Britský tank Charioteer

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Britský tank Charioteer

Příspěvek od sa58 »

střední tank Charioteer
...konverze z kolébky tanků...

Obrázek


Po druhé světové válce se postupně v Evropě objevuje fenomén, z něhož by dnes měli odpůrci oteplovačů asi velkou radost. Začínalo se ochlazovat a nakonec nám za humny začala zuřit studená válka. Na jedné straně (paradoxně na pravé) oteplovalo ovzduší obrovské množství dieselových motorů tanků T-34 a IS, vlevo se snažila situaci zachránit armáda zaoceánských tanků a taky větší skupina tanků s řidičem usazeným na špatném místě – vpravo.

Klima tedy máme za sebou, je třeba se tedy podívat, co mohla bývalá ostrovní říše (pro méně chápavé Velká Británie) prakticky nasadit proti ocelové lavině, hrozící vpádem z východu na západ. Jako obvykle byly u vítěze minulé války problémem finance, WW2 znamenala definitivní hřebíček do rakve bývalého impéria. Armáda disponovala poměrně velkým množstvím obrněné techniky, ta však pocházela většinou z doby WW2. A až na vyjímky nepatřila britská technika mezi zrovna tu top techniku. Nejrozšířenějším středním tankem byl nepříliš povedený Cromwell, jeho slabinami byl malý výkon 75 mm kanonu, nevhodný tvar věže a také síla jejího pancíře. Od roku 1945 se sice vyrábí velmi dobrý tank Centurion s 20pd kanonem, poválečná ekonomika však nedovolila přezbrojit kompletně tankové vojsko. Byl tu ale stále spolehlivý podvozek tanku Cromwell VII (co jiného než variace na Christieho), naskytala se tedy možnost použít jej a zbavit se jen věže i s komickým kanonem ráže 75 mm. Takže výměna věže a kanonu se přímo nabízela.

Obrázek původní kanon s brzdou

Podvozek by tedy byl na světě, teď ještě zbývalo vyřešit jen pár drobností, jednou z nich byl výběr kanonu. K dispozici byl osvědčený válečný dříč, kanon Ordnance QF 17 pounder ráže 76,2 mm a nový kanon QF 20 pounder ráže 83,4 mm, montovaný do nového tanku Centurion. Nakonec padlo rozhodnutí použít nový kanon, přece jen měl tank vydržet ve výzbroji nějaký ten rok. Prvotním záměrem byla přestavba až 1.000 tanků, podobné množství solidně vyzbrojených tanků by již znamenalo jakousi odpověď rudé ocelové lavině. Zbraň byla tedy vybrána, ještě bylo třeba něco udělat s věží, ta původní nešla samozřejmě použít. Nejenže by se tam kanon nevešel, ta původní „krabicová“ verze rozhodně neposkytovala osádce nějakou extra odolnost proti dělostřelecké palbě, jedinou sešikmenou stěnu uvidíme jedině na střeše.... Nová svařovaná věž měla poskytovat díky sešikmeným stěnám větší odolnost vůči projektilům, samozřejmostí byla montáž moderních zaměřovačů.

Obrázek novější verze kanonu s ejektorem

Projekt vypadal pěkně, měl však své mouchy (a pořádné). Pancéřování věže byla více než slabé, čelní pancíř o síle 30 mm patřil snad v té době jen do musea. Přední bočnice měla sílu 25 mm, zadní jen 20 mm, střecha 16 mm. Zjevně měl Royal Armoured Corps ve službě dostatek sebevrahů, to pancéřování odpovídá lehkému tanku z doby před WW2. Druhým problémem bylo obsazení věže, místo klasické trojice velitel – střelec – nabíječ zde dochází k inovaci, velitel je zároveň střelcem a nabíječ radistou. Změna nastává v roce 1953, osádku věže posiluje střelec – pozorovatel.
Paradoxně lépe je na tom pozůstatek z Cromwellu, původní pancéřování má sílu 64 mm na čele korby, čelo vany 57 mm, bočnice 25 mm a zadní stěna až 38 mm. Pohon zajišťuje další pohrobek, jde o benzínový dvanáctiválec do V Rolls-Royce Meteor (Mk.1 neb Mk.3), při objemu 27.027 ccm disponoval stádem 600 HP při 2550 ot/min. Pohon zajišťuje pětistupňová převodovka Merritt Brown (samozřejmosti je zpátečka), pásy široké 394 mm pohánělo zadní hnací kolo. Mimo něj byla na každé straně pětice velkých pojezdových kol (každé nezávisle zavěšeno), podvozek doplňovalo přední napínací kolo.

Obrázek Obrázek Latrun

Jak jsem již uvedl, ve věži měla své místo dvojice mužů, poslední člen osádky, řidič, seděl osaměle v pravé polovině přídě. Normálně by po jeho levici seděl radista-střelec, ale jeho místo bylo zrušeno a střílna pro trupový kulomet zaslepena. Věž měla půdorys šestiúhelníku, na poměrně malé čelo věže navazovala sešikmená bočnice, ta se přibližně v 1/3 věže láme směrem dozadu, tato bočnice již není šikmá, stejně jako zadní stěna. Na zadní stěně byla umístěna dvířka pro nakládání munice. Na střeše má každý člen osádky věže svůj dvoudílný vstupní poklop, řidič měl svůj poklop nad svým „pracovištěm“. V čelní desce věže je vedle kanonu zabudován spřažený kulomet Browning ráže 7,62 mm, patrně šlo ještě o kulomet s náboji .30-06 (7,62 NATO byl zaveden v roce 1954). S kanonem a kulometem se mohlo pohybovat v náměru od +5° do -10°. Pro kulomet se nakládalo 3.500 nábojů, horší to bylo s náboji ráže 83,8 mm. Těch se do tanku vlezlo jen 25, 22 jich bylo uloženo pod věží a tři na pravé straně věže. Běžnou praxí bylo nakládání osmi výbušných nábojů (HE), zbytek tvořili protipancéřové náboje APDS. V průměru výroby dochází k montáži novější verze kanonu QF 20, oproti starší verzi mizí úsťová brzda a na těle kanonu se objevuje ejektor plynů. Výzbroj doplňují na šikmých bočnicích věže šestihlavňové baterie zadýmovacích granátometů.

Obrázek Obrázek Parola

Prototyp tanku vznikl z přestavěného tanku Cromwell Mk.IVF, ten byl nejprve přestavěn na verzi Mk. VII, nakonec z něj vznikl tank pod označení FV 4101. Přestavba probíhala u firmy R. Y. Pickerung Ltd. z Wishaw, Lanarkshire, prototyp s dřevěnou maketou věže byl připraven v listopadu 1951, zkušební komice Royal Armored Corps po testech doporučuje tank zařadit do výzbroje. Armáda vozidlu přiřadila bojový název Charioteer, první sériový stroj přebrala armáda 1.6.1952, produkce pokračovala až do roku 1954. Původně se uvažovalo o přestavě asi tisícovky Cromwellů, nakonec bylo přestavěno 442 vozidel (výrobní čísla 00ZW01 – 04ZW42).

Obrázek

Tanky Charioteer jsou zařazeny do Division Regiment, tzn. pluků, které měly likvidovat sovětské obrněnce mimo prostor tzv. chráněných zón. Tyto pluky měly ve výzbroji stíhače tanků a proto je také Charioteer často popisován jako stíhač tanků. Ale již v roce 1956 armáda začíná přesunovat tyto tanky do rezervy, tanky posléze jsou nabídnuty k odprodeji do zahraničí. Vzhledem k tomu, že se z některých ani nevystřelilo, nemuselo jít o špatnou investici. Náklady na střelbu 20pd kanónu totiž nepatřili k nejmenším (20 liber za náboj), při nemnohých střelbách se navíc přišlo na daleko horší věc. Při výstřelu spaliny z kanonu dokonale znemožnili veliteli sledování cíle, při cvičných střelbách prý velitel raději opustil tank a korigoval střelbu zvenku.

Obrázek Obrázek Parola

Přestavěné tanky nalézají uplatnění v menších armádách neutrálních států, jako první si pořizuje 80 vozidel náš jižní soused, Rakousko. Tanky zde slouží až do 70. let, část věží je po vyřazení použita coby stacionární opevnění. Finové kupují jen 16 vozidel, vyřazují je až v roce 1979.
Tank se dostal i na blízký východ, Jordánsko si pořídilo 47 vozidel. Počátkem 70. let je prodává Libanonu, ten má již od výrobce koupeno 16 (19?) vozidel, celkový počet se tak vyšplhal na 60. Libanonci zkouší zabudovat do tanky upravený kanon L7 ráže 105 mm, tato přestavbu se ale nepodaří uspokojivě realizovat (peníze) a tak tanky zůstávají ve výzbroji až do 80. let minulého století. Jeden stroj ukořistí IDF a dnes je umístěn ve známém museu v Latrunu. Další bychom našli v Anglii (Bovington), Finsku (Parola) a v Rakousku (???).


Technické údaje tanku Charioteer
délka – 6,40 m
šířka – 3,10 m
výška – 2,60 m)
hmotnost – 28,859 t
výkon motoru – 600 HP
rychlost otáčení věře – 18°/s
osádka – 3, od roku 1953 - 4


Obrázek rakouského tanku jsem nenašel, snad Vám bude stačit toto. Více na http://www.rlm.at/cont/gal20_e.htm

Obrázek


zdroje:
Ivo Pejčoch - Charioteer - HMP 1998/8
http://www.onwar.com
http://en.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: britský střední tank Charioteer

Příspěvek od Scrat »

.........Při výstřelu spaliny z kanonu dokonale znemožnili veliteli sledování cíle, při cvičných střelbách prý velitel raději opustil tank a korigoval střelbu zvenku............
Mám drobný dotaz.
To jako foukly spaliny otevřeným závěrem hlavně zpátky do věže? No to muselo být boží, dostávám kopřivku jenom když si to představím. Neměla náhodou každá tanková jednotka vlastního očního lékaře?

Scrat
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Dík za článek, sice sem o Charioteeru věděl, ale že s toho vlastně udělali stíhač tanků...

Pokud jde o rakušáky, podařilo se mi sehnat pár fotek, bohužel už bez podvozků...
" Bunkermuseum Wurzenpass/Kärnten " a " Fort Nauders "

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
sa58 píše:Pohon zajišťuje další pohrobek, jde o benzínový dvanáctiválec do V Rolls-Royce Meteor (Mk.1 neb Mk.3), při objemu 27.027 ccm disponoval stádem 600 HP při 2550 ot/min
To má být odkaz na RR Merlin, nebo sem zas něco nepochopil ? :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Scrate, o tom znemožnění pozorování cíle po výstřelu je ve zdroji jen pár vět, vysvětlit si to jde různě. Buď se spaliny dostanou zpět do věže, nebo se něco stane venku. Stejný kanon používal Centurion, tam by se snad musel projevovat stejně. A očaře? Při síle pancíře spíš psychiatra a kněze...

Add pohrobek Meteor - je to myšleno jako další věc z tanku Cromwell, ale i ta verze "Merlin" má něco do sebe :)
Jinak díky za obrázky.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11561
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Ohledně toho pancíře tak dle výše uvedených fotek s tím něco "rakušáci" vymysleli. Je otázkou zdali tomu bylo až po sejmutí z podvozků.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Scrat: To jako foukly spaliny otevřeným závěrem hlavně zpátky do věže?
Spíš bych řekl, že spaliny z děla vytvořily takovou krásnou kouřovou clonu před pozorovacími prostředky velitele, že prostě nic neviděl. To se třeba stávalo v Jagdpanzeru 38(t), kdy velitel seděl přímo za dělem a po výstřelu viděl akorát tak velké kulové. Problém vyřešili až u stíhačů G-13 pro Švýcarsko, kdy velitele přesunuli na druhou stranu korby. Kdyby se mělo jednat o vrácení spalin do věže, tak to by bylo akorát tak špatné odvětrávání věže, které snad bylo principiálně vyřešeno ještě před válkou a to mnoha způsoby. Nejlepší na tom byl jak jinak LT vz. 35 :-?

kopapaka: To má být odkaz na RR Merlin, nebo sem zas něco nepochopil?
Tak motor Meteor vznikl úpravou motoru Merlin. A pokud byl použit celý podvozek, tak zřejmě i s motorem, jak píše Sa58.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

hydrostar píše:Tak motor Meteor vznikl úpravou motoru Merlin. A pokud byl použit celý podvozek, tak zřejmě i s motorem, jak píše Sa58.
Jasně že to vím, jen mi vrtal hlavou ten pohrobek...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Ladislav zvaný Pohrobek se narodil po smrti svých vlastních rodičů...Stačí takové vysvětlení? :D
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Také znám, ale RR a ani Merlin ještě nebyli po smrti.
Dokonce ani v době Charioteeru...
Zemakt píše:Ohledně toho pancíře tak dle výše uvedených fotek s tím něco "rakušáci" vymysleli. Je otázkou zdali tomu bylo až po sejmutí z podvozků.
Obrázek
Já bych řekl, že ty přídavné pancíře na věži byly montovány až v průběhu služby v opevnění....
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
carrden
Příspěvky: 9
Registrován: 4/9/2008, 17:56

Příspěvek od carrden »

hydrostar píše:Ladislav zvaný Pohrobek se narodil po smrti svých vlastních rodičů...Stačí takové vysvětlení? :D
Jen by mě zajímalo, jak je možné se v 15. století narodit po smrti obou rodičů. Ladislav se samozřejmě narodil až po smrti otce...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jen by mě zajímalo, jak je možné se v 15. století narodit po smrti obou rodičů. Ladislav se samozřejmě narodil až po smrti otce...
Neznáš film Cesta do hlubin študákovy duše? Škoda. To je právě citace z tohoto filmu. :wink:
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
carrden
Příspěvky: 9
Registrován: 4/9/2008, 17:56

Příspěvek od carrden »

Neznáš film Cesta do hlubin študákovy duše? Škoda. To je právě citace z tohoto filmu. :wink:[/quote]

Sakryš, tak teď bych se nejraději rozeběhl hlavou proti zdi, nebo si vyhrabal pořádnou díru, abych mohl skončit zasypán na jejím dně :-)
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“