F-15X: snaha vnutit USAF mix flotily s "vysokou" a "nízkou" schopností
Pentagon se snaží USAF vnutit koupi 12 zbrusu nových F-15X za 1,2 miliardy USD, protože usoudil že nemůže nahradit stíhači 5. generace úplně všechno a minimálně PVOS pobřeží USA, Velké Británie a Japonska bude i nadále muset stát na (vylepšených) strojích 4. generace.
USAF se tomu vehementně brání, protože chce za každou cenu všechny peníze narvat do programu F-35 a bojí se, že by jej jiné programy mohly ohrozit.
Veškerá pointa F-15X spočívá ne až tolik v tom, že jsou modernizované do "4++" standardu kokpitem s jednou velkoplošnou dotekovou obrazovkou, AESA radarem APG-82(V)1 se schopností simultánně rušit a vyhledávat, IRST a pokročilou REB - ale v tom, že
a) veškerý vývoj je zdarma, protože jej zaplatila KSA a Katar na F-15SA a QA
b) drak je posílený tak, aby vydržel 20,000 letových hodin
c) cena letové hodiny byla snížena o 35% na ca. $27,000
Pentagon tomu říká "mix vysokých a nízkých schopností".
USAF se vzteká, že non-stealth letouny "nemohou přežít v těžce bráněném nepřátelském vzdušném prostoru".
Proto Pentagon směřuje tuto iniciativu
a) k Národní Gardě, která nelétá v žádných "těžce bráněných prostorech" protivníka ale brání domácí půdu,
b) k "první vlaštovce" pouhých 12ks, které by ovšem vytvořily logistické a programové zázemí a tak prorazily k potenciálnímu pořízení násobně více kusů v budoucnu
Plus pomrkává, že jelikož F-15X dokáže nést až 20ks AIM-120 nebo budoucích PLŘS dlouhého dosahu, jelikož dospinuje čtyřnásobnými OZ pro PLŘS a navíc novými OZ na koncích křídel pro PLŘS krátkého dosahu, mohl by i na "těžce bráněných bojištích" sloužit jako starý známý koncept "missile truck", který by letěl daleko za F-22/F-35 a pálil z "týla" PLŘS na Raptory a Lightningy označené cíle.
Je to velmi kontroverzní a někteří článkaři obviňují současného MO USA, Patricka Shanahana, že to prosazuje jako osobní úlitbu ve prospěch Boeingu. Shanahan je totiž po letech prvním MO, který nepochází z armády ale z průmyslu (minulý takový byl za vlády prezidenta Eisenhowera)... A konkrétně přišel z Boeingu, kde zachránil program B787 Dreamliner a působil i v "obranných" částech Boeingu, IDS a Rotorcraft.
Anonymní zdroje udávají, že těžce kritizoval program F-35 a vztekal se, že "Lockheed neumí uřídit takhle velký program" a že "to by se Boeingu nestalo"; jiné anonymní zdroje ale vysvětlují, že nikdy neřekl že měl JSF vyhrát Boeing, ale chlubí se tím svými organizačními schopnostmi z řízení vojenských programů, a že "nenadžuje Boeingu".
Shanahan byl ale do funkce jmenován pouze s podmínkou, že je "omluven" a odložen od "jakéhokoli významného rozhodování, přímého nebo nepřímého, od udělování zakázek Boeingu". A co je důležitější, návrh na F-15X jako "high-low capability mix" přišel v době, kdy byl Shanahan pouze náměstkem MO Mattise, a prý pochází z Mattisovy hlavy.
Přitom tehdy prý USAF souhlasilo, ba co více, celý nápad na F-15X zřejmě vzešel z dotazu USAF k Boeingu a Lockheedu, zda by bylo možné nahradit dosluhující a na údržbu extrémně nákladné F-15C z azenálu USAF a ANG nově vyrobenými "next-gen" F-15 či F-16 pro "překlenovací období", aniž by přitom byly takovéto letouny vnímány jako plnohodnotná alternativa F-35.
Je tedy otázka, proč se najednou USAF tak vehementně brání myšlence, se kterou samo přišlo...