Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Pátrač »

Super kolego. Ale nechtěl bys to potom seskládat do samostatného paklu a udělat z toho práci?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
martin
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 30/1/2007, 23:12

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od martin »

Nemám a neměl jsem znalosti a ambice vyjadřovat se k případným aktivitám VS a NATO. Zůstanu při zemi a zkusím pár komentářů k tomu, co se mne nějak bezprostředněji dotýkalo.
Flogger píše:Úplně běžně naši letovodi naváděli na cíle stíhače zmíněných zemí + stíhače sovětské. Systém PVOS byl vybudován jako komplexní, mezinárodně propojený.
Tu komplexnost a propojenost povrzuji. Ze služeb na SVS brigády vzpomínám na planžet s mapou celé republiky a blízkého okolí, se systémem určování polohy letadel pomocí čtverců a se zakreslenými leteckými koridory té doby. Pátrač-kreslič (planžetista) dostával do sluchátek údaje o sledovaných cílech. Nejsem si jist, zda to šlo z divize nebo z Ústředního stanoviště PVOS. Obvyklé ale bylo, že ve sluchátkách už mu šly údaje o blížícím se letadlu SR71 v době, kdy bylo ještě daleko mimo planžet, kdesi nad NDR či snad dokonce nad Kanálem. Hodný planžetista to svému operačnímu důstojníkovi prozradil a dal tak možnost se v klidu připravit na poplach...
Mirek58 píše:Tedy pokud byl přenos dat a povelů vícecestný, nikoliv lineární, byl systém velice odolný a výkonný.
Konkrétně v té Jihlavě byla naším přímým nadřízeným 3. divize PVOS, její operační důstojník. Komunikace probíhala především po pevných nevytáčených linkách (řečeno dnešní terminologií). Krom toho jsme měli přímé spojení i na SVS 2. divize a rovněž na ústřední stanoviště PVOS. A kdyby snad šlo do tuhého, tak se bylo možné spojit přímo na radar tuším u Lomnice nad Lužnicí. Netuším, jakou roli v celém systému PVOS ten radar měl. Ve službách v Jihlavě i na divizi se ve funkci operačního důstojníka točilo několik málo lidí. Navzájem se znali jmény (ta se říkala při předávání služby), většina se poznala po hlase, ale pravděpodobně se neznali osobně. Stejně tak se nemluvilo o konkrétních lokalitách, kde to SVS či radar vlastně je. Ti perační to asi věděli.
Kromě pevných linek existovalo i radiové spojení. Na pevných se prováděla kontrola spojení s nadřízeným tuším každou hodinu, po radiu snad jen jednou za den, ale aktivovalo se při ostrém poplachu. No, to radio byla vždycky trochu loterie, zda v danou dobu budou příznivé podmínky pro šíření signálu. Takhle to zhruba bylo koncipováno pro mírový režim a službu v pantoflích na SVS.

Zajímavé je, že ti operační důstojníci třeba ale neměli detailní přehled o PVO jednotkách v blízkém okolí. Pamatuji, jak jeden z nich kolegům říkal, že při víkendovém výletě do lesa na houby náhodou objevil stanoviště KUBáků, zřejmě příslušejících k jihlavským tankánům. Ukazovali si pak na mapě, kde to asi je.
Dzin píše:Co jsme se bavil s jedním velitelem od protiletadlovců, tvrdil mi, že vždy jedna baterie střílela na jeden cíl. Ne tedy, že si každý komplet vybíral vlastní. Také mi říkal, že se střílelo jen na přilétající cíle a ne na odlétající.
Cíle byly na baterii přidělovány velícím oddílu. To se dělo nevím detailně jak, ale s využitím technických prostředků tak, aby se naváděcí radar okamžitě natočil na předávaný cíl, našel ho a obsluha ho dokázala po nějakou dobu vést ručně. Tím "počítač" v radaru naučila parametry pohybu cíle a získala šanci radar převést do režimu samočinného sledování cíle. Šlo o čas.
A jedna baterie, jeden cíl? Tohle bylo dáno technickými možnostmi té baterie a schopností naváděcího lokátoru vést jeden nebo více cílů a současně na ně navádět rakety. Každý z potenciálních řídících střelby musel podrobně znát pravidla raketostřelby pro tu svoji techniku, byl z toho pravidelně překušován. Mezi základní znalosti patřily vzorečky, které vymezovaly tzv. Prostor účinné působnosti PÚP. Tedy prostor, ve kterém lze s nějakou vypočtenou pravděpodobností úspěšně působit, tj. zasáhnout cíl. PÚP obecně není koule, vypadá v různých výškách a azimutech různě. Lépe vychází střelba na příletu, kdy raketa nemusí letadlo dohánět. U Krugu to bylo až 50km. Ale na druhou stranu je větší nebezpečí, že při manévrech cíle by mohlo dojít k samodestrukci rakety vlivem přetížení při vyvolaných manévrech rakety. Proto se daly volit různé způsoby pro navádění rakety (metoda 3T nebo poloviční nadběh). A bylo i stanoveno, v jaké situaci se má střílet dvěma raketami a s jakým časovým odstupem. U Krugu (ale asi i jinde) navíc každý z naváděcích/střeleckých lokátorů pracoval s jinými frekvencemi pro přenos povelů na raketu. Takže rakety dodané pro baterii se musely nejprve ručně přeladit na frekvenci používanou danou baterií, tedy jejím naváděcím lokátorem.

Střelba na nízkoletící cíle:
K baterii patřil i kanon 30mm ještěrka. Určen jako obrana palebného postavení baterie před vrtulníky nebo myslím i pozemními cíli. Pokud jde o rychle se letící cíle, tak u Krugu se trénovala (možná jen na modernizovaných verzích) a byla i součástí ostrých střeleb palba na rychle letící nízký cíl, tedy na raketu s plochou drahou letu. Rychlost jejího letu už si ale nepamatuju. Tahle úloha už byla hodně tvrdá, a vhodná jen pro dobře seřízenou techniku a vycvičené a secvičené osádky a velení celého kompletu. Krug byl v té době už ale fakticky zastaralý a na takovéto úlohy zřejmě nevhodný. Jeho původní určení pro velký prostor a velké výšky s cíli jako U2, to přeci jen bylo něco trochu jiného.

Ad životnost baterie v boji. Už v době mé služby byla velká obava z toho, že po zapnutí vyzařování radaru vzápětí přijde pozdrav v podobě samonaváděné střely jdoucí po paprsku radaru. Proto byla snaha omezovat dobu vysílání radaru, mít jej "nažhaven" ale vysílací výkon směřovat do umělé zátěže. A nejen kvůli rušení byl ten radar vybaven i spřaženou kamerou pro sledování cíle. Kvalita obrazu prý ale byla dost mizerná. Také z tohoto důvodu zde byla snaha o mobilitu baterie či celého oddílu. Vystřelit a okamžitě zmizet.

Zimní cvičení a bufík.
I pásová a myslím i některé kolová vozidla Krugu byla vybavena bufíkem. Ale protože soudruzi nafta je drahá a navíc se někdy někdo udusil zplodinami, tak bufík v zimě používat nebudeme. Tady jsou moje zkušenosti naprosto shodné s Argonantem.
Celkem příjemná činnost ale byla dělat velitele vozu při výcviku řidičů, klidně i v zimě (tedy bez sněhu a ledu). To takhle v noci vyrazí z kasáren kolona pod velením auto-náčelníka. Ve dne to nejde, dodržujeme Zvláštní režim utajení. Na každém vozidle musí být ale nějaký velitel, no tak použijeme absíky. V téhle situaci se velitel neschovával oddělený od řidiče v bojovém prostoru, ale měl dost místa vpředu přímo na kapotě, hned vedle budníku řidiče. A pod sebou spacák a pod ním krásně hřející motor. Bohužel nikdy nedošlo na to, abych si s tím zajezdil i já. Jako velitel bych to měl umět, bylo nám to i slibováno, ale bohužel, nestalo se.

V té souvislosti jsem si vzpomněl ještě na jednu veselou příhodu z natáčení. Pro dorozumívání mezi velitelem, operátorem a řidičem byl k dispozici vnitřní interkom. Asi stejně jako v tanku. Tankistické kukly se sluchátky a nákrčními mikrofony - krkafony. Na to jsme byli zvyklí z výcviku, z výcvikové haly. Ale až když jsme byli seřazeni do kolony před odjezdem na zimní cvičení, tak se zjistila jedna veselá věc. My absíci, velitelé odpalovacích zařízení, jsme neuměli pracovat s vysílačkou a dorozumívat se tak v rámci kolony. Nějak se na to zapomnělo. Tak jsme si to honem rychle museli nacvičit. Kukla, pod ní nějak sluchátka od vysílačky, stát ve vozidle a koukat poklopem ven, to vše ale nějak nešlo dohromady. Kabely byly krátké, takže se člověk musel krčit a musel se rozhodnout, zda chce slyšet interkom nebo vysílačku. A s parťákem operátorem na sebe kvůli nástavbě (lafetě pro rakety) navzájem nevidí.

Dotaz na Argonanta: Na vozidlech jsme měli vzadu tři světélka (rusky gabarity), která bylo možno jednotlivě ovládat. Měla se používat pro skryté předávání povelů z vozidla na vozidlo během přesunu v koloně. Mají/měly tuhle vymoženost i tanky nebo to bylo jen u PVO?
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od parmezano »

Slíbil, že dodám skeny průřezných profilů , které se použivaly v ČSSSR před rokem 1990, tu je nový průřez , který se používá na nově rekonstrovaných koridorech:
http://public.rfx.cz/Lienert/Pr%F9jezdn ... 0%96GC.pdf
Obrázek

Obrázek
Průřez 0- VM

Obrázek
Průřez 1- VM

Obrázek
Průřez ČSD

Příspěvky spojil a obrázky správně vložil Jarl
Obrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od parmezano »

Nakládka raket OTR22 v Hranicích na Moravě dne 25.2.1988 .
Zdroj: časopis:"Železničář 11.1988. foto : ing P.Opp.

Obrázek

Obrázek
Detail zajištění vozidla

Příspěvky spojil a obrázky správně vložil Jarl
Obrázek
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Argonantus »

Tak ještě velikánský dík Martinovi za jeho hodně instruktivní post do světa PVO.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od kenavf »

martin píše:Dotaz na Argonanta: Na vozidlech jsme měli vzadu tři světélka (rusky gabarity), která bylo možno jednotlivě ovládat. Měla se používat pro skryté předávání povelů z vozidla na vozidlo během přesunu v koloně. Mají/měly tuhle vymoženost i tanky nebo to bylo jen u PVO?
Neboli náhodou tie svetlá určené na dodržovanie rozostupu vozidiel?Ak splývali tak si bol príliš vzadu,ak si videl jednotlivé svetlá tak si sa veľmi priblížil k autu pred tebou.
Boli to tri červené svetlá tesne pri sebe.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 14/1/2014, 16:25, celkem upraveno 1 x.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Argonantus »

Tak se přiznám, že si světla vůbec nepamatuju. Nějaká tam snad byla. Ale nějak mne to nezaujalo. I když jsme jezdili v noci, takže jsme něčím svítit určitě museli.
martin
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 30/1/2007, 23:12

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od martin »

kenavf píše:Neboli náhodou tie svetlá určené na dodržovanie rozostupu vozidiel?Ak splývali tak si bol príliš vzadu,ak si videl jednotlivé svetlá tak si sa veľmi priblížil k autu pred tebou. Boli to tri červené svetlá tesne pri sebe.
Tak teď jsem hodně znejistěl, protože ve skutečnosti jsem moc těch přesunů nezažil a nějaká činnost s těmi světly se ani necvičila. Té mé už hodně hluboko zapadlé znalosti se ale nevzdávám snadno. Našel jsem totiž fotky odpalovacího zařízení (pušky), kde to je zachyceno. Konkrétně fotka IMG_3074.jpg. Vzadu, na vrchní ploché části podvozku, pod lafetou, jsou ta tři světla vidět. A troufám si tvrdit, že pravá žárovka je s červeným krytem, ostatní jsou zřetelně jiné. Tu rozdílnost barev mám v paměti. Ale i udržování rozestupů mi zní smysluplně.

Jinak u řady fotek jsou tam ne zrovna přesné popisky. Případně cosi komentují, ale z mého pohledu jsou na fotce zajímavější věci. Technický stav pušky na fotkách je dost hrozný, a tu a tam jsou některé díly demontovány.

No, tak to je jen takový drobný detail ve zdejším velkém tématu.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4155
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Alfik »

Jestli je to to, co si myslím, tak byly 3 červené se stínítky, které stínily různě, takže když jsi byl správně daleko, viděl jsi dvě, když moc blízko tak jednu, když moc daleko tak tři (nebo naopak? sákryš... ta hlava...), čili podobný princip jako u přibližovacích světel na runwayi na letišti.
Tam jsou dvě bílé a dvě červené. Vidíš-li dvě bílé, jsi na glideslope. Pokud k nim vidíš i červenou, jsi pod ní, dvě červené, proboha honem nahoru :) a vidíš -li jednu bílou, jsi nad ní, no a pokud nevidíš ani jednu bílou, tak opakuješ okruh a ještě o tom ani sám nevíš :D
Byly i jiné varianty, např. prořezávané stínítko nasazovatelné na běžná koncová světla náklaďáků apod., ale princip byl stený, jen počet a konfigurace viditelných prvků se měnila.
U nás se to moc neprovozovalo, spíše u RA, asi proto, že při různé technice (různá výška posezu nad vozovkou) to nedunguje... A taky to odporovalo silničním předpisům. Mám pocit, že kvůli tomu by se to dalo používat jedině ve VP a za války/ výj. stavu.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od kenavf »

Skúšal som tie svetlá najsť niekde na valka.cz medzi ruskými autami ,ale nič som nenašiel.Našiel som iba fotky s tromi svetlami hore na kabine, ale podľa toho by sa musel orientovať leda vodič vpredu(podľa spätného zrkadla) a to by bolo trocha problematické. http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... by/t/88374
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Tunac »

Světla se jmenovaly "Odstupová světla" a byly čtyři. Viz obr.
Obrázek
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Flogger G »

Pokud jde o stravu pro mužstvo a důstojníky, pak se u letectva vařilo pro nelétající personál dle normy "Ch", pro létající personál dle normy "L". Tak tomu bylo ve dnech letových akcí a v průběhu cvičení, kdy na stravu zdarma měli nárok i VZP účastnící se zaměstnání. Mimo tyto dny se nelétající VZP stravovali ve vojenské závodní kuchyní (VZK), kde si jídlo platili. Létající personál měl nárok na normu "L" každý den, aby byla zaručena kvalita a pestrost, a mohl kdykoliv zahájit letovou činnost.
Jídlo pro nelétající příslušníky letectva v PoSy PVOS bylo stejné bez rodílu funkce a hodnosti. Protože se jednalo o čtyřiadvacetihodinovou službu s leteckým provozem, byla stravní dávka posílena o zvýšený příděl teplých a chladných nápojů (dle ročního období) a nějaké sušenky. apod.. Na cvičení to bylo stejné, na polním letišti se vařilo jako u jiných druhů vojsk v polních kuchyních.
Kvalita jídla se odvíjela od velikosti zlodějny, kterou toleroval proviantní náčelník a podle toho, jak hlavní kuchař proháněl své "ovečky".
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4155
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Alfik »

Tunac píše:Světla se jmenovaly "Odstupová světla" a byly čtyři.
No joo (plác do čela) - to je ono! :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
martin
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 30/1/2007, 23:12

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od martin »

martin píše:Našel jsem totiž fotky odpalovacího zařízení (pušky), kde to je zachyceno. Konkrétně fotka IMG_3074.jpg. Vzadu, na vrchní ploché části podvozku, pod lafetou, jsou ta tři světla vidět. A troufám si tvrdit, že pravá žárovka je s červeným krytem, ostatní jsou zřetelně jiné. Tu rozdílnost barev mám v paměti. Ale i udržování rozestupů mi zní smysluplně.
Ve svém předchozím příspěvku jsem neuvedl odkaz na tu fotogalerii. Promiňte, zde doplňuji:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... nef/t/9082

Děkuji kolegům Alfik a Tunac za doplnění. Ta moje světla byla samostatná, žádné triky s viditelností a splýváním, štěrbinami či pozorovacími úhly tam nemohly být. Takže mi to skutečně vychází na předávání signálů v jedoucí koloně.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od kenavf »

Flogger G píše: Létající personál měl nárok na normu "L" každý den, aby byla zaručena kvalita a pestrost, a mohl kdykoliv zahájit letovou činnost.
Dôležitejší faktor, ako kvalita a pestrosť, pre použité potraviny bolo aby nevznikalo riziko plynnatosti u pilotov
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Flogger G »

Ano, kenavf, máš pravdu. Opomněl jsem i složení stravy, aby si některý pilot fajnšmekr nechtěl dát hrách se zelným salátem a čočkovou polévku s čersvým chlebem.
Pamatuju jednoho, kterému technici dávali zajišťovadla do sedačky až dvě minuty po otevření kabiny, jinak by zahynuli na následky vdechnutí jím vypuštěného "yperitu" - následek pilotova soupeření s velkými násobky přetížení. A to dodržoval úskostlivě stravovací disciplinu.

Když už jsem zde nepřímo narazil na chemické zbraně hromadného ničení, má někdo tady na fóru představu o překvapeních, která chystali chemici obou stran svému protivníkovi?
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 16/1/2014, 11:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
stalker
rotný
rotný
Příspěvky: 98
Registrován: 7/11/2005, 14:52
Kontaktovat uživatele:

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od stalker »

Flogger: chemici jako takový nic nechystali, ti se připravovali spíš na to to zjistit, vymezit pásma a pak "čistit a uklízet". OD NATO se očekával hlavně úder látkou VX, nejlépe při inverzi. Nebo případně úder něčím ze starých zásob (sarin,fosgen,yperit)
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Flogger G »

Stalkere, máš pehled o protistraně? Učili jsme se o jejich možnostech chemického a biologického napadení opravdu mnoho a předpokládám, že si nikdo v této oblasti nevymýšlel.
Uživatelský avatar
stalker
rotný
rotný
Příspěvky: 98
Registrován: 7/11/2005, 14:52
Kontaktovat uživatele:

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od stalker »

Přepokládalo se hlavně použití dělostřeleckých chemických granátů , kazetových leteckých pum , fugasů. Biologické napadení se nepředpokládalo v případě eskalovaného konfliktu, ale spíše jako sabotážní akce. Detailní přehled však už nemám.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.

Příspěvek od Vallun »

Ta moje světla byla samostatná, žádné triky s viditelností a splýváním, štěrbinami či pozorovacími úhly tam nemohly být. Takže mi to skutečně vychází na předávání signálů v jedoucí koloně.
Jo, tohle potvrzuje táta, byl u řidičů a něco se s tím nablbli, neb vozili generály, takže prý byli jediní, kdo to nějak víc cvičili, neb to nefungovalo, nebylo vidět a všichni to nesnášeli..
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Odpovědět

Zpět na „Organizace armády“