Britská armádo kam kráčíš?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Myslím že to je i důvod, proč se dohodli s BAE Systems na tom většinovém podílu v britské pobočce. RBSL by tak byla brána jako místní firma, byť se ty Boxery mají v británii primárně montovat a oni sami si budou vyvíjet a vyrábět nástavby (což bylo nabízeno i na Slovensku). Prodej BAE Systems UK ale musí schválit britská vláda, nebo to si představuju pod tím legislativním schválením, tak je otázka, kdy a jak bude (nebo nebude) dohodnut Brexit. Problém to samozřejmě být může i u těchto zakázek, ale vzhledem k tomu, jaký problém by to mohl být pro celou Británii, je tohle asi dost podružné. Nějaké clo na dovoz těch komponentů by asi stejně museli zaplatit britští daňoví poplatníci, případně se to rozpustí v celkové ceně.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Nesher »

MO Velké Británie podepsalo kontrakt na nákup 5 letounů Boeing E-7 AEW&C, které ve výzbroji RAF nahradí 6 kusů již relativně zastaralých letadel E-3D Sentry.
Vzhledem k tomu, že Británie již objednala letouny P-8A pro námořní hlídkování a průzkum, které používají stejnou platformou jako E-7, tj. Boeing 737, byl výběr celkem logický a očekávaný.
https://www.janes.com/article/87390/uk- ... c-aircraft
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Britové nasazují F-35B na Blízkém východě

Dnes 25. června 2019 britské ministerstvo obrany oznámilo, že víceúčelové bojové letouny F-35B patřící do 617. letky RAF, provádějí operační lety jako součást podpory mezinárodních sil působících v Sýrii a Iráku. První mise do Sýrie se konala 16. června, zúčastnily se dvě letadla tohoto typu. V následujících dnech byly prováděny provozní lety, včetně čtrnácti do 25. června. Britské letouny operují ze základny Akrotiri na Kypru. Zde se nacházejí rovněž Typhoony a A330MRTT. V současné době vlastní RAF 17 letadel F-35B Lightning II, které jsou rozděleny mezi základny ve Spojených státech (účastní se fáze výzkumu a vývoje a školení personálu) a ve Velké Británii. Některé stroje patřící k letce RAF umístěné v Mahamu, byly ve druhé polovině května 2019 postupně přesunuty na Kypr, kde se zúčastnily cvičení Lightning Dawn. Po jeho dokončení zahájily bojové operace v regionu.

http://zbiam.pl/brytyjskie-f-35b-lightn ... I0xCHmc20o

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

Jo, jo. Velká Británie.

Země letadel jako Sopwith Camel; S.E.-5; Gloster Gladiator; Hawker Hurricane; Supermarine Spitfire; De Havilland Mosquito; Hawker Tempest a Fury; Gloster Meteor; Hawker Hunter; Gloster Javelin; English Electric Lightning; Hawker Siddeley Harrier a … a pak už vlastně nic :(

Typický příklad kam vede technologická závislost a podřízenost.
A já měl britská letadla tak rád :cry: (skoro jako ta sovětská :wink:)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Nesher »

Skeptik píše:Jo, jo. Velká Británie.

Země letadel jako Sopwith Camel; S.E.-5; Gloster Gladiator; Hawker Hurricane; Supermarine Spitfire; De Havilland Mosquito; Hawker Tempest a Fury; Gloster Meteor; Hawker Hunter; Gloster Javelin; English Electric Lightning; Hawker Siddeley Harrier a … a pak už vlastně nic :(

Typický příklad kam vede technologická závislost a podřízenost.
A já měl britská letadla tak rád :cry: (skoro jako ta sovětská :wink:)
Tornádo, Typhoon, Hawk to je nic? Teď vyvíjejí Tempest. Jasně, je to většinou v mezinárodní kooperaci, ale bez toho už to dnes prakticky nejde. A evidentně jim to ten technologický "nadřízený" nezakázal :wink:
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

Nesher píše:Tornádo, Typhoon, Hawk to je nic? Teď vyvíjejí Tempest. Jasně, je to většinou v mezinárodní kooperaci, ale bez toho už to dnes prakticky nejde. A evidentně jim to ten technologický "nadřízený" nezakázal :wink:
No jo, ale jak píšeš … nejsou britské :)
Tornado … 42,5%
Typhoon … 33%
… jo a na Hawk, zalétaný 1974, jsem zapomněl :lol:

Co se Tempestu týče, ano to by mohla být renesance britského leteckého průmyslu … ale je to jen studie, zatím v úvodní fázi vývoje.
Plánované náklady na vývoj 2 miliardy GBP (2,5 miliardy USD)
Náklady (RDT&E) na vývoj F-35 … 55 miliard USD (bez započtení nákladů na JSF)

A pokud se Británie osamostatní (BREXIT) tak ……. mno uvidíme
Ale vzhledem k tomu, že proti stojí francouzsko-německo-španělský projekt NGF, tedy projekt států, které odmítají americký F-35 (a ani na něm neparticipují), tak šance Tempestu se limitně blíží nule.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Nesher »

Skeptik píše:
Nesher píše:Tornádo, Typhoon, Hawk to je nic? Teď vyvíjejí Tempest. Jasně, je to většinou v mezinárodní kooperaci, ale bez toho už to dnes prakticky nejde. A evidentně jim to ten technologický "nadřízený" nezakázal :wink:
No jo, ale jak píšeš … nejsou britské :)
Tornado … 42,5%
Typhoon … 33%
… jo a na Hawk, zalétaný 1974, jsem zapomněl :lol:

Co se Tempestu týče, ano to by mohla být renesance britského leteckého průmyslu … ale je to jen studie, zatím v úvodní fázi vývoje.
Plánované náklady na vývoj 2 miliardy GBP (2,5 miliardy USD)
Náklady (RDT&E) na vývoj F-35 … 55 miliard USD (bez započtení nákladů na JSF)

A pokud se Británie osamostatní (BREXIT) tak ……. mno uvidíme
Ale vzhledem k tomu, že proti stojí francouzsko-německo-španělský projekt NGF, tedy projekt států, které odmítají americký F-35 (a ani na něm neparticipují), tak šance Tempestu se limitně blíží nule.
Jenže to není vina nějakého zlého hegemona, ale prostě jen důsledek toho, že dnes je jen pár zemí dostatečně bohatých a technologicky vyspělých (vlastně jen jedna), aby si mohly dovolit takové srandy jako samostatný vývoj bojového letadla a zároveň to neodnesly jinde. Ten zbytek se buď spojí s někým podobným, nebo to sice vyvine sám, ale pak nezbyde třeba na silnice, školy atp.
Británie, logicky, volí tu první cestu. A Tempest bych neodsuzoval, on už se někdo najde kdo jim s tím pomůže. Možná Turci, možná Indové, možná třeba Švédové.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

Ale já přece nepsal, že je to něčí vina.
Tedy někoho jiného než režimu v UK. Byla to jejich volba.

Nemyslím si, že existuje jen jeden stát, co dokáže vyvinout moderní bojové letadlo.
A každá z nich tomu samozřejmě musí něco obětovat. Někdo kousek životní úrovně (nižší sociální dávky), jiný budoucnost (dluhy).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Tempest bude ještě zajímavý, Španělé mají zájem o oba projekty (minimálně v této plánovací fázi), Švédi taky začínají mít zájem, uvidíme co Indie a Japonsko. Taky ale Austrálie a Itálie, které se moc neprojevují. Turky si škrtám, ti si kuchtí vlastní letoun a obecně jsou dost sporný partner. Osobně si myslím, že potenciál zde není menší než u francouzského FCAS. Schválně píšu francouzský, jelikož zatím jasně dominují a němci se dost stáhli, což není nezbytně špatné. Mě třeba přijde francouzský Rafale ve výsledku lepší jak multinárodní Typhoon. Britové mají výhodu v tom, že získali dost technologií a zkušeností z programu JSF, vývoje F-35. Jejich zapojení nebylo zrovna malé (!) Zkrátka mají se o co opřít, Francouzi moc ne.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

A kdo že Španělska má o Tempest zájem?
Španělský stát, který ho chce spolufinancovat, nebo CASA (resp. Airbus Military), který na něm chce participovat (vydělat)?
Protože Španělsko, jako stát, se oficiálně přidalo k FCAS. Logicky, bude tlak aby to spolufinancovala EU, a UK jsou na odchodu. To znamená, že pravděpodobně brzo od Tempestu "uteče" i Itálie ... byť Leonardo možná zůstane. Na komerčním základě.
Takže zbývá Švédsko ... ale bude mít prostředky na další letadlo? Teď když se rozběhl "Super Gripen"?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Však Švédi už vyčleňují / vyčlenili peníze na vývoj letounu nové generace - alespoň na spoluúčast v pohodě.
U těch Španělů úplně nevím, sice byli na předváděčce FCAS, ale myslím že zatím hrají na obě strany. Přeci jen je pořád možné, že se Tempest a FCAS spojí do jednoho (nebyl bych tomu rád, ale...)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

Rase píše:Však Švédi už vyčleňují / vyčlenili peníze na vývoj letounu nové generace - alespoň na spoluúčast v pohodě.
Co vyčlenili? Prd vyčlenili. Zatím financují "Super Gripen" a jsou rádi.
Rase píše:U těch Španělů úplně nevím, sice byli na předváděčce FCAS, ale myslím že zatím hrají na obě strany. Přeci jen je pořád možné, že se Tempest a FCAS spojí do jednoho (nebyl bych tomu rád, ale...)
In June 2019 the Spanish defence minister, Margarita Robles, has signed the agreement where Spain is joining the FCAS program.
Tedy ministryně obrany podepsala smlouvu o přistoupení k FCAS. Hasta la Vista.

Jestli Britové zahodí svůj program a přidají se k N+F+Š ?
No teoreticky to možné je, prakticky bych sázel spíš na "přitulení se" k USA.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Zemakt »

Švédi: no vzhledem k tomu, že se chystají pořídit pouze 60 ks Éček. Tak to tak vypadá.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od redy »

Britská armáda plánuje vyslat v roce 2020 kontingent 250 vojáků do mírové mise OSN MINUSMA v Mali. Jejich úkolem má být průzkum. V současné době působí britští vojáci v misích OSN na Kypru (UNFICYP, "Operation Tosca") a - do roku 2020 - v Jižním Súdánu (UNMISS, "Operation Trenton"). V Mali je nyní nasazen kontingent RAF se třemi vrtulníky Chinook podporující francouzské síly v rámci operace Barkhane ("Operation Newcombe").

https://www.forces.net/news/uk-deploy-2 ... operations
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Britský doprovodný dron Mosquito

V rámci programu LANCA (Lighweight Affordable Novel Combat Aircraft) probíhá od poloviny roku 2019 vývoj levného bezpilotního dronu, který by mohl kooperovat s letouny F-35B a Eurofighter Typhoon. Výsledkem práce bude vyvinut technologický demonstrátor s názvem Mosquito, dva odlišné prototypy pak mají být předvedeny v roce 2022. Prvopočátky programu LANCA se datují do roku 2015, kdy byla zadána studie na snížení nákladů na vývoj bezpilotních letounů nové generace. Výsledky práce byly zahrnuty do britsko-francouzského projektu UCAS (Unmanned Combat Air System), na němž byly práce zahájeny 27. prosince 2016. Na obdobných letounech se pracuje australský Boeing, letectvo Spojených států (USAF), patrně i americké námořnictvo, Airbus a Rusové.

https://www.milmag.pl/news/view?news_id=2610

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Hall »

Stav RAF je taký nízky ako ešte nikdy

S viac ako 850 bojovými lietadlami patrila britská RAF koncom studenej vojny k najväčším vzdušným silám sveta. V roku 2007 už stav poklesol na 210 lietadiel, prevážne Tornád, doplnených o 32 Eurofighterov.

Vyradenie Tornád začiatkom roka 2019 ďalej zredukovalo veľkosť britskej flotily na dnešných 119 stíhačiek (102 Eurofighterov a 17 F-35B), čo je najnižší počet v celej 101- ročnej histórii RAF.

GB má objednanych celkovo 138 F-35, dodávka prvej šarže 48 lietadiel by mala byť ukončená v nasledujúcich piatich rokoch.

https://www.flugrevue.de/militaer/klein ... 9-fighter/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Britská společnost Reaction Engines pracuje na vývoji motoru, který z hypersonických raketových letadel učiní dechberoucí realitu. Mohl by se tak výrazně zkrátit dosah destinací kdekoli po celé zeměkouli. Firma pracuje na pohonné jednotce Sabre (Synergetic Air Breathing Rocket Engine) kombinující dva provozní módy. První je použit při letu v atmosféře, kde je možné jako okysličovadlo využít vzduch, při vystoupání do stratosféry se motor přepne na kapalný kyslík. Jednotka umožňuje v současné podobě dosáhnout rychlosti Mach 3,3 (4 402 km/h). Pokračující vývoj má do roku 2030 přinést zvýšení maximální rychlosti až na Mach 5,5 (6 738 km/h). Při pětinásobku rychlosti zvuku bude let z Velké Británie do Austrálie trvat asi 4 hodiny, zatímco dnes lidé tráví ve vzduchu 19 až 20 hodin čistého času.Zřejmě největší překážkou se zatím jeví silné zahřívání motorů během nejvyšší možné rychlosti. Roztavení ohrožených částí má zmírnit zásoba kapalných plynů, které mohou během setiny sekundy snížit teplotu z 1 000 na 150 °C bez tvorby ledu. Bezpilotní testy hypersonického raketového letadla Skylon začnou do šesti let, věří Reaction Engines. Komerční lety budou následovat přibližně za dalších pět sezón prověřování techniky a nejenže budou časově a nákladově efektivnější, budou mít prý také menší dopad na přírodu kvůli ekologickému pohonu vodíkem vysoko v nebi. Letadlo má namířeno na nízkou oběžnou dráhu Země. "To není sci-fi, ani fantazírování," říká Graham Turnock z britské kosmické agentury o vyráběném Skylonu. "Má potenciál obrátit leteckou dopravu na hlavu. Způsob, jakým si představujete leteckou dopravu, se za deset let zcela změní," dodává Turnock. Výrobce obdržel od britské vlády finanční podporu k zajištění dalších vývojových prací. Hotový letoun by mohl také usnadnit dobývání vesmíru, což je pro politiky další pro poskytnutí zmíněné podpory.

http://www.autoforum.cz/predstaveni/nov ... -internetu

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

"Má potenciál obrátit leteckou dopravu na hlavu. Způsob, jakým si představujete leteckou dopravu, se za deset let zcela změní," dodává Turnock.
:mrgreen: Není nad dobrý vtip po ránu :up:

Ani kdyby dnes již měli funkční demonstrátor takového letadla, tak jej do deseti let nejsou schopni dostat do komerčního provozu. A oni nemají ani letový prototyp takového motoru.
Navíc to není jen o motoru, ale o konstrukci celého letounu ... kolikpak máme dnes letadel, i vojenských speciálů, schopných létat ustálenou rychlostí M5+ ???
A kolik takové letadlo stojí ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od kenavf »

Používa zaujímavé riešenia ale spolieha sa na technologie ktoré sú o jeden "řád" výkonovo vyššie ako dosahujeme teraz. Dnes trvá desaťročie než sa zrealizuje projekt lietadla, ktoré používa technologie "zo súčasnej doby", respektíve trošinku vyššie/nadčasové.
Spomínali niekde že ten motor už chceli na pozemnom stende testovať, ale správy akosi neprichádzajú.
To proklamované skvapalňovanie v motore by malo prebiehať v takej mierke, že skvapalňovacia rafinérie na LNG je proti tomu brnkačka, a všetko umiestnené/zmenšené do "malého" priestoru pohonnej jednotky. A ochladzovanie o stovky stupňov na tak malej dráhe, aerodynamický odpor toho chladenia, čo a ako bude poháňať/stláčať to chladiace médium. Skrátka sa to všetko vymyká naším súčasným aj "nadsadeným" predstavám.
Len aby to nebola nejaká dojná krava na dojenie fondov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Muž vzlétl pomocí jetpacku z letadlové lodi

Dnes 21. listopadu 2019 došlo k historicky prvnímu vzletu jetpacku z letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Oním odvážlivcem byl Richard Browning, bývalý příslušník královského námořnictva, který v roce 2017 založil vlastní společnost Gravity Industries. Video je kdyžtak v prvním odkazu. Browning se poprvé vznesl v dubnu 2017 nad hrabstvím Wiltshire, byť jen metr a půl, pod dobu několika sekund, média si jej velice rychle všimla. Tento tryskový oblek poháněný několika kerosinovými motory vznikal dva a půl roku, postupně však byl vylepšován. Výsledkem dnes už pětileté práce je lehký exoskelet (kostra), k němuž je připevněno šest trysek s kombinovaným tahem 130 kilogramů – to znamená, že teoreticky by přesně tuto hmotnost měl systém unést. Na nohách nosí při letu speciální nárazuodolné boty, jež jsou schopné utlumit energii při přistání. Díky tomu vydrží ve vzduchu už ne pouhé sekundy, ale déle než 12 minut. V rámci summitu Singularity University se začátkem roku 2019 Browning prolétl nad Prahou. Naučit se létat s tímto oblekem bylo stejně složité jako ho vymyslet a sestrojit. Aby vzlétl, musí Browning nejprve nastartovat motory a pak se velmi jemnými a opatrnými pohyby pokouší manévrovat tak, aby udržel své tělo ve vzduchu a také v rovnováze. Stačí jediné zbrklejší gesto a oblek se vymkne kontrole. Vývoj obleku vyšel přibližně na milion korun a současná podoba by teoreticky mohla být schopná letu rychlostí až 450 kilometrů v hodině, to ale Browning ani nezkouší – nemá na sobě padák a riziko pádu je stále nepřiměřeně velké. Drží se raději kolem relativně bezpečné rychlosti padesáti kilometrů v hodině, i to ale stačí na zápis v Guinnessově knize rekordů. Své dílo také neustále vylepšuje, přidal například holografický displej, který mu přesně zobrazuje nejen okolí, ale také všechny technické informace, které k letu potřebuje. S podobou obleku ale stále spokojen není. Do budoucna ho plánuje vylepšit o automatizovaný systém, který by udržel oblek při letu vyvážený, ale také o titanové končetiny a LCD obrazovky, které by na jeho povrch promítaly okolní krajinu. Díky tomu by se stal v podstatě neviditelným.
Browning tvrdí, že o jeho oblek má velký zájem britská armáda, která ho oslovila s nabídkou spolupráce. Podle deníku Telegraph armáda opravdu hledá pro své vojáky podobná inovativní řešení, pomocí nichž by se dostala na technologickou špičku a mohla by ještě účinněji plnit jí svěřené úkoly. Aby dokázal oblek dostat na komerční úroveň a ideálně ho prodal nějakým investorům, založil si startup Gravity. Vyvíjený oblek pojmenoval Daedalus – na počest mytologického řeckého hrdiny, který pro svého syna Ikara vymyslel křídla umožňující létání. Browning zmiňuje, že v současné době má dostatek pilotů, aby byli schopní pilotovat všech šest vyrobených obleků. navíc se podařilo prodat dva obleky. Jeden si za půl milionu dolarů koupil japonský boháč, druhý je v New Yorku, další se prodávají na internetu (cena je v přepočtu 10 mil Kč). Kromě toho společnost vydělává na eventech, na pořádání předváděcích akcí a podobně.

https://ukdefencejournal.org.uk/man-in- ... elizabeth/
https://www.e15.cz/tema/osobnosti-o-byz ... ng-1358770

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“