Polopásové vozidlo Laird Centaur

Ruční zbraně, PVOS, bojové systémy, automobilní technika a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Polopásové vozidlo Laird Centaur

Příspěvek od skelet »

Obrázek

Polopásové vozidlo Laird Centaur


Kdo by neznal ikonu nesjízdných cest Land Rover Defender (prý kopie Jeepu, pche), kdo by neznal britský tank Scorpion? No očividně už většina bručí jen tak, aby nevypadalo, že jsou za neználky. Ale budiž ... A představte si co se stane, když zavřete do garáže tento nejrychlejší tank světa (maximální rychlost sériového tanku je okolo 80km/h, při testech na okruhu dosáhl průměrné rychlosti 82,5km/h - zapsána v Guinessově knize rekordů) s touto ikonou? Samozřejmě je ponecháme samotné, zapálíme svíčky a pustíme jim něco od Louise Armstronga. Ano, ti perverzní již vědí.. po několika měsících spatřil svět jejich potomek - kentaur, tedy přesněji Centaur.
Této "perverzní" činnosti se zhostila britská společnost Laird Ltd. Tato firma si všimla nevyužité části zbrojního trhu a chtěla ji zaplnit svým výrobkem. Požadavky vojáků se prakticky nemění od první světové - co největší průchodnost, při co největší nosnosti. Jak vědí všichni co se zajímají o off-roady je tento požadavek dosti protichůdný - obzvláště u kolových vozidel. Měrný tlak na půdu je u těchto vozidel vysoký, a do nekonečna velikost kol zvětšovat nejde (i když se o to arktické speciály z Islandu a Ruska snaží). Vše toto splňuje podvozek pásový, leč ten je příliš drahý, pásy mají velmi omezenou životnost, ničí komunikace atd. Laird se rozhodla tento problém vyřešit tzv. polopásovým vozidlem, jehož typickými představitelemi jsou československý OT-810 "Hekl", německý Sdkfz 250/251 (z "251" je odvozen "OT-810", či americký M3 "Halftrack". Princip polopásového vozidla je jednoduchý. Teoreticky kombinuje všechny výhody kolových a pásových vozidel. V praxi to vypadá tak, že v přední části je umístěna řídící automobilová náprava a v zadní části je pak umístěn pásový podvozek, který je současně hnaný.
Tento typ podvozku má jasné výhody - díky nižšímu měrnému tlaku má větší průchodnost, a zároveň díky velikosti styčné plochy dobře přenáší výkon na silnici. Nevýhodou je vyšší komplikovanost podvozku (a od toho se odvíjející cena) a také díky odporu způsobovanému pásy neochota vozidla zatáčet patřičným směrem (čím delší je pás tím se toto zhoršuje). To se samozřejmě dalo částečně vyřešit tím, že se každý pás dal zvlášť přibrzdit a tím pomoci zatočit. Ale to opět zvýšilo komplikovanost podvozku a jeho cenu. Vyšší spotřeba a hluk oproti kolovým vozidlům vojákům nevadil a asi ani nikdy nebude ... Ale zpět k Centaurovi
Aby byl daný výrobek co nejlevnější bylo rozhodnuto použít již osvědčené sériově vyráběné produkty, a ty upravit pro svou potřebu. Volba padla na dva špičkové britské produkty – Land Rover Defender a osmitunový lehký tank Scorpion, z něhož byl využit pouze zkrácený podvozek. Vývoj byl zahájen v říjnu 1978, přičemž první prototyp byl představen v dubnu 1979. Celkem bylo vyrobeno sedm prototypů. Všechny prototypy byly poháněny zážehovým motorem V8 o obsahu 3,5 litru s výkonem 132bhp při 5000ot/min. Svůj výkon přenášel na přední hnací kolo pásového podvozku, zachován byl rovněž pohon předních kol. Většina prototypů byla vyrobena ve verzi soft (bez střechy). Dále byly první tři prototypy vybaveny řízením na pravé straně, zbývající pak na té správné levé straně. Nenaložený vážil 3880kg, naložený pak 6970kg. Maximální rychlost byla okolo 80km/h.
A jaký vlastně Centaur byl? Při testování prvního prototypu (najel 5596km, což odpovídá 10letům služby a dále pak strávil 3měsice zimního testování v Norsku) se zjistilo, že jeho ovladatelnost při vysokých rychlostech je vynikající, nicméně čím jel pomaleji tím hůře se díky valivému odporu pásů ovládal. Také řešení pásu bylo nevyhovující neboť dosti často poškozoval samotnou karosérii, respektive blatníky. Celkový hluk vozidla dosahoval 108dB! Což musela být pro strojníky úžasné pošušňáníčko. Také vibrace byly značné, nicméně všechny tyto problémy byly víceméně odstranitelné. Přes tyto závady prošlo vozidlo armádními testy poměrně hladce a britská armáda byla s tímto vozem nadmíru spokojena a ukecávala vládní administrativu k financování dalšího vývoje a nákupu těchto vozů. Což však nebylo britskou vládou bráno v potaz a Británie o tento vůz ztratila zájem. Jedinou nadějí byl tedy export..

První prototyp byl odeslán na testování do Libye, kde následně také zůstal. Bohužel ani Libye neprojevila bližší zájem a objednávka se nekonala. Nicméně prototyp zde zůstal dodnes (?)
Druhý prototyp byl odeslán na africké prodejní turné, ale přes užaslé pohledy zdejších diktatorů se žádná objednávka nekonala. Dnes by měl být v soukromé sbírce p. Petera Blancharda.
Třetí prototyp byl jako jediný vyroben s pevnou střechou. Byl postaven a vybaven co by radiokomunikační vůz. Nicméně posléze byl přestavěn na "soft" verzi. Opět by měl být v majetku Petera Blancharda.
Čtvrtý prototyp byl prodán do Ománu, kde byl intenzivně testován zdejší armádou. Od prvních třech se lišil dvěma lafetami pro kulomety (jeden na korbě, druhý před spolujezdcem řidiče). Dále byl vybaven motorem Chevy 5,7 litru a automatickou převodovkou. Objednávka se, ale rovněž nekonala. Vůz je dnes k vidění v soukromém vojenském muzeu v Británii.

Obrázek

Pátý prototyp byl zhotoven na konci léta roku 1979 a byl využit jako technologický demonstrátor. A tak byl viděn v Německu co by pokladač protipěchotních min, později byl na korbu umístěn kanón ráže 20mm. Předváděn byl dlouho ve státech Perského zálivu, ale opět bezúspěšně. Nakonec skončil v tankovém muzeu v Bovingtonu.
Šestý prototyp byl prodán do Iráku, kde byl rovněž testován iráckou armádou. Ale opět bez obchodní odezvy. tento vůz byl objeven britskými vojáky roku 2005, a převezen k restaurování zpět do Británie.

Obrázek

Sedmý a poslední (osmý prototyp byl nedokončen) využíval již nové verze Land Rover Denfeder 110.Opět byl nabízen, ale bez úspěšně. Stejně jako pátý a šestý prototyp je dnes majetkem tankového muzea v Bovingtonu.
Celý projekt byl definitivně ukončen roku 1984 co by ekonomický průšvih. Své výborné jízdní vlastnosti prodával za příliš vysokou cenu, která zákazníky odrazovala.
Koncepce polopásového podvozku de facto od časů druhé světové války již nenašla uplatnění (s vyjímkou OT-810) a byly vytlačeny levnějšími a víceméně stejně schopnými kolovými vozidly s náhonem všech kol. Přesto se z času na čas tato koncepce ukáže, aby opět zapadla na smetišti dějin.

ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Inu jak to dosatt na portál, na to jsi nakonec přišel. A nyní k práci.

Je to neuvěřitelně škaredá věc. Ale je škoda, že tato koncepce už dnes není in. Mě se kolopásy celkově líbí a třeba jednou přijde něco, co jejich renesanci podpoří.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Myslím, že koncepce polopásu už je překonaná. Vícekolový podvozek s nízkotlakými pneumatikami a centrálním huštěním ho plně nahrazujen a v dnešní době snižování cen už se asi kolopásového návratu ve větších počtech nedočkáme. Snad nějaké speciály v kusové výrobě... Kolopás vycházel z možností a technologií, které byly v dané době dostupné a dneska už jsme zase o kousek dál.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pátrači já na to nepřišel, někdo to tam vlepil ... :-)

Otázku kopolásu jsme myslím dostatečně probrali pod podvozkem středního obrněnce kdysi dávno. Byť nejsem tak striktní jako Knezdub, tak kolopás v tomto klasickém pojetí již nemá naději na život. Byť se o to naposledy pokusilo myslím Chile se svým transportérem
http://www.secretprojects.co.uk/forum/i ... l#msg50806
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jistě - je to příliš složité. Ale je to poměrně solidní konstrukce. Ten chilský kousek je i opticky celkem čučavej. Ale asi je to dnes opravdu anachronismus. Článek to není dlouhý ale je velmi zajímavý. Co vysypeš z rukávu příště?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

No já doufám, že brzo začnou sypat z rukávu spisovatelský tandem, Knezdub + mnou naverbovaný kamarád, články o Tatrách :)
U mne není problém něco začít, ale něco dokončit. Rozdělaného toho mám dost (GAZ Tiger, M561 Gamma Goat, Jian-7, Antonov An-8).. prostě tragédie.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pátrač píše: Jistě - je to příliš složité.
A co teprve tohle...

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak tohle zas tak složité není.. nejsou tam žádné spojky rozvodovky.. jen místo pneumatiky se na nápravu umístí tohle heblo.
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Jarosslaw
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 3/12/2009, 14:42
Bydliště: Severní Čechy

Příspěvek od Jarosslaw »

skelet píše:Tak tohle zas tak složité není..
Přesně tak, stačí jen odšroubovat pneu a nasadit pás (rám s pásem).
Takovéhle pásy se dnes dají pořídit na každou průměrnou čtyřkolku.

Obrázek

Na auto je to uplně to samé akorát ve ,,větším měřítku".
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet píše:Tak tohle zas tak složité není.. nejsou tam žádné spojky rozvodovky.. jen místo pneumatiky se na nápravu umístí tohle heblo.
Já ovšem nemluvím o montáži, ale o složitosti konstrukce podvozku.
Při úpravě běžného auta to je nejednodušší způsob, ale řekl bych, že má víc nevýhod než polopás z článku. Cena nasazovacího podvozku navíc asi bude vyšší než rozdíl mezi cenou Land Roveru ( a vzhledem k nosnosti bych počítal s šestikolkou... ) a cenou vozidla Laird Centaur z případné sériové výroby.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Možná se nechápe, ale já na tom nevidím nic složitého? Jen obyčejný rám na kterém je umístěno několik kol a přes ty přetažen pás
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Aha,tak jestli to spoléhá na odpérování vozidla, tak to může být jednoduší...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“