Projekt elektrické ponorky SMX-31

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Projekt elektrické ponorky SMX-31

Francouzský zbrojní koncern Naval Group (dříve DCN), který patří k největším evropským loděnicím, představil na veletrhu Euronaval v Paříži, koncept multifunkční ponorky s názvem SMX-31. Navazuje na obdobně revoluční návrh SMX-26, který byl představen v roce 2012. Může být vyzbrojen jadernými zbraněmi, sloužit jako základna dronů nebo speciálních jednotek. Celé zařízení je zcela odlišné od ostatních ponorek, má být plně automatizované, díky čemuž ji může obsluhovat pouze 15 členů osádky, tedy úspora až 75 % oproti běžným ponorkám (60+). Samotný trup má podobu Vorvaně obrovského a je vytvořen ze speciálního materiálu, který je pokryt nejrůznějšími senzory - jde tedy v podstatě o inteligentní povrch. Celková délka činí přibližně 70 m a vnitřní konstrukce ponorky je vyrobena ze speciálních slitin, takže je mnohonásobně lehčí. O pohon se stará několik tichých elektromotorů, které jsou napájeny z lithium-iontových baterií - pohánějí dvě šikmo uložené vodní trysky (Pump-jet). Jedná se o hydroreaktivní systém, kdy nasávaná voda je v tryskách urychlována elektrickými turbínami a vytlačována dozadu. Trysky jsou pohyblivě uložené, což spolu s plochami na zádi zajišťuje ovládání plavidla. Uchyceny jsou mimo trup a tak může být v zadní části plavidla uložena další výzbroj. Ponorka by měla být schopna bez problému plout v hloubkách okolo 300 m pod hladinou, až 45 dní s maximální rychlostí 20 uzlů. SMX-31 ale může nést rozmanitou škálu výzbroje. Může být vybavena až 46 torpédy F21 Artemis nebo stejným počtem raket SCALP typu cruise missiles, uložených v horizontálních i vertikálních pouzder. Ponorka může sloužit jako mateřská loď pro bezpilotní letouny (UAV), přičemž je může vysílat na svou misi unikátním odpalovačem, díky kterému může ponorka zůstat až 100 m pod hladinou. Ponorka může přepravovat speciální jednotku, která se dostane z plavidla pomocí SDV (Swimmer Delivery Vehicles)

Technické parametry
výtlak: 3 400 tun
délka: zhruba 70 m
výška: 13,8 m
šířka: 13,8 m
ponor: více jak 250 m
rychlost: 20 kt
výdrž: 30-45 dní
pohon: TBC, elektrický
posádka: 15
výzbroj: 16 až 46 x 533 mm pouzder
nosič: UAV, UUV a multifunkční zařízení


Zdroj:
http://www.hisutton.com/SMX-31.html
https://www.popularmechanics.com/milita ... le-smx-31/
https://tech.instory.cz/vojenstvi/542-t ... ybami.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od HONZIK11 »

Vorvaň obrovský a ani žádnou nádstavbu nad trupem to nemá ?Hm revoluční řešení.
Jedna elektrická už ale plave ale s konvenčními tvary , 84 metrů dlouhá Órjú (SS-511) z třídy Sórjú li-Ion a další se chystá Sórjú SS-512.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Rase »

Ony ty výkony nejsou nějak úžasné, ale pokud to dobře chápu, tak se má jednat o plně elektrickou ponorku. Tedy je kladen důraz na tichý chod, masivní výzbroj a hlavně velice nízký počet osádky - tedy automatizaci systémů. Zmíněnou Sórjú pohánějí čtyři Stirlingovy motory Kawasaki Kockums V4-275R a dva diesel-elektrické Kawasaki 12V 25/25 SB-type. Je vybavena navíc Li-Ion akumulátory. Osádka činí 65 lidí ku šestnácti, což už samo o sobě je hodně zajímavé. Nu uvidíme, je to jen koncept, ale myslím že doscela zajímavý. Hlavní otázku bych ale viděl v samotném pohonu.

Obrázek
zadní část trupu
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Hezká ta věc je, to jo... a jak řekl Kozina sladký Jan: "Hin sa hukáže!" :neutral:
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od vodouch »

Prosím odborníky o dovysvětlení.

Pracuji s informací, že lithium-iontové články jsou sekundární, čibržkom akumulátory.

U dieselelektrické ponorky tvořily akumulátory zhruba desetinu hmotnosti trupu a ponorka plula na elektrický pohon nepříliš velkou (předpokládám ekonomickou) rychlostí sto až několik stovek mil (doufám nm). Tato ponorka postrádá nástavby a všechny části, kladoucí odpor při pohybu pod vodou, které zvětšovaly nároky na výkon pohonu. Snížený počet členů posádky zvyšuje užitečné zatížení, tedy třeba velikost pohonného systému; přesto se mi zdá 45 dní pohybu pod vodou (i když rovněž předpokládám ekonomickou rychlost) poněkud nadnesených.
Jak je řešeno dobíjení akumulátorů? Nevypadá to, že by v trupu byla nějaká analogie spalovacích strojů. Hluk motoru, dobíjejícího akumulátory při vynoření, by byl slyšet v hydrofonech. Atomový reaktor by mohl sám sloužit k pohonu. Palivové články by vyžadovaly zásobu média pro svůj provoz. Zbývají fotovoltaické články - nebo by posádka mohla ve volných chvílích točit klikou dynama.

Děkuji za příznivé vyřízení mé žádosti.
Obrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4131
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Alfik »

Něco mi říká, že je to ponorka na baterky - tedy že 22,5 dne popluje "tam", a pak 22,5 dne "zpět", pěkně se vrátí do přístavu, kde se připojí na 220V, samozřejmě naprosto ekologických, a hlavně bez jádra, pouze ze slunečníků a větrníků...
No a pokud by nedej bože došel proud na volném moři, tak se tam vypraví loď pokládající ekologický kabel na nabití! :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Rase »

Tak celý koncept je tak nějak hudbou budoucnosti a pokud budeme předpokládat, že se budou bateriové články čím dál víc zefektivňovat, tak proč ne. Nějaký menší spalovací motor pro nabíjení článků se tam vždycky vleze. Zajímavý by byl i vodíkový pohon, ale to je ještě větší sci-fi. Mě se spíš líbí důraz na automatizaci a i drobnůska v podobě možnosti vypustit létající dron pomocí "bójky"
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od skelet »

Aby to nepoužívalo jaderné baterky
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Rase »

francouzi se atomu nebojí :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Francouzská ponorka bez věže? Zaměnitelná s velrybou? Žádná novinka! První byl Nautilus J. Verneho!
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od kenavf »

Rase píše:.. Zajímavý by byl i vodíkový pohon, ..
Ale nezabúdať že k tomu potrebuješ aj zásobu kyslíka.

Celé to asi vychádza z predpokladu že sa za pár rokov vyvinú akumulátory aspoň s desaťnásobne väčšou kapacitou ako sú dnes.

P.S. Koľko vydržia pod vodou tie švédske Gottlandy so Stirlingovými motormi: 2 týždne,rýchlosť 5 uzlov

https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADda_Gotland

Otázka: Prečo majú ponorky tú vežu? Kvôli periskopom a vysokým raketám? Vieme to urobiť inak?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Věže mají ponorky hlavně kvůli plavbě na hladině. Aby bylo na lodi aspoň kousek suchého místa na palubě. :wink:
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od seabee »

Jenom technická poznámka, v pohonu SMX-31 nejsou "elektrické turbíny". Turbína je totiž lopatkový motor, který mění kinetickou energii proudícího média na mechanickou. Tady je tomu naopak, mechanická (z elektromotorů) se mění na kinetickou.


Ale jiná: už dlouho nebylo slyšet o palivových kyslíko-vodíkových článcích. Přitom letěly už na měsíc a za těch padesát let se je určitě podařilo vylepšit. Přitom právě do ponorky by se asi hodily víc, než jinam - metr a tuna sem, metr a tuna tam, žádný problém.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od kenavf »

seabee píše:.
Ale jiná: už dlouho nebylo slyšet o palivových kyslíko-vodíkových článcích. Přitom letěly už na měsíc a za těch padesát let se je určitě podařilo vylepšit. Přitom právě do ponorky by se asi hodily víc, než jinam - metr a tuna sem, metr a tuna tam, žádný problém.
Palivové články sú použité v nemeckých ponorkách. Dĺžka ponoru 30 dní https://cs.wikipedia.org/wiki/Typ_212
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od seabee »

kenavf píše: Palivové články sú použité v nemeckých ponorkách. Dĺžka ponoru 30 dní https://cs.wikipedia.org/wiki/Typ_212
No vida! Děkuju za upozornění. Asi lepší toto, než ponorka, která se musí dávat přes noc do zásuvky....
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vlastimil Čech »

kenavf píše:
seabee píše:.
Ale jiná: už dlouho nebylo slyšet o palivových kyslíko-vodíkových článcích. Přitom letěly už na měsíc a za těch padesát let se je určitě podařilo vylepšit. Přitom právě do ponorky by se asi hodily víc, než jinam - metr a tuna sem, metr a tuna tam, žádný problém.
Palivové články sú použité v nemeckých ponorkách. Dĺžka ponoru 30 dní https://cs.wikipedia.org/wiki/Typ_212
Ty dva plyny v jedné rouře... :neutral: i kdy každý v jiném balení... :( ... no nevím, nevím... nic nebezpečnějšího v uzavřeném prostoru tlakového tělesa ponorky asi vymyslet nejde. Ty dva plyny vynášejí jiné ocelové roury až na Měsíc... Při poškození a úniku kteréhokoliv z obou plynů do ponorky ba nastala asi HODNĚ VESELÁ TAŠKAŘICE... :) V téhle bombě, napůl vodíkové, :roll: bych se do hlubiny vodní dostat nechtěl...rozhodně. :cry:
Vigilant
desátník
desátník
Příspěvky: 50
Registrován: 9/9/2010, 18:29
Bydliště: Praha

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vigilant »

K uvolňování vodíku z klasických olověných baterií dochází běžně a většinou to není problém

Spíš mě překvapila ta celkem nízká maximální rychlost. Čekal bych, že se budou snažit dostat trochu blíž k rychlostem jaderných ponorek (aspoň při krátkém sprintu).
Pak mi připadá krajně podezřelá ta redukce posádky. Vychází to jako 5 námořníků na směnu. Za předpokladu, že všechno mužstvo nahradí automatizace, to asi stačí na pokrytí můstku/cic/strojovny. Nedovedu si představit, že budou nějak stíhat i jen základní údržbu a závady. A v něčem tak nacpaném ultrasupermoderní technikou se toho bude porouchávat hodně. Teoreticky to jde řešit redundancí a doháněním údržby v přístavu. Pak ale samotná ponorka je dost drahá, protože v ní skoro všechno je 2-3x. Dostupnost (poměr dny na moři/dny v přístavu) také nebude nějak slavná, protože po každé plavbě bude v potřeba zkontrolovat/vyměnit skoro všechno. To pak zase dopadne tak, že personál uspořený v samotné ponorce sedí v přístavu/na tendru a mezi plavbami ponorku udržuje.

Celkem mi to připadá jako složenina úplně všech nových nápadů do jednoho balení. Do praxe se to pravděpodobně bude dostávat po kouskách...
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vlastimil Čech »

K uvolňování vodíku z klasických olověných baterií dochází běžně a většinou to není problém... no právě: VĚTŠINOU. Uvědomte si množství vodíku vznikajícího při práci baterie, a zkuste si ho porovnat s množstvím vodíku používaného k pohonu. Vodík, které unikne z akumulátoru je beztlaký, tlak vodíku v palivové nádrži si nedovedu představit, ale asi ve stovkách atm. Že by ssebou vezli vodík tekutý je hloupost, že.
--------------------------------------
Ovšem se zbytkem Vašeho příspěvku, pane Vigilante, souhlasím naprosto bezezbytku! Bingo. :up:
Ještě bych připomenul kritické havarie těch super-huper palivových článků na super-huper kontrolovaných , prověřovaných kosmických letadlech. Tu únik jednoho z komponentů (v kosmickém vakuu to až tak nevadí), dokonce dehermetisace a něco jako výbuch, opakované případy "katalytické smrti"... nu, dostali se myslím ze všech těchto případů astronauti zdrávi, ovšem stát se hluboko po vodou? ? .... Navíc ani na kosmickém letadle nešlo o závadu na systému hlavního pohonu, ale jen na zdrojích provozních. Pokud se nepletu, pak únik paliva pohonu raketoplánu vedl k totální havarii stroje... výbuchu a mimořádné události...
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od kenavf »

Ponorka Type-212
Sie werden mit flüssigem Sauerstoff aus Drucktanks und Wasserstoff aus Metallhydridspeichern gespeist
Kyslík je uskladnený v kvapalnom stave v tlakovej nádobe a vodík je absorbovaný v Metalhydridoch
Sowohl die zwei zylindrischen Sauerstofftanks als auch die röhrenförmigen Wasserstoffspeicher befinden sich außerhalb des Druckkörpers.
Obidva zásobníky, pre kyslík a vodík sú válcové a nachádzajú sa vonku,mimo tlakového telesa ponorky.
https://de.wikipedia.org/wiki/U-Boot-Kl ... _A#Antrieb
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt elektrické ponorky SMX-31

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Tak to jo! To má smysl!
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“