AVISA (Avíza) - pomocné lodě

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

AVISA (Avíza) - pomocné lodě

Příspěvek od kacermiroslav »

AVISA (Avíza)


Pod názvem Avisa (z francouzského patache d´avis, advice boat) byla do devadesátých let 19.století označovaná malá pomocná válečná plavidla malých rozměrů. Jejich prioritním úkolem bylo předávání zpráv v rámci námořních válečných složek (flotil, eskader…atd.), doručování důležitých depeší, doručování diplomatické pošty a provádění výzvědné služby. Občas byla tato plavidla využívaná i jako torpédoborce nebo dělové čluny (například ve Francii pod názvem avisotorpilleur, aviso colonial, aviso de Ie – IIIe classe).

Rozpoznávací znaky pro tato plavidla, byl jejich malý výtlak, velká rychlost, velmi dobré manévrovací schopnosti a vyšší boky, které plavidlo dokázaly zajistit dobré nautické schopnosti. Často u těchto plavidel zůstala zachována i jejich takeláž. Standardní posádka byla tvořena 80 až 120 muži.. Jako válečné plavidlo měla Avisa i určitou výzbroj, i když převážně lehkou tvořenou děly ráže 37mm až 140mm.

Avisa se nejvíce rozšířila v 80-tých a 90-tých letech 19.století a do svých flotil je zařazovaly všechny námořní velmoci včetně právě se prudce rozvíjejícího císařského Německa. To v roce 1895 spustilo na vodu poslední ze svých avis a to loď Hela. Avisa byla mnohdy používaná i v bitvách, i když s různým výsledkem. Jedním příkladem za všechny byla námořní bitva ze Španělsko-Americké války, u Cavite 1.května 1898. Zde mělo španělské loďstvo k dispozici ve své eskadře hned tři avisa. Ovšem jejich zbraně nic nezmohli proti americkým pancéřovaným lodím. Všechna avisa v této bitvě šla ke dnu. Kariéra tohoto typu plavidel neměla dlouhého trvání. Brzy jejich úkoly převzaly menší chráněné a lehké křižníky a torpédoborce.


Alacrity (1885)
Velká Británie

Nejvíce těchto plavidel postavila tradiční námořní velmoc, Velká Británie, jejíž avisa dokonce měla standardně i nejsilnější výzbroj. Typickým avisem bylo Britské plavidlo Alacrity spuštěné na vodu roku 1885. Jeho výtlak činil 1.727 t. Výzbroj byla tvořena 10 děly ráže 57mm. Sestreskou lodí byla HMS Surprise.

TTD – HMS Alacrity
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 76,2 m
* Šířka: 9,9 m
* Ponor: 4,3 m
* Výtlak (standardní): 1.727 t
* Výzbroj: 10 x 57 mm
* Výkon pohonné jednotky: 2.333 kW (3.173 k)
* Rychlost: 17,9 uzlů (32,2 km/h)
* Posádka: 114 mužů



Kersaint (1897)
Francie

Ve Francii byl typickým představitelem avis, plavidlo Kersaint, který byl spuštěn na vodu roku 1897. Jednalo se plavidlo o velmi malém výtlaku, pouhých 1.297 t a rychlostí 19 uzlů. Co se výzbroje týče, tak pro boj proti těžším plavidlům měl jedno dělo ráže 139mm a dalších 5 děl ráže 100mm a 7 rychlopalných děl ráže 37mm.

TTD – Kersaint
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 68,7 m
* Šířka: 10,5 m
* Ponor: 4,6 m
* Výtlak (standardní): 1.297 t
* Výzbroj: 1 x 139 mm, 5 x 100, 7 x 37 mm
* Výkon pohonné jednotky: 1.470 kW (2.000 k)
* Rychlost: 19 uzlů (35,2 km/h)
* Posádka: 146 mužů





Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 4/5/2009, 21:59, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

Přidávám pár fotek francouzských avis.


Obrázek
Linois

Obrázek
Forbin

Obrázek
Limier

Obrázek
Volta

Obrázek
Kersaint

Obrázek
Caton

Obrázek
Mégère[/align]

Technické detaily (ve francouzštině) jsou zde.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Pánové,všechna čest, začíná to být zajímavé. Nezkusíte to rozšířit o další loďstva? Měla třeba rakousko - uherská marína plavidla tohoto typu? To by mě zajímalo a to tak že velmi. Pochlapte se ještě víc!
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

kacermiroslav-pro mě úplná novinka.Slyším poprvé o tomtp druhu lodí. Díky moc, super článek.
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

Na Rakousko-Uhersko jsem nenarazil. Zatím:)
Ale co třeba jedna německá rarita? Kolesové aviso, jedna ze starších lodí tohoto typu.

Obrázek

S.M.S. Loreley
Postaven 20.05.1859 v Danzigu.
Délka: 48,07m
Šířka: 6,6m
Ponor: 3,02m
Výtlak: 430t
Výzbroj: 2 12liberní děla
Rychlost: 9,1 uzlů
Vyřazen v roce 1870.

Zdroj: http://www.kaiserliche-marine.de/
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Czarnian-no to je tedy "prababička" :lol: Jakou ta loď se dvěma děly mohla mít bojovou hodnotu? Navíc kolesový parník.....
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Czarnian - to je nádhera. Já jsem věděl, že tady jsou kluci šikovní. Počkám si na ty rakousko - uherské a věřím že dlouho čekat nebudu. Co se člověk všechno nedoví.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Abych se přiznal, tak o Rakousko-Uherských Avisech jsem zatím nikde nic nenašel. Ale může to být způsobeno i tím, že za Aviso se dá považovat jakákoliv loď, která byla prostě pro tuto "kurýrní" službu vyčleněna. takto třeba zejména ve Francii působily Torpédové dělové čluny, někdy označována jako "torpédová avisa" nebo "torpédové křižníky". Pokud tedy budeme výchazet z této informace, tak Rakousko-Uhersko postavilo v druhé polovině 19.století několik plavidel jako torpédové dělové čluny "torpédové křižníky". Ovšem samo R-U námořnictvo tato plavidla označovalo jako "Torpedoschiffe".

Prvním z nich byla Zara a Spalato. Spuštěny na vodu roku 1879. Délka 55 m, výtlak 850 t, rychlost 14 uzlů, výzbroj 4x90mm, 4x47mm, 3x37mm, 4xT. Rychlost těchto plavidel byla ale pouhých 14 uzlů a tak se na roli Avisa příliš nehodila.


Dalším plavidel tohoto typu v R-U mocnářství byla Sebeniko (1882, 57 m, výtlak 900 t, výzbroj 4x90mm, 4x47mm, 3x37mm, 4xT. Ale i u ní byl handicap rychlost pouhých 14 uzlů.

Další lodí byla Lussin (1883, výtlak 1.011 t). Za lodě, které byla R-U Marina schopna použít v roli Avisa se tak dají považovat až sesteská plavidla Panther a Leopard z roku 1885 (výtlak 1.582 t, výzbroj 2x120mm, 9x47mm, 1x37mm, 6xT). Jejich rychlost 18,4 uzlů již byla o něčem jiném než u lodí předchozích.

Jako poslední byla loď Tiger (polosestra předchozích lodí Panther a Leopardu), která byla na vodu spuštěna roku 1887. Výtlak 1.684 t, výzbroj 4x120mm, 6x47mm, 4x37mm, 4xT, rychlost 18,7 uzlů).


Zdroje:
Válečné lodě (2) - Hynek, Klučina - 1986
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

Tak proto jsem asi na RU avisa nenarazil.

Ještě něco ke zmiňované Hele.

Obrázek

Obrázek

SMS Hela
Postavena 28.03.1895 v Bremen.
Délka: 100m
Šířka: 11m
Ponor: 4,5m
Výtlak: 2040t
Výzbroj: 4 děla 8,8cm, 6 děl 5cm
Rychlost: 19,5 uzlů
Posádka: 178 mužů.
13.září 1914 potopena v Severním moři britskou ponorkou E9.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Asi to tak bude. Rakousko - uherská marína prostě neměla tuto třídu specifikovanou, na tom není nic zvláštního. I tak jsem ale nadšen - jsou to zajímavé věci a hezké lodě.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrači, když jsi takový ctitel námořních tradic našich pradědků, měl bych pro tebe jeden tip na výlet. V Lysicích u Blanska je malý zámek, brácha jednoho z majitelů (Ervín Dubský) nejen že vyprášil kožich Makarónům u Visu, ale dotáhl to na kontradmirála a právě v Lysicích žil na penzi. A zbylo tam toho po něm dost, odhaduju, že cca čtvrtina exponátů je tam po něm. A protože obeplul zeměkouli a všude nakupoval suvenýry, jsou tam i takový věci jako originál samurajský meče atp.
Akorát, když tam budeš, vyhni se místní hospodě. Ten jejich "portugalskej řízek" (asi obalená podrážka holin nebo něco podobnýho) mě tlačí v břiše ještě teď, když si na to vzpomenu. :sad:
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Zdvořile děkuji tza dobrý tip. Já normálně dobývám hradní trosky. Tak se na to pro jednou vykašlu a bude ze mě hodný turista.

POrtugalský řízek? neboj. Já jsem na smažák, protože je stejně nejlepší.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

K výše uvedenému německému Avisu SMS Hela bych ještě rád uvedl jeho pořizovací náklady 2,7 Mio Marek. Což v porovnání s křižníky v té době v císařství stavěné (třída Nymphe a Gazelle) bylo výrazně levnější plavidlo. Chráněné křižníky třídy Nymphe a Gazelle měli pořizovací náklady kolem 4,5 - 4,9 Mio Marek. Asi to ale i svědčí o bojové hodnotě takových Avis.
ObrázekObrázekObrázek
oskarwilde
svobodník
svobodník
Příspěvky: 20
Registrován: 20/9/2011, 16:14

Re: AVISA (Avíza) - pomocné lodě

Příspěvek od oskarwilde »

Na Pantheru sloužil děda. Byl za války aktivován (Panther- děda byl normálně mobilizovanej) a sloužil jako školní lod pro důstojníky torpedoborců a ponorek. Asi i kvůli do určité míry kompletní výzbroji (děla, rychlopalná děla, torpedomety). Děda sloužil původně na SMS Triglav, ale když ten se potopil v bitvě u Drače, tak než dědu vytáhli, dostal šílenej zápal plic, tak mu dali "teplej flíček" na Pantheru... :lol:
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: AVISA (Avíza) - pomocné lodě

Příspěvek od jarl »

A nemáš po dědovy nějaké fotografie a nebo rekvizity jako třeba součásti uniformy a nebo námořnickou knížku? Na Palbě máme o torpédových křižnících třídy Panther samostatné vlákno a tam by se ty obrázky hodily.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: AVISA (Avíza) - pomocné lodě

Příspěvek od kacermiroslav »

Nebo nemas po svem dedovi nejakou zpravu,popis, te bitvy u Drace?to by taky byl skvely material.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“