Experimenlální letoun BAC 221

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Experimenlální letoun BAC 221

Příspěvek od TonyHazard »

British Aircraft Corporation BAC 221

* Vysoká rychlost * Testy delta křídel pro Concord *

Zkoušky deltovitých křídel pro Concord
Po brilantních výkonech jako FD.2 byl stroj WG774 modifikován na BAC 221. V tomto uspořádání s ním byly získány cenné výzkumné výsledky.
Fairey Delta 2 byl vysokorychlostním pokusným letounem a v polovině padesátých let nejrychlejším letadlem na světě. V březnu 1956 vylepšil hodnotu rekordu na 1822 km/h.

Obrázek

V šedesátých letech byl tento stroj modifikován na aerodynamický výzkumný letoun BAC 221, který měl vyzkoušet řídící a letové vlastnosti deltovitých nosných ploch, které byly plánovány pro nadzvukový dopravní letoun Concord.
Skupina Filton společnosti British Aircraft Corporation značně modifikovala letoun Fairey Delta 2, který dosáhl rychlostního rekordu, aby mohl být použit pro zkoušky nových nosných ploch.
Byla zavedena nová deltovitá křídla, která se již podobala nosným plochám Concordu, byly přepracovány řídící plochy, vestavěny nové nasávací kanály pohonných jednotek a změněn podvozek. Úhel sklonu přídě byl měnitelný a navíc bylo instalováno zařízení, kterým mohly být simulovány vlivy na stabilitu, takže mohlo být dosaženo různých konfigurací aerodynamiky a polohy těžiště a tyto vyzkoušeny.
Letoun, označovaný jako BAC 221, vzlétl poprvé v květnu 1964 a byl o dva roky později dodán pro zkoušky s rychlostmi Mach 1,6 Royal Aircraft Establishmentu (RAE) v Bedfordu. Pro zkoušky chování deltovitých nosných ploch za nízkých rychlostí zde byl k dispozici Handley Page H.P.115.
Zkoumán byl proud vzduchu a tvoření vírů na celé deltovité nosné ploše. Tlakové snímače sloužily pro analýzu rozložení tlaku a vlněná vlákna měla zviditelnit průběh proudění. Data, získaná za letu, byla poté porovnána s výsledky získanými v aerodynamickém tunelu.
Pro konstrukci typ 221 prodloužil BAC trup FD.2 a vybavil jej zcela novou nosnou plochou.

Podrobnosti konstrukce letounu BAC 221
Od dodávky v roce 1966 až po vyřazení ze služby 9. června 1973 absolvoval WG774 výzkumný letový program jehož výsledkem byly podstatné prvky pro konečnou konfiguraci letounu Concord.
Kokpit FD.2 se dodatečnou montáží různého vybavení stal nepřehledným a těsným. U BAC 221 byly proto přístrojové vybavení a překryt kabiny obnoveny, základní koncepce však zůstala beze změn.
Letoun 221 zdědil od FD.2 příď s možností sklonu, která však měla komplexnější koncepci. Tato technika byla použita u Concordu a v Tupolevu Tu-144 ,,Charger''. Také v Sovětském svazu byl zkonstruován pokusný letoun s ogivální deltovitou nosnou plochou, který vycházel z MiG-21 a byl nazván Analog.
BAC zkonstruoval ogivální nosnou plochu ze dvou polovin, které byly připevněny na obou bocích trupu. Kořeny křídla se podobaly typu FD.2. Na rovné části náběžné hrany, která v přední části končila u trupu, byla šípovitost 65˚.
Kuželovité pouzdro na kýlovce skrývalo fimovou kameru formátu 16 mm. Kamera byla namířena na levou nosnou plochu, na které byla připevněna bavlněná vlákna pro zjištění efektů proudění.
Letoun 221 měl neobyčejně dlouhé nohy podvozku. Aby mohl být zakryt zatažený příďový podvozek, který si zachoval dvojitá kola typu Delta 2, bylo nutné použití dvou párů dvířek.
Pro BAC 221 byly ,,vypůjčeny'' konstrukční díly z několika typů letadel. Patřil k nim hlavní podvozek, který byl odvozen od English Electric Lightning. Jiné díly Lightningu se nacházely v konstrukční skupině příďového podvozku.
Nasávací kanály musely být kompletně znovu konstruovány, aby pro 221 bylo dosaženo ostré náběžné hrany bez přerušení. Výtokový systém byl však podobný jako u FD.2, pro zvýšení tahu byl však nepatrně upraven.

Technická data letounu BAC 221 :
→ typ : vysokorychlostní pokusný letoun s deltivitými křídly
→ pohon : proudová jednotka Rolls-Royce RA.28R Avon s přídavným spalováním a tahem 62,3 kN
→ maximální rychlost : 1706 km/h ve velké výšce
→ dostup : 15 240 m
→ hmotnost : prázdná 6350 kg, maximální 8165 kg
→ posádka : jeden pilot na vystřelovacím sadadle Martin Baker Mk 3 FDV
→ rozměry : rozpětí 7,62 m, délka 17,56 m, výška 3,45 m, nosná plocha 46,50 m2

Taktická data (porovnání)
→ rychlost : BAC nedosáhl u 221 zcela rychlosti typu Delta 2, který byl vyvinut jako čistě nadzvukový výzkumný letoun. 221 však získal lepší data pro střední oblast rychlostí. Pro vyzkoušení deltovitých nosných ploch za nízkých rychlostí nebyl vhodný. Pro tento úkol byl konstruován H.P.115 (H.P.115 - 400 km/h, Delta 2 - 2092 km/h)
→ hmotnost : BAC 221 měl vyšší hmotnost než jeho předchůdce a tento nedostatek vyrovnával silnějším tahem. Pomalejší H.P.115 mohl být se slabším a úspornějším motorem koncipován jako menší a lehčí letoun. Při modifikaci Delta 2 na 221 zavedl BAC modernější palubní systémy, nové zkušební přístroje a bezpečnostní prvky (H.P.115 - 2300 kg, Delta 2 - 6298 kg)
→ tah : Proudová pohonná jednotka typu H.P.115 Bristol Siddeley Viper 9 s tahem pouhých 8,4 kN postačovala pně pro testy v dolním rozsahu rychlostí. BAC 221 měl stejný pohon jako FD.2, profitoval ale z vylepšených nasávacích kanálů, které především ve velké výšce zajišťovaly vyšší tah (H.P.115 - 8,4 kN. Delta 2 - 44,5 kN)

Fakta a čísla k BAC 221
Podle tiskových sdělení byl BAC 221 ,,štíhlým výzkumným letounem s deltovými křídly''. Tenké deltivité nosné plochy byly hlavním znakem konstrukce.
Pouze WG774 byl modifikován na BAC 221, zatímco WG777 se zachoval jako Delta 2.
Sklopením přídě letounu mohl pilot zlepšit výhled při přistání, tuto možnost měl i Delta 2.
Křídlo jako ,,Ogivální Delta'', jak zněl odborný výraz, se silně podobalo nosným plochám Concordu. Výstupní tryska je zde nastavena na úzký průřez.
BAC 221 i Delta 2 přestály výzkumné programy bez úhony. BAC 221 je vystaven v muzeu Fleet Air Arm Museum v Yeoviltonu. Má leskle modrý nátěr. Při prvních letech měl stroj ještě původní kovové zbarvení.
Tvar nosných ploch umožňoval optimální sladění pohonu, odporu a stability při vysokých hodnotách Machova čísla.
Pevné nasávací kanály byly koncipovány pro rychlost Mach 1,5 až 1,75.
Některé díly řídících systémů letu vycházely ze systémů H.P.1127.
Hydraulický systém BAC 221 odpovídal systému Bristol 188, jiný typu P.1127 Kestrel.
Pilot doprovodného letounu byl s pilotem 221 v rádiovém kontaktu.
Průběh proudění byl viditelný díky bavlněným vláknům na modrém podkladu.

Pár plků nakonec
Briské pokusné letouny s deltovitými křídly :
Avro 707a :Celkem bylo vyrobeno pět letounů série 707. První exemplář byl ztracen, ostatní však poskytly cenná data pro letouny s deltovitými křídly, použitá pro projekt Vulcan.
Fairey Delta 2 :FD.2 s deltovitými křídly o šípovitosti 60˚sloužil pro výzkum vysokorychlostního letu v různých výškových pásmech a představoval velmi úspěšný projekt.
Handley Page H.P.115 : H.P.115,který sloužil pro zkoušky vlastností pomalého letu letounu s deltovitými křídly, byl použit pro oblast rychlostí, kterou BAC 221 nepokryl.
Short SC.1 : První letoun s vertikálním vzletem Velké Británie s pevnými křídly Short SC.1 vzlétl poprvé 2. dubna 1957. Tento typ přispěl k výzkumu koncepce V/STOL.

Zdroj informací : encykl. Letadla, IMP BV/International Masters Publishers

Fotogalerie - BAC 221 v detailech
http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... bac221.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“