Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Uživatelský avatar
burkut
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 1/8/2007, 18:49
Kontaktovat uživatele:

Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od burkut »

Obrázek

Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Královské námořnictvo v současnoti provozuje tři letadlové lodě třídy Invincible. Konkrétně jde o lodě Invincible, Illustrious a Ark Royal (v záloze). Tyto lodě byly projektovány pro operace v severním Atlantiku a jejich primárním úkolem byl boj proti ponorkám. Tuto úlohu plnily na výbornou, ale svět se změnil a třída Invincible už nedokáže plnit požadavky Královského námořnictva. Proto se námořnictvo rozhodlo nahradit stávající třídu novými plavidly, které budou lépe plnit požadavky námořnictva. Proto bylo rozhodnuto o výstavbě letadlových lodí třídy Queen Elizabeth o výtlaku 65 000 tun. První letadlová loď ponese jméno Queen Elizabeth a druhá dostane název Prince of Wales. Obě lodě by měly vstoupit do služby mezi lety 2016 až 2018. Tyto lodě se také někdy značí jako CVF, neboli Future aircraft carrier. Každá z lodí třídy Queen Elizabeth, jejichž stavba začala v červenci 2009, bude moci podporovat akce až 46 letadel. Letouny Harrier a Sea Harriery budou nahrazeny letounem Joint Combat Aircraft, který bude schopen operovat za každého počasí, jak ve dne, tak v noci. Pro tento účel byl vybrán americký F-35 JSF ve variantě STOVL. Nově budou lodě vybaveny systémem MASC (Maritime Airborne Surveillance & Control), který bude zajišťovat senzorové krytí proti hrozbám ze vzduchu i z moři. Původně byly pro plavidla plánovány letadla s krátkým vzletem a vertikálním přistáním (STOVL) F-35B, ale v roce 2010 britská vláda rozhodla o použití klasické palubní verze F-35C. HMS Prince of Wales měl být tedy vybaven systémem CATOBAR (katapultem). V roce 2012 bylo zjištěno, že přestavba HMS Queen Elizabeth by byla příliš náročná a bylo rozhodnuto o návratu k STOVL koncepci. Bude tedy nutné tyto plavidla vybavit až 40+40 F-35B Lightning II, dále až desíti podpůrnými vrtulníky Chinook, Apache AH64, Merlin HM2/HC4, Wildcat AH1/HMA2 nebo Merlin Crowsnest AEW, pro každé plavidlo. Může převážet 250 až 900 vojáků, dále různých pilotů a leteckého personálu + 679 námořníků pro obsluhu každého plavidla. Cena za obě letadlové lodě je 6,2 miliard Liber, bude na nich sloužit dohromady až 3200 lidí.

HMS Queen Elizabeth má vstoupit do služby již letos 2017
HMS Prince of Wales má vstoupit do služby v roce 2020

Vývoj
V roce 2003 britské ministerstvo obrany oznámilo, že vybralo dodavatele pro stavbu plánovaných letadlových lodí. Konkrétně jde o BAE Systems a Thales UK, k nimž se později připojil Babcock. V roce 2008 oznámilo ministerstvo obrany, že se datum dokončení lodí posune na roky 2016 a 2018, protože dřív nebudou k dispozici nové stroje F-35B. Původně se plánovalo s nasazením už v roce 2014 a až 2016.

Design
Trupy lodí třídy Queen Elizabeth jsou projektovány tak, aby mohly sloužit 50 let. Počítá se s tím, že lodě budou mít skokanský můstek pro letouny typu STOVL. Můstek by měl mít sklon shruba 13 stupňů. Zde je třeba poznamenat, že životnost lodí je delší než životnost vybraných letadel typu STOVL F-35. Proto budou obě CVF modifikovatelné tak, aby z nich mohla startovat a přístavat i letadla typu CTOL. Trup každé z nich by měl mít 9 palub. Bohužel finanční krize donutila architekty upravit původní návrhy, takže lodě nebudou mít boční pancéřování, zlepšený systém vnitřních přepážek a další vymoženosti. Každá CVF ponese 40 F-35B a také vrtulníky EH101 Merlin. Dokonce se objevují zprávy, že by nové CVF mohly nést i americký V-22 Osprey. Díky novým modifikacím by mělo jednu CVF opustil během 15 minut přes 24 letadel, v případě návratu je to pak 24 během během 24 minut. Hangár nových lodí dosáhne velikosti 5200 metrů čtverečních, na výšku je to pak 6,7 až 10 metrů. Hangár pojme celkem 20 letadel a helikoptér. Zajímavý je fakt, že se ministerstvo obrany rozhodlo nepoužít jaderný pohon (údajně kvůli vysoké ceně), ale zvolilo elektrický pohonný systém. Půjde o 4 dieselové generátory a 2 plynové turbínové generátory. Každá loď bude moci plout 18 520 km bez doplnění paliva. Každá loď také dostane radar S1850M, operující v pásmech 1GHz až 2GHz. Sledování a detekce cíle je pak zajištěno až do vzdálenosti 400 km. Paluba obou CVF by měla mít tři přistávací dráhy. Dvě kratší, z nichž každá bude mít 160 metrů, budou určeny pro letouny typu STOVL. Třetí, která bude nejdelší, bude mít délku 260 metrů. Paluba bude mít také jednu nebo dvě přistávací plochy pro kolmý vzlet a přistání. Letouny uvnitř letadlových lodí půjde přemisťovat prostřednictvím dvou velkých výtahů, z nichž každý unese přes 70 tun. Zatím není jasné, jestli lodě ponesou katapulty. Objevily se spekulace, že by mohly být nasazeny americké elektromagnetické katapulty EMALS, které vyvíjí General Atomics. Je otázkou, jestli vývoj těchto zařízení bude hotov dřív, než budou dokončena plavidla CVF. Pokud jde o výzbroj, lodě by mohly nést 16 raketových systémů Aster, ale zatím není jisté, zda toto rozpočet dovolí.

Zdroje:
Wikipedia
Naval-Technology
Mod.uk
Royal Navy


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Studená válka, současné konflikty, tanky, vojenská letadla a lodě na mém blogu:
http://militaryrange.blogspot.com/
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 587
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Uživatelský avatar
burkut
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 1/8/2007, 18:49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od burkut »

Velmi vtipné video, sahidko, s klasickým anglickým humorem :D velmi jsem se pobavil.

Tady je podrobnější video o vyráběných lodích (10 minut) s pěknými animacemi:
Royal Navy CVF Queen Elizabeth Class
Studená válka, současné konflikty, tanky, vojenská letadla a lodě na mém blogu:
http://militaryrange.blogspot.com/
Uživatelský avatar
burkut
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 1/8/2007, 18:49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od burkut »

Novinky z ATM:
Firma BAE System zahájila stavbu druhé ze dvou objednaných letadlových lodí HMS Prince of Wales třídy Queen Elizabeth. Celková hodnota zakázky dosahuje 3 miliard GBP. Oznámilo to britské královské vojenské námořnictvo. Výroba komponentů první letadlové lodě této třídy probíhá v šesti různých loděnicích, včetně BAE Systems v Glasgow a Portsmouth, Appledore, Merseyside, Newcastle, přičemž konečná montáž bude probíhat v Rosyth. Svým způsobem se tedy jedná o národní projekt. Stavební práce současně vytvoří podmínky zhruba pro 10 000 nových pracovních míst.

Budoucí letadlové lodě HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales o délce 280 metrů a výtlaku 65 000 tun, budou největší a nejvýkonnější bojové lodě, které kdy byly postaveny ve Velké Británii. Britským ozbrojeným silám mají umožňovat vést bojové operace kdekoliv na světě, zabezpečovat mírové operace a naplňovat strategické priority země. Mají být velmi univerzální, všestranné a plnit široké spektrum bojových úkolů.

Letadlové lodě budou mít operační dosah větší než 10 000 km a obsluhu bude zabezpečovat asi 600 lidí. Během 15 minut může z paluby vzlétnout až 24 bojových letounů (F-35), během 24 minut lze provést jejich ošetření po letu, přezbrojení a doplnění paliva. Do plného operačního použití mají být uvedeny v letech 2014 a 2016, přičemž se předpokládá, že budou provozovány nejméně 30 let.


pro lepší přehlednost jsem ti změnil citaci v text psaný v kurzívou. Skelet
Studená válka, současné konflikty, tanky, vojenská letadla a lodě na mém blogu:
http://militaryrange.blogspot.com/
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 587
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Mňa prekvapila tá 600 členná posádka. Trošku malá na 65 000 tonovú loď nie ??
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

jenom 600?
Francouzské letadlová loď Charles de Gaulle má 38 000 tun výtlaku a téměř 2000 členů posádky.
Že by tam měli nějaké supermoderní technologie nahrazující lidi :D ?
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 587
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Možno ide čisto iba o príslušníkov leteckého personálu, to už by bolo reálnejšie číslo.
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Scrat »

burkut píše:.....Paluba obou CVF by měla mít tři přistávací dráhy. Dvě kratší, z nichž každá bude mít 160 metrů, budou určeny pro letouny typu STOVL. Třetí, která bude nejdelší, bude mít délku 260 metrů. Paluba bude mít také jednu nebo dvě přistávací plochy pro kolmý vzlet a přistání. .....
.....Zatím není jasné, jestli lodě ponesou katapulty. Objevily se spekulace, že by mohly být nasazeny americké elektromagnetické katapulty EMALS, které vyvíjí General Atomics. Je otázkou, jestli vývoj těchto zařízení bude hotov dřív, než budou dokončena plavidla CVF.....
Ať procházím zahraniční zdroje jaké chci nějak nemůžu najít ty tři přistávací dráhy. Všude je uváděno klasické schéma letové paluby s jedinou úhlovou přistávací dráhou.

A k těm katapultům jen taková drobnost. Ono nemusí jít o americký EMALS, spíš počítám s osazením "evropského" EMCATu. Ten už je nějaký tem pátek vyvíjen britskou divizí francouzské elektrotechnické společnosti Converteam. I když mám dojem že od letošního března už je Converteam součástí společnosti GE.
Jinak americký EMALS je v postatě hotový, loni v prosinci proběhly v NAES Lakehurst první ostré zkoušky a zařízení bez problémů poslalo do vzduchu F/A-18E. A mám dojem že do stádia prototypových zkoušek se blíží i EMCAT. Takže kdoví jak to nakonec bude, osobně bych ale tipoval "evropský" systém který byl vlastně pro tyto lodě přímo vyvíjen.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Scrat: to bude nejspíš chyba v terminologii, mluví se tam o letadlecj STOVL což je zkratka pro Short Take Off a Vertical Landing, tedy krátký vzlet a kolmé přistání. Harier i F-35 jsou sice VTOL, ale používají se jako STOVL kvůli vyšší nosnosti. Takže ta kocábka bude nejspíš mít dvě vzletové dráhy pro STOVL, jedna z nich bude na úhlové palubě, druhá bude víc ve předu aby se provoz navzájem neomezoval. A ta třetí je nejspíš celá délka paluby...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak svého času se pro Royal Navy připravovali studie námořní verze Typhoonu, teď se nabízí Indii
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Reborn
Příspěvky: 7
Registrován: 6/7/2011, 18:15

Příspěvek od Reborn »

Program se dosti změnil, kvůli škrtům v armádním rozpočtu. Z Queen Elizabeth se stane vrtulníková loď. Prince of Wales by měl být postaven bez skokanského můstku který bude nahrazen parním katapultem. Protože na lodi se budou provozovat F-35C. Po zavedení Prince of Wales do operační služby by měla Queen Elizabeth přejít do zálohy a Británie jse bude snažit o její odprodej.
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Tak doufám, že se mýlíš a k těmto změnám nedojde. Protože se mi pak jeví CVF jako méně výhodný než stavající stav dvou (třetí je v záloze) letadlových lodí. No a když už to, tak by nemuseli Queen Elizabeth ani stavět. Jestli ji postaví jako vrtulníkovou a pak ji budou prodávat, tak jsem fakt dost zvědavý, zda ji prodají za vyšší než pořizovací cenu :sad:
V lodních konstrukcích, hlavně těch moderních, se moc nevyznám, ale nedalo by se ušetřit na pohonu, použitím jaderného reaktoru z nějaké staré ponorky? Asi ne co!?
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Příspěvek od Horny »

Tkuh - obávám se, že britské námořnictvo a vláda mají v tomto ohledu docela pěknou a zavedenou tradici. Už jen onen geniální prodej letadlové lodě HMS Hermes, který jen nešťastnou náhodou zmařila Falkladská krize, či promyšlený projekt modernizace HMS Ark Royal za 18 mil. liber - dva roky před jejím definitivním vyřazením.
Britové vůbec mají zavedenou praxi v nehospodárném a neúčelném financování ozbrojených sil. Pouze v poslední době, vzhledem ke stále klesajícím výdajům na obranu, čím dál víc vyniká ta absurdita.
A proto této informaci o změně projektu Queen Elizabeth na vrtulníkovou loď a následný prodej docela věřím. Ostatně jde především o to, loď postavit, a tím pádem rozpustit do ekonomiky nějaký ten milion liber. A protože nejsou prachy na provoz, půjde nešťastná loďka z loděnic nejspíš přímo do hutí. V dnešní Anglii je v tomto směru možné všechno.
Srandovní je, že HMS Illustrious po konverzi (která taky nebyla zadarmo) zbavena Harrierů momentálně zastupuje HMS Ocean, výsadkovou a vrtulníkovou loď, jenž prochází nákladnou modernizací (dokončení plánováno letos). Vůbec bych se nedivil, kdyby po zařazení QE za pár let (přesné datum si netroufám odhadnout) královské námořnictvo zjistilo, že nová vrtulníková loď je větší lepší novějí a vyřadilo místo ní právě Ocean, který ostatně stejně nemůže nést tanky....
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
Reborn
Příspěvky: 7
Registrován: 6/7/2011, 18:15

Příspěvek od Reborn »

Atomový reaktor je určitě levnější na provoz, ale pořizovací cena bude vyžší.
Uživatelský avatar
Onder
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 24/2/2011, 13:17
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Onder »

http://www.youtube.com/watch?v=p7RHVh3k ... re=related celkem pěkné video pokračujících prací na trupu :)
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

jenom 600?
Francouzské letadlová loď Charles de Gaulle má 38 000 tun výtlaku a téměř 2000 členů posádky.
Že by tam měli nějaké supermoderní technologie nahrazující lidi Very Happy ?
asi je to hodne hloupy dostaz, ale co vlastne ti lidi na modernich vojenskych lidi delaji? Tedy presneji jake povolani nebo jaka cinost na modernich vojenskych lodich spotrebuje nejvice lidi (protoze ty kvalifikovane cinosti - jako treba piloti, veleni a obsluha navadecich / zbranovych systemu asi netvori 2000 lidi?)
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

Největší počet (a většinou to lidi dost překvapí) zaberou pomocné činnosti.
Loď (každá, i malá, natož pak letadlovka) je samostatná - tedy musí být. Představ si jen takovou katastrofu kdyby měla jen jednoho kuchaře a ten se třeba opařil... a letadlová loď by nemohla fungovat než by z pevniny dopravili nového :D
Takže potřebuje lidi na praní prádla, přípravu a výdej jídla, také lodní nemocnice, obecně logistiku a s ní spojené činnosti. Dost také zaberou technické obory - obsluha pohonu, správa tech. stavu lodi - opravy a údržba (furt to děsné otloukání rzi a natírání... ufff). A u letadlovky navíc tech. stav letadel - taky potřebují nemalou péči. Na jedno letadlo (a pilota) může být přítomno i několik desítek nelétajících specialistů, techniků, palivářů, výzbrojářů...
A nesmíme zapomínat že taková jednotka potřebuje celkem dost velkou administrativu. Loď je jako město či okres, i co se této oblasti týče :)
Ve skutečnosti tzv. combat, tedy přímo do boje zapojené jednotky od spojařů přes řízení lodi po ty piloty tvoří max. třetinu počtu. Spíše ještě méně.
Za WWII na jednoho vojáka na frontě připadalo cca deset vojáků v týlu. Od šoférů po úředníky. Na lodi to bude podobné, jen s tím rozdílem, jak už jsem napsal, loď musí být po delší dobu schopna fungovat samostatně.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

a to ještě 24hodin.. takže se pojede na 3směny (asi)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Onder
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 24/2/2011, 13:17
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Onder »

Nehledě na to, že třeba obsluhu jaderného reaktoru taky musí tvořit aspoň ta stovka lidí :).
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Třeba na takové jaderné ponorce tř. Los Angeles se všech 98 námořníků a 12 důstojníků věnuje reaktoru... (To jen aby to někdo nevzal vážně) :D
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“