Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1990

kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od kenavf »

Hektor píše:A 2. OT mal som ešte jeden dokument kde bola zostava VS pre rok 1988 teda to čo si NATO myslelo že VS má v tom roku.
V tom dokumente bolo uvedené že na letisku Zvolen(asi Sliač? ) bola umiestnená Sovietska prieskumná letka so Su-22. Je tento údaj pravdiví?
V roku 1983 sme stanovali v Kováčovej pri Zvolene a tak si matne pamätám že tam jeden deň lietali prúdové lietadlá(typ si nevybavím) a druhý deň Mi-24 a stále sa to tak striedalo.Robilo to tam dobrý hukot.To trvalo po celú dobu čo sme tam boli.A zdá sa mi že tie stroje mali sovietske znaky.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Hektor »

Hej on aj plán Dunaj bol upečený z večera do rána.
Takže určite ani u nás nič pripravené nebolo.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Alchymista »

Schválne - od kedy prebiehala príprava a plánovanie?
Druhá možnosť je, že niečo podobné mali sovieti pripravené už od "Maďarska" - proste pre každý prípad... a pre každú krajinu...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Pátrač »

Kolegové prosím nebudeme zde řešit 21.srpen a podobné záležitosti. Zůstaňme u našich Československých válečných plánů.

Chtěl bych k původní práci doplnit ještě něco málo o našich sousedech v boji. Pokud jsem dovodil, že československé konvenční síly byly paritní s protivnbíkem a že v prostředcích jaderného napadení jsme byly výrazně slabší, tak na sever od našeho frontu byla ve prospěch VS výrazně lepší situace v konvenčních silách.

Byl zde tři fronty:

Přímořský front, tvořený dvěma polskými armádami, jednou sovětskou armádou a jednou polskou armádou leteckou. Tedy zde bylo 15 divizí, z toho 4 tankové a měl operovat podél pobřeží Baltu.

1. západní front, tvořený jednou tankovou armádou, což jednoznačný průlomový prostředek, jednou údernou armádou, obě sovětské, jednou armádou NDR, jednou gardovou armádou sovětskou a jednou leteckou armádou také SSSR. Tedy 7 tankových divizí.

2. západní front, tvořený jednou sovětskou gardovou tankovou armádou, jednou armádou polskou, jednou armádou NDR, jednou gardovou armádou sovětskou a jednou sovětskou leteckou armádou. Zde bylo dokonce 10 tankových divizí.

Když si to porovnáte s vojsky NATO na tomto směru, tak musím na rovinu říci, že pokud by nedošlo na jaderné zbraně, tak by vojska NATO nedokázala takovému úderu odolat a byla by se vší pravděpodobností poražena. Nevím, jakou roli by v tom dokázaly sehrát právě ve velkém zaváděné vrtulníky, ale asi v roce 1964 moc velkou ne. I když už v roce 1964 měla každá americká divize letecký prapor, kde bylo 64 vrtulníků všeobecné podpory a 33 dalších vrtulníků pro další použití. Tedy jeden americký sbor, tedy VII. který stál proti nám, který měl tři divize, měl o 100 vrtulníků více, než celá naše tehdejší armáda.

A málem bych zapomněl na poměrně bizarní projekt miniaturní jaderné zbraně, kterou měly být vyzbrojeny běžné mechanizované pozemní síly. Každá divize tak měla 33 odpalovacích zařízení DAVY CROCKET, s dostřelem asi 2 kilometry a s hlavicí ráže 18 nebo 25 kilotun. Těchto hlavic bylo vyrobeno neuvěřitelných 2 000 kusů. Tedy celkově asi 42 megatun tritolového ekvivalentu. To je poměrně dost a mělo to působit právě na postupující tankové proudy Varšavské smlouvy. Já je do práce nedal, nevěřím, že by k čemu byly, ale mohu se plést. Tyto kousky měli i výsadkáři a bylo tak možno přenést malou jadernou válku hluboko do území protivníka.

Takže abych to dotáhl do vítězného konce, musím říci, že k už výše sečteným prostředkům jaderného napadení protivníka musíme připočíst dalších 99 prostředků jaderného napadení. Podotýkám, že nic takového vojska na naší straně nikdy neměla.


Po 10 letech by už asi nebyl tento poměr sil jednoznačný. Vojska NATO posílila a hlavně byla nasycena už několika tisíci vrtulníků jako protitankových úderných sil. Možná i proto taková nasycenost jadernými prostředky. Jenže tento převahový faktor zde také nebyl hned, také se musel budovat. Velký impuls pro zesílení sil Varšavské smlouvy bylo znovuvyzbrojení Německa.

Je to vykládáno dvojím způsobem.

První je ten oblíbený, že je to důkaz agresivních snah SSSR. Jenže zde byli i Poláci a Enderáci a u těch se to nedalo předpokládat.

Druhý je ten, že po předpokládaném prvním jaderném úderu by mělo zbýt dost sil a prostředků pro protiútok a přenesení války na území protivníka. Mělo to umožnit po našem odvetném jaderném úderu možnou další válku třeba i vyhrát. Takže jinak řečno, SSSR doháněl jadernou převahu protivníka a věděl, že má být podle amerických plánů napaden jako první. Je vysoce pravděpodobné, že vybudoval předimenzované konvenční síly, aby po tom co strpí úder a provede odvetu, měl vůbec s čím bojovat. A když se obě strany zavázaly že nebudou tou první kdo a jaderně udeří, už bylo hotovo a proč rušit to co je.

Jelikož se nebudu s nikým hádat, nechám to na každém a jeho vidění světa. Jsem přesvědčený, že to neví nikdo a do otevření archívů to ani nikdo vědět nebude. Já sám se nepřikláním ani k jednomu, protože prostě nemám v tomto případě dost informací. A být přesvědčen či si myslet, má stejnou hodnotu jako nic nevědět.

Dále zde byly fronty záložní, ale ty by se už do boje přes zamořená pásma ve zničené střední Evropě už do boje nedostaly. To měly zajistit strategické americké síly.

A nakonec něco málo k tomu zlatému teleti americké demokracii. Své jaderné zbraně bez jakéhokoliv povolení vlády NSR rozmístila na jeho území. Neptala se - v době jejich zavádění stále platily podmínky po kapitulaci Německa a i když už to byli spojenci, v této otázce USA nediskutovaly.
A budeme spravedliví - SSSR se v NDR také na nic neptala, Poláci na tom byli stejně. Alespoň z počátku. S námi byla jakási smlouva sepsána. Ale asi jsme moc na výběr neměli.

Takže i v tomto si obě supervelmoci nemají co vyčítat.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Flogger G »

Z evropských členů NATO disponovala strategickými bombardéry od padesátých let minulého století jen Velká Británie a od r. 1964 také Francouzská republika.

62 kusy letounu Dassault Mirage IV používala AdA v letech 1964 - 96 v bombardovací verzi, do r. 2005 v průzkumné variantě. Letouny mohly nosit jednu nukleární zbraň domácího původu o síle 60 kilotun.

Strategické síly RAF byly vyzbrojeny od první poloviny 50. let 20. století t zv. V-bombardéry.
Letouny Handley Page Victor, v celkovém počtu 84 ks, nosily JZ 1 x Yellow Sun o síle 400 kt u verze Mk.1 nebo 1,1 Mt u provedení Mk.2. Dalším zástupcem V- letounů byl v počtu 105 strojů Vickers Valiant. Jeho jadernou výzbroj představovala 1 x Blue Danube - 10 až 12 kilotun. Posledním z této řady byl AVRO Vulcan. RAF měla v operační službě celkem 134 letadla verzí B.1, B.1A a B.2. Dvě starší verze mohly používat JZ 1 x Blue Danube nebo 1 x Yellow Sun, obě britské produkce, případně 1 x Mk.28 US. původu o síle 350 kt nebo 1,1 Mt. Vulcan B.2 nosil nukleární střelu 1 x Blue Steel ráže 1,1 megatun TNT. Střela měla dolet 150 mil.
Kromě Vulcan B.2 mohly všechny V-bombardéry nosit také jednu pumu English Eletric Red Beard o nastavitelné síle 15 nebo 25 kilotun. Tato puma byla pro RAF vyrobena v počtu 110 kusů a mohly ji používat i letouny určené k taktickým jaderným úderům. Dalších 35 kusů rozmístila Royal Navy na svých letadlových lodích.
Blue Danube vyrobena v počtu 800 kusů, Yellow Sun Mk.1 v 37 kusech, Mk.2 vyrobeno přibližně 150 kusů..
Střely Blue Steel vyrobili Britové v počtu 53 kusy.

Arzenál leteckých jaderných zbraní byl doplňován produkcí "Made in USA".
Např. Mk 28 byla vyrobena v celkovém počtu 4 500 kusů. Měla nastavitelné čtyři úrovně ničení: 70 kt, 350 kt, 1,1 Mt, 1,45 Mt TNT a podle toho se odvíjela i hmotnost. 771 kg až 1 053 kg. Tento výrobek patřil i do výzbroje taktických jaderných bombardérů.
V britských jaderných skladech bylo možné nalézt také pumu Mk43. Její hmotnost se pohybovala mezi 935 kg až 960 kg a disponovala ničivou silou od 70 kt do 1,0 Mt TNT. Zbraň vhodná pro taktické bombardéry. Výrobeno celkem asi 2 000 kusů.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Flogger G »

Původní taktikou SAC USAF a také strategických sil BC RAF (Bomber Command RAF) bylo pronikání proudů bombardovacích letounů nad území protivníka ve vysokých výškách (nad 15 000 m). Po demonstraci možností raketových prostředků PVO VS sestřelením U-2 u Sverdlovska vypracoval štáb strategických sil novou taktiku boje. Naložené bombardéry proletí nad protivníkovo území v malé výšce, v blízkosti cíle přejdou do prudkého stoupavého letu a z něho odhodí svůj náklad. Samozřejmě, část sil poletí na velkých výškách. Tak zahltí PVO protivníka cíly na diametrálně odlišných letových hladinách a podstatně sníží ztráty svých prostředků. Navíc je cíl v nízkém letu těžko odhalitelný a hůře zničitelný.
Plán to byl dobrý a osádky letounů taktiku postupně zvládly, ale co na to bombardéry? Britské stroje se na takový druh boje vůbec nehodily, prudce poklesly dolet a rychlost. Americké posádky čelily také problému pevnosti konstrukce, na kterou měl neblahý vliv zvýšený dynamický tlak a další aerodynamické jevy spojené s letem na nízké hladině.Když v roce 1963 z těhto důvodů přišli o řtyři B-47 během jednoho týdne, už to taková paráda nebyla.
Co se letadel Dassault Mirage IV týče, také jim lety v malé výšce nesvědčily. Především šlo o dolet.Velení AdA šlo v plánech tak daleko, že počítalo s jednosměrným letem. Po odhozu JZ měla posádka letět až do spotřeby zásob paliva směrem k vlasním pozicím a pak opustit letadlo nouzově (zbytek trasy pěšky nebo na kole).

Na změnu taktiky strategických bombardérů NATO reagovaly obranné síly VS. Do výcviku přepadových stíhačů byl zařazen i přepad nízkoletícího cíle za pomoci palubního RL. Cvičení obsahovalo 12 letů na letounu MiG-19 P/PM nebo MiG-17 PF s potlačením spodního lokátorového laloku, aby se předešlo zahlcení obrazovky odrazy RL paprsku od země. Po zvládnutí cvičení se museli stíhací piloti dále zdokonalovat tak, aby splňovali požadavky pilota danné vákonostní třídy.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Flogger G »

Vývoj našeho vojenského letectva po WW II je možné rozdělit do tří základních fází:
1. období od r. 1945 do r. 1955 mělo dvě čádti.
A) konec války až 1949
B) 1950 - 1955
2. období od r. 1956 do r. 1968
3. období od r. 1969 do r. 1989

Chci se věnovat letectvu prvního období. Na jeho vývoj měly silný vliv politické změny po únoru 1948.
Ale pěkně od začátku. Když se během jara a léta roku 1945 navrátily do obnovené republiky všechny letecké jednotky účastnící se zahraničního odboje, mohlo nově vznikající vojenské letectvo Československé armády na čem stavět. Velitelé leteckých částí měli bohaté válečné zkušenosti a letadlový park byl vcelku obstojný - všechny jednotky přiletěly na strojích odpovídajících výzbroji konce války - z Velké Británie navrátivší se stíhací perutě 310., 312. a 313. disponovaly stroji Supermarine Spitfire LF Mk. IX E, 311.bombardovací peruť se pyšnila stroji Consolidates Liberator, které naši záhy vyměnili za letouny De Havilland Mosquito. Letci 1. a 2. stíhacího leteckého pluku 1. čs, smíšené letecké divize v SSSR přiletěli na strojích La-5 FN a La-7, 3. bitevní pluk pak s letouny Il- 2 m3. Navíc zde zůstalo plno kořistního materiálu po Luftwaffe a hlavně z doby bývalého Protektorátu fungovaly letecké továrny se zaběhlou výrobou především cvičných letadel Ar-96 B, Siebel Si-204 a spojovacích Fi-156. V Avii také běžela výroba předních částí Me-262 a v Jinonicích existovaly přípravky na výrobu částí proudových motorů Jumo 004 B. To byl obrovský potenciál uprostřed válkou zničené Evropy.
Jak nadějně vše zpočátku vypadalo, tak zmateně a neslavně probíhalo. Třenice mezi východními a západními nebraly konce a ničemu nepomohlo ani vládní rozhodnutí o orientaci na model Rudé armády. Ránu tomuto směru zasadili sami sověti v roce 1947, když po prověrce letadel sov. původu konstatovali, že letouny musí okamžitě ukončit provoz z důvodu provozního opotřebení dřevěných trupů. Sověti chtěli tímto konstatováním donutit Československou armádu k nákupu bojové techniky ze SSSR, ale dosáhli opaku. V Avii se rozjela výroba problematického S-199. Tak se platilo za nezávislost na SSSR. Nebylo to naposledy, co vládní a vojenští představitelé Československa potlačili snahy SSSR.
Na straně druhé stály Spitfiry. Jejich celokovová konstrukce měla podstatně větší životnost, využitelnost typu byla mnohem širší, než strojů značky "La". Generál Janoušek se svým štábem uvažoval o doplnění dvaasedmdesáti Spitfirů nákupem dalších 175 kusů z přebytků RAF, avšak vývoj vojenských letadel se nedal zastavit a plán na dokoupení vrtulových stíhaček padl, když se objevila možnost pořídit pro letectvo stíhačky Gloster Meteor.
Snaha o zavedení letadel s reaktivním pohonem sahá až do roku 1946, kdy tovární pilot pan Kraus vzlétl v kabině Me-262 s čs. znaky ma křídlech. Tyto zkušební lety ukázaly převahu proudových stíhacích letadel nad pístovými a generalitu vojenského letectva nenechávaly v klidu. Začalo se uvažovat o rozběhu nelicenční výroby typu S-92 (Me-262) a jeho dvoumístné mutace CS-92. Výše zmíněná možnost pořízení britského Meteoru však přípravy výroby zastavila. Předběžná dohoda na 50 denních letadel Gloster Meteor byla podepsána a již v roce 1947 vyrazila k přeškolení první skupina příslušníků létajícího a technického personálu na Ostrovy. Generál Janoušek měl vcelku dobré informace o dalším vývoji daného typu a uvažoval o doplnění objednávky o cvičnou verzi T Mk.7. Samotné letouny měly do republiky dorazit v období od konce roku 1948 do podzimu 1950.
Do toho přišly únorové události roku 1948 se vším co následovalo. Britové rozhodně nemínili vyzbrojit čs. komunisty moderními letadly a zařízli i již zaplacené dodávky náhradních dílů na Spitfiry, to byl jeden z hlavních důvodů pro odprodej zahraničnímu zájemci. Letadlový park se rozpadal. Letouny sovětské výroby létat nemohly, na britské neexistovala dostatečná zásoba náhradních dílů a domácí výroba produkovala nemastné S-199. Stejně na tom bylo i bitevní letectvo s Il-2 m3 a bombardovací v případě Mosquita. Bitevníci se museli se stíhači podělit o "Mezky", bombardovací letky přebíraly letouny Aero C-3 (Si-204) několika variant. Opět se vynořil S-92 a letouny byly v dubnu 1949 zařazeny do "Výcvikové letky tryskových letadel" na letišti v Žatci, opět se oprášila možnost zahájení jejich výroby.
Dopad února 1948 na personál letectva byl vyloženě devastující. Létající personál všech odborností tvořilo jen 370 osob. Tato hrstka jedinců, mající k dispozici asi 1 600 zastararlých letadel různého stupně opotřebení, plnila letecký výcvik jen za normálních povětrnostních podmínek. Následky personálních čistek neslo letectvo celá padesátá léta. Nově ustavení velitelé neměli nijaké zkušenosti a na pozadí výše uvedených událostí byli značně nejistí a nesamostatní.
Jedině dodávky cvičných letadel byly dostačující, na jejich přísun si vojáci stěžovat nemohli.

V roce 1949 byla ve Washingtonu podepsána Atlantická dohoda. Ozbrojené síly Spojených států zvyšovaly svou přítomnost v západní Evropě nad stav okupačních sil v Německu.
V průběhu roku 1949 a roku následujícího došlo k mnoha dvoustarnným jednéním mezi našimi a sovětskými představiteli státu, průmyslu a armády. Výsledkem byly dodávky vojenské techniky ze SSSR do Československa, podpořené řadou licenčních práv.
Původní rozhodnutí o dodávce vzorového kusu pro licenční výrobu tryskového letounu S-100 (Jak-17) zůstalo jen u dodání jednoho vzorku v r. 1950. Ještě do konce stejného roku jej nahradilo 12 v bednách dodaných S-101 (Jak-23), na které se od počátku následujícího roku přeškolovalo prvních 18 pilotů. Nakonec však na osobní rozkaz J. V. Stalina byla roku 1951 do Československa prodána licence na letoun S-102 (MiG-15) a s ní i dodávka prvních třinácti či patnácti letadel vyrobených v SSSR. Tím byla obnova vojenského letectva nastartována. Samozřejmě, licencí jsme nakoupili víc, např. na bitevní B-33 (Il-10), které sice pokrok u bitevníků nepřinesly, ale byly stále lepší, než S-199. Ale zařazení na tu dobu moderního MiGu-15 do výzbroje bylo určující pro další vývoj letectva.
A vojáci vskutku nezaháleli. Rozjeli rekonstrukci stávajících leteckých základen výstavbou betonového dráhového systému, vznikala nová letiště. Na konci roku 1952 používalo letectvo již 140 proudových letounů, na kterých létali 193 piloti. Koncem dalšího roku letci evidovali již více než 350 tryskových aparátů. V roce 1954 létalo v čs. vojenském letectvu okolo 660 -ti "prouďáků", na něž bylo vycvičeno přibližně 400 pilotů a další procházeli výcvikem.
Pokud jde o licenční výrobu, v období od konce roku 1951 až do konce roku 1954 převzala vojenská správa 527 letadel S-102 z 820-ti vyrobených, současně započala ve Středočeských strojírnách výroba stíhacího typu S-103 (MiG-15 bis), vyráběly se do půlky r. 1957. Z vyrobených 621 "bisů" odebralo naše letectvo 445 kusů. Ještě v roce 1954, po završení výroby S-102, odstartovala produkce cvičné verze CS-102 (MiG-15 UTI), která představovala v konečném součtu 2 013 exemplářů. Čs. letectvo odebralo "jen" 156 "Utin", ostatní převzali zahraniční odběratelé. Aby byl výčet úplný, motorárna v Jinonicích vyrobila mimo motorů do existujících draků ještě víc než 5 000 motorů M-05 (RD-45AF) do S/CS-102 a asi 1 050 M-06 (VK-1) do S-103.

Rok 1955 završil první etapu výstavby čs. vojenského letectva. Začátkem roku se na letišti v Č. Budějovicích objevil jeden ze dvou dodaných nelokátorových S-104 (MiG-17 F), které se měly stát, a nikdy nestaly, vzory pro další licenci. V letních měsících toho roku se u ´1. a 11. slp objevila lokátorová varianta S-104 (MiG-17 PF), která již na konci srpna 1955 zaujala místo v PoSy PVO republiky. Další dodávka těhto letounů s radiolokátory šla ke 3. slp do Brna a 7. slp do Piéšťan, celkové číslo bylo 24 x PF + 2 x F.
Počátkem stejného roku k útvarům 25. bombardovací divize dorazilo prvních devět, z necelých 60-ti, bombardérů B-228 (Il-28). Konečně se bombardovací pluky dočkaly a mohly vyřadit přestárlé C-3B (Si-204). Výcvik na proudové bombardéry probíhal velmi rychle.
Velení letectva koncem roku 1955 evidovalo asi 740 proudových letounů a 880 na ně vycvičených pilotů. Letci tento rok provozovali také 1 140 vrtulových letadel.

Zatím bylo letectvo řízeno jako celek. Rokem 1955 je rozděleno na Velitelství letectva MNO a Velitelství stíhacího letectva PVO. Další organizační změny však rychle následovaly.
V témže roce proběhlo několik jednání mezi představiteli ČSR a SSSR. Z nich vyplynula další opatření a nákupy jak techniky tak licencí na její výrobu tak, aby se zvýšila účinnost Československé armády. Vše vycházelo ze vzniku vojensko - politického uskupení s názvem Varšavské smlouva. Zatím však na život naší armády vliv nemělo. Tak se stává až v letech 1956 - 57, která odstartovala další období našeho vojenského letectva.
pzkudk
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 22/8/2012, 01:10

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od pzkudk »

Super článek, díky :-)

Zaujal mě jeden detail
Pátrač píše:Polní produktovod rozvinout ve směru Roudnice, Plzeň, Nürnberg, Karlsruhe a využít ho pro dodávku leteckého paliva. Úkol plní 1. brigáda potrubní dopravy PHM.
. Netušil jsem, že něco takového existovalo (nebo aspoň bylo plánováno?). Můžu poprosit o nějaké odkazy kde hledat další informace? Dík.
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od jmodrak »

Trebárs tu http://vojenstvi.cz/vasedotazy_121.htm. A pre znalcov jedna otázka, kto bol vo funkcii " náčelníka zásobování potrubním materiálem u 1. brigády potrubní dopravy pohonných hmot" v rokoch 1967 - 71 :razz: ?
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Pátrač »

pzkudk píše:Super článek, díky :-)

Zaujal mě jeden detail
Pátrač píše:Polní produktovod rozvinout ve směru Roudnice, Plzeň, Nürnberg, Karlsruhe a využít ho pro dodávku leteckého paliva. Úkol plní 1. brigáda potrubní dopravy PHM.
. Netušil jsem, že něco takového existovalo (nebo aspoň bylo plánováno?). Můžu poprosit o nějaké odkazy kde hledat další informace? Dík.
I na Palbě máme na téma potrubní doprav práci:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=299&t=3270

Je to jeden z mých kousků.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Barrymore »

jmodrak píše:Trebárs tu http://vojenstvi.cz/vasedotazy_121.htm. A pre znalcov jedna otázka, kto bol vo funkcii " náčelníka zásobování potrubním materiálem u 1. brigády potrubní dopravy pohonných hmot" v rokoch 1967 - 71 :razz: ?
Teda, to jsem netušil, že poblíž mé rodné vísky působila taková osobnost! Inu, Heřmaňák a okolí dali světu víc postav, které se zapsaly do dějin: Guth-Jarkovský, Antonín Tomiška, Michal Antonín Bourguignon, Kájínek, jeden Výborný ministr obrany, ...
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
pzkudk
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 22/8/2012, 01:10

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od pzkudk »

Dík, velmi, velmi zajímavé. A omluva, že neumím hledat :-)
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Mirek58 »

V uvedeném odkazu je tak trošku mýlka, či omyl.
U 1.Br PDPH v autoparku je vyskytovala jediná T 138 a sice autojeřáb.
Jinak autáci ( provozní družstvo NA, družstvo spec. vozidel obligátní PV3S) drandili na nesmrtelné T 111 do r. 1982. Po r. 1981 se zkušebně vyskytly Liazy, než se přešlo na T 815.
ObrázekObrázek
Zbrojnoš
desátník
desátník
Příspěvky: 55
Registrován: 20/1/2014, 17:13

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Zbrojnoš »

Orel, Pěst, Sokol, Hvězda...

http://www.mzv.cz/jnp/cz/o_ministerstvu ... rchiv.html

RB 24/5/01

Plánování nepředstavitelného: přípravy Východního bloku k válce v jaderném věku. Historie vojenských bloků v Evropě

Nositel: Ústav mezinárodních vztahů
Řešitel: Doc. PhDr. Petr Luňák
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Dzin »

K tomuto tématu je zajímavá publikace "Vojenská strategie" vadaná Ústavem strategických studií na Univerzite obrany. Kromě jiného je zde i pasáž "Geneze československého (českého) strategického myšlení" a zahrnuje období od vzniku ČSR do roku 1992. Je to sice rozsahem útlé, ale shrnutí našeho strategického myšlení v letech 1948-1989 je zde popsána velmi precizně. Rozsah je ovšem ovlivněn tím, že v těchto letech je naše vojenská věda v rámci strategie plně závislá na doktrýně SSSR a pouze přebírá a uplatňuje v rámci ČSLA. Jen taková poznámka na okraj, dovíme se zde i o jediné knize o tomto tématu napsané v ČSSR a to je "Vojenská strategie" od gen. Václava Vitanovského, která se bohužel nedochovala.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Pátrač »

Dzinem doporučenou Vojenskou strategii jsem použil i já a knihu pana Doc. PhDr. Petra Luňáka také, i když s ní v mnoha směrech nesouhlasím. Mám pocit že je v ní zacházeno s fakty poněkud zavádějícícm způsobem. Ale zdroj je to poměrně dobrý, rzhodně lepší než mnoho dalších.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Zbrojnoš
desátník
desátník
Příspěvky: 55
Registrován: 20/1/2014, 17:13

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Zbrojnoš »

Mohu si dovolit citovat ppor. Troníka? "Kontjolní otážka..."

Genmjr. Voštera 14.10.1964 vlastnoručně vyhotovil Plán použití Československé lidové armády v době války. Co se ten den stalo významného ve světové politice?
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Vallun »

Zbrojnoš píše:Mohu si dovolit citovat ppor. Troníka? "Kontjolní otážka..."

Genmjr. Voštera 14.10.1964 vlastnoručně vyhotovil Plán použití Československé lidové armády v době války. Co se ten den stalo významného ve světové politice?
Odvolán chruščov...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Argonantus »

PeVa píše: Jak byste se chtěl prosím vás bránit v jaderném konfliktu, když vaše protistrana má výraznou jadernou převahu 100:0 a hrozí, že z naší země udělá pouze spáleniště!!! Sedět na zadku a čekat až přilítnou hlavice, je cesta do hrobu a navíc strategiskou iniciativu měl nepřítel. Sorry.
Jediná smysluplná obrana, je vlítnou na jeho území a rozprostřít se po krajině a obyvatelstvo ukrýt v bunkrech a mít konvenční převahu...
Jestli si takto vysvětlujete důvody konvenční převahy VS, pak je dost pracné to vyvrátit.
Tatko totiž situace nikdy nevypadala ani na jedné straně v žádném okamžiku, takže uvažujete o nějakém hypotetickém konstruktu.
Navíc i z plánů, které Pátrač nastínil, vyplývá, že obě strany uvažovaly hodně jinak, než vy.

Takže pokud by měla jedna strana - třeba Západ - hypotetickou převahu v atomovkách 100:0, pak by ji ani sebevětší převaha nezabránila to na východ prostě naházet a vyhrát.
Naopak, pokud by se ta strana, co má jen konvenční zbraně rozhodla tomu zabránit a zaútočit preventivně dřív, třeba východ, také by ji asi atomovky v ničem neodradily, protože moc nemá co ztratit.
nereálnost tohoto modelu vyvrací sama historie - po čtyřicet let k tomu nedošlo ani na jedné straně. [/quote]
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Československé vojenské plánování od roku 1945 do roku 1

Příspěvek od Dzin »

Přečetl jsem Luňáka a musím říci, že mi nepřijde, že by nějak špatně nakládal s fakty. S jeho vývody víceméně souhlasím. Navíc je prospěšné, že neuvádí jen tvrzení, ale uvede i fakta, z kterých vychází a tak si můžeme hned udělal vlastní názor.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Organizace armády“