Modernizace a přestavby BRDM-2

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Modernizace a přestavby BRDM-2

Příspěvek od Rase »

Azov_from_Ukraine_unveils_its_new_BKM_4x4_armoured_personnel_carrier_based_on_Soviet_BRDM-2_640_001.jpg

Obrněné vozidlo BKM 4×4

Konstruktéři praporu Azov, Engineering Group, představili nový stroj. Tentokrát se jedná o obrněné vozidlo 4x4, postavené na bázi sovětského BRDM-2, pojmenované BKM 4x4. Zkratka BKM označuje "bojové kolové vozidlo". Konstruktéři vozidlo postavili především pro potřebu vlastního praporu, ale patrně je nabízeno i jako možná přestavba vozidel BRDM-2, sloužící u ukrajinské armády. Tak jako u původního vozidla, má být i BKM, primárně průzkumným vozidlem. Podvozek BRDM byl upraven a celá korba doznala mnohých změn a vylepšení. Na první pohled je patrné zlepšení výhledu z vozidla, kdy byly průzory nahrazeny moderními okny z neprůstřelného skla. Na obou bocích korby byly přidány dveře, pro snažší výstup výsadku, údajně byla sejmuta i originální věž. Obojživelnost byla zachována, ale místo původního vodního šroubu, získalo dva šrouby (po stranách), patrně kvůli lepší manévrovatelnosti. Původní motor Gaz-41 (140 hp) byl nahrazen novým výkonějším motorem Generals Motors (215 hp) s přímým vstřikem paliva elektronicky řízenými vstřikovacími jednotkami (Common Rail) a byla též zesílena manuální převodovka. Maximální rychlost na silnici činí 90 km/h a dojezd až 500 km. Původní výzbroj v podobě 1x kulomet KPVT ráže 14,5 mm a 1x kulomet PKT ráže 7,62 mm, byla nejspíš zachována, nebo nahrazena ukrajinskou obdobou. Všechna tato vylepšení zvýšila váhu vozidla o jednu tunu, tedy na 8 tun. Je pozoruhodná podobnost s běloruským Caimanem nebo tuzemským policejním vozidlem OKV-P:

OKV-P (Obrněné kolové vozidlo–Policie) není konstrukčně nové vozidlo, jedná se o modernizovanou variantu vozidla LOT (Lehký obrněný transportér), jež má prazáklad v podobě sovětského vojenského obrněného transportéru BRDM-2 z 60. let. Jedná se o dvounápravový transportér s pohonem všech kol (4x4), koncepce podvozku a korby je shodná s obrněným transportérem LOT-B. Je určeno zejména pro přepravu malé policejní zásahové jednotky nebo stálé osádky do šesti osob (velitel, řidič a čtyři osoby roje). Vozidlo je používáno jako těžká podpora u pořádkových sil většiny krajských ředitelství Policie České republiky. Čelní okno a dvě čelní šikmá okna zajišťují dobrý výhled řidiče a velitele. Dvěma bočními okny nad dveřmi osádka pozoruje okolí a situaci vně vozidla před jeho opuštěním. Skla všech oken jsou vrstvená a zajišťují stejnou balistickou odolnost jako okolní pancíř. Okna jsou kryta duralovými žaluziemi. Vozidlo je poháněno motorem Renault DCI 4C J01. Je vybaveno zvláštním výstražným zařízením. V přední části může být umístěn přídavný hydraulický tříbodový závěs se zavěšenou speciální radlicí k odstraňování překážek nebo pletivovou zábranou k vytvoření zátarasů. Další výbava vozidla je volitelná, přístroje a další vybavení mohou být zastavěny podle požadavku zákazníka, resp. podle určení vozidla.

Ještě zmíním, co je batalion/prapor Azov. Jedná se o samostatně fungující část Ukrajinské národní gardy, dříve policejní pluk Ministerstva vnitra Ukrajiny, který vznikl 13. dubna 2014, poté co nový ukrajinský ministr vnitra Arsenij Avakov povolil vznik polovojenských dobrovolných jednotek. Batalion se skládá z příznivců krajní pravice, nacionalistů, veteránů ukrajinské armády i zahraničních nadšenců. Mnoho členů praporu Azov jsou členové hnutí Pravý sektor. Kromě Chorvatů, Slováků a dalších Slovanů jsou v batalionu údajně i občané Itálie, Řecka, Irska a skandinávských zemí. Prapor se v minulosti podílel na pokusech o dobytí Doněcku a má velké zásluhy na dobytí Mariupolu, který jeho příslušníci od konce března 2015 opevňují v očekávání obnovení ofenzívy proruských povstalců. Nyní je v oblasti relativní klid a je tedy čas na reorganizaci jednotek a zužitkování zkušeností z bojů. Momentálně probíhají snahy o "zrušení samostatného praporu Azov" a jeho začlenění do řadové armády. Logicky se tak prapor snaží ukázat, různými prostředky, že větším přínosem bude, pokud bude fungovat i nadále samostatně. Tak jako vzniklo vozidlo BKM 4×4, byla přestavěna i různá další vozidla, která jsou běžně k vidění u ukrajinské armády. Již jsem psal článek o přestavbě tanku T-64 na vozidlo Tirex, nebo těžké BVP Azovečka, na bázi tanku T-64 + mnohá další specializovaná vozidla, která posouvají užitnou hodnotu staré techniky na novou úroveň. Samozřejmě, z finančních důvodů, je reálnost výroby sporná.

Zdroje:
http://defence-blog.com/army/azov-engin ... hicle.html
http://defence-blog.com/army/belarus-sh ... hicle.html
http://forum.valka.cz/topic/view/86237/CZE-OKV-P
http://defence.pk/threads/%C2%ABazov%C2 ... le.453107/

Obrázek
Nedokončené vozidlo BKM 4×4 ještě v továrně

Obrázek
Pro porovnání běloruský Caiman 4x4
Naposledy upravil(a) Rase dne 9/7/2022, 20:41, celkem upraveno 3 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Franz Trubka »

Osobne si myslim,ze to jsou jenom reirkanace davno zastarale ruske techniky.
Policejni akce,nejake hlidkovani mozna,ale do boje se uz davno nehodi.
Nebo se mylim?
:razz:
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Rase »

Vzhledem k tomu, že kategorie obrněných vozidel 4x4 je už docela běžná a i malé země si vyrábějí vlastní nová vozidla, tak mi přijde přestavba BRDM-2 dost zbytečná (i v případě Caimana). Ušetřené peníze za přestavbu, by se lépe hodily na nákup nových vozidel Dozor-B (rovněž z Ukrajiny), přeci jen již jsou vlastnostmi úplně jinde, než vozidlo z 60.let - prototyp koupili i Poláci. Případně ukrajinsko-kanadská vozdila KrAZ Shrek a KrAZ Spartan, která ukrajina také provozuje.
Patrně by bylo možné získat i ojetá vozidla MRAP, z amerických skladů, v rámci rozvojové pomoci. Tak jako mají vozidla Humvee nebo Saxon. Přeci jen, s vozidly bez výzbroje není problém. Běloruský Caiman má výhodu v tom, že nejde tak do hloubky. Oproti tomu na BKM je příliš mnoho práce, se sporným výsledkem.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Rase píše: Obojživelnost byla zachována, ale místo původního vodního šroubu, získalo dva šrouby (po stranách), patrně kvůli lepší manévrovatelnosti.
Toto mi přijde dost sporné... BRDM-2 mělo sice jeden šroub, ale ten byl relativné velký a umístěný v objemném tunelu... U ústí tohoto tunelu byly dvě řídící plochy (chcete-li kormidla)... BRDM-2 mělo na vodě o mnoho větší manévrovatelnost než OT-65, který byl vybaven dvěma šrouby po stranách...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od klingy »

Aarone, oddobne riesenie bolo zvolene napr. aj v pripade Bieloruskeho Caimanu a Kazachstnaskej modernizacie BRDM_2
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Ale já přeci nerozporuji, že to takto upravili... Jen pochybuji, že ta úprava měla jako důvod zvýšení manévrovatelnosti na vodě (což je ostatně vcelku nízká priorita), ale byla provedena z důvodu něčeho pragmatičtějšího (třeba zvětšení motorového prostoru právě o ten mohutný centrální tunel se šroubem)...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Rase »

Čím víc se dívám na ten běloruský Caiman, tím víc se mi začíná líbit. Přeci jen je v něm hodně vidět Fennek.
BKM se vzhledově spíš blíží k MRAPům, což mi přijde trochu zvláštní, když hodně přivřu oči, tak snad i M1117 ASV.
AG: to zvýšení manévrovatelnosti byl jen můj dojem - přišlo mi to logické :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Rase píše:AG: to zvýšení manévrovatelnosti byl jen můj dojem - přišlo mi to logické :)
Aha :) Prěvděpodobnější bude opravdu to místo v motorovém prostoru... Respektive tím mohl být motorový prostor posunut dozadu o takových 50 - 70 cm... :lej: (ale to spekuluji)
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2531
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od palo satko »

Tak toto je čiste DoDo. Dorob doma.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Rase »

Už je hotový

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ukrajinský obrněnec BKM 4×4

Příspěvek od Rase »

Když sme nakousli ten Běloruský Caiman 4x4, tak krom Běloruské armády několik kusů nedávno pořídilo Pobřeží Slonoviny. Tři kusy byly včera k viděná na oslavách Dne nezávislosti

https://www.janes.com/article/82234/c%F ... n-vehicles

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“