Evropský letoun nové generace FCAS

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od skelet »

Rase klidně si to spočítej. Německo s Francií bude chtít kolik letounů? Dvěstě? Třista? A zhruba stejný pocit budou chtít dodatBritové s Japonci. A je pro všechny čtyři je dost výhodně vyrobit raději 600letounů, než si tam u sebe šolichat poloviční množství. Japoncům to bude jen vyhovovat, protože se zbaví americké technologické pomoci, která jim už dost komplikovala život při F-2.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Tak ono pokud by se našli i nějací další zájemci z Evropy (Itálie, Španělsko) tak by to bylo docela zajímavé číslo. Pokud se bude lišit karoserie u britsko-japonského stroje od francouzko-německého, je v podstatě jedno. To samé elektronika, ale motor by mohl být stejný, to je fakt. Otázkou ale je, zda mají angličané nějaký nový motor.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od skelet »

IMHO nemaji, ale maji zkusenosti diky motorum F135 a F136
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Vidíš, to mě nenapadlo že Rolls-Royce měl zkušenosti s motorem pro F-35. Osobně si myslím, že pokud Němci chtějí letoun rychle, tak asi použijí ověřený EJ200, jen pořádně upravený. Ideálně, pokud by do toho zakomponovali nějaké poznatky z F-35. Bez Britů to ale asi nepůjde
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Polarfox »

skelet píše:A vítězem se stává.. Rafale G nebo Typhoon SB (schnellbomber) :D
F-35 neuvěřím, dokud neukáží smlouvu.
No a přitom F-35 má patrně největší šanci a Rafale na seznamu není a Typhoon bude mít kapku problém přinejmenším s ev. jadernou municí :) A jako technologický vhled do konstrukce/charakteristik letounu 5. generace, což se hodí při vývoji vlastního německo-francouzského typu, to také není úplně marné. Pokud Němci specifikují, že chtějí letoun 5. generace, pokud je dosavadní skupina jaká je (tj. F-35, F-15, F/A-18E/F, Typhoon) a pokud je tu šance, že se Němci nakýblují do výroby/programu F-35, tak bych byl ochoten vsadit si na tento stroj.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od skelet »

Polare: jistěže je pro vojáky F-35 jasná volba. Ale bojové letouny nekupují vojáci, ale politici, což znamená:
1) jaderná výzbroj je nebude zajímat, protože pro německé politiky je jádro zakázaná technologie a pro část potencionální vládní koalice (Zelené) je to Lucifer sám o sobě.
2) Německo vlastní Airbus (respektive je jedním z hlavních akcionářů), nákup F-35 by znamenal pokles akcií této společnosti se všemi důsledky
3) Nákup F-35 by de facto byl na úkor pracovních míst v Německu, protože náupy Typhoonu aka Schellbomber by znamenal prodloužení jeho výroby prakticky až do náběhu letounu 6.generace
4) Nákup F-35 Německu prakticky nic nepřinese, tedy stran vývoje 6.generace. Maximálně provozní zkušenosti, ale k tomu důležitému si nečichnou. K tomu důležitému si čichli maximálně Britové, a ti se zřejmě při vývoji bojového letounu 6.generace "spustí" s Japonci.

Takže dle mého do roku 2020 představí Airbus vytuněný Typhoon, který sice nebude extra stealth, ale jinak bude mít toho dost a lá F-35. Němci je nakoupí a do zavedení v roce 2025 to Airbus i vychytá. Německá vláda "ušetří" a "zachrání" pracovní místa. Vojáci si trošku zapláčou, ale o to víc budou tlačit na evropsko-britsko-japonský letoun 6.generace :razz:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Polarfox »

skelet píše: evropsko-britsko-japonský letoun 6.generace
Utopie...
1) Žádná takováto iniciativa neexistuje a není ani moc schůdná, co se národních plánů a propojení týká.
2) Spojit 2 země a požadavky je záhul, spojit přinejmenším 4 už je tak na picnutí se do palice. Zvláště pokud se jedná o tak diametrálně odlišná prostředí jako je Evropa a Japonsko. Japonsko například doposud ani neví, co přesně chce (kromě toho, že nový letoun...ale už ne, jak bude vypadat).
3) Všude se vyvíjí letoun 6. generace, ale dosud nebyl vyvinut ani letoun 5. generace... Nemluvě o tom, že o všech těchto perspektivních letounech se mluví jako o 5. generaci. Tímto tempem se brzy dočkáme 10. generace někde v Tanzánii :)
4) Nepochopení - ve směru z VB se jedná patrně jen o zachování technologických/vývojových kapacit v přechodovém období (ostatně k nakýblování došlo třeba i u Turecka) a u Japonska zase o ušetření nákladů a větší propojení se zahraničím.
skelet píše:Polare: jistěže je pro vojáky F-35 jasná volba. Ale bojové letouny nekupují vojáci, ale politici, což znamená:
1) jaderná výzbroj je nebude zajímat, protože pro německé politiky je jádro zakázaná technologie a pro část potencionální vládní koalice (Zelené) je to Lucifer sám o sobě.
2) Německo vlastní Airbus (respektive je jedním z hlavních akcionářů), nákup F-35 by znamenal pokles akcií této společnosti se všemi důsledky
3) Nákup F-35 by de facto byl na úkor pracovních míst v Německu, protože náupy Typhoonu aka Schellbomber by znamenal prodloužení jeho výroby prakticky až do náběhu letounu 6.generace
4) Nákup F-35 Německu prakticky nic nepřinese, tedy stran vývoje 6.generace. Maximálně provozní zkušenosti, ale k tomu důležitému si nečichnou. K tomu důležitému si čichli maximálně Britové, a ti se zřejmě při vývoji bojového letounu 6.generace "spustí" s Japonci.
Ale i vojáci mají co kecat do toho, co se pořídí.
1) Jaderná výzbroj je bude zajímat, pokud budou chtít zachovat svou jadernou kapacitu v rámci NATO. Pokud nebudou, tak je to samozřejmě zajímat nemusí. Ať už je to Lucifer či ne a ať už se ten či onen staví na hlavu, tak v současnosti Lucifer existuje. A jaderná bomba není úplně jaderná elektrárna. A pokud budou chtít kapacitu zachovat, tak budou buď muset pustit Američany ke zdrojákům a vnitřnostem Typhoonu a nebo tento holt nebude certifikován pro americké bomby a tudíž se bude muset koupit něco jiného už jen z tohoto důvodu.
2) Vše se nebude vždy řídit jen akciemi Airbusu a nikdo neví, jak by to s nimi ostatně ve skutečnosti vůbec zamávalo.
3) Pokud by Německo participovalo na F-35, tak to bude mít ekonomický přínos a nějaká ta pracovní místa se rozhodně najdou. Němci nechtějí pouze kupovat.
4) Pokud se bude Německo podílet na výrobě a pokud bude mít širší přístup k programu, tak přinejmenším k něčemu orientačně zajímavému přičuchne a nějaké zkušenosti získá. A o spuštění se a 6., 7. a 999. generaci už jsem psal v první části.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od skelet »

Jistěže je evropsko-britský-japonský letoun otcem přání myšlenky. Británie se nejspíše nebude bavit s Evropou a do Japonska bude co nejvíce hučet USA, aby je měli pod palcem jako u F-2. Sumasumárum Britsko-Japonské letadlo teoreticky možné je, ale s domýšlivou Evropou už těžko. Bohužel. Jinak je jedno jestli se to bude jmenovat generace 6 nebo 5 nebo befelemepesveze.
zbytek nemohu rozporovat, to se dozvíme do dvou let.
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Hektor »

Práve že si viem predstaviť Britsko-Japonskú spoluprácu. Keby Japoncov nedržal USA zkratka tak by už dávnejšie u nich fungoval napríklad, Lightning, Tornado či Typhon. Jednoducho obrana ostrovov, potreba skôr záchytného stíhača než dogfightera tie podmienky niesu až tak rozdielne. Tiež si viem predstaviť že obaja potrebujú schopnosť útoku proti lodiam. To sklbenie potrieb je problém skôr v ekonomickej sfére kde si vlády a podniky chcú urvať čo najviac.
U Európskej náhrady Tornáda, Frantíci do toho nepojdu ak to bude len Typhon+. Majú Rafala. Napriek tomu si myslim že Typhon+(Tempest?) by bol najlepšie riešenie.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Rase »

Hektor:
To jsou dva programy. Jeden nahradi Tornado - zajisti si nemci sami. Druhym je spolecny projekt letounu seste generace. Puvodne se zdalo ze to bude jeden stroj, ale neni cas, tak budou zvlast.

Ps. Jsem zvedavy na motor pro japonsky F-3 a FCAS
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Polarfox »

skelet píše:Jistěže je evropsko-britský-japonský letoun otcem přání myšlenky. Británie se nejspíše nebude bavit s Evropou a do Japonska bude co nejvíce hučet USA, aby je měli pod palcem jako u F-2. Sumasumárum Britsko-Japonské letadlo teoreticky možné je, ale s domýšlivou Evropou už těžko. Bohužel. Jinak je jedno jestli se to bude jmenovat generace 6 nebo 5 nebo befelemepesveze.
zbytek nemohu rozporovat, to se dozvíme do dvou let.
Proč by měla být Evropa domýšlivá? Nevidím zrovna moc důvodů proč vyvíjet páteřní letoun pro hlavní evropské státy s někým, kdo není v NATO, je na druhém konci světa a bude mít dost rozdílné požadavky než evropské státy. To že se Británie nebude bavit s Evropou, zvláště když je v NATO a ne třeba ASEAN atp. ...aneb přání je otcem myšlenky. A Japonsko může být rádo, že USA má a že ta spolupráce existovala a existuje...že by na tom byli nějak byti mi tedy nepřijde.

Mimochodem co je to britsko-japonské letadlo? Jak už jsem psal, s největší pravděpodobností nikdo ve VB a Japonsku nehodlá vyvíjet něco pro oba státy a nemyslím si, že by VB chtěla něco odebírat. Britové se jen kýblují do různých zahraničních programů (Turecko, Japonsko) aby si zachovali vývojové kapacity leteckého průmyslu, než se uvidí, co vlastně bude dále. Jako by vůbec v Japonsku věděli, co z toho vyleze...vláda má jeden pohled, letecké firmy zase jiný, ten chce takové letadlo, ten zas makové...
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od skelet »

Domýšlivá z toho důvodu, že jednak si Frantíci rádi hrají na něco co nejsou, a za druhé je tu ve vzduchu nějaký Brexit, u kterého nikdo neví jak dopadne. Byť můžeme předpokládat, že obě strany půjdou cestou co nejmenšího odporu.
Japonsko je jediný stát, který na nové generaci pracuje, pumpuje do toho peníze a má také i dost technologií. Ale rovněž se dá předpokládat, že bude rádo, když se jejich letoun i rozšíří a tím předejdou obludné ceně jako tomu bylo u F-2. Britové budou stát před podobným dilematem jako Japonci, akorát jedni buduu chtít nahradit F-15, druzí Typhoony. A Britové mají něco co Japoncům chybí - Roll Royce a přímé zkušenosti z vývoje F-35. Pro obě strany je to poměrně výhodný obchod.
Není pravdou, že by Japonci byli nějak extra rádi za spolupráci s USA. Právě u té F-2 jim dělali poměrně slušné obstrukce a program dojili kde se dalo ("pečení" kompozitů, technologie AESA radaru), přičemž na oplátku dali praktické minimum. Poskytnout Amraam Amíci dokonce odmítli, takže Japonci ještě donedávna fičeli na AIM-7 (než si vyvinuli vlastní AAM-4).
A to že chce jeden takové letadlo a druhý onaké? Myslíš si, že někde to probíhá jinak? Stačí se podívat na genezi jakéhokoliv programu..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Polarfox »

skelet píše:Domýšlivá z toho důvodu, že jednak si Frantíci rádi hrají na něco co nejsou
To nemá k tomu žádnou relevanci. A upřímně pokud budu domýšlivým Frantíkem, tak budu domýšlivě v první řadě péct s Němcem, případně dále Španělem, Italem, Britem atd. stylem padajícího lejna a tím jak bude v mé geografické a spojenecké sféře. A pak teprve přijde nějaký Japonec na konec.
skelet píše:a za druhé je tu ve vzduchu nějaký Brexit, u kterého nikdo neví jak dopadne. Byť můžeme předpokládat, že obě strany půjdou cestou co nejmenšího odporu.
Jak říkám, přání otcem myšlenky (aneb dnes hrozně moderní anti tento a ono, adorace Brexitu, atd.). Nejsem si úplně jistý, že VB Brexitem brexituje z NATO a své ostrovy oblepuje pontony, odplouvá z Evropy a chystá se založit novou Atlantidu někde v hloubi Atlantiku. Zase bych to nedramatizoval.
skelet píše:Japonsko je jediný stát, který na nové generaci pracuje, pumpuje do toho peníze a má také i dost technologií. Ale rovněž se dá předpokládat, že bude rádo, když se jejich letoun i rozšíří a tím předejdou obludné ceně jako tomu bylo u F-2. Britové budou stát před podobným dilematem jako Japonci, akorát jedni buduu chtít nahradit F-15, druzí Typhoony. A Britové mají něco co Japoncům chybí - Roll Royce a přímé zkušenosti z vývoje F-35. Pro obě strany je to poměrně výhodný obchod.
1) Japonsko není jediné.
2) Před dilematem stát mohou, ale těch dilemat bude více a více. Prvně by se museli shodnout na samotné formě, což samo o sobě může být velice náročné. Dále je tu otázka integrace různých zbraní a technologií, kdy toto bude muset mít vazby i na další zainteresované evropské subjekty. VB tak bude stát jednou nohou na jednom plováku, druhou na druhou a pokud je neudrží u sebe, tak si roztrhne gatě a ještě sebou plácne do vody.
skelet píše:Není pravdou, že by Japonci byli nějak extra rádi za spolupráci s USA. Právě u té F-2 jim dělali poměrně slušné obstrukce a program dojili kde se dalo ("pečení" kompozitů, technologie AESA radaru), přičemž na oplátku dali praktické minimum. Poskytnout Amraam Amíci dokonce odmítli, takže Japonci ještě donedávna fičeli na AIM-7 (než si vyvinuli vlastní AAM-4).
Samozřejmě že vždy lze vypíchnout pouze negativa za všechna desetiletí spolupráce a přínosu a udělat z toho standard a alfu a omegu, ale...
skelet píše:A to že chce jeden takové letadlo a druhý onaké? Myslíš si, že někde to probíhá jinak? Stačí se podívat na genezi jakéhokoliv programu..
Ono je docela rozdíl, zda-li dostaneš lehčí konvenčnější a levnější věc a nebo těžkou drahou technologicky nabušenou mrchu. A hlavně finální forma bude určovat, zda-li by to pak bylo vůbec s představou VB o svém letounu slučitelné. Což vůbec nemusí. A začínáš od nuly a můžeš to jít zkusit zase s někým jiným :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od skelet »

1) relevance ke v tom, ze Frantici se radi urazi a pak se udelaji pro sebe. Ale treba diky tomu, ze prim asi uz hrake Airbus a ne Dassault tobude jine. Uvidime
2) muzeme se tvarit, ze kdyz se vlady budou stekat v ramci Brexitu, rak v ramci vyvoje zbranovych systemu to bude jine, ale.. osobne si to nemyslim. Jedno ovlivnuje druhe, at se to nekomu libi nebo ne. Mimochodem ja pisi o moznosti tvrdeho Brexitu, takze mi nepodsouvej neco co jsem nenapsal ;)
3) kdo dalsi krom Japonska ma razpracovanou dalsi generaci? Korejci makaji na 4.5gen, kterou casem povysi na 5. Rusove sice makaji na 5g, ale zatim maji 4.5g. Turci maji nejake skicy a spoustu politickych prohlaseni. Svedove makaji na Gripenu NG, Airbus je odhodlan na necem delat, takze zde mame jen USA, ktere ladi F-35 a vydalo neco o 6g.
4) ano, u F-2 bylo dost negativ, co s tim nadelas. A jestli to ovlivnuje dalsi spolupraci? Celkem jo.
5) to co popisujes je normalni proces.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Rase »

Tak mě zaujalo, že nahradit Tornada už nestihnou a Typhony doslouží v roce 2045, ale vidí v nich ještě velký potenciál. Vizualizace nového stroje jsou hodně zajímavé, byť já v tom vidím kombinaci Tornada a F-35. Rozhodně ne stíhačka 6.generace, ale možná tak 5+, i tak ale hodně pěkné. Očividně budou nějaký čas sloužit vedle starších strojů, což je v pohodě.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od royal »

Myslim že hlavním úkolem této stíhačky bude sběr informací, které budou poskytnuty Typhoonům a ty budou primárně ničit cíle...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Rase »

Obrázek

zatím jen ukázka F-35 v barvách Luftwaffe :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Ionor »

Keby Švédsko spolupracovalo s vývojom stroja podobného konceptu Flygsystem 2020 s motorom rozmerovo na úrovni motoru Super Hornetu a ťahom niekde medzi 120-140kN zo zvyškom Európy a kto chce by ešte dokúpil F-35 pre dovoz ťažších bômb nad silne chránené územie protivníka, teoreticky by sme mohli v Európe vyvinúť stroj, ktorý bude schopný prevádzkovať väčšina Európy bez toho aby po obranných škrtoch počas obdobia relatívneho mieru alebo finančných kríz veľká časť len trčala v hangároch ako náhradné diely aj v prípade bohatších štátov.

Predaj neviditeľných strojov ako F-35 v blizkovýchdných diktatúrach na rozdiel od už tak vďaka nízkej produkcii drahého 4,5 generačného Eurofighteru zatiaľ väčšinu politikov nejako nenadchýňa a pokiaľ sa to nezmení, nový európsky stíhač bude musieť bojovať o rovnakých exportných zákazníkov ako jednomotorový F-35, pre ktorý je ale už teraz plánovaných plno modenizácii vrátane motora ktorých cena vývoja pôjde kvôli veľkým počtom F-35 ľahšie rozložiť. F-35 je vďaka masovej produkcii už teraz lacnejší než plno modernizovaných strojov predošlej generácie a za podmienky, že nový stíhač Európy po väčšinu času prehraje exportné boje s F-35, skončíme zo strojom, ktorého produkciu budeme nútený umelo udržiavať pri živote v drahých nízko produkčných sériách, nutných pre zachovanie možnosti postupne nahradzovať stíhače ktorým končí životnosť a aby sa urdžal európsky vývojový a priemyselný potenciál do budúcna...
Keď tak pozerám na tie odvážne návrhy budúcich stealth dvojmotorákov tak ma napadá, či sme sa po "produkčnom úspechu" amerických Raptorov na západe stále nepoučili čo si môžeme a čo nemôžeme dovoliť.
Pokiaľ z dôvodu vysokej ceny bude nový európsky stíhač kupovaný len v malých počtoch na penetráciu nepriateľského priestoru ako náhrada proti pozemných strojov ako Tornádo alebo s externým vybavením dodatočne špecializovaných Typhoonov, aký stroj potom bude chrániť európsky vzdušný priestor za 15-20 rokov? Budúce ťažké americké stíhače pre vybojovanie vzdušnej nadvlády budú pre Európske krajiny finančne nedostupné a stroje v tejto váhovej kategórii aj pomerne zbytočné, kdežto F-35 môže momentálne plniť úlohu vzdušnej nadvlády len v menších európskych štátoch, kde nepotrebuje nikoho naháňať na dlhšie vzdialenosti. Či sa toto výrazne zmení v budúcich variantách F-35 napriek plánovaným/zrušeným/možno už zase obnoveným plánom na upgrade motoru je zatiaľ otázne...
Inak Safran už vyvinul novší motor pre Rafale s ťahom na úrovni motoru v Typhoonoch, pre budúci dvojmotorový stroj viac než 10-20% nárast výkonu oproti motoru v Eurofighteroch nie je nutný aj po započítaní vyššieho základného odporu a váhy v prípade stíhača pre potreby Európy s internými pumovnicami, čo ale bude nutné je motor s 20-30% vyššou efektívnosťou splaľovania (fuel efficiency) nakoľko tieto motory sú od viacerých výrobcov vyvíjané pre novú generáciu stíhačov v Amerike a tým pádom budú aj opozíciou, ktorá tak získa lietadlá s lepším bojovým rádiusom bez nutnosti používať demaskujúce externé palivové nádrže a tankovacie lietadlá...

Obrázek
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS

Příspěvek od Rase »

Evropský letoun nové generace

Tak se zdá, že Evropské státy opravdu budou vyvíjet letoun šesté generace (!) Nový stroj vstoupí do služby kolem roku 2040, nahradí francouzské stíhačky Dassault Rafale a německé Eurofighter Typhoon. V polovině roku 2017 francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny roku 2018 vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. Pro evropské země je společný postup při vývoji nového stíhacího letounu nutností. Jediným dostupným a konkurenceschopným bojovým proudovým letounem pro 30. až 50.léta 21.století je americká stíhačka F-35 Lightning II. Pokud nechce Evropa zůstat závislá na Washingtonu, musí jednoduše začít s vývojem stíhacího letounu co nejdříve. Zdroj Osobně se domnívám, pro Airbus není problém postavit do pár let prototyp letounu 5. generace. U generace šesté jsem ale docela skeptický, přeci jen tam se mluví o až moc futuristických technologiích. Tedy čekám že to bude stroj, který bude označovaný jako 6. generace, ale bude z nícpřejímat jen některé prvky. Američtí odborníci ze společnosti Northrop Grumman a Boeing, pracují na vývoji konceptu stíhacího letounu šesté generace. Již byly zahájeny zkoušky technologií, které budou použity pro vývoj letounů nové generace. V této chvíli je projekt v nejranější fázi vývoje konceptu. Tedy jsou vybírány technologie a formují se požadavky na nový stroj. Tyto letouny by měly být vybaveny stealth technologií nové generace, výkonným systémem pro elektronický boj, sofistikovaným hardwarem a softwarem, včetně specializovaných umělých inteligencí, zvýšenou autonomií řízení, hyperosonickými a laserovými zbraněmi, a také "chytrou kůží", tedy sestavou miniaturních senzorů přímo na povrchu trupu. Otevírají se nové možnosti také pro zbraňové systémy, manévrování a komunikaci se sdílením velkého množství dat. Letoun šesté generace by měl být k dispozici někdy v polovině 30. let 21. století. Tedy u Evropského letounu sice můžeme počítat s laserem (od Rheinmetallu), schopnost nést hypersonické střely, otázkou je motor s proměnlivým tahem (ten bych vynechal), nejspíš i tu chytrou kůži. Věřím ale že do roku 2040 zvládneme pilotovanou i nepilotovanou verzi (tedy i autonomní). Konstrukci samokřídla (bez ocasu) což je další prvek letounů 6.generace.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“