Airbus H160M Guépard

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Airbus H160M Guépard

Příspěvek od Rase »

7164.jpg

Nový vrtulník od Airbus Helicopters

"Design se stal pro program H160, jehož cílem je zanechat silný dojem jak svou jedinečnou osobností, tak svou výkonností, klíčovou prioritou. Použili jsme původní styl, který navrhlo studio Peugeot Design Lab, a dodali jsme stroji silnou osobnost dokonale symbolizující hodnoty inovací, výkonnosti a emocí, které jsou vrtulníku H160 vlastní. Na základě studie Peugeot Design Lab jsme vyvinuli stroj, který okamžitě dokáže upoutat pozornost provozovatelů letecké dopravy i široké veřejnosti." - Guillaume Chielens, manažer odpovědný za styl a design ve společnosti Airbus Helicopters

Společnost Airbus Helicopters představila 3. března 2015 svůj dlouho očekávaný vrtulník H160, jehož koncept byl již delší dobu znám pod označením X4. Stalo se tak na HAI Heli-Expo v Orlandu na Floridě. Nový stroj bude spad do kategorie bněkde mezi stroji H145 (EC145) a H175 (EC175). Návrháři Peugeot Design Lab, založena 2012, začali na designu vrtulníku H160 pracovat v rámci designérské soutěže, odhalující mimo jiné i záměr společnosti Airbus Helicopters otevřít se novým vlivům a vytvořit nové měřítko v oblasti designu. První návrhy od týmu Peugeot Design Lab následně převzali designéři společnosti Airbus Helicopters, kteří je dovedli do finální podoby. Guillaume Chielens, manažer odpovědný za styl a design ve společnosti Airbus Helicopters, k tomu uvedl, že na základě studie Peugeot Design Lab byl vyvinut stroj, který okamžitě dokáže upoutat pozornost provozovatelů letecké dopravy i široké veřejnosti. Futuristický tvar vrtulníku H160 podtrhují i protáhlá okna. Jeho styl nabízí aktualizovanou verzi vrtulníku předchozí generace s označením Dauphin, jehož charakteristická příď zde byla zmodernizována. Z plynulých elegantních linií vrtulníku H160 čiší efektivnost a tichý provoz stroje, kterého bylo dosaženo pomocí řady inovací, mezi něž patří mimo jiné kostra z kompozitních materiálů, dvouplošný stabilizátor a nakloněný ocasní rotor. Pozornost si zaslouží i listy hlavního rotoru Blue Edge, které ve srovnání s listy klasické konstrukce snižují hluk o tři decibely a zároveň zvyšují užitečné zatížení stroje o 100 kg. Mezi technologická prvenství patří premiérové použití vrtulových listů Blue Edge® u sériového stroje, které oproti listům klasické konstrukce snižují hluk o 3dB a současně zvyšují užitečné zatížení vrtulníku o 100 kg. Vrtulník je dále vybaven dosud největším fenestronem s dvanáctistupňovým náklonem osy a dvouplošným stabilizátorem. Airbus H160 má speciálně navržený ocas, který zvyšuje aerodynamičnost a stabilitu stroje. H160 pohání motor Arran Turbomeca, který spotřebovává o 20% méně paliva než jiné motory. Tato úžasná helikoptéra může pojmout 12 lidí a letět rychlostí až 300 km/h. Bude také vůbec prvním civilním vrtulníkem s plně kompozitovou konstrukcí. Helikoptéra je vyrobena z kompozitů, které snižují hmotnost, zatímco neovlivňují pevnost stroje. Díky své nízké hmotnosti a materiálům, ze kterých je vyrobena, má tato helikoptéra úžasně nízkou spotřebu, je odolná vůči korozi a vyžádá si o mnoho méně údržby než ostatní. Nový stroj aspiruje na to, stát se etalonem vrtulníků své třídy ať už v oblasti výkonů, komfortu cestujících a provozních nákladů, ale i enviromentálního zatížení. Oznámené parametry zahrnují kapacitu 12 cestujících pro verzi určenou k obsluze vrtných plošin, které vrtulník dokáže dopravit cestovní rychlostí až do vzdálenosti 120 námořních mil. Verze určená k plnění úkolů SAR a dalším v civilním sektoru má mít dolet 450 NM s dvacetiminutovou rezervou. První dodávky zákazníkům se plánují na rok 2018.
Vojenská verze H160 má být připravena v roce 2019. V březnu 2017 francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian oznámil, že Airbus H160 byl vybrán jako základní platforma, programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Nové lehké vrtulníky mají být pořízeny v počtu 160-190 do roku 2024. Stroje by měly nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, tak i SA341/SA342 Gazelle a Fennec. Těchto vrtulníků provozuje armáda 420 kusů. Parametrově vychází H160 jako velice solidní stroj s dostatečnou kapacitou pro jakoukoliv operaci. Zde je potřeba zmínit, že Airbus masivně spolupracuje s Korea Aerospace Industries (KAI), která si vybrala stroj H155 (oficiálně EC155 B1) jako základ stroje LCH-LAH. Jižní Korea má v plánu odebrat minimálně 200 těchto multifunkčních strojů jen pro svoji armádu. Dle plánu korejské agentury DAPA (Defense Acquisition Program Agency) by měly tyto stroje, ve verzi Light Civil Helicopter (LCH) vstoupit do služby v roce 2020. Odvozený typ Light Armed Helicopter (LAH), v počtu 200 ks, by měla armáda převzít v roce 2022. Výroba těchto strojů bude probíhat v Koreji, tak jako u vrtulníků Surion. Podle zástupců KAI, celý program vyjde jihokorejsou vládu na více než 890 mil.dolarů.

Zdroj:
http://www.peugeotdesignlab.com/en
http://www.formtrends.com/peugeot-desig ... elicopter/
http://aviationweek.com/advanced-machin ... 69-lch-lah
http://supersonique.blogs.challenges.fr ... ors-d.html
http://www.luxuspraha.cz/na-cestach/let ... %C3%A1zrak
http://www.auto.cz/peugeot-design-lab-s ... ideo-91739
http://www.veto.peugeot.cz/veto-cz/novi ... niku-h160/
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2 ... NA%3D%3D.2

3bea339de213f09d0f44de847f70496d1883f715.jpeg
První designové návrhy

Naposledy upravil(a) Rase dne 7/7/2023, 13:06, celkem upraveno 3 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Zemakt »

Zcela jiste se jedná o nádherný civilní stroj. M. verze je však zatím dost velké SF navíc se všemi neduhami z toho vyplývajícími. Zrovna tak, dominantní užití uhlíku u stroje tohoto voj. určení mi nepřijde moc dobré.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Airbus H160M

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:Zcela jiste se jedná o nádherný civilní stroj. M. verze je však zatím dost velké SF navíc se všemi neduhami z toho vyplývajícími. Zrovna tak, dominantní užití uhlíku u stroje tohoto voj. určení mi nepřijde moc dobré.
Prečo by mal byť uhlík problém,kvôli opravám?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Zemakt »

Ano.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

U VVÚ Brno kuchtí různé postupy oprav různých materiálů, pro vojenskou techniku. Určitě by vykoumali i něco na kompozit. Trh bude pořád větší, tak by to mělo potenciál. Beztak ale něco takového už kutí. Dneska se řeší i prostředky pro restaurování (opravu) starých plastů atd. problém v tom nevidím.
Pokud jde o vojenské použití strojů této kategorie, tak právě proto jsem dal korejský LAH, což je upravený H155 (oficiálně EC155 B1), byť ten asi z uhlíku není, nebo nevím.
Jsou si hodně podobné jak vnějším vzhledem, tak i konceptem.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Zemakt »

Rase, samozřejmě že opravit lze všechno. Otázkou je však jak, kde, za jak dlouho a co vše k tomu potřebuješ vč. potřebné odbornosti techniků. Toto jsou pro vojenské stroje dost podstatné otázky, zvláště ve válce. Obrazně řečeno "kladivo, vázací drát a nýtovačka" nad "pryskyřicí, tkaninou vč. rentgenu" budou vždy vítězit, pakliže se nebudou měnit celé komplety viz třeba formule.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

Minimálně u Boeingu používají pro menší opravy karbonových dílů, přenosný komplet, v něm je vývěva a další speciální nářadí: třeba kus igelitu, zahřívací dečky a řezák. Karbonové šasi se totiž záplatuje. Potřebujete na to karbonovou záplatu, lepidlo, teplo a tlak. Proto ty zahřívací dečky a igelit, ve kterém se vakuum vytvoří. Oprava je pak rychlá a opravené místo zachovává původní vlastnosti. Při větším poškození je snazší celý díl vyměnit a nahradit novým. Navíc přidám, že taky hodně záleží o jaká uhlíková vlákna se jedná, nebo přesněji jakou použili konstruktéři výrobní metodu. Jakost vláken a příslušné ceny se často dělí na dvě kategorie: podstatně dražší vlákna pro letectví a levnější materiál pro ostatní průmysl. Průměrné ceny vláken pro letectví se snížily ze 120 usd v roce 1985 na cca 40 usd/kg na začátku tohoto století. Vlákna s nižším obsahem uhlíku, s nižší pevností a vlákna z nově vyvíjených prekurzorů (použití např. pro automobilový průmysl) jsou podstatně levnější než vlákna pro letectví. V příštích letech se počítá se snížením průměrné ceny na 15-30 usd/kg. Ještě dodám, že z uhlíkových vláken byl třeba i tuzemský projekt Albík.

I nekovová auta nejsou žádnou novinkou. Plastové díly karoserie měl už před mnoha lety třeba Renault Espace, dnes jsou standardem plastové blatníky. Víko kufru měl už v osmdesátých letech Fiat Tipo. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984. Automobilky už také pokukují pro polykarbonátech, které by použili namísto skel. Z plastu lze dnes vyrobit vlastně celé auto, říkají materiáloví odborníci. Je to jen otázka ceny. Dnes už znají i plasty, které jsou odolné proti extrémně vysokým teplotám a namáhání. Prý by z nich šel vyrobit i motor. Hitem zítřka budou podle všeho materiály biologického původu. Třeba Ford úspěšně experimentuje s jihoamerickým sisalem, slibné je také konopí. V Brazílii zase chtějí používat listy z banánovníků a dalšího ovoce. Použít lze také bambusová vlákna.

http://csrreport2015.airfranceklm.com/w ... /12/en/pdf
http://centrum.tul.cz/centrum/centrum/3 ... ne_zpravy/[3.1.09].pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%AD ... l%C3%A1kno
http://auto.idnes.cz/lamborghini-se-vyr ... tomoto_fdv

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 22/12/2021, 18:45, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Zemakt »

Ale samozřejmě, avšak ani náhodou jsem neměl na mysli krycí/karosářské díly. Proto jsem zmiňoval onen textil a epoxid, tohle zalátá každý trochu zručný jouda.
Myslel jsem zejména nosné díly konstrukce. Zde nastává docela velký problém vč. nezbytného scanování opraveného dílu (jak? je-li lepen) a blízkého okolí, zda-li nejsou uhlíkové vlákna porušeny díky energii střely či jejích fragmentů i jinde. " U Boingu" není na vojenské základě! Osobně jsem viděl prasknout 100% karbonový stěžeň ,nepatrným ťukancem od kamínku, vejpůl. O hokejkách ani nemluvím. Karbon je úžasný materiál, ale taky pěkná svině a čím dražší tím horší. Obecně čím více procent tím více choulostivý je a zasluhuje adekvátní zacházení. Pro polní nasazení se dle mého názoru vůbec nehodí.

K automobilovému průmyslu. Až začnou vojáci jezdit v autech z plastu, pak o tom můžeme hodit řeč.

Jinak, nejsem žádný vševěd, pouze vycházím z praktických zkušeností získaných v yachtingu, windsurfingu a ledním hokeji. Zejména u těch prvních dvou se karbon řeší neustále a to pouze v souvislosti s váhou a pevností. Chápu, že letectví je někde úplně jinde, mýlím-li se tedy, budu rád za rozšíření obzorů.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

Tak ona ta vojenská letecká technika bude obecně čím dál víc choulostivá. I pokud by nedošlo k poškození karbonového trupu, může se přerušit nějaký eletrický obvod, něco se nesepne a stroj stejně spadne, nebo nevzlétne, jelikož to počítač vyhodnotil jako nebezpečné :D
Taky se rád nechám poučit, snad se najde někdo kdo toho ví o leteckém karbonu víc
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Airbus H160M

Příspěvek od QVAK »

Jak rychle stárnou moderní pryskyřice a jak snášejí rozdíly v tepelné roztažnosti mezi C rohoží a pryskyřicí vzhledem k unavě materiálu a tím snížení pevnosti kompozitu?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

Tak vojenská verze H160 má být připravena v roce 2019. V březnu 2017 francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian oznámil, že Airbus H160 byl vybrán jako základní platforma, programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Nové lehké vrtulníky mají být pořízeny v počtu 160-190 do roku 2024. Stroje by měly nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, tak i SA341/SA342 Gazelle a Fennec. Těchto vrtulníků provozuje armáda 420 kusů.

Obrázek
typ Light Armed Helicopter (LAH)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

Ještě k listům hlavního rotoru. U H-160 jsou použity listy rotoru Blue Edge, které ve srovnání s listy klasické konstrukce snižují hluk o tři decibely a zároveň zvyšují užitečné zatížení stroje o 100 kg. Patrně ale mají pevnou konstrukci. V blízké budoucnosti by ale mohly být velice zajímavé morfovatelné listy rotoru, které vyvíjí Bell. V roce 2017 představila společnost na texaském Heli-Expo nový koncept helikoptéry, která v závislosti na aktuálních podmínkách dokáže měnit tvary čepelí rotoru. Rám tzv. FCX-001 je vyroben z moderních udržitelných materiálů. Pilotní systém lze ovládat prostřednictvím rozšířené reality a UI. V ocasní části je umístěn protimomentový systém, díky kterému je vrtulník bezpečnější, výkonnější a méně hlučný. Samostatnou zmínku si zaslouží také hybridní pohonný systém a netradiční podvozek. Prezident a CEO Bell Helicopter, Mitch Snyder, oznámil, že v říjnu 2016 byl vytvořen speciální tým, zaměřený na nově vznikající technologie jejich využití pro produkty společnosti Bell.

https://vtm.zive.cz/bleskovky/prohledne ... fault.aspx

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Airbus H160M

Příspěvek od niko »

Krtky clanok o perspektive H 160M vo francuzkom letectve.

https://www.flightglobal.com/news/artic ... co-445463/
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Starlight »

Rase píše:Tak vojenská verze H160 má být připravena v roce 2019. V březnu 2017 francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian oznámil, že Airbus H160 byl vybrán jako základní platforma, programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Nové lehké vrtulníky mají být pořízeny v počtu 160-190 do roku 2024. Stroje by měly nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, tak i SA341/SA342 Gazelle a Fennec. Těchto vrtulníků provozuje armáda 420 kusů.
niko píše:Krtky clanok o perspektive H 160M vo francuzkom letectve.

https://www.flightglobal.com/news/artic ... co-445463/
Raději některé věci shrnu a opravím, aby tady nevznikly zase pověsti a báje.

Civilní verze vrtulníku Airbus Helicopters H160 by měla být certifikována v roce 2019. V tomto roce také začnou dodávky civilním zákazníkům. Dodávky vojenských verzí H160M v konfiguracích pro francouzské pozemní síly, letectvo a námořnictvo budou zahájeny v roce 2024. Odhaduji, že jejich technické úpravy, úlohy a dodatečné vybavení budou francouzským MO finálně zmraženy nejpozději v roce 2019.

1)
Francouzské námořní letectvo typem H160M nahradí především lehké transportní SA 316B Alouette III (dnes ve stavů 18 kusů, veteráni ze 70. let) a záchranářské (SAR) AS365F/N Dauphin (dnes ve stavu 3 kusy verze F z 80. let a 8 kusů nových verze N zavedených v roce 2011) a víceúčelové transportní/SAR/hlídkové AS565SA Panther (ve stavu 16 kusů z 90. let).


https://www.youtube.com/watch?v=MMlRJS371io

Celkem tedy bude potřeba nahradit 45 stávajících vrtulníků. Nosným bojovým námořním typem francouzského námořnictva je NH90 (NFH) Caiman Marine v počtu 27 kusů (dodávky do roku 2021, dnes 18 kusů).

2)
Francouzské vojenské letectvo typem H160M nahradí lehký pomocný typ AS555 (H125M) Fennec z přelomu 80 a 90. let (dnes ve stavu 40 kusů) a transportní/SAR stroje SA300B Puma (ve stavu 21 kusů, ze 70. let), které doplňují mladší AS332 (H215) Super Puma (3 kusy z 80. let) pro vládní VIP a nové EC225 (H225) Super Puma (2 kusy z roku 2010), které sloužily dočasně v námořnictvu jako provizorní pozemní SAR před příchodem NH90.


https://www.youtube.com/watch?v=DxRPPGArqJI

Celkem u letectva může vzniknout potřeba nahradit až cca 64 vrtulníků. Ty dvě nové Super Pumy budou ještě sloužit dlouho. Pro bojovou úlohy CSAR francouzské letectvo používá 8-11 specializovaných CSAR/SOF vrtulníků H225M (EC725) Caracal. Ty po roce 2021 posílí dalších 8 strojů H225M (EC725) Caracal od speciálních sil vojskového letectva pozemních vojsk, které v té době přejdou na typ NH90.

3)
Vojskové letectvo francouzských pozemní sil (armády) ALAT typem H160M nahradí ozbrojené průzkumné SA342M/M1 Gazelle (dnes ve stavu 81 kusů = 58 modernizované verze M1 a 23 původní verze M, z 80. let) a možní i některé transportní stroje SA300B Puma (ve stavu 43 kusů, ze 70. let), které doplňují mladší AS532 Cougar Mk.1 (26 kusů z 90. let). Celkem ALAT může chtít nahradit až cca 160 starších vrtulníků. Hlavní vojenské transportní úkoly převezeme sice typ NH90, ale zbytek úkolů pak H160M.


https://www.youtube.com/watch?v=NcamQz1HII8


https://www.youtube.com/watch?v=3jcXi_nlJDI

Nosným bojovými typy ALAT budou bitevní EC665 Tigre (67 kusů verze HAD do roku 2024, dnes 40 kusů verze HAP a cca 15 kusů verze HAD), transportní NH90 TTH Caiman (74 kusů do roku 2024, dnes cca 20+) a nové ozbrojené průzkumné verze H160M. Cvičným strojem je typ EC120 Colibri (leasing 15 strojů od roku 2010).


https://www.youtube.com/watch?v=Eu-p3cM6bCo

4)
Prostým součtem vyjde potřeba na náhradu až cca 220 strojů. Článek ve Flightu uvádí, že ještě není dáno, jak si plánovaných 160-190 nových strojů jednotlivé složky rozdělí.

Za pozornost stojí varianta pro ALAT, které nahradí ozbrojené průzkumné SA342M/M1 Gazelle. Pro ozbrojený průzkum bude možno podvěsit nejen kulomety (Minigun M134) a 20 mm kanonové kontejnery (oboje převzaté z Gazelle), ale i raketnice s poloaktivními laserem naváděnými raketami ráže 70 mm/2,75” nového typu Aculeus. Ty nahradí dnešní těžké a drahé PTŘS střely HOT na Gazellách.


https://www.youtube.com/watch?v=x0FG7S3E070

H160M ALAT bude disponovat i transportní/MEDEVAC funkcí. Jen místo 12 civilních pasažérů u H160 se předpokládá vojenská přepravní kapacita 5-6 vojáků.

H160/H160M se standardní MTOW okolo 5 670 kg nebude v hmotnostní kategorii (MTOW) jako UH-1Y (8 400 kg), ale bude se zespodu blížit typům AW139/AW139M (6 400 - 6 800 kg) a AW159 Wildcat (6 000 kg). Ale bude mít větší MTOW než lehčí kolega v nabídce Airbusu - typ H145M (3 700 kg).


https://www.youtube.com/watch?v=ZlVFGRY0KZ4
Naposledy upravil(a) Starlight dne 3/2/2018, 20:26, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

Starlight:
díky za souhrn. Mě se zkrátka ten francouzský styl velice líbí. Přeci jen kombinace střední mašina NH90, bitevní Tiger a lehký H160M je docela pružná. Samozřejmě třeba pro AČR by to nemusely být zrovna tyto stroje, ale můžeme se inspirovat kombinací jednotlivých typů a jejich adekvátní výzbroje.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Airbus H160M

Příspěvek od redy »

Představen model vojenské verze H160M: https://www.aerobuzz.fr/breves-defense/ ... luniforme/

Obrázek
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Airbus H160M

Příspěvek od redy »

Vojenská verze H160M má mít schopnost doplňovat palivo za letu: https://twitter.com/fg_domperry/status/ ... 0371584000
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Airbus H160M

Příspěvek od niko »

Dnes som pri jednej prilezitosti rozpraval s ludmi od Airbus helicopters. H160 je uz oficialne ponukany zakaznikom a vo vyrobe. Vsetko ide podla planu a vela si od neho slubuju. Podciarknute spocitane, tento projekt je vysoko zivotaschopny a vyzera to tak, ze to bude vlajkova lod Airbusu v kategorii LUH.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus H160M

Příspěvek od Rase »

vidím v tomhle stroji opravdu velký potenciál, bylo by skvělé, pokud by projevila zájem i AČR. Francouzská armáda již začátkem roku 2017 vybrala Airbus H-160 jako základní platformu, programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Nové lehké vrtulníky mají být pořízeny v počtu 160-190 do roku 2024. U námořnictva nahradí stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, SA341/SA342 Gazelle a Fennec. Jižní Korea spolu s Airbusem vytváří pro vlastní armádu velice podobný vrtulník LCH-LAH, jehož základem je EC155 B1. Nejspíš si budou oba stroje velmi podobné. Zájem tedy očividně je.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Airbus H160M

Příspěvek od KOLT »

S ohledem na to, co chce AČR, je H160M malý, respektive je na hraně. AW139M má kapacitu 15 pasažérů a 9 plně vyzbrojených vojáků. H160 by měl mít kapacitu 12 pasažérů, čili je dost otázka, jestli by se tam 8 pěšáků vešlo... Ale jinak je to moc pěkné éro, o tom žádná.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“