IAR-99 SOIM

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

IAR-99 SOIM

Příspěvek od jersey.se »

Rád bych zde přiblížil u nás poměrně neznámý stroj a snahy jeho tvůrců ohledně možného exportu. Protože se jedná o přímého konkurenta naší L-159 a musí se potýkat do jisté míry s podobnými i většími překážkami, myslím že by to mohlo někoho zajímat.

I. Historický úvod a TTD typu IAR-99

Obrázek

Po zkušenostech získaných vývojem letounu IAR-93 ve spolupráci s Jugoslávií, se roku 1981 rozběhly práce na letounu IAR-99, cvičném letounu pro pokračovací výcvik se schopností provádět i přímou leteckou podporu pozemních vojsk, který tou dobou rumunské letectvo potřebovalo. Mělo jít o ryze rumunský projekt ovšem na světové technické úrovni.První prototyp vzlétl 21. 12. 1985. IAR-99 je celokovový letoun s nenáročnou konstrukcí. Byly vyrobeny tři prototypy, z nichž jeden byl použit pro pevnostní zkoušky. Leoun používá motor Rolls - Royce Viper 632-41. Je vybaven vystřelopvacím sedadlem Martin-Baker Mk-10L s parametry "0/0".

Technická data:
Pohonná jednotka: Rolls-Royce Viper Mk 623-41M o statickém tahu 17,79 kN

Rozměry:
-Délka: 11,1m
-Výška: 3,9m
-Rozpětí: 9,85m

Hmotnosti:
-Prázdného letounu: 3200 kg
-Maximální vzletová: 5600 kg

Výkony:
-Nejvyšší rychlost: 865 km/h
-Dolet ve cvičné konfiguraci: 1 100 km
-Dolet v konfiguraci pro přímou podporu pozemních vojsk: 967 km
-Typický akční rádius: 385 km
-Dostup: 12 900 m
-Stoupavost: 1 050 m/min
-Poměr tah/hmotnost: 0,57
-Rozjezd v cvičné konfiguraci: 450m
-Dojezd v cvičné konfiguraci: 550m
-Rozjezd v bojové konfiguraci: 960m
-Dojezd v bojové konfiguraci: 600m


Obrázek


Po prvním vzletu byl letoun podroben rozsáhlým zkouškám letových vlastností, nejdříve pochopitelně piloty rumunského letectva. Později, po roce 1990 díky mezinárodním aerosalónům, zejména Le Bourget a Farnborough, mohl své schopnosti předvést i řadě zahraničních pilotů. Dále probíhaly zkoušky s avionickým vybavením firem Honywell, Collins, Bendix-King a IAI. Zmíněné promoakce však byly bohžel přerušeny a v letech 1994 až 1996 zcela ustaly.

Vzhledem k složité ekonomické situaci Rumunska a po roce 1990 i absenci jasné koncepce, převzaly dosud rumunské vzdušné síly pouhých 21 strojů.


II. Program IAR 99 "SOIM" (čti "šoim", rumunsky sokol)

Na konci roku 1996 byla pod názvem "Program SOIM" zahájena modernizace letounu IAR-99.

Hlavním cílem programu "SOIM" bylo vyhovět požadavkům S.M.Av.A.A. na cvičný letoun pro přechod na modernizovaný bojový letoun MiG-21. Zkráceně se tedy mělo jednat o pokračovací cvičný letoun kompatibilní s modernizovaným letounem MiG-21 "Lancer" ve smyslu podobnosti avionických systémů, ergonomie pilotního prostoru a logistických systémů. Letoun měl být také schopen bojových misí přímé podpory pozemních jednotek. Předpokládaný počet těchto letounů pro rumunské vzdušné síly byl v té době 40.

Hlavní etapy vývoje programu "SOIM":
I Vypracování technických specifikací pro modernizovaný letoun
II Výroba demonstrátoru letounu
III První fáze modernizace v konfiguraci pro přechodový cvičný letoun
IV Druhá fáze modernizace v konfiguraci pro přímou leteckou podporu, tedy letoun s rozšířenou schopností využití zbraňových systémů, zejména inteligentních pum (laserem či IČ naváděné LGB nebo Opher) a obecnou schopností použití řízených střel typu vzduch - vzduch používané letouny MiG-21. V úvahu přichází i schopnost podvěšení kontejnerů ECM pro radioelektronický boj, Laser/FLIR nebo různých průzkumných kontejnerů pro jednoduché průzkumné akce.

Demonstrátor byl vyroben a úspěšně na něm proběhly zkoušky avioniky kompatibilní s letounem MiG-21 Lancer. Roku 1997 byl tenbto stroj představen na aerosalonu Le Bourget a na nedostatek pozornosti si rozhodně nemohl stěžovat. Zástupci firem Lockheed Martin a Raytheon se o něm dokonce vyjádřili jako o stroji s povedenou ergonomií a pokročilým vybavením kompatibilním s nejmodernějšími stíhacími stroji jako F-16 Block 50, F-18 nebo dokonce F-22 Raptor.

Obrázek

III. Perspektivita letounu IAR-99 "SOIM"

Na mezinárodním trhu se ve třídě letounu IAR-99 Soim nacházejí tyto typy:
- CASA C101
- Aeromacchi MB339
- Aero L-159 Alca
- MiG AT
- Dassault Aviation Alpha Jet
- Nan Chang K8
- Pmapa IA-63
- BAe Hawk 60

Na světovém trhu se přitom dnes nejedná pouze o prodej vlastních letounů, nýbrž i dalších nabízených souvisejících služeb:
- vytvoření systému efektivní údržby a logistiky u leteckých sil klienta a vyškolení příslušného personálu
- dlouhodobý a kvalitní poprodejní servis

S přihlédnutím k ekonomickým možnostem a koncepcím daných zemí se za ideálních podmínek pro letoun IAR-99 Soim otevírají tyto potenciální trhy:

-Evropa - 40 letounů (Chorvatsko, Bulharsko)
- Afrika - 35 letounů (Ghana, Zimbabwe, Eritrea, Kongo)
- Střední Východ - 35 letounů (Izrael, Jordánsko)
- Asie - 70 letounů (Turecko, Indie)
- Latinská Amerika - 70 letounů (Venezuela, Kolumbie, Bolívie, Ekvádor)

Celkem tedy 250 letounů. Jistá studie předpokládá, že v dalších dvou desetiletích bude poptávka po zhruba 900 letounech tohoto typu, ať už z důvodu potřeby obměny olétaného leteckého praku nebo potřeby některých zemí nakoupit tuto techniku z důvodu, že jí v současné době nevlastní. V tomto kontextu je 36% podíl na trhu (250 z 900 letounů) jasnou výzvou. Zájem o letoun IAR-99 Soim přitom již projevily země jako Bolívie, Paraguaj, Ghana, Eritrea, Izrael, Chorvatsko, Indie a Vietnam.

Přednosti letounu IAR-99 Soim v přímé konkurenci:
- Velmi příznivá cena (3x nižší ve srovnání se stroji Hawk 60, 2,5x nižší než u MiG AT a 2x nižší než u Alpha Jetu);
- Avionika, moderní navigační a zbrojní systémy, které řadí IAR-99 mezi tři nejvyspěleší typy z uvedených letadel. Soim však nabízí i něco navíc - systém DASH (Display And Sight Helmet);
- Letové charakteristiky adekvátní kategorii ve které se nachází, oceněné všemi zahraničními piloty, kteří měli možnost jej pilotovat.

Nevýhody letounu IAR-99 Soim v přímé konkurenci:
- Malý počet dosud vyrobených kusů (21) vyrobený jen pro vzdušné síly Rumunska
- Není dostatečně známý a tudíž nemůže být objektivně posouzen potenciálními zájemci
- Málo zvučné jméno IAR ve srovnání s konkurenty jako MiG, Aero, Aeromacchi, CASA, BAe nebo Embrear.

Obrázek

IV. Závěr
Pro vzdušné síly Rumunska je letoun jako je IAR-99 Soim do jisté míry nezbytný již vzhledem k faktu, že zde byly uvolněny prostředky na modernizaci 50 nadzvukových letounů MiG-21 Lancer. Bez kompatřibilních cvičných strojů je nemožné zajistit efektivní a ekonomický provoz těchto nadzvukových strojů. Nakonec, rumunské letectvo v nedávné době poměrně draze platilo za nedostatečný výcvik stíhacích pilotů na adekvátních cvičných strojích. Posláním strojů pro pokračovací výcvik je také zajistit pilotům dostatečný počet nalétaných hodin při cenách na letovou hodinu podstatně nižších než by tomu bylo na bojových strojích.

Zde je třeba se zmínit ještě o jednom přínosu strojů tohoto typu pro letectva, která jej provozují. Souvisí s Vídeňskou smlouvu o omezení konvečních zbraní. Tato smlouva se nevztahuje na stroje kategorie IAR-99 Soim, přičemž tento stroj umožňuje bez jakýcholiv úprav nést výzbroj do hmotnosti 1 250 kg, což je možné využít k podvěšení jednoho 23mm kanonu, pum o hmotnosti od 50 do 250 kg, včetně řízených pum, raket vzduch-vzduch typu Python II nebo R-60 a řady průzkumných, radioelektronických a značkovacích kontejnerů.

Příště: Podrobný technický popis a možnosti využití
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Přijde mi, že je v této kategorii až přespříliš velká konkurence a že se může cokoliv dost špatně prosadit. Obecně dosti kladně hodnocené L-159 hnijí ve skladech, předpokládám, že u dalších výrobců nebude situace o moc lepší. Přijde mi, že nabídka brutálně přesahuje poptávku..Na druhou stranu co jiného mohou tihle výrobci dávat dohromady.
Jaká je cena v porovnání s L-159? Vůbec celkově je trochu škoda, že článek obsahuje jen poměrně mělké srovnání s konkurencí. Na druhou stranu na autorskou prvotinu (na Palbě) je to perfektní. Přehledné, jasné, stylisticky i pravopisně v naprostém pořádku. Tak to má být :)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Konkurence je vskutku velká a dané letouny se protlačují především díky offsetům. Proto nevidím vyhlídky těchto letounů (včetně L-159) jako nejlepší.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Já jsem osobně taky přesvědčen, že exportní možnosti IAR jsou v současné době takřka nulové. Oproti L-159 se sice jedná o něco výkonnější (a konstrukčně také novější) letoun blížící se spíše Hawku a má největší výhodu řekněme v uspořádání pilotního prostoru, kdy instruktor vidí přes žáka mnohem lépe než u našeho stroje, ale nevýhod má podle mě více než jen ty co jsem výše uvedl jako víceméně oficiální. S letounem jsem se trochu seznámil díky služebním cestám v Rumunsku, prezentuji jej zde spíše jako zajímavost a z úcty k lidem, kteří za ním stojí než že bych věřil v jeho úspěch. Nějaké srovnání se mi snad v dohledné době podaří sesmolit.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tak šup sem s těmi neoficiálními nevýhodami :) Tyhle věci se čtou nejlépe :)
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Dobrá, tak tedy nejdřív ty neoficiální nevýhody. Podotýkám, že jsou to buď mé postřehy, nebo věci odposlechnuté tak nějak mimo protokol. Tedy sotva podložené a nikdo se pod ně nikdy nepodepsal.

1. Předně se jedná o neperspektivní motor. Viper je sice "vyzrálou" a tudíž spolehlivou a snadno udržovatelnou pohonnou jednotkou a je od sedmdesátých let licenčně vyráběn v Rumunsku firmou Turbomecanica, v současné době je ovšem perspektiva jednohřídelových pohonných jednotek jaksi mimo. Hlučnost, spotřeba, emise...

2. Konstrukce v návaznosti na použitý motor. Letoun byl konstruován pro jednohřídelový Viper o poměrně velmi malém průřezu. Nelze uvažovat o použití perspektivnější pohonné jednotky, protože moderní dvouproudová jednotka se prostě do subtilního trupu bez rozsáhlých konstrukčních úprav nevejde. Přidejme nutné zvětšení vstupů vzduchu a máme zde rekonstrukci v rozsahu návrhu nového trupu. Za současné finanční situace IAR je to prakticky vyloučené.

3. Poměrně prohnutý hřbet letounu za kabinou způsobuje jisté problémy v obtékání této partie v malých rychlostech. Důsledek - pravděpodobně mírná směrová nestabilita. Nevím, moje pilotní umění začíná a končí u větroňů a jiné rekreační havěti, a to ještě v rozsahu velmi mála hodin. Nebrat až tak příliš vážně. Tuto informaci jsem zaslechl a zdá se mi uvěřitelná.

4. Je třeba si položit otázku: Je IAR (a Turbomecanica) dostatečně stabilní firma, aby dokázala prodané letouny udržet provozuschopné? IAR udělala podobnou zkušenost s jistou izraelskou firmou jakou udělalo Aero s americkou. Tedy je na tom dnes hůře než na začátku 90tých let...

5. Dle mých obchodních zkušeností z Rumunska je zřejmé, že dny výskytu velmi levné pracovní síly jsou minulostí. Dá se tedy jen spekulovat o tom, zda jsou výše naznačená cenová srovnání reálná. Offsety navíc asi nepřicházejí příliš v úvahu.

6. Co si budeme namlouvat, ani vojenskou techniku neprodávají jen holá čísla a krásná krasobruslařka to má snazší než ta, co jen umí bruslit. Rumunský design současnosti jsem zkrátka příliš nepochopil. Snad za to může přecijen i v porovnání s námi příliš dlouhé působení reálného socialismu. Evidentně tomu tak totiž nebylo vždy - i v Rumunsku se z minulosti dají nalézt věci krásné (v umění i technice - budete-li mít možnost navštívit Banát, určitě zavítejte do města Resita a shlédněte zde vystavené parní lokomotivy, které se tam vyráběly - prostě nádhera), ale z té novější jen těžko vybírat. A pak postavte vedle sebe IAR-99 a L-159 a rumunský letoun bude v roli té druhé krasobruslařky...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

ad 4. - cca v polovině roku 2008 probleskly tiskem zprávy, že Aero Vodochody koupilo IAR Craiova, výrobce IARu-99 SOIM. Obchod byl tehdy již v podstatě uzavřený, nicméně nakonec celou akci překazila rumunská vláda, protože zastavila privatizaci IARu . Šlo tehdy tuším o 80% akcií. Pokud vím, tak privatizace dodnes neproběhla a do IARu nevstoupil žádný strategický partner. Proto se dá o stabilitě podniku s úspěchem pochybovat. A jestliže "žijí" jen z kooperací pro jiné výrobce (Fokker, SABCA, Reims), tak na ně krize dopadla určitě dost tvrdě. Na jednu stranu, pokud je 80% akcií ve vlastnictví státu, dává to zákazníkům jisté záruky. Na stranu druhou, stále odkládaná privatizace není moc dobrá pro byznys, potenciální zákazníci by mohli vyčkávat jak to vlastně dopadne.
Ona je to trochu Hlava 22 - bez velké zakázky firma nemá zajištěnou budoucnost, bez zajištěné budoucnosti nikdo firmě nedá velkou zakázku.

ad 5. - v létě 2008 byla skupina cca dvaceti dělníků z IAR Craiova zaměstnána v Aeru, měl to být tak trochu test jejich schopností a jakési navázání dobrých vztahů mezi AV a IARem. Byli placeni Aerem jako externí pracovníci a co jsem slyšel, tak nebyli zrovna levní. Nevím tedy, jaké platy mají v IARu, přeci jen je něco jiného být "zaměstnán" v cizý firmě. Levná pracovní síla se dnes už dá zřejmě nalézt jen v Asii, i když i to je trošku složitější téma, než by se na první pohled zdálo.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

O levné kvalifikované pracovní síle se dají psát PR pohádky, pokud není zaměstnavatel úplný debil, tak prachy na jejich zaplacení najde. Bez takových lidí nemůže fungovat žádná trochu specializovaná výroba.... Samozřejmě se dají najít vyjímky... hlavně v našem bananistaně...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Farky: Nezbývá mi než souhlasit. Tento letoun je mrtvý. K obchodu s Aerem: V roce 2008 nabídlo Aero za převzetí 80,9778% akcií IAR Craiova 16,3 mil. EUR . Problém byl v tom, že česká strana žádala od rumunské vlády příliš velké záruky. Záruky jsou vůbec v Rumunsku poněkud tabu :) . To, že firma patří státu tedy případnému zájemci o letouny příliš velkou jistotu stejně nedává, obzvlášť za situace, kdy se jí chce i nadále zbavit a vzhledem ke známému gargantuovskému rozsahu korupce v rumunské státní politice. A podotýkám, že proti rumunským představitelům jsou ti naši jen pouhými amatéry v tomto oboru. Co se zájemců týče, naposledy projevovala zájem Alenia, ale ty informace co mám, už jsou taky rok staré. Zkusím se poptat ohledně novějších.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

pro sapíka - Možná bys byl překvapený, kolik berou kvalifikovaní dělníci v českém leteckém průmyslu. :D
Ona i kvalifikovaná pracovní síla je např. v Číně mnohem levnější než kdekoliv jinde. Opravdu špičkoví dělníci si tam v leteckém průmyslu přijdou v přepočtu na nějakých necelých 4000 Kč . A to už musejí být hodně dobří, normálně tam zkušení drakaři berou něco málo nad 3000 Kč. Tomu nemůže konkurovat žádný letecký výrobce na světě. Ale jak jsem psal, v Číně (a vůbec v Asii) je to mnohem složitější, nechci tady zbytečně sklouzávat mimo IAR.

Úplně jsem tady zapomněl ty kluky rumunský vychválit, v Aeru s nimi byli spokojeni na 110%, byli to opravdoví profesionálové v tom nejlepším slova smyslu.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

No levna pracovni sila nedela porad nizkou vysledni cenu.
Kdyz se otevrely moznosti na vychod, nase firma zvazovala otevreni nove pobocky v miste s levnou pracovni silou.
Jedna z moznosti byla i CR, ale kvuli "vysoke" hodinove mzde z toho seslo. Nejvetsi sance v Evrope melo prave Rumunsko.
Nakonec se postavila fabrika na Filipinach. Problem je, ze diky minimalnimu know-how se samotnou produkci. Efektivita je velmi nizka, takze vysledni cena produktu je vetsi nez cena srovnatelneho produktu vyrobeneho v UK. Dalsi problem je, ze Filipiny se nepovazujou za politicky stabilni zeme, takze nemuzou napriklad prebrat "military" zakazky.

Nesmime zapomenout, ze samotny zakaznik ma vliv na znacny rozdil v nakladech na vyrobu. Nejaky produkt pro Cinskou spolecnost muze vyjit nekolika nasobne levneji nez uplne stejny produkt pro Boeing.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: IAR-99 SOIM

Příspěvek od zzz »

Rumunské letectvo poptává pro část svých nynějších IAR-99 modernizaci/upgrade

Konkrétně by se mělo jednat o 10 x IAR-99 (z celkových 18xIAR-99, které uvádí FlightGlobal.com v odhadu počtu existujících letadel). Cílem této akce je kvůli lepšímu přechodu pilotů mezi IAR-99 a nově pořizovanými olétanými F-16 . Rozsah upgrade není jasný. Nedokázal jsem ověřit informace (viz poslední zdroj v níže uvedeném seznamu), že cena za modernizaci/upgrade má být 100 milionů USD

Zmíním, že existuje projekt na IAR-99TD. Zachytil jsem termín 2022 pro tento projekt. ... v této souvislosti ovšem upozorním, že např. v 2017 byl pro tento projekt prý vybrán radar Vixen500 od Leonardo, což prý by měl být AESA radar. Ovšem od té doby jsem nezachytil zmínky o jakkémkoliv skutečném využití tohoto radaru (a web společnosti Leonardo nezná nazvaný produkt Vixen 500E)


https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 22.article
https://www.bursa.ro/interese-personale ... e-41856932
https://www.dpa.ro/mass-media/comunicat ... raiova-s-a
http://psk.blog.24heures.ch/archive/202 ... 69303.html
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: IAR-99 SOIM

Příspěvek od HONZIK11 »

..... Cílem této akce je kvůli lepšímu přechodu pilotů mezi IAR-99 a nově pořizovanými olétanými F-16 ....

Ona je letová hodina i oletanych F16 natolik draha, že vytvořit návyk třeba i v použití příbuzného radaru je zřejmé efektivní,. Ani trenažér to nevyřeší. Při této zmince je komické si myslet, že turbovrtulovy letoun připraví stihace, pilota na let v F16. JE TO
nemožné bez zesednuti vlasů či logického nervoveho stresu riskují samotnou existenci F16 letounu.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 23/6/2020, 21:31, celkem upraveno 1 x.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: IAR-99 SOIM

Příspěvek od zzz »

HONZIK11 píše:(...) Ona je letová hodina i oletanych F16 natolik draha, že vytvořit návyk třeba i v použití příbuzného radaru je zřejmefektivní, trenažér to asi nevyřeší.(...)
a) těžko říct jaké jsou náklady u verze F-16, kterou zavádí v Rumunsku. IMHO je to dosti odlišná verze od F-16 v Polsku a odlišná od verze na Slovensku. Proto jsem dával odkaz na konkrétní detaily o rumunských F-16, ať si zájemce udělá svůj názor, jestli je rumunský příklad porovnatelný např. s Polskem

b) pro bližší hodnocení o konkrétním rozsahu prací na rumunských IAR-99 a co za ty peníze dostane Rumunské letectvo
... ono těžko se mi to hodnotí, protože se mi nepovedlo zjistit bližší detaily. Doufám, že v příštích letech se objeví detaily (rumunská modernizace by asi měla probíhat v 2022-2024)
Je-li pravdivá ta částka za rumunskou zakázku (100 milion USD za modernizace/upgrade 10x IAR-99 = 230 milionů Kč na jedno letadlo), tak ono je otázkou jestli spíše zčásti nejde o cosi jako dotaci té rumunské firmy v Craiova. Proto jsem přidal i ten zdroj, který popisoval nelichotivou kvalitu rozhodování managementu této rumunské státní firmy při výběru dodavatelů
Když si srovnám s částkou za práce na generálce/dílčí modernizaci 16x Alca L-159A za 1,6 miliardy = 100 milionů na letadlo... ono to není úplně porovnatelné, neboť úkoly i využití asi jsou nejsou shodné (IAR-99 je dvoumístný a o vyráběn ke konci 80.-tých letech a další odlišností je použití motoru vyráběného v rumunsku)
https://www.armadninoviny.cz/aero-oprav ... korun.html
https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letect ... o-acr.html
http://czechairforce.com/news/moderniza ... pokracuje/

Na druhé straně - jestli AČR bude chtít za pár roků využít nabídku na hlubokou modernizaci L-159A, tak jsem fakt hodně moc zvědav co konkrétně by bylo předmětem modernizace/upgrade L-159A ... a hlavně: jakou částku si AERO řekne za tuhle zakázku od české MOČR.
Pro inspiraci - co asi bude AERO "vnucovat" českému MOČR pro jednomístné L-159A - text je o dvoumístných L-159T http://czechairforce.com/news/perspekti ... h-sil-acr/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: IAR-99 SOIM

Příspěvek od skelet »

Ach jo.. proti IAR-99 jde L-159T2, ne L-159A. Zas jabka a hrušky
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: IAR-99 SOIM

Příspěvek od zzz »

Skelet: celkově (nejen dneska) jsem strávil hledáním info o konkrétním využití IAR-99 dost času. A nic moc informací... zdá se, že v rumunské armádě funguje IAR-99 jako mix L-159A a L-159T.

Ono totiž IAR-99 dříve sloužil současně s IAR-93. Po vyřazení IAR-93 zhruba na přelomu tisíciletí se patrně úkoly přesunuly na IAR-99
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“