Německé bojové vozidlo PMMC G5

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Německé bojové vozidlo PMMC G5

Příspěvek od Rase »

G5.jpg

Německé bojové vozidlo PMMC G5

Modulární platforma PMMC G5 od společnosti FFG. V roce 2014 vyhlásilo dánské ministerstvo obrany tendr na náhradu vozidel M113. Do soutěže se zapojila BAE Systems Hagglunds s vozidlem CV90 Armadillo, General Dynamics Land Systems (GDLS) s pásovým vozidlem ASCOD a kolovým Piranha V, francouzský Nexter Systems nabídl transportér Vehicule Blindé Combat D’Infanterie (VBCI). Pozoruhodným byla účast málo známé německé společnosti Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG), která představila transportér PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5. Vítězem se stal kolový transportér Piranha V, ale vraťme se k onomu pozoruhodnému vozidlu od FFG. Společnost Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft se zabývá především modernizaci vozidel M113. V případě PMMC G5 se má jednat o vozidlo navazující na úspěšné transportéry M113, ale jde o novovýrobu. Od svého vzoru se liší delší korbou, o jedno pojezdové kolo. Podle oficiálních údajů ze stránek FFG, transportér G5 nastavuje nové standardy pásových vozidel v ochraně proti minám a IED. Korba vozidla odolává přímé střelby puškovými náboji až do ráže 7,62 mm. Samozřejmostí je schopnost připevnit na boky přídavné keramické pláty a dále tak posílit balistickou odolnost. Obrovskou předností německého vozidla je velká modularita. Přes odnímatelnou střechu lze do vozidla namontovat specializoavné moduly, podle typu mise – se zbraňovou stanicí a prostorem pro výsadek, sanitní, průzkumné, velitelsko-štábní, vyprošťovací, minometné atd. Každý modul (včetně kompletní posádky) pak může vážit až 6,5 tuny. Celková váha činí 25 tun, přičemž holé vozidlo bez modulu váží pouze 18,5 tuny. Vozidlo dokáže v transportní konfiguraci převážet až 12 vojáků, z toho dva členy posádky. Vojáci mohou do vozidla vstoupit střešními průlezy nebo výklopnou zadní rampou. Výměna modulů nemá v polních podmínkách trvat více než několik hodin. Každý modul je navíc rozměrově uzpůsoben, aby mohl být přepravován v klasických ISO dopravních kontejnerech. Druh modulu a jeho konfigurace záleží jen a pouze na zákazníkovi. Podobný přístup je ideální i pro zapojení vojenského průmyslu zákazníka (off-sety), který může zcela ve své režii vyvinout specializované moduly podle přání armády. Řidič má k dispozici masivní průhledový překryt kabiny vybavený neprůstřelným sklem. Velitel vozidla k pozorování okolí využívá kruhovou pozorovatelnu na střeše vozidla. Němci tak sázejí především na perfektní výhled, než na zprostředkovaný obraz pomocí kamer – ty jsou ale ve vozidle G5 samozřejmě také k dispozici. Výkonné parametry vozidla jsou standardní, tedy žádné hybridní nebo elektrické řešení pohonu. Naftový motor o výkonu 411 kW umožňuje vozidlu na zpevněném povrchu jet rychlostí až 72 km/h a dojezd je 600 kilometrů. Standardní verze vozidla PMMC G5 obsahuje dálkově ovládanou zbraňovou stanici. Pevnost a nosnost korby umožňuje montáž kulometů až do ráže 12,7 mm nebo 40mm granátometu, poslední verze vozidla byla osazena modulem s izraelskou bojovou věží Samson 2, vyzbrojenou kanónem ráže 30 mm a PTŘS.
Společnost FFG se účastní s vozidlem PMMC G5 tendru na nové BVP pro Armádu České Republiky. Rozhodně se nejedná o favorita, nebo jakkoliv oblíbené vozidlo. Krom modularity a nízké hmotnosti, nás může zaujmout několik aspektů. Vozidlo je velice lehké (25 tun) a neobsahuje žádné speciální součástky, prakticky se jedná o takovou skládačku z komerčně dostupných dílů, tedy není problém zajistit 100% převod plánů, dokumentace a v podstatě i výroby do ČR. Cenově by se také mohlo jednat o prakticky nejlevnější vozidlo - spolu s Lynxem (až na bojovou věž Lance) a tureckými vozidly, které mají být poměrně levné (hlavně Tulpar). Osobně beru jako velkou výhodu velice slušný výhled z vozidla, kompaktní rozměry a možnost modulární úpravy dle mise, což se může hodit. Snadno se také dají vyrábět nové verze vozidel (jen nové moduly). Nevýhodu vidím v nízké nosnosti (podvozek nejde osadit tankovou věží s kanónem 105-120mm), nízké balistické ochraně a kvůli hmotnosti i omezení nosnosti. Dále pak poměrně velkou výšku (ve stylu M113), která ale zajišťuje osádce adekvátní komfort. Rozhodně se nehodlám vozidla nějak zvlášť zastávat, ale rozhodně se jedná o zajímavou možnost, kterou by měla hodnotící komise brát v potaz (snad jej nevyřadí jen po prvním pohledu).

Zdroj:
http://www.ffg-flensburg.de/en/light-ve ... s/pmmc-g5/
http://www.armadninoviny.cz/nemecky-obr ... mc-g5.html
http://defense-update.com/20150502_piranha_denmark.html
http://www.cafebabel.co.uk/article/denm ... iasco.html

Naposledy upravil(a) Rase dne 2/12/2016, 11:49, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Obrněný transportér typové řady M113

Příspěvek od klingy »

Co sa tyka MT-LB/MTLBU, tak FFG tuto modernizaciu navrhlo pre Polsko niekdy v rokoch 2007/2008 (vyroba prebieha v HSW - prebiehala tam licencna vyroba MT-LB/MLBU, pricom ide o novovyrobene k kusy), Polske oznacenie je LPG - Lekkie Podwozie Gąsienicowe lahky pasovy podvozok, pouzity je napr. pri pasovej verzii samohybneho minometu RAK...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý obrněný transportér PMMC G5

Příspěvek od Rase »

Na letošní výstavě EUROSATORY 2016, představili FFG vylepšené multifunkční vozidlo PMMC G5 (Protected Mission Module Carrier). Nejzajmavějším vylepšením je osazení věží od Dynamit Nobel Defence. Jedná se o onu zaplechovanou věž (ne tu holou - uprostřed). Věž je osazena kulometem ráže 12,7mm a dvěma PTŘS RGW 90. Nejnovější varianta též získala moderní teleskopický pozorovací systém - jakési výsuvné čidlo. Obdobným zařízením jsou osazeny průzkumné varianty norských CV90 a britská vozidla Ajax. Změnilo se umístění světel, průzor řidiče získal ochranné žaluzie a celý trup byl osazen přídavným pancéřováním.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý obrněný transportér PMMC G5

Příspěvek od Rase »

Na výstavě IDEX 2017 bylo vozidlo osazeno izraelskou bojovou věží Samson Mk II RWS

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé bojové vozidlo PMMC G5

Příspěvek od Rase »

Technické parametry vozidla PMMC G5

Podle oficiálních údajů ze stránek FFG, transportér G5 nastavuje nové standardy pásových vozidel v ochraně proti minám a IED. Korba vozidla odolává přímé střelby puškovými náboji až do ráže 7,62 mm. Samozřejmostí je schopnost připevnit na boky přídavné keramické pláty a dále tak posílit balistickou odolnost. Obrovskou předností německého vozidla je velká modularita. Přes odnímatelnou střechu lze do vozidla namontovat specializoavné moduly, podle typu mise – se zbraňovou stanicí a prostorem pro výsadek, sanitní, průzkumné, velitelsko-štábní, vyprošťovací, minometné atd. Každý modul (včetně kompletní posádky) pak může vážit až 6,5 tuny. Celková váha činí 25 tun, přičemž holé vozidlo bez modulu váží pouze 18,5 tuny. Vozidlo dokáže v transportní konfiguraci převážet až 12 vojáků, z toho dva členy posádky. Vojáci mohou do vozidla vstoupit střešními průlezy nebo výklopnou zadní rampou. Výměna modulů nemá v polních podmínkách trvat více než několik hodin. Každý modul je navíc rozměrově uzpůsoben, aby mohl být přepravován v klasických ISO dopravních kontejnerech. Druh modulu a jeho konfigurace záleží jen a pouze na zákazníkovi. Podobný přístup je ideální i pro zapojení vojenského průmyslu zákazníka (off-sety), který může zcela ve své režii vyvinout specializované moduly podle přání armády. Řidič má k dispozici masivní průhledový překryt kabiny vybavený neprůstřelným sklem. Velitel vozidla k pozorování okolí využívá kruhovou pozorovatelnu na střeše vozidla. Němci tak sázejí především na perfektní výhled, než na zprostředkovaný obraz pomocí kamer – ty jsou ale ve vozidle G5 samozřejmě také k dispozici. Výkonné parametry vozidla jsou standardní, tedy žádné hybridní nebo elektrické řešení pohonu. Naftový motor o výkonu 411 kW umožňuje vozidlu na zpevněném povrchu jet rychlostí až 72 km/h a dojezd je 600 kilometrů. Standardní verze vozidla PMMC G5 obsahuje dálkově ovládanou zbraňovou stanici. Pevnost a nosnost korby umožňuje montáž kulometů až do ráže 12,7 mm nebo 40mm granátometu, poslední verze vozidla byla osazena modulem s izraelskou bojovou věží Samson 2, vyzbrojenou kanónem ráže 30 mm a PTŘS.

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé bojové vozidlo PMMC G5

Příspěvek od Rase »

Obrázek
powerpack použitý pro vozidlo PMMC G5 (motor o výkonu 411 kW)

Obrázek
pěkně patrné modulární řešení, díky čemuž výměna zabere jen pár hodin, níže různé varianty

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé bojové vozidlo PMMC G5

Příspěvek od Rase »

Armored Combat Support Vehicle pro Norsko

Koncem května 2018 zvítězila společnost FFG v tendru na dodání podpůrných vozidel ACSV (Armored Combat Support Vehicle) pro královskou norskou armádu. Vozidla budou modulární konstrukce, přičemž osádka je usazena v přední části a celá zadní část je ložnou plochou s integrovanými držáky pro možnost uchycená kontejneru s nákladem. Lůžko ale bude možno využít rovněž k usazení zdravotnického nebo velitelského a podobných modulů. Z technického hlediska vychází ACSV ze dříve představeného PMMC G5. První testovací prototyp má být dodán armádě v roce 2020 a po zkouškách může být objednáno až 160 vozidel. Trup prototypového vozidla ACSV bude vyroben z hliníku a osazen pasivními bloky pancíře. Vozidlo bude rovněž osazeno norskou dálkově ovládnou zbraňovou stanicí Kongsberg Protector s kulometem M2HB ráže 12,7 mm. Odpružení je torsními tyčemi. Pásy budou gumové (CRT) od společnosti Soucy International, které již jsou osazeny na norská vozidla CV9030 a M113. ACSV bude poháněn dieselovým motorem MTU 199 TE 21 V6 s výkonem 625 koní, s automatickou převodovkou ZF LSG 1000 HD, která zajistí maximální rychlost silnice až 74 km/h a dojezdem více než 600 km.

https://www.janes.com/article/81455/ffg ... for-norway

fb6e853f2294823d4d17d204c3d18b7d.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé bojové vozidlo PMMC G5

Příspěvek od Rase »

Norská obrněná vozidla ACSV získají gumové pásy od společnosti Soucy.
https://defpost.com/soucy-to-deliver-co ... les/?amp=1

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“