Polská kolová obrněná vozidla

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Polská kolová obrněná vozidla

Příspěvek od Rase »

LOTR - projekt lehkého obrněného vozidla

Pod akronymem Kleszcz (Klíště), se skrývá program lehkého průzkumného obrněného transportéru LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy). Program LOTR má za cíl najít náhradu za 450 průzkumných a obojživelných vozidel BRDM-2. V rámci programu se požaduje obojživelné vozidlo 4×4, posádka musí být 2-3 členná a chráněná na Levelu 3 dle normy STANAG . Požadováná je rychlost 90 až 110 km/h na silnici a dojezd 600 až 1000 km. Před několika lety vzniklo u společnosti AMZ Kutno, lehké pancéřové vozidlo Bóbr, avšak polská armáda neprojevila zájem. Za zmínku stojí také projekt polsko-německého transportéru 6×6 vycházející z vozidla TPz Fuchs. Jde o projekt německé firmy Rheinmetall a PGZ, nabízený pro program LOTR. Polské ministerstvo obrany však o verzi 6×6 neprojevilo zájem. Přesto obě firmy v programu pokračují - prototyp vozidla vznikne někdy v letech 2018-2020.

R.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Polské lehké obrněné vozidlo LOTR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Vím, že to nemá žádný taktický, ani strategický význam, ale ten stroj je strašně ošklivý... :D
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Polské lehké obrněné vozidlo LOTR

Příspěvek od Rase »

V podstatě je Bóbr mrtvý projekt, někde jsem zachytil, že i ona spolupráce mezi PGZ a Rheinmetallem je umrtvená a polská strana se snaží o vlastní konstrukci. Ono reálně je dost možné, že postaví něco jako Fuchs, ale ve zkrácené verzi 4x4. Přesněji něco ve stylu Rosomak 4x4. Osobně si myslím, že poláci vlastně chtějí něco ve stylu vozidla NIMR N35 4x4 viz obrázek níže, ale ten nemůže plavat:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Polská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Rase píše:Na výstavě MSPO (od zítřka) bude představen koncept podpůrných vozidel na bází kolového vozidla Rosomak. Na prodlouženém podvozku 8x8 bude vozidlo palebné podpory s věží HITFACT s kanónem ráže 120 mm, druhou bude vozidlo 6x6 s odpalovacím zařízením pro střely Spike NLOS. https://mobile.twitter.com/RemigiuszWil ... 1980123136
Tak ten Rosomak 6x6 vypadá velice blbě, čekal jsem spíš něco ve stylu Pandur II 6x6 (co nakupují Rakušané) ale místo toho je Rosomák, kterému upadl jeden pár kol.

a24beed58e9d6d2451fa4342e9974b0fc93ebda2357b3b3565ccae1a84e8ea65.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Polská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od skelet »

jestli si dobře pamatuju, tak dvojitá přední náprava by měla mít lepší manévrovatelnost v terénu, než klasická jednoduchá.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Polská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Rosomák s novou polskou věží ZSSW-30. Tentokrát by se již mělo jednat o verzi k sériové výrobě - předchozí prototypy se v detailech dost lišily

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Polská kolová obrněná vozidla

Příspěvek od Rase »

Kateo KUNA - neúspěšný konkurent Rosomáka

Málo se ví o neúspěšném kandidátu na polský kolový obrněný transportér - program SUHAK. Společnost Steyr se spojila s Bumar-Łabędy a nabízela kolový transportér Pandur II 8x8 i 6x6 osazený osádkovou věží ST-30. Konsorcium bylo založeno v roce 2001 a polský Pandur II měl nést název Kateo KUNA. Původně generální štáb prosazoval kanón ráže 25 mm, ale v roce 1999 byly plány přehodnoceny a upřednostněna ráže 30 mm. Steyer se této změně přizpůsobil a nabídl vozidlo s kanónem větší ráže. Koncem roku 2002 ale bylo objednáno 690 vozidel Patria AMV, vyrobených v Polsku v rámci licence. Z toho 313 bylo v bojové verzi a 377 nosič speciálních variant. V říjnu 2013 se objednávka zvýšila na 997 vozidel s dodáním mezi lety 2014 a 2019. Ještě zmíním, že Polsku bylo prý nabízeno i vozidlo Piranha, leč rovněž neúspěšně.

Snímek obrazovky 2024-03-01 124155.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Polská kolová obrněná vozidla

Příspěvek od Rase »

Projekt nového obrněného transportéru NKTO

V roce 2019 byl ukončen program nového kolového transportéru NKTO (Nowy Kołowy Transporter Opancerzony) 8x8 pro polskou armádu. Nakonec byla dána přednost získání licence na stavbu vozidla AMV II 8x8 (Rosomak XP) a tak si můžeme říci něco bližšího k samotnému projektu. Vše začalo v prosinci 2012, kdy se ministerstvo obrany rozhodlo v rámci programu rozvoje ozbrojených sil, hledat náhradu za stárnoucí AMV KTO Rosomak, které tehdy sloužily již 15 let. Projekt dostal kódové označení Tuja nebo Kaktus, a již v únoru 2013 bylo vytvořeno konsorcium pro realizaci projektu nového obrněného vozidla 8x8. Na projektu se podílely společnosti Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakiady Inżynieryjne, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych i Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Vše šlo velmi rychle a v prosinci 2013 byla uzavřena smlouva v hodnotě 55,55 mil zlotých (335 mil Kč), přičemž 20% uhradilo konsorcium a zbytek Národní středisko pro výzkum a vývoj. Vývoj měl trvat pět let s dokončením prototypu v letech 2020-2021. Vozidlo mělo být schopno nést bojovou věž s kanónem ráže 30-50 mm, kanónem ráže 105-120 mm nebo minometem ráže 120 mm. Základní pancéřování mělo být na úrovni 4/4b dle STANAG. Díky lehkým blokům přídavného pancéřování měla ochrana vzrůst na úroveň 5/5b s možností dalšího růstu. Bojová hmotnost vozidla měla činit 21 tun s nosností 9 tun. Brodění do hloubky nejméně 1,5 m a vztlak minimálně 25 % při bojové hmotnosti. Výkon motoru neměl být nižší než 16 kW/t při bojové hmotnosti, což by činilo více než 700 hp. Díky použití aktivního hydro-pneumatického odpružení měla být nastavitelná světlá výška. První fáze projektu byla dokončena v dubnu 2014 ale po krátkých tahanicích nebyla druhá etapa zahájena a po čtyřech letech stagnace byl projekt ukončen a následujícího roku formálně uzavřen. Obrázek představuje jeden z konceptů NKTO předložený jedním členem konsorcia.

https://www.facebook.com/militarium.net ... =3&theater

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13118
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Polská kolová obrněná vozidla

Příspěvek od Rase »

Polsko sice má zakoupenou licenci na výrobu bojového vozidla Rosomak XP (představen v roce 2015), ale ta je prý natolik nevýhodná, že se ji nikdo nerozhodl využít. Místo toho má být do roku 2028 připraven nový polský kolový obrněný transportér "Serwal" 8x8. Ten má do budoucna nahradit stávající Rosomáky v roli hlavního kolového transportéru. Právě v roce 2028 totiž i končí licence na výrobu Rosomáků. Zdroj Marcin Cichy na Discordu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“