Airbus RACER a NGRC

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Airbus RACER a NGRC

Příspěvek od Rase »

obr5437.jpg

Vysokorychlostní vrtulník Airbus RACER

Společnost Airbus Helicopters představila na jedné z největších leteckých show - Pařížském aerosalonu 2017, nový vysokorychlostní vrtulník. Projekt RACER (Rapid And Cost-Efficient Rotorcraft) spojuje dovednosti a odborné znalosti desítek evropských společností, zastřešené iniciativou Clean Sky 2, jejíž cílem je přinést zvýšení rychlosti i dosahu za rozumnou cenu. Nový okřídlený vrtulník dosahuje rychlosti až 400 km/h a navazuje na úspěchy Eurocopteru X3, jemuž se povedlo dosáhnout rekordní rychlosti 472 km/h a nyní leží v pařížském Muzeu letectví a kosmonautiky. V tomto případě se ale jednalo pouze o experimentální model určený k testování nových technologií. Racer oproti tomu slibuje reálné využití, krom komerční sféry je vhodný především pro nemocnice a horské služby, kterým poskytne pokrytí až dvojnásobku prostoru v první hodině, která je u záchranných akcí klíčová. Konstrukce nového vrtulníku je postavená kolem dvou turbohřídelových motorů Rolls-Royce Turbomeca RTM322, používané i u některých typů bojových vrtulníků Apache. Motory budou moci fungovat i v takzvaném eco módu, jenž pomocí vypínání a zapínání jednoho z motorů ušetří palivo a zvýší tak dosah vrtulníku. Motory pohánějí jak hlavní rotor zajišťující vertikální start i přistání (VTOL), tak i patentovaný koncept aerodynamických dvojplošníkových křídel, na jejichž konci se nachází boční vrtule pro dosažení vyšší rychlostí. Prototyp vysokorychlostního vrtulníku RACER získá dvojici turbohřídelových motorů Safran Aneto-1X o výkonu 2×1900 kW, dosáhne cestovní rychlosti až 400 km/h a na jeden kilometr letu spotřebuje o 15 % méně paliva, než klasický vrtulník. Prototyp má být sestaven v roce 2019 a první let se uskuteční v roce 2020. Design nového vrtulníku navazuje na styl lehkého vrtulníku H160 a těžkých vrtulníků Airbus X6 a X9, které doplní portfólio společnosti Airbus.

Zdroj:
https://vtm.zive.cz/bleskovky/airbus-st ... fault.aspx
http://www.airbus.com/newsroom/press-re ... ation.html

Naposledy upravil(a) Rase dne 10/11/2023, 08:38, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Airbus RACER

Příspěvek od KOLT »

Koukám, že také přešli na tlačné vrtule. Jakou to má výhodu oproti tažným, jaké měl X3?
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Airbus RACER

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

řekl bych že stejnou jako u Do335 nebo třeba XP-55 Ascender, i když to není ideální příklad. + V tomto případě křídlo i trup obtéká nezarušený proud vzuchu, pilot má lepší výhled do stran a vzhledem k umístění v zadním těžišti budou lépe stabilizovat SOP
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus RACER

Příspěvek od Rase »

Tak projekt Airbus RACER (Rapid And Cost-Efficient Rotorcraft) jde podle plánu. Dokumentace je připravená a již je možné zahájit výrobu některých dílů. Montáž prototypu proběhne ve čtvrtém kvartálu 2019 a první let je naplánován na rok 2020.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Airbus RACER

Příspěvek od KOLT »

To vypadá hodně zajímavě. Moc se mi ten stroj líbí, víc než Defiant. Takže jsem dost natěšený :-)
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Airbus RACER

Příspěvek od arten »

KOLT píše:To vypadá hodně zajímavě. Moc se mi ten stroj líbí, víc než Defiant. Takže jsem dost natěšený :-)
No neviem. Akú výhodu majú dva tlačné mechanizmy na rozmerných konzolách oproti jednému na konci trupu? Plus zložité eliminovanie gyroskopického efektu? :???:
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Airbus RACER

Příspěvek od kenavf »

arten píše:.... Plus zložité eliminovanie gyroskopického efektu? :???:
Zložitejšie nemusí byť, jedna vrtula nastaví listy pod iným uhlom, aby mala väčší ťah(tlak) ako druhá.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus RACER

Příspěvek od Rase »

Velmi slušně létal i jeho předchůdce - Airbus X3 (viz video), tak Racer na tom bude určitě ještě lépe

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Airbus RACER

Příspěvek od KOLT »

arten, mají kupříkladu tu výhodu, že nemusí mít dva hlavní rotory, jako má Defiant. Což je řešení, které je jednak technologicky složité, jednak ne zcela spolehlivé, jednak dost zvyšuje siluetu. Naproti tomu tyto dvě konzole technicky nejsou nic extra složitého, celková váha asi o něco vyšší bude, to souhlasím (ačkoliv on ten dvojitý rotor také není zrovna lehounký). Přistávací plochu to nijak nezvětšuje – vejde se v podstatě na stejné místo jako klasický vrtulník, což je zase výhoda oproti konvertoplánu, i manévrovatelnost bude téměř jistě lepší než s překlopnými vrtulemi. Konzole se navíc asi budou dát využít k nesení výzbroje. O gyroskopický efekt bych vůbec strach neměl, ten lze řešit tak, jak píše kenavf.

Tím netvrdím, že Defiant je a-priori špatný! Ale líbí se mi, že se zkouší i jiný způsob a že jsme v Evropě neresignovali na vývoj nových koncepcí.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Airbus RACER

Příspěvek od KOLT »

Když jsem tak koukal na video s X3, tak mi došlo, že oni si piloti budou muset zvykat na podstatně větší operační rychlosti :lol:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus RACER

Příspěvek od Rase »

Účast v americkém programu FVL

Koukal jsem, že Airbus (ještě jako EADS) nabízel X3 i američanům v programu FVL (Future Vertical Lift). Airbus odstoupil koncem května 2013, patrně z důvodu, že nechtěli přenést intelektuální vlastnictví do USA. Rovněž se hodlali plně soustředit na nabídku pro program Armed Aerial Scout (později zrušeno). Společnost rovněž uvedla, že náklady na vývoj vysokorychlostního letounu byly mnohem větší než finanční prostředky, které by byly byly poskytnuty (75 mil dolarů). Návrh nebyl kopií prototypu X3, ale přejímal některá technologická řešení. Co se týče programu FVL, tak postoupil dál konvertoplán Valor od Bellu a SB-1 Defiant od Sikorsky-Boeing. Původními konkurenty byly rovněž společnosti AVX Aircraft, Karem Aircraft s návrhem TR36TD, Piasecki Aircraft s PA61-4 Advanced Winged Compound (AWC), a zmíněný stroj od Airbusu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus RACER

Příspěvek od Rase »

Účast v americkém programu FARA

Airbus oficiálně potvrdil účast v americkém programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), jehož cílem je získání rychlého průzkumně-bojového vrtulníku, které nahradí vyřazené stroje OH-58D Kiowa Warrior. Airbus nabízí militarizovaný vrtulník RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft) založený na technologickém demonstrátoru X3. Prototyp má být postaven ještě letos a první let je naplánován na příští rok. Americká armáda v roce 2020 vybere dvě firmy, které postaví prototypy. První letové zkoušky se očekávají na konci roku 2022 a v roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě až 500 strojů. Airbus se střetne s konkurencí v podobě firmy Sikorsky, návrh amerických firem AVX a L3 (nepředstavený) a možná je i účast Bellu, který svou účast zatím nepotvrdil.

https://www.armadninoviny.cz/evropsky-s ... -fara.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus RACER a NGRC

Příspěvek od Rase »

Future Battlefield Rotorcraft Capability

Včera podepsala Francie, Německo, Řecko, Itálie a Velká Británie dohodu o společném vývoji nového vrtulníku střední velikosti, projekt je označován jako Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC). Půjde o obdobu amerického programu Future Vertical Lift - Medium, tedy v podstatě vysokorychlostní letoun s kolmým startem a přistáním. Plán počítá s tím, že za 20-25 let bude potřeba nahradit až 1000 vrtulníků této velikosti, konkrétně 100 kusů Mi-8/Mi-17, 191 Pum, 167 S-70/UH-60, 143 AW-101 a 331 NH90. Zatím půjde o koordinaci vytvoření společných požadavků na nový letoun a podobně. Stroj by měl sloužit od roku 2035. Osobně beru jako zajímavé právě onu snahu o udržení vlastního vývoje, místo pořízení amerických strojů, které mají vzniknout z programu Future Vertical Lift. Obrázek je jenom ilustrační.

https://www.aviationtoday.com/2020/11/1 ... ility-loi/
https://www.japcc.org/portfolio/future- ... apability/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“