Airbus X6 a X9 - těžký vrtulník

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Airbus X6 a X9 - těžký vrtulník

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Projekt nového těžkého vrtulníku

V roce 2017 schválila Evropská komise dotaci pro společnost Airbus, určenou na vývoj vrtulníku určeného pro přepravu těžkého nákladu. Jedná se o francouzskou a německou vládní pomoc evropskému výrobci letadel Airbus ve výši 377 mil eur (10 mld Kč). Dotaci schválila Evropská komise (EK). Peníze mají přispět k vývoji nového modelu těžkého vrtulníku X6. Podle evropské komise si projekt žádá značné investice do výzkumu a vývoje a zároveň nenarušuje hospodářskou soutěž na jednotném evropském trhu. Francie do něj vloží 330 mil eur a Německo 47 mil eur. Primárně se tedy opět jedná o francouzský projekt a Francie jej bude zastřešovat. Tedy obdobně jako u projektu Airbus H160. Vrtulník Airbus X6 se má stát nástupcem modelu H225 Super Puma využívaného především v ropném průmyslu. Koncepční práce na projektu byly zahájeny již v polovině roku 2015. Právě do dvou let (2017) měla společnost Airbus diskutovat se zákazníky a hodnotit rozličná designová řešení. Nový letoun by se dal využít při těžbě ropy či zemního plynu nebo při pátracích či záchranných operacích. Dvoumotorový X6 a zmíněný H160 (pro středně těžký náklad) jsou nejmladšími přírůstky do rodiny Airbus H. Oba vrtulníky jsou si technicky velmi podobné, využívají plný odmrazovací systém do každého počasí a řídicí systém fly-by-wire. Po skončení koncepční fáze nastává fáze vývojová. Ta byla potvrzena a nastartována právě toto dotací, schválenou Evropskou komisí. Letoun by měl být dokončen a plně k dispozici v letech 2022-2023. Otázkou jen zůstává, zda vznikne i militarizovaná verze tohoto stroje. Vzhledem k zájmu Francouzské armády o H160, je velice pravděpodobný zájem i o jeho většího kolegu. Tyto nové vrtulníky jsou ale jen dílkem skládačky, ve kterém společnost Airbus, pokračuje v modernizaci celého portfólia nabízených strojů. Krom zmíněného modelu X6, vyvinutého jako nástupce stroje Super Puma, probíhají práce i v německém Donauwörthu na projektu X9. Tento stroj patrně nahradí vrtulníky NH90. Dceřiná společnost EADS horečně pracuje na vývoji modelů X3 a X4, a to jak náhrada za stroje EC 155. O projektech X6 a X9 se začal omluvit od srpna 2012, kdy generální ředitel společnosti Eurocopter (nyní Airbus) Lutz Bertling oficiálně oznámil vývoj, další informace ale byly tajeny.

Zdroj:
http://www.flyingmag.com/news/eurocopte ... 9-programs
http://www.elogistika.info/airbus-preds ... tulnik-x6/
https://www.defensetech.org/2015/06/17/ ... elicopter/
http://technowinki.onet.pl/lotnictwo/ai ... slu/p4ny8b
http://zpravy.e15.cz/byznys/podniky-a-t ... ku-1333887
http://www.helicopters.airbus.com/websi ... _1771.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus X6 a X9 - těžký vrtulník

Příspěvek od Rase »

X6 jako možná budoucnost programu HM NG

Rozpočet francouzského ministerstva obrany na rok 2021 počítá s financováním středního vrtulníku nové generace. Program nese označení HM NG (Hélicoptère de Maneuver Nouvelle Génération) a od roku 2030 by byl měl nahradit stroje Puma a Caracal. Nutno zmínit, že evropský průmysl patrně nebude schopen vyvinout nový vrtulník schopný zavedení do služby do roku 2040. Pravděpodobně tak Pumy zůstanou v provozu do roku 2030 a budou postupně nahrazovány aktuálně kupovaným NH90 a v menší míře typem Caracal. Jisté ale je, že francouzská armáda hodlá unifikovat typy středních vrtulníků obdobně, jako je tomu u vrtulníků lehkých, kde H160M Guépard od roku 2026 nahradí stroje Gazelle, Dauphin, Alouette III a Panther. Hodně údajně bude záležet na perspektivě dalšího vývoje NH90 během 30. let. Pokud jde o financování programu HM NG, do konce desetiletí by francouzské ministerstvo obrany chtělo vyčlenit 304 mil euro. Příští rok má jít o sumu ve výši 68 mil euro.
V roce 2018 představil Airbus vlastní koncept vrtulníku X6, který by nahradil civilní H225. Jakmile by byl vrtulník X6 přizpůsoben pro vojenské použití, mohl by se stát základním typem středního vrtulníku u všech typů francouzských ozbrojených sil. Momentální situace ale činí soukromý vývoj X6 společností Airbus jako silně diskutabilní, bude tedy zajímavé sledovat, zda vývoj podpoří právě francouzská vláda. Co jsem koukal, tak minulý měsíc Evropská komise schválila státní podporu 377 mil eur na vývoj inovativního těžkého vrtulníku Airbus X6. Komisařka Margrethe Vestagerová odpovědná za politiku hospodářské soutěže uvedla: "Francouzská a německá podpora stimuluje značné soukromé investice do tohoto projektu. Podpora pomůže přivést na trh novou generaci inovativních těžkých vrtulníků, aniž by došlo k nepřiměřenému narušení hospodářské soutěže." Francie i Německo budou veřejně podporovat vývoj projektu vrtulníku Airbus X6. Podpora bude činit celkem 377 mil eur jako návratné zálohy poskytnuté na období osmi let (330 mil eur ve Francii a 47,25 mil v Německu).

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_17_1683
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“