Stránka 1 z 1

Německé exportní vozidlo ACV-PUMA

Napsal: 12/4/2019, 16:38
od Rase
Panzer Unter Minimalem Aufwand

V roce 1983 byl zahájen velmi zajímavý soukromý projekt německých zbrojovek Krauss-Maffei a Diehl. Aby v tom byl chaos, tak se jmenuje stejně jako pozdější IFV Puma (SPz Puma), ale budeme v tomto případě používat název ACV-PUMA. V tomto případě jde o akronym znamenající "Panzer Unter Minimalem Aufwand", tedy obrněné vozidlo vytvořené s co nejmenšími vynaloženými náklady, budeme tedy používat velká písmena podobně jako tomu je v Německu a s předponou ACV (Armored Combat Vehicle). V roce 1986 vznikly dva prototypy, první bylo představeno na jaře a bylo osazeno věží KUKA E4A1 s kanónem Mauser Mk25 ráže 20 mm a dvoučlennou osádkou. Druhé vozidlo bylo představeno na podzim a bylo osazeno věží Diehl s minometem ráže 120 mm. ACV-PUMA bylo zamýšleno jako exportní obrněné vozidlo hmotnostní třídy 16-28 tun, jako pohon si mohl zákazník vybrat z civilních motorů MAN výkonu 400/600 hp, rovněž různé úrovně balistické ochrany. Vozidlo využívalo velkou část komponentů z tanku Leopard 1 a 2 (kola, odpružení, sedadlo řidiče, chladící systém atd.). Celkem šlo o 55% až 71% dílů z těchto tanků. Převodovka byla použita podobná HSWL-284C z houfnice PzH 2000 a Marder 2, s nimiž sdílí asi 80% komponentů. V roce 1988 byl koncept upraven na hmotnost 38 t, silnější motor 440/750 hp. Podvozek byl ve dvou verzích, 5/6 párů pojezdových kol a vyšší nebo nižší korbu (rozdíl 20 cm). Nutno podotknout, že vozidlo nepotřebovalo tak masivní ochranu proti minám, jak je tomu dnes, výsadek rovněž seděl zády k sobě, oddělen přepážkou, podobně jako u BMP-1/2. Zkrátka koncept nasazení byl poplatný 80.letům. Celkem vzniklo pět průmyslových prototypů (lehký, střední a "těžký" s motorem 750 koní), označené PT1, PT2 a PT3, další dva byly označené jako PM1 a PM2, které zakoupil Bundeswehr pro zkoušku nových technologií a konceptu nasazení, při práci na vozidle Marder 2. Vozidlo ACV-PUMA byla nabízena v tureckém programu TIFV zahájeném v roce 1987, ale bylo vybráno vozidlo AIFV. Norsku bylo nabídnuto v roce 1991, ale zde zvítězilo CV-90. Ve Švýcarsku byl tehdy testován Marder M12, který byl sice vozidlu podobný, ale šlo o Marder 1A3 s kanónem ráže 30 mm. Jeden lehký podvozek získala společnost pronajímající techniku filmařům. Později byl osazen věží z tanku Leopard 1A5, zde ale musíme zmínit, že vozidlo tak bylo neskutečně přetížené, jelikož tato věž váží necelých 10 tun - výsledek tak vážil 32 tun. Krauss-Maffei se ale rozhodlo udělat něco podobného a k exportu nabídnout těžké vozidlo PUMA (šest párů kol a motor o výkonu 750 hp) osazené věží z tanku Leopard 1A5.

http://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic ... -acv-puma/

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek Obrázek

Re: Německé exportní vozidlo ACV-PUMA

Napsal: 13/4/2019, 09:41
od Krojc
Minimal Aufwand jsou v tomto kontextu "co nejmenší vynaložené náklady", nikoli "minimální úsilí". Dává to smysl hlavně kvůli univerzálnosti využití...

Re: Německé exportní vozidlo ACV-PUMA

Napsal: 13/4/2019, 10:30
od Rase
Díky, opraveno. Je jasné, že tohle vozidlo není zrovna nejmodernější a oproti Pumě má nedostatečnou protiminovou ochranu, ale docela mi vzhledem připomíná polský Anders (na obrázku dole). S větším a silnějším podvozkem s 5-6 pojezdovými koly (do 38 tun), se mi hodně líbí a je škoda, že se nikde neujalo. Věřím, že mohlo jít o dost levnou alternativu k CV90 a Ascodu, pokud by práce pokračovaly.

Obrázek

Re: Německé bojové vozidlo Puma

Napsal: 12/10/2019, 12:32
od tomas.kotnour
Prototyp vozidla Puma s pěti páry pojezdových kol tady máme, ale ten se čtyřmi ještě ne, aneb co udělá 20 let změn technických požadavků.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Re: Německé bojové vozidlo Puma

Napsal: 12/10/2019, 23:20
od Dzin
Pěkné.

Vidím, že to má i osádkovou věž.

Re: Německé bojové vozidlo Puma

Napsal: 13/10/2019, 09:13
od Rase
Puma to sice je, ale starší projekt. S dnešním vozidlem toho moc společného nemá - byť je zajímavé:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=8408

Re: Německé bojové vozidlo Puma

Napsal: 13/10/2019, 14:16
od tomas.kotnour
Super, takže ke komentáři kritizujícímu hmotnost a cenu Marderu 2 a popisujícímu nutnost vývoje nového bvp, které nahradí Marder 1, použijeme záběry z testování jiného vozidla v Trieru, které shodou okolností vypadá, jako by Marder 2 potkal osobního trenéra s autogenem, je také od KMW a také se jmenuje Puma. Ordnung muss sein :D

Re: Německé exportní vozidlo ACV-PUMA

Napsal: 13/10/2019, 19:05
od Rase
tomas.kotnour:
Projekt na jehož konci vznikla dnešní SPz Puma, byl několikrát přejmenován. Nejprve to byl Panther, později Igel a až nakonec Puma. ACV-PUMA je soukromý projekt německých zbrojovek Krauss-Maffei a Diehl. V podstatě jde o vozidlo postavené primárně pro export, přičemž dva prototypy vznikly během roku 1986. Ve spojitosti s tankem Leopard 2, začíná se od roku 1979 Bundeswehr zajímat o náhradu obrněných vozidel Marder. Cílem bylo získat vozidlo s obdobnou balistickou ochranou a mobilitou. V roce 1987 byla vybrána společnost Krauss-Maffei vybrána, aby dané vozidlo vyvinula a postavila prototyp. V roce 1991 byly zahájeny vojskové zkoušky (na fotkách níže). Vše dopadlo dobře a dle plánu měl Marder 2 vstoupit do služby v roce 1998. Vzhledem ke konci studené války ale již nebylo potřeba zavádět nové vozidlo a tak byl projekt zrušen. Pro zajímavost a celý kontext, si ještě zmíníme projekt jednotné podvozkové platformy NGP (Neue Gepanzerte Plattform). V roce 1990 začíná Bundeswehr hledat jednotnou platformu moderních obrněných vozidel, pro zjednodušení logistiky a snížit tak náklady na údržbu. Spolkový úřad obraných technologií a zadávání veřejných zakázek (BWB), oslovil roku 1995 potencionální výrobce, aby zahájili práci na vytvoření konceptů. Byli jimi společnosti: Krauss-Maffei, Wegmann & Co., MaK Systemgesellschaft mbH a Henschel-Wehrtechnik s KUKA Wehrtechnik GmbH. Napjatá rozpočtová situace roku 1998 ukázala, že vývoj tří paralelních projektů není možný. Byl upřednostněn vývoj pouze obrněného transportéru NeSPz (Taktische Konzept Neuer Schützenpanzer) na němž se mělo dál pracovat. Nutno dodat, že období od konce studené války bylo velice nedobré pro vývoj nového BVP a tak se priority armády hodně měnily. Projekt tak byl v podstatě uspán a pracovalo se na něm již hodně omezeně. Po 11. září 2001 se změnilo zadání a do popředí se dostala nutnost vzdušné přepravy, tak muselo být výrazně odlehčeno. Tak vznikla SPz Puma tak jak ji známe.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

interiér Marderu 2
Obrázek

Obrázek

Re: Německé exportní vozidlo ACV-PUMA

Napsal: 14/10/2019, 22:49
od tomas.kotnour
Vozidlo ACV-PUMA mohlo být poháněno motorem MAN D 2866 KE (325 kW/440 koní) s převodovkou ZF 6 HP 600/STV 600 či výkonnější kombinací MAN D 2840 (550 kW/750 koní) LXE a převodovkou ZF či Renk HSLW-284. Vozidla nižších hmotnostních kategorií byla plánována jako náhrada velmi rozšířených M113, těžší se měla uplatňovat v roli bvp. Toto je asi nejúplnější přehled plánovaných verzí, který se mi podařilo najít.

Obrázek

Postupně byla představena ve verzích:
ShM 120mm na podvozku s 5 páry pojezdových kol, nízkou korbou a motorem o výkonu 440 koní s věží a minometem od firmy Diehl (1. prototyp).
BVP na podvozku s 5 páry pojezdových kol a motorem o výkonu 440 koní vyzbrojené 20 mm kanonem ve věži KUKA (1. prototyp po přestavbě, hranaté zvýšení korby).
BVP na podvozku s 5 páry pojezdových kol a motorem o výkonu 440 koní s věží Cockerill CK25B s kanónem Oerlikon KBB ráže 25 mm (2. prototyp - zvýšení korby navazuje na sklon čelního pancíře).
BVP na podvozku s 5 páry pojezdových kol a motorem o výkonu 440 koní s věží KUKA E4A1 s kanónem Mauser MK 25 ráže 25 mm (na podvozku 2. prototypu).
ShM 120mm na podvozku s 4 páry pojezdových kol, nízkou korbou a motorem o výkonu 440 koní s věží a minometem od firmy Diehl (1. vozidlo pro BW).
Stíhač tanků s věží GIAT z vozidla AMX-10 RC na podvozku s 5 páry pojezdových kol, nízkou korbou a motorem o výkonu 440 koní (hmotnost vozidla byla 26 - 28 tun).
Stíhač tanků s věží z tanku Leopard 1 na podvozku s 6 páry pojezdových kol, nízkou korbou a motorem o výkonu 750 koní.
Vozidlo s věží z tanku Leopard 1 na podvozku s 4 páry pojezdových kol, nízkou korbou a motorem o výkonu 440 koní.
Protiletadlový systém Wildcat s dvojicí 30mm automatických kanonů na podvozku s 5 páry pojezdových kol, nízkou korbou a motorem o výkonu 440 koní.
BVP na podvozku s 4 páry pojezdových kol a motorem o výkonu 440 koní s věží Cockerill CK25B s kanónem Oerlikon KBB ráže 25 mm.
OT na podvozku s 4 páry pojezdových kol a motorem o výkonu 440 koní s lafetovaným kulometem.
BVP na podvozku s 6 páry pojezdových kol a motorem o výkonu 750 koní (Věž pravděpodobně Cockerill CMN 30 s kanónem Mauser MK 30).

Bundeswehr odstartoval v roce 1984 program Kampfwagen 90, který si dal za cíl najít náhradu za bvp Marder 1, dále mělo dojít k vytvoření nových vozidel pro jednotky bojové podpory, které by nahradily M109, Roland 2, Gepard atd., a na přelomu tisíciletí i nový tank nahrazující Leopard 2. V červenci 1986 začala fáze definování požadavků bvp Marder 2. V září 1987 byly předloženy návrhy, v červnu 1989 byl vybrán návrh Krauss-Maffei, který v průběhu roku 1991 vyrobil dva prototypy vozidel se šesti páry pojezdových kol s motorem MTU MT881 Ka-500 a převodovku Renk HSLW-284. V druhé polovině roku 1992 by program vývoje bvp Marder 2 ukončen (zde a zde). Z plánu Kampfwagen 90 se nakonec dočkala realizace pouze shkh PzH 2000, která je postavena na korbě se sedmi páry pojezdových kol, motorem MTU MT881 Ka-500 a převodovku Renk HSLW-284.
Oproti tomu byl vývoj ACV Puma zahájen v roce 1983, v dubnu 1986 byl vyroben první prototyp, v červenci 1986 projekt představen veřejnosti. V listopadu 1986 začaly testy prototypu v Turecku (5 kol, 440 koní, KUKA s 20 mm). V říjnu 1989 bylo dodáno první vozidlo (minomet, 4 kola, 440 koní) Bundeshwehru a v červenci 1990 druhé (6 kol, 750 koní). V roce 1994 pak začaly testy vozidla s věží z tanku Leopard 1A5.

Militärische Belastungsanalysen und regionale Konversion: kommunale Instrumente für eine abgerüstete Region
Military Vehicles Forecast Puma Armored Vehicle Family
https://www.secretprojects.co.uk/thread ... uma.22276/

Obrázek
Obrázek
Obrázek