Airbus A400M Atlas

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Hans S. »

arten píše:
klingy píše:Nehovoriac o tom, ze z 2600 zostav a komponentov je 92% vyrobenych v Rusku, 4% na Ukrajine, a zvysok inde avionika pouziva u civilnej verzie z USA atd...
Môžeš dať nejaký link na tie čísla? Narýchlo to neviem nájsť a úprimne - nezdá sa mi to - už len motory sú určite viac ako "4% zostav a komponentov."
Artene, letecká výroba je hodně specifická. Ty můžeš sice říct, že výroba něčeho probíhá sice ve Francii, ale 99% její přidané hodnoty (bez přehánění) může být třeba v ČR. Ale ono to nebývá v letecké výrobě ani takhle jednoduché. Kvůli potřebě speciálních postupů, zvláště pak specifických obráběcích postupů (hlubokovrty - protahovačky), povrchových ochran (pískování, otryskání), povrchových ochran (chemie všeho druhu, spousta toho není povoleného v určitých zemích, např. v EU), stále ještě složité a velmi drahé kompozitní výroby... To všechno leteckou výrobu drobí třeba i do desítek zemí.
Uvedu příklad: Takový Embraer 170 je naprosto běžné, relativně velkosériově vyráběné letadlo. V jeho dveřích je jedna páka, kterou stejně jako celé dveře dělá koncern Latecoere. Pomineme-li čas, který zabere samotné slévání vysoce tvrdé oceli (v Rusku) a její doprava do továrny, tak následně tato páka procestuje ČR - Německo - ČR - Francii - ČR - Velkou Británii - ČR - ČR - (Francii) - Brazílii. Trvá asi 16 měsíců, než je páka dokončena a je možné ji (jakožto elementární díl) namontovat do dveří. Montáž dveří zabere dalších cca 14 dní a jejich namontování do letadla v Brazílii zabere půl hodiny. Ty se na to díváš z pohledu Brazílie (...Ukrajiny) a té půl hodiny, která se stejně ztratí v jiných paralelně běžících časech. Reálný stav je ale takový, že se na výrobě tak blbé věci, jako je jedna obyčejná ocelová páka podílelo 5 továren v 5 zemích. A to ne proto, že by to byla sranda, ale prostě proto, že tak složitý výrobek, jako je blbá páka do dveří, tak žádná továrna na světě nedokáže sama o sobě vyrábět v požadované letecké kvalitě. Takže se subkontraktuje všechno možné. Jasně, tenhle příklad je extrémní, je i řada dílů, které vznikají jen na jednom místě. Ale chci tím ukázat, že tvůj pohled na problematiku je trochu zjednodušený. A rozhodně ten, kdo provádí finální montáž, nemusí mít největší výrobní know how. Prostě má know how týkající se finální montáže. Toť vše.

Zkus do svých úvah zahrnout fakt, že výroba letadla je o něco složitější, než pečení rohlíků :).
(Ináč - nič to nemení na tom, čo som postol - Rusi si bez Ukrajiny v tomto neporadia, Ukrajina s EU áno... )
Dobrá spekulace.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od klingy »

Arten: rozhovor s clovekom z Volgy-Dneper, inak byvalim sefkonstrukterom AN-124 o problemoch so servisom

http://www.rusaviainsider.com/who-will- ... er-ruslan/

z rozhovoru
According to Volga-Dnepr’s data, the total number of components that make up the An-124-100 is about 2,600, out of which 92% of the parts are produced in Russia, 4% in Ukraine, and the rest, elsewhere.
Podla dat Volgy Dneper celkovy pocet komponentov tvoriacich AN-124 je priblizne 2600, z toho je 92% vyrobenych v Rusku, 4% na Ukraijne a zvysok inde...
By ma zaujimalo na zaklade coho tvrdis, ze Rusi potrebuju Antonov nato, aby zabezpecili nahradu za AN-22 a AN-124, teda aby zabezpecili existenciu svojej flotily tazkych taktickych transportnych lietadiel, a strategickych transportnych lietadiel?
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od arten »

Hansi, ale presne tan Embraer (ešte lepšie Embraer KC-390) je ten príklad o ktorom hovorím - máš dizajn, technológie, dokumentáciu - vyberieš si na globálnom trhu dodávateľa (pekára rohlíkov).
- čo mimochodom potvrdzuje aj ten ruský minister, čo som linkoval.
Toľko k tej "dobrej spekulaci" - Eur. letecký priemysel vie celkom určite akúkoľvek súčasť An-124/224 vyrobiť. Rozporuješ to?

klingy - no ale tam práve potvrdzujú tie problémy s certifikáciou ak tomu dobre rozumiem.
Tie podiely aj tak nesedia (resp. nie je tam jasné ako to kvantifikovali. Motory sú menej ako 4% kompnentov? :-? To určite nie.) Nevedel by si niekde zohnať nejaké podklady/grafiku k tomu, čo sa kde vyrába?
klingy píše: By ma zaujimalo na zaklade coho tvrdis, ze Rusi potrebuju Antonov nato, aby zabezpecili nahradu za AN-22 a AN-124, teda aby zabezpecili existenciu svojej flotily tazkych taktickych transportnych lietadiel, a strategickych transportnych lietadiel?
Nie, ja tvrdím, že Antonov potrebujú na udržanie flotily AN.124 (o.i. to tvrdí ten ruský minister)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Rase »

Jak již bylo řečeno v úvodu, Německo jedná s několika státy včetně České republiky o společném využívání většího počtu z třinácti vojenských dopravních letadel Airbus A400M, která chtěl původně Berlín prodat. Plán má německé armádě umožnit, aby mohla dál letadla využívat. Německo původně plánovalo nakoupit 60 kusů těchto letadel, později se jejich počet snížil na 53. V roce 2011 spolkový parlament rozhodl o tom, že armáda v rámci úspor prodá 13 zakoupených strojů do ciziny. Armádní analýza ale podle německého listu Süddeutsche Zeitung nakonec ukázala, že potřeby Bundeswehru jsou vyšší. Evropský nadnárodní program výroby letounů Airbus A400M zaostává za plánem, Německý podíl na financování projektu se z odhadovaných 8,1 miliardy eur zvýšil na 9,6 miliardy (na 260 miliard korun). Podle nového plánu by stroje měly základnu v Německu a Bundeswehr by zajišťoval jejich údržbu, výcvik pilotů a provoz. Spolupracující státy, mezi nimiž německý deník kromě Česka jmenuje i Švýcarsko, by měly právo letadla podle vlastních potřeb využít. Kolik by podobný scénář stál, není podle listu jasné. Finanční kalkulace bude záviset na počtu států, které by se do projektu zapojily.

http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/ne ... el-1328537

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 23/3/2017, 13:54, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Hans S. »

arten píše:Hansi, ale presne tan Embraer (ešte lepšie Embraer KC-390) je ten príklad o ktorom hovorím - máš dizajn, technológie, dokumentáciu - vyberieš si na globálnom trhu dodávateľa (pekára rohlíkov).
- čo mimochodom potvrdzuje aj ten ruský minister, čo som linkoval.
Toľko k tej "dobrej spekulaci" - Eur. letecký priemysel vie celkom určite akúkoľvek súčasť An-124/224 vyrobiť. Rozporuješ to?
Nevím. Evropský průmysl navrhl A400M s ohledem na to, aby byl schopen jeho součásti buď vyrobit, nebo subkontraktovat. To dokazuje XX sériových letadel v provozu.

U An-70, 124, 224 je to otázka. Ta letadla jsou jiná, stavěná v jiné době dle jiných norem jinými technologiemi. To, že jsou 30 (25) let stará rozhodně neznamená, že je dnes budeme snadno vyrábět. Je otázka, jestli by stroje vůbec dostaly zelenou z hlediska všech současných bezpečnostních či emisních norem (nemyšlen jen provoz, ale hlavně výroba). Ty si to prostě představuješ jako pekárnu, ale tohle je vysoce specializovaná strojní a elektrotechnická výroba. Navíc malosériová. A výroba svázána extrémně striktními pravidly a normami.

Odpověděl bych ti takto: Ano, dokážeme ta letadla vyrábět tehdy, pokud dostaneme kompletní dokumentaci, technologie, obráběcí i další stroje, přístroje, továrny, hutní materiál a pokud se dělníci naučí azbuku. Jo a ještě pokud bude evropskému parlamentu jedno, že třeba vypouštíme do vody a vzduchu sračky, jak při výrobě, tak při provozu :-). Jo a ještě si dost možná budeme muset vyrobit maziva, která v současnosti v Evropě nevyrábíme. Ale ona to nějaká rafinérie s trochou snahy zvládne, že? ;-).

Země se otáčí a čas běží. Vývoj a výroba A400M nebyl špatný nápad. Rozhodně lepší, než se snažit na západě oživit výrobu velkokapacitního letadla ze SSSR.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Rase »

Tak on se už Atlas dostal na návštěvu i do Ruska. Transportní letoun A400M tureckého letectva, přistál na ruském letišti Vnukovo nedaleko Moskvy.
Letou nese označení 14-0028 TUAF904. Turecká výrpava v čele s prezidentem Recep Tayyip Erdoganem, se zde bude účastnit High-Level Cooperation Council (HLCC).

http://defence-blog.com/news/turkish-a4 ... ussia.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Rase »

Možnost provozovat A400M Atlas u AČR

"O německém záměru víme. Předpokládáme, že v nejbližších týdnech až měsících od německé strany obdržíme konkrétní návrh případné spolupráce, který následně projde interní debatou v rámci resortu" - mluvčí MO Petr Medek
Co se týče možného provozu těchto letounů u AČR, tak MO údajně stále čeká na konkrétní nabídku od Německa. Krom České republiky by měly být osloveny ještě další 3-4 státy, mezi nimi i Švýcarsko. Letouny A400M by tedy byly provozovány společně a státy by se podělily o provozní náklady. Lidem z vedení Generálního štábu i obrany, se nabídka poměrně líbí. Především proto, že česká armáda nemá vlastní střední dopravní letouny a v nejbližší době ani není reálné, že by na ně získala peníze. Což je poměrně velký zádrhel v momentu, kdy se řeší transport techniky a materiálu do zahraničních misí. Česká armáda nyní k přepravě lidí a nákladu používá zejména dva airbusy A319CJ, čtyři stroje C-295M CASA a jeden CL-601 Challenger. K dispozici má i letouny L-410 a Jak-40. Dlouhodobě mluví o potřebě dalších strojů. V minulosti padl návrh například na nákup třetího airbusu. Koncepce výstavby armády ČR do roku 2025 počítá s pořízením dvou středních transportních letadel. Současné česká vojenská letadla ale nejsou schopna přepravovat větší techniku. ČR se proto zapojila například do projektu SALIS, ve kterém si země NATO pronajímají těžké dopravní letouny. Nebo platit soukromé přepravní společnosti. Společný provoz A400M s dalšími zeměmi by navíc snížil i provozní náklady. V minulosti se počítalo s tím, že české letectvo získá dvojici brazilských dopravních letounů Embraer KC-390, na jejichž vývoji i výrobě se podílí Aero Vodochody. Tato společnost je ale i subdodavatelem několika menších kompozitových dílů pro A400M, konkrétně je dodavatelem pro dalšího dodavatele (MT Aerospace), takže nejsou v přímém kontaktu s Airbusem. U KC-390 se ale společnost Aero Vodochody podílí jak na samotném vývoji, několik komponentů sami navrhli a celkově má zajímavý podíl. Výhodou KC-390 je pak to, že používá stejné motory jako dvojice vládních Airbusů A319, což by zjednodušilo údržbu a logistiku. Letadlo je velmi slibné a ve srovnání s konkurencí má neobyčejnou výkonnost. Nákup nových letounů KC-390 je ale údajně příliš drahý a nejsou na ně finanční prostředky. Tedy zapojení Armády ČR do společného provozu A400M, spolu s dalšími státy, je tak nejpravděpodobnější alternativou jak vyřešit problém se zajištěním přepravních kapacit. Připomenu, že Německo původně plánovalo koupit 60 letounů Atlas, později se jejich počet snížil na 53. V roce 2011 spolkový parlament rozhodl o tom, že armáda v rámci úspor prodá 13 koupených strojů do ciziny a ponechalo by si pouze 40. Armádní analýza ale ukázala, že potřeby bundeswehru jsou vyšší. V případě pronájmu dalším státům, by tak zůstaly zachovány přepravní kapacity ale snížily by se provozní náklady, byť na úkor financí získaných z možného prodeje.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od royal »

Německo představilo stav přípravy projektu mnohonárodnostní transportní jednotky postavené na letounech A400M a projekt mnohonárodnostní vrtulníkové jednotky pro zdravotní odsuny pro země provozující vrtulníky NH90.

http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ne-133368/
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od skelet »

je to zde OT, ale nepochytil někdo informaci jak jsou na tom s náletem francouzské a německé C-160 Transall?
ObrázekObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od niko »

Nemecke by mali mat nalietane asi cca. 15.000 hodin. Co nie je az take hrozne na 40 rocne masiny.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od skelet »

a celkovou životnost znáš? já dohledal jen, že jejich životnost nevyprší před rokem 2018..
ObrázekObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od niko »

Zivotnost nepoznam. No Bundeswehr s uz prevazdkou C 160 po roku 2021 nepocita.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Rase »

Podle španělských médií, začíná Airbus pomalu rozjíždět marketingovou ofensivu a bude se více snažit udat transportní letouny A400M. Společnost má aktuálně nasmlouvánu výrobu 174 Atlasů a 50 již dodala. Bez nových zakázek, nebude možné, dlouhodobě udržovat výrobní linku na středně těžké transportní letouny dlouhého dosahu (tedy ne C295). Podle zástupců společnosti, byly nabídky odeslány do Egypta, Mexika a Saúdské Arábie. První z uvedených zemí hledá zhruba dvanáct strojů této třídy, ale v rámci programu FMF objednala v USA letouny C-130J Super Hercules. V případě Mexika neexistují žádné dostupné informace o tom, že by letoun této kategorie poptávali. Může se ale jednat o soutěž se společností Lockheed Martin. Saúdská Arábie, stejně jako Egypt, začala nakupovat C-130J Super Hercules - celková poptávka byla stanovena na 25 ale dosud nebyly uzavřeny konkrétní smlouvy. Výhledově se zvažuje nabídka letounů Brazílii, Spojených arabských emirátů, Chile a JAR. Krom toho probíhají rozhovory s Indonésií, kde byla již v březnu 2016 podepsána předběžná smlouva na dodání pěti letounů, ale doposud nebyla podepsána závazná smlouva. Je tedy očividné, že Airbus musí být mnohem důraznější a aktivnější, pokud bude chtít odolat konkurenci z USA. Rozhodně bude ale zajímavé sledovat, jak se jí bude dařit a zda obstojí.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Rase »

Maďarsko bude spolusdílet letouny A400M

V polovině září se Maďarsko rozhodlo přijmout Německou nabídku a připojit se do projekt MNAU, o společném využívání strategických nákladních letadel A400M. Německé letectvo pro projekt MNAU (Multinational Air Transport Unit) vyčlenilo 13 nadbytečných A400M a nabídlo společné užívání letounů jiným národům (s využitím německého provozního zázemí). Členové si budou v rámci programu kupovat letové hodiny, podobně jako je tomu u pronájmu leteckých tankerů v projektu MMU (Multinational MRTT Unit). Účastníci mohou začlenit vlastní technický a letecký personál, nebo dokonce vlastní letouny A400M. Kromě přepravy lidí a materiálu lze A400M využít jako tankovací letoun. Nyní jednotka sídlí na letecké základně Wunstorf, ale časem se přesune na svou finální domovskou základnu Lechfeld.

https://www.armadninoviny.cz/madarske-l ... lLONEnHHiM

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1438
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Flader »

Keď už tu bola debata o simulátoroch. Jedno staršie video z výcviku nakladania A400M:

seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od seabee »

Airbus úspěšně ukončil intenzivní zkoušky tankování dvou helikoptér současně. Tankování bylo prováděno z křídelních stabilizovaných hadic do dvou helikoptér H225M Caracal a to ve dne i v noci. Zkoušky byly prováděny nad západním pobřežím Francie ve výškách od 1 000 do 10 000 stop a až do minimální rychlosti 105 uzlů (194 km/hod). Úspěšným provedením zkoušek se přiblížila oficiální certifikace letounu pro pro tuto činnost.

Obrázek
Zdroj: Anthony Pecchi/Airbus
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od seabee »

Luftwaffe poprvé předvedla svůj Airbus A-400M za mořem, na leteckém dnu Thunder Over Michigan. Po covidové přestávce tam měli diváci příležitost vidět i předváděcí letky USAF Thunderbirds a US NAVY Blue Angels.
Obrázek
Zdroj: TheAviationist/Tom Demerly
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od Rase »

Kazachstán se stane dalším provozovatelem Atlasů

Kazachstán objednal dva letouny Airbus A400M a stane se tak jejich devátým provozovatelem po Německu, Francii, Velké Británii, Španělsku, Turecku, Belgii, Malajsii a Lucembursku. S dodáním prvního kusu se počítá na rok 2024 a smlouva zahrnuje kompletní balíček podpory - servis, školení atd. Spolu s touto dohodou byla podepsána také dohoda (Memorandum o porozumění) týkající se spolupráce v oblasti údržby a oprav stávajících letadel C-295 a první fáze vytvoření místního servisního střediska pro ně.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od seabee »

Airbus poprvé vyzkoušel vypuštění dronu z letounu A400M za letu. Jednalo se o bezpilotní letoun/cvičný cíl Airbus Do-DT25 a k vypuštění došlo ze zadní rampy A400M. Zkouška byla součástí vývojového programu MUM-T, Manned/Unmanned Teaming s cílem vývoje systému týmové součinnosti pilotovaných a bezpilotních prostředků v bojových misích.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Airbus A400M Atlas

Příspěvek od seabee »

BELFAST - Evropská jednička Airbus varovala investory, že v programu dopravních letadel A400M, jehož partnerskými zeměmi jsou Belgie, Francie, Německo, Lucembursko, Španělsko, Turecko a Velká Británie, přetrvává řada rizik.

Podle generálního ředitele společnosti Guillauma Fauryho, který ve středu v rámci hovoru k výsledkům hospodaření za první čtvrtletí uvedl, že rizika se týkají kvalifikace nových schopností, provozní spolehlivosti, splnění cílů v oblasti snižování nákladů a zajištění "celkového objemu", jak je definován v revidované základní smlouvě.
Výrobce již dříve zaplatil pokuty ve výši 1,2 miliardy eur (1,3 miliardy dolarů) v důsledku zpoždění letounů A400M a potýkal se s řadou technických problémů, včetně vadných převodovek motorů. Jako způsob, jak program postavit na bezpečnější finanční základnu a dodat plný soubor schopností, jak se na něm dohodly partnerské země, byla v červnu 2019 uzavřena dohoda o "rebaseline" mezi Airbusem a evropskou Organizací pro společnou spolupráci ve vyzbrojování (OCCAR

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“