Airbus H160M Guépard
Napsal: 24/3/2017, 10:10
Nový vrtulník od Airbus Helicopters
"Design se stal pro program H160, jehož cílem je zanechat silný dojem jak svou jedinečnou osobností, tak svou výkonností, klíčovou prioritou. Použili jsme původní styl, který navrhlo studio Peugeot Design Lab, a dodali jsme stroji silnou osobnost dokonale symbolizující hodnoty inovací, výkonnosti a emocí, které jsou vrtulníku H160 vlastní. Na základě studie Peugeot Design Lab jsme vyvinuli stroj, který okamžitě dokáže upoutat pozornost provozovatelů letecké dopravy i široké veřejnosti." - Guillaume Chielens, manažer odpovědný za styl a design ve společnosti Airbus Helicopters
Společnost Airbus Helicopters představila 3. března 2015 svůj dlouho očekávaný vrtulník H160, jehož koncept byl již delší dobu znám pod označením X4. Stalo se tak na HAI Heli-Expo v Orlandu na Floridě. Nový stroj bude spad do kategorie bněkde mezi stroji H145 (EC145) a H175 (EC175). Návrháři Peugeot Design Lab, založena 2012, začali na designu vrtulníku H160 pracovat v rámci designérské soutěže, odhalující mimo jiné i záměr společnosti Airbus Helicopters otevřít se novým vlivům a vytvořit nové měřítko v oblasti designu. První návrhy od týmu Peugeot Design Lab následně převzali designéři společnosti Airbus Helicopters, kteří je dovedli do finální podoby. Guillaume Chielens, manažer odpovědný za styl a design ve společnosti Airbus Helicopters, k tomu uvedl, že na základě studie Peugeot Design Lab byl vyvinut stroj, který okamžitě dokáže upoutat pozornost provozovatelů letecké dopravy i široké veřejnosti. Futuristický tvar vrtulníku H160 podtrhují i protáhlá okna. Jeho styl nabízí aktualizovanou verzi vrtulníku předchozí generace s označením Dauphin, jehož charakteristická příď zde byla zmodernizována. Z plynulých elegantních linií vrtulníku H160 čiší efektivnost a tichý provoz stroje, kterého bylo dosaženo pomocí řady inovací, mezi něž patří mimo jiné kostra z kompozitních materiálů, dvouplošný stabilizátor a nakloněný ocasní rotor. Pozornost si zaslouží i listy hlavního rotoru Blue Edge, které ve srovnání s listy klasické konstrukce snižují hluk o tři decibely a zároveň zvyšují užitečné zatížení stroje o 100 kg. Mezi technologická prvenství patří premiérové použití vrtulových listů Blue Edge® u sériového stroje, které oproti listům klasické konstrukce snižují hluk o 3dB a současně zvyšují užitečné zatížení vrtulníku o 100 kg. Vrtulník je dále vybaven dosud největším fenestronem s dvanáctistupňovým náklonem osy a dvouplošným stabilizátorem. Airbus H160 má speciálně navržený ocas, který zvyšuje aerodynamičnost a stabilitu stroje. H160 pohání motor Arran Turbomeca, který spotřebovává o 20% méně paliva než jiné motory. Tato úžasná helikoptéra může pojmout 12 lidí a letět rychlostí až 300 km/h. Bude také vůbec prvním civilním vrtulníkem s plně kompozitovou konstrukcí. Helikoptéra je vyrobena z kompozitů, které snižují hmotnost, zatímco neovlivňují pevnost stroje. Díky své nízké hmotnosti a materiálům, ze kterých je vyrobena, má tato helikoptéra úžasně nízkou spotřebu, je odolná vůči korozi a vyžádá si o mnoho méně údržby než ostatní. Nový stroj aspiruje na to, stát se etalonem vrtulníků své třídy ať už v oblasti výkonů, komfortu cestujících a provozních nákladů, ale i enviromentálního zatížení. Oznámené parametry zahrnují kapacitu 12 cestujících pro verzi určenou k obsluze vrtných plošin, které vrtulník dokáže dopravit cestovní rychlostí až do vzdálenosti 120 námořních mil. Verze určená k plnění úkolů SAR a dalším v civilním sektoru má mít dolet 450 NM s dvacetiminutovou rezervou. První dodávky zákazníkům se plánují na rok 2018.
Vojenská verze H160 má být připravena v roce 2019. V březnu 2017 francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian oznámil, že Airbus H160 byl vybrán jako základní platforma, programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Nové lehké vrtulníky mají být pořízeny v počtu 160-190 do roku 2024. Stroje by měly nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, tak i SA341/SA342 Gazelle a Fennec. Těchto vrtulníků provozuje armáda 420 kusů. Parametrově vychází H160 jako velice solidní stroj s dostatečnou kapacitou pro jakoukoliv operaci. Zde je potřeba zmínit, že Airbus masivně spolupracuje s Korea Aerospace Industries (KAI), která si vybrala stroj H155 (oficiálně EC155 B1) jako základ stroje LCH-LAH. Jižní Korea má v plánu odebrat minimálně 200 těchto multifunkčních strojů jen pro svoji armádu. Dle plánu korejské agentury DAPA (Defense Acquisition Program Agency) by měly tyto stroje, ve verzi Light Civil Helicopter (LCH) vstoupit do služby v roce 2020. Odvozený typ Light Armed Helicopter (LAH), v počtu 200 ks, by měla armáda převzít v roce 2022. Výroba těchto strojů bude probíhat v Koreji, tak jako u vrtulníků Surion. Podle zástupců KAI, celý program vyjde jihokorejsou vládu na více než 890 mil.dolarů.
Zdroj:
http://www.peugeotdesignlab.com/en
http://www.formtrends.com/peugeot-desig ... elicopter/
http://aviationweek.com/advanced-machin ... 69-lch-lah
http://supersonique.blogs.challenges.fr ... ors-d.html
http://www.luxuspraha.cz/na-cestach/let ... %C3%A1zrak
http://www.auto.cz/peugeot-design-lab-s ... ideo-91739
http://www.veto.peugeot.cz/veto-cz/novi ... niku-h160/
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2 ... NA%3D%3D.2
První designové návrhy