Eurofighter Typhoon

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Eurofighter Typhoon

Počátky vývoje stíhacího letounu Eurofighter Typhoon, se dají vysledovat až do 70.let, kdy nové letoun hledalo britské letectvo a později i německé. V Británii vznikla designová studie P.96 a v Německu TKF-90. Návrh na spolupráci při vývoji nového stíhače, poprvé zazněly v roce 1979. Nejprve se spojila německá společnost MBB s Britskou společností BAE, načež vznikl koncept ECF (European Collaborative Fighter), když se následně přidala i francouzská společnost Dassault, byl projekt přejmenován na ECA (European Combat Aircraft). V Británii vznikly dva návrhy P.106 a P.110, Francie vyvinula projekt ACX a Německo pokračovalo ve vývoji návrhu TKF-90. Jelikož vývoj probíhal samostatně, byly návrhy velice odlišné a projekt tak byl zastaven již v roce 1981. Následujícího roku byl oprášen projekt P.110, na jehož vývoji dál pracovaly společnosti BAE, MBB a Airitalia. Výsledkem byla studie ACA (Agile Combat Aircraft) a v roce 1983 vznikl i demonstrátor nazývaný EAP (Experimental Aircraft Program), později projekt EFA (European Fighter Aircraft). Téhož roku byl zahájen vývoj nového evropského stíhacího letoun - program FEFA (Future European Fighter Aircraft). FEFA sdružoval vlády Německa, Francie, Velké Británie, Itálie a Španělska. Základním konceptem bylo získat stroj se schopností vzletu i přistání na velmi krátké dráze (STOL), schopnost vést boj mimo vizuální kontakt BVR. Francie měla požadavek na možnost letounu operovat z letadlových lodí, byl ale zamítnut kvůli finanční náročnosti. Francie tedy od společného projektu odstoupila, založila vlastní projekt ACX jehož výsledkem se stal stíhací letoun Dassault Rafale. Britové odmítli některé ultramoderní prvky z německého projektu TKF-90, jako byly vektorovatelné výstupní trysky a původně byla zvažována i výroba lehkého jednomotorového stíhače, nakonec ale byla dána přednost těžší variantě. V roce 1986 byl založen holding Eurofighter GmbH, který sdružuje společnosti Alenia Aeronautica, BAE Systems a EADS. Jedná se o zdaleka největší zbrojní program v Evropě. Do vývoje, výroby a servisu stíhaček je zapojeno 400 firem a 100 000 pracovníků. Celý projekt je řízen agenturou NATO Eurofighter and Tornado Management Agency, která je hlavním zákazníkem. V devadesátých letech, v souvislosti s rozpadem SSSR, se vývoj zpomalil. V rámci úsporných opatrně, dokonce i čerstvě sjednocené Německo uvažovalo, že od projektu ustoupí ve prospěch lehčího letadla. V nových podmínkách se musely i rozšiřovat možnosti stroje, aby měl širší uplatnění, posilovaly se schopnosti útoků na pozemní cíle. V roce 1994 vzniká první prototyp DA1. První let prototypu Eurofighter se konal 27. března 1994 v Bavorsku. V 1998 dostalo letadlo během ceremoniálu ve Farnborough oficiálně své jméno Eurofighter Typhoon. První sériově vyráběný Eurofighter byl veřejnosti představen 13. června 2003, téhož roku je zaveden do výzbroje. Sériová výroba stále probíhá a letadla jsou pořizována v rámci tří samostatných smluv. Německo provozuje 143 strojů, Británie 160, Itálie 96, Španělsko 72 a Rakousko 15. Z mimo evropských zemí podepsala kontrakt Saúdská Arábie na dodání 72 letounů v hodnotě 6,4 mld. euro. Kuvajt objednal 28 strojů a Omán 12. Pro všech sedm států se počítá s výrobou 571 letadel. Pokud jde o Evropské státy, tak původě mělo být objednáno 800 letounů, ale v důsledku redukce obranných rozpočtů musel být výrazně snížen počet původně objednaných strojů, což se odrazilo na výsledné ceně.
Pokud jde o samotnou konstrukci, tak se jedná o letoun s delta křídlem a kachními plochami, má dobrý vztlak, výbornou obratnost a nižší odpor při vyšších rychlostech. Byly použity kompozitní materiály (až 82 %), které výrazně snižují hmotnost, dále hliníkové a titanové slitiny (15 %). Vnější tvary jsou rovněž navrženy s ohledem na co nejnižší radarový odraz, byť se nejedná o stealth. Kokpit je skleněný, vybavený průhledovým displejem. Piloti mohou používat i přilbové zaměřovače. Letoun není řízen kniplem, ale systémem HOTAS, kdy jsou všechny ovládací prvky soustředěny na jednom místě, jedna páka s tlačítky slouží k ovládání letadla a zbraňových systému, druhá k řízení tahu motorů. Je vybaven pasivním zařízením pro detekování a sledování infračerveného záření Pirate, které zvládá detekovat nepřátelské letouny, ale dá se využít i při útocích na pozemní cíle. Dopplerovský radar Captor je odvozen se staršího námořního radaru Sea Vixen určeného pro námořní Harriery. Umožňuje útoky raketami za hranicí viditelnosti i útoky na několik pozemních cílů současně. Pro vzdušné souboje je Typhoon vybaven 27 mm revolverovým kanonem Mauser. Pod křídly může nést rakety vzduch-vzduch Sidewinder, Sparrow ale také modernější AMRAAM a evropské Iris R. K útokům na pozemní cíle jsou určeny střely Maverick, HARM i střely s plochou dráhou letu Storm Shadow a protitankové rakety Brimstone. Nést může kromě klasických pum i přesnou munici naváděnou laserem, tedy pumy Paveway nebo GPS, jako je JDAM.
Vzhledem k produkci poměrně velkého počtu strojů byl během výroby zvolen postup pozvolné evoluce, jednotlivé výrobní série se od sebe liší. Typickým příkladem jsou britské Typhoony, které byly do výzbroje RAF zaváděny nejprve ve standardu F.2, tedy pouze jako stíhačky pro vzdušný boj, teprve později byla dodána víceúčelová varianta FGR.4, na kterou byly později upraveny i starší letouny standardu F.2. V rámci programu EEM (Eurofighter Enhanced Manoeuvrability) společnost Eurofighter Jagdflugzeug pracuje na vylepšení aerodynamiky. Koordinátorem vývojových prací je Airbus Defence and Space. Nově vyrobené stíhačky Eurofighter Typhoon v rámci programu EEM dostanou nový balíček aerodynamických úprav AMK (Aerodynamic Modification Kit). Jde především o přidání trupových vířičů a rozšíření profilové lišty před náběžnou hranou křídla. Aerodynamické úpravy jsou jedním z mnoha vylepšení letadel. Eurofighter Typhoon získá nový radar, schopnost nést nové zbraně a víceúčelový pylon pro podvěšení zbraní. Vylepšení je určeno především pro nově vyrobená letadla. Lepší schopnosti podpoří prodejní šance stíhaček Eurofighter Typhoon například v Malajsii, Kuvajtu, Belgii, Bahrajnu a jinde. Úpravy však lze provést zpětně i na současných letadlech. Poslední verze letounu Eurofighter Typhoon mají výjimečnou aerodynamiku, díky níž převyšují jakoukoliv současnou, operačně nasazenou stíhačku, s výjimkou F-22.

Technické parametry
Název: Eurofighter Typhoon
Výroba: od 1994
Vyrobeno kusů: 444 (září 2015)
Cena: 90 mil. euro (system cost Tranche 3A)
Posádka: 1
Délka: 15,96 m
Rozpětí: 10,95 m
Výška: 5,28 m
Nosná plocha: 51,2 m²
Hmotnost (prázdný): 11 150 kg
Vzletová hmotnost: 16 000 kg
Maximální vzletová hmotnost: 23 500 kg
Pohonná jednotka: 2× dvouproudový Eurojet EJ200
Suchý tah: 60 kN
Tah s forsáží: 89 kN
Výkony
Maximální rychlost: 2 495 km/h
Dolet: 2 900 km
Přeletový dolet: 3 790 km
Dostup: 19 810 m
Stoupavost: 315 m/s
Plošné zatížení: 312 kg/m2
Tah/hmotnost: 1,15
Výzbroj
1 revolverový kanon Mauser BK-27 ráže 27 mm (150 ks)
13 externích zbraňových závěsů
Střely vzduch-vzduch:
AIM-9 Sidewinder
AIM-132 ASRAAM
IRIS-T
AIM-120B AMRAAM
MBDA Meteor
Střely vzduch-země:
MBDA Brimstone
AGM-65 Maverick (v budoucnu)
AGM-88 HARM (v budoucnu)
Storm Shadow
Taurus KEPD 350 (Luftwaffe)
Pumy:
Paveway IV 500 lb (laser/INS/GPS)
Paveway II/III/Enhanced Paveway
JDAM (INS/GPS)
železné gravitační pumy série MK.80
HOPE/HOSBO
Přídavné nádrže
Zaměřovací a naváděcí kontejner LITENING III


Verze a jejich specifikace:

Tranche 1
Blok 1 - základní varianta přizpůsobená obraně vzdušného prostoru.
Blok 2 - vylepšená způsobilost pro vzdušné souboje.
Blok 5 - plná operační způsobilost s možností útoků jak na vzdušné tak pozemní cíle. Postupně byly převedeny na tento blok i ostatní letouny z Tranche 1.


Tranche 2
Blok 8 - varianta s novým taktickým počítačem.
Blok 10 - varianta s vylepšeným systémem DASS, možnost podvěsu systému ACMI, Litening III. Implementace střel vzduch-vzduch: AIM-120C-5, AMRAAM, IRIS-T a střel vzduch-země: GBU-24, ALARM, Paveway.
Blok 15 - další modernizace zahrnující možnost používání střel vzduch-vzduch METEOR a střel vzduch-země Taurus, Storm Shadow, Brimstone.


Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon
https://tema.novinky.cz/eurofighter-typhoon
http://www.ladinn.cz/letectvi/letadla/Eurofighter.html
http://www.armadninoviny.cz/zabijak-sti ... phoon.html
http://www.armadninoviny.cz/eurofighter ... nejsi.html
http://www.securitymagazin.cz/defence/p ... 57559.html

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Překopal jsem úvod a samotné rozdělení na jednotlivé vývojové verze
Tady ještě fotky různých návrhů a demonstrátorů, které Eurofighteru předcházely:

Obrázek
německý projekt TKF-90

Obrázek
opět letoun TKF-90

Obrázek
projekt P.110 od BAE, MBB a Airitalia

Obrázek
demonstrátor EAP (Experimental Aircraft Program)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Hektor »

K predchodcom by som ešte pridal X-31.
Má niekto tušenie ako to že Francúzsko dokázalo Rafala dokončiť skôr? Je to v tom že sa nemuseli s nikým dohadovať?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Ono v této době zvládalo konstruovat velice zajímavé návrhy letounů nemálo států, šlo jen o finance, aby vznikl model, prototyp a letoun mohl být zaveden do výzbroje. Francie tedy měla jak finance, tak i chuť financovat vlastní projekt. Výhodou byl i rychlejší vývoj, jelikož nemuseli s nikým nic dojednávat a postavili si sami co chtěli a potřebovali.
Ještě počáteční návrhy Euro-stíhačky. Nahoře britský návrh, uprostřed německý a dole francouzský:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Když teda řešíme ty motory s vektorováním tahu pro Su-57, tak tady je motor Eurojet EJ230 s vektorováním tahu pro stíhače Eurofighter Typhoon Tranche 3B.
ps. níže pak as různé prototypy nebo verze odvozené od EJ200

Obrázek
Eurojet EJ230

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

překopíroval jsem moc pěkné video s demonstrátorem trysky s víceosým vektorováním pro Eurofighter Typhoon - za mě rozhodně nářez :)

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 192
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od madrabbit »

arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od arten »

madrabbit píše:24x pro Katar v roce 2020.
http://www.bbc.com/news/business-42302767
Tak toto je úplne "na hlavu." Kupujú 36 Rafale a 36 F-15QA. Načo im bude ešte aj 24 Typhoonov??
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Hektor »

Na ochranu jedného pieskoviska trochu moc. Takto nakupovala lietadlá ktoré nevedela využiť napríklad Líbya. A končili všade možne u kamarátov.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1438
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Flader »

Pri tom, ako to začína v tejto oblasti vrieť sa ani nečudujem počtom. Skôr tej rozmanitosti.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Skeptik »

Rozložení rizika?
Svého času se Irán orientoval jen na jednoho dodavatele, a pak, po svržení proamerické diktatury, najednou čelil chybějícím náhradním dílům pro celé letectvo.
A samozřejmě v tom bude politikum - odměna za podporu režimu.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od arten »

Tú rozmanitosť som myslel. A asi iná racionálna odpoveď ako dal Skeptik nie je - kupujú si podporu.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Tak on ten Katar opravdu neskutečně šlape, ale co si budeme povídat, je to malý stát, co sice má hodně peněz, ale taky hodně akční sousedy. Rozhodně se hodí mít co nejvíc přátel v zahraničí. Těmito nákupy mají hned blíž k USA, Francii, Británii, Německu atd. Přeci jen nakupují nejen stíhačky, ale i vybavení k nim, rakety, dále 490 francouzských obrněných vozidel VBCI-2 8x8 s CT40, civilní dopravní letouny atd. S tím co nakoupili už dřív (Leopary 2A7+, PzH2000) je výsledkem hodně kvalitativně mocná, byť možná malá armáda.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od skelet »

A náhradou letounů Tornado se nestane F-35, ale starý dobrý Eurofighter
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=23996
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Jiná možnost snad ani není reálná. Navíc Eurofighterům se poslední dobou poměrně daří, tak si v pohodě vyrobí pár specializovaných strojů i pro sebe.
S tou F-35 to beru spíš jako takové oťuknutí ve smyslu, co asi tak chtít od nového stroje 5. generace.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Kolumbie již nějaký čas hledá nové multifunkční letouny pro své letecké síly. Krom nabídky na letouny F-16, mají o tendr zájem i evropské státy. Kolumbijský tisk oznámil, že v polovině prosince 2017 vláda jedná se Španělskem o možnosti prodeje použitých letounů Eurofighter Typhoon. Dodejme, že španělsko provozuje 19 letounů Typhoon Tranche 1 a 34 Tranche 2. Patrně by se jednalo o prodej starších letounů první série, které jsou nyní prodávány i jinými státy. Kolumbijská vláda plánuje že smlouva bude uzavřena na úrovni vláda / vláda a součástí bude rovněž logistický balíček a výcvik pilotů.

http://zbiam.pl/kolumbia-zainteresowana-typhoonami/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

GBU-48 pro letouny Eurofighter

Letouny Eurofighter které provozuje Luftwaffe na základně v Nörvenich, spadající pod taktickou letku TaktLwG 31 "Boelcke" (Taktische Luftwaffengeschwader) získají schopnost přesného útoku proti pozemním cílům. Tedy letouny budou modernizovány tak, aby mohly nést naváděné bomby GBU-48, nasazovaly je za jakéhokoliv počasí a splnily potřebné certifikace. Z čistokrevných stíhačů se tak stanou multifunkční letouny. Pokud jde o samotnou pumu, tak zde se jedná o zmodernizovanou GBU-16 s dvojitým režimem navádění (GPS/laser), jejíž výrobcem je firma Raytheon. Bojová část Mk 83 váží 454 kg. Celým názvem je označována jako GBU-48 Paveway II Enhanced. Dne 18. prosince 2017, kdy letectvo zařadilo do výzbroje bomby GBU-48, zmínil generálmajor Günter Katz, velitel leteckých sil, že jednotka TaktLwG 31 bude v podstatě příkladem pro ostatní letecké jednotky, jejíž piloti se budou u této jednotky cvičit novým dovednostem. Výhledově se tak patrně počítá s tím, že protipozemní schopnosti získají všechny letouny tohoty typu, sloužící v německém letectvu. V podstatě letouny Eurofighter plně zastoupí i starší vyřazované letouny Tornado.

http://www.janes.com/article/76525/luft ... capability

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Hektor »

Videl som štúdiu TKF-90 od Dorniera pripomínala F-17.
Nebolo bybk tomu niečo? V inom svete dobrá alternatíva k JAS-39.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Tak ona to neměla být malá mašinka jako Gripen, ale dá se označit jako předchůdce Typhoonu a když přimhouříme oči tak i čínského J-10. Ten sice Čína získala od Izraelců, ale osobně si myslím že izraelcům s tou konstrukcí více než vypomohli němci. Pokud jde o samotný TKF-90 (Taktische Kampflugzeuge pro rok 1990), tak měl být dost prošpikovaný tehdy top technologiemi, jako byly vektorovatelné výstupní trysky. Luftwaffe původně počítala s nákupem 300 těchto letounů ve stíhací verzi, za 9-17 mld Marek (2,280 až 4,300 mil Liber) v cenách z roku 1978. Dalších 120 strojů mělo být ve verzi TKF-90S, tedy průzkumné a útočné. Víc se mi to nechce rozepisovat, dá se ale říct, že tento stroj byl evolučním předchůdcem stroje Eurofighter Typhoon, tak v alternativním světě by tyto stroje používala Luftwaffe úplně stejně jako Eurofightery, jen by vypadaly trošku jinak. Jinak opticky se dost podobal i na ruský stíhač MiG 1.44.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Eurofighter Typhoon

Příspěvek od Rase »

Dlouho jsem bral Typhoon jako ne moc povedený stroj, který odeberou jen původní zákazníci a je dnes již překonán - byť je to neskutečně krásná mašina. Docela mě tedy zarazilo, jak se mu v nedávné době opět začalo dařit s prodeji. Za mě to je veliký úspěch a očividně se podaří udržet výrobní linku v provozu až do zahájení výroby jeho nástupce. Podobně to je s francouzským Rafalem. Obě to jsou dost těžké mašiny, drahé na nákup a vlastně i provoz - zájem ale je, což je super
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“