Francouzské PTŘS první generace: Nord SS.12 / AS.12

Ruční zbraně, PVOS, bojové systémy, automobilní technika a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Francouzské PTŘS první generace: Nord SS.12 / AS.12

Příspěvek od kopapaka »

Francouzské protitankové rakety první generace: další vývoj

Nord SS.12 / AS.12


Francouzské námořnictvo původně sledovalo vývoj protitankových raket pro armádu s jistou nedůvěrou, hlavně dříve vyvíjené rakety SS.10 a ENTAC měly příliš malou účinnost. Změnu v názorech přinesla až raketa SS.11, protože ukázala možnost nárůstu výkonů. Společnost Nord Aviation navíc při vývoji této rakety použila zkušenosti z větších ( leteckých a protiletadlových raket ) jejichž vývoj probíhal souběžně.

Obrázek

V roce 1955 tak byl zahájen vývoj nové, mohutnější rakety určené především pro ničení odolných pozemních ( SS.12 ) a lehkých námořních cílů ( SS.12M ). Letecká varianta AS.12 byla vyvíjena s menším zpožděním, ale nešlo o nějaké problémy, prostě se jen čekalo na dokončení základních zkoušek.
Pozemní varianta byla ke zkouškám připuštěna koncem roku 1956, letecká raketa na ně plynule navázala v průběhu roku 1957.
Vývoj a později i zkoušky probíhaly bez větších problémů, byla použita už vyzkoušená technologie a raketa ve své podstatě nebyla ničím jiným než zvětšenou raketou SS.11. Základní kritérium vývoje se řídilo postojem námořnictva které chtělo účinnost bojové hlavice srovnatelnou s účinkem pětipalcového ( 127 mm ) granátu, to vše při nárůstu dostřelu a letové rychlosti.

Obrázek

Výrobci se tato kritéria povedlo naplnit a tak už v roce 1960 byly ve službě první rakety SS.12. Paradoxně se ovšem do služby dostala nejdříve letecká verze, první loď byla ( zkušebně ) raketami vyzbrojena až v roce 1966. Jednalo se o hlídkový člun La Combattante, nemagnetický ( dřevěný ) o délce 45 metrů a výtlaku 180 tun, loď byla původně vyzbrojena dvěma 40 mm kanóny Bofors, doplňkovou výzbroj tvořily dva 12,7 mm kulomety.

Obrázek

Obrázek

Pro pokusy byla na loď namontovaná otočná odpalovací rampa pro čtyři rakety SS.12M nebo SS.11M. Další loď vyzbrojená raketami SS.12M byl hlídkový člun Vosper Perkasa který dostal osminásobné odpalovací zařízení. První tři čluny tohoto typu zakoupila Libye, ale díky jednoduchosti a malé hmotnosti odpalovacího zařízení je bylo možné namontovat na skoro kterýkoli z malých člunů.

Obrázek

Obrázek

Raketa nakonec byla poměrně úspěšná, firma Nord Aviation dokázala prodat minimálně 8000 kusů do osmnácti zemí světa. Kromě Již zmíněné Libye to byl například Irán ( a Irák ), Argentina, Velká Británie a v neposlední řadě také Švédsko, které ( asi jako jediné ) zakoupilo pobřežní protilodní variantu.

Obrázek

Obrázek

Konstrukce SS.12

Jak už bylo řečeno, raketa SS.12 velmi těsno vycházela z konstrukce rakety SS.11, proto přední část rakety ukrývala oddělitelnou bojovou hlavici. Na výběr byly tři základní varianty tříštivá, kumulativní 170 AC a průbojná ( protilodní ) OP.3C.
Kumulativní hlavice 170 AC dokázala probít 600 ( někdy uváděno 800 ) mm homogenního pancíře. Vzhledem k ráži ( 170 mm ovšem nejde o nijak dobrý výsledek, nejspíš je to způsobeno snahou o co největší účinek za pancířem.
Průbojná hlavice OP.3C zase dokázala probít až 40 mm pancíř a vybuchla cca 2 metry za ním. Taková průbojnost možná nevypadá jako nic moc, ale základním určením této hlavice byl boj proti lehkým člunům, především raketovým a výsadkovým a také proti vynořeným ponorkám. Jak se později ukázalo, tak v případě některých cílů byla průbojnost až příliš veliká i když problém mohl být také v malé citlivosti zapalovače.
Hlavice byla tak jako u ostatních raket firmy Nord odjišťována pomocí odběru tlaku z letového motoru, k odjištění docházelo po 7,7 sekundy po zážehu motoru.

Obrázek

Konstrukce zbytku trupu rakety SS.12 přímo navazovala na raketu SS.11, větší část trupu vyplňovaly raketové motory. Byl to startovací raketový motor na TPH s dobou chodu cca 2,2 s s dvěma tryskami na úrovni odtokových hran křídel a letový raketový motor na TPH s dobou chodu 28 - 30 s. Letový motor měl trysku v zadní části rakety, k trysce byl připojen systém řízení pomocí plynových spoilerů zasahujících do proudu plynů. Raketa za letu rotovala, rotace bylo dosaženo nastavením křídel o 1 ° .

Obrázek

Za odtokovou hranou křídel, tak aby nebyly zasaženy plyny ze startovacího motoru byly umístěny cívky řídících drátů. Letecká varianta obsahovala 8000 m drátu, pozemní varianta 5500 m drátu. S řídícím systémem je trochu problém, část zdrojů tvrdí, že rakety SS.12 měly za všech okolností řídící systém MCLOS, ale firma Nord Aviation po zavedení raket SS.11 Harpon nabízela rakety SS.12 s řídícím systém SACLOS. Ovšem zda a kolik takto modernizovaných systémů bylo vyrobeno a dodáno se nedá nikde dohledat. Na lodích byl používán zaměřovač APX260 s ovládacím pultem T-10M, podle fotek jsou na obou součástech řídícího systému ovládací prvky, takže tam asi bude řídící systém MCLOS.

Obrázek

Rakety AS.12 se dočkaly i bojového nasazení, bylo to už v době kdy jejich bojová kariéra pomalu končila. 25.4.1982 v průběhu konfliktu u Falkland zastihly Britské vrtulníky na hladině poškozenou ponorku Santa Fé, vrtulníky Wasp na ni odpálily celkem devět raket, jedna selhala už při odpalu a musela být i se závěsníkem odhozena. Čtyři rakety ponorku těsně minuly, dopadaly ve vzdálenostech cca 30 - 50 m za ponorkou. Zbylé čtyři rakety cíl zasáhly, ovšem dvě z nich měly až příliš velkou průbojnost a k explozi došlo až za ponorkou.
Ale i zbylé dvě hlavice stačily a ponorka musela nakonec být opuštěna...

Obrázek


TTD SS.12 / AS.12
Ráže-----------------------180 mm
Ráže hlavice---------------210 mm
Délka----------------------1870 mm
Rozpětí křídel-------------650 mm
Hmotnost:
Rakety---------------------76 kg
Hlavice---------------------28 kg
Max. rychlost--------------280 m / s
Prům. rychlost--------------200 m / s
Dostřel:
minimální-------------------500 m
maximální:
SS.12-------------------4000 m
SS.12M-----------------5500 m *
AS.12---------------až_8000 m *

* maximální dostřel se měnil podle rychlosti a případně výšky letu při odpalu.

Obrázek

Zdroje:
VOJENSKÉ RAKETY, J. Kroulík, B. Růžička, Naše vojsko, 1985
www.palba.cz
http://webcommunity.ilvolo.it
http://s12.invisionfree.com
http://en.wikipedia.org
http://www.armyrecognition.com
http://www.designation-systems.net
http://www.militaryphotos.net

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
noah11
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 17/11/2010, 13:10
Bydliště: Vranov

Re: Francouzské PTŘS první generace: Nord SS.12 / AS.12

Příspěvek od noah11 »

Pre zaujímavosť bola SS.11(neskôr bola premenovaná na XM-22) bola vo svojej dobe najviac vyrábaná PTRS na svete. Okrem Francúzska sa vyrábala v licencii v 12 krajinách NATO. Americká armáda zaviedla tieto strely v roku 1958 po zrušení SSM-A-23 Dart.
zdroj:vlastné materiály a http://www.globalsecurity.org/
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“