Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Rozhodně k nějakému nárůstu praktického dostupu muselo dojít. Především se zvýšil výkon motorů, současně došlo ke snížení odporu u F.3. Pokud jde o Tornado ECR, nárůst výkonu motorů je ještě vyšší, protože došlo k instalaci motorů Mk. 105.
Německá Luftwaffe potřebovala nahradit letouny RF-104 G a později RF-4 E. Oba letouny disponovaly značně vyšším dostupem než útočná verze Tornada a tomu bylo nutné verzi pro REB a průzkum přizpůsobit.

Až opadnou vášně, určitě dojdete oba dva k jinému závěru.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Údaj 21000 metrů jako praktický dostup je zcestný z mnoha důvodů.
Jednak je to kyslíková soustava letounu. Jak jsme se již bavili, prakticky všechna letadla západní provenience mají pro tento údaj uvedenu hodnotu +- 15500m. Jak poukázal Cover, je to dáno právě certifikací kyslíkové soustavy. Ano, většina letadel je schopna letět bez ohledu na tento fakt výše, nelze však mluvit o "service ceiling", tedy praktickém dostupu.

Dále bych si dovolil srovnání s letadlem, které znám dobře, tedy stíhacím Viggenem. Oba letouny mají motory s relativně velkým obtokovým poměrem, jmenovitě Jaktviggen 0,97 a Tornado s motorem Mk. 104 dokonce 1,1. Jak víme, čím větší obtokový poměr, tím má motor větší problémy při vysoké nadzvukové rychlosti. Nejde jen o nižší výtokovou rychlost plynů oproti motorům s menším obtokem, ale i choulostivost samotného dmychadla na "vysokoteplotní pumpáž". Z tohoto hlediska je na škodu i celkové větší stlačení motoru Tornada, které je sice důležité z hlediska hospodárnosti provozu a tedy i doletu v nižších rychlostech (ale klidně nižších nadzvukových), ale při M2+ a ve velkých výškách bude dělat neplechu. RB199 je jistě celkově modernější motor s lepší hospodárností a vyšším tahem k vlastní hmotnosti. Poměry tahu ke hmotnosti letounu jsou ovšem velmi podobné (i když Jaktviggena jsem viděl vzlétat stylem F-15 - rovná svíčka po odlepení, byť to zcela jistě bylo s minimem paliva, zatímco Tornado nikoli), přičemž Viggen má, jak tvrdím, menší vlnový odpor díky snažšímu tvarování letounu jeho koncepce dle pravidla ploch i menšímu potřebnému momentu pro vyvážení při nadzvukové rychlosti (opět díky koncepci nosných ploch).
Dále se podívejme na plošná zatížení, což bude ve velké výšce možná důležitější než samotná pohonná jednotka. Zatímco Jaktviggen má pěkných 287 kg/m2, u Tornada je to při nejlepším (bez výzbroje) úctyhodných 729 kg/m2 (přepočítával jsem to dvakrát, nechtělo se mi věřit, ale Tornado váží prázdné víc než plně natankovaný Viggen a má 26,6m2 nosné plochy oproti 52,2m2 Viggenu). Jak se asi budou ta dvě letadla ve velké výšce chovat? Pro představu i Concorde má při zatížení asi do 400 kg/m2 "service ceiling" "jen" 18 300m.

A teď pointa. Obě letadla jsou vysoce nadzvuková - M2+, u Tornada se dokonce udává M2,2. Ve své monografii mám chybu, když píšu u Viggenu "praktický" dostup 18800m (tedy stále méně než F.3!), to jistě není praktický dostup, tedy dostup na němž by letadlo mělo být schopno běžně pracovat, přestože by měl být schopný po nějaký čas tuto výšku udržet (asi na plné přídavné spalování). Dle rozhovorů s piloty je však cokoliv nad 16000m tak jako tak velmi "na hraně", přestože se Viggeny prokazatelně a opakovaně dostaly do kontaktu s SR-71.

Pořád se vám zdá, že přes 21 000m je pro Tornado F.3 uvěřitelný údaj? Mě tedy ne. A nakonec i na webu http://www.raf.mod.uk/equipment/tornadof3.cfm
je k vidění "max. altitude 50.000ft", což je kolik?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Příspěvek od Mike »

Podle monografie, která vyšla v L+K byl problém Tornáda ADV hlavně v nedotaženém vývoji radaru, který dlouhou dobu provozu nedosahoval potřebných parametrů. První varianty F.2 dokonce nosily pouze zátěž v podobě ocelových tyčí místo radaru. V druhé polovině devadesátých let měla být bojová hodnota letounu zvýšena nesením moderních střel AMRAAM a ASRAAM. Nemožnost radaru komunikovat se střelou AMRAAM a absence přilbového zaměřovače pro zaměření střel ASRAAM tento cíl příliš nenaplňovali. Problémy byly následnou modernizací po roce 2001 sice částečně odstraněny, ale to už letoun přestával koncepčně vyhovovat požadavkům na soudobý vzdušný boj. Další nedostatkem byla špatná výškovost motorů původně vyvinutých pro nízkolétající IDS. Při tankování a některých manévrech ve výškách nad 7000m bylo údajně potřeba zapínat forsáž. Spotřeba paliva tak s výškou citelně rostla. Jednu dobu se uvažovalo o nahrazení motory Eurojet EJ 200, spolu s novým osvědčeným radarem AN/APG-65. K těmto úpravám ovšem nedošlo.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Britové používali Tornado F.3 také v jižním Atlantiku. Jeden Flight (roj) byl umístěn na Falklandech. Asi před dvěma roky byla tato letadla vystřídána stejně velkou jednotkou vyzbrojenou stroji EF Typhoon II.

Kromě RAF a RSAF vlastnil 8 ks F.3 Oman.

Tornada RAF a RSAF byla jako jediná vybavena "mokrým kýlem" - ve svislé ocasní ploše byla instalována palivová nádrž. Pouze úkryty těchto dvou letectev umožňovaly hangárování letadel s křídly vysunutými na 25°. Tím se těžiště strojů nacházelo v poloze, která zabezpečovala stání letounu v normální poloze.
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od lamada »

No a těmito dedukcemi docházíme k tomu že Tornado vznikalo jako útočné tedy IDS a stíhací varianta ADV až posléze jako další hlavně pak proto, že RAF potřebovala nahradit dosluhující BAC Lightnink.
Obrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od jersey.se »

Jo, přesně jako to bylo u Viggenu 8-)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Rase »

Kazetová munice v kontejneru MW-1

Německé letouny Panavia Tornado IDS dokázaly rovněž fungovat jako nosič kazetové munice k likvidaci velkých ploch. V kontejneru Mehrzweckwaffe 1 (MW-1) se nacházelo 112 tubusů, v nichž bylo možno nést bombičky KB 44 (Kleinbombe 44) k likvidaci lehce obrněných cílů nebo odstavených letounů na letišti. STABO (Startbahnbombe) s opozděným výbuchem byly určeny k likvidaci přistávacích ploch. Šlo rovněž shazovat magnetické protitankové miny MIFF (Mine-Flach-Flach) o váze 3,4 kg. Tříštivé miny MUSA (Multi-Splitter-Aktiv) měly aktivní senzor detonaci v blízkosti cíle, nebo pro předem nastaveném čase. Podobné pak byly protiletecké miny MUSPA (Multi-Splitter-Passiv-Aktiv), osazené aktivními i pasivními akustickými senzory a tříštivou hlavicí složenou z 2 100 kovových jehel, které dokázaly paralyzovat letištní provoz. MUSPA vážily 4,5 kilogramu a dokázaly zničit nebo poškodit letouny nebo různá vozidla na rozloze 100 metrů. Obecně se dá říct, že šlo o obdobný systém jako britský JP233, oficiálně označovaný jako LAAAS (Low-Altitude Airfield Attack System). Krom letounů Tornado IDS je mohly nést jak F-104 Starfighter tak i F-4 Phantom. Bundeswehr tento systém vyřadil v roce 2009, kdy vláda přijala Zákon o zákazu kazetové munice.

Víceúčelový zbraňový kontejner MW-1 (Mehrzweckwaffe-1) využívající submunici k ničení větších uskupení obrněné techniky nepřítele. V případě protitankové submunice KB-44 pojal letoun Tornado v kontejneru přesně 4 536 kusů těchto dárečků. Paralelně s vývojem víceúčelového letounu Tornado se na počátku sedmdesátých let rozeběhly práce na konstrukci kontejneru MW-1, který měl tvořit jeden z hlavních zbraňových systémů strojů Tornado IDS určených pro německou Luftwaffe. Vývoj a následnou výrobu realizovala firma Raketen Technik GmbH, dceřinná společnost firem MBB (později DASA) a Diehl. Po více než 15 letech koncepčních studií a vývojových prací se sériová výroba rozeběhla v roce 1984. První MW-1 se k operačním útvarům Luftwaffe začaly dostávat na konci téhož roku. Pro potřeby německého letectva se původně plánoval nákup 2 554 exemplářů. S koncem Studené války bylo toto číslo revidováno a do konce roku 1994 bylo pro německé potřeby vyrobeno celkem 844 (uváděno je i číslo 850) kontejnerů MW-1. Druhým a posledním uživatelem kontejnerů MW-1 se stalo italské letectvo. Dodávky zhruba 100 kusů byly zahájeny v roce 1987. Kontejner je tvořen čtyřmi segmenty, přičemž každý z nich má 28 raketnic (celý kontejner dohromady 112) ráže 132 mm. Submunice je vystřelována do obou stran pyrotechnicky. Vyprázdnění kontejneru trvá zhruba 0,6 sekund. Podle použité submunice a parametrech letu dokáže jeden kontejner pokrýt oblast širokou 300 - 500 metrů a dlouhou 180 až 2 500 metrů. MW-1 lze "vyprazdňovat" již ve výšce 60 metrů nad zemí při rychlostech kolem 1 000 km/h.

https://en.wikipedia.org/wiki/MW-1
https://www.youtube.com/watch?v=PgkOlBYyQD0

Mehrzweckwaffe_1.jpg
mw-1_1_157.jpg

Naposledy upravil(a) Rase dne 12/10/2022, 21:43, celkem upraveno 3 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Moc pěkné dobové instruktážní video z archivu RAF. Překvapila mě slušná práce se zvukem a střihem :up:



Video přímo na Palbu vložil Jarl.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od seabee »

Rase píše:Krom letounů Tornado IDS je mohly nést jak F-104 Starfighter tak i F-4 Phantom. Bundeswehr tento systém vyřadil v roce 2009, kdy vláda přijala Zákon o zákazu kazetové munice.
Nedovedu si představit tu "almaru" na F-104. Že by se tím vysvětlovala ta vysoká nehodovost Starfighterů u Luftwaffe ?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Dzin »

Živě si vzpomínám, že tento kontejner byl za totáče top v zobrazování Tornáda. Prakticky vždy když se někde objevil jeho obrázek, bylo to s ním.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Hektor »

Snažil som sa nájsť aspoň jednu fotku F-104 s MW-1 ale nič. Asi mohol ale bežne to nerobil.
Viem si ho predstaviť jedine pod trupom čo muselo byť len tak tak a hlavne namiesto prídavnej nádrže takže sa s tým nikam nedostal.
Len vzlet hodiť to za plot letiska a pristátie.

Tornádo s kontajnerom by bolo asi top zobrazenie posledného čo uvidia pešiaci VS takže strašenie práve týmto bolo namieste.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Flogger G »

Vzpomínám si, že kontejner MW-1 vozily F-4 a Tornado, ale o montáži na F-104 jsme se neučili. Tento kontejner byl podvěšován vždy jen pod trup letounu.
Co se přídavných nádrží týká, byly montovány na konce křídel a pod křídla F-104, jinou pozici na draku palivová soustava Starfighteru neumožňovala.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Hektor »

F-104 spomína Rase o pár príspevkov vyššie. Ja som to komentoval ako spochybnenie.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Flogger G »

Své tvrzení o drakové palivové soustavě letadla F-104G Starfighter podpírám instruktážním filmem Bundeswehru o provedení předletové a poletové prohlídky na daném typu letounu ( ve filmu jsou přípravy v pořadí prohozeny). V čase 5:50 až 6:28 je zde animace postupu tankování vnitřních a externích palivových nádrží uzavřeným způsobem a v čase 6:55 až 7:17 otevřeným způsobem (klasické tankování palivovou pistolí). Jde o plnou palivovou konfiguraci letadla F-104G. https://www.youtube.com/watch?v=aKv9lsdln7E Pod trup dávali vše možné, jen ne přídavnou nádrž, alespoň na seriových aparátech.

Vím, že se zde diskutuje na téma PANAVIA TORNADO, ale vlákno k F-104 zde myslím není.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Panavia Tornado - letoun obrovských možností

Příspěvek od Flogger G »

Trošku se pobavme spolu s posádkami německých strojů Tornado. https://www.youtube.com/watch?v=3Ew6cSDz9N0
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“