Stránka 1 z 3

Eurocopter EC665 Tiger

Napsal: 10/11/2017, 15:17
od Rase
683565.jpg

Eurocopter EC665 Tiger

Na vývoji lehkého bitevního vrtulníku se začalo pracovat již koncem 70.let ale vývojové práce byly zahájeny v roce 1984, u společností Aerospatiale a MBB. Nová protitanková a útočná helikoptéra, měla nahradit francouzskou Gazelle a německý Bo 105. Tiger má tradiční tandemové uspořádání sedadel, průzkumné systémy jsou umístěny buď na střeše, nebo na ose hlavního rotoru. Konstrukce je velmi moderní a 80% jeho konstrukce je tvořeno z kompozitních materiálů. Použití těchto materiálů bylo vybráno z důvodu delší životnosti a až o třetinu vyšší odolností. I přes to je však vrtulník na rozdíl od konkurenčních strojů jen lehce pancéřován. Běžně vrtulník odolá střelbě do ráže 7,62 mm, kritické části stroje mají přídavné pancéřování s odolností až do 23 mm. Mezi klady využití kompozitních materiálů má být nižší odrazivost radarových paprsků a nižší tepelná vodivost. Díky tomu by měl Tiger mít menší radarový průřez a tepelnou stopu. Koncept použití vrtulníku spoléhá na výkonné pozorovací prostředky, které by měly zajistit ničení cílů z velké vzdálenosti bez možnosti ohrozit stroj. První let se uskutečnil 27.dubna 1991 a téhož roku byla zahájena sériová výroba. Zařazen do služby byl v roce 2003 a v současnosti je používán armádami Francie, Německa, Austrálie a Španělska.
Vrtulníky Tiger prošly prvním bojovým křtem v Afghánistánu. Francouzská armáda nasadila první tři stroje již v roce 2009 a první ostrou bojovou operací si prošly 20. srpna 2009. V závěru roku vyslalo do Afghánistánu čtyři stroje Německo. Španělsko vyslalo své 3 stroje na konci března 2013. Francouzská armáda nasadila své vrtulníky v Libyi v roce 2011, kdy operovaly z výsadkové lodě Tonnerre. Francouzské Tigre byly také nasazeny v Mali. Na základě praktických zkušeností v boji, zejména v Afghánistánu, bylo vyvinuto přídavné pancéřování pro boky trupu v místech kde sedí posádka stroje. Další plánovanou modernizací bude výměna motorů za výkonnější modely, které zvýší nosnost strojů při operacích ve vysoké nadmořské výšce v hornatém Afghánistánu. Francouzská armáda zvažuje výměnu skel kabiny za neprůstřelná. Německá armáda doplní chybějící kanon, který její variantě UHT v praxi při bojových misích v Afghánistánu citelně chybí. Francie a Německo se v červenci 2017 dohodly na rámci spolupráce při vývoji nového modelu lehkého bitevního vrtulníku Eurocopter Tiger, který využívají síly obou zemí. Tiger existuje ve čtyřech variantách s různým zaměřením:

Tiger HAP. Francouzská verze pro podporu pozemních vojsk.
Tiger HAC. Francouzská protitanková verze.
Tiger UHT. Německá víceúčelová verze.
Tiger ARH. Australská modifikovaná verze vycházející z Tiger HAP.
Tiger HAD. Výkonnější víceúčelová verze pro Španělsko a Francii. Nejnovější model vrtulníku Tiger.


Technické parametry

Základní funkce Útočná helikoptéra
Výrobce Eurocopter, Evropa
Pohon Dva turbohřídelové motory MTU/Rolls-Royce/Turbomeca MTR 390
Výkon 2x 1285 HP 2x 958 kW
Délka 45,9 ft 14,00 m
Výška 12,5 ft 3,81 m
Plocha rotoru 1428 sq ft 132,7 sq m
Průměr rotoru 42,65 ft 13,00 m
Hmotnost prázdná 7275 lb 3300 kg
max. 12 790 lb 5800 kg
Rychlost max. 200 mph 324 km/h
cestovní 168 mph 270 km/h
Dostup 13 000 ft 4000 m
Dolet max. 373 mi nebo 2 h 50 min 600 km
Výzbroj 1x 30mm kanón GIAT AM-30781, 2x SNEB 68mm raketové pouzdro, 8x HOT2
nebo 8x Trigat protitankové střely, 4x Stinger nebo 4x Matra Mistral střely vzduch-vzduch
Posádka Dva (pilot a zbraňový operátor)


Zdroj:
https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... akety.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Tiger
http://www.military.cz/international/ai ... copter.htm

39baabe278f0a9161d01f5c46dfef05a.jpg
timthumb.jpg

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 10/11/2017, 19:05
od Rase
Nemáte tušení, co by mohl být ten dohodnutý vývoji nového modelu lehkého bitevního vrtulníku Eurocopter Tiger ?
Myslíte, že by to mohl být jen nějaký modernizační kit, nebo nový, větší a silnější vrtulník. Přeci jen Italové a Turci kuchtí těžší vrtulníky než původní Mangusta. V případě že Němci a Francouzi zůstanou u lehkého vrtulníku jako je Tiger. Pořád je na tom lépe než Mangusta, ale alespoň lehčí vylepšení by se hodilo. Přeci jen prázdný Tiger váží cca 3 tuny - vzletová hmotnost 6 tun. Mangusta váží 2,5 t a vzletová 4,5 t. AH-1Z Viper váží prázdný 5,6 t a vzletová 8,4 t. Minimálně by to chtělo se odrazit od verze HAD a přidat víc svalů a pancíře .)

Obrázek

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 10/11/2017, 22:39
od Zemakt
Ten chybějící kanón u německé verze jsem nikdy nepochopil. A nyní jsem nepobral chybějící neprůstřelná skla u fr. verze, chápu to dobře?

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 10/11/2017, 22:57
od Rase
všechny Tigery mají obyčejná skla, zdá se ale, že zatím to vadí jen Francouzům (!)

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 11/11/2017, 06:23
od Zemakt
Aha. No, ..kde udělali soudruzi chybu :roll:

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 11/11/2017, 08:41
od Skeptik
Nikde.
Tiger byl vyvíjen jako lehká (levná) protitanková platforma, která z krytu útočí na tankový průlom Varšavské smlouvy. Jenže SV skončila dříve.
Chvíli se uvažovalo o jeho zrušení, ale nainvestováno bylo již hodně a zrušení by mělo velmi negativní dopad na výrobce. Proto bylo rozhodnuto vývoj přeorganizovat (vznikl Eurocopter) a "nějak" dotáhnout - s tím, že se změnilo jeho určení z "protitankové platformy" na vrtulník se schopností průzkumu, CAS a doprovod transportních vrtulníků.
Ale na to byl Tiger moc malý a lehký ... takže kompromisy. A na rovinu, po rozpadu SSSR se ani moc nepočítalo s tím, že by se dostal pod palbu něčeho výkonnějšího než ručních zbraní ... proto požadavek na odolnost vůči 7,62 mm.
Takže vzniklo to, co vzniklo. Prostě jen trochu dražší ekvivalent vývoje naší L-159. (I když u L-159 to vypadá, že si své místo jako protipovstalecký letoun nakonec našla).
Tiger to bude mít těžší.

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 11/11/2017, 15:20
od Zemakt
Takže ty skla snesou alespoň 7,62x51 ? I Mangusta dává 12,7 a to je snad i lehčí.

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 11/11/2017, 18:56
od arten
Pokiaľ viem, Tiger nemá vôbec žiadne pancierovanie. Tá odolnosť sa možno týka listov rotoru, nejakých agregátov a pod.

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 11/11/2017, 23:26
od Polarfox
Drtivá většina bitevních vrtulníků není nijak zvláště pancéřovaná a co se týká skel, tak tam je to ještě horší a až na některé čelní části u některých typů tam hlavně kraluje plexi :) (či něco na ten způsob). On ten pohled na to trochu deformuje defilé ruských létajících tanků (ačkoli třeba u bočních skel Mi-24 to není jiné) a vůbec pojem bitevní evokuje něco hrozně moc moc neprůstřelného :)

Koncept Tigeru není založen na tom, že bude přijímat rány, ale že se jim pokud možno vyhne. Tj. kompozity a nízká zjistitelnost v radarovém a infračerveném spektru, obratnost.

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 08:55
od Zemakt
V tom případě se obloukem vrátím ke své předchozí otázce "kde udělali soudruzi chybu", když si dovolím podotknout, že ne že "nikde", ale zřejmě v zadání :D

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 09:22
od skelet
v zadání? Těžko říct, a teď se budu držet původního označení :D
Tiger (verze Tiger UHT) měl sloužit co by sofistikovanější obdoba Bö105PAH-1. Tedy schovat se za překážku, vystrč zpoza ní své průzkumné pouzdro, které mělo nad hlavním rotorem a po zaměření cíle odpálit své PTŘS Trigat (vystřel a zapomeň). A na to teoreticky extra pancíř nepotřebuješ.
Gerfaut (verze Tiger HAP) měl sloužit jako doprovodná helikoptéra, která bude krýt zadek dopravním vrtulníkům - tedy ničit nepřátelské vrtulníky a neřízenými raketami vyčistit výsadkovou plochu. A na to teoreticky extra pancíř nepotřebuješ.
No akorát Tiger se dostal na bojiště, kde to můžeš schytat odkudkoliv, a tam pancíř potřebuješ.

AH-64 ještě částečně vycházelo ze zkušeností z Vietnamu, kde jsi to také mohl schytat odkudkoliv, a Rusové s Mi-28/Ka-50 zase z Afghánu..

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 09:58
od Zemakt
No však říkám, že v zadání. Na základě zkušeností se stopětkou byl do vývoje a následné výroby zadán vrtulník, který kromě hitech elektronického a senzorového vybavení vč. konstrukce draku, postrádá integrovanou hlavňovou výzbroj a pancéřování. A to se má dle svého určení pohybovat na, či v blízkosti čáry dotyku a likvidovat tanky. A nebo také létat doprovody a zametat cestu dopravákům pouze neřízenými raketami. To že zametá, taky přece znamená, že se tam bude asi střílet, že jo :wink: .

A to pomíjím, že zaměření cíle a odpal raket ti pár sec. zabere, po kabelu naváděné rakety cca 20!

Zkušenosti z Vietnamu či Afgánu byly v době zadání již dobře známi ne? I ti taliáni k tomu přistoupili drobet jinak. Konec konců, to že frantíci chtěli kanon a nyní i pancéřování mluví samo za sebe. Takže poněkud trapně a naposledy, někde se stala chybka :rotuj:

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 11:32
od skelet
Tak Tiger mel pouzivat jen streky Trigat. HOT byla zamyslena jako nouzovka.. ktera pretrvala :D

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 11:49
od Polarfox
Zemakt píše:No však říkám, že v zadání. Na základě zkušeností se stopětkou byl do vývoje a následné výroby zadán vrtulník, který kromě hitech elektronického a senzorového vybavení vč. konstrukce draku, postrádá integrovanou hlavňovou výzbroj a pancéřování. A to se má dle svého určení pohybovat na, či v blízkosti čáry dotyku a likvidovat tanky. A nebo také létat doprovody a zametat cestu dopravákům pouze neřízenými raketami. To že zametá, taky přece znamená, že se tam bude asi střílet, že jo :wink: .

A to pomíjím, že zaměření cíle a odpal raket ti pár sec. zabere, po kabelu naváděné rakety cca 20!

Zkušenosti z Vietnamu či Afgánu byly v době zadání již dobře známi ne? I ti taliáni k tomu přistoupili drobet jinak. Konec konců, to že frantíci chtěli kanon a nyní i pancéřování mluví samo za sebe. Takže poněkud trapně a naposledy, někde se stala chybka :rotuj:
O AH-64 asi úplně neřekneš kde soudruzi udělali chybu a přitom to také není zrovna extra pancéřovaný stroj (přinejmenším ve srovnání s ruskými typy, hlavně pak Mi-28 a Ka-50/52). A co se týká třeba skel, tak se od Tigeru prakticky neliší. Každý stát má trochu jiná východiska, ev. jiné zadání. Vždy bude záležet hlavně na tom, jak ten stroj hodláš využívat a co do toho hodláš investovat či obětovat (oplácej a vytuň Tiger na létající tank a budeš muset řešit váhu, těžiště, z menšího typu se ti stane dvakrát tak těžká obluda a bůhví, zdali to ve většině případů při předpokládaném nasazení vůbec využiješ). Ne ze všeho je nutné/žádoucí/ekonomické udělat Il-2, He-129, Su-25, A-10 či Mi-28 :)

Jak psal Skelet - pokud chceš sofistikovanější Bö105, Gazelle atp., tak není moc co řešit.

A ani ti taliáni nejsou o víc jak ten drobet až drobeček jinde.

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 12:11
od klingy
Tak zapadne vrtulniky sa nedaju s vychodnymi porovnat co sa tyka pancierovania je to velmy odlisna koncepsia, Sovieti/Rusi pod dojmom skusenosti s Afganu pancierovanie kabiny pojali velkoryso, kabina MI-28 vydrzi zasah zo zeusa, skla vydrzia 12,7mm samozrejme to ma za nasledok, ze tie vrtulniky su vacsie tazsie

Naopak zapadne vrtulniky sa spoliehaju na situacne povedemie a likvidaciu na dialku
P.S nechcem spustit hadku, ktora koncepcia je lepsia, kazda ma svoje vyhody a nevyhody

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 12:12
od Zemakt
Mno, záleží na tom, zda pokus o alespoň nějakou, či nějaká pasivní ochrana stroje a posádky je drobek či drobeček. Subjektivní věc. Osobně bych raději bojoval se subjektivním pocitem drobečku než zcela bez něj :razz:

Klingy: s tím se nedá nic jiného než souhlasit, mne akorát zarazila ta věc, že v případě Tigeru, jak vyplývá z diskuze, se na takovou věc jako je alespoň částečná ochrana, zcela rezignovalo.

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 12:27
od klingy
Zemakt, poviem to inak, aby som mal lietat niekde v Afganistane, Syrii, Iraku, kde najvacsiou hrozbou su gulemety velkorazne gulemety a 23mm kanony, tak asi by som radsej sedel v MI ( cisto psychologicky pancier je pancier), pri konvencnom konflikte myslim, ze vsetky moderny utocne vrtulniky su v zasade na rovnakej urovni (co sa tyka schopnosti prezitia) kazdy v niecom vynika a v niecom je horsi...

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 12:46
od Rase
Zrovna Mangustu bych moc nevychvaloval, on to je fakt lehoucky prcek i oproti Tigeru. Myslim, ze i hodne precenujete ono pancerovani. Kazdy vrtulnik je snadny cil a jde dolu hodne rychle, pokud si ho nepritel vsimne a zameri

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 13:56
od Starlight
Balistická odolnost vrtulníku EC665 Tiger byla postupně zvyšována. Asi nejznámější jsou specifikace španělské verze HAD/E a francouzské verze HAD/F, které mají modulární systém (část pancéřování se dodatečně montuje až v poli, v míru to může být sundané), které by mělo chránit posádku zespodu, zezadu a zboku do ráže 7.62 mm x 51 mm AP a 12.7 mm x 99 API.

Výrobcem by měla být německá firma IBCOL Composites GmbH, která se specializuje pancéřování evropských vrtulníků. Její design pancéřování pro vrtulníky kombinuje jako materiály kompozity a keramiku.

Francouzský Tiger HAD/F (část záběrů je z nasazení v Africe)


https://www.youtube.com/watch?v=jDUd2q1JZVo

NA základě tohoto programu došlo i k úpravám dalších verzí a to zejména s ohledem na poznatky z nasazení francouzských strojů verze HAP v Afghánistánu v roce 2009. Francouzské Tigery HAP byly urychleně vylepšeny. Na videu z Afghánistánu z roku 2010 jsou už doplněny na trupu vnější desky blastické ochrany:


https://www.youtube.com/watch?v=R7Cg4QXPbC4

Německo si objednalo upgrade 12 kusů na verzi UHT ASGARD (Afghanistan Stabilization German Army Rapid Deployment). Poslední byl dodán v roce 2014. ASGARD sloužily v Afganistánu a Mali. Tato verze určená pro nasazení ve světě má mimo jiné právě vylepšenou balistickou ochranu. Ta nyní zahrnuje minimálně:
- Pancéřované sedačky s velkými bočními ochrannými pláty
- Pancéřové desky montované vně kabiny
- Posádky je vybavena balistickými vestami

Německý Tiger UHT ASGARD v Afghánistánu (od čase 10:30 je tam dobře vidět vnější pancéřování):

https://www.youtube.com/watch?v=yhCXadZ ... u.be&t=631

Německý Tiger UHT ASGARD v Mali:

https://www.youtube.com/watch?v=rA1rrnrRQZk

Re: Eurocopter Tiger

Napsal: 12/11/2017, 14:22
od Zemakt
Starlight: díky za objasnění. Ještě bych se dovolil optat, zda se s těmito moduly počítalo již od samého počátku (což by bylo vcelku vizionářské a průkopnické) nebo je to pouze reakce na onu, dle mého názoru, zcela pomýlenou myšlenku, že pancéřování Level "zero" je vlastně ok, protože jsem přece za kopcem. Díky.