Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě války?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě války?

Příspěvek od Pátrač »

Díl první

KOLEGOVÉ, NAZRÁL ČAS PRO PROVEDENÍ REVIZE MÉ PŮVODNÍ PRÁCE. DÍKY VAŠIM INTERVENCÍ, POSTŘEHŮM A DOPLŇKŮ, MUSÍM PŮVODNÍ PRÁCI DOPLNIT A PŘEPRACOVAT, CŽ SE PRÁVĚ STALO. BUDETE ČÍST Z POLOVINY TO, CO JSTE UŽ ČETLI A Z DRUHÉ PŮLKY NĚCO NAVÍC. ALE MYSLÍM SI, ŽE TO ZA TO STOJÍ.


Aby naše armáda měla nějakou šanci plnit úkoly v klidové době, tedy to co dělá nyní - tedy rotuje v misích a cvičí určité množství profesionálů - a také za situace totální krize, je potřeba udělat inventuru. Inventuru skutečného stavu obranyschopnosti země.

Na úvod musím předeslat, že takovou inventuru naše země prodělala už v historii dvakrát.

Poprvé v roce 1919, kdy se na troskách rakousko-uherské armády, legií ze dvou zemí a v roce 1920 přijely legie ze země třetí, musela vybudovat nová armáda, po mnoha staletích armáda naše – československá.

Podruhé v roce 1945, kdy se po skončené válce a po obnovení republiky i když už bez Zakarpatské Ukrajiny bylo potřeba opět na základě kořistního materiálu, materiálu rozpracovaného v našich zbrojovkách pro Německo a materiálu a výzbroje, kterou si dovezly naše ozbrojené kontingenty ze západní i východní fronty opět vybudovat kvalitní armádu.

Inventura by měla mít několik rovin. Já navrhuji tři, které jsou rozebrány postupně a snad dostatečně návodně. Oproti původní práci je dost doplněna.

A/ inventura legislativy.

Na to je možno využít právníky různých úrovní a zaměření. to zůsatlo stejné a asi z toho nelze slevit. Tedy právníky:
+ přes personální práci
+ právníky přes ekonomiku
+ právníky přes mezinárodní právo

Je potřeba pečlivě vyhodnotit stav legislativy mající vazbu na tvorbu, udržování a rozvoj ozbrojených sil, zde tedy armádu.

- jestli podoba Branného zákona tedy zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování skutečně zajišťuje nebo spíše nařizuje vytvořit potřebné legislativní podhoubí.

Hlavně mi jde o části části:

„Část sedmá: Záloha ozbrojených sil – Jde o vojáky v záloze určené pro doplňování aktivních ozbrojených sil, kde je potřeba posoudit, jestli by tato část zákona byla adaptovatelná na tvorbu aktivních záloh typu jako navrhoval pan Veselý, myslím tím ty jeho teritoriální síly, což je dobrý nápad.

Část pátá: Odvodní řízení za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu – Za těchto stavů vláda nařízením rozhodne o rozsahu odvodní povinnosti vůči všem občanům. Ti, na které se bude vztahovat, pak mají povinnost se ho zúčastnit.“

O obou už jsem psal, berte to jen jako připomenutí a součást této inventury.

Zde je skrytá možnost, pokud by mělo dojít k válce, povolat každého odvodu schopného občana, podrobit ho vojenskému výcviku a nasadit tam, kde je potřeba. To dává různé možnosti, ale vytváří povinnost státu mít vytvořeny zásoby materiálu, výstroje a výzbroje pro tyto vojáky ze zákona a nutnosti vést ozbrojený boj. Je to někde legislativně ošetřeno?

Kdysi to bylo řešeno přes mobilizační pracoviště, jak by si to nazvali dnes je úplně jedno a to pracoviště se jmenovalo PSO- Přijímací Středisko Osob:

Zde odvedenec - tehdy záložník, dnes jelikož nejsou, by to byl z 90% civilista, který kouká jako puk, kde se to ocitl.

Zde odvedenec prošel zdravotní prohlídkou a byl kompletně vybaven:

- spodním prádlem na tělo, soupravou náhradního osobního prádla

- polním stejnokrojem, polní obuví a bojovou výstrojí

- malou a velkou polní, prostředky pro odpočinek

- polní láhví, jídelním nádobím, příborem, denní a nedotknutelnou dávkou potravin

- prostředky pro individuální ochranu jednotlivce proti zbraním hromadného ničení, tedy po našem atomkeckami a atombordelem, univerzální odmořovací soupravou, individuálním protichemickým balíčkem, autoinjektorem pro aplikace antidot a tabletami pro úpravu vody na pitnou vodu a prostředky pro svépomoc a vzájemnou pomoc při zranění.

Nevím co z toho je dnes aktuální, ale asi skoro všechno.

Následně mazal ke své jednotce, zde by to byla výcviková entita a byl by zahájen základní vojenský výcvik. Než z takového maníka uděláte někoho, kdo:

- se sám nezastřelí, nebo neumlátí ženijní lopatkou,
- kdo rozezná terénní vlnu, i když bude menší než dva metry, aby se mohl ukrýt
- do koho natlučete základní návyky pro přežití na bojišti,
- kdo se naučí střílet z přidělené zbraně i zbraní jeho jednotky, tyto zbraně ošetřovat a udržovat a házet ručními granáty
- zvládne se zakopat i se zbraní
- zvládne obsluhu základních spojovacích prostředků a signalizaci na bojišti
- dokáže si najít něco k jídlu a pití aniž by musel rabovat a zvládne základní vojenské dovednosti:
+ voják jako pozorovatel
+ voják v boji obrana
+ voják v boji útok
+ voják průzkumník - pátrač a vedoucí pátrač
+ voják jako strážný

To prostě chce čas. Je potřeba počítat s dobou 3 až 6 měsíců. Dovede si někdo představit, že je to cca 180 denních stravovacích dávek? Kolik je to munice, pomocného materiálu - třeba jen sešitů a tužek? Kolik je to tisíců tun špinavého prádla? Kolik je to odpadů, splašků a potřeby zdravotnických zásahů?

Kdo a kde uvaří tolik snídaní, obědů a večeří? Kdo připraví ty desítky tisíc studených stravních dávek, když vařit nebude možné?

Kdyby bylo navedeno do armády jen 30 000 lidí tak za 180 dní výcviku je to:
5,4 milionu snídaní,
5,4 milionu obědů a
5,4 milionu večeří.

Tedy dohromady je to 16,2 milionu vydaných jídel. Dochází vám, o čem se to bavíme?

A ještě jeden flák. Jeden kuchař je schopen připravit stravu pro 250 vojáků, má li k dispozici vybavenou kuchyni a pomocné pracovní síly. Je tedy jen na to potřeba 360 kuchařů pro zajištění směnnosti, trvalé přípravy kvalitní stravy a dalších 720 lidí pomocných sil.

Zde by měl pomoci Zákon č. 222/1999 Sb. O zajišťování obrany České republiky, jež uvádím i níže a mnoho činností svázaných s převáděním státu a armády na válečný stav by mohl výrazně pomoci. Zde odcituji to, co se týká pracovní činnosti ve prospěch státu, pokud si stát není schopen z důvodů personálních pomoci sám.

HLAVA III PRACOVNÍ VÝPOMOC

§ 24Rozsah pracovní výpomoci (1) Pracovní výpomocí za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu jsou povinny všechny fyzické osoby, nebyly-li od ní osvobozeny nebo nebyla-li jim uložena pracovní povinnost anebo nebyly-li povolány k mimořádné službě.

(2) Fyzické osoby určené k pracovní výpomoci jsou povinny konat práce nad časový limit stanovený zvláštním právním předpisem, včetně prací v noci, ve dnech pracovního klidu a ve dnech státních svátků.

§ 25Rozhodování o pracovní výpomoci
(1) O povolání k pracovní výpomoci rozhoduje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností povolávacím příkazem.
(2) Výběr fyzických osob pro určení k pracovní výpomoci ve prospěch ozbrojených sil zabezpečuje příslušný okresní úřad podle požadavku územní vojenské správy. Fyzické osoby povolané k pracovní výpomoci ve prospěch ozbrojených sil jsou podřízeny velitelským orgánům vojenských útvarů a zařízení ozbrojených sil, ke kterým byly přiděleny, a plní úkoly podle jejich pokynů.

Tedy i to vaření pro mobilizované vojáky ze zákona by mělo jít zajistit. TO je poměrně zásadní informace, protože moje armáda, tedy ČSLA TO ZVLÁDALA PRO 160 000 VOJÁKŮ TRVALE při mírovém životě a po zmobilizování pro 715 000 vojáků na dobu minimálně 6 měsíců.

Protože na to byla připravena a bylo na to připraveno i národní hospodářství.

Dále je potřeba zjistit, jak naše legislativa, pokud vůbec řeší tyto poměrně zásadní problémy:

- je-li možno a za jakých podmínek získat pro potřebu ozbrojených sil techniku – hlavně dopravní a speciální pro doplnění ženijních jednotek z civilního sektoru. Většina této techniky patří soukromým subjektům, nikoliv státu

Je potřeba ověřit jestli si někdo dává práci mít přehled o tom, jaká vozidla použitelná pro armádu jsou použitelné, kde se nachází. Vozidla se do armády přijímal cestou pracovišť označených PSMV, tedy Přijímací Středisko Motorové Techniky.

Kolega Cover72 nám doplnil, že další dva zákony mají přímou vazbu na obranu republiky

Zákon 240/2000 Sb. Tento jsem si prošel a na obranu před napadením vnějším nepřítelem reflektuje pouze v obecné rovině. V celém zákoně není o MNO a armádě ani slovo. Spíše mi připadá, že řeší problematiku velkých energetických výpadků, přírodních a průmyslových katastrof a snad i důsledky teroristických útoků. Ale o vojácích to zde moc není.

Zákon č. 222/1999 Sb. O zajišťování obrany České republiky, který nahradil letilý a logicky nefunkční Zákon č. 40/1961 Sb., o obraně Československé socialistické republiky. V době vzniku už o socialismu nemůže být ani řeč a naše země se rozpadla a jsou z ní státy dva. Ten už jsem použil výše - citaci z něj a níže použiji ještě několikrát.

Ten druhý by měl zajistit možnost armády stahovat techniku z civilního sektoru. A je to tak:

TO důležité je zde:

§ 13(1) Za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu stát zajišťuje obranu především vlastními věcnými prostředky.
(2) Věcné prostředky státu se k zajišťování obrany státu použijí v souladu se schválenými plány obranného plánování. Ostatní věcné prostředky se k zajišťování obrany státu použijí v souladu se schválenými krizovými plány zpracovanými podle zvláštních právních předpisů.

§ 14(1) Nepostačují-li věcné prostředky státu, může obecní úřad obce s rozšířenou působností právnické nebo fyzické osobě, která má věcné prostředky potřebné k zajišťování obrany státu, (dále jen "vlastník") uložit povinnost tyto prostředky pro obranu státu poskytnout.
(2) Movité a nemovité věci a služby se stávají věcnými prostředky rozhodnutím obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
(3) Obecním úřadem obce s rozšířenou působností příslušným pro vydání rozhodnutí
a) o nemovitém věcném prostředku je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu se nemovitost nachází,
b) o movitém věcném prostředku je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu má vlastník movité věci místo trvalého pobytu nebo právnická osoba sídlo,
c) o požadované službě je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu má fyzická osoba trvalý pobyt nebo právnická osoba sídlo.
(4) Proti rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností o určení věcného prostředku není přípustné odvolání. Na rozhodování o určení věcných prostředků se nevztahuje správní řád.

§ 15 Na základě rozhodnutí příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností je vlastník věcných prostředků povinen tyto věcné prostředky odevzdat nebo poskytnout a strpět, aby s nimi bylo naloženo určeným způsobem.
Rozhodování o dodání a převzetí věcných prostředků

§ 16 O povinnosti poskytnout věcné prostředky ve prospěch zajišťování obrany státu rozhoduje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností dodávacím příkazem. O povinnosti poskytnout věcné prostředky pro potřeby ozbrojených sil rozhoduje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností v souladu s návrhem příslušné územní vojenské správy.

Takže legislativní oporu zde máme, jde tedy o prověření, jak je toto využito v praxi a jestli vůbec. Hlavní je mít na paměti, že zákonem vše jen začíná. Směrem dolů jdou vládní nařízení, vládní vyhlášky, prováděcí směrnice a nakonec konkrétní plány a konkrétní akce aktivního či pasivního charaketeru.

Pro jisté připomenutí zde uvede moji opakovanou mnohonásobnou zkušenost. Za mojí služby a to do roku 1992, kdy se mobilizovala motorová technika dvojím způsobem:

- jako vázaná, tedy že vozidlo přivezl řidič, který prošel PSMV a pokračoval do PSO a do války by šel se svým původním civilním vozidlem

- jako nevázaná, řidič je přivezl na určené místo a odešel, kam mu vlast nařídila. Je logické, že pokud to byl třeba střelec operátor palubních Zbraní PVP, řidič tanku nebo dělostřelec- miřič, že by nejezdil náklaďákem, ale šel ke své zbrani

- je-li vyřešeno získání a uložení zásob pro armádu na plných počtech plus potřebná záloha pro navýšené počty v případě uplatnění části páté branného zákona a to jak u vojenských součástí a v civilních objektech.

Armáda se zbavila celé sítě muničních skladů, skladů speciálního materiálu, skladů PHM. Netuším, kde by bylo možno dnes udržovat pro těch 30 000 vojáků, vše co jsem výše uvedl a to věřte, že to není zdaleka všechno, co by válečně postavené bojové celky k bojové činnosti potřebovali. Musí to tedy být uloženo, tedy to co nelze podle moderním pojetí ON-LINE vyrobit a průběžně dodat někde uloženo.

Ale i to co vyrobit lze, musí být smluvně zajištěno, smluvní partneři musí mít potřebné vzorky, technologie výrobní postupy a prostory pro výrobu a meziskladování. A k tomu polotovary buď u sebe uložené, nebo dále smluvně zajištěné - to je celá řetězec kroků než vyrobíte a dodáte například 30 000 ešusů nebo ženijních lopatek.

Musí se zjistit jaký je stav problematiky, kterou jsem nastínil a to pro tři období:

- pro mírový stav plus rezerva pro nasazení jednoho velkého celku na frontě a provoz mírové armády

- pro velký nárůst sil při nuceném odvodu, výcvik branců a provoz techniky nabírané z civilního sektoru a vytaženého z armádních skladů, tedy bojovou techniku všeho druhu, spojovací materiál dílenské a speciální prostředky, pokud jsou někde uloženy a ošetřovány.

- pro samotnou bojovou činnost

Platí pro:

Potraviny, konzervované i čerstvé - tedy chléb a pečivo ve světle uživení těch 30 000 vojáků po dobu 180 dnů při potřebě 4 kilogramů potravin a nápojů na osobu a den jde o denní potřebu 120 tun potravin a nápojů plus 50 procent - jedná se o suroviny pro vaření tedy jde o 180 tun na jeden jediný den, jde o 32 tisíc tun potravin na oněch 6 měsíců.

PHM,
tedy pohonné hmoty, maziva, speciální maziva, provozní kapaliny. Jelikož nedovedu odhadnout co by za techniku armáda do takové podujetí měla k dispozici, nedokážu kvantifikovat o jaká se jedná množství. Ale zcela jistě jde o desítky tisíc litrů PHM na každý jeden den.

Zdravotní materiál
, zde vidím stav naprosto v prdeli. Ještě před 25 lety tato část byla poměrně dobře propracována, nebylo to v míru vidět, ale byl připraven a to dokonale systém zdravotního zabezpečení opřený o stabilní vojenské nemocnice – bylo jich tuším deset a o sít vytvořenou ve vojscích od rotního hnízda raněních přes praporní, plukovní obvaziště až po divizní obvaziště. Odtud do polních nemocnic. Dále bylo připraveno vybudování asi 50 samostatných zdravotnických oddílů s plnou schopností poskytnutí odborné lékařské pomoci a odsun z bojiště pro 250 až 300 raněných.

Každá polní armáda měla ve své sestavě dva zdravotnické autobusové prapory pro evakuaci raněných:
- 58. a 28. autobusový zdravotnický prapor u 1. armády,
- 97. a 98. autobusový zdravotnický prapor u 4. armády a
- 175. autobusový zdravotnický prapor ve frontovém kompletu.

48 hodin po vyhlášení mobilizace bylo připraveno k použití 108 000 lůžek pro těžce raněné a to 70 100 v polních zdravotnických zařízeních a 38 000 v teritoriálních zdravotnických zařízeních.

Vše bylo materiálně podloženo, zajištěno materiálem a personálem. Viděl jsem uloženy ve skladech nedotknutelných zásob komplety materiálu pro 40 polních nemocnic, včetně rentgenů, operačních sálů, JIPek, zubařských křesel a podobných vychytávek. Viděl jsem materiál pro přestavbu stovek autobusů a stovek železničních vagónů pro přepravu raněných do týlu. Ve vlacích byla současně plánována nemocniční pracoviště, i pro ně byl materiál připraven, obměňován a kontrolován. Viděl jsem na všech možných stupních desítky a desítky pojízdných ošetřoven a převazoven. I pro navýšení lůžkové kapacity sítě civilních a vojenských nemocnic byl uložen připraven potřebný materiál.

Vše bylo připraveno pomoci i civilistům postižených válečnými událostmi v místě působnosti jednotlivých zdravotnických etap.

Je mi jasné, že jelikož dnešní armáda je jiná a nikdo neví jak by vypadala armáda vytvořená podle výše vyjmenovaných paragrafů Branného zákona, není potřeba takový gigantismus. Ale inventura musí dát jasnou odpověď, co pro případ vojenské krize máme, co musíme mít trvale ve skladech a co dokážeme průběžně doplnit.

Navíc se musí myslet na to, že případný válečný systém zdravotní podpory vojsk musí pamatovat na získání lékařů pro zdravotnické etapy a že musí být vycvičeno cca 1 200 vojáků z těch 30 000 mobilizovaných na funkce zdravotnických instruktorů pro první pomoc a i pro ně musí být zajištěn jak materiál do pole tak pro jejich výcvik.

Stavebně ubytovací materiál. Stany, polní lůžka, umývárny, záchody a další

- je-li legislativně zajištěno a na tomto základě i prakticky realizováno převedení vybraných podniků na válečnou výrobu. Tím myslím výrobu a laboraci:
+ pěchotní munice,
+ ručních granátů
+ dělostřeleckých granátů
+ dělostřeleckých min.
Mimo tento základ je potřeba toto prověřit i u jiných „výbušných“ komodit, bez kterých nelze vést ozbrojené střetnutí:
+ trhaviny
+ střeliviny
+ osvětlovací materiál
+ signální munici a další

Příklad u munice. Máme zapotřebí vycvičit 30 000 vojáků.

První zbraň, kterou musí zvládnout každý voják je ruční zbraň. Za mě to byl Sa vz.58.

Cvičení ostré školní střelby Základní cvičení: potřeba 9 nábojů. Celkově je tedy potřeba jen na toto cvičení 270 000 ostrých nábojů.

Cvičení ostré školní střelby Cvičení číslo 1: potřeba 20 nábojů. Celkově je tedy potřeba jen na toto cvičení 600 000 ostrých nábojů.

Cvičení ostré školní střelby Cvičení číslo 2: potřeba 25 nábojů. Celkově je tedy potřeba jen na toto cvičení 750 000 ostrých nábojů.

Cvičení ostré školní střelby Cvičení číslo 3: potřeba 30 nábojů. Celkově je tedy potřeba jen na toto cvičení 900 000 ostrých nábojů.

Následně musí obdobným výcvikem projít kulometníci a pancéřovníci, těch bude výrazně méně, ale tolik nábojů co střelec ze samopalu potřebuje pro obdobná cvičení i kulometník a pancéřovník potřebuje 8 cvičných ran z pancéřovky.

Každý voják musí hodit jeden ostrý ruční granát obranný a jeden ostrý ruční granát útočný.

Tedy je potřeba celkově:

60 000 ručních granátů

2 250 000 nábojů pro samopaly či jiné obdobné zbraně, což by představovalo cca 43 tun jen této munice včetně obalového konta.

84 000 nábojů pro kulomety pokud by bylo určeno pro tuto zbraň jen 1 000 mobilizovaných vojáků

8 000 nábojů pro pancéřovky nebo celých pancéřovek pokud by opět bylo jen 1000 vojáků z těch 30 000 cvičeno i jako pancéřovník.

A to máme jen základní pěchotní výcvik. Jen pro tento základní střelecký výcvik.

Pro zaměstnání voják v útoku, v obraně je zapotřebí vždy 120 kusů cvičných nábojů. Tedy 240 na jednoho vojáka a stále vlastně nic neumí. Ale pokud by bylo jen toto, je to 7 200 000 kusů cvičných nábojů.

Ale říkám: skutečná potřeba pro kvalitní výcvik by byla jak u cvičné tak u ostré munice násobná.

Dále je potřeba pokusit se zjistit, které zákony a služební předpisy jsou porušeny tím, že naše armáda nemá munici ani materiál ani pro běžný výcvik, ne tak pro plnění úkolů, které by měly být její hlavní náplní.

Drze bych dokonce požadoval, aby s viníky bylo zahájeno řízení pro zjištění míry viny dopad na obranyschopnost země.

B/ Personální inventura

- kolik a jakých vojáků máme v činné službě, kolik v aktivních zálohách a jaká je úroveň jejich vycvičenosti a použitelnosti pro plnění úkolů u:

• letectva
• pozemních sil
• logistické podpory

To je nesmírně důležité. Nejde jen o to, že je potřeba cvičit těch uvažovaných 30 000 vojáků ni si nedokážu představit, kolik by na to bylo potřeba instruktorů jen pro běžný pěchotní výcvik. Domnívám se že na každých 30 branců dva, tedy 2 000 instruktorů jen pro pěchotní výcvik.

Jenže kde jsou obsluhy bojové techniky, ty nelze v šesti měsících vycvičit, to je časově delší problém, kde jsou spojaři, průzkumníci, ženisté, zdravotníci, specialisté logistické podpory, obsluhy děl, řidič všeho možného a střelci z palubních zbraní veškeré bojové techniky.

Dále se totiž pokusím vypracovat rámcový návrh mírové/válečné organizační struktury armády a z této inventury vyplyne, co s těmi stavy co inventura zjistí, bude možno pokrýt a co bude potřeba pokrýt aktivní činností při náborech a prací s aktivními zálohami.

C/ Inventura výzbroje, výstroje a materiálu

C-1/ Ruční zbraně.

Zde je potřeba zjistit kolik má armáda výzbroje ve skladech. Pistolí, samopalů, kulometů, signálních pistolí a ručních granátů a pancéřovek jako ručních protitankových zbraní.

Vždy:

+ stáří,
+ technický stav,
+ množství použitelné munice a možnost jejího doplňování při spotřebě při výcviku a možnost vytvoření zásob pro případ zahájení bojové činnosti.

C-2/ bojová technika a to:

- tanky a odvozená technika – tedy mostní tanky, vyprošťovací technika a možné úpravy – např. minové vyorávače a podobně, opět počty provozní techniky, uložené techniky dlouhodobě uložené techniky, možnost modernizací vlastními silami a stav munice a případně její výroby pro naplnění skladů pro mírový výcvik a pro bojové nasazení. U munice myslím munici pro hlavní kanón, kulometnou výzbroj a výzbroj posádek.

- OT a BVP a jejich odvozené mutace – velitelská vozidla, průzkumná vozidla, dílenské a vyprošťovací a zdravotnické verze. Počet, stav a vybavenost a možnost modernizace, stav munice pro jejich palubní výzbroj tedy:
- munice pro kanóny 73mm a 30 mm, vezené PTŘS, a kulomety u BVP
- munice pro kulomety KPVT u OT 92

- Dělostřelecké prostředky - nevím co ještě armádě zbylo, ale mám obavu, že už toho moc není.

Raketomety už byly vyřazeny, ale pro podporu pozemní mobilizované armády jsou nezbytné

Samohybné houfnice 122mm Gvozdiky už asi nejsou žádné- velká škoda,

Samohybné kanónové houfnice 152 mm DANA asi už také jsou mimo hru, ale asi jsou.

Samohybné a nesené minomety.

Zase stav, možnost uvedení do bojového použití, modernizace na standart NATO, prostě co je ještě možné.

Možná jsou i nějaké tažené dělostřelecké prostředky, ty byly velmi kvalitní.

K tomu potom zase zjistit stavy munice a možnosti jejich doplnění pro mírový výcvik a minimálně 10 palebných průměrů pro válečný stav. Možná vlastní výroby nebo nákup.

- letecká technika, zde je snad jasno.

- materiál, prostředky a výzbroj pro PVOS. Zde mám obavu, že je naše země na hraně naprostého kolapsu a v krátké době ztratí schopnost střežit náš vzdušný prostor.

C-3/ To samé provést u:

- spojovacího materiálu

- ženijního matriálu včetně ženijní munice jako jsou směrové nálože, trhaviny a jejich podpůrné prvky, ženijní technika od polních lopatek po těžkou ženijní techniku, mostní automobily a jestli něco zbylo z pontonových souprav.

- stavebně ubytovacího materiálu pro zajištění kvalitního ubytování vojsk v poli

C-4/ výstroj vojáka:


Stejnokroje pro polní službu, jejich doplnění zimními doplňky, obuv, malé a velké polní, materiál pro odpočinek – spací pytle.
To vše pro aktivní službu mírové armády, mobilizační zálohu a zálohu pro mobilizované vojáky za zvláštních opatření.

C-5/ materiál zásobování PHM:

- obalový materiál u techniky a ve skladech
- cisternové prostředky
- skladovací materiál
Počty a kapacita u vozidel, kapacita u jednotlivých zásobovacích stupňů, materiál uložený ve velkokapacitních skladech pod vojenskou správou a je-li něco uloženo v civilním sektoru a je-li zajištěna potřebná cisternová kapacita z civilního sektoru.

No a samosebou skutečné zásoby pohonných hmot, maziv a speciálních kapalin u útvarů, skladových základen a v civilním sektoru.

C-6/ proviantní materiál
, zde je potřeba zjistit jak to je s:

- jídelními soupravami jednotlivce
- kuchyňky pro malé jednotky
- polní kuchyně tažené a automobilní
- kapacity pro přepravu a skladování vody
- kapacity pro výrobu pitné vody - bývaly to úpravny vody UV-2000 s hodinovou kapacitou 2000 litrů vysoce kvalitní pitné vody. Nevím co má armáda dnes a jestli má i potřebné soupravy uloženy pro válečné navýšení.

Stav a průběžné zajištění dodávek konzervovaných dávek potravin minimálně pro 30 dní vedení bojové činnosti armády na plných válečných počtech.

C-7/ Zdravotní materiál
- zde je potřeba vyhodnotit, jak je zajištěn materiál pro vybavení jednotlivého vojáka pro poskytnutí svépomoci a vzájemné pomoci
- vybavení hlídek pro první pomoc v boji – zdravotničtí instruktoři
- vybavení jednotlivých zdravotnických etap, nevím jak to dnes má armáda nastaveno

Důležité otázky:

Jsou vytvořeny podmínky pro zřízení polních nemocnic?

Jsou připraveny možnosti pro evakuaci raněných do stálých nemocnic?

Jsou stálé nemocnice vybaveny pro válečné navýšení pacientů, nebo velkých počtů pacientů po velkých přírodních nebo průmyslových katastrofách?

To by asi tak bylo pro toto kolo vše. Zde uvedené je asi nejhlavnější, jinak bych mohl psát ještě dlouho. Byly doby, kdy existoval poměrně sofistikovaný systém polního zásobování vojsk, kdy byl materiál a to veškerý rozmístěn od:

- vojáka, zbraně či vozidla- prostředku
- materiál u rot
- praporní zásobovací stupeň
- plukovní zásobovací stupeň
- divizní zásobovací stupně
- armádní skaldové základny
- frontové zásobovací útvary a zařízení

Vše podpořeno v míru vybudovanou sítí vojenských skladů na jednotlivé druhy materiálu a bylo v nich udržováno množství, které by dnes bralo dech. Nevím jak je to dnes, kolik má armáda skladů pro materiál jednotlivých druhů ani jak je vyřešen polní zásobovací systém. Jestli vůbec něco takového má vytvořeno alespoň rámcově.

V legislativě ale opora je.

Zákon č. 222/1999 Sb. O zajišťování obrany České republiky,

ČÁST PÁTÁ, OBJEKTY DŮLEŽITÉ PRO OBRANU STÁTU

§ 29(1) Objekty důležité pro obranu státu jsou pozemky a stavby umístěné ve vojenských újezdech a jejich příslušenství, které mají z politického, vojenského nebo hospodářského hlediska význam pro zajišťování obrany státu, zejména pro zabezpečení základních funkcí státu a zabezpečení ozbrojených sil.
(2) Objekty důležité pro obranu státu jsou dále
a) pozemky a stavby, k nimž výkon vlastnického práva státu a jiných majetkových práv státu vykonává ministerstvo nebo právnická osoba jím zřízená nebo založená,
b) pozemky a stavby určené k ochraně obyvatel,
c) pozemky, stavby a další objekty strategického významu, které určí vláda,
d) pozemky a stavby, které za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu mohou mít strategický význam a které určí vláda.
(3) Do objektů důležitých pro obranu státu z důvodu veřejného zájmu nebo z důvodu bezpečnosti fyzických osob může být statutárním orgánem nebo jím pověřenou osobou, do jehož působnosti objekty důležité pro obranu státu náleží, vstup omezen nebo zakázán.

Sem by se dalo asi usadit vše, co by armáda a stát potřebovaly pro řešení možné vážné krize. Vypadá to jako příšerný proces, ale není to tak zlé. Mnoho údajů je veřejně dostupných a další lze získat legálně politickými kanály za dodržení jistých pravidel.

Jenže tato inventura praví, že v době vzniku zákona Zákon č. 222/1999 Sb. O zajišťování obrany České republiky byla projevena velká část odvahy zákonodárců.

ČÁST SEDMÁ, s názvem DALŠÍ OPATŘENÍ V ZÁJMU OBRANY STÁTU

Příprava občanů k obraně státu

§ 52 (1) Příprava občanů k obraně státu je dobrovolná, pokud tento zákon nebo zvláštní právní předpis nestanoví jinak.

(2) Příprava občanů k obraně státu zahrnuje zejména zdravotnickou přípravu, přípravu k civilní ochraně, zájmovou činnost s technickým a sportovním zaměřením, přípravu obyvatelstva k sebeobraně a vzájemné pomoci a další činnosti spojené s branností a se zabezpečením přípravy k obraně státu - jeli to dobrovolné, zajímá nepatrnou skupinku lidí

(3) Příprava občanů k obraně státu má charakter vzdělávání a provádí se v rámci základního a středního vzdělávání i v rámci jiné státem uznané vzdělávací činnosti. Občany k obraně státu připravují zejména školy, školská zařízení a další vzdělávací zařízení - myslím že se o tom zatím jen uvažuje, včetně vrácení do škol

(4) Na přípravě občanů k obraně státu se mohou podílet i občanská sdružení, církve, náboženské společnosti a další právnické osoby podle svého účelu a poslání v součinnosti s příslušnými obecními úřady obcí s rozšířenou působností, krajskými úřady a obcemi.

(5) Za přípravu občanů k obraně státu podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů odpovídají ministerstva, jiné správní úřady a obce. Ministerstvo spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na zabezpečení odborné složky obsahu vzdělávání ve vydávaných učebních dokumentech v oblasti přípravy občanů k obraně státu - ví někdo o tom že by se zde vyjmenované prvky na něčem takovém podíleli.

Ta odvaha je vidět zde:

§ 53 Omezení základních lidských práv a svobod

(1) K zajištění obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu se v nezbytně nutné míře omezuje svoboda pohybu a pobytu a právo pokojně se shromažďovat.

(2) Omezení svobody pohybu a pobytu spočívá v povinnosti uposlechnout
a) zákaz vstupu do vyznačených prostor,
b) příkaz zdržovat se v místě trvalého pobytu nebo pobývat v přikázaném místě,
c) zákaz vycházení z budov nebo staveb určených k ochraně obyvatel.

(3) Omezení práva pokojně se shromažďovat spočívá v povinnosti uposlechnout zákaz svolávání shromáždění na veřejném prostranství včetně pouličních průvodů a manifestací.

(4) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na fyzické osoby provádějící záchranné práce nebo zabezpečující poskytování pomoci v případě bezprostředního ohrožení zdraví nebo života.

(5) Místní, osobní a časovou působnost a konkrétní stanovení omezení lidských práv a základních svobod uvedených v odstavcích 2 a 3 nařizuje vláda. Nařízení se vyhlašuje stejným způsobem jako právní předpis a zveřejňuje se v hromadných sdělovacích prostředcích. Omezení lidských práv a základních svobod nabývají účinnosti okamžikem, který se v nařízení stanoví.

(6) Ustanovení předchozích odstavců nejsou na újmu práva České republiky omezit i jiná lidská práva, pokud to připouštějí smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána.

Je vidět že tento zákon nikdo nečte, protože málokoho zajímá cokoliv, co má vazbu na cokoliv vojenského. Jinak by se už proti němu demonstrovalo obden od jeho vzniku. Kdo má odvahu mluvit o omezení lidských práv? Totalitní stalinista nebo fašista?

Na závěr sem vkládám vstup nového kolegy se jménem Pocestný. Dal to do mého snu ale ve své podstatě je to také taková inventura. Jelikož je to sepsáno velmi dobře, vložím to jak to leží a běžíJen to trochu rozvrstvím aby ty pro inventuru důležité otázky či závěry vystoupili.

Zdravím zájemce o budoucnost AČR.

Zatím jsem neměl možnost všechno pořádně prostudovat, ale i tak si dovolím napsat pár postřehů. Občas se mi jeví, že máme zvládnutou taktickou úroveň, někdy i operační, ale co takhle úroveň strategickou?

1. Nástupce prvního NGŠ ČSR gen. Pélé si nechal nastoupit před mapou republiky důstojníky tehdejšího GŠ a konstatoval, že jediný, kdo dokáže tuto zemi ubránit (ne jenom bránit, jak je napsáno v dnešním zákonu 219/1999 Sb.), je jenom ministr zahraničních věcí. Od té doby sice jsme svou geografickou délkou ve směru západ - východ asi třetinoví, ale i tak počítat s tím, že pouze vojáci, i když sebelépe vyzbrojeni a motivováni, bez pomoci ze zahraničí, dokážou tuto zemi ubránit je mírně řečeno naivní.

Jaké je tempo útoku skupiny armád nebo frontu a jaká je hloubka republiky?

Jaké máme prostředky proti strategickému výsadku?

A jakou protivzdušnou obranu?

A co takhle protiraketovou obranu?

Dílčí závěr:
Samostatná obrana země je jistě chvályhodná, ale nepovede ani k odstrašení a ani k zastavení protivníka. Na našem území není zkrátka hloubka ke zpomalení, zastavení a poté k zatlačení protivníka.

Řešení: Férová a aktivní účast v kolektivní obraně.

Pátrač: Jelikož neumíme stanovit konkrétního nepřítele, neumíme určit velikost možného úderného uskupení a jeho podporu. Asi bych řešil hrozbu skupiny armád nebo silné armády. Ale i to zde uvedené určuje, že lépe je počítat s větší hrozbou.

2. Kolektivní obrana. Co jsme naslibovali, když jsem se snažili dostat do NATO bylo uvedeno. Jaká je dnešní realita, taky bylo uvedeno. Ve Washingtonské smlouvě nikde není napsána povinnost jít bránit spojeneckou zemi pomocí ozbrojených sil, jen formou, která je na volbě spojence. Myslím si, že při našem parazitování by to mohla být například zádušní mše v nějaké katedrále například v Bruselu. Platit mše ve všech hlavních městech by bylo poněkud drahé a neodpovídající našemu příspěvku ke kolektivní obraně.

Dílčí závěr: Bez plnění spojeneckých závazků je naivní počítat s tím, že někdo jiný své závazky splní.

Řešení: Tlak na politiky, aby plnili své sliby, když již je dali a pokud možno, nedávat sliby, které nejsme, schopni, ale především ochotni plnit.

Pátrač: Mám pocit, že díky této divné politice si dopředu si připravujeme zadní vrátka. Kdyby se něco stali a nikdo nám nepomohl, jelikož sami nepníme nic k čemu jsme se zavázali, můžeme potom zase dlouhé roky tvrdit, že za náš debakl může zrada spojenců.

3. Velikost AČR k případné obraně republiky. V době, když jsme ještě nebyli v NATO, tak byly štábní hrátky k obraně země proti neidentifikovanému protivníkovi. K obraně na jediném hlavním a dvou vedlejších směrech, spolu s vytvořením uskupení k obnově státní hranice bylo potřeba cca třech sborů. Pokud vím, od té doby se operační směry a velikost naší země příliš nezměnila. V reformě AČR v roce 2002/2003 se počítalo s mobilizačním rozvinováním AČR na válečné počty v poměru cca 1,2 násobku mírové AČR. V obranné strategii z roku 1997 bylo počítáno s pětinásobkem. Podle těchto kalkulací, kolik by asi měla mít AČR k samostatné obraně země? Od té doby jsme členy NATO, což snížilo tlak na velikost AČR, ale zato narostl tlak na její expediční schopnosti, na schopnosti působit ve strategických vzdálenostech tisíců km, v geografických a klimatických podmínkách na hony vzdálených střední Evropě. Že by AČR měla tyto schopnosti u všech sil, které jsme slíbili Alianci? Myslím si, že politické vedené země, po několik generací ani netuší, kolik by to stálo. A když to ví, tak toto znalost úspěšně maskují. Rozpočet tomu vůbec neodpovídá.

Dílčí závěr: I naše poněkud menší AČR, ale se schopnostmi vysílat ne sama sebe jako celek, ale své jednotky do operací mimo ČR, je velmi drahá záležitost, snad srovnatelnou se zdrojovou náročností AČR pro samostatnou obranu.

Pátrač: nemám co bych k tomu řekl.

4. Výcvik záloh.
Za šest měsíců, co někteří v tomto fóru navrhují, je možné vycvičit pouze část branců, většinou pěchoty, řidičů, a jiných, s prominutím, méně sofistikovaných odborností. Náročnější odbornosti potřebují mnohem delší čas. Myslíte si, že nám jej v případě lokálního konfliktu, (který doufám od sousedních zemí nám zatím nehrozí) někdo dá? Jak rychle se eskaloval konflikt na Ukrajině? To nebylo žádných šest měsíců.

Dílčí závěr:
AČR musí mít vycvičené zálohy a systém jejich povolávání na takové úrovni, že jej bude možné využít v době řádově týdne, dvou.

Řešení: Silnou, ale jen pozitivní motivací, třeba upřednostňováním dobrovolných záložáků se státní a veřejné službě tak, aby bylo možné sbor záloh vytvořit.

Pátrač: Jak už víte, mým snem je armáda o pěti válečných plnokrevných brigádách, kdy mírově jedna třetina těchto sil bude na plných stavech, třetina na snížených stavech a jedna třetina rámcová.

Předpokládám, že by ta část brigád, která by byla na snížených počtech nesla tíži výcviku záloh - dobrovolných, které by byl cvičeny jako odborní specialisté - střelci operátoři, spojaři, logistici, obsluhy těžké techniky a těžkých zbraní. Tedy ty vojáky, které nelze vycvičit za šest měsíců, tito specialisté by byli připraveni už v době, kdy nic nehrozí a věděli by, že když se to pískne, kam patří.

To by bylo těch 15 000 lidí o kterých mluvil nedávno ministr obrany. Ale nebyli by to jen pozemáci - byli by to letečtí specialisté, specialisté od PVOS a PRO, pokud se na něco takového někdy zmůžeme. Předpokládám, že ti co by byli do armády povoláni na základě zákona, by sloužili jako lehká pěchota, mechanizovaná pěchota, a další zařazení, které by se za těch 6 až 9 měsíců vycvičit dali.


5. Výzbroj a materiál pro záložní sbor. Úspěšně jsme zredukovali obranný průmysl a nevytvořili jsme systém, který by umožňoval vyžadovat od majitelů vhodných firem povinnost udržovat linky pro výrobu materiálu pro válečné účely. Vhodnou formou by mohly být například daňové úlevy. Počítat s tím, že někdo pro nás nějaký materiál vyrobí v cizině je absurdní. Pokud bude konflikt ve střední Evropě, tak okolní státy budou v něm zaangažovány a divil bych se, kdyby tamní firmy mohly dodávat vojenský materiál naší zemi. Budou mít povinnost dodávat materiál primárně pro své ozbrojené síly a až poté pro jiné. A dovážet výzbroj ze vzdálených zemí pro stát bez přístupu k moři je taky naivní. Zásilky budou primárně zadrženy pro vyzbrojování tranzitních zemí a až pro ty ostatní.

Smlouva - nesmlouva, bližší je přežití vlastní země a až poté těch ostatních.

A navíc, počítat s tím, že všechno potřebné vyrobíme u nás doma je taky krátkozraké; jaké máme například strategické zásoby vzácných kovů pro výrobu pancířů, přesné munice a podobně? Nevím, nevím. Dovoz těchto surovin bude v podobné situaci, jako s vojenskou technikou. Skladování techniky, která rychle morálně zastarává, taky není racionální. Dílčí závěr: Zatím není u nás vytvořen systém, který by umožňoval rychlé vyzbrojení záložního sboru.

Řešení: Vytvoření legislativy k zainteresování majitelů firem k dodávkám vojenského materiálu a vytvořit systém mezinárodních smluv, který by umožňoval mezinárodní dělbu práce při vyzbrojování armád zúčastněných zemí.

Závěrem: Naše země svou vnitřní a zahraniční politikou dnes nedává záruky, že by byla schopna se ubránit proti vojenskému napadení a v nejbližší době, odhaduji deseti let tomu ani nebude. Pokud bude snaha, tak za dekádu by to mohlo být.

Jako poslední sem vložím velmi důležitý postřeh. Kolega Jarl napsal:

Já bych chtěl zdůraznit ještě jednu věc.

Požadavek na kvalitní výcvik, velení a materiální zabezpečení pro povolané vojáky je samozřejmě správný, ale jestliže by vláda někdy v budoucnu opravdu chtěla sáhnout k nuceným odvodům a povolávat do armády lidi proti jejich vůli, musí dojít ke změně legislativy, aby byly hmotně zajištěné jejich rodiny.

Zatímco materiální situace rodiny profesionálního vojáka se ani v případě „stavu ohrožení“ nezmění k horšímu, rodina odvedence se po odchodu živitele do armády stane závislá na sociálních dávkách. Předpokládám, že armáda by měla zájem především o tělesně zdatné, vzdělané a schopné lidí ve stáří od 25 do 35 let, kteří už často založili rodinu, a aby jí zajistili náležité bydlení, musí splácet velké úvěry.

Představa, že doma nechají manželku na mateřské s hypotékou na krku, jim určitě motivaci k boji nedodá, stejně jako vědomí, že se po splnění svých povinností nebudou mít kam vrátit, protože jim banka sebere střechu nad hlavou a zbytek zabaví exekutor.

Tvrzení, že za službu vlasti se neplatí a povinností každého chlapa je hodit všechny civilní závazky za hlavu a poslušně naklusat se zbraní v ruce kam jej politici pošlou je sice hezké, ale všechnu musí mít nějakou míru. Voják bez odpovídající motivace je v boji stejně k ničemu, ale pokud by věděl, že jeho dluhy budou po dobu „stavu ohrožení“ zmrazeny a rodina netře bídu s nouzí, potom by se mu určitě bojovalo lépe.


Já mohu jen dodat, že to by chtělo asi samostatný rozbor, už jsme ho zadal jednomu příteli, který se vtom trochu vyzná.

NO tak to je další více propravcovaná a okomentovaná verze způsobu jak provést inventuru ke zjištění možností naší armády. Je lepší a to díky vám kolegové. Klidně si to projdete a třeba vás to navede k dalším vstupům.

Zatím děkuji za spolupráci.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
carodejmrakoplas
Příspěvky: 6
Registrován: 20/1/2014, 19:48

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od carodejmrakoplas »

Mel bych otazku ohledne legislativy, co vsechno by se tykalo postoupeni majeku dle $14? Bohuzel nezijeme v pravnim statu (cti> stat s pravni zvyklosti), jako napr. Svycarsko a podvodu a podvodniku je u nas spousta. Ze soukrome podnikatelske sfery vim moc dobre, co si u nas dovoluji v ramci konkurencniho boje a to nemluvim o tom, co si dovoluji proti obcanum.
Proto nesouhlasim s tim, ze se clovek proti rozhodnuti prislusneho obecniho uradu nemuze odvolat. Ac chapu, ze by to ohrozilo funkcnost mobilizace, tak je toto potreba upravit.
Dale bych vytvoril seznam majetku, na ktery se rekvirovani nemuze vztahovat v zadnem pripade (jsou to napriklad cennosti - obrazy, sperky, veci osobniho charakteru, apd...), urcit minimalni zustatkove mnozstvi u nekterych komodit (krmiva ...).
Zvlaste pikantni se jevi vstup na soukromy pozemek za nepritomnosti majitele. Sice to lze v nekterych pripadech i za bezneho stavu, ale v pripade mobilizace by mel vzniknout alespon uplny zakaz vstupu do obytnych prostor z duvodu rekvirovani prostredku. Tak trochu to souvisi s tim co napsal Jarl - dobra legislativa prispeje k ochote obcana jit branit vlast.

Nemejte me za paranoika, ale nejvetsim nepritelem obcana CR v dobe miru je jeho spoluobcan :( a docela se desim pri predstave valecneho stavu / stavu ohrozeni. A abych shrnul myslenku, tak nejpodstanejsi je, jak vyplyva z Patracova prispevku, mit toto vyresene jiz pred povolanim vojaka.

PVOS - nedelam si iluze, tech par stihacek by asi stejne odletelo do nejake spratelene zeme. PVOS (s vyjimkou air policing) zde nema smysl vytvaret. Aby to melo smysl, tak by jich muselo byt alespon 50 a to je scifi. Mozna by slo udrzet v provozu KUB, na nic jineho penize nebudou, nakup nove techniky zeme-vzduch je hodne nerealny.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Dzin »

Jen bych si to chtěl ujasnit Pátračit, ty by si chtěl zrušit profesionální armádu a opět zavést braneckou?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od skelet »

OT smazáno. Upozorňuji opět, aby jste zanechali svých vtipných komentářů. Má trpělivost není bezmezná a dnešním dnem právě vypršela. Děkuji
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Pátrač »

Dzin - co bych já rád není důležité. Důležité je to, co je možné. A to není na teď, večer to rozepíšu.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
bark
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 16/11/2014, 17:32

Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě války?

Příspěvek od bark »

Dzin - já si nemyslím, že to Pátrač řekl nebo že to z jeho koncepce vyplývá. Prostě je zřejmé, že pro dnešní potřebu AČR v zásadě (pokud se zlepší známé problémy + budeme schopni plnit spojenecké závazky) postačuje. Pokud jde o běžný stav.

Problém je to, že ČR nemá absolutně žádnou koncepci toho, co bude zítra nebo proto, co není běžné - což je nedejbože skutečná válka. Kromě absolutních počtů ... co myslíte, že se stane s AČR včetně AZ za měsíc intenzivních bojů ? A myslím tím skutečné boje, žádné mise ze vzduchu a koloniální akce.
Kromě vypotřebování dnes všech dostupných zdrojů po třech dnech (protože mobilizované nejsou) po třech týdnech dojde i lidský materiál - protože ten mobilizovaný není ani teoreticky připraven.

Podívejte - řeči o 30tis +15tis AČR...nejsou moudré. Abyste s nimi mohl počítat ve skutečné válce po několik týdnů, je potřeba buffer alespoň dalších 100 tis. A to poskytnou teritoriální brigády včetně lidí, co jimi projdou. Co si to nepřiznat - AČR a vlády ČR 20 let hřešily na to, že kanonenfuter je v nějakém množství z ČSLA...neustále se snižujícím se množství. Jenže teď už žádný použitelný není a začíná být z celé situace kabaret - protože není koho a co povolávat v případě ohrožení státu. V podstatě naše vlády hrají pimprlový divadlo a AČR je v lepším případě kompars, v tom horším záloha policie.

Je to surové, že to musím říci tak přímo - ale ČR svou skutečnou obranyschopnost ztratila asi před patnácti lety. Pátračův koncept je jedním z možných, jak situaci nastartovat znovu (už není co zvrátit - proces devastace obranyschopnosti skončil).

Žádnou ze skutečně velkých válek moderní doby nevyhrála čistě profesionální armáda. Protože když vykrvácí...nakonec dojde na to, o čem se dnes v ČR jen hodně kecá. Na vlastní kůži to v enormních rozměrech poznala armáda britská za Velké války. těch pár praporů koloniálních sekáčů na ty trhany v koloniích stačí a na pevninu nepůjdeme, abych citoval. Hodně to připomíná rétoriku dnešních vyšších olampasovaných.

Jinak - hlas lidu, hlas boží - podívejte se, jak na celou tuhle věc koukají normální lidi: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014113002, zvláště diskuse je výživná.

Největší svinčík zanechala nová éra v myslích lidí - nikdo necítí jho povinnosti a loajalitu k zemi poměřují osobním blahobytem. Tohle je jedno z negativních dědictví plyše. Češi jsou Švejkové, ale uměli vždy bojovat. Teď neumí ani to.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Mantra »

Pátrači, kam na ty témata chodíš?

Již dlouhou dobu sleduji kam dospěli mobilizační plány a všelijaké nácviky mobilizace. A z toho co jsem vypozoroval, tak slovo mobilizace působí na všechny jako něco co se nesmí nikde ani vyslovit, nebo jenom naznačit. Nácviky, kdy se rozvíjeli různé příjímací pracoviště neproběhli dobrých deset let, seznam vojáků vhodných k mobilizaci neexistuje, zařazovačky s konkrétními jmény jsou něco neskutečného.

Nikdo neví jak vůbec dostat techniku od soukromých firem, aby se doplnila chybějící u útvaru. Příprava území na válku?? Kdo to kdy zažil ze současných vojáků ve velení této armády? Ti co zažili poslední nácvik mobilizace, myslím v 88, ty by jsi na prstech spočítal. A tak se úspěšně dál a dál prodlužují normy pro mobilizaci.
a konkrétní řešení je v nedohlednu.

Plánuje se že aktivní vojáci po opuštění armády budou automaticky zařazeni do aktivních záloh na dobu 10 až 15let.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Dzin »

Mantra píše:Plánuje se že aktivní vojáci po opuštění armády budou automaticky zařazeni do aktivních záloh na dobu 10 až 15let.
Mě by vážně zajímalo, jak tohle budou realizovat. Umím si živě představit, jak je bývalý NGŠ součástí aktivních záloh. :-) Vím, to si dělám srandu, ale podstatu věci to vystihuje. Pokud to takto bude, co si aktivní zálohy najednou počnou s masou vysokých důstojníků ve věku mezi 50-60 léty, kteří půjdou "do civilu".

bark
Proto se ptám, jelikož mě to zajímá.

To, že se koncepce budování naší armády se postupně ocitá v troskách je jasné. Bohužel je to výsledek naprosto zoufalého přístupu naší politické reprezentace k braně-bezpečnostním otázkám a neprofesionálního přístupu njvyššího velení AČR, které se mnohdy až příliš snažilo bez odporu zalíbit politické reprezentaci.

Ale není pravda, že by profesionální armáda žádnou moderní velkou válku nevyhrála. Předně jak definovat velkou válku. A hlavně, kolik těch profesionálních armáda bylo? USA se profesionalizovali po Vietnamské válce a od té doby žádnou válku co vedli neprohráli a většinu vyhráli. To je spíše jen historická diskuze bez toho, aby měla relevantní dopad na toto téma.

To, že se jedná o propad společnosti je jasné, ale za to si můžeme sami, máme demokracii a rozhodujeme o svém osudu. Máme takové politiky, jaké se zvolíme a ti dělají takové kroky, jaké jim dovolíme.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od kozlustechnykus »

Dzin píše: Máme takové politiky, jaké se zvolíme a ti dělají takové kroky, jaké jim dovolíme.
Ano a to se nezmeni, dokud lidi k tem volbam aspon neprijdou. Ucast poslednich voleb opravdu neni zazdnej zazrak. A to je odpoved na vsechny nase otazky, protoze pokud lidi ani neprijdou k volbam, politici nemaji duvod soucasnou strategii menit.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Bublifuk »

Bez plnění spojeneckých závazků je naivní počítat s tím, že někdo jiný své závazky splní.
Do kamene tesat a písmo vyzlatit! A bohužel nutno souhlasit i s kolegou barkem - současná armáda na mne také působí, že jsme schopni poskytnout menší specializované jednotky v zahraničních misích, pomoci při živelných katastrofách, ale jinak? 30 modernizovaných tanků, to není na boj, to je na potlačení vnitřních nepokojů (tedy záloha policie, jak bylo napsáno). Zatím v sobě chovám naději, že jsme v demokratickém a právním státě, takže to nehrozí.
A pak se snažím uchovat si naději, že se naše politická reprezentace /a lidé-voliči/ probudí a začne dávat armádě, co náleží a ještě více, aby se vykompenzovaly nižší přísuny financí z minulosti.
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Pátrač »

Dzin - slíbené vyjádření

Ani na okamžik jsem neuvažoval o tom, že by se měl rušit platná zákonný rámec, který naši armádu přetvořil do podoby profesionálního ozbrojeného sboru. To rozhodně ne.

A/ V samostatném tématu jsem vytvořil představu armády, která by se pozůstávala z letectva, které jsem ale nerozpracoval, necítím se na to dostatečně fundovaný. Osobně bych chtěl, aby naše letectvo bylo tvořeno.:

1. Dopravní kombinovanou letkou s potřebnými dopravními letouny několika tříd a dopravnímu vrtulníky pro štábní účely.

2. Plukem stíhacích bombardérů v počtu 36 nebo 48 kusů, klidně dva typy, podle toho jestli by se podíleli i na PVOS

3. vojskovým letectvem tvořeným:
- 36 bitevními vrtulníky.
- 12 průzkumnými a naváděcími vrtulníky a
- 12 až 24 těžkými dopravními vrtulníky

Což samosebou naprostá utopie, ale i 75% uvedeného bych považoval za přijatelné.

K tomu provozní a zabezpečující útvary a zařízení. Zde je možná pouze a jen plná profesionalita s výjimkou strážních jednotek za vojenského ohrožení země.

B/ PVOS a PRO: zde nemám jasno vůbec, ale dvě protiletadlové a protiraketové brigády něčeho rozumně účinného bych považoval za minimum, pokud by každá brigáda měla 12 baterií odpalovacích zařízení nebo palebných prostředků. S tím by se už dalo něco pokrýt.
K tomu provozní a zabezpečující útvary a zařízení, opět plně profi.

C/ pozemní vojsko:

Armádní komplet tak jak je dnes má strukturu celkem rozumnou, po reorganizaci na větší armádu při válečných počtech by asi nebyl od věci.

4. brigáda rychlého nasazení opět jako celek pro asymetrickou válku v rámci aliance, misí OSN a není postavena šatně a pokud by její síly byly podpořeny účinně ze vzduchu - viz letectvo, byla by OK
I zde ale není místo pro povolance dle branného zákona.

Jádro pozemní armády jsem určil jako 5 vševojskových brigád.
bylo by to :

5 smíšených mechanizovaných praporů: dva plnokrevné, jeden na snížených stavech -výcvikový pro dobrovolné zálohy, dva rámcové pro branecký způsob doplnění, klíčové odbornosti z vycvičených záloh

5 tankových praporů: dva plnokrevné, jeden na snížených stavech - výcvikový pro dobrovolné zálohy, dva rámcové, ale opět jen pro vycvičené zálohy, ne pro branecké doplnění dle branného zákona.

10 mechanizovaných praporů: čtyři plnokrevné, dva na snížených stavech - výcvikový pro dobrovolné zálohy, čtyři rámcové, pro branecký způsob doplnění, klíčové odbornosti z vycvičených záloh

5 samohybných dělostřeleckých oddílů: dva plnokrevné, jeden na snížených stavech -výcvikový pro dobrovolné zálohy, dva rámcové pro branecký způsob doplnění, klíčové odbornosti z vycvičených záloh

5 lehkých motorizovaných praporů: dva plnokrevné, jeden na snížených stavech - výcvikový pro dobrovolné zálohy, dva rámcové pro branecký způsob doplnění, klíčové odbornosti z vycvičených záloh

Celkově jde o 30 vševojskových praporů/oddílů

Celou dobu tvrdím, že i zde musí být základ:
30% profesionálů
30% aktivních vycvičených záloh - bývalých vojáků -profesionálů
30 % může být válečný nábor dle branného zákona.

Dále by měl válečný nábor pokrýt i určité procento ztrát z bojové činnosti, což nikdo nechce slyšet, ale ve válce lidé umírají.

Obdobně bych viděl i armádní komplet - 30 procent stavu - klíčové funkce - profíci, řidiči manipulanti s technikou - vycvičené zálohy a zbytek 30% válečný nábor. A to jak u dělostřelectva, tak u logistických prvků, tedy útvarů a zařízení pro skladování veškerého materiálu potřebného pro komplexní zabezpečení a závoznické zabezpečení bojových operací.

Bohužel se mi nedaří dopočítat počty potřebných lidí pro těchto pět brigád na plných válečných stavech. Já na to prostě nemám čas. Ale jakmile mi Dzine dodáš model spojení, udělám to, techniku už jsem proladil.

Na odvedencích a vycvičených zálohách v poměru 3:7 by bylo i doplňování utrpěných válečných bojových a nebojových ztrát.

Mantra - kam bych na to chodil. Mám prostě jen takový pocit, že je něco strašně špatně. Toto téma není nové ale má nový rozměr doplněním citací legislativy a vstupů do kolegů palbáků.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Mantra »

Pátrači - je vidět že jsi srdcař, ten pocit mám denně....a čím dál víc mě to přesvědčuje o změně povolání. Kam se koukneš je něco špatně a do toho všechny ty personální provázanosti s absolutně "crystal clear" výběrovkami, škoda psát....................
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Pátrač »

Mantro - já byl voják od svých 14,5 roku. Což je něco co dnes nikdo nedokáže akceptovat. Já se někdy divím sám. Bylo mi 18,5 let když jsem ukončil střední školu a stal myslím dobře připraveným palivářem, ale současně jsem byl z chodu schopen velet motostřelecké četě, potřebný výcvik a znalosti - ne praxi - jsem měl. A bylo mi 22,5 a byl jsem vysokoškolák -palivář a v další praxi jsem byl prostě dobrý - do svých 33 let jsem byl 2x mimořádně povýšen a byl jsem major.

Z armády jsem odešel z více důvodů, ale ten hlavní byl - ten mentální - že mi pod zadkem rušili jeden útvar za druhým. A zrušení vrtulníkového pluku v Prostějově považuji za blbost ještě dnes a to uteklo 20 let.

A nyní se dívám na ten pohyb v celém světě a mám pocit, že jsme nenávratně zahodili všechny možnosti, které nám doba daly ve jménu čertví čeho.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Dzin »

Ale zase redukce počtů armády byla nutná a prospěšná. Byla zbytečně veliká a zatěžující. Transformace do menší a schopnější byla žádoucí. Bohužel, špatně se provedla a myslím, že nebude od věci napsat, že deset let po zavedení profesionální armády je tato reforma v troskách.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
bark
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 16/11/2014, 17:32

Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě války?

Příspěvek od bark »

Jen rozsáhlejší poznámka - ministr obrany je v evropských zemích většinou civilista - v některých již hodně dlouho (Francie, Británie). Jednak proto, že aktivní voják nesmí mít politickou kariéru, druhá je proto, že je reprezentativní figurou a současně je jeho hlavním úkolem zajistit finance a politický konsensus - nic více - ale rozhodně ne méně.

Toto voják z povolání většinou nedokáže - jako každý trpí provozní slepotou a nefunkčními komunikačními schopnostmi (přesněji deformovanými) - jemně řečeno, v 90% případů je to fachidiot a dost jej zaráží, že mimo armádu vztahy mezi podřízenými a nadřízenými nejsou tak ostře vyhraněné a striktní.
A protože se nemá kde naučit politické praxi, neb mu to zákon zakazuje, je pro toto nepoužitelný pro cokoliv mimo armádu. Jsou sice výjimky, ale není jich mnoho. Předpokládám že i Pátrač dost korigoval své názory, když byl pár let v civilu po létech služby. Hodně vojáků z povolání prochází touto katarzí, pokud se ocitnou v civilu.

Na druhé straně je tragédií, když je ministr 100% civilista s napoleonským komplexem a bez manažerských schopností a totální antivoják. Armádu lze řídit jako průmyslový celek - ale ne již jako lobbistickou organizaci nebo politické sdružení, kde není potřeba nějaké kvalifikace a vzdělání. Když uděláte ministrem člověka bez jakékoliv kvalifikace - tedy - s kvalifikací stranicky důvěrného kádra - tak jak to může dopadnout ? Kdy byl u nás ministr s civilní praxí v řízení nějakého průmyslového podniku, banky nebo alespoň s pár lety služby a funkční civilní praxí ?
Koukejte - on ministr nemusí vůbec být vojákem - ale dost pomáhá, když alespoň ví, o co jde. Modrá knížka je spíše diskvalifikační bod. Je ale naprosto nezbytné, aby byl kariérou alespoň manažer ve velké společnosti - nikoliv stranické ouško a pašalík.

Navíc u nás chybí delimitace toho, co je v kompetenci MNO (jakožto principiálně civilního orgánu) a co GŠ, zákony jsou bezzubé, když neexistuje politická kultura a zvyky založené na tradicích.

Funkční příklad byl např. tandem Churchill/Fisher. Churchill dělal ministerskou politiku ministerstva, řídil logistiku a zároveň nebyl úplný nevědomec ve vojenství (Sandhurst, několik let voják) a byl značně neformálně vzdělaný. Fisher byl mořský vlk do morku kostí a řídil technickou a vojenskou stránku stránku věci. Fungovalo to velice dobře dokud:

- Fisher nezačal strkat nos do politiky
- Churchill nezačal kecat do strategie a operačního umění (což později dělal i Auchinleckovi a Montomerymu).

Na tomhle je vidět, jak by to mělo fungovat. A funguje to i u nás ? Vztah MNO a GŠ se dá vyjádřit příslovím - kopneš-li do šaška, ozve se veselý cinkot rolniček. Odkdy do prdele bylo kdy funkční, aby do struktury armády, dlouhodobých plánů a vojenských otázek kecal člověk, který tam bude v nejlepším případě 4 roky ?
A odkdy může GŠ brát ohled na různé koaliční smlouvy a politické tanečky ? Kde je ministr, který by je od toho odstínil ? Namísto toho se za čtyři roky bude třást, že zase někdo přijde s reformou a reorganizací. Jednou náš ministr namísto skutečné práce věští, podruhé zase zpívá a jindy bude třeba organizovat čištění koberců na Hradě.

Milí moji holoubci - apolitická armáda je stejný nesmysl, jako neviditelná ruka trhu nebo reálný socialismus. Armáda je vždy výsostné politikum, jde jen o to, zda se může dostat k moci či nikoliv. A je jedno, jak se toho dosáhne - v případě demokracií demokratickými zákazy, v případě totality ideologickou indoktrinací (což ale nemá se skutečnou politikou nic společného). Každá armáda je prostě mechanismy dotyčného státu účelově politicky klešťěna. Pokud se to nepodaří, máte ihned juntu. Pokud ano - a je jedno jak - výsledkem je prostý fakt, že je voják v podstatě politický analfabet - pokud jej to nezajímá jako soukromou osobu.
bark
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 16/11/2014, 17:32

Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě války?

Příspěvek od bark »

Zapomněl jsem dodat - Pátrači - k legislativní prověrce, kromě toho co uvádíte, je potřeba také prostě stanovit jistá kvalifikační pravidla a delimitaci práv mezi politickou řídící mocí a výkonnou řídící mocí - ministerstvem a štábem. A nejlépe formou zákona.
Jinak jakákoliv reforma bude tak dlouho reformována, až se to celé ureformuje. Jako to potkalo AČR. To jsou přímo dostihy úředních šimlů k politickým korytům a mediální slávě.
V podstatě počítejte, že i kdyby se někdy Váš sen dočkal realizace, současný mechanismus aplikace reforem z Vašeho dítka udělá něco úplně jiného.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Pátrač »

Dzine, já abych řekl pravdu jsem nepochopil o co v této takzvané reformě armády šlo, mě to zdálky připadá jako naprostá destrukce zdravého rozumu. Přitom i mých pět brigád je nic moc.

Vem si tankový prapor. Já ho postavil takto:

41 tanků po třech lidech: 123 lidí
2 mostní tanky - 4 lidi
2 vyprošťováky - 4 lidi
1 zdrav OT -3 lidé - řidič a dva zdravotničtí instruktoři - sběrači raněných
OT protiletadlové čety, 2 kusy v nich 15 lidí, velitel čety, dva řidiči a šest dvojic střelců z ručních PL kompletů
SH minomet: 3 kusy a v nich 13 lidí - velitel minč, 3x řidič, 9 příslušníků obsluh minometů

Štáb: 2 vozidla 6 lidí

Spojovací prostředky: 7 lidí - velitel spojoabcího uzlu, 2 řidiči a 4 spojaři

Logistika: 28 řidičů + 15 skladníků, kuchařů a zdravotníků

Suma sumárum: 205 lidí

Já navrhuji:

dva tyto prapory na plných stavech: 410 lidí

jeden prapor na snížených stavech: cca 50 % personálu - instruktorů výcviku 120 lidí. Mírově by tedy všech těchto pět tankových praporů sestávalo ze 530 lidí, když dám 20 členné skupiny k rámcovým praporům pro údržbu techniky, 570 lidí. A to je celé tankové Vojsko AČR uložené v pěti brigádách.

Je to tak zničující číslo?

Jistě další tankisté jsou v brigádním kompletu, ale to už není nic převratného.

Nebylo potřeba držet převratné armádní monstrum, sám bych byl proti. Ale toto je přece něco jiného. Jakmile dopočítám zbytek, budete se divit jak málo to je celkově a tedy nechápu na co tvůrci armádní reformy hráli.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Dzin »

Oba dva Pátrači víme, že jsou to dvě rozdílné věci. Redukce a transformace armády (až třeba na tu profesionální) byla žádoucí. Věc druhá byla, jak se to provedlo. Jednak naši politici viděli v tomto spíše obohacení jich a nalití peněz do rozpočtu na jiné věci a jednak tomu nepomohli ani vojáci, kteří mnohdy přicházeli s nerealistickými požadavky, protože stále byly v zajetí konceptů VS. Třeba v roce 1999 jsme měl možnost vidět studii populačního rozvoje, která předpokládala, že v roce 2010 bude do armády možno zrekrutovat co si pamatuji 30 - 50 tisích vojáků. A to v době, kdy se MO vážně zaobíralo myšlenkou, resp. ji už realizovalo, armádu na stav skoro 70 tisích vojáků. A najednou se za Tvrdíka zjistilo, že těch vojáků bude méně. Ovšem výstavba už probíhala a tady vidím dodnes základní problém, že spousta lidí uvažuje v této dimezni původního návrhu a to se projevuje na horzně špatné struktuře AČR.
Kapitolou samou pro sebe je potom přechod na profesionální armádu, kdy to bylo realizováno bez nějaké vážnější a zásadnější přípravné akce, spíše jen jako rozhodnutí tehdejšího ministra, který tím chtěl před volbami získat kladné body u voličů. A mohli bychom samozřejmě pokračovat.

PRoblém je v těch pěti brigádách jako celku. Podle současných konceptů, pokud je vystavíč včetně podpůrných jednotek to bude asi 5000 vojáků. Celkem tedy bude na těch 5 brigád potřeba 25 000 vojáků. Tzn. že velikost AČR by mohla podle mého odhadu obsahovat kolem 40 - 50 tisích vojáků celkem (případně o.z.). Což je na hraně toho, kolik by mohla mít ČR vojáků a to i vpřípadě, kdyby část těch jednotek byly jen zálohy, nebo možná spíše už za hranou.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit v případě vá

Příspěvek od Pátrač »

To právě není, Dzine. Nic není na hraně či za ní. Kdyby to bylo v četně podpůrných jednotek těch 25 000, je to válečný stav. Tedy stav po mobilizaci vycvičených záloh a odvodu dle branného zákona. Skutečný počet vojákův mírových posádkách by byl

7 500 u jednotek stálého naplnění

cca 5 000 u jednotek na snížených stavech v četně právě probíhajícího výcviku dobrovolných záloh

cca 1 500 u rámových doplňovaných pouze za skutečné hrozby.

tedy dohromady ca 14 000 vojáků v době míru ve vševojskovém jádru pozemních sil.

Ale je to jen fabulace, dopočítávám to jak to jde a vychází mi poměrně významně menší číslo.

Problém je někde jinde. Není potřebná technika a možná ani zbraně.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Steiner
Příspěvky: 3
Registrován: 8/5/2007, 20:58

Re: Jde zjistit co je dnes AČR schopna zajistit ...

Příspěvek od Steiner »

Vím že je to jen o AČR, ale když už se tu bavíte o mobilizaci a ochotě/neochotě občanů bránit svoji vlast, mohlo by se tady taky zmínit těch 300 000 zákonadbalých, zdravotně způsobilých a spolehlivých občanů - držitelů Zbrojních průkazů - kteří sami vlastní téměř 800 000 kusů ručních zbraní a mnoho milionů kusů střeliva a mohlo by se popřemýšlet, jestli a jak tyto lidi využít při takových událostech, které se tu diskutují. On totiž ten hypotetický konflikt nebude jen ve stylu armáda vs armáda ...
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“