Dassault Mirage III

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Dassault Mirage III

Příspěvek od sa58 »

Dassault Mirage III – legendární „přelud“

Obrázek
Mirage… po vyslovení tohoto slova se asi každému kdo se trochu zajímá o vojenskou techniku vybaví letadlo. Někdo si vybaví Mirage III nebo 5, někdo si vzpomene na Mirage F-1 nebo na Mirage 2000. Ti hloubavější si vybaví třeba bombardér Mirage IV, někteří zapátrají v paměti a vybaví si třeba pokusný Balzac nebo izraelské „Mirage“ Nesher… Ano, to všechno je velká rodina letounů s rodokmenem Mirage.

Historie letounů se značkou Mirage začíná na počátku 50. let minulého století. Probíhal konflikt v Koreji a letečtí konstruktéři vyhodnocovali dosavadní nasazení proudových letounů na korejském nebi. Konstruktérům firmy Dassault vyšel jako ideál lehký stíhací letoun s mírně nadzvukovou rychlostí, používající menší proudové motory a pro vzlet a boj měl používat doplňkový raketový motor. V roce 1954 vypsalo ministerstvo letectví soutěž na nový nadzvukový letoun, do soutěže se mimo firmy Dassault přihlásily i státní firmy Sud-Quest a Sud-Est.

Firma Dassault přihlásila do soutěže projekt MD.550, poprvé se zde objevuje dnes již legendární pojmenování Mirage. Jednalo se o stíhač s trojúhelníkovým křídlem bez VOP, poháněný dvěma motory M.D.30R Viper (licence Armstrong Siddeley Viper) s tahem po 9,61 kN. Proudové motory doplňoval raketový motor SEPR 66 s tahem 14,7 kN. Raketový motor spaloval směs furalinu a kyseliny dusičné. Prototyp MD.550 byl zalétán 25.6.1955. Letoun rozhodně nevynikal nějakou převratnou rychlostí, s proudovými motory dokázal létat jen rychlostí Mach 1,15, se zapojeným raketovým motorem to bylo jen Mach 1,3. Problematická byl i výzbroj, letoun mohl nést jen jednu řízenou střelu Matra R-510. Proto se plánovalo postavení nového prototypu Mirage II s dvěma motory Turbomeca Gabizo s tahem po 15 kN. Jeho stavba však byla odložena ve prospěch nového projektu, vyvíjeného na náklady firmy Dassault. Ten nesl dnes již světoznámé označení Mirage III.

Dassault ponechal u nového typu stejnou koncepci jako u předchozího prototypu, místo dvou motorů byl použit francouzský motor SNECMA Atar 101G1 s přídavným spalováním o tahu 39,2 kN. Trup byl oproti předchůdci prodloužen, byla zvětšena plocha křídel. Prototyp Mirage III-001 poprvé vzlétl 17.11.1956. Prototyp dosáhl ve střemhlavém letu rychlosti Mach 1,6, s raketovým motorem SEPR Mach 1,8. Konstrukční úpravy vstupních přívodů vzduch a jejich doplnění regulovanými polokužely a instalace výkonnější verze motoru umožnili v dubnu 1958 dosáhnout rychlostí Mach 1,65 ve vodorovném letu.

Díky těmto výkonům byla objednána první série deseti kusů letounu Mirage IIIA, poháněné motorem Atar 9 s přídavným spalováním (41,65-58,9 kN). Jako přídavný raketový motor byl použit typ SEPR 841 (844) s tahem 16,46 kN. Letoun měl opět větší plochu křídla, byl aerodynamicky zdokonalen a pilot měl k dispozici vystřelovací sedadlo Martin-Baker Mk.4. První letoun je zalétán v květnu 1958, v říjnu dosahuje jako první francouzský letoun rychlosti Mach 2 bez použití raketového motoru.

Pro výcvik objednává Armée de l'Air stroje označené jako Mirage IIIB. Prototyp tohoto dvoumístného letounu poprvé vzlétl v říjnu 1959. Oproti verzi A měl protažený trup bez kanónů, byl odstraněn střelecký radiolokátor a přídavný raketový motor. Bylo vyrobeno 63 kusů včetně prototypu, další verze B již odpovídali jiným základním verzím (Mirage IIIBE/ IIIBJ/BL/BZ/BS) Verze Mirage IIIB-2(RV) (10 ks) byla vybavena tankovacím zařízením, sloužila pro nácvik tankování bombardéru Mirage IV. Pozdější cvičné verze nesly označení Mirage IIID.

První bojovou sériově vyráběnou verzí byl Mirage IIIC. Tato verze byla poháněna motorem Atar 9B, jako přídavný raketový pohon je použit motor SEPR 844. Ten se však v praxi příliš nepoužíval. Místo něj se montovala dvojice revolverových kanónů DEFA 552 ráže 30 mm. Letoun byl vybaven radiolokátorem Thomson-CSF Cyrano I, výzbroj mohli tvořit řízené PLŘS Matra R-511 nebo R-530 (1 x pod trupem) a AIM-9 Sidewinder (2 x pod křídlem). Armée de l'Air objednala 95 letounů které používala jako součást PVOS.

Mirage IIIC byl velmi úspěšně exportován, Izrael objednal 72 kusů verze Mirage IIICJ. Tato verze nebyla již vybavena raketovým motorem a měla v základu kanónovou výzbroj. S velkým úspěchem skončilo jejich první bojové nasazení během Šestidenní války. Mirage IIICZ byla určena pro Jihoafrickou republiku, bylo dodáno 16 kusů upravených pro taktické útoky v malých výškách.

Po úspěšné stíhací verzi IIIC se na scéně objevuje víceúčelová verze s označením Mirage IIIE. První prototyp je zalétán v dubnu 1961. Pohání ji motor Atar 9C s tahem 60,7 kN, raketový motor SEPR 844 se již montuje pouze jako odhazovatelný a většinou se nepoužívá. Verze E je nasazována jako taktický letoun, systém Thomson-CSF Cyrano II je doplněn taktickým navigačním systémem TACAN. Letoun má pět závěsů pod trupem a křídly, lze používat pumy i řízené střely vzduch – země (AS). Výzbroj stíhací verze odpovídá verzi C, součástí jsou dva kanóny DEFA 552, každý s palebným průměrem 125 nábojů.

Tato verze je opět hojně exportována do mnoha zemí – verze IIIEA (Argentina), IIIEBR (Brazílie), IIIEZ (JAR), IIIEL (Libanon), IIIEP (Pákistán), IIIEE (Španělsko) a IIIEV (Venezuela). Mimo to jsou verze Mirage III vyráběné i licenčně. Austrálie v roce 1960 projevila zájem o 100 kusů Mirage III. Místo francouzského motoru měla mít australská verze licenčně vyráběný motor Rolls-Royce Avon 67 s tahem 44,5/71,2 kN. Nakonec je v Austrálii licenčně vyráběna verze s původními Atary, je vyrobeno 98 letounů Mirage IIIO + dva vzory z Francie. 53 letounů je ve verzi stíhací (OF), zbytek jsou taktické stroje (OA). Austrálie používá i cvičné stroje IIIOD.

Švýcarsko se rozhodlo objednat v roce 1962 sto kusů upravené verze E, označené jako Mirage IIIS. Letouny se měly stavět ve Švýcarsku. Nakonec se kvůli stoupající ceně letounu vyrobilo jen 36 kusů. Verze S používala místo systému Cyrano americký systém Hughes TARA 1S pro PLŘS HM-55S Falkon. Dalších 18 letounů je postaveno ve verzi IIIRS, jedná se o taktické průzkumné stroje.

Ještě něco málo o taktické průzkumné verzi. Je označena jako Mirage IIIR, v přídi je umístěno pět kamer. Tato verze je odvozena od verze IIIE, má však avioniku z verze IIIC. Verze s avionikou verze E a v přídi panoramatickou kameru je označena jako Mirage IIIRD.

Určitě by toho šlo o verzi Mirage III napsat víc, ale snad vám bude stačit tento základní přehled. Příště snad něco o verzi Mirage 5/50


technická data Mirage IIIE
délka – 15 m
rozpětí –8,22 m
výška – 4,5 m
hmotnost prázdná 7050 kg
hmotnost maximální – 13500 kg
max. rychlost – Mach 2,2
dostup – 17000 m
max. dolet – 2400 km
osádka – 1


Použité zdroje:
Encyklopedie letadel světa
Václav Němeček – Vojenská letadla 5
http://www.dassault-aviation.com
http://wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]MD.550
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
prototyp IIIA
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
výkresy - ruzné verze

Obrázek
Mirage IIIC - zdroj www.airliners.net

Obrázek
Mirage IIICJ

Obrázek
kanony DEFA 552
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
Mirage IIIE a IIIEBR - zdroj www.airliners.net

Obrázek
Australské Mirage IIIO, vpředu cvičná verze OD

Obrázek Obrázek
Mirage IIIS

Obrázek
Mirage IIIRS
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Sawyerik
praporčík
praporčík
Příspěvky: 317
Registrován: 24/12/2006, 18:37
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Sawyerik »

Mirage III měla ve výzbroji, pokud se nepletu, i argentinská armáda během války o Falklandy. Podle toho co vím, jako stíhačky příliš neuspěly a často padly za oběť podzvukovým Harrierům. Je ovšem pravda že tyto informace mám pouze z britských pramenů a ty bohužel též nebývají vždy objektivní. Nemáte o této problematice někdo víc materiálu?
Obrázek

Spálené knihy osvítily svět.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Sawyerik píše:Mirage III měla ve výzbroji, pokud se nepletu, i argentinská armáda během války o Falklandy. Podle toho co vím, jako stíhačky příliš neuspěly a často padly za oběť podzvukovým Harrierům. Je ovšem pravda že tyto informace mám pouze z britských pramenů a ty bohužel též nebývají vždy objektivní. Nemáte o této problematice někdo víc materiálu?
Argentina měla 12 bojeschopných Mirage IIIEA, jejich výzbroj tvořily PLŘS Matra R530 a R550. Radar byl schopen detekovat cíle na vzálenost až 50 km, problémem bylo rozlišení cíle na pozadí země.

Sea Harrier byl naproti tomu vyzbrojen novou verzí AIM-9L Sidewinder, schopnou zaměřit cíl i z přední polosféry. To byla hlavní výhoda oproti raketě R550 Magic. Ta umožňovala útok pouze ze zadní polosféry. Navíc neměla možnost natočení hlavice, byla fixována v ose letadla
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Mimoto argentinské Mirage III létaly z pevniny a proto byly na hranici doletu, prakticky nemohly použít forsáž, páč pak by šly do moře.

sa: díky za článek! Ty raketové motory mě překvapily, že se i občas používaly...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Když jsem hledal materiály k článku tak jsem nějak vynechal raketový motor...
Více je ZDE

A je tam i tento obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Sawyerik
praporčík
praporčík
Příspěvky: 317
Registrován: 24/12/2006, 18:37
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Sawyerik »

Díky za informace. Při jmenované válce šlo určitě i o kvalitu a snad i motivaci pilotů. Taky jsem kdysi vyštrachal informaci, že podle vyšetřovací argentinské komise (po pádu vojenské Galtieriho diktatury) byly zmíněné stíhačky, ostatní letecké síly i jejich výzbroj z hlediska údržby a přípravy v katastrofálním stavu. Nevybuchovalo snad až 60% bomb. Údajně rovněž sami Argentinci tvrdili, že Mirage byly poměrně choulostivé do složitých povětrnostních podmínek nad mořem a Falklandami. Ale to může být jak propaganda Britů ve prospěch Sea Harrieru, tak i výmluva toho kdo prohrál.
Obrázek

Spálené knihy osvítily svět.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

sa58 píše:
Sawyerik píše:Mirage III měla ve výzbroji, pokud se nepletu, i argentinská armáda během války o Falklandy. Podle toho co vím, jako stíhačky příliš neuspěly a často padly za oběť podzvukovým Harrierům. Je ovšem pravda že tyto informace mám pouze z britských pramenů a ty bohužel též nebývají vždy objektivní. Nemáte o této problematice někdo víc materiálu?
Argentina měla 12 bojeschopných Mirage IIIEA, jejich výzbroj tvořily PLŘS Matra R530 a R550. Radar byl schopen detekovat cíle na vzálenost až 50 km, problémem bylo rozlišení cíle na pozadí země.

Sea Harrier byl naproti tomu vyzbrojen novou verzí AIM-9L Sidewinder, schopnou zaměřit cíl i z přední polosféry. To byla hlavní výhoda oproti raketě R550 Magic. Ta umožňovala útok pouze ze zadní polosféry. Navíc neměla možnost natočení hlavice, byla fixována v ose letadla
Co vím, tak Argentinské síly mohly mít až 17 kusů verze IIIEA + několik dalších zakonzervovaných jako rezervní stroje. A ztratily pouhé dva letouny tohoto typu, z toho pouze jeden ve vzdušném souboji se Sea Harrierem (u druhého se udává jako příčina "přátelská palba").
Poměrně velké ztráty (procentuelní) ale byly mezi stroji IAI Dagger. 11 letounů z celkového počtu 20 ?? bylo sestřeleno. Z toho 9 ve vzdušném souboji.

Mnohem úspěšnější než Mirage však byly jiné francouzské stroje. Super Etendardy se svými AM.39 Exocet nadělaly v britském operačním svazu při několika úderech pěkný bordel.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Sa ď.
Mnoho jsem toho o Mirage znal, ale unikli mě některé verze a ty raketové motory.
Jestli se nepletu tak některá argentinská letadla ( v době války o Malvíny) zničilo i překvapivým útokem britské komando na zemi za dramatických událostí, na nějakém ostrově. Ta paměť! Už nevzpomenu, které to byly typy, jestli Super Enternadty, nebo Mirage.
Jinak je zde správně popsán bordel v Argentinském letectvu ( přes i částečné úspěchy Argentiny - potopení lodi střelou Exocet).
Důležité a správné je zde to, že Mirage a ostatní letouny přilétaly nad Malvíny na hranici PHM, nezbývalo jim moc času pro boj, pokud se chtěli piloti vrátit.
A o úspěšnosti Mirage v 6ti denní válce si zde psal skvěle Sa.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Komando SAS zničilo bitevníkyF.M.A. IA-58 Pucará.Kdysi byl na toto téma velmi obsáhlý článek v časopise Aero plastic kit revue.Byly tam detailně popsány všechny letecké operace včetně náletu Vulcanů na argentinské letiště.

Obrázek
Naposledy upravil(a) wildesau dne 9/4/2007, 09:15, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

widesau dík za pohotovost.
Já, že nato narazil a honem jsem to nemohl najít. Vím, že mě ta operace zaujala, tuším to tam popisoval snad sám velitel zásahu. Líčil ( ale to se říká i kdyby ztráty byly velké), že komando mělo snad jenom zraněné. Ale jestli si to dobře pamatuji nevím.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Pokud se mě podaří udělat debordelizaci v mém skladišti časopisů tak bych sem toho mahl hodit víc.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Už jsem nalezl něco oficielního.
SAS Encyklopedie - Steve Crawford str 94, cituji:
"Po čtyřhodinové bleskové akci, po níž se skupina stáhla, bylo zničeno 6 letounů Pucara, čtyři cvičná letadla a lehký dopravní letoun Short Skyvan."
Dále popisuje skoro žádnou reakci argentinské armády. Když čekali na vyzvednutí tak ještě byl palbou z moře zničen argentinský sklad paliva a munice.
Říká, že odjížděli až za 2,5 hod čekání. Dále říká, že jeden člen komanda utrpěl otřes mozku po výbuchu nástražné miny a jeden měl menší zranění od výbuchu granátu. No a když argentinci neútočili, tak na letouny umístili výbušné nálože na kostry letadel.
Když odjížděli, hořelo 11 letadel. A kromě toho prý na Pebble Islandu nebylo jediné letadlo, které by mohlo zasáhnout do průběhu zamyšleného vylodění v San Carlos Water.
Vojáci SAS byli vysazeni z lodi Hermes vrtulníky Sea King z 846. eskadry námořního letectva, po určitých problémech s počasím.
Hermes připlul na vzdálenost 60 km a setrval po celou dobu 4 hodiny trvající - angličani to nazývají "bleskovou a úspěšnou operací".
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Argentina měla snad jen pět střel Exocet, dokázaly ale potopit torpédoborec a kontejnerovou loď. Pro invazní síly byla větší pohroma ta nákladní loď, přišli až na jeden o všechny velké vrtulníky CH-47 Chinook. Tak se pěšáci opravdu prošli.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Dassault Mirage III – legendární „přelud“

Příspěvek od Hektor »

Mal by niekto nejaké informácie o radare Thomson-CSF Cyrano I a Thomson-CSF Cyrano II ?
Schopnosť zachytiť pozemný cieľ, počet sledovaných cieľov.
Použil niekedy niekto (Izrael) R.511 alebo R.530 a s akým úspechom?
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Dassault Mirage III – legendární „přelud“

Příspěvek od Farky »

R.511 nebyla nikdy bojově použita, měla ji ve výzbroji myslím jen Francie. R.530 si zabojovala v barvách Izraele a Pákistánu (a podle některých zdrojů i Argentiny).

Izraelci měli raket R.530 (nazývaných u nich Yahalom) poměrně málo a příliš je nepoužívali. Důvodem byla naprostá nespolehlivost radaru Cyrano, jeho neschopnost zachytit cíl na pozadí země a nevhodnost rakety pro manévrový boj. Dosaženo bylo jediného izraelského sestřelu pomocí Yahalomu - 29.11.1966 s ní sestřelil Michael "Diamond" Haber (letící ve stroji Mirage IIICJ "černá 34", 101.sqn.) egyptský MiG-19. Izraelci byli touto raketou velmi zklamaní, ale ona nebyla určena na způsob boje který praktikovali.

Pákistánci R.530 použili bojově během Indicko-pákistánské války v roce 1971. Již druhý den války (4.12.1971) touto raketou sestřelil N. Atta (Mirage IIIEP, 5. sqn.) indický bombardér Canberra B(I).58 s posádkou M. Sasoon a R. M. Advani. Během války Pákistánci vystřelili dalších 16 raket R.530, ale žádného úspěchu už nedosáhli. Udělali prakticky stejnou zkušenost jako Izraelci - R.530 byla mizerná zbraň.

Podle některých zdrojů údajně vystřelil 1.5.1982 raketu R.530F nad Falklandami Captain Garcia Cuerva během souboje s britskými Sea Harriery, přičemž měl jeden stroj poškodit či snad dokonce sestřelit ( ve skutečnosti Sea Harriery neutrpěli byť jen škrábnutí). Většina lidí co se do hloubky zabývá Falklandami však použití R.530F vyvrací. Pro úplnost doplním, že Garcia Cuerva byl 1.5.1982 sestřelen vlastní protiletadlovou obranou během pokusu o nouzové přistání (tuším že v Port Stanley).

O radaru Cyrano toho mnoho nevím. Vím jen to, že podle Izraelců nebyl vůbec schopen zachytit cíl na pozadí země, trpěl nespolehlivostí, hodně se přehříval. Během "Šestidenní války" museli izraelští stíhači spoléhat pouze na své oči. Cyrano používali později jen jako střelecký dálkoměr a nakonec ho z letadel vymontovali úplně a dali místo něj závaží.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“