Bitevní lodě třídy MAJESTIC (1894)

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Bitevní lodě třídy MAJESTIC (1894)

Příspěvek od kacermiroslav »

Bitevní lodě třídy MAJESTIC
Velká Británie

rok 1894 - 1896

Obrázek HMS Majestic
Lodě ve třídě:
- MAGNIFICENT _ (18.12.1893 – 19.12.1894 – 12/1895)
- JUPITER _ (26.4.1894 – 18.11.1895 – 5/1897)
- MAJESTIC _ (2/1894 – 30.1.1895 – 12/1895)
- VICTOURIOUS _ (28.5.1894 – 19.10.1895 – 11/1896)
- CAESAR _ (25.10.1895 – 2.9.1896 – 1.1.1898)
- HANNIBAL _ (1.5.1894 – 28.4.1896 – 4/1898)
- ILLUSTRIOUS _ (11.3.1895 – 17.9.1896 – 4/1898)
- MARS _ (2.6.1894 – 30.3.1896 – 6/1897)
- PRINCE GEORGE _ (28.5.1894 – 19.10.1895 – 11/1896)

* Poznámka: první datum je datum zahájení stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.



VÝVOJ
Velká Británie byla tradiční námořní velmocí a taktéž i zemí, kde se po staletí stavěly nejlepší válečné lodě světa. Nejinak tomu bylo i v druhé polovině 19.století, v době průmyslové revoluce. V roce 1887 byla ve Velké Británii na vodu spuštěna loď Sanspareil, kterou lze považovat za určitý prototyp později stavěných moderních bitevních lodí konce 19.století. Tato loď již měla přední dělovou věž vyzbrojenou v té době typickými těžkými děly ráže 413 mm, ale na zádi stálo ještě pouze jedno dělo ráže 254 mm, které bylo navíc umístěné v barbetě. Stejného typu byla následná bitevní loď Victoria z roku 1887. Ta se později v roce 1893 potopila u pobřeží Lisabonu po srážce s bitevní lodí Camperdown. Dále následovaly dvě jednotky třídy Trafalgar (Trafalgar z roku 1887 a Nile 1888). Tyto lodě již měly děla menší ráže, ale většího účinku 343 mm umístěna ve věžích. Ovšem tyto věže hlavních zbraní se ještě nalézaly příliš nízko nad vodní hladinou, takže děla byla pouze ve výši 4 až 6 metrů, což bylo dosti nízko v porovnání s děly na barbetových lodích ( 6 – 7 metrů nad hladinou). Téměř totožnou lodí byla bitevní loď Hood, která byla spuštěna na vodu v roce 1891. Další postavenou třídou bitevních lodí v Anglii byly lodě Barfleur (1892) a Centurion (1892), které měly ve výzbroji děla ráže 254 mm umístěná po dvou ve dvou dělových věžích.
Obrázek

POŘIZOVACÍ NÁKLADY a ZHOTOVITEL

HMS Majestic
Built Portsmouth Dockyard, cena £986,482.

HMS Caesar
Built Portsmouth Dockyard, cena £936,864.

HMS Hannibal
Built Pembroke Dockyard, cena £964,159.

HMS Illustrious
Built Chatham Dockyard, cena £952,195.

HMS Jupiter
Built Thomson, Clydebank, cena £967,651.

HMS Magnificent
Built Portsmouth Dockyard, cena £979,889.

HMS Mars
Built Laird, Birkenhead, cena £964,352.

HMS Prince George
Built Portsmouth Dockyard, cena £965,604.

HMS Victorious
Built Chatham Dockyard, cena £955,312.


KONSTRUKCE
Skutečnou moderní bitevní lodí 19. a počátku 20.století byly až lodě třídy Majestic. Tato třída byla tvořena devíti loděmi, což byla nejpočetnější třída bitevních lodí, která kdy byla postavena. Celá třída byla složena z těchto lodí, Magnificent (1894), Jupiter (1895), Majestic (1995), Victourious (1895), Caesar (1896), Hannibal (1896), Illustrious (1896), Mars (1896), Prince George (1896). Projekt celé třídy vypracoval ing. W.H.White, strojní vybavení pak navrhla firma John Penn and Sons. Lodě ve třídě byly navrženy jako plavidla o délce 118,9 m, šířce 22,9 m s ponorem 8,9 m. Standardní výtlak plavidla byl 14.900 t což je řadilo k těm větším plavidlům své doby (maximální výtlak byl kolem 16.000 t). Duchovním otcem třídy Majestic byl Sir William White (*1845 - +1913), ředitel námořní konstrukce v letech 1885-1902.

Výkon strojů dosahoval hodnoty 8.937 kW, což se rovná výkonu 12.157 koní. Tato síla dokázala lodi udělit maximální rychlost 17,6 uzlů (32,6 km/h). Vezená zásoba uhlí čítala 2.000 t. Celková posádka byla 670 mužů na jedno plavidlo.
Obrázek pohonná jednotka lodí třídy Majestic

Plavidla této třídy měla dva bojové stěžně, přičemž každý z nich měl dva marsy, na kterých se nalézala čtyři děla ráže 47 mm a tři elektrické světlomety. Mimo to bylo na stěžních namontováno zařízení pro optickou a elektrickou signalizaci.

Pohon plavidla zajišťovaly dva tříválcové parní stroje, z nichž každý byl napojen na jednu lodní vrtuli. Parní stroje stály na ocelové plošině o váze 36 t a podstavec každého stroje měl hmotnost 46 t. Jednotlivé válce o průměrech 1015 mm, 1498 mm a 2235 mm měly zdvih 1295 mm. Hřídel z kované ocele, přenášející pohyb na lodní vrtule, měl v trupu průměr 381 mm a mimo trup 406 mm. Lodní vrtule byly odlité z dělového bronzu a měly průměr 5180 mm. Chladící vodu mosazným povrchovým kondenzátorům s celkovou chladící plochou 1208 m2 dodávaly čtyři odstředivé pumpy s průměrem 25 cm. Páru pro stroje dodávalo osm kotlů válcového typu o průměru 4,90 m a délce 2,81 m. Plocha roštu činila 82 m2 a celková otopná plocha čítala 2345 m2. Páru o pracovním tlaku 10,9 kg/m2 (1,06 MPa) odváděl hlavní ocelový sběrač o průměru 355 mm. Pro odvod spalin měla loď dva komíny umístěné blízko sebe, ostatně jako většina britských plavidel té doby. Pro zvýšení jejich účinku bylo používáno zvláštní zařízení, které se skládalo z odstředivých ventilátorů odsávajících vzduch, takže v komínech vznikal podtlak.

Kromě popsaných strojů a zařízení byla ještě na palubě plavidla i dynama sloužící k výrobě elektřiny, dále vzduchové kompresory, kondenzátory na výrobu sladké vody s výkonem 2548 litrů vody za hodinu, dále čerpadla, kotevní vrátek, jeřáby atd. Kormidlo bylo z lité oceli a mělo hmotnost 14 t.


VÝZBROJ
Hlavní výzbroj byla tvořena čtyřmi děly ráže 305 mm - 12"/35 (30.5 cm) Mark VIII, přičemž byla umístěna ve dvou dělových věžích vždy po dvou. Každá věž měla bez munice hmotnost 184 tun. Obě dělové věže byly umístěny v ose lodi, přičemž jedna stála na přídi a druhá na zádi plavidla. Vodorovná osa hlavní ležela 8,2 m nad úrovni vodní hladiny. Hlavní dělové věže stály v oválných barbetách a střelivo pro děla bylo zajištěno muničním výtahem, který byl umístěn v pancéřové šachtě pod věží těžkých děl. Nabíjecí mechanismu pro tato děla dokázal pracovat při jejich jakémkoliv náměru či natočení věže. Podle typu a modelu munice dokázalo dělo vystřelit projektil o hmotnosti 386 kg při maximální elevaci děla ve věži 13,5° na vzdálenost 13.590 m. V případě použití těchto děl v pozdější době u monitorů byl dostřel již 23.770 m při elevaci 30° a použití AP 8crh munice o hmotnosti 397 kg. Vezená zásoba byla 80 ks na hlaveň.

Obrázek Pohled do dělové věže HMS Prince George

Sekundární výzbroj sestávala z 12 děl ráže 152 mm, z nichž osm stálo v malých pancéřových kasematách na dělové palubě, vždy po čtyřech na každé straně. Další čtyři děla stejné ráže stála v rozích nástavby na hlavní palubě v podobných kasematách tak, že vždy dvě mohla střílet na bok. Všechny tyto kasematy byly chráněny 152 mm pancéřem. Děla měla kadenci 5 až 7 ran za minutu a střílela projektily o hmotnosti 45,3 kg. Dále bylo ve výzbroji šestnáct lehkých děl ráže 76 mm, které byly jednak v počtu 8 ks na hlavní palubě, dále na dělové palubě po obou bocích lodi. Čtyři děla byla umístěna tak, že mohla střílet v podélné ose plavidla. Pro obranu proti torpédovým útoků a torpédoborcům bylo ještě na palubě 12 rychlopalných děl ráže 47 mm. Samozřejmostí ve výzbroje lodí té doby byly již torpédomety a to v počtu 4x umístěných pod úrovni hladiny a 1x nadhladinový.

Obrázek Hlavní děla ráže 305 mm na palubě HMS Majestic

TTD _ námořní dělo 12"/35 (30.5 cm) Mark VIII
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Model: rok 1890-1895
* Ráže: 305 mm
* Celková délka hlavně: 11,318 m
* Délka vývrtu hlavně: 10,820 m
* Hmotnost hlavně: 46 t
* Hmotnost střely: 386 kg (397 kg – HE 8crh)
* Počáteční rychlost střely:
* Počet ran za minutu: 1x za 70 sec
* Dostřel: 13.590 m (při max. elevaci na bit.lodích 13,5°)
* Průraznost: 305 mm na 2.830 m (železný vertikálně umístěný plát)
216 mm na 9.140 m (železný vertikálně umístěný plát)

Obrázek Řez dělovou věží ráže 305 mm
267 mm čelní štít
140 boky
102 mm zadní část
51 mm baldachýn
356 mm barbeta


Hmotnost boční salvy
4 x 305 mm = 1.544,0 kg
6 x 152 mm = 271,8 kg
Celkem: 1.815,8 kg



PANCÉŘOVÁNÍ
Boky plavidel chránil v celkové délce 91 m pancéř z Harveyovy oceli o síle 228 mm. Tento pancéřový pás sahal od hloubky 1,8 m pod čarou ponoru až do výše 3m nad hladinu. Dělové věže byly chráněny 355 mm pancéřem, stejnou sílu ochranu měla i velitelská věž. Pancéřová paluba byla uprostřed silně vyvýšena (o 2,74 m) a byla o síle 101 mm.
Obrázek


TTD _ bitevní lodě třídy MAJESTIC
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Velká Británie
* Délka: 118,9 m
* Šířka: 22,9 m
* Ponor: 8,4 m
* Výtlak standardní: 14.900 t (16.000 t max.)
* Výzbroj: 4x305 mm (2xII), 12x152 mm (12xI), 18x76 mm (18xI), 12x47 mm (12xI), 5x Torpédomet
* Pancéř paluba: 101 mm
* Pancéř věž: 355 mm
* Pancéř boky: 228 mm
* Výkon strojů: 8.937 kW / 12.157 k
* Rychlost: 17,6 uzlů (32,6 km/h)
* Posádka: 670 mužů


Výkon pohonné jednotky se loď od lodě lišil. Níže jsou přesnější údaje k výkonu a rychlosti jednotlivých plavidel:
-----------------------------------------------------------------------------------
Majestic 9,315 k = 15.2 uzlů
Caesar 10,740 k = 16.1 uzlů
Hannibal 10,209 k = 16 uzlů
Illustrious 10,074 k = 15.2 uzlů
Jupiter 10,539 k = 16.2 uzlů
Magnificent 10,365 k = 15.4 uzlů
Mars 10,025 k = 15 uzlů
Victorious 10,740 k = 16.6 uzlů


BOJOVÁ KARIÉRA

HMS Majestic
V roce 1897 sloužil na palubě Majesticu jako námořní poručík pozdější polární badatel a cestoval Robert Falcon Scott (*1868 - +1912), který se v roce 1912 zúčastnil závodů s Roaldem Amundsenem na dobytí jižního pólu. Na palubě Majesticu mu velel bývalý arktický badatel George Egerton, který v něm podnítil zájem o zeměpisné výzkumy a polární krajiny vůbec.

Řadová loď Majestic v letech 1895-1907 sloužila u „Kanálového a Atlantického“ loďstva. Jako součást Home Fleet pak byla od roku 1907 až do začátku WW1. Během války byl Majestic součástí 7.bitevní eskadry Kanálového loďstva. Ve dnech 3 až 14.října 1914 eskortoval konvoj s kanadskými vojáky. V druhé polovině října a v listopadu sloužil jako pobřežní loď. V prosinci 1914 byl přidělen k Doverské patrole. Dne 15.prosince 1914 se zúčastnil bombardování pobřežních baterií poblíž Nieuportu. Dne 3.března 1915 prováděl ostřelování pobřežních pevností, stejně tak 18.března když střílel na pevnosti v Narrows. O pár dní později (28.března) opět provedl výpad na nepřátelské pobřežní pozice. Dne 14.dubna 1915 se zapojil do ostřelování pobřežních baterií. Dne 27.května 1915 byl torpédován a potopen německou ponorkou U21 poblíž Cape Helles ve východní části Středozemního moře. Byl zasažen 2 torpédy, přičemž zahynulo 40 členů posádky.
Obrázek HMS Majestic jde ke dnu

HMS Caesar
V roce 1898 byla nejdříve zařazena ke „Kanálovému“ loďstvu, později (ve stejném roce) byla zařazena k jednotkám ve Středozemním moři, kde sloužila až do roku 1903. Mezi roky 1904 až 1907 sloužila u „Kanálového a Atlantického“ loďstva. Poté byla přeřazena k Home Fleet, kde byla až do začátku WW1. Po vypuknutí WW1 byla přidělena k 7.eskadře bitevních lodí „Kanálového“ loďstva. Dne 25.srpna 1914 doprovázela vojenský transport (námořní pěchota) na trase z Plymouthu do Ostende. Mezi prosincem 1914 až červencem 1915 se zúčastnila Dardanelské operace vedené proti Osmanské říše s cílem obsadit úžiny a dobýt Istanbul. Od července 1915 pak byla určena jako výcviková loď na Bermudách, kde setrvala až téměř do konce války, do září 1918. Mezi zářím a říjnem 1918 byla na úpravě na ostrově Malta. Její nová role byla skladištní loď zakotvená v přístavu Mudros. V letech 1918 – 1919 sloužila jako doprovodná loď na Černém moři při akcích britské Royal Navy proti ruským bolševikům během občasné války v Rusku. Byla to poslední vlajková řadová loď ve službě. V roce 1921 byla prodána na šrot.

HMS Hannibal
V letech 1898 – 1905 sloužila u „Kanálového a Atlantického“ loďstva, od roku 1907 do války pak u Home Fleet. V době vypuknutí WW1 byla zařazena k 9.eskadře pobřežní obrany britských ostrovů. Mezi srpnem 1914 až únorem 1915 sloužila jako strážní loď při vjezdu do hlavního britského námořního přístavu Scapa Flow. V únoru 1915 byla odzbrojena. Od října 1915 sloužila v Dardanelské operaci jako loď na přepravu vojsk a vojenského materiálu. Po válce šla v roce 1920 na prodej do šrotu.
Obrázek HMS Hannibal

HMS Illustrious
Nejprve byla zařazena k jednotkám ve Středozemním moři, kde sloužila mezi lety 1898 – 1904. Poté sloužila u „Kanálového a Atlantického“ loďstva a od roku 1908 byla součástí Home Fleet. Po vypuknutí WW1 byla přidělena k 7.eskadře bitevních lodí „Kanálového“ loďstva. V listopadu 1915 byla překlasifikována na ubytovací loď a o rok později v listopadu byla používána již jako muniční loď. Po válce šla v roce 1920 na prodej do šrotu.

HMS Jupiter
Nejdříve sloužila u „Kanálového a Atlantického loďstva v letech 1897 – 1908, poté do začátku války byla součástí Home Fleet. Po vypuknutí WW1 byla přidělena k 7.eskadře bitevních lodí „Kanálového“ loďstva. V únoru 1915 byla poslána do ruského přístavu Archangelsk, kde plnila roli ledoborce. Mezi květnem a srpnem 1915 byla v opravě v Cammell Laird. Od srpna do října 1915 pak sloužila jako součást ochrany Suezského průplavu. Od října 1915 pak sloužila jako strážní loď přístavu Aden a byla vedena jako součást patroly Rudého moře. Mezi prosincem 1915 a listopadem 1915 opět sloužila v Suezu. V listopadu 1916 se vrátila do Velké Británie, byla zakotvena v přístavu a její mužstvo bylo převeleno k jiným jednotkám. Po válce šla v roce 1920 na prodej do šrotu.
Obrázek HMS Jupiter

HMS Magnificent
Nejdříve sloužila u „Kanálového a Atlantického loďstva v letech 1895 – 1906, poté do začátku války byla součástí Home Fleet.V době vypuknutí WW1 byla zařazena k 9.eskadře pobřežní obrany britských ostrovů. Mezi srpnem 1914 až únorem 1915 sloužila jako strážní loď v přístavu Scapa Flow. V únoru 1915 byla odzbrojena. V době Dardanelské operace byla určena pro roli přepravy vojáků a vojenského materiálu k Dardanelám. V únoru 1915 byla opět vyřazena ze služby. Mezi srpnem 1917 až říjnem 1918 sloužila jako muniční loď zakotvená v Belfastu. Od října pak jako muniční plavidlo kotvila v Rosythu. V roce 1921 byla prodána do šrotu.

HMS Mars
Nejdříve sloužila u „Kanálového a Atlantického loďstva v letech 1897 – 1907, poté do začátku války byla součástí Home Fleet. Jako první plavidlo měla v letech 1905-1906 upravené spalování na mazut. V době vypuknutí WW1 byla zařazena k 9.eskadře pobřežní obrany britských ostrovů. V únoru 1915 byla zařazena do rezervy a následně odzbrojena. V době Dardanelské operace byla určena pro roli přepravy vojáků a vojenského materiálu k Dardanelám. Od února do září 1916 byla opět v rezervě. Od září 1916 sloužila jako skladištní loď zakotvená v Invergordonu. V roce 1921 byla prodána do šrotu.
Obrázek HMS Mars

HMS Prince George
Nejdříve sloužila u „Kanálového a Atlantického loďstva v letech 1896 – 1907, poté do začátku války byla součástí Home Fleet. Po vypuknutí WW1 byla přidělena k 7.eskadře bitevních lodí „Kanálového“ loďstva. Dne 25.srpna 1914 doprovázela vojenský transport (námořní pěchota) na trase z Plymouthu do Ostende. V únoru 1915 byla převelena do východní části Středozemního moře k provádění Dardanelské operace. V březnu 1915 v rámci Dardanelské operace prováděla ostřelování pobřežních pevností. Dne 3.května při jednom takovém ostřelování tureckých pobřežních pozic, byla zasažena a musela být odeslána na opravu na Maltu. V lednu 1916 během evakuace Dohodových vojáků z Gallipoli byla zasažena torpédem z ponorky. V březnu 1916 byla vyřazena z činné služby. Mezi květnem až zářím 1918 byla přestavěna jako základna pro torpédoborce. V srpnu 1918 byla přejmenována na Victorious II. V roce 1921 byla prodána do šrotu, ale cestou k sešrotování dne 30.12.1921 ztroskotala u Kamperduinu.


HMS Victorious
Po svém dokončení byla zařazena ke Středomořskému loďstvu kde sloužila v letech 1897 – 1898 a znovu pak 1900 – 1903. V roce 1898 až 1900 se pohybovala v asijských vodách jako ochrana britských zájmů během čínského boxerského povstání. V letech 1904 – 1906 byla součástí „Kanálového“ loďstva a poté v roce 1907 Home Fleet až do začátku WW1. V době vypuknutí WW1 byla zařazena k 9.eskadře pobřežní obrany britských ostrovů. Od prosince 1914 do února 1915 kotvila v přístavu Tyne jako střížní loď. V únoru byla přeřazena do rezervy. Mezi zářím 1915 až únorem 1916 byla loď konvertována na opravárenskou loď. Po válce v roce 1920 byla přejmenována na Indus II. V roce 1922 byla prodána do šrotu a sešrotována o rok později.

Obrázek model HMS Majestic



Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
www.cityofart.net/bship/
www.worldwar1.co.uk
www.warshipsww2.eu
www.navweaps.com
www.wikipedia.org
www.viewing.com
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 14/6/2011, 15:07, celkem upraveno 6 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

Pár fotek HMS Magnificient.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

HMS Jupiter:

Obrázek

HMS Jupiter na cestě do Ruska v roce 1915:
Obrázek


Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Tenhle článek by mohl být pokládán za povinnou četbu pro každého, kdo se zajímá o bitevní lodě v popisovaném období. Tolik údajů soustředěných do jednoho příspěvku se jen tak nevidí, a k tomu ještě ty nádherné fotografie.
Jako doplnění tohohle článku bych ještě rád napsal, že z lodí třídy Majestic konstrukčně vycházely i čtyři nejnovější japonské bitevní lodě (Šikišima, Hacuse, Asahi a Mikasa), které zajistily Japonsku převahu nad ruským loďstvem během rusko-japonské války. S trochou nadsázky můžeme říci, že tenhle konflikt potvrdil technickou převahu britských lodních stavitelů hned nad několika konkurenčními konstrukčními školami, protože v ruském loďstvu bojovaly i dvě bitevní lodě postavené v zahraničí. Byly to Retvizan, který byl vyroben v USA a Casarevič, jenž vznikl ve Francii.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Co se rusko-japonské války týče, tak námořních bojů se především zúčastnili jednotky třídy Borodino, což se opět jednalo o francouzskou konstrukci s jejím problematickým těžištěm (například přední dělová věž byla výrazně výše umístěna než zadní, lodě pak trpěli velkou nestabilitou). Japonská Mikasa pak je do dnešních dnů v Japonsku zachována jako památník.

Obrázek zadní dělová věž lodi Magnificent (třída Majestic)
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Velká Británie“