Stránka 5 z 9

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 6/2/2019, 19:48
od HONZIK11
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_F119
Tady je jasne videt jak Americani predbehli svet o generaci s jejich motorem. Rusi stale ladi izdelie 30 a budou zřejmě na peknem druhem miste v aplikacich popisovanych v F119 a F135 a Evrope bude patrit pekne 3. misto.
Kazdy na svem pisecku ach jo, to je ale poblazneny svet.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 6/2/2019, 20:30
od Rase
Doufám že i Britové udrží vlastní vývoj letounů a vznikne pro něj britský motor nové generace. Uvidíme co kuchtí v Číně a vlastně i té Americe

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 7/2/2019, 17:59
od seabee

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 26/3/2019, 22:32
od seabee
Itálie se zlobí - šéf italské asociace obranného průmyslu AIAD Guido Crosetto se negativně vyjádřil ke skutečnosti, že Francie s Německem plánuje vývoj stíhače 6. generace FCAS bez toho, aby oslovila Itálii a nabídla jí spoluúčast. Hodnotí to zároveň jako oslabení EU, protože Itálii "logicky" nezbývá nic jiného, než se připojit k Velké Británii a projektu Tempest. Že se nemusí jednat pouze o uraženecké gesto svědčí i fakt, že italský koncern Leonardo se na vývoji Tempestu prostřednictvím svých kapacit ve Velké Británii již podílí.

Viz zde: https://www.defensenews.com/global/euro ... hter-deal/

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/5/2019, 21:10
od seabee
Tak třetí do mariáše - Španělsko vstupuje do projektu jako třetí účastník. Ministryně obrany Margarita Robles začátkem února oznámila, že již v prosinci 2018 byla do Francie a Německa zaslána žádost o zapojení do projektu a příslušný dokument byl podepsán 7.2.2019 na schůzce ministrů obrany NATO v Bruselu.
V souvislosti s tím byl s firmami Airbus Defence a Dassault Aviation podepsán kontrakt v hodnotě 65 mil. € na provedení definiční fáze projektu.

V současnosti Španělsko provádí finální montáž transportních letounů Airbus A400M.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/5/2019, 22:26
od Rase
Španělsko je specifické v tom, že má zájem vstoupit jak do FCAS tak i britského Tempestu. Není se čemu divit, je velká šance, že se oba projekty nějakým způsobem spojí (byť třeba vzniknou dva stroje). Tedy Španělé tak si tak nějak sichrují obě možnosti, což není špatný nápad. Předpokládám, že pokud Britům nevyjde Indie nebo Japonsko, tak je dost možná spolupráce na "evropském projektu". Osobně jsem spíš zvědavý, na jakou stranu se přidají Italové, kteří mají neskutečný potenciál (na úrovni Španělska minimálně) a doposud se nevyjádřili.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 2/5/2019, 07:54
od Skeptik
Je potřeba si uvědomit, že ve stávající fázi projektu nejde ani tak o to, jaký letoun na konci vznikne, ale o to, jaké firmy se "dostanou k lizu".

FCAS ani Tempest nejsou soukromé akce, kdy firmy na vlastní náklady vyvinou letoun a ten pak nabídnou státu k zakoupení.
Vývoj bude financován (spolufinancován) ze státních či "evropských" (tedy veřejných) peněz. A při správně vedeném účetnictví (a to ty velké firmy umějí) jsou takovéto projekty "zlatou žílou". A to si ani italské LEONARDO, ani španělské firmy stojící mimo Airbus, jako třeba INDRA, nemohou nechat ujít.
FCAS je samozřejmě lukrativnější podnik, bude v něm víc peněz, ale zase víc "lízalů".

Takže předpokládám, že nakonec budou "všichni všude".

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 16/5/2019, 22:14
od seabee
Ale to je přece normální, že státy udržují svoje kompetenční a výrobní obranné kapacity. Viz třeba tady: https://www.armadninoviny.cz/mig-35-rus ... ml#diskuze

To jenom u nás je možné nakoupit transportní CASA, když Aero Vodochody vyrábí komponenty pro rovnocenný (lepší?) C-27J Spartan.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 16/5/2019, 23:59
od kozlustechnykus
Tak jiste. Cesko je kolonie nekolika panu, takze se nakupuje podle toho, kde posledne byl premier na navsteve.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 17/6/2019, 13:11
od Rase
Představena maketa letounu FCAS

Společnosti Dassault Aviation a Airbus SE představily na výstavě Paris Air Show 2019 průmyslový návrh pro první demonstrační fázi programu FCAS. Tento významný milník v programu byl předveden odhalením modelů stíhaček nové generace a bezosádkové verze letounu. Přítomen byl Eric Trappier, generální ředil společnosti Dassault Aviation, a Dirk Hoke, generální ředitel Airbus Defence and Space. Z významných hostů zde byl francouzský prezident Emmanuel Macron a francouzská ministryně obrany Florence Parly, Ursula von der Leyen z Německa a Margarita Robles ze Španělska. Demonstrator Phase bude trvat od roku 2019 až do poloviny roku 2021. V této době jde o sepisování smluv s různými společnostmi, zmínit můžeme MBDA Systems a Thales, obchodní a pracovní smlouvy. Souběžně s tím mají Safran a MTU na starosti vývoj nového motoru. Tato fáze je startovací bod pro zahájení stavby demonstrátoru a technologického vývoje pro letouny New Generation Fighter (NGF), Remote Carriers (RC) a Air Combat Cloud (ACC). Samotný demonstrátor má vzlétnout v roce 2026 a následně se od něj bude odvíjet vývoj zmíněných podverzí.
Pokud jde o samotnou maketu, tak na první pohled je hodně odlišná od nedávno představeného aerodynamického modelu (ten kovový). Čumák je překvapivě dlouhý, ale dost připomíná řešení přídě hypersonických letounů - konkrétně myslím demonstrátor XB-1 Baby Boom navrhnutý společností Boom Technology. Zadní část, pěkně patrná na oné zakryté fotografii, pak připomíná letoun YF-23 od Northrop a McDonnell Douglas. Zde zmíním, že je řešení i poměrně podobné britskému Tempestu, jen jsou směrovky víc vodorovné. Rovnou ale zmíním, že jde jen o maketu, která nemusí znamenat prakticky nic směrodatného pro celý program FCAS.

https://defence-blog.com/news/dassault- ... -show.html
https://www.defensenews.com/global/euro ... -air-show/
https://www.airrecognition.com/index.ph ... ystem.html
https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... s-program/

Obrázek

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 17/6/2019, 16:31
od Rase
další fotografie z výstavy

Obrázek

tohle by měl být ten zmiňovaný útočný dron od Airbusu, nebo tak něco
předpokládám ale, že vznikne i bezosádková verze samotné stíhačky. Tu má na starost ale Dassault.

Obrázek

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 18/6/2019, 11:16
od Pavel 15
Ahoj, tak tato maketa rozproudila na různých fórech hodně zajímavých diskuzí, ale jak prohlásil francouzský generál vzdušných sil "Neberte to vážně", nevíme přesně co bude za 20 let. Tady jde o to aby veřejnost věděla , za co se utratí 50 miliard euro -co bude stát vývoj letounu.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 23/6/2019, 09:39
od Pavel 15
Tak je to několik dní co slavnostně byla podepsaná smlouva o vývoji FCAS https://www.capital.fr/economie-politiq ... ur-1342116 , a španělské armádě je velká nevraživost proti Francii. Francie se chová jako hegemon, nátlak aby se nekupovaly náhradní díly pro vrtulníky Chinook a nekupovaly stíhačky F-35. Španělská armáda nechce čekat do roku 2045 na ty nové stíhačky - když bude potřeba Alžírsku dát výchovnou lekci. Tak s letouny EFA, F-18, proti raketám S-300, S-400, je výsledek velmi nejistý ! Tudíž nutné nakoupit americké F-35.

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 10/9/2019, 08:15
od Rase
Španělskou účast bude koordinovat Indra Sistemas

Dne 6. září 2019 bylo rozhodnuto, že španělskou průmyslovou účast na projektu FCAS má koordinovat společnost Indra Sistemas. Ta se zabývá informačními a obranými technologiemi. Společnost bude úzce spolupracovat s ministerstvem obrany a v rámci plánu průmyslového rozvoje usilovat o to, aby se na něm španělský průmysl aktivně podílel. Rovněž bude koordinovat vývoj technologií, vytváření pracovních míst s vysokou přidanou hodnotou, ale i zjišťovat, jaké technologie je možno využít v civilní oblasti a podobně. Nutno zmínit, že Španělsko se do projektu FCAS (Future Combat Air System) zapojilo v červnu 2019 a jde vlastně o celý systém, který obsahuje drony a všechno možné. Samotný letoun nové generace je popisován jako NGF (New Generation Fighter). Pokud jde o finance, tak Španělsko na počáteční část projektu vynaloží, do roku 2021 přibližně 25 mil euro (646,4 mil Kč). Koncem roku 2018 Španělsko poprvé zmínilo letoun nové generace, jako potencionálního nástupce letounů F/A-18 Hornet, které budou vyřazeny po roce 2035. Na závěr dodám, že aktuálně se zdá, že v USA zastavili (nebo spíš omezili) vývoj pilotovaného letounu nové generace a místo toho se soustředí na vývoj velkých bojových dronů. Bude tedy zajímavé sledovat, zda bude mít toto rozhodnutí i nějaký dopad na evropský vývoj FCAS.

https://www.janes.com/article/90904/spa ... r-for-fcas
https://www.indracompany.com/en

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 17/9/2019, 13:12
od Pavel 15
Francie v rámci tohoto programu již pracuje na vývoji letounu , který cestovní rychlost M4...a maximální rychlost M7 !

http://www.opex360.com/2019/09/15/outre ... ersonique/

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 17/9/2019, 20:18
od Rase
Já to pochopil tak, že Francie má v plánu jít stejnou cestou jako jiné státy a tedy že chtějí postavit hypersonický bezpilotní letoun / střelu, schopnou nést jaderné střely. Nejde o nic zvláštního, přeci jen z USA můžeme zmínit Boeing X-51 Waverider, který v roce 2013 dosáhl rychlosti Mach 5,1 a HTV-2 měl létat rychlostí až Mach 20. Ruský 3M22 Zirkon (vychází z něj i indický BrahMos II) má dosahovat rychlosti Mach 4–6 (ruské zdroje uvádějí Mach 8) a Ch-47M2 Kinžal rychlosti Mach 10. Čína v lednu 2014 testovala kluzák WU-14 dosahující rychlosti Mach 10 a bezpilotní letoun Starry Sky 2 úspěšně dosáhl v srpnu 2018 rychlosti Mach 6. Najednou ten francouzský plán na rychlost Mach 4 až 7 nevypadá až jako taková hloupost, že.

Obecně se dá říct, že krom zmíněných předních zbrojních velmocí, se vývojem hypersonických střel dlouhodobě zabývá i Indie, Austrálie a právě Francie. Tedy bych je tak moc nepodceňoval. Francie se stavbou bezosádkového letounu, schopného nést JZ zabývá už hodně dlouho (pak z něj vznikl nEUROn), tak zkušeností mají opravdu hodně.

Obrázek
zmenšený model Dassault AVE-C Moyen Duc ve vzduchu

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 17/9/2019, 22:09
od Pavel 15
Rase-budeš mít pravdu,že to bude hypersonický dron-četl francouzská fóra...tam se probírá spolupráce s němci ,a kdo vlastně vyhrál válku. Němci mohou zakázat zbrojní vývoz kde je více jak 20% součástek z Německa :sad: https://www.latribune.fr/entreprises-fi ... 28181.html

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 17/9/2019, 22:20
od Rase
Obecně vzato je tohle hlavní problém všech Německo-francouzských společných projektů (konkrétně i tanku). Jde o to, že Francouzi mají exportní politiku nastavenou stylem prodáme cokoliv komukoliv - konkrétně na Blízký Východ a podobně. Oproti tomu Němci plánují vše tak akorát pro sebe, maximálně Evropu a export řeší až druhotně. Osobně nechci a neumím hodnotit, jaký přístup je lepší. Na druhou stranu již několikrát se ukázalo, že Francouzi mají problém sami utáhnout velké projekty a tak potřebují výpomoc, přičemž pak musí dost slevit ze svých požadavků (viz drony nEUROn). Samozřejmě že by bylo nejlepší, pokud by Dassault představil vlastní letoun nové generace, Nexter vlastní lehký tank se stočtyřicítkou a tak můžeme pokračovat. Reálně sice mají Francouzi na vývoj a výrobu, ale nikdy nepořídí dostatečně velký počet, aby to mělo smysl - bohužel. Němci tohle mají úplně jinak - ti mají financí dost, ale tak nějak si hážou klacky sami pod nohy, jelikož nechtějí moc investovat a utrácet za zbraně.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 18/9/2019, 04:52
od Kouzelnik
Rase píše:Obecně vzato je tohle hlavní problém všech Německo-francouzských společných projektů (konkrétně i tanku). Jde o to, že Francouzi mají exportní politiku nastavenou stylem prodáme cokoliv komukoliv - konkrétně na Blízký Východ a podobně. Oproti tomu Němci plánují vše tak akorát pro sebe, maximálně Evropu a export řeší až druhotně. Osobně nechci a neumím hodnotit, jaký přístup je lepší. Na druhou stranu již několikrát se ukázalo, že Francouzi mají problém sami utáhnout velké projekty a tak potřebují výpomoc, přičemž pak musí dost slevit ze svých požadavků (viz drony nEUROn). Samozřejmě že by bylo nejlepší, pokud by Dassault představil vlastní letoun nové generace, Nexter vlastní lehký tank se stočtyřicítkou a tak můžeme pokračovat. Reálně sice mají Francouzi na vývoj a výrobu, ale nikdy nepořídí dostatečně velký počet, aby to mělo smysl - bohužel. Němci tohle mají úplně jinak - ti mají financí dost, ale tak nějak si hážou klacky sami pod nohy, jelikož nechtějí moc investovat a utrácet za zbraně.
Ahoj Rase, prosím Tě o čem přesně mluvíš (viz podtržné ve Tvém komentu)?


Myslíš tím povzdechem, že FRA musely slevit ze svých požadavků to, že na využití postaveného demonstrátoru se podílely nejen FRA, ale i další země (Švédsko, Itálie,...)? Nebo tím snad myslíš, že konsorcium zapojených firem mimo FRA nefungovalo? Nebo jsi tím myslel něco jiného? viz citace z vlákna BAE bezpilotní letoun MAGMA a nEUROn ....
Rase píše:Historie dronu nEUROn

Málo se dnes mluví o tom, že počátky programu nEUROn sahají minimálně 20 let do minulosti. V roce 1999 byl ve Francii zahájen program LOGIDUC a následujícího roku vznikl u společnosti Dassault experimentální letoun AVE-D Petit Duc a v roce 2001 AVE-C Moyen Duc. Původním záměrem bylo vyvinout operačně použitelný dvoumotorový bezpilotní bombardér AVE Grand Duc s dlouhým doletem schopný nést jaderné zbraně. Nicméně kvůli snížení nákladů na vývoj a stavbu se francouzský úřad pro vyzbrojování (DGA) rozhodl přizvat další evropské výrobce. Vývoj byl zahájen roku 2005 a hlavním kontraktorem programu je francouzský Dassault Aviation. Dassault má na starosti design stroje, architekturu vybavení a vnitřního uspořádáni, řídicí systém, finální montáž a pozemní i letové testy. Dále se na projektu podílejí italská Alenia (zbraňový a naváděcí systém), španělská CASA (nosné plochy a datalinkové spojení), řecký Hellenic Aerospace (stavba zádě a výtokových trysek motoru), švýcarský RUAG (testy v aerodynamickém tunelu) a švédský Saab (stavba trupu, avionické vybavení, palivový systém). Maketa letounu ve skutečné velikosti byla poprvé představena na pařížském aerosalonu v roce 2005. Letoun nEUROn je 10 m dlouhý s rozpětím křídla 12 m a váhou 5 tun, čímž je srovnatelný s francouzskými bojovými letouny Mirage 2000. Je schopen nepozorovaně pronikat systémem sledovacích radarů protivníka a útočit přesnou municí i na velmi malé cíle. Počítá se také s tím, že se otestuje součinnost s pilotovanými stroji, které bude neuron v automatickém režimu následovat ve formaci a jejich piloti je budou přímo v akci ovládat. Pro pohon konstruktéři použili upravený motor M88 používaný ve stíhačkách Dassault Rafale. Jinde je zmiňován dvouproudový motor Rolls-Royce Turbomeca Adour. Výroba se omezila na jediný kus, sloužící k vývoji nových technologií. Letoun poprvé vzlétl prvního prosince 2012 v závodu firmy Dassault Aviation v Istres. První série zkoušek demonstrátoru proběhla do poloviny roku 2015 ve Francii. Poté se přesunul k operačním testům do Švédska a ke střeleckým testům do Itálie. Francie navíc inicovala projekt testování provozu demonstrátoru nEUROn z letadlové lodě.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 18/9/2019, 23:14
od Rase
Beru to tak, že Francouzi chtěli v podstatě bezosádkový Rafale / dron postavený na základě stíhačky, schopný primárně nést JZ místo Mirage 2000. Oproti tomu ostatním účastníkům projektu šlo spíš o technologický demonstrátor bez nějakého smysluplného výsledku (prostě nespěchali na využití v praxi). Výsledek projektu je takový, že na využití celého projektu v praxi, si budeme muset počkat až u FCAS (myšleno francouzsko-německý projekt a a samostatně ten britský). Reálný výsledek pro Francouze je docela nevalný, JZ může nést nyní akorát Rafale a ponorky, Mirage už jdou do kšá.