nemyslíš?

Jestli chápu správně, že máš nějaké podrobnější info jak ve (střední/západní) Evropě je zajišťován MRO vrtulníkových motorů P&W Canada... tak mohl bys o tom něco napsat?


1/ Ne, myslel jsem svůj koment tak, že servis vrtulníku a dodávku ND bude zajišťovat (třeba smluvně) dodavatel vrtulníku - nebo by se Leonardo z toho chtěl vyvléknout?

2/ P&W Canada má v Evropě tři servisní pobočky a osm smluvních servisů. Žádný z nich nezajišťuje péči na úrovni MRO. Opravami a včasnou diagnostikou motorů PT6C-67C, o kterých je tu řeč se zabývá pouze jedno středisko, pobočka ve Velké Británii.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Připravovaný nákup vrtulníků začíná přinášet první příležitosti pro český průmysl. Na Dnech NATO podepsala firma Bell memorandum s firmou Ray Service. Díky němu je možné v České republice vyrábět komponenty pro vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper vyráběné firmou Bell, které Ministerstvo obrany ČR vybralo pro modernizaci vrtulníkového letectva AČR. Ray Service podpisem memoranda získá nové schopnosti a zároveň se zapojí do celosvětového dodavatelského řetězce významného amerického výrobce letecké techniky.
Spoluprací s firmou Bell se rozšíří obchodní možnosti společnosti Ray Service, neboť memorandum se nevztahuje pouze na výrobu a dodávky nových vrtulníků pro AČR. Ray Service má potenciál dodávat komponenty i pro další obranné a civilní projekty firmy Bell po celém světě. „Spolupráce se společností Bell je pro nás velkou příležitostí, neboť jde o jednoho s nejvýznamnějších výrobců letecké techniky s desítky let dlouhou tradicí. Oblast letectví navíc patří z hlediska technologií do průmyslu s nejvyšší přidanou hodnotou a těmi nejvyššími nároky. Memorandum se společností Bell je tak pro nás vyznamenáním ale i závazkem do budoucna a samozřejmě i důležitou referencí,“ uvedl po podpisu smlouvy Jakub Gabriel, ředitel společnosti Ray Service.
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 64034.html
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Napadají mě hodně kacirske myšlenky v případě, že Bell nenalezne po roku 2025 další klienty na tyto vrtulníky. Taková linka na dokonale kompaktní combo vrtulniku by se nám hodila.
Mobilita by byla zabezpečena. Protitankovy boj také. Ve spojením s moderními BVP s jejimi protitankovymi střelami. Dokonalá kombinace. Ani TĚŽKÝCH tanku by nebylo třeba. Dokonalá Aero mobilní armáda.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 24/9/2019, 17:39, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

S tím radši nepočítej, zvlášť pokud Rumuni koupí 24+24 strojů, nebo kolik to chtěli. I pokud v budoucnu celkem koupíme 12+12 strojů, tak to bude pořád dost nezajímavý počet - teda na přesun linky. Uvidíme co vyberou Poláci.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

HONZIK11
V případě že by se armáda rozhodla že počet 8 AH-1Z + 8 UH-1Y je dostatečný, tak dokoupení čtyř AH-1Z před případným zastavením výroby by neměl být takový problém. Je tu ovšem pravděpodobná varianta že se výrobní linky bude stěhovat do Rumunska.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Rumunsko je dost na rane. My jsme přesto všechno technicky vzdelanejsi aglomerace, dostatečně vzdálenější frontovych linii. Nejsme již frontovou linii,ale zapolim, s technologickými možnostmi. Jenže to by musel být na tento záměr větší tlak.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Honzik11: Rumunsko má s výrobou vrtulníků zkušenosti a vyrábějí se tam dodnes pro Airbus. Víc jak subdodávky tady nebude Bell dělat.
ObrázekObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Já vim jak plánuji Amici. Vytisknou si mapu Evropy, do středu oblasti zájmu píchnou kruzitkem.Posunou stred kružnice k Německu, dnes k Polsku. A pak začnou jednat o zastoupení. Vůči Rumunsku máme šanci.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

HONZIK11 píše:Napadají mě hodně kacirske myšlenky v případě, že Bell nenalezne po roku 2025 další klienty na tyto vrtulníky.
Dost dobře tomu nerozumím.
Pokud se pro UH/AH-1 nenajdou žádní klienti, tak k čemu bude nám /Polákům/Rumunům výrobní linka ... když nemá pro koho vyrábět ???
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Proc ne napriklad i pro Bell 412 ,lita jich i s Ah 1,, Uh 1 vic nez tisic. Rozhodne i tady vidim moznost .
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Ale pokud by tam byla možnost další výroby, proč by to převáděli jinam ... když největší uživatel je a bude v USA
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:Honzik11: Rumunsko má s výrobou vrtulníků zkušenosti a vyrábějí se tam dodnes pro Airbus. Víc jak subdodávky tady nebude Bell dělat.
Ahoj,
co přesně myslíš (=konkrétní dodávky kompletních vrtulníků), když tvrdíš že v Rumunsku "vyrábějí se tam dodnes pro Airbus".
Pokud myslíš modernizovanou SuperPumu H-215M pro Rumunské ozbrojené síly, tak přece pořád se nic neděje, nebo se pletu? A dodávky H-215M pro jiné zákazníky, pokud vím, plně vykrývají současné fabriky (mimo Rumunsko)
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -f-460768/
https://www.flightglobal.com/news/artic ... rs-450005/
https://seenews.com/news/romanias-iar-a ... ion-632600
Jen pro ilustraci o jakém rozsahu se bavíme - celosvětově se ročně průměrně dodalo 8 kusů H-215/H-215M. Počítáno za 3 roky z5.
HONZIK11 píše:Proc ne napriklad i pro Bell 412 ,lita jich i s Ah 1,, Uh 1 vic nez tisic. Rozhodne i tady vidim moznost .
Ahoj, pokud Tě chápu správně, tak uvažuješ výroby kompletních vrtulníků. Pokud jo, tak pár faktů:
a) evropskou výrobu už Bell provozoval desítky roků. Licenční u italské firmy Agusta. Dařilo se tak, že v 1998 se rozjela společný vývoj dalších mašin - Bell a Leonardo měli ve společné firmě majetkový podíl a přispívali mj. technologicky. Náplní byly 2 projekty: jednak nástupce Hueyů (větší díl vývoje dělal Agusta) a výsledkem byl AW-139... druhým produktem tilrotor AW-609 (větší díl vývoje dělal Bell). Partnerství se rozpadlo někdy cca v první dekádě tohoto tisíciletí. Oba produkty převzal Agusta resp. AgustaWestland (nyní Leonardo). Nevšiml jsem si, že by Bell nějak reagoval na masivní dodávky desítek militarizovaných vrtulníků Kiowa z přebytků US Army (odvozeno od Bell 206) pro evropské zákazníky v Chorvatsku, Řecku a Tunisku - např. mi není jasné jestli firma Bell (nebo její smluvní servisy) se nějak podílí na MRO těchto olétanin u 3 nových uživatelů... nebo je taky možnost že MRO probíhá např. s podporou konkurenčního Leonarda, který kdysi vyráběl variantu AB206.

b) současný Bell má 4 hlavní civilní vrtulníky. O jakých objemech je řeč:
- 505 se prodává od loňska (tj. od 2017) a celosvětově se ročně průměrně dodalo 72 mašin (průměr za oba dosavadní roky výroby).
-407 celosvětově se ročně dodalo průměrně 48 mašin (průměr za 3 roky z5)
-412 celosvětově se ročně dodalo průměrně 11 mašin (průměr za 3 roky z5)
-429 celosvětově se ročně dodalo průměrně 29 mašin (průměr za 3 roky z5)

c) je otázkou v čem vidí Bell svoji budoucnost. Bude to https://www.flightglobal.com/news/artic ... ge-456377/ společně s Uberem? IMHO by tento produkt možná mohl zabodovat, ale jinou věcí je jestli se brzy se začně vyrábět a pokud jo, tak jestli taky v Evropě
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik
Řekl bych že Bell vidí budoucnost ve svém projektu V-280 Valor nebo obecně ve výrobě konvertoplánů.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“