OSSR - nový stíhací letoun

Odpovědět
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

noah11 píše:V súčasnej dobe študuje v Košiciach 11 pilotov predurčených k taktickému krídlu Sliač.
To nie je pravda a tretí ročník je úplne bez vojakov.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Chalpi, tak ako to je naozaj? Plati priemer cca 2-3 piloti ročne /info z 2008 do cca2014/, to sú moje informácie, či Vaše pozitívne? Plus minulý rok jeden Mi-17 SAR vrtuľnikár iba ?
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od arten »

asdf píše:
- Ak je to pri tých Švédoch vôbec pravda, nemáme dosť pilotov, ktorí by takýto nálet mali? (podľa materiálu máme min. 5). Koľko hodín, pre koľko pilotov by ešte bolo potrebné nalietať? (podľa materiálu 6 má pod 250, takže tí 250+ a ďalších 11 viac, možno 500).
Vies vekove zlozenie pilotov s viac ako 500 hodinami ?
V roku 2009 bol priemerny nalet stihacieho pilota SR 44 hodin rocne. V roku 2010 dufali, ze sa to zdvihne na 50 hodin. Takze pilot, ktory ma nalietanych viacej ako 500 hodim, ma vek okolo 35 rokov a viacej. Posli ho na 2 roky do Svedska. Mas 37 rocneho stihacieho pilota. Kolko rokov ti bude este lietat na Gripenoch 3, 5 rokov. Oplati sa ti preskolit pilota, ktory ti vydrzi dajmo tomu 3 roky, kym ti odide ? Podla mna moc nie.
Ale to predsa nie je podstatné. Podstatné je, že proces dopĺňania pilotov beží, čo tu píšu viacerí a ak by ho bolo treba urýchliť, existuje množstvo možností aj keby to u nás nešlo (nálet cez 200 hodín ročne je vo výcviku bežný).

Pointa je, že sa nedá logicky obhájiť odmietnutie nejakej ponuky "lebo nemá dosť pilotov výcvik," ak sa následne zvolí varianta "výcvik všetkých pilotov z nuly."
Chápeme sa?

A ešte raz sa opýtam všetkých - ak sa teda ide touto cestou a ročne potom bude potrebné vycvičiť tak "0,33" pilota - potom aký má zmysel prevádzkovať (taktické) cvičné letectvo?
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

Je nový systém - 5-ročné štúdium pre pilotov, minulý rok chceli prijať 6 pilotov od 1.ročníka.
Viac sa k tomu vyjadriť nemôžem, no nie je pravda čo písali vyššie.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

arten píše:aký má zmysel prevádzkovať (taktické) cvičné letectvo?
Dobrá otázka, ktorú Ti ja nedokážem ale zodpovedať. Možno kolegovia. A možno Nikov spomínaný teoretický nákup Alky...
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

Zatiaľ je "kúpený" výcvik 22 pilotov. Čo tí ďalší čo prídu po nich?
Myslíš, že tých 22 pilotov tam vydrží možno 40 rokov prevádzky F-16?
Alebo každého ďalšieho znovu pošleme do USA?
Edit: ktoré ine letectvo prenecháva výcvik pilotov na iných? Okrem prvých pilotov pre nové stroje. Samozrejmé, je potrebné modernizovať aj cvičné letectvo ak chceme vôbec niekedy kvalitný výcvik, kde by top bola F-16. Aby tam nevznikol tak veľký generačný skok medzi technikou a bol by problém ako mali niektorí piloti AČR pri prestupe z Mig-21 na Gripeny.
(Info - ULZ)
noah11
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 17/11/2010, 13:10
Bydliště: Vranov

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od noah11 »

Joooll píše:Je nový systém - 5-ročné štúdium pre pilotov, minulý rok chceli prijať 6 pilotov od 1.ročníka.
Viac sa k tomu vyjadriť nemôžem, no nie je pravda čo písali vyššie.
Prečo sa nemôžeš vyjadriť to nie su utajované tendre SNS kontinuálne štúdium je od roku 2016 a mas tam aj pilotov a personál
https://www.mosr.sk/data/disk/casopis/O ... 8_2016.pdf
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Arten 200 hodin bezne v zakladnom vycviku ? :mrgreen: Ale bolo by to super. :wink:

Cvicne bitevniky, resp. advanced jet trainer maju zmysel pre docvicovanie pilotov F-16, ako aj vycvik pilotov po zakladnom vycviku, no a samozrejme ako bojove stroje. Ak stratime tuto sposobilost, riesit cely vycvik iba na F-16 bude zlozite a drahe.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Joool:Podľa písaného, Váš výcvik v TU KE by mal na to postačovať. Dokonca mi príde intenzívnejší, ak od prvého ročníka lietate, napr. voči USAF. Pár inštruktorov od F-16 verím sa nájde po získaní skúseností aj u nás. A možno to získa Strnad.
Ináč môj rešpekt všetkým pilotom, ktorý vyšli z Košíc. Napriek "spoločenskému a inštitucionálnemu" marazmu u nás lietatate a ste stale dobrí.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

noah11 píše:
Joooll píše:Je nový systém - 5-ročné štúdium pre pilotov, minulý rok chceli prijať 6 pilotov od 1.ročníka.
Viac sa k tomu vyjadriť nemôžem, no nie je pravda čo písali vyššie.
Prečo sa nemôžeš vyjadriť to nie su utajované tendre SNS kontinuálne štúdium je od roku 2016 a mas tam aj pilotov a personál
https://www.mosr.sk/data/disk/casopis/O ... 8_2016.pdf
Lebo by to boli presné počty. A niekto nie je rád za zverejnenie. :rotuj:
Každopádne to čo si napísal tak nie je.

Brizolit - no skok z albatrosu rovno na F-16 nie je veľmi optimálny, a albatrosy majú tiež svoju životnosť

Niko - :up:
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Tak v aktuálnej Obrane sa píše o 18 kadetoch pre letecké spôsobilosti.

https://www.mod.gov.sk/data/disk/casopi ... 1_2019.pdf
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Starlight »

Joooll píše:...ktoré ine letectvo prenecháva výcvik pilotov na iných?...
Je to poměrně běžná věc v NATO. Je to v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT), kde se dnes létá nejdříve na T-6 a pak na T-38C.

https://www.sheppard.af.mil/Units/80th- ... ning-Wing/

https://foxtrotalpha.jalopnik.com/this- ... 1632147050


https://www.youtube.com/watch?v=26GePUXe-u8


https://www.youtube.com/watch?v=19o26Ow7u7U

Programu se účastní 13 států NATO, z toho Německo, Nizozemí, Norsko, Dánsko si zde nechává cvičit všechny své stíhací piloty. Ostatní účastníci programu tam posílají jen část pilotů nebo jen instruktory. Zatím poslední, kdo se k programu připojil je Rumunsko v souvislosti s pořízením F-16.

Toto je video jednoho kurzu – zahraniční studenti jsou normálně namíchání se studenty USAF a mají úplně stejné studium a stejné životní podmínky během pobytu v Texasu. Jinými slovy jazykově musí být vynikající a musí mít kreditní kartu :lol: . Po jeho skončení studenti odcházejí na přeškolení na bojový typ (jaký, to je v tom videu). Někteří zahraniční studenti tak zůstávají v USA, jiní se vracejí domů, podle toho jak má konkrétní letectvo zařízeno přeškolení na bojový typ.


https://www.youtube.com/watch?v=Fopr9KVuOY4

Podobných studentských videí pro každý kurz ENJJPT je plný interent.

Představa, že na Slovensku (ale i v ČR) by mohl vzniknout stejně kvalitní výcvikový systém je naivní :wink: a budou ji tvrdě rozporovat první slovenští absolventi kurzu, až se vrátí z F-16. Taková základní výcviková úloha v NATO jako je 4 členná formace, je v našich zemích nevídaná věc.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 5/1/2019, 23:30, celkem upraveno 1 x.
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

Ďakujem za informácie. Je to zaujímavé. :lej:
Každopádne zatiaľ sa tu na SK o niečom takom nehovorí.
Problemom by bola aj ta jazyková škola u nás.

Flader - ešte to neznamená, že štúdium začne naozaj 18 ľudí.
Už len počas základneho výcviku majú aj piloti aj letecký personál ako aj každý vojak do 30 dní možnosť odísť bez preplácania výdavkov na nich využitých. A je to využívaná možnosť. :!:
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od arten »

Joooll píše:Zatiaľ je "kúpený" výcvik 22 pilotov. Čo tí ďalší čo prídu po nich?
Myslíš, že tých 22 pilotov tam vydrží možno 40 rokov prevádzky F-16?
Alebo každého ďalšieho znovu pošleme do USA?
Ja neviem, keď nárazovo dostaneme 22 pilotov, koľko treba ročne vycvičiť pilotov na "obnovu"?
Áno každého ďalšieho, napr. ako píše Starlight. Silne pochybujem, ze to bude "bude zlozite a drahe" (niko), ako prevadzka vlastnych cvicnych strojov.
niko píše:Arten 200 hodin bezne v zakladnom vycviku ? :mrgreen: Ale bolo by to super. :wink:
No však toľko (ešte trochu viac) majú nalietať tí naši kadeti v USA.
Ako myslíš, že z 0 vycvičia na F-16 za 3 roky vrátane jazykového kurzu? :wink:
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od kenavf »

Joooll píše:..
Problemom by bola aj ta jazyková škola u nás. .
Akosi predpokladám že výborná aktívna angličtina patrí k základným podmienkam k pozícii pilota už v priebehu štúdia. Takže absolvent z tých Košíc, by nemal mať problém s komunikáciou v USA. A na úplné komunikačné zžitie s americkým prostredím, čo sa týka jazyka, stačí takému človeku potom už len cca dva tri mesiace v USA a bude to ovládať aj s porozumením štandardnej zlej výslovnosti niektorých rodilých američanov.

P.S. Aj tak prvé mesiace v USA strávia maximálne na simulátoroch.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Arten: U zakladneho pilotneho vycviku urcite nie je 200 hodin beznych. Ak to tak robia v USA, fakt super. Skor si ale pleties rozne stupne vycviku.

Starlight: Myslim, ze asi nikto nemoze zpochybnovat vysku kvality vycviku v ramci ENJJPT v USA. Bez debaty nieco podobne v nasich krajinach nevieme dosiahnut. No pre Slovensko a vlastne aj Cesko ma vycvikove letectvo svoju pridanu hodnotu a jeho zrusenie ja skutocne otazne. Osobne vidim hlavne tieto dovody:

1. Zakladny vycvik. Ak by sme riesili vycvik pilotov uz od stupna CPL je potrebne kriticky porovnat naklady na vycvik u nas, ako aj v USA. Resp. ako by vychadzal kombinovany vycvik CPL+ typovka na Albatrosa-sukromnik, nasledne AJT a nadzvuk na Sliaci, nasledne pokrocily bojovy vycvik v USA vezus vsetko v USA.

2. Udrziavacie lety pilotov F-16. Typujem, ze je to rovnake v Cechach aj na Slovensku a ze aj u vas piloti nadzvukov absolvuju cast vycvikovych letov na podzvukoch. Ak by tato moznost odpadla, museli by tieto lety absolvovat na F-16. Znamenalo by to narast nakladov na vycvik. Ak by bol tento narast len 10 % (co si myslim, ze som dost podstrelil), znamenamo by to narast nakladov na nadzvuk o cca. 8 az 10 milionov € rocne. Teda 240 az 300 milionov € za 30 rokov. To uz je suma u ktorej je fakt na mieste si to prepocitat.

3. Priama letecka podpora (CAS)- Slovensko na rozdiel od vsetkych jeho susedov nema bojove vrtulniky a ani ziadnu inu formu priamej leteckej podpory (gunshipy, turbopropy, Albiky mame 3 atd. atd.). Mozeme diskutovat o F-16, ale tak nalejme si cisteho vina. 10 letuschopnych F-16 nemoze predsa robit CAS pre 6 brigad. Nehovoriac o dalsich obmedzeniach. Ak teda vyradime cvicno-bojove lietadla abojove vrtulniky nemame a dalsie F-16 nekupime, otazka znie, co dalej ? Ako nahradime chybajuce CAS. Jedine, co ma napada je nakupit Battlehawky. Takze dalsia investicia za cca. 300 mil €.

Ak si vezmeme vsetky tie naklady a porovname s investiciou planovanych 100, realne mozno 150 mil. € na 10 L-39 NG, nepride mi rusenie Albatrosov ako nejaky super biznis. Osobne si teda nemyslim, ze rusenie cvicnych lietadiel by nejako vyrazne usetrilo prostriedky. Urcite by ale znizilo sposobilosti nasho letectva.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Starlight »

Starlight píše:
Joooll píše:...ktoré ine letectvo prenecháva výcvik pilotov na iných?...
Je to poměrně běžná věc v NATO. Je to v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT), kde se dnes létá nejdříve na T-6 a pak na T-38C.
...
1)
Ze zemí NATO jsem ještě zapomněl na vaše jižní sousedy. Výcvik maďarských stíhacích pilotů probíhá od roku 2003 (kontrakt je na 17 let, tedy asi do konce roku 2019) v kanadském výcvikovém centru NATO Flight Training in Canada (NFTC), kde se létá na letounech T-6A Texan II (CT-156 harvard II) a Hawk 115 (CT-155 Hawk).


https://www.youtube.com/watch?v=LaVV5IIITfg


https://www.youtube.com/watch?v=MsQRlCiYbzE

Oproti americkému Texasu to má nevýhodu, že díky počasí v Kanadě je tam hodně prostojů, Pobyt na základnách CFB Moose Jaw a CFB Cold Lake (oba názvy říkají vše) jsou lidsky pro Středoevropana nepříjemné (kanadské počasí, základny jsou na naše poměry skutečně daleko od civilizace)

Přeškolení na JAS-39 Gripen pak probíhá u švédského letectva.

2) Zkušenosti prvního polského pilota vybraného na f-16 s přeškolovacím výcvikem, včetně jazykových výzev: https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a448419.pdf (kapitola 3.1.1 Converting to the F-16)
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

kenavf píše:
Joooll píše:..
Problemom by bola aj ta jazyková škola u nás. .
Akosi predpokladám že výborná aktívna angličtina patrí k základným podmienkam k pozícii pilota už v priebehu štúdia. Takže absolvent z tých Košíc, by nemal mať problém s komunikáciou v USA.


To predpokladalo veľa pilotov, no bohužiaľ.
Ale s tým vzžitim to máš pravdu.

Inak Niko a arten tých 200 hodín počas školy by aj reálnych bolo ale iba na piesťakoch. Počas školy sa albik nelieta. A k tej obnove pilotov to je otázne niekto odíde kvôli rodine, zdraviu alebo aj kvôli celkovému stavu letectva. V poslednej dobe je menej pilotov než bolo.

Starlight - perfektne info :up: :up:
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Joool jasne. Kludne ma oprav ale: zakladny vycvik 40 hodin, dalsi nalet az do 150 (podmienka na CPL) a 30 hodin CPL. Cize dokopy 180 hodin. Vsetko na vrtulakoch. Nasledne Albiky na Sliaci, kde to urcite nie je 200 hodin. Preto som aj pisal, ze si arten pletie jednotlive fazy vycviku. Ale to je dneska v podstate aj jedno. V USA budu mat nasi urcite inu strukturu vycviku. Ak budu mat na ekvivalentoch Albikov 200 hodin za rok a pol, bude to len super. :up:
Joooll
desátník
desátník
Příspěvky: 46
Registrován: 16/5/2018, 17:07

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Joooll »

Áno takto to sedí.
Plus sú isté cvičenia, ktoré musí splniť pilot aj na piesťakoch, samostatne (padáky) a podobne a až potom albik. Kde je tiež istý systém cvičení, ktorými musí prejsť, podobne to je aj u vrtuľníkov atď.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“