Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Odpovědět
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano myslel jsem S-70i. To jich v Polsku opravdu vyrobili tak málo? I pro sebe i pro jiné i pro Sikorskeho?
Ja vzpomínal tuto informaci a myslel jsem ze jim to spolu funguje.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1349 ... -uzemi-usa
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1762
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Nesher »

HONZIK11 píše:Ano myslel jsem S-70i. To jich v Polsku opravdu vyrobili tak málo? I pro sebe i pro jiné i pro Sikorskeho?
Ja vzpomínal tuto informaci a myslel jsem ze jim to spolu funguje.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1349 ... -uzemi-usa
Pro polské ozbrojené sbory jen těch 7 či 8 (nejsem si jistý s těmi počty pro policii). Jinak jich samozřejmě vyrobili mnohem více, S 70i se montuje jenom v Polsku. Ale nemontují je tam pro Sikorského, ale montuje je tam Sikorsky. Sikorsky, respektive dnes už Lockheed je vlastníkem největší polské letecké továrny PZL Mielec. První co Američané udělali, stejně jako Leonardo ve druhém významném polském leteckém závodu PZL Swidnik, že zastavil veškerý vývoj a transformovali firmu v podstatě na montážní závody. Mielec ještě tu a tam vyrobí M 28 (modernizovaná a westernizovaná verze An 28, který se v Polsku vyráběl v ruské licenci v dobách PLR). Swidnik zase, krom dodávek pro Leonardo (např. montáž trupů AW 109) jen dělá servis Sokolů a Puštíků (SW 4). Zrovna Puštíků je škoda, Leonardo jen dokončil zakázku pro polské letectvo a pak program, co by přímou konkurenci vlastního AW 119 Koala ukončil. Nedávno jsem slyšel, že jednají s Jižní Koreou o prodeji celého programu KAI.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak to jsem netusil. Chovaji se jak kobylky. Diky za info. Jeste, ze u nas uz nemaji co sezrat.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1762
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Nesher »

HONZIK11 píše:Tak to jsem netusil .Chovaji se jak kobylky . Diky za info. Jeste ,ze u nas uz nemaji co sezrat.
Tady bych se ze Sikorského trochu zastal, Mielec v době kdy ho Sikorsky koupil měl jen tu M 28 a vylepšeného Dromedara (práškovací letadlo), minimum zakázek a byl finančně vyčerpaný po krach projektu M 22 Iryda (cvičné proudové letadlo, projektované od konce 70 let jako nástupce Iskry). Takže Sikorski byl pro ně záchrana.
To Italové, Leonardo, skutečně zrušili projekty, které měly šanci (Sokol už asi ne, přeci jen je to Milova konstrukční škola, byť Poláky hodně vylepšená), ale ten SW 4 byl rozhodně solidní malý vrtulník, který byl již dělaný dle západních standardů, se západními motory a avionikou a při ceně práce v Polsku a odstranění některých nedostatků (které nové letadlo je bez chyb?) měl šanci uspět. Ale Italové prostě měli v portfoliu přímého konkurenta. Bohužel polská vláda už ty podniky nechtěla dál dotovat a doufat, že snad jednou....
Mimochodem třetí leteckou továrnu v Polsku, PZL Warszawa Okecie, výrobce cvičných turbovrtulových Orliků, koupil pro změnu Airbus. Orliky nijak nerozvíjí, pouze servisuje stroje polského letectva a továrna žije ze subdodávek pro Airbus a servisu, např. GO našich C 295 se dělají právě tam. Příběh je stejný jako ty dva předchozí, nulové zakázky (o Orliky nikdo nestál), nedostatek kapitálu a vláda to nechtěla dát dotovat a čekat na zázrak.
Takže něco jako svébytný polský letecký průmysl (s vlastním vývojem a porfoliem) dnes prakticky neexistuje.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Doplním... když jsem se ještě zajímal o situaci se soudobými vrtulníky, tak v Polsku mají státní opravny. Na vrtulníky se tuším specializuje pouze WZL-1. Můj dojem byl, že polská vláda se při státní nákupech pro letectvo současně snaží, aby dodavatel nainvestoval i do té existující opravny. Ta investice do opravny byla plánova v rámci obchodu s Airbusem na cca 70 vrtulníků (obchod zrušen). Investice do této opravny proběhne v rámci dodávek námořních AW101.
Netroufnu si spekulovat jestli bylo/je přímo přáním polské vlády, aby dodavatel pro letectvo jako součást transakce převzal i státní opravny.

Na opravy letadel se specializují tuším pouze dvě státní opravny: a to WZL-2 a WZL-4, které mají sfúzovat do jedné. Důvody jejich spojení hezky doplňují komentář od @Nesher
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Ona i cena za generální opravy Sokolů celkem jasně ukazuje ze se Leonardo smaží stávající uživatele motivovat k tomu aby je co nejdříve vyřadili.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Scotty87 ... podle mě je to trochu složitější. Bo dnešní Leonardo (45 tisíc spolupracovníků) a tehdejší PZL (čerpací z tradice sahající před WW2) který vyvinul W-3 Sokol jsou dost odlišné firmy. A jen velmi pomalu dochází k jejich propojování. Nota bene, vždyť to není ještě ani 10 let co došlo k začlenění PZL pod Agustu plus vliv pozdější nadnárodní fúze.

Kdybych to přiblížil na příkladu, tak si stačí představit, že se bavíme o automobilce. A bavíme se o produktu - auto Škoda Favorit bylo vyráběno od cca roku 1980. A jednou za 10 roků by Favorit byl důkladně modernizován včetně výměny motorů atd. Takže v roce 2010 už nejde o původní favorit, ale o Škodu Felicii (tak jak vypadala ve skutečnosti finální verze - tj. verze po faceliftu kolem roku 2000).

No a v roce 2010 by takovou automobilku )s limitovaným vývojem oprašující/vylepšující jednu a tu samou stařičkou (30-letou) konstrukci) koupil VW.

Myslí si někdo, že po deseti letech by taková automobilka byla schopná vyrábět auto kvality dnešního Superbu či Octavie?

Prostě W-3A Sokol, (kromě nenažranosti Leonarda) doplatil na střet firemních kultur, čili to není chyba vrtulníku, ale jeho vlastnost, že generálka stála zhruba tolik jako pořízení nového vrtulníku, o třídu menšího.

Prostě to je daň za malosériovou výrobu, takže režijní náklady prodražují cenu jednoho vyrobeného kusu.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Skeptik »

Koukám, že se tu (jako obvykle) rozjela kouzelná diskuse o nesouvisejících věcech :lol:

Mě by ale víc zajímalo, zda jste někdo nezaznamenal větší detaily k tomuto:
Nesher píše:MO obrany dnes převzalo dokumenty zaručující podíl českých firem na výrobě vrtulníků H1 pro VS AČR.
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... ku-218306/
Tedy, o jakou spolupráci by se konkrétně mělo jednat ?

Ve včerejší E15 je rozhovor s generálním ředitelem Aera Vodochody Dieterem Johnem, ze kterého vyplývá, že sám neví, čeho se podíl Aera na výrobě H-1 bude týkat (a nebo to nechce říct).

Připomínám, že Aero bylo dlouhodobým (od roku 2011) dodavatelem kokpitů pro konkurenční UH-60M Black Hawk. Tato kooperace skončila letos (2019) ... oficiálně dle plánu USA "Make America Great Again", v rámci kterého se stahuje sofistikovaná výroba zpět do USA, aby se alespoň částečně eliminovaly dopady katastrofálního vývoje ekonomické situace USA. A v rámci kterého se "spojenecké země" nutí k většímu odběru amerického zboží.
https://www.e15.cz/domaci/aero-vodochod ... ku-1355938

Budou tedy v Aeru Vodochody zavádět výrobu kokpitů pro H-1 ?
Přiznám se, že kvůli 12-ti vrtulníkům mi to nepřipadá smysluplné. Díky za případné info.

----------------------------------------
Pozn. Participace Ray Service je asi jasná - zkompletují kabelové svazky (což je mimochodem jedna z nejméně sofistikovaných činností při výrobě jakéhokoli stroje), ale co ti ostatní? Bude tam nějaká sofistikovanější spolupráce?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Skeptik píše:Ve včerejší E15 je rozhovor s generálním ředitelem Aera Vodochody Dieterem Johnem, ze kterého vyplývá, že sám neví, čeho se podíl Aera na výrobě H-1 bude týkat (a nebo to nechce říct).
Takže ředitel Aera neví co je obsahem dohody kterou uzavřela jeho společnost? To je těžko uvěřitelné. Ovšem to že se do Aera přenese výroba nějakého velkého celku, jako například kokpit, se nedá očekávat. Už jen to že ohlášených 30% hodnoty zakázky je zhruba 4.4 miliardy. To se ovšem musí rozdělit do pěti firem které se budou zakázce podílet. Spíš je to příležitost pro tyto firmy které se dostanou do dodavatelského řetězce Bellu pokračovat ve spolupráci i v jiných projektech.
Moc se nemluví o tom že další firma sídlící v Čechách, GE Aviation Czech, zajistí kompletní servis a testování motoru T700, kromě jeho generálních oprav.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Skeptik píše:(...)

Ve včerejší E15 je rozhovor s generálním ředitelem Aera Vodochody Dieterem Johnem, ze kterého vyplývá, že sám neví, čeho se podíl Aera na výrobě H-1 bude týkat (a nebo to nechce říct).

Připomínám, že Aero bylo dlouhodobým (od roku 2011) dodavatelem kokpitů pro konkurenční UH-60M Black Hawk. Tato kooperace skončila letos (2019) ... oficiálně dle plánu USA "Make America Great Again", v rámci kterého se stahuje sofistikovaná výroba zpět do USA, aby se alespoň částečně eliminovaly dopady katastrofálního vývoje ekonomické situace USA.
(...)
Ohledně Aera a jeho bývalé či případné budoucí (kooperační) výrobě na (sub)dodávkách pro jakkékoliv vrtulníky bych si nejdřív shromáždil fakta a teprve potom se pustil do interpetace. Neboť zdejší znalec skoro-všeho, všude-byl, v rámci svého manipulování jako obvykle vynechává fakta, které se mu do příběhu nehodí.

Bývalý ředitel Aera ohledně dřívější výroby Aera na dodávkách kokpitů pro Sikorski tvrdí:
(Magazín EURO, Ondřej Stratilík):Aero asi nemůže ani za ukončení výroby kokpitů pro vrtulníky Black Hawk...

(bývalý ředitel Aera Ladislav Šimek):U tohoto typu vrtulníku funguje takzvaný doublesourcing - stejnou verzi kokpitu vyrábí i americká firma Kaman. Čili pořád jste jeden ze dvou zdrojů a nějaké šance máte. Z politických důvodů je to obtížný boj, ale není nemožný. Zvlášť když se v Turecku rozjíždí výroba další mutace blackhawku. Co se mělo dělat - a já jsem to už nedotáhl - bylo (...)
Další detaily včetně komentování kroků Aera ohledně subdodávek pro jiné letecké výrobce viz rozhovor publikovaný na webu euro.cz https://www.euro.cz/byznys/jako-kdyz-st ... ny-1445722


Interpetaci pana exředitele Šimka nepřeceňuji, neboť neodešel z vlastního rozhodnutí. A proto nelze vyloučit, že kritické názory na kroky jeho nástupce mohou obsahovat subjektivní prvek.

Nicméně faktem je že minimálně část faktů kterými argumentuje, lze ověřit.
Např. že vrtulníky Black-Hawk a jeho evoluce se v Evropě montují a asi i z podstatné části vyrábí (Polsko, Turecko).

Spekuluji, že zejména náběh licenční turecké výroby může být jeden z důvodů proč loňské dodávky Blackhawků(včetně Seahawků) byly výrazně podprůměrné (5-ti letý průměr cca 155 vrtulníků, loni 117). Vycházím z oborové statistiky amerických výrobců (tj. která velmi pravděpodobně nezahrnuje licenčního producenta v Turecku).

Tj. spíše je otázkou jestli Aero "neprohrálo" s tureckými dodavateli pro výrobní program Blackhawk. Připomenu, že Turecko kvůli loňské devalvaci své měny, tímto krokem snížilo cenu kterou platí zahraniční odběratelé výrobků z Turecka. A díky občanské válce v Sýrii je v Turecku spousta lidí dříve pracujících v Sýrii (k čemuž přispěla i vojenská intervence Ruské federace, kdy se primárně zaměřovali na boj proti syrským frakcím v severozápadním Turecku, např. v průmyslovém regionu Aleppa... namísto toho, aby primárně bojovali proti darebákům z Islámského státu, kteří během probíhající ruské intervence dosáhli úspěchů proti syrským frakcím (např. Assadově frakci) podporovaných Ruskem)

Zvláště, když víme, že už delší dobu relativně výrazně rostou mzdy pro spolupracovníky ve výrobě v českých firmách (=jestli to platí i pro Aero těžko říct, protože když Aero loni propouštělo některé spolupracovníky, tak patrně vypláceno jednorázově odstupné pro propuštěné, což výrazně znesnadňuje si udělat obrázek o měsíční mzdě).
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik
Nevím jak tobě, ale mě se cena 100 milionů za generální opravu stroje úrovně Sokolu zdá jako značně přemrštěná. Srovnání s automobilovým průmyslem je úplně mimo. Pozice automobilky a výrobce letecké techniky při servisu jejich výrobků je naprosto neporovnatelná. Upřímně v zájmu Augusty není aby Sokol létal co nejdéle, ale aby prodávala vrtulníky ze své nabídky.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Scotty87

Snažil jsem se popsat, že Sokol nebyl stavěn s cílem maximálně zlevnit provozní náklady (tj. náklady včetně MRO). Ale s cílem, aby fungoval a aby jeho výroba nebyla moc drahá. To byl smysl mého komentu.

Když si vezmeš typy vrtulníků, kupované civilními provozovateli, tak tam nevidíš Blackhawky nebo Sokoly.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heli_Holland#Fleet
https://en.wikipedia.org/wiki/Weststar_ ... (Malaysia)
https://en.wikipedia.org/wiki/CHC_Helic ... elicopters
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_Helicopters#Fleet

Podobnou logiku (=Sokol je moc drahý na rutinní provoz) lze odhadnout i ze typů které v Polsku slouží jako Kryštof (tj. úkol, pro který je v ČR využívána část Sokolů) = žádné Sokoly v běžném provozu. Prý pouze pro lety v horách (?Karpaty? na jihu Polska) slouží Sokoly - tipuji ty od Polské pohraniční stráže
https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency ... _ambulance




Plus faktor, že firmy v Polsku opravují malosériové/exotické typy. A vědí, že zákazník nemá moc na výběr z jiných opraven. Říká se tomu long-term vendor-lock (=že zákazník je "v kleci" když chce vyjednávat o ceně za pozáruční servis).

Schválně - kolik alternativních možností na servis mají poláci se svými MiGy-29? Možná by velmi pěknou cenu získali od běloruského servisního centra, ale to asi těžko, bo politika (buď politika výrobce MiGů (a jeho dodavatelů) který zablokuje dodávky pro běloruské servisní centrum nebo politika na úrovni vláda-vláda).

Tj. co mělo zafungovat v Tebou uváděném příkladu = mít rozjednané možnosti dodávek nových vrtulníků. A mít vůli "zahodit" Sokoly a koupit nové, pokud by cena za GO od Leonarda (od jeho polské divize) neklesla. Jenže "vůle" nebyla.
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik
Myslím že se zásadně nechápeme, ale OK nech to plavat.
Polský dodavatel nyní za generální opravu jedné helikoptéry požaduje asi 100 až 120 milionů korun. "Za stejnou cenu máme generálku dvou Mi-17," řekl gen. Pavel. Generální oprava všech deseti vrtulníků by podle něj armádu stála miliardu až 1,2 miliardy korun.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Skeptik »

Scotty87 píše:Takže ředitel Aera neví co je obsahem dohody kterou uzavřela jeho společnost? To je těžko uvěřitelné. Ovšem to že se do Aera přenese výroba nějakého velkého celku, jako například kokpit, se nedá očekávat.
Scotty,
já nevím. Jak jsem přečetl, tak jsem napsal :wink:
Ostatně proto jsem napsal :
Skeptik píše:Ve včerejší E15 je rozhovor s generálním ředitelem Aera Vodochody Dieterem Johnem, ze kterého vyplývá, že sám neví, čeho se podíl Aera na výrobě H-1 bude týkat (a nebo to nechce říct).
Otázka je, o jaké "Dohody" se jedná. Pokud jde o Memorandum of Understanding, tak tam klidně může být napsáno, že si Bell a Aero rozumí, že chtějí spolupracovat, a že budoucí spolupráce se následně dohodne.
A přesně tam směřovala moje otázka ... zda někdo neví, zda a případně co, se dohodlo.

------------------------------------
Kouzelník
vynechám-li invektivy, nenapsal jsi nic nového. Tedy nic nového správně.
Kouzelník píše:... stejnou verzi kokpitu vyrábí i americká firma Kaman ...
Tedy přesně jak říká Dieter John ... převedeny do USA v rámci "Make America Great Again"
Kouzelník píše:Např. že vrtulníky Black-Hawk a jeho evoluce se v Evropě montují a asi i z podstatné části vyrábí (Polsko, Turecko).
Ano, S-70 resp. verzi pro Turecké letectvo pod názvem T-70
V Aeru se vyráběly Kokpity na UH-60M ... což je jaksi jiný (byť hodně podobný) vrtulník.
A vyráběly se nikoli v rámci "domácí" zakázky, ale pro Sikorského. A teď je pro Sikorského vyrábí Kaman ... nejspíš dráž, ale "doma" tj. v USA. "Make America Great Again"

A co tam máš dál? Vlastně nic, že ... :(

Tedy kromě kouzelné Perly s velkým "P" :
Kouzelník píše:... vojenská intervence Ruské federace, kdy se primárně zaměřovali na boj proti syrským frakcím v severozápadním Turecku, např. v průmyslovém regionu Aleppa
Prosím, od které doby je "průmyslový region Aleppa" součástí "severozápadního Turecka" :lol:

P.S. Znáš to přísloví o "vlastním prahu" ???
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Předně - omlouvám se za omyl - jak jsem správně napsal, tak oblast na kterou se primárně zaměřovala vojenská intervence Ruské federace je v severozápadní Sýrii (tj. odtud odcházela spousta syřanů zejm. do Turecka a zprostředkovaně tito vyhnaní lidé, tím že se potřebují uživit, tak de facto vzali část obživy lidem pracujícím ve středočeském Aeru). Holt globální svět. Nicméně @Skeptik má naprostou pravdu, když upozornil, že jsem popletl příklad. - průmyslový region Aleppo leží v severozápadní Sýrii, nikoliv v severozápadním Turecku. Nicméně věřím, že z kontextu je můj omyl naprosto zřejmý.

S výjimkou tohoto (ze zbytku mého odstavce) rozpoznatelného omylu, tak bych nezměnil ani čárku.

Skutečnost je jako obvykle mnohem komplikovanější a zdejší arogantně-sebejisté tvrzení od @Skeptik jako obvykle postrádají spoustu důležitých faktů, které zamlčel.

Ohledně případného zapojení Aera do výroby vrtulníků viz např. konkrétní příklad příležitosti kterou Aero promarnilo - dle názoru bývalého ředitele Aera pana Šimka... tato příležitost je popsána ve zbytku rozhovoru, který jsem necitoval s ohledem na přiměřenost citování vs. autorská práva ... stačí si rozkliknout odkaz a ta příležitost je popsána hned tam, kde končí citace. ... Pozn. rozhovor je z jara, tj. nepředpokládám, že by pan Šimek komentoval vývoj který od té doby nastal (tj. že AČR kupuje Viper+Venom).
Kouzelnik píše:
Skeptik píše:(...)

Ve včerejší E15 je rozhovor s generálním ředitelem Aera Vodochody Dieterem Johnem, ze kterého vyplývá, že sám neví, čeho se podíl Aera na výrobě H-1 bude týkat (a nebo to nechce říct).

Připomínám, že Aero bylo dlouhodobým (od roku 2011) dodavatelem kokpitů pro konkurenční UH-60M Black Hawk. Tato kooperace skončila letos (2019) ... oficiálně dle plánu USA "Make America Great Again", v rámci kterého se stahuje sofistikovaná výroba zpět do USA, aby se alespoň částečně eliminovaly dopady katastrofálního vývoje ekonomické situace USA.
(...)
Ohledně Aera a jeho bývalé či případné budoucí (kooperační) výrobě na (sub)dodávkách pro jakkékoliv vrtulníky bych si nejdřív shromáždil fakta a teprve potom se pustil do interpetace. Neboť zdejší znalec skoro-všeho, všude-byl, v rámci svého manipulování jako obvykle vynechává fakta, které se mu do příběhu nehodí.

Bývalý ředitel Aera ohledně dřívější výroby Aera na dodávkách kokpitů pro Sikorski tvrdí:
(Magazín EURO, Ondřej Stratilík):Aero asi nemůže ani za ukončení výroby kokpitů pro vrtulníky Black Hawk...

(bývalý ředitel Aera Ladislav Šimek):U tohoto typu vrtulníku funguje takzvaný doublesourcing - stejnou verzi kokpitu vyrábí i americká firma Kaman. Čili pořád jste jeden ze dvou zdrojů a nějaké šance máte. Z politických důvodů je to obtížný boj, ale není nemožný. Zvlášť když se v Turecku rozjíždí výroba další mutace blackhawku. Co se mělo dělat - a já jsem to už nedotáhl - bylo (...)
Další detaily včetně komentování kroků Aera ohledně subdodávek pro jiné letecké výrobce viz rozhovor publikovaný na webu euro.cz https://www.euro.cz/byznys/jako-kdyz-st ... 45722(...)


Závěr:
Tj. můj osobní odhad zda a v jaké míře by se Aero zapojilo do výroby vrtulníků Bellu - nulový popř. mizivý objem práce. IMHO - nesouvisí to s rozhodování nějaké americké firmy, ale tento vývoj předpokládám s ohledem na realitu v české ekonomice. Určitý vliv (který se mi jako laikovi těžko konkretizuje ohledně výroby vrtulníků) má i několik loňských/letošních událostí týkajících se Aera.
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Předně - omlouvám se za omyl - jak jsem správně napsal, tak oblast na kterou se primárně zaměřovala vojenská intervence Ruské federace je v severozápadní Sýrii (tj. odtud odcházela spousta syřanů zejm. do Turecka a zprostředkovaně tito vyhnaní lidé, tím že se potřebují uživit, tak de facto vzali část obživy lidem pracujícím ve středočeském Aeru). Holt globální svět. Nicméně @Skeptik má naprostou pravdu, když upozornil, že jsem popletl příklad. - průmyslový region Aleppo leží v severozápadní Sýrii, nikoliv v severozápadním Turecku. Nicméně věřím, že z kontextu je můj omyl naprosto zřejmý.

S výjimkou tohoto (ze zbytku mého odstavce) rozpoznatelného omylu, tak bych nezměnil ani čárku, na tom co jsem napsal.
Kouzelnik píše:
Skutečnost je jako obvykle mnohem komplikovanější a zdejší arogantně-sebejisté tvrzení od @Skeptik jako obvykle postrádají spoustu důležitých faktů, které zamlčel.

Ohledně případného zapojení Aera do výroby vrtulníků viz např. konkrétní příklad příležitosti kterou Aero promarnilo - dle názoru bývalého ředitele Aera pana Šimka... tato příležitost je popsána ve zbytku rozhovoru, který jsem necitoval s ohledem na přiměřenost citování vs. autorská práva ... stačí si rozkliknout odkaz a ta příležitost je popsána hned tam, kde končí citace. ... Pozn. rozhovor je z jara, tj. nepředpokládám, že by pan Šimek komentoval vývoj který od té doby nastal (tj. že AČR kupuje Viper+Venom).
Kouzelnik píše:
Skeptik píše:(...)

Ve včerejší E15 je rozhovor s generálním ředitelem Aera Vodochody Dieterem Johnem, ze kterého vyplývá, že sám neví, čeho se podíl Aera na výrobě H-1 bude týkat (a nebo to nechce říct).

Připomínám, že Aero bylo dlouhodobým (od roku 2011) dodavatelem kokpitů pro konkurenční UH-60M Black Hawk. Tato kooperace skončila letos (2019) ... oficiálně dle plánu USA "Make America Great Again", v rámci kterého se stahuje sofistikovaná výroba zpět do USA, aby se alespoň částečně eliminovaly dopady katastrofálního vývoje ekonomické situace USA.
(...)

Ohledně Aera a jeho bývalé či případné budoucí (kooperační) výrobě na (sub)dodávkách pro jakkékoliv vrtulníky bych si nejdřív shromáždil fakta a teprve potom se pustil do interpetace. Neboť zdejší znalec skoro-všeho, všude-byl, v rámci svého manipulování jako obvykle vynechává fakta, které se mu do příběhu nehodí.

Bývalý ředitel Aera ohledně dřívější výroby Aera na dodávkách kokpitů pro Sikorski tvrdí:
(Magazín EURO, Ondřej Stratilík):Aero asi nemůže ani za ukončení výroby kokpitů pro vrtulníky Black Hawk...

(bývalý ředitel Aera Ladislav Šimek):U tohoto typu vrtulníku funguje takzvaný doublesourcing - stejnou verzi kokpitu vyrábí i americká firma Kaman. Čili pořád jste jeden ze dvou zdrojů a nějaké šance máte. Z politických důvodů je to obtížný boj, ale není nemožný. Zvlášť když se v Turecku rozjíždí výroba další mutace blackhawku. Co se mělo dělat - a já jsem to už nedotáhl - bylo (...)
Další detaily včetně komentování kroků Aera ohledně subdodávek pro jiné letecké výrobce viz rozhovor publikovaný na webu euro.cz https://www.euro.cz/byznys/jako-kdyz-st ... 45722(...)


Závěr:
Tj. můj osobní odhad zda a v jaké míře by se Aero zapojilo do výroby vrtulníků Bellu - nulový popř. mizivý objem práce.
IMHO - nesouvisí to s rozhodování nějaké americké firmy, ale tento vývoj předpokládám s ohledem na realitu v české ekonomice. Určitý vliv (který se mi jako laikovi těžko konkretizuje ohledně výroby vrtulníků) má i několik loňských/letošních událostí týkajících se Aera.




Nicméně přiznal bych @Skeptik plusový bod ... upozornil, že v českých médiích o letošním konci dodávek kokpitů pro Sikorského se do sebe míchaly 2 různé zakázky na výrobu kokpitů

a) Aero vyrábělo kokpity pro UH-60M. Cituji:
Výroční zpráva Aero AEROSPACE 2016 píše: Smlouva mezi Aerem a společností Sikorsky na dodávky kokpitů pro UH-60M byla uzavřena v roce 2010;
Aero je jedním ze dvou dodavatelů kokpitu. První kokpit byl dodán v červnu 2011. V roce 2016 Aero dodalo
41 kokpitů.
(...) Cílem Aera je udržet 50% podíl na celkových dodávkách.
V roce 2016 dodala firma "Sikorsky Aircraft Corp. 133 UH-60M (a 36 Seahawků). A zhruba obdobný počet byl i v roce 2016.

Dílčí závěr: Aero už v roce 2016 bylo výrazně menším dodavatelem kokpitů než konkurenční dodavatel (předpokládám firma Kaman), tj. 41 kokpitů z Aera vs. výroba cca 130 UH-60M a 35 Seahawků, tj. odhaduji, že Aero dodávalo kokpit do každého zhruba čtvrtého UH-60M/Seahawku.


b) A druhou zákazkou Aera byly kokpity pro vrtulníky S-70i
Výroční zpráva Aero AEROSPACE 2016 píše:Aero je rovněž dodavatelem dceřiné společnosti Sikorsky PZL Mielec v Polsku a dodává kokpity pro mezinárodní verzi stroje Black Hawk: S-70i.
Podle tohoto zdroje vyrobil dceřinná společnost Sikorski (=PZL Mielec) od 2010 do 2017 celkem 40 vrtulníků S-70. Pro rámcovovou představu - matematicky zprůměrováno - odhaduji, že Aero dodávalo pro polskou výrobu vrtulníků tak 5 až 10 kokpitů ročně.

S ohledem na rozjetí turecké linky na tamní licenční výrobu T-70 uvádí polská média, že není jasné jaký to bude mít vliv na objem výroby vrtulníku v polsku viz tato zpráva

Dle zprávy z roku 2016, že tureckou firmou Aselsan má být vyvinut a vyráběn kokpit, který má být používán do všech BlackHawků kromě vrtulníků pro US Army
DefenceNews píše:(...)Aselsan will design, develop and produce glass cockpit avionics for the Turkish utility helicopter. That cockpit will be used in all Black Hawks to be sold to foreign markets, except for the US army.(...)
Dílčí závěr: S ohledem na to, že licenční výroba vrtulníků může být i pro neturecké zákazníky, tak je zřejmé, že se bavíme o dalším producentovi kokpitů, který konkuruje Aeru.


Závěr: Ohledně detailů dodávek kokpitů vrtulníků pro Sikorského je zřejmé, že letos celosvětově přibyla další výrobní kapacita v Turecku, která měla jednu výhodu oproti Aeru - vrtulníky řady UH-60M/S-70i získaly nové zákazníky (zhruba 110 vrtulníků) od jednotlivých složek Turecké republiky a vytlačovala dodávky kokpitů od Aera do polského závodu Sikorského, tj. dodávky pro civilní neamerické zákazníky. Tj. Přestalo dávat ekonomický smysl pokračovat v klesající výrobě kokpitů v Aeru, patrně kvůli fixním nákladům (což si uvědomovalo Aero už v roce 2016, když mělo cíl vyrábět zdvojnásobit výrobu kokpitů pro UH-60M)
R.I.P.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Nesher píše:
HONZIK11 píše:Ano myslel jsem S-70i. To jich v Polsku opravdu vyrobili tak málo? I pro sebe i pro jiné i pro Sikorskeho?
Ja vzpomínal tuto informaci a myslel jsem ze jim to spolu funguje.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1349 ... -uzemi-usa
Pro polské ozbrojené sbory jen těch 7 či 8 (nejsem si jistý s těmi počty pro policii). Jinak jich samozřejmě vyrobili mnohem více, S 70i se montuje jenom v Polsku. Ale nemontují je tam pro Sikorského, ale montuje je tam Sikorsky. Sikorsky, respektive dnes už Lockheed je vlastníkem největší polské letecké továrny PZL Mielec. První co Američané udělali, stejně jako Leonardo ve druhém významném polském leteckém závodu PZL Swidnik, že zastavil veškerý vývoj a transformovali firmu v podstatě na montážní závody. Mielec ještě tu a tam vyrobí M 28 (modernizovaná a westernizovaná verze An 28, který se v Polsku vyráběl v ruské licenci v dobách PLR). Swidnik zase, krom dodávek pro Leonardo (např. montáž trupů AW 109) jen dělá servis Sokolů a Puštíků (SW 4). Zrovna Puštíků je škoda, Leonardo jen dokončil zakázku pro polské letectvo a pak program, co by přímou konkurenci vlastního AW 119 Koala ukončil. Nedávno jsem slyšel, že jednají s Jižní Koreou o prodeji celého programu KAI.
Moc díky za informaci. Dnes jsem zase juknul do Polskova a podle těch jejich stránek ty sedmdesatky sekají jak rohlíky. :neutral:
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3247
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

HONZIK11 píše:
Nesher píše:
HONZIK11 píše:Ano myslel jsem S-70i. To jich v Polsku opravdu vyrobili tak málo? I pro sebe i pro jiné i pro Sikorskeho?
Ja vzpomínal tuto informaci a myslel jsem ze jim to spolu funguje.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1349 ... -uzemi-usa
Pro polské ozbrojené sbory jen těch 7 či 8 (nejsem si jistý s těmi počty pro policii). (...).
Moc díky za informaci. Dnes jsem zase juknul do Polskova a podle těch jejich stránek ty sedmdesatky sekají jak rohlíky. :neutral:
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3247
@Honzik11 ... promiň, ale nic v tomto smyslu v článku z Polska nepíšou. (a ani nemám pocit, že by to byla pravda ohledně kompletních vrtulníků ... jinou otázkou byly/jsou dodávky kabin)

Nicméně navrhuji, aby debata pokračovala v příslušném vláknu. Bo jediná souvislosti mezi UH-60M/S-70i vyplývala z dřívějších dodávek kokpitů Aera...(než Aero přišlo o zakázku kvůli ekonomice a kvůli novému producentovi vrtulníků (a kokpitů) z Turecka). Tj. debata byla o tom, jestli Aero bude se podílet na výrobě 8+4 vrtulníků pro AČR, např. výrobou kokpitů - IMHO Aero žádný kokpit pro Viper/Venom nevyrobí, tipuji na 99,999%.

Jinou otázkou by bylo, jestli se Aero bude angažovat např. dodávkami pro program Bellu a např. pro řadu 525. I v této věci jsem skeptický (zejm. kvůli záležitostem v Aeru a okolo Aera), nicméně jako laik tipuji, že Aero má přece jen nějakou šanci. Uvidíme. A uvidíme jestli nakonec vůbec Bell 525 dopadne.
R.I.P.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano plevelim vlákno. Pokusím se to napravit. Nicméně psal jsem jinému, na základě jiné diskuse.
Bell se tímto v Česku akredituje ještě více než doposud a to je jediné dobře. Pro stávající typy i pro ty budoucí.
Je jedno co bude obsazeno v oněch 30 procentech.
Bell je tady již dlouho a neslyšel jsem o problémech.
Pro mě je to tradice.
http://www.vrtulnik.cz/b_412.htm
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Bell IMHO není levný. A možná bude v pokušení šponovat cenu za navazující služby.

Z mého pohledu je pozoruhodný poslední odstavec o Bellu v https://www.polot.net/en/sikorsky_miele ... _/historia
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“