POTEZ 75

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

POTEZ 75

Příspěvek od kopapaka »

Potez 75


Obrázek


V jednom ze starších článků ( Vespa 150 ACMA T.A.P. Mle. 56/59 ) jsem naznačil, že Francouzi dokázali být v některých oblastech docela nekonvenční. Pokud opustíme pozemní jednotky ( i když ne úplně ) a mrkneme se k těm vzdušným, zjistíme, že tady to platí taky.
Nejde jen o Mirage, jedno z nejznámějších Francouzských letadel, ale celá řada prototypů na sebe upozorňovala nejrůznějšími " podivnostmi ".

A toto je jeden z nich.

Po Druhé světové válce světové válce spousta armád a letectev uvažovala nad zavedením speciálního protitankového či bitevního letadla, hlavně pod dojmem zpráv z Východní fronty. Šturmoviky přes jistou problematičnost zanechaly poměrně silný dojem a alespoň pro část odborníků to bylo řešení tankového problému.
Nejinak tomu bylo ve Francii, kde navíc přistupovala nutnost řešení různých koloniálních krizí. Z několika důvodů se nedalo použít osvědčené řešení z meziválečného období, různé koloniální letouny v podobě lehkých dopravních letadel s možností nesení pum byly příliš zranitelné i v takto " malých " konfliktech.

Obrázek

Société des Avions et Moteurs Henry Potez

Tento požadavek byl impulzem pro zahájení vývoje v právě obnovené firmě Potez, vývoj byl zahájen na vlastní náklady. Výzbroj měl původně tvořit kanón ráže 75 mm ( někdo evidentně ty zprávy z Východu až tak moc dobře nečetl ), ale postupem času vykrystalizoval jiný nápad. Francie v té době byla na špici vývoje protitankových řízených raket ( PTŘS ) a přestože jejich nectnosti měly teprve vystoupit na povrch, už tehdy ( se zkušenou obsluhou ) představovaly poměrně účinný bojový prostředek. Francouzská armáda sice už prováděla testy s odpalem PTŘS z vrtulníků, ale přes úspěšnost zásahů byly výsledky testů trochu rozpačité. Vrtulníky v té době ještě nedosahovaly takových výkonů aby mohly nést kromě výzbroje i něco víc než symbolické pancéřování a cena ( i provozní náklady ) byla poměrně vysoká.

Obrázek

Řešením tak mohlo být pancéřované bitevní letadlo s výzbrojí PTŘS, krátkým startem a přistáním a minimální cenou.
Pět měsíců trvající vývoj ( to byly časy... ) vedl ing. J. Delaruelle, koncem března roku 1953 opustil prototyp montážní halu továrny v Argenteuil a do června procházel pozemními testy.

Obrázek

První let se uskutečnil 10. června 1953 s civilní registrací F-ZWSA, vše proběhlo hladce. Menší problém se objevil ze strany Francouzského letectva kterému sice nevadilo, že armáda používá vrtulníky, ale letadlo s pevným křídlem považovalo za své. Armáda svou pozici nakonec obhájila a stroj převzala ke zkouškám, počátek vypadal nadějně, stroj se jednoduše ovládal a přes zdánlivou neohrabanost byl obratný. Při prvních zkouškách bylo odhaleno jen několik nedostatků, vadila hlavně neuzavřená kabina pilota a chování letadla v oblasti minimálních rychlostí. Součástí zkoušek byl i pokusný " souboj " se stíhačkou, protivníkem byl deHavilland Vampire. Jak se ukázalo, poměrně malý a pomalý stroj byl pro stíhačku docela oříšek, piloti kamuflovaný stroj docela často nedokázali vyhledat a při ostrém manévrování ani zaměřit.

Obrázek

Pak ovšem došlo ke katastrofě, nikoli skutečné, ale neúspěch zkoušek s hlavní výzbrojí se jí rovnal. Při zkušebních střelbách s raketami Nord SS.10 se prostě nepodařilo dosáhnout dostatečného počtu zásahů. Rakety se musely odpalovat při nízké ( i pro Potez 75 ) rychlosti, ale přestože to pro pilotáž nepředstavovalo žádný problém, operátoři PTŘS už z různých důvodů nedokázali zasahovat cíle. Vyšší rychlost nešlo použít, raketa se pohybovala poměrně pomalu a i při palbě na maximální vzdálenost se stoj přibližoval nebezpečně blízko cíle. Už tehdy se zdálo, že je projekt u konce, ale dočasně ho zachránila válka v Alžíru a jistý zájem o nákup ( ovšem v případě rozběhu série pro Francii ) projevila Venezuela.

Obrázek

To už se psal rok 1956 a někdo si při stěžování na obtížnou zatažitelnost výcvikových center FLN vzpomněl na Potez 75. Stroj byl namaskován ( přesto měl stále civilní registraci, tentokrát F-WGTK ) a vybaven závěsníky na neřízené rakety. V té chvíli to muselo vypadat na zázrak, stroj bez perspektivy a najednou takový úspěch, vojáci si nemohli vynachválit takřka chirurgickou přesnost zásahů a rychlou odezvu oproti výkonnějším strojům, osádky odolnost a obratnost. Nenadávali ani mechanici, Potez se díky promyšlené konstrukci jednoduše udržoval a opravoval. Odezva byla velice rychlá, armáda v květnu 1956 zadala výrobu 15 předsériových strojů a vážně uvažovala o zvýšení dodávky na 100 kusů. To už pro Potez musel být šok, už příprava předsériové výroby zatížila kapacitu výroby nad možnosti firmy. Problém nakonec nenastal, protože zakázka byla kvůli škrtům v rozpočtu odvolána a a Francouzská armáda zakoupila vrtulníky Sud-Ouest SO1221 Djinn ( mimochodem také nepříliš obvyklé konstrukce... ).

Obrázek

Jediný prototyp byl ještě v Alžíru zakonzervován, ale nedlouho poté začal být využíván jako kurýrní, v této službě se také osvědčil, ale jen do 16. září 1958 kdy došlo při přistání k nehodě po které už byl jako neopravitelný odepsán.

Konstrukce

Potez 75 byl jednomotorový celokovový dolnoplošník s dvojčlennou posádkou. Motor ( buď Potez 8-D.30 o výkonu 480 ks nebo Potez 8-D.2 o výkonu 450 ks ) byl umístěn v zadní části trupové gondoly a poháněl tlačnou třílistou stavitelnou vrtuli. Díky chlazení vzduchem ( vstup vzduchu pod trupem ) nevyžadoval příliš důkladné pancéřování. Dvojité ocasní ploch byly kvůli umístění motoru neseny dvěma osníky vetknutými do křídel.

Obrázek

Pilotní kabina byla na hřbetě trupu, v první variantě otevřená, později doplněná uzavíratelným překrytem. Operátor PTŘS měl kabinu v přední části stroje, od počátku byla uzavřená, tvar zasklení připomínal spíš zasklení dopravních letadel té doby, později bylo zasklení upraveno pro lepší výhled a snad i pro nesení dalšího člena posádky nebo cestujícího v kurýrní variantě.
Výzbroj měl dle původních návrhů tvořit kanón ráže 75 mm, pro sériovou výroby šlo zvolit buď jeden 12,7 mm kulomet, nebo čtyři ráže 7,5 mm. Na závěsnících pod křídly bylo možné nést až čtyři PTŘS Nord SS.10 / 11, na čtyři vnitřní závěsníky bylo možné zavěsit 8 neřízených raket nebo i jinou výzbroj včetně osvětlovacích pum.

Obrázek

TTD:
Rozpětí-------------------13,1 m
Délka---------------------9,15 m
Výška---------------------2,7 m
Hmotnost:
Prázdná-------------------1800 kg
Vzletová------------------2500 kg
Maximální vzletová-------2800 kg
Rychlost:
U země--------------------294 km/h
Max. ve výšce 3000 m----294 km/h
Cestovní -//- 2000 m-----234 km/h
Dostup---------------------8600 m
Dolet-----------------------660 km
Vytrvalost------------------3,5 hod.
Stoupavost u země---------5,8 m/s
-//- do výšky 1000 m------3 min
-//- do výšky 3000 m------10 min
Vzlet a přistání:
Rozběh----------------------175 m
Rozběh do výšky 15 m------470 m
Doběh-----------------------165 m
Doběh z výšky 15 m---------275 m

Obrázek

Dokonce i s odstupem mnoha let je nyní velmi obtížné říct, zda Francouzi zrušením výroby Potezu 75 udělali chybu, ale minimálně Americký program COIN ( Counter-insurgency / protipovstalecký ) ukazuje, že zase jednou předběhli dobu. Podobný stroj při konfliktech nízké intenzity ( ale říkejte to účastníkům ) obvykle chybí, vrtulníky zdaleka nejsou to pravé a různé improvizace na bázi cvičných nebo dokonce zemědělských letounů jsou kupodivu velice účinné...

Obrázek


Zdroje:
http://www.militaryphotos.net
http://www.wikipedia.org/
http://wave.prohosting.com/hud607
http://1000aircraftphotos.com
http://www.fliegerweb.com
http://defensetech.org
http://worldatwar.net
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Díky! Když jsem tohle létadélko Káně viděl prvně u Němečka nevěřil jsem vlastním očím. Ale s tou jeho maximálkou by to byl krásný zákusek pro protiletadlovce, i na Ještěrce.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Jen jsem na tu obludku kouknul a vzpomněl jsem si na North American Rockwell OV-10 Bronco, zajímalo by mne jestli se amíci inspirovali u frantíků.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet: S původní výzbrojí jistě, ale pokud se začaly používat PTŘS s větší dostřelem a vyšší rychlostí, tak už by to ta Ještěrka neměla tak jednoduché.
Zrovna mám rozepsaný článek o PTŘS Nord SS.10, tak možná dojde i na ty další... Pokud to dodělám... :oops:
A pokud jde o COIN operace.. no když se osvědčilo i tohle... :D

Obrázek

Fotku " bitevního " Čmeláka sem bohužel nenašel :D

wildesau: Vzdálená inspirace je sice možná, ale Bronco je spíš inspirované letounem P-38 Lightning, ne?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

tak lehké bitevníky mám rád. Chtělo by to už ty naše někam vyslat ať se ukážou :)
A nezapomeň na jugoslávský ultralight Soko J-20 Kraguj :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

skelet píše:Díky! Když jsem tohle létadélko Káně viděl prvně u Němečka nevěřil jsem vlastním očím. Ale s tou jeho maximálkou by to byl krásný zákusek pro protiletadlovce, i na Ještěrce.
No, pokud si pamatuji ze svých školních let, tak letadélko Káně spíš odpovídá V-22 Osprey.
Ekolog
rotný
rotný
Příspěvky: 86
Registrován: 13/2/2007, 21:12
Bydliště: Náchodsko

Příspěvek od Ekolog »

Nepodceňoval bych Ještěrku. Pořád ještě při nabitých baterkách dokáže točit 90 stupňů za vteřinu i více. Kadence a zaměřovač jsou poplatní době vzniku. Ale v A 10 bych se v dostřelu zamaskované baterie Ještěrek producírovat nechtěl. V Jugoslávii snad i dokázaly zabodovat.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: POTEZ 75

Příspěvek od Kouzelnik »

Osobně mi to letadlo připadá jako nesmyslné. Nekritizuji umění konstruktérů atd., ale kritizuji jak zadání, tak provedení:

- Dvoutrupá konstrukce, ale většina zbraní pod křídly?

- Určení k bitevním akcím (tj. předpokládám pár desítek/set metrů nad zemí) v bojové zóně v dosahu nejrůznějšího mixu PVO, zejména palných? Ale pouze jeden motor?

- A co motor? Bohužel neznám výškovou charakteristiku zvoleného motoru, ale maximální výkon 360 kW pro letadlo které by mělo být co nejvíc pancéřované, aby odolalo zásahům v malé výšce a při relativně nízké rychlosti? Plus zbraně v podvěsu a IMHO pevný podvozek?

- S tím motorem je to celkově nejvíc. Vzduchem chlazený motor umístěný v tlačné konfiguraci za trupem ... něco jako byly problémy se vzduchem chlazeným Walter Sagitta I-SR ve Fokkeru D.23 s podobnou koncepcí? V letadle určeném kromě případné obrany proti sovětské invazi taky do francouzského Impéria/Dominia, tj. do oblastí s teplým (tropickým) počasím mj. kvůli blízkosti rovníku?

Z pohledu informací mě dostupných, se jeví, že použití tohoto motoru Potez do této konstrukce Potez bylo kvůli firemnímu rozhodnutí, nikoliv kvůli tehdejší nabídce dostupnosti motorů

Pro srovnání
...viz např. jednotlivé motorizace (a zejména jejich výkon a chlazení) v obou verzích cvičného Morane Saulnier Vanneau MS.475 a MS.472/474.

...neřkuli o pofrancouzštěných verzích Argus As 411, obdobné koncepce jako použitý motor Potez, které ve 40.-tých letech byly hojně používány v tehdejším francouzském letectvu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_MD_315_Flamant
https://fr.wikipedia.org/wiki/SNCAC_NC.700
https://www.avionslegendaires.net/avion ... s-10-s-12/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sud-Ouest_Corse
Prakticky lze shrnout, že s výjimkou nefrancouzských letadel šlo v této výkonové kategorii o nejrozšířenější motor ve francouzském letectvu do konce 40.-tých let.



Ještě doplním o trošku kontextu, který IMHO chybí v úvodním článku:
kopapaka píše:(...)
V jednom ze starších článků ( Vespa 150 ACMA T.A.P. Mle. 56/59 ) jsem naznačil, že Francouzi dokázali být v některých oblastech docela nekonvenční. (...)

Po Druhé světové válce světové válce spousta armád a letectev uvažovala nad zavedením speciálního protitankového či bitevního letadla, hlavně pod dojmem zpráv z Východní fronty. Šturmoviky přes jistou problematičnost zanechaly poměrně silný dojem a alespoň pro část odborníků to bylo řešení tankového problému.
Nejinak tomu bylo ve Francii, kde navíc přistupovala nutnost řešení různých koloniálních krizí. Z několika důvodů se nedalo použít osvědčené řešení z meziválečného období, různé koloniální letouny v podobě lehkých dopravních letadel s možností nesení pum byly příliš zranitelné i v takto " malých " konfliktech.
(...)

Tento požadavek byl impulzem pro zahájení vývoje v právě obnovené firmě Potez, vývoj byl zahájen na vlastní náklady. (...)
a) IMHO neexistoval tehdejší oficiální požadavek na vrtulový bitevní letoun k zastavení sovětských tanků na letadlo podobných parametrů jako Potez 75, což by mohla naznačovat formulace od @kopapaka.

b) Kromě podmotorování (pro srovnání viz vývoj zhruba soudobého asi posledního bitevní letadlo s vrtulí Westland Wyvern s několikanásobně vyšším výkonem) prostě ve Francii zvolili jinou cestu. Ukázala se rovněž jako slepá ulička … tak jako slepou uličkou byl Iljušin Il-10M (ovšem ve Francii vyhodili peníze pouze na vývoj, zatímco např. ČSR těch peněz bylo vyhozeno víc – bo cca 1500 Il-10/Avia B-33, z toho poslední série šly takřka obratem do šrotu jako nechtěné letadla)

c) IMHO tehdejším oficiálním francouzským požadavkem na bitevní letadlo byl prouďák viz reakce francouzského průmyslu: např. https://www.avionslegendaires.net/avion ... -grognard/ (myslím ten první návrh, nikoliv tu pozdější předělávku soutěžící s Vautour)
Netuším, proč francouzská vláda poptávala specializovaný dvoumotorový prouďák pro bitevní účely, když ve Francii již byl v licenci vyráběn de Havilland Vampire, který si Francouzi překonstruovali z původního motoru na o dost výkonnější RR Nene (tj. předpokládám, že Vampire s Nene by unesl dodatečné pancéřování)


Ve svém názoru vycházím z:

1) Klíčové vojenské projekty zadávány největším firmám.
IMHO francouzská vláda pokračovala v zadávání vládních zakázek jako během období 1939/1940, tak aby docházelo ke koncentraci leteckých výrobců do několika silnějších koncernů schopných ufinancovat velkou částku nákladů na vývoj.

Menší výrobci mimo tyto koncerny byly IMHO méně podporováni (usuzuji z velkého množství experimentálních francouzských konstrukcí, které vznikaly zejména v těchto velkých koncernech). A dokonce i zákazníkům ze soukromého sektoru neváhala "doporučit", aby dali šanci francouzským konstrukcím před nefrancouzskými letadly. viz např. nepovedený dopravák SE.161 Languedoc pro mezinárodní pasažérskou přepravu od velké firmy SNCASE, kdy nakonec rozhodl bojkot cestujících kteří tím odmítali létat.

Zatímco menší (nezávislí) producenti letadel se spíše pouštěli do jednodušších/menších letadel. Fouga, SIPA i Potez. Dassault byl spíše výjimkou. A nenašel jsem, že s výjimkou Dassaultu byly menší firmy angažovány v klíčových vojenských programech až do poloviny 50.-tých let.


2) Existují nějaké další francouzské projekty vrtulových bitevníků ve stejném období jako Potez 75?
IMHO neexistují.

Přitom je zřejmé, že francouzská vláda ráda spouštěla "soutěže", aby si vybírala z více projektů (a aby udržela zaměstnanost vývojářů ve fabrikách):
viz např. palubní stíhačka/stíhací bombardér:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Nord_2200
https://fr.wikipedia.org/wiki/SNCAC_NC.1080
https://fr.wikipedia.org/wiki/Arsenal_VG_90
BTW - velmi zajímavý je výsledek soutěže - ani jeden ze tří nabízených nevyhovoval. A proto volba padla na licenci britského Sea Venomu. Ovšem zajímavý byl výběr francouzské vlády, která firma se pustí licenční výroba = vybrali si SNCASE ... po zkušenosti s "tlačenkou" (=SE.161 Languedoc) to asi ani nebylo překvapivé, že.


P.S. TěsněpoWW2 letadla používaná ve francouzském Dominiu/Impériu k přímým bojovým akcích viz orientační přehled:
http://worldatwar.net/chandelle/v3/v3n1/frcoin.html
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... h-service/


P.P.S. Koneckonců - koncepce bitevníku v podobě Il-2typ3 Šturmovnik nebyla ani v poválečném Česko-Slovensku používána k podobným účelům jako zvažovaný protipartyzánský Potez 75. V rámci nasazení poválečného česko-slovenského letectva zejm. na středním/východním Slovenku v rámci Akce B (proti lidem označovaným jako Banderovci) nebyly Šturmovniky nasazeny. Místo nich česko-slovenské letectvo nasadilo např. Petljakov Pe-2.
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: POTEZ 75

Příspěvek od Kouzelnik »

kopapaka píše: (...)
To už se psal rok 1956 a někdo si při stěžování na obtížnou zatažitelnost výcvikových center FLN vzpomněl na Potez 75. Stroj byl namaskován ( přesto měl stále civilní registraci, tentokrát F-WGTK ) a vybaven závěsníky na neřízené rakety. V té chvíli to muselo vypadat na zázrak, stroj bez perspektivy a najednou takový úspěch, vojáci si nemohli vynachválit takřka chirurgickou přesnost zásahů a rychlou odezvu oproti výkonnějším strojům, osádky odolnost a obratnost. Nenadávali ani mechanici, Potez se díky promyšlené konstrukci jednoduše udržoval a opravoval. Odezva byla velice rychlá, armáda v květnu 1956 zadala výrobu 15 předsériových strojů a vážně uvažovala o zvýšení dodávky na 100 kusů. To už pro Potez musel být šok, už příprava předsériové výroby zatížila kapacitu výroby nad možnosti firmy. Problém nakonec nenastal, protože zakázka byla kvůli škrtům v rozpočtu odvolána a a Francouzská armáda zakoupila vrtulníky Sud-Ouest SO1221 Djinn ( mimochodem také nepříliš obvyklé konstrukce... ).

(...)
Nejsem si úplně jistý, jestli se pletou zdroje které použil @kopapaka, nebo jestli moje.

Nicméně Potez75 se účastnil dosti hojně zastoupené soutěže vypsané dle požadavků v cca 1955 na protipartyzánský letoun (tj. po porážce francouzských ozbrojených sil v severní Indočíně).
a) Vítězem první fáze této soutěže se stal:
https://fr.wikipedia.org/wiki/SNCASE_SE.116_Voltigeur
Na tomto odkazu jsou uvedeny i další konkurenční projekty... pozn. věrohodností/úplností tohoto seznamu si nejsem jist, neboť nezahrnuje jednomotorový Morane-Saulnier MS.1500, (což byl projekt který dospěl do fáze prototypu), ovšem na rozdíl od dvoumotorový Morane-Saulnier MS.1600, zmíněného v seznamu konkurentů SE.116, šlo o dosti jiné letadlo - s parametry mnohem bližšímu Potezu 75
... = netroufnu si rozhodnout, jestli francouzi ve druhé polovině 50.-tých let rozjeli ještě druhou soutěž na protipartyzánský typ (=pokud soutěžil MS.1500 u kterého byla plánovana remotorizace s výkonějším ( 520 kW) turbovrtulákem, tak bych čekal, že i Potez 75 by byl zvažován na remotorizaci... pokud fakt Potez 75 soutěžil proti MS.1500 ... ovšem další kutání na Potez 75 prý proběhl až v 70.-tých letech jako Potez 91 či Super 75)
https://www.secretprojects.co.uk/thread ... 776/page-2
https://www.secretprojects.co.uk/threads/potez-91.1502/

b) Ve druhé fázi soutěžil skoro-vítězný SE.116 zejména proti nabídce od Dassault 415 (=varianta dvoumotorového 315).

Ani jedna z finálně soutěžících konstrukcí IMHO nebyla sériově vyráběna a používána k protipartyzánským účelům ve francouzském Impériu/Dominiu. Zčásti byla použita Fouga Magister, zčásti vrtulníky, zčásti uloženky/olétaniny z amerických přebytků.


Závěr: Takže vlastně není tak úplně jasné, kolika různých výběrů se účastnil Potez 75. Ve Francii určitě dvou (i když ten první "výběr" byl zvláštní). Jestli i třetího (proti MS.1500 resp. proti T-28)? Nejsem si úplně jist, protože Potez 75 považuji spíše za omyl než za povedený projekt.

A soutěžil Potez 75 ještě někde mimo Francii jako protipartyzánský (např. v Latinské Americe)? Spíše asi ne, usuzuji z obecné situace:
- v 50.-tých/60.-tých letech probíhalo několik protipartyzánských válek za účasti letadel z Evropy (kromě (jižní/severní) Indočíny, Zlatého Trojúhelníku, Indonésie, Indicko-Pákistánských střetnutí) a to zejména v Africa. Kde probíhal postupný rozpad 5-ti koloniálních Impérií/Dominií a to zejména britského a francouzského. Výsledkem byl pokus evropských mateřských států, aby i po získání autonomie či úplného osamostatnění, tak aby přetrvala nějaká forma propojení. Zároveň do hry vstupovalo sovětské Impérium/Dominium které se snažilo dodávkami výzbroje si naklonit některé čerstvě nezávislé státy (detaily jsou o tom např. v exportních zemích pro novou či zánovní techniku z Česko-Slovenska viz např. Univerzita 17. listopadu).
- zároveň víme, že ve Francii skončila neproduktivně soutěž(či snad soutěže) o protipartyzánský (COIN) letoun ve 2. polovině 50.-tých let.
- fakticky totiž soutěž skončila kvůli relativně levnější nabídce olétanin/uloženek z přebytků (a to zejména amerických T-6, T-28, Invander posléze Skyraider), vrtulníků a zejména kvůli použití francouzských letadel zejména cvičných/spojovacích typů jako improvizovaných gunshipů (i když např. v případě SIPA S.10/11/12 šlo spíše lehoučký "gunship").
- s ohledem na zájem Francie udržet obchodní vztahy a to zejména v regionu Francouzské západní a Francouzské rovníkové Afriky (tj. nikoliv v Maghrebu), tak se Francie snažila nabízet letadla které byly víceúčelové. A proto se faktickým "protipartyzánským" letadlem v bývalém francouzském Impériu/Dominiu a vůbec v Africe staly např. původně cvičné Fouga Magister. Netroufnu si odhatnout jestli francouzský stát či francouzské firmy ve významných počtech nabízely v latinské Americe své přebytkové (či z novovýroby) letadla pro protipartyzánské účely. IMHO totiž jednak těch přebytků neměli až tolik a zejména proto, že na trhu s olétaninami byla silná konkurence a to nejen z USA, ale také z UK (a z části také z Itálie). IMHO v zásadě největší exportní úspěch mimo Afriku v 50.-tých a 60.-tých letech byly francouzské "bizjety/aerotaxi" Morane-Saulnier MS. 760
- dalším "hřebíčkem do rakve" Potezu 75 bylo změny v leteckých fabrikách: protože je otázkou jestli by Potez do nějaké soutěže v 60.-tých letech posílal 3 různé typy letadel .... kromě vrtulového Potezu 75 i prouďák Fouga Magister či turbovrtulový MS.1500 (=poté co Potez se spojil s firmou Fouga a následně i s Morane-Saulnier (v rámci Sud-Aviation), tak další varianty úspěšné Fouga Magister byly ze stejné dílny.) Nejsem si jistý jestli do firemní nabídky přibyl ještě další protipartyzánský letoun existující aspoň jako prototyp... poté co na konci 60.-tých se spojená firma spojila ještě s Nord, a vznikla Aérospatiale).
- Osobně bych očekával, že největší šancí Potezu 75 by bylo licencování draku i motoru do Španělska, které byly dlouho po WW2 v mezinárodní izolaci (např. do NATO vstoupilo až v 1982) a současně čelilo vlastencům na území kolonií v oblasti Maroka (Západní Sahary). IMHO pro tyto španělské účely by byl Potez 75 vhodnějším letadlem (=široká možnost podvěsu zbraní) ve srovnání se španělskou licenční výrobou na bázi Bf-109G (zejména té remotorizované verze s Merlinem HA-1112 Buchon) od cca 1954. Ovšem nejsem si jistý otázkou motoru, pokud by Španělé nešli cestou licence jak draku tak motoru od Potezu. IMHO totiž myslím ve Španělsku nebyl dostupný/rozšířený motor obdobný motoru použitému v Potez 75 (výkonově leda https://en.wikipedia.org/wiki/ENMASA_Beta, ale rozměry atd. by myslím silně zkomplikovaly remotorizaci).

Shrnutí: k exportním šancím Potezu 75. Pro postkoloniální uživatele v Africe byl příliš drahý (nebyly přebytky/uloženky např. z francouzského letectva). A byl příliš jednoúčelový. Plus unikátní motor (různé verze Potezu 8), který myslím nebyl masově používán v žádném letadle. A na ostatních trzích neměl Potez 75 fakticky co nabídnout v 50.-tých/60.-tých letech.

.... Takže tolik k protipartyzánským šancím Potezu 75 (=mrtvě narozené dítě ... zejména kvůli celkové situaci, nikoliv kvůli ne/kvalitám samotného letadla)



P.S. Nejsem si úplně jist, proč neproduktivně skončila soutěž zvažovaných letadel pro propartizánské účely (viz výše popsané soutěžení cca 10-ti francouzských prototypů/projektů včetně Potez 75 od cca 1955). Jestli byly "poraženy" nejen dostupnými olétaninami amerických konstrukcí ale taky francouzskými spojovacími/cvičnými letadly (nouzově použitý jako protipartyzánské) nebo vrtulníky?

Ještě by byla jedna možnost: jestli ty zvažované novostavěné letadla prostě nebyly "vytlačeny" dostupnými (přebytečnými) francouzskými prouďáky první generace (=Ouragan, Mystere II), které Francouzi plánovali v polovině 50.-tých let nahradit novějšími konstrukce... a ty zánovní prouďáky potřebovali prodat...a proto by francouzské bojové nasazení zánovních prouďáků dávalo smysl jako předváděčka pro potencionální kupce...nedopátral jsem kvalitních info potvrzujících/vyvracejících hypotézu v předchozích odstavci = nenašel jsem info jako moderní prvoliniové letadla použili francouzi proti partyzánům. Jakési info (patrně z různou kvalitou informací) je http://avions-de-la-guerre-d-algerie.over-blog.com/

Ovšem je faktem, že jak Ourgany tak Mystere II se povedlo prodat do Izraele, resp. do Indie v případě Ouragnů (akorát, poté co Izrael získal trochu času, tak si radši počkal na Mystere IV resp. Super Mystere). Moje nejistota pramení z toho, že ty prouďáky francouzské první generace byly financovány z USA... ovšem USA chápaly svoji podporu pro francouze jako součást obrany před expanzí radikálních socialistů z Číny, ze SSSR (obranou myslím např. účast v Korejské válce plus financování francouzské obrany před radikálně-socialistickými partyzány z řad severoindočínských vlastenců). Ale ve smyslu Atlantické charty nevidím příliš velkou ochotu američanů, aby z amerických peněz bylo potlačováno právo na sebeurčení ve francouzském Impériu/Dominiu v Africe... tj. možná Francouzi nesměli použít letadla (Ouragan, Mystere II) koupená za americké peníze proti partyzánům v Africe
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“