Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Příspěvek od Rase »

s960_Team_Tempest_Image3.jpg

Britský letoun nové generace Tempest

Britské ministerstvo obrany představilo dnes 16. července 2018, při zahájení letecké výstavy Farnborough Airshow, model futuristického letounu 6. generace pojmenovaný - Tempest. Model ve velikosti 1:1 byl vystaven před stánkem společnosti BAE Systems a vznikl v rámci iniciativy FCAS IT (Future Combat Air System Technology Initiative). Tento dlouhodobý investiční program funguje od roku 2015 a potrvá do roku 2025. Úkolem je prozkoumat klíčové technologie (motor, avionika, senzory, moderní konstrukční materiály, atd. atd.) a výrobní postupy (např. 3D tisk) pro stavbu budoucí britské víceúčelové stíhačky. Ministr obrany Gavin Williamson uvedl, že letoun je součástí dlouhodobého investičního programu a britská vláda do něj vloží 2 miliardy liber (58 mld Kč). Celkově má v rámci iniciativy FCAS IT vzniknout 50 až 60 demonstračních technologií, včetně pohonné jednotky, senzorů, elektroniky, zbraňových systémů atd. Vývojem britského letounu nové generace se zabývá průmyslové uskupení Tempest (Team Tempest), které sdružuje firmy BAE Systems (vývoj draku a hlavní integrátor programu), Rolls-Royce (pohonné a energetické systémy), Leonardo UK (avionika, elektronika a senzory) a MBDA UK (zbraňové systémy). Tým Tempest je však otevřen i dalším průmyslovým partnerům, především ze Švédska a Itálie. Společnost BAE Systems, se může opřít o rozsáhlé zkušenosti s programy Eurofighter Typhoon a F-35 Lightning II. Vyrábí rozsáhlé části draku Typhoonů a v továrně nedaleko městečka Warton zajišťuje finální montáž letounů. Na stavbě F-35 Lightning II má BAE Systems 15% podíl (z celkové finanční hodnoty letounu) ‒ dodává mimo jiné částí draku, vystřelovací sedačku, palivový systém a komplex elektronického boje. Michael Christie, strategický ředitel společnosti BAE Systems, uvedl, že od začátku roku 2018, jsou v aerodynamických tunelech testovány různé modely letounů pro určení správné aerodynamické koncepce. Celkově britská vláda plánuje utratit přibližně 2 mld liber na vývoj a konstrukci prototypů. Již v roce 2020 vývojáři hodlají otestovat aerodynamickou koncepci na letuschopném technologickém demonstrátoru. Téhož roku Londýn finálně rozhodne o tom, jakým způsobem získá stíhací letouny nové generace. Počátečních operačních schopností mají nové letouny dosáhnout nejpozději v roce 2035. Britské ministerstvo obrany se domnívá, že letadlo vytvořené v rámci programu doplní flotilu stíhaček F-35 a zcela nahradí Typhoon. Tempest v sobě kombinuje nejmodernější technologie a zbraně. Bude vybaven technologií rojů, která využívá umělou inteligenci a strojové učení k zasažení cíle a zbraně se směrovanou energií - DEW (directed energy weapon), které jsou bezmuniční a založeny na emitování koncentrované energie k likvidaci nepřítele. Klíčovým prvkem je, že bude moci létat i bez pilota. Pilotovaná stíhací letadla ale budou mít i nadále prioritu, jelikož jsou ideální proti vyspělému protivníkovi a při vedení velmi komplikovaných leteckých operací.
Nový letoun zajistí do budoucna Velké Británii potřebné špičkové letecké průmyslové kapacity ‒ nejen pro vlastní letectvo, ale i pro zahraniční zákazníky. Jde také o udržení 18 000 pracovních míst v britském leteckém průmyslu, který má roční obrat 6 miliardy liber a zajišťuje 80 % zbrojního vývozu Velké Británie. Jako zajímavost uveďme, že je možné, že koncept letounu Tempest, nabídne BAE Systems rovněž Japonsku. Již začátkem roku uzavřelo japonsko s Británií dohodu o provedení studie možnosti společného vývoje nového víceúčelového bojového letounu. V podstatě by tak mohl být oprášen starší britský projekt FOAS (Future Offensive Air System) a starší koncept Replica od BAE, případně nejmodernější projekt Tempest. Britské společnosti byly zapojeny do vývoje F-35 a jsou také velice aktivní ve vývoji bezpilotních strojů viz projekt Taranis nebo Novel Air Concept. Jisté je, že nový Japonský víceúčelový bojový letoun 5. generace, bude označen jako Mitsubishi F-3, jehož sériová výroba má být zahájena v roce 2027.

Počátkem 90. let se britské letectvo zaobíralo náhradou letounů Tornado a Harrier, projekt byl označen pod zkratkou FOAS (Future Offensive Air System). V letech 1994 až 1999, pracovali konstruktéři BAE Systems, na letounu známého jako Replica. Jednalo se o technologický demonstrátor technologií stealth. Práce probíhaly v přísně tajném zařízení ATDC (Advanced Technology Demonstration Centre) ve Wartonu v Lancashiru. Zde již byly využity nejmodernější programy CAD/CAM, díky nimž bylo možno jednotlivé elektronické návrhy rovnou posílat do výroby. Výsledné modely tak mohly být rovnou posílány ke zkouškám. V druhé polovině devadesátých let, byl tedy vybrán ideální tvar a odeslán do dílny BAE v Samlesbury, zde vznikla maketa stroje v reálné velikosti. Letoun byl vyroben z uhlíkových vláken a jednalo se o největší objekt z tohoto materiálu, který byl kdy v Británii vyroben. Jelikož mezi jednotlivými díly nesměly být mezery, bylo využito systému laserového měření. Tato maketa následně absolvovala rozsáhlé zkoušky a měření radarového odrazu. Testy úspěšně skončily v roce 1999. Dle inženýrů nebylo cílem vytvořit dokonalý staelth stroj, ale šlo primárně o poměr mezi efektivitou a náklady. Nyní něco k popisu samotné konstrukce modelu Replica.
Jednalo se o dvousedadlový letoun s uspořádáním V-tail, pro snížení radarového odrazu a hmotnosti. Konstrukce letounu je podobná stroji Northrop YF-23 a společnému návrhu společností BAE/McDonnell Douglas/Northrop Grumman pro projekt ATF (Advanced Tactical Fighter), byť s nimi nemá nic společného. Vzhledem k tomu, že byla Replica určená k protipozemním akcím, patrně měla schopnost nést jak protiletadlové rakety ASRAAM určené pro sebeobranu, tak i laserem naváděné pumy o váze zhruba 900 kg. Stroj měl být poháněn dvěma motory, které teoreticky mohly být vybavené vektorováním tahu, což ale není potvrzené a není ani znám použitelný typ motoru. Konstrukce makety také naznačuje, že letoun mohl být vybavený AESA radarem v náběžných hranách křídel, jelikož čumák letounu byl pro radar příliš malý. Výhodou použití AESA radaru pak je širší pokrytí sledované oblasti, oproti běžnému leteckému radaru. Bohužel projekt je stále tajný a není známo nic bližšího k samotné konstrukci stroje nebo elektronickému vybavení. V druhé polovině roku 1996 nastal v britském programu FOAS zásadní posun vpřed. Nejpozději do tří let, měl být postaven zkušební demonstrátor, neoficiálně označený jako EAP Mk2. Později ale byla dána přednost zavedení stíhací verze letounu Eurofighter a Tornada byla pouze modernizována na standard GR.4. Plány na bezpilotní stroje se pak transformovaly do projektu Taranis a byly využity i při konstrukci F-35. Zde si BAE Systems vysloužila status společnosti s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií stealth a získala přístup ke všem klíčovým informacím o projektu, jako je například zdrojový kód softvéru použitého u programu JSF. Celý projekt Replica vyšel na 20 milionů Liber, přičemž polovinu hradilo britské ministerstvo obrany a zbytek BAE. Je nutno říci, že vzhledem k získanému renomé a zkušenostem, se tato investice rozhodně vyplatila. První oficiální fotografie modelu Replica, byly zveřejněny až v roce 2003. V únoru 2014 byl model letounu spatřen při převozu, poblíž testovacího prostoru BAE ve Wartonu v Lancashiru. Letoun byl převážen vzhůru nohama a následně zmizel ve zkušebním hangáru. Letoun získal nový nátěr určený k potlačení radarového obrazu. Patrně se jednalo o nějaké pokusy v rámci projektu Taranis, nebo k otestování nového stealth nátěru (na bázi sulfidu zinku) z britsko-francouzského projektu Future Combat Air System. V březnu 2014 se model letounu Replica vrátil zpět do Wartonu, kde je k vidění usazený na pylonu. Zajímavé je, že na koncept Replica, navázal projekt Tempes, představený 16. července 2018, při zahájení Farnborough Airshow.

Zdroj:
https://www.defensenews.com/digital-sho ... n-fighter/
https://livetechinfo.com/tempest-fighte ... -unmanned/
https://www.bbc.co.uk/news/business-44848294
https://www.theguardian.com/uk-news/201 ... gh-airshow
http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fi ... cs08.shtml
http://palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7351

maxresdefault.jpg
E2O0AjmXsAAVNx5.jpg
Still-unbuilt-Tempest-is-losing-ground-to-the-F-35.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/1/2023, 23:34, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Skeptik »

Hawker Typhoon byl jako stíhačka dost propadák, ale Hawker Tempest byl skvělý.
Třeba se bude historie "názvů" opakovat :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od skelet »

Typhoon si svou povest dost polepsil co by stihaci bombarder.
Jinak na tomto Tempestu je videt, ze Bae ma pristup k F-35 a udajne i k F-22.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Zatím vypadá opravdu jako japonská vizualizace F-3, myslím že by se mohli nějak dohodnout :D

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Zkušenosti BAE Systems se špičkovými projekty

Britská vláda v roce 2020 definitivně rozhodne o tom, jakým způsobem získá stíhací letouny nové generace. Existuje možnost, že se Velká Británie připojí k německo-francouzskému projektu, nebo že se oni připojí k Britům. Ve hře je také Itálie, Švédsko a Japonsko, možností je tedy spousta. Společnosti BAE, Dassault a Airbus zdůrazňují nutnost vzájemné spolupráce. Je tak možné, že v Evropě opravdu vzniknou dva projekty stíhaček nové generace, avšak se společnými technologiemi. Jak už nakousl skelet, BAE Systems má rozsáhlé zkušenosti. Pro letouny Eurofighter Typhoon vyrábí rozsáhlé části draku a zajišťuje finální montáž. Na projektu F-35 Lightning II, má společnost podíl 15 % z celkové finanční hodnoty letounu. Mimo jiné dodává částí draku, vystřelovací sedačku, palivový systém a komplex elektronického boje.

http://www.armadninoviny.cz/britove-pre ... erace.html

bae-leonardo-tempest-2.jpg
porovnání F-35, Typhoonu a Tempestu
Naposledy upravil(a) Rase dne 18/7/2022, 21:00, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od QVAK »

skelet píše:Typhoon si svou povest dost polepsil co by stihaci bombarder.
Jinak na tomto Tempestu je videt, ze Bae ma pristup k F-35 a udajne i k F-22.
BAE Systems a Lockheed Martin mají společného vlastníka........
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Skeptik »

QVAKu a nepleteš si to s BAE Systems Inc. (dříve BAe Systems North America) ?
I když ani tam snad není společný vlastník, jen tak nějak spoluvlastní různé dceřiné společnosti.
Ono je to ve vojensko-průmyslovém komplexu vůbec všechno propletené a s trochou nadsázky lze říci, že tam každý spoluvlastní každého.

Ono sice je možné, a dokonce i pravděpodobné, že za tímto propletencem zbrojařských firem stojí nějaká úzká skupinka osob (resp. rodinných klanů), která to celé usměrňuje a koordinuje, ale že by to vše přímo a většinově vlastnila, tomu moc nevěřím.

Pokud se ale mýlím, budu rád, když napíšeš, kdo je tím spoluvlastníkem Lockheed Martin a BAE Systems plc.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 19/7/2018, 10:46, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Tak stačí si vzpomenout, jak společnost Ford v německu, za druhé světové války. Ford produkoval jednu třetinu militarizovaných nákladních vozidel používaných německou armádou během války. Společnost Ford získala v roce 1938 Záslužný řád Německého orla, což je nejvyšší medaile nacistického Německa, která byla udělována německým zahraničním občanům. Dále třeba General Electric, která ve spolupráci s německou výrobní firmou Krupp totiž záměrně a uměle zvyšovala cenu karbidu wolframu, klíčového materiálu pro válečné úsilí. V roce 1946 za toto jednání pokutována (byť zanedbatelnou částkou). Pokud jde o samotnou BAE Systems Inc. v moderní době, tak ta vlastní 49% turecké zbrojovky FNSS, přičemž turecký holding Nurol vlastní zbylých 51% společnosti. Tak je to ale dnes se vším, podobné vazby najdeme všude možně.

https://ifenomen.cz/historie/10-globaln ... -s-nacisty

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Skeptik »

OK, chápu, sem to nepatří.
Osobní názor na zbrojení smazán :)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Revoluční digitalizovaný kokpit

Maketa na výstavě Farnborough 2018 byla v plném měřítku 1:1. Diváci se tak mohli posadit do kokpitu a vyzkoušet si dokonce i helmu určenou pro piloty. Profesor Nick Colosimo, z BAE Systems, zmínil, že nový letoun bude mít zcela odlišný kokpit než je běžné (o čemž se diváci mohli přesvědčit). Bude totiž plně digitalizovaný a většina funkcí se promítá pilotovi přímo do přilby. Místo páček a podbně je kokpit plný barevných displejů a manuální ovládání se soustředěno primárně na joystick. Zmíněné řešení má velkou výhodu v mnohem nižší hmotnosti, než v případě klasického kokpitu. Další výhodou je, že systém umělé inteligence, může pilotovi předávat nejdůležitější informace a upozornění přímo na hlavní obrazovku, případně na průhedový displej na přilbě. Další výhodou je, že systém je plně modulární a je možné velice snadno modernizovat / vylepšovat a předělávat dle potřeby mise. Pilot tak bude součástí celého systému. Pokud jde o výzbroj, tak s energeickými zbraněmi (lasery) se počítá zhruba ve 30. letech. Zajímavý je rovněž koncept samoopravy trupu od BAE Systems, známý pod pracovním názvem Survivor. Zda bude ale použit i při samotném letoun není jasné, ale patrěnse uvidí jak se bude dařit vývoj této technologie.

https://www.defensenews.com/digital-sho ... s-tempest/
https://www.baesystems.com/en/article/b ... craft-----

Výstřižewewerttfgek.JPG
Naposledy upravil(a) Rase dne 18/7/2022, 20:58, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Slušelo by se připomenout, že Eurofighter Typhoon vznikl z britského projektu BAe EAP (Experimantal Aircraft Programme) z osmdesátých let, což byl soukromý projekt British Aerospace. Zpočátku to ještě byla studie společná s německým MBB a italskou Aeritalií, která vyústila v koncept ACA (Agile Combat Aircraft) odpověď na evropský záměr (SRN, GB, Španělsko, Itálie a Francie) vývoje a výroby bojového letadla 4,5 generace. Britská vláda přislíbila zaplatit výrobu technologického demonstrátoru, ale poté, co Francouzi a posléze i Němci z projektu odstoupili, BAe věc dokončila ve své režii. Přestože byl projekt nadále podporován ostatními podílníky, německá neúčast další postup prakticky blokovala a trvalo skoro deset let, než se Němci do projektu vrátili. Prototyp Typhoonu byl prakticky shodný s EAP/ACA demonstrátorem.


Těžko říct, jestli se bude historie opakovat i v případě Tempestu, zatím Francie a Německo deklarovaly úmysl postupovat spolu, bez účasti Británie, ale těžko říct, jestli to je míněné vážně, nebo je to jenom součást postoje "My s vámi kvúli Brexitu nemluvíme..." Historie různých "společných" evropských leteckých projektů (AlphaJet, Fiat G.91, Concorde) nedává moc důvodů k optimismu. Porodní bolesti byly vždy enormní.


Každopádně má nyní Velká Británie předstih a i těch plánovaných 130 strojů pro RAF by francouzsko/německému projektu citelně chybělo.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Reálně se Němci přidali k Francouzům a právě Dassault letadla dělat umí stejně dobře jako Britové. Němci tak nějak sklopili uši a nejspíš budou do projektu zapojení spíš formou subdodávek a financování. Osobně u Britů ten předstih nevidím, byť nepochybuju že dokáží postavit letoun 5-6 generace
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Nechápu, proč popíráš náskok Britů, když ve vlastních, výše psaných příspěvcích uvádíš velmi působivý seznam jejich přípravných prací a podpůrných projektů a koneckonců i vystavení oné makety a široké publikace cílových parametrů letounu. Na druhé straně u francouzsko-německé spolupráce existuje zatím jen politické prohlášení Merkel/Macron. Když připustíme, že francouzsko-německou spolupráci může realizovat pouze Airbus, tak tam se rozhodně na něčem pracuje, ale se stadiem projektu Tempest je to nesrovnatelné. Doporučuji prostudovat si komentář listu Franfurter Allgemeine Zeitung: http://www.faz.net/aktuell/politik/ausl ... 43541.html

V téhle souvislosti (připouštím, že mimo téma vlákna) je možné uvést, že Němci ještě neví, čím a jak nahradit dosluhující Tornada, zatímco Britové už mají i tam jasno - Project Centurion. K obdobné nabídce modifikace Eurofighterů ze strany Airbusu se však nikdo ze strany Německa nevyjádřil. I tam mají tedy Britové nesporný náskok.

Můj příspěvek také nehodnotil, jestli Francouzi dovedou postavit letoun nové generace, nesporně dovedou a spolupráce s Němci může být jenom prospěšná a snížit výslednou cenu. Hodnotil jsem pouze okamžitou situaci. Ta se samozřejmě může zvláště z politických důvodů změnit (viz BAC TSR-2).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Já ale nemluvím o Němcích, Airbus by měl problém postavit i letoun 5. generace. Projekt SCAF ale vede Dassault a Airbus jim jen sekunduje. Francouzi jsou překvapivě schopní a pokud jim do toho nikdo nebude kecat, tak jako když vyvíjeli Rafale, navíc budou hrnout peníze (které Němci umí vydělávat), tak jim zkrátka hodně věřím. O Britských schopnostech nepochybuju, akorát pokud zůstanou v projektu sami, tak můžou mít problém spíš v ufinancování celého projektu. Přeci jen Francie + Německo dokáže nakumulovat nepochybně víc prostředků.

ps. je zde i možnost, že Britové a Francouzi budou nějakým způsobem sdílet některé technologie, tak bych se ani nebál o to, že mezi oběma státy bude nějaká bariéra. Budou to sice konkurenti, ale asi ne víc než nyní Typhoon a Rafale. Pokud to někdy vyznělo že znevažuji schopnosti Britů, tak sem to tak nikdy nemyslel, spíš naopak (možná jen blbě formuloval).

DiOObzOXkAAKqmh.jpg
letoun odhalil britský ministr obrany Gavin Williamson
Naposledy upravil(a) Rase dne 18/7/2022, 20:59, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Německé trápení s provozem Typhoonů a náhrady Tornada jsi vypíchl trefně. Pěkně to totiž ukazuje, že letoun je hodně povedený a modernizovat se dá na velice kvalitní level (Centurion bude super), navíc není potřeba kupovat specializovaný typ k protizemním úderům. U Němců je ale problém spíš v politicích a dalších nekompetentních lidech ve vedení armády a ministerstva. když nechali situaci dospět do tohoto bodu, tak je něco opravdu špatně. Co si ale budeme povídat, AČR na tom není o nic lépe ze stejných příčin.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od royal »

Přidávám jednu infografiku, týkající se výzbroje letounu Tempest.

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Tak už vědí, co to nebude: https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... -internetu

Ještě aby věděli, co to bude....
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4130
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Alfik »

seabee píše:Tak už vědí, co to nebude: https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... -internetu

Ještě aby věděli, co to bude....
To se dalo čekat.
1) Cena.
2) Cena ceny :) neboli nutnost ještě víc poslouchat a držet maul.
3) Je to letadlo víceméně pro útoky, a Němci se od WWII striktně drží obrany. Tudíž se jim tento typ nehodí.

Osobně to vidím na Typhoon, uvidíme.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od skelet »

Alfik: hledáš konspiraci tam kde není. Německo bude podporovat svého výrobce = Airbus = Typhoon.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“