Hledání nástupce tanku Leopard 2

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Výsttrtzzzzzzřižek.JPG

Hledání nástupce tanku Leopard 2

když se dnes řekne moderní německý tank, každý si představí ikonický Leopard 2, který je velice oblíbený a hloubkově modernizován. Konstrukčně ale nenabízí nic zajímavé a revolučního, v podstatě by se dalo říci, že se jedná jen o koncept navazující na původní Leopard 1, jen uzpůsobený bojišti na vrcholu Studené války. Pokud ale chceme vidět opravdu revoluční konstrukci, musíme sledovat paralelní linku, vedoucí od projektu MBT 70, přes projekt NGP až k tanku Leopard 3 - projekt MCGS. Začněme tedy hned od počátku, u německo-amerického projektu MBT 70, v Německu známého jako Hauptkampfpanzer, nebo Kamfpanzer 70 (KPz 70). Od roku 1960, zaváděla US Army tank M60A1 Patton a od roku 1965 zaváděl Bundeswehr vlastní tank Leopard 1. Tyto tanky technologicky odpovídaly době vzniku a použití posledních technických novinek v konstrukci bylo omezeno nutností dostat tank rychle do masové výroby, takže na experimenty s nevyzkoušenými technologiemi nebyl prostor. Na druhé straně bylo nutné postavit tanky schopné čelit novým typům Sovětských tanků. Již tehdy se tak začalo uvažovat o vývoji středního tanku, stroje kategorie označované jako MBT (Main Battle Tank), který by zmíněné tanky nahradil.

Kamfpanzer 70 (KPz 70)

Společný program spočíval v plánu připravit do začátku 70.let nový tank do výrobní fáze. Jak se však brzy ukázalo, spolupráce dvou států přinášela mnohé problémy, od rozdílné koncepce nasazení tanků, jiné jiné konstrukční školy i názory na pohonné systémy či výzbroj. Zatímco Američané potřebovali mohutný, výkonný stroj, schopný nasazení na jakémkoliv místě na planetě, Němci preferovali vozidlo optimalizované pro nasazení na evropské půdě, přičemž hlavního protivníka očekávali v tankových klínech sovětských T-55 a T-62. Hlavní výzbrojí se měl stát americký kanón XM150 ráže 152 mm, se zásobníkem na 26 střel, schopný odpalovat i protitankové střely MGM-51A Shillelagh. Sekundární výzbroj měl tvořit rychlopalný kanón Rheinmetall MK20 ráže 20 mm. Německá strana však po celou dobu preferovala instalaci klasického kanónu ráže 120 mm s vysokou úsťovou rychlostí. Pro tanky MBT 70 měl být použit dieselový motor Continental AVCR-1100 o výkonu 1 470 koňských sil, zatímco pro Kpz 70 měl pohánět Daimler Benz o 1 500 koních. Zajímavý byl koncept hydropneumatického odpružení, umožňující variabilní změnu konfigurace a světlé výšky. Celý projekt byl enormě náročný a to jak technicky, tak i ekonomicky. Koncem ledna 1970 tak byl celý projekt zastaven. Ač neúspěšný, znamenal celý projekt milník ve vývoji obrněné techniky, při jeho vývoji se totiž otestovala celá řada komponentů a technologií později zužitkovaných při vývoji a produkci nejmodernějších tanků NATO, jako je tank Leopard a Abrams.

Kampfpanzer 3 (KPz 3)

Vývoj tanku Leopard 2 byl zahájen počátkem 70. let a koncem roku 1972 bylo vyrobeno celkem 17 prototypů osazených kanóny ráže 105 a 120 mm. Souběžně byly formulovány požadavky na jeho nástupce, který jej měl nahradit na přelomu 80. a 90. let. Tehdy plánovala nahradit vlastní tanky Chieftain i Británie. V roce 1972 byla uzavřena dohoda o vývoji nového tanku, označeného jako MBT-80 nebo KPz 3 (Kampfpanzer 3) neoficiálně Leopard 3. V Německu se vývojem zabývaly firmy Krupp-MaK, GST, Rheinstahl-Transporttechnik, Krauss-Maffei a skupina konstruktérů pod vedením Dr. Hoppa. Objevilo se celkem pět koncepcí, od klasicky řešeného tanku až po vozidla s různě umístěnou výzbrojí (zdvojený kanón v korbě, externě umístěný atd.). Kvůli odolnosti, byla klasická konstrukce opuštěna a dál rozpracovávány bezvěžové návrhy. Jako příklad můžeme uvést sérii vozidel Versuchsträger, které byly osazeny párem děl. Výhodou této konstrukce byla vysoká kadence palby, nízká výška a vysoká pohyblivost. Vozidla využívala zkrácený podvozek MBT-70 s pouze pěti páry kol, měla hmotnost pouze cca 40 tun a dosahovala rychlost až 100 km/h. Proti této atypické konstrukci se však postavila Velká Británie, kde trvali na konvenčnějším pojetí nového vozidla. Tento požadavek ale nebyl pro Němce zajímavý, kvůli podobnosti s obdobně řešeným tankem Leopard 2. Společný projekt byl ukončen v roce 1977 a vyrobené prototypy nebyly dál rozpracovány pro sériovou výrobu.

Kamfpanzer 90 (KPz 90)

V roce 1977 podepsali zástupci Německa a Francie smlouvu o vývoji obrněnce pro začátek 21. století, který měl nést jméno Leopard 3, ve Francii pak Napoleon. Původní Německý plán počítal s koncepcí bez věžového tanku, jako v případě vozidel Versuchsträger, později došlo ke kompromisní konstrukci, kdy měla vzniknout dvoumístná plochá věž s nabíjecím automatem. Na konci roku 1981 předložila německá strana svoje představy, kdy korba měla být založena na konstrukci tanku Leopardu 2. Výzbroj měl tvořit kanón ráže 120 mm. Vstup do výzbroje se předběžně plánoval po roce 1996. Francouzská strana ale požadovala nový tank již na přelomu 80. a 90. let. V listopadu roku 1982 tedy od společného vývoje tanku odstoupili a zahájili vlastní projekt EPC, který dal vzniknout tanku Leclerc. Německo pokračovalo v modernizaci tanků Leopard 2, ale bylo jasné, že proti plánovaným sovětským tankům, by rychle ztrácel. V druhé polovině 80. let a v 90. letech se objevilo mnoho projektů jeho nástupce. Koncem studené války, probíhaly práce na projektu nové pásové platformy, která by tyto tanky nahradila.

Neue Gepanzerte Plattform (NGP)

Historie tohoto projektu se datuje od roku 1990 a jejím cílem byla nová jednotná platforma obrněných vozidel. Výhodou mělo být zjednodušení logistiky a snížení nákladů na údržbu, rovněž měla nahradit všechna dosavadní pásová vozidla Bundeswehru. Základní typ podvozku se dělil na tři typy, které se odlišovaly uspořádáním vnitřního prostoru, dle určení: Platforma A určená pro tanky, Platforma B určená pro bojová vozidla pěchoty a Platforma C určená pro podpůrná, protiletadlová, ženijní a podobná vozidla. V případě Platformy A byla osádka umístěna v přední části vozidla a oddělena od zbraňových systémů. Velká část činností má být automatizovaná a většinu funkcí obstará počítač. Díky tomu se počet obsluhy sníží na dva. Osádka byla tvořena dvěma operátory, kterou mohli doplňovat dva vojáci pěchoty, motostřelci, pro které byl vyčleněn prostor v zadní části vozidla. Konkrétně se mělo jednat o 140 cm délky - (obdobně jako u izraelské Merkavy). Pohon vozidla měl obstarávat dieslovo-elektrický powerpack a jako výzbroj se zmiňuje ETC (elektro-termo-chemický) kanon ráže 140 mm, tato technologie se vyvíjí od roku 1980. Časový plán (uvedený roku 1996) se zaváděním Nové Platformy byl následující: Do roku 1996 vývoj taktické koncepce (TAK). Do roku 1999 vypracování dokumentů k taktickým a technickým požadavkům (TTF). Mezi roky 1999-2005 začátek vývoje Platformy. Od roku 2005 do roku 2009 zahájení prací na typu B (obrněný transportér). V roce 2015 zahájení prací na typu A (tank) a od roku 2020 zahájení prací na typu C (podpůrná varianta). Spolkový úřad obraných technologií a zadávání veřejných zakázek (BWB), oslovil potencionální výrobce již roku 1995, aby zahájili práci na vytvoření konceptů. Byli jimi společnosti: Krauss-Maffei, Wegmann & Co., MaK Systemgesellschaft mbH a Henschel-Wehrtechnik s KUKA Wehrtechnik GmbH. Výsledkem bylo vozidlo s dvoučlennou posádkou, dieslovo-elektrickým pohonem, modulárním řešením podvozku atd. Hmotnost jednotlivých návrhů kolísala mezi 55-77 tun u tanku a 55-72 tun u bojového vozidla. Mezi léty 1997 až 2002 probíhaly vývojové práce pohonu, zbraňových systémů a řídícího prostoru. Právě prostor pro osádku se testoval od konce roku 1999, v testovacím polygonu v Münsteru (zabudován do starého pásového podvozku). Napjatá rozpočtová situace roku 1998 ukázala, že vývoj tří paralelních projektů není možný. Projekt byl tedy 26.února 1998 upraven a do popředí se dostaly plány na nový obrněný transportér - Taktische Konzept Neuer Schützenpanzer (NeSPz), na němž se mělo dál pracovat. Tak vznikl předek bojového vozidla pěchoty - Puma. Roku 2001 se změnil koncept nasazení vojenských jednotek NATO a prim začala hrát potřeba letecké přepravy i u těžké vojenské techniky. Projekt NGP byl tedy nakonec zastaven a zachována byla jen náhrada vozidel Marder - později známé jako Puma. Bojové vozidlo pěchoty Puma se od původního projektu NGP v mnoha detailech liší. Kvůli požadavku na vzdušnou přepravu bylo nutno snížit hmotnost, čímž se velmi snížila čelní ochrana vozidla a musel být navrhnut lehčí motor. Dalším rozdílem je omezení velikosti vozidla, které bylo příčinou toho, že se musí do užší korby vměstnat hydropneumatické odpružení, navíc jiného, lehčího typu než bylo plánováno. Všechny tyto úpravy podvozku vozidla znatelně omezily prostor pro vezený výsadek, díky čemuž se do vozidla vejde pouze 6 motostřelců (Panzergrenadierů), oproti osmi, u jiných bojových vozidel (CV90). Takto si tedy můžete lépe představit, jak měl vypadat původní vzhled bojového vozidla pěchoty platformy NGP, který se nemusel vyrovnávat s omezeními jako výsledné vozidlo Puma. Pokud jde ale o samotnou platformu NGP, tak koncem tisíciletí se částečně transformovala do projektu nového tanku.

Experimentalwanne Gesamtschutz (EGS)

EGS i NGP si jsou velice podobné. Jsou zhruba i ze stejné doby, nejspíš se jedná o dílo stejného týmu. Patrně pochází z doby, kdy byly omezovány ambiciózní plány na celou platformu nových vozidel (NGP). U projektu Experimentalwanne Gesamtschutz (EGS), se počítalo s váhou kolem 48 tun. Výzbroj měl tvořit nový kanón Neue Panzerkanone 140 (NPzK-140) ráže 140 mm od společnosti Rheinmetall. Jeho počátky sahají k mezinárodnímu programu FTMA (Future Tank Main Armament) z roku 1997. Celkem vzniklo šest prototypů této zbraně, jejíž ústová energie dosahovala 20 MJ, což znamenalo dvojnásobek oproti kanónu L/44 ráže 120 mm. Podávání munice měl zajišťovat nabíjecí automat. Vývoj se nikdy nedostal do přípravy sériové výroby. jeho vývoj byl ale zužitkován v roce 2016, kdy byl představen vysokotlaký kanón Rheinmetall 130 mm L/51. V případě projektu EGS se mluvilo i o možnosti osazení ETC kanónem ráže 120 mm. Elektro-Termo-Chemický kanón (ETC) jehož podstatou je elektrické zažehování a řízení spalovacího procesu, jenž tak dosahuje podstatně větší efektivity. Velkou výhodu koncepce ETC představuje skutečnost, že takto lze upravit už existující kanóny u již zavedených vozidel. ETC kanóny mají u Rheinmetallu poměrně dlouhou tradici. Konkrétně už v 90.letech byly testovány různé řešení ETC kanónů, pro tanky 4. generace. V roce 1995 byl zkonstruován kanon ráže 105 mm, který dokázal vystřelit projektil o hmotnosti 2 kilogramy rychlostí 2 400 m/s. Později měl být vypálen projektil o hmotnosti 4,2 kg rychlostí 1 900 m. Podle původního projektu, měl být v první fázi (1995-1999) vyvinut ETC kanon ráže 120 mm. Práce na vylepšení tohoto kanonu, nabíjecí mechanismy a různé dílčí komponenty, se vyvíjely i po přelomu letopočtu (2002). V roce 1999 odhadovali představitelé Rheinmetallu, Dr. Josef Kruse a Dr. Thomas Weise, že kanon ráže 140 mm bude dokončen roku 2007, u ETC kanonu počítali s rokem 2017 a na rok 2030 pak odhadovali nasazení EM kanónu (Railgun). Pokud se vrátíme k projektu EGS, tak zde měla být nová věž uzpůsobena tak, aby pojmula nabíjecí mechanismus, úložný a polohovací mechanismu hlavně, samotnou hlaveň a odolala vyššímu zpětnému rázu. Pokud jde o nabíjecí mechanismus, tak musel být velice bytelný, jelikož hmotnost podkaliberního náboje ráže 140 mm je cca 40 kg, kdežto 120mm náboje mají hmotnost 19 až 23 kg. Třicet nábojů ráže 140 mm má tedy hmotnost 1200 kg, stejný počet 120mm nábojů 860 kg. Základem konstrukce nového tanku, bylo vytvořit co nejlehčí podvozek a všechny komponenty rozmístit kolem samotného děla. Za zmínku stojí především rozvržení vnitřního prostoru osádky (kapsle) nebo bezpečnostní tvarování korby. Velice pravděpodobné je, že některé prvky a technologická řešení z těchto starších projektů, budou použita i v případě projektu MCGS, který má nahradit tanky Leopard 2.

Main Ground Combat System (MGCS)

V roce 2012 se Německo a Francie dohodly na společném postupu při vývoji nového tanku. Smlouva byla podepsána koncem července 2015 a společnosti KMW a Nexter, se dohodly na vytvoření společného holdingu KNDS (KMW and Nexter Defense Systems). Přípravné fáze, zvolení ideální konstrukce a soupis technologií, budou probíhat minimálně do roku 2017. Následně začnou závěrečné práce na vytvoření konstrukce nového tanku. Jak již bylo zmíněno, konstruktéři nejspíše použijí nový kanón ráže 130 mm, důraz bude kladen na automatizaci systémů, hypermoderní elektroniku, obsluha bude pouze dvojčlenná, hmotnost kolem padesáti tun atd. První náznaky nového tanku patrně uvidíme, nejprve u hloubkové modernizace Leopard 2 nebo Leclerc, u niž se zmiňuje i možnost osazení novým kanónem ráže 130 mm. V tomto případě by bylo nutno vyvinout zcela novou věž a je tedy přirozené, že by ona nová věž byla osazena i na nový podvozek projektu MCGS. Pokud vás zajímají moderní technologie, které by mohly být použity, tak zde je celý článek: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=6925

Zdroj:
https://www.welt.de/print/die_welt/wirt ... Ideen.html
http://www.kotsch88.de/l_prototypen.htm
https://www.deutsche-digitale-bibliothe ... O6GZOXF32J
https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Gepanzerte_Plattform
https://de.wikipedia.org/wiki/Rheinmeta ... kanone_140
http://www.militarybox.cz/news/nerealiz ... -projekty/
http://valka.stoplusjednicka.cz/mbt-70- ... u-sve-doby
http://www.patent-de.com/pdf/DE19644524A1.pdf

105194-d31ca3dae1a3d82818cf1650b71f2b04.jpg
leopardlader.jpg
51obun2hyph71.jpg
ScMl7Aa.jpg
adjusted_turret_AL.jpg.3fbdc83d4b24e9465efbe5e2a07df48b.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Projekt EGS jako základ Leopardu 3

Ještě dám takovou úvahu k projektu EGS (Experimentalwanne Gesamtschutz). Ono je docela dost dobře možné, že práce na novém evropském tanku začaly tam kde skončil právě tento projekt. Přeci jen není to tak dávno (max pár let) co byly zbytky vozidla někam převáženy na přívěsu. Dost možná jej opravili a nyní na něm zkouší některé technologie použitelné pro nový tank. Přeci jen EGS měl mít dvoučlennou osádku a váhu 48 tun. Tedy to samé co víme o novém tanku. Výzbroj měl tvořit nový kanón NPzK-140 ráže 140 mm, tedy osadit podvozek stotřicítkou by nebyl problém. Výhoda je i v tom, že když Němci rezignovali na myšlenku masivně pancéřovaného tanku o váze nad 70 tun (NGP) tak se přiblížili francouzskému konceptu lehčího tanku nacpaném top elektronikou. Tohle se rovněž velice podobá tanku EGS. Tak nějak ale čekám, že vzhledem k této lehčí konstrukci, budou nejspíš použity komponenty z německého obrněného vozidla Puma. Očekávat se dá stejné řešení dva podvozku a pojezdové ústrojí. Přeci jen pokud jde o odpružení, tak Puma nemá torzní tyče, které by zasahovaly do vnitřního prostoru, ale skládá se ze samostatných modulů. Každý podvozkový modul je složen z kol a pružících jednotek. Tímto systémem je tedy možné bez problému osadit základní korbu jako má EGS. Tento podvozek má oproti Pumě výhodu v nižším profilu a motoru v zadní části. Pokud jde o pohon, tak pro specializované verze vozidla Puma, je vyvíjen motor o větším výkonu. Bez problému by jej tedy bylo možno využít i u tanku. Přeci jen tank o váze pod 50 by měl v pohodě utáhnout. Hlavní otázkou tedy je, jakým způsobem bude řešena ona nová bezosádková věž. Na ní nejspíš spolupracuje Rheinmetall s Nexterem. Možná se vám zdá divný nápad s využitím komponnetů z Pumy, ale jediné pásové vozidlo, jaké provozuje francouzská armáda je tank Leclerc. Sami nemají žádné pásové IFV, tak klidně mohou využít tento koncept.

6omefx2hyph71.png
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Nejvtipnější na této teorii je to, že pokud se AČR rozhodne pro nákup vozidel Puma jako náhrady za BVP-2, oklikou by nás to zapojilo do spolupráce na vývoji "nového evropského tanku".
V tomto případě by totiž bylo ekonomicky hodně zajímavé byť jen dodávat několik málo komponentů (!)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Tady je hodně pěkná vizualizace, patrně z 80.let. Jedná se v podstatě o překopaný Leopard osazený nízkoprofilovou věží (podobnou tanku Leclerc), patrně s nabíjecím automatem. Zajímavá je především korba, která je zkrácená na pouze 6 kol (tedy úspora cca 1m) díky osazením menším motorem MT883 a převodovkou Renk HSWL 295TM. Samotná nízkoprofilová věž je pěkně vidět na návrhu z 80.let a docela připomíná věž u tanku Leclerc.
Jak již bylo zmíněno v článku, tak Němci se docela dlouho zabývali možností dvoučlenné osádky k ovládání tanku (je zmiňována i u nového projektu MGCS). Zkušební vozidlo je vidět na spodním obrázku. Jednalo se o korbu tanku leopard 2, osazenou krabicovitou nástavbou, pro dva členy osádky + zde seděl pozorovatel, který vyhodnocoval výsledky. Vozidlo mělo otestovat nejmodernější systémy, které by osádce usnadnily detekci a zaměření nepřítele. Automatizace nabíjení se na tomto vozidle patrně nezkoušela. Výsledky rovněž nejsou známy.

https://sturgeonshouse.ipbhost.com/topi ... ad/page/9/

1YwAifn.png
mm5z1Nn.png

Stejné jako výše, ale s přídavným pancéřováním ve stylu Leopardu 2A5. Délka trupu je snížena zhruba o metr, výška věže o ~20-30%.
Cena za takový upgrade by se však pravděpodobně blížila nákupu zcela nových tanků Leopard 2.

W9gzmyJ.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Našel jsem docela pěknou fotografii při převozu technologického demonstrátoru tanku EGS, kde je pěkně vidět, že šlo o docela dost velký tank. Původně jsem si myslel že byl o dost menší.

D7xSnzmWsAAsPsP.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Nesher »

Rheinmetall potvrdil zahájení rozhovorů o možné akvizici společnosti Krauss-Maffei Wegmann.

Více na https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... zi-1354006
Jiří Liebreich píše:V armádním sektoru se pomalu schyluje k velké fúzi. Německý výrobce vojenských vozidel Rheinmetall totiž potvrdil počáteční rozhovory o možné akvizici konkurenčního producenta Krauss-Maffei Wegmann. Pokud by ke spojení zbrojařských firem skutečně došlo, fúze by změnila průmyslový sektor zapojený do výroby nového hlavního evropského bojového tanku, napsal server DefenseNews. Plusy firemního e-bankovnictví Pokročilejší zabezpečení, správa i kontrola: využijte elektronické bankovnictví pro firmy. Více informací Podle Rheinmetallu však závisí konečné rozhodnutí o možné fúzi na řadě politických, ekonomických a regulačních aspektů, které je třeba vyřešit. Server DN odkazuje rovněž na vyjádření firmy, podle kterého je akvizice možná i proto, že KMW podobně jako Rheinmetall spolupracuje s francouzským výrobcem tanků Nexter. Právě s Nexterem měl Rheinmetall příští rok předložit další návrhy evropského supertanku. KMW i Nexter vlastní polovinu společného podniku. Nová zbraň, přezdívaná též Leopard 3, je jedním z projektů podporujících obranné partnerství Berlína s Paříží, napsal také server. Projekt francouzsko-německého tanku započal v roce 2012. Bojová novinka má nahradit některé stávající technologie obou zemí.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Tak to je hodně velmi zajímavá zpráva (přidal jsem ti tam citaci, kdyby článek zmizel). Rheinmetall je hodně schopný a seká nové projekty jak "Baťa cvičky" a řekněme i dost úspěšně. Říkám si ale, že by byla docela škoda, pokud by zaniklo ono konkurenční prostředí - v případě modernizace Leopardů pro Bundeswehr, šli proti sobě. Pokud by došlo ke spojení, hodně věcí by se zjednodušilo, na druhou stranu by vznikl moloch světového formátu (něco na úrovni BAE nebo General Dynamics? nebo kdysi dávno Krupp). Určitě by se ale urychlil vývoj nového eurotanku a třeba by se i ta Puma odpíchla od neúspěchu. Právě u Pumy je vidět, že společný projekt KMW a Rheinmetallu je poněkud toporý, mnohem víc než třeba Lynx, který vznikl velmi rychle v režii Rheinmetallu, a každý rok je představená nějaká verze. Další věcí je, že KMW tak nějak symbolizuje technologické schopnosti bohatého jihu Německa - sídlo v Mnichově. Oproti tomu Rheinmetall symbolizuje sever země. Nejsem zrovna fanda spojování velkých zbrojovek, ale nutno přiznat, že hodně věcí by se tím zjednodušilo
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Velice zajímavý je prototyp tanku Leopard 2 (Versuchsmuster) s věží PT 14mod s nabíjecím automatem.

nwKELo0.jpg
adjusted_turret_AL.jpg.3fbdc83d4b24e9465efbe5e2a07df48b.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Poslední modernizace v podobě Leopard 2A8

Průběžné modernizace legendárního tanku Leopard 2 by se měly dočkat ještě jednoho levelu, tentokrát ale už posledního. Již nějakou dobu (od roku 2017) se spekuluje o vývoji nové verze tanku Leopard - projekt je označován jako Leopard 2AX nebo Leopard 2A8, který by vydržel ve službě minimálně do roku 2050, což potvrzují i zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann). Se spuštěním sériové výroby se počítá kolem roku 2030. Leopard 2A8 s velkou pravděpodobností dostane zcela novou dvoumístnou věž s nabíjecím automatem. Věž má vyvinout a postavit společnost KMW. Celkově se dá odhadnou, že směr jakým se v KMW vydají možná naznačuje technologický demonstrátor EMBT (Euro Main Battle Tank), který kombinuje podvozek tanku Leopard 2 a věž z Leclercu. Použití kompaktní dvoumístné věže, nabíjecího automatu a odstranění jednoho člena posádky srazí hmotnost tanku Leopardu o pět tun (na méně než 60 tun). Nižší hmotnost sníží spotřebu paliva, zjednoduší transport a prodlouží životnost mechanických částí tanku. Hlavní výzbroj patrně zůstane v podobě u vysokotlakého kanónu L55A1 ráže 120 mm, který dostane podkaliberní munici DM73 a KE2020Neo, ale také víceúčelovou programovatelnou DM11. Alternativou je použít jeden z kanónů plánovaných pro MGCS, tedy Rheinmetall Rh-130/L51 ráže 130 mm nebo francouzský ASCALON (Autoloaded a SCALable Outperforming guN) ráže 140 mm. Pokud jde o elektroniku, tak se zmiňuje použití nejnovější termovizní kamery ATTICA M-2 s rozlišením 1280×1024 pixelů. Odstraní se také denní optický kanál ve prospěch plně digitálního s velmi vysokým rozlišením. Nejnovější SŘP umožní přijímat data z dronů a rozšiřovat tak situační povědomí posádky. Data bude možné sdílet v reálném čase s ostatními vozidly a snáze tak koordinovat bojovou činnost. Ochranu bude tvořit modulární pancíř nové generace, systémy aktivní ochrany (APS) typu soft-kill a hard-kill (možná StrikeShiled).

https://www.edrmagazine.eu/krauss-maffe ... -leopard-2
https://www.konflikty.pl/aktualnosci/wi ... wieza-kmw/

Výstřretttttižek.JPG
maxresdefault.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Nákup Leopardů 2A8/2AX odsune MGCS k roku 2055

Pokud jde o tanky Leopard 2A8, tak konstrukce vychází z typu 2A7+. Dle starších informací zde najdeme nový motor, vylepšené situační a komunikační systémy a systém řízení palby, klimatizace, další generátor energie a systém aktivní ochrany Trophy. Kompozitní vícevrstvé pancíře 3. generace v celé své struktuře. Tento inovativní pancíř obsahuje vysoce tvrdou ocel, wolfram, plastovou výplň a keramické součásti, které nabízejí výjimečnou ochranu tanku a jeho posádce. Aktuální nákup Bundeswehrem je reakcí na nadcházející příliv mezinárodních požadavků očekávaných Berlínem se dvěma silnými argumenty: krátkými lhůtami a kontrolovanými cenami se standardní konfigurací identickou s německou armádou.
Je zřejmé, že Německo tímto krokem chce podpořit nový Leopard 2A8 od společnosti KMW na mezinárodní a evropské scéně. Toto oznámení také zní jako de facto potvrzení odložení programu MGCS za rok 2045, přičemž Bundeswehr má zjevně krátkodobý model těžkého tanku, který pravděpodobně splní jeho očekávání v nadcházejících letech, zejména že bude pravděpodobně schopen reprezentovat alternativa volby pro náhradu mnoha Leopardů 2A4, které jsou stále v provozu po celém světě. Proto bude trh programu MGCS silně ovlivněn příchodem Leopardů 2A8 a možná i budoucí verze 2AX. Při oznamování objednávky na prvních 18 Leopardů 2A8 německý web esut.de také naznačil, že nová verze tanku, aktuálně označená jako Leopard 2AX, bude představena za 2 nebo 3 roky. S potenciální objednávkou 141 Leopardů 2A8 si však Bundeswehr vyhrazuje možnost doplnit svůj teoretický inventář 365 těžkých tanků s významnou objednávkou Leopardů 2AX do konce desetiletí, aby bylo možné zahájit průmyslovou výrobu obrněnců. Pokud by se tento scénář, nyní zdaleka ne nepravděpodobný, naplnil, ve skutečnosti by to znamenalo odložení programu MGCS daleko za rok 2045, jak oznámil Bundeswehr i německý průmysl, ale spíše na rok 2055. Aby bylo poskytnuto výrobní období nového Leopardu a také dostatečně trh pro tento nový program.

https://meta-defense.fr/2023/05/12/lall ... commandes/
https://www.armyrecognition.com/defense ... tanks.html

KMW-Leopard2-factory-e1683202464684-800x500.jpeg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
I-maxCZ
desátník
desátník
Příspěvky: 49
Registrován: 25/12/2017, 20:55

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od I-maxCZ »

Existuje šance, že se AČR připojí k Leopard 2AX? Vím, že AČR čeká rozhodnutí během tohoto či příštího roku, ale zároveň pokud očekáváme dodávku až v letech 2027 - 2030, tak by jsme se k tomu mohli přidat.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Scotty87 »

Leopard 2AX patrně nebude k dispozici (tedy v sériové výrobě) v roce 2027. V té době bude KMW dělat na "opčních" Leopardech 2A8. Tedy snad i na těch našich.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

V první řadě by se měla AČR rychle rozhoupat a projevit zájem o nákup Leopardů 2A8 - ideálně pokud se podaří vyjednat nějaké menší zapojení našeho průmyslu (bez tohoto minima bych začal sondovat K2 nebo jinou alternativu). Pokud by se naše podniky osvědčily s dodávkami pro 2A8, tak by bylo logické pokračování i u 2AX a klidně i přikoupení tanků v této verzi pro AČR. Aby ve výsledku AČR provozovala třeba 100+ tanků, což je dle mého ideál. Pouhé čekání na 2AX nebo MGCS očividně nemá smysl.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Nevím píše:Pokud před několika dny francouzští a němečtí ministři Sebastien Lecornu a Boris Pistorius zachovali původní harmonogram v roce 2035 po schůzce v Berlíně, do té doby vše nasvědčovalo tomu, že pro německé průmyslníky to zůstalo kontraproduktivní, i když hlavní zájemce, Krauss-Maffei Wegmann vyrábějící Leopard 2 a partner francouzského Nexter ve společném podniku KNDS, zůstal na toto téma překvapivě diskrétní. Důvod této diskrétnosti mohl být odhalen webem Stuttgart-Zeitung dne 15. července. Dotyčný článek skutečně oznamuje, že získal interní dokumenty KMW týkající se plánované výroby tanků Leopard 2 do roku 2032, což jsou informace zjevně zásadní (ačkoli bez nejmenších pochyb důvěrné), pro posouzení reality tohoto překrývání. Německý výrobce však podle tohoto dokumentu plánuje během příštích 10 let, ode dneška do konce roku 2032, dodat svým budoucím evropským zákazníkům pouze 648 tanků Leopard 2. Tedy s cílem výrazně nenarušit budoucí trh programu MGCS při jeho spuštění v roce 2035. Jinými slovy, po odečtení již zmíněných německých, norských, českých, italských a nizozemských tanků, by KMW dodalo evropským státům již jen 300 až 350 Leopardů. To je ale výrazně méně, než kolik jich aktuálně slouží u evropských armád (1850) a které musí být do roku 2035 nahrazeny. Ve skutečnosti by evropský trh oslovitelný programem MGCS od roku 2035 zůstal velmi významný, mezi 1 500 a 2 000 jednotkami na výměnu 1 ku 1 (sice velmi nepravděpodobné), zejména proto, že Francie, Velká Británie a Itálie budou muset také nahradit svůj Leclerc, Challenger III a Ariette C1, pro trh 500 až 800 obrněných vozidel.

https://www.stuttgarter-zeitung.de/inha ... 6e0cc.html
https://twitter.com/HeimbachTobias/stat ... 4854028289
F1-ZXDd-CWYAAUr-QB.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Projektu MGCS patrně vzniká konkurence. Před několika dny vznikla pod vedením KMW a Rheinmetallu aliance s partnery z Itálie, Španělska a Švédska za účelem společného vývoje následníka tanku Leopard 2. Budou se společně ucházet o spolufinancování vývoje z Evropského obraného fondu. Bude hodně zajímavé sledovat jakým směrem se tento vývoj bude ubírat. Osobně si myslím že zde (oproti MGCS) nebude taková snaha o revolučnost a různorodost, kdy v podstatě měly vzniknout dvě dosti odlišné platformy (těžkou preferovali Němci, kdežto Francouzi lehkou, ale s masivní výzbrojí). U tohoto projektu si myslím že půjdou konzervativní cestou a spíše evolucí, při použití moderní materiálů, otevřené architektury a pokročilého pohonu. Pokud jde o MGCS, tak zde je rovněž velký (a snad i zásadní) rozpor v podobě exportních práv, která jsou v Německu velmi striktní, kdežto Francouzi "prodají komukoliv cokoliv" - nutno dodat že i dost úspěšně. Projektů nových tanků by tak mohlo být docela dost, tak uvidíme kdo to dotáhne alespoň do podoby prototypů.

https://www.welt.de/wirtschaft/plus2473 ... m-Aus.html
https://www.handelsblatt.com/politik/in ... 74860.html

Výstřewewerrrižek.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Leopard 2

Příspěvek od Rase »

Zajímavé nákresy k německému projektu Neue Gepanzerte Plattform (NGP). Krom řezu tankovou věží zde můžeme vidět rozmístění osádky v korbě univerzální platformy, bojové vozidlo pěchoty a velitelskou verzi.

https://raigap.livejournal.com/682476.html

2306391_original.jpg
2305776_original.jpg
2305948_original.jpg
2306919_original.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“