Dassault Breguet - Mirage 4000

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Dassault Breguet - Mirage 4000

Příspěvek od TonyHazard »

Dassault Breguet - Mirage 4000 (Francie)

Prototyp přepadového stíhacího letounu s velkým doletem

Obrázek

Prototyp s velkým deltovitým křídlem
S dvěmi pohonnými jednotkami SNECMA M.53, obdodným typem jako u menšího letounu Mirage 2000, dosáhl prototyp Mirage 4000 při svém šestém letu v dubnu 1979 bez problémů rychlosti Mach 2,2.
Na vlastní náklady vyvinula firma Dassault Breguet prototyp dvoumotorového stroje Super Mirage 4000 a použila zkušenosti, které získala u jednomotorového stíhacího letadla Mirage 2000. Nový stroj dosáhl rychlosti Mach 2,2 a mohl by mít ve své třídě celosvětově vedoucí postavení. Krácení rozpočtu a velmi vysoká pořizovací cena letounu Mirage 4000 však i přes schopnosti tohoto stroje neumožnila sériovou výrobu.
Poprvé vzlétl prototyp Mirage 4000, přepadový stíhací letoun a stíhací bombardovací letoun pro hloubkový let v hmotnostní třídě 20 tun, dne 9. března 1979. Byl vybaven deltovitým křídlem, na přední části trupu malými ,,kachními'' křídly a počítačovým systémem řízení letu (fly-by-wire), měl však poměrně jednoduchou konstrukci, aby byla usnadněna údržba na polních drahách v předních líniích.
Svou velikostí se tento stroj nacházel mezi F-14 Tomcat a F/A-18 Hornet. Jeho oba motory SNECMA M.53 zajišťovaly jako u původní koncepce přepadového stíhacího letounu lepší poměr tahu a hmotnosti než 1 : 1. Velkoryse koncipovaná příď umožňovala vestavbu radarové antény o průměru 80 cm, která měla užitečný dosah 120 km.
Počítačová vyhodnocení došla k výsledkům, že Mirage 4000 by měl zřejmě vynikající výkony. Když výrobce tento projekt v prosinci 1975 poprvé ohlásil, ujistil zahraniční zájemce, že tento typ bude mít podstatně lepší vlastnosti než jakýkoliv podobný letoun.
Dassault chtěl vytvořit operační letoun, který měl být exportován i nahradit v Armée de l'Air bombardovací letadlo Mirage IV, neobdržel však žádné zakázky. Stroj, který byl vlastně zamýšlen jako prototyp, byl poté výrobcem používán jako ,,podpůrný letoun'' při zkušebních letech programu Rafale, který měl jako nový bojový letoun následovat skupinu strojů Mirage. Na Blízkém východě byl tento prototyp opatřen pouštní kamufláží. Dřívější stroje Mirage zde byly úspěšně nasazeny, cena Mirage 4000 však kupce odrazovala.

Podrobnosti letounu Mirage 4000
Od počátku roku 1979 létá Mirage 4000 jako prototyp. I přes intenzívní snahu o prodej zůstalo u tohoto jediného exempláře. V návrhovém stádiu byl model 4000 nejprve nazýván Super Mirage Delta.
Výkonný radar RDM o průměru 80 cm poskytuje různé provozní režimy.Stejný přístroj byl vestavěn i do stíhacího letadla Mirage 2000C. U Dassault Breguet byl plánován také dvoumístný Mirage 4000, nebyl však vyroben,
Dassault Breguet nechal stroj zbarvit pouštní kamufláží a používal jej k výzkumu chování letounu v turbulenci pro program Rafale.
Pro zvětšení palivové kapacity byla vestavěna nádrž do směrového kormidla. Další nádrže se nacházely v nosných plochách a trupu. Neseny mohly být i vnější nádrže.
Řízení letu FBW stroje Mirage 4000 sloužilo pro ověření této technologie pro bojový letoun Rafale.
Plánovány byly dva palubní kanony DEFA ráže 30 mm a až 10 vnějších závěsníků pro zbraně a přídavné nádrže.
K různým raketám vzduch-vzduch, které měl Mirage 4000 používat pro vlastní obranu, patřily také MATRA Magic.
Pohon zajišťovaly dvě dvouproudové pohonné jednotky SNECMA M.53, které zajišťovaly poměr tahu k hmotnosti v podobné hodnotě jako u F-15 nebo u letounu Suchoj SU-27.

Technická data letounu Mirage 4000 :
→ typ : jednomístný univerzální bojový letoun
→ pohon : dvě dvouproudové jednotky s přídavným spalováním SNECMA M.53, každá z nich o tahu 95,16 kN
→ maximál. rychlost : 2655 km/h, počáteční stoupavost : 305 m/s, dolet : 1850 km, dostup : 20 000 m
→ výzbroj : více než 8000 kg pum, raket, střel vzduch-vzduch, vzduch-zem na vnějších závěsnících
→ hmotnost : operační 16 100 kg
→ rozměry : rozpětí 12 m, délka 18,70 m, plocha křídel 73 m2

Taktická data letounu Mirage 4000 :
→ rychlost : Moderní přepadový stíhací letun pro velké výšky musí být rychlejší než Mach 2, aby mohl odradit bombardovací letouny, napadající ve vlnách nebo ničit střely s polchou dráhou letu. F-15C (2655 km/h) a SU-27 (2280 km/h) jsou nejlepší přepadové stíhací letouny, které jsou v současnosti používány
→ dolet : Dolet stroje SU-27 (3000 km), koncipovaný pro obranu ohromného území SSSR, se zakládal na velikosti stroje a kapacitě palivových nádrží. Čína, první odběratel SU-27, musí zajišťovat podobně velké území. S přídavnými nádržemi nese F-15 (1967 km) a Mirage 4000 stejné množství paliva jako SU-27 uvnitř trupu.
→ stoupavost : Stíhací přepadové letouny musí rychle dosáhnout výšky napadajících strojů (F-15 - 254 m/s, SU-27 - 317 m/s).

Fakta a čísla
Mirage 4000 byl velmi podobný zrušenému stroji Mirage F2, který byl verzí pro útoky v hloubkovém letu.
Mirage 4000 mohl nést najednou 14 střel vzduch-vzduch.
Hned při prvním letu prolomil prototyp hranici rychlosti zvuku rychlostí Mach 1,2.
Mirage 4000 sliboval dobré letové výkony, nenabízel však o mnoho více než menší a cenově příznivější verze 2000.
I přes saúdsko-arabskou podporu podlehl stroj Mirage strojům F-15 a Tornádo.
Nad náběžnými hranami kořenů křídel byly instalovány vzdušné brzdy.
Pro úsporu hmotnosti byly u některých konstrukčních dílů jako směrové kormidlo, elevony a kachní křídla použity uhlíkové a bórové kompozity.
V rozmězí jednoho roku vzlétly poprvé jak prototyp Mirage 2000 (3/1978), tak i Mirage 4000 (3/1979).
Před montáží prototypu byl vyrobem model (maketa), který byl představen v prosinci 1977.
Mirage třetí generace byl znovu navržen s deltovým křídlem, které bylo zavedeno u stroje Mirage III/5 v 60. letech.

Pár plků nakonec
Skupina strojů Mirage :
Mirage III/5 : V 60. a 70. letech tvořily tyto stíhací a stíhací bombardovací letouny s deltovými křídly základ vzdušných sil Francie a dosáhly dobrých prodejních úspěchů.
Mirage IV : Tento typ byl zvětšenou, dvoumotorovou bombardovací verzí stroje Mirage s deltovými křídly, který mohl nést nukleární pumy. Prototyp vzlétl v roce 1959.
Mirage F1 : Univerzální stroje Mirage druhé generace měly nahradit stroje Mirage III a 5. U letadla Mirage F1 byla deltovitá křídla nahrazena obvyklou koncepcí.
Mirage 2000 :Počítačové řízení letu odstranilo problémy letounů s deltovitými křídly. Po prototypu roku 1978 následovaly stíhací, útočné a průzkumné verze.

Porovnání rozměrů Migu29OVT a Mirage 4000
Obrázek

Zdroj informací : encykl. Letadla, IMP BV/International Masters Publishers
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 22/2/2008, 03:10, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
mates 23
Příspěvky: 4
Registrován: 7/6/2007, 11:37
Bydliště: Svetlá nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Mirage -4000

Příspěvek od mates 23 »

Jedním z důvodů neúspěchu byla i neschopnost Francie vyvinout k tak výkonnému stroji adekvátní přístrojové vybavení,jako např.radiolokator.Dá se říct,že kromě dvou motorů bylo veškeré vybavení shodné s letouny Mirage-2000.
Uživatelský avatar
hawkeye5
Příspěvky: 3
Registrován: 2/11/2008, 13:39
Bydliště: Orlová
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hawkeye5 »

Nevím jestli jsem to přehlédl ale na kolik ze se odhadovala ta cena?
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“