Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Příspěvek od Horny »

Přesné rozdělení by bylo zajímavé zjistit. Poznatky by mohly být překvapivé.
V roce 1969 došlo ke katastrofickému požáru na USS Forrestal v důsledku nevědomého odpalu (technická závada a nedodržení předepsaných postupů plus nevhodné technické řešení blokace spouštěcího zařízení rakety) neřízené střely ze stojícího Phantomu do stojících letadel A-4. Pozdější vyšetřování ukázalo, že oheň byl tak ničivý, neboť posádka nevěděla, jak ho správně zlikvidovat. Nemohla to vědět, protože velitel hasičů zahynul při prvním výbuchu zasažené munice (snažil se ji uhasit) a zbytek týmu jediných kvalifikovaných požárníků na palubě byl také krátce nato vyřazen.
Je jasné, že si z této příhody minimálně US Navy vzalo poučení, ale stejně mě zaskočilo, jak malá byla hasičská jednotka lodi.
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

Na lodích USA se dodržují 8mi hodinové služby, s tím že "psí" hlídky jsou poloviční aby se to prostřídalo (vzniknou 4 hlídky v neděli).
Na jiných nevím. Na anglických a ruských lodích cca do WWII se držely čtyřhodinové hlídky, rovněž byly psí hlídky poloviční (takže 7 hlídek - ale každý den).
Na ruských ponorkách se reaktoru nevěnuje nikdo :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ale reaktor se zato velmi usilovně věnuje všem...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Příspěvek od Horny »

Jejda, tady se to zase rozjíždí; ale jsem rád, že máme alespoň dobrou náladu... :) Chci však navázat vážněji:


Ono samotné použití jaderného reaktoru není samospasitelné. Ušetří se sice náklady na palivo, ale loď je zase o dost složitější. Bude zajímavé sledovat osud fancouzského projektu (původně sestry tř. Queen Elizabeth), jestli se po zkušenostech (anabázi) s R91 odváží Marine Nationale znovu zariskovat.
Osobně mne velice zajímá osud CVN-65. Zda z ní bude záloha, potažmo muzeum, nebo jestli skončí v Ship-Submarine Recycling Program. Ono zachovat takovou loď je složitější a v podstatě nesmyslné.
S reaktorem zkrátka není žádná legrace. Kdyby se ta mnou výše zmíněná nehoda nepřihodila na Forrestalu ale na Enterprise, zřejmě bychom se tu teď posmívali američanům.

Mimochodem - jestli budete někdy potřebovat pokřtít ponorku a dojdou vám nápady, jména Scorpion či Thresher jsou velice pěkná. A volná. A o kus dál na mořském dně leží samotný Titanic!!
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Ono zachovat takovou loď je složitější a v podstatě nesmyslné.
proč? Nejak nejsem v obraze
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Horny píše:Kdyby se ta mnou výše zmíněná nehoda nepřihodila na Forrestalu ale na Enterprise, zřejmě bychom se tu teď posmívali američanům.
Jenomže ona hořela i Enterprise, v lednu 1969 a i zde to měla na svědomí exploze rakety Mk 32 Zuni. A i v tomto případě šlo o vážný a velmi rozsáhlý požár na letové palubě a v podpalubí na zádi. Jenomže po tebou zmiňovaném požáru na Forrestalu (červenec 1967) byly vypracovány nové havarijní směrnice a předpisy takže se podařilo požár zlikvidovat poměrně rychle. I přesto zahynulo 27 lidí a dalších více než 300 jich bylo zraněno. Provizorní oprava letové paluby trvala zhruba měsíc a rekonstrukce podpalubí byla dokončena až během generální opravy 1969-1970.

scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Příspěvek od Horny »

asija - Tohle jsem nenapsal moc dobře. Řekněme, že ve dvě ráno rovněž nejsem "příliš v obraze" (naštěstí ani ne pod). :)

Nejsem zrovna odborník na "nukleární lodě" (škoda že to neumí i ruský přízvuk). Pokud mi ale zase něco neuniklo, tak v "recyklačním programu" zatím skončily všechny americké lodě i ponorky s jaderným pohonem vyjma USS Nautilus. Můžeme namítnout, že Enterprise je také první loď svého druhu poháněná reaktorem (přesněji osmi reaktory), ale např. osud křižníku Long Beach tuto logiku nepodporuje. Nějak si neumím představit demontáž těch osmi drobečků z útrob tohoto obřího plavidla (respektive si nedokážu představit, kdo by to byl ochoten zaplatit). Převést do zálohy konvenční USS John F. Kennedy (a následně z ní třeba udělat museum) logicky musí být o dost jednodušší, než provést to samé s CVN-65. Zkrátka když se z jaderné jednotky udělá museum, musí se dříve či později zlikvidovat veškerý radioaktivní materiál na palubě.
Konvenční loď může navíc strávit v záloze celá desetiletí, a v případě potřeby může být znovu zprovozněna, což u bývalé jaderné jednotky s demontovaným reaktorem příliš nehrozí.


Scrat - Díky za upřesnění. Nechápu, jak jsem mohl napsat 1969. Tyto nehody již s obecného povědomí téměř vymizely. Je ale otázkou, jak by Enterprise dopadla, pakliže už by nebyly zavedeny nové havarijní postupy.
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

Tak po nemálo letech doplním současný stav

HMS Queen Elizabeth má vstoupit do služby již letos 2017
HMS Prince of Wales má vstoupit do služby v roce 2020, ale již letos by měl být spuštěn na vodu.
Původně byly pro plavidla plánovány letadla s krátkým vzletem a vertikálním přistáním (STOVL) F-35B, ale v roce 2010 britská vláda rozhodla o použití klasické palubní verze F-35C. HMS Prince of Wales měl být tedy vybaven systémem CATOBAR (katapultem). V roce 2012 bylo zjištěno, že přestavba HMS Queen Elizabeth by byla příliš náročná a bylo rozhodnuto o návratu k STOVL koncepci. Bude tedy nutné tyto plavidla vybavit až 40+40 F-35B Lightning II, dále až desíti podpůrnými vrtulníky Chinook, Apache AH64, Merlin HM2/HC4, Wildcat AH1/HMA2 nebo Merlin Crowsnest AEW, pro každé plavidlo. Může převážet 250 až 900 vojáků, dále různých pilotů a leteckého personálu + 679 námořníků pro obsluhu každého plavidla.
Cena za obě letadlové lodě je 6,2 miliard Liber, bude na nich sloužit dohromady až 3200 lidí

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od skelet »

Jen doplním, že v uvedeném období byly tendence, že Velká Británie se od programu JSF odtrhne, což byl hlavní důvod možné změny koncepce letadlové lodě na klasický katapult. Přičemž potencionální náhradou měl být francouzský Rafale, respektive námořní verze Eurofighteru. Důvody proč se Britové chtěli trhnout byly popsány v jednom z čísel ATM (LK?)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

Myslím, že byl zmiňován i námořní Gripen (E/F ?). Přeci jen pořídit 80 letounů F-35B Lightning II, bude hodně drahé a především bude nějaký čas trvat než se vůbec vyrobí.
Bojeschopnost HMS Queen Elizabeth tak bude dost dlouho silně omezená (!) následně přijde HMS Prince of Wales a budou se muset o těch pár F-35B zase podělit. Do té doby budou letadlové lodě fungovat spíš jen jako vrtulníkové lodě.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od skelet »

Námořní Gripen byl uvažován pro indický kontrakt, který vyhrál Rafale.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

To jo, ale taky se o něm mluvilo v Brazílii nebo právě ve spojitosti s britskými letadlovými loděmi, ale spíš to bude jen zbožné přání některých lidí
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

HMS Queen Elizabeth nově opustila Rosyth Dockyard ve Skotsku a nyní budou zahájeny námořní zkoušky (2 roky), po kterých bude plavidlo převzato Royal Navy.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
mahuzs
Příspěvky: 8
Registrován: 7/12/2016, 21:44

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od mahuzs »

Obří letadlová loď HMS Queen Elizabeth vyplula ze skotských doků.
HMS Queen Elizabeth je schopna nést na palubě až 40 letadel. V pondělí vyplula ze skotských doků největší letadlová loď britské Royal Navy HMS Queen Elizabeth. Její rozměry budí respekt. Plavidlo má délku 280 metrů váží 65 000. Je například větší než než dosud největší britská válečná loď HMS Vanguard (délka 248 metrů), která byla uvedena do provozu koncem druhé světové války. Podle dohody s Američany z roku 2016 bude z paluby ,,vysílat" letouny F-35.
Na lodi pracovalo osm let 11 000 dělníků. Z důvodů plánovaných rozměrů HMS Queen Elizabeth byly práce rozděleny mezi šest loděnic, protože jedna by byla v tomto případě nedostačující. O pohon lodi se budou jednak starat dvě plynové turbíny o výkonu 48 000 koní a čtyři dieselové generátory - dva o výkonu 15 000 koní a další dva pak o výkonu 12 000 koní.

HMS Queen Elizabeth je schopna urazit až 800 kilometrů za den. Obří letadlová loď, která se stavěla osm let, pojme posádku o 1000 lidech. Stavba HMS Queen Elizabeth včetně její sesterské lodi HMS Prince of Wales stála britskou pokladnu astronomických šest miliard liber (asi 179 miliard korun) a letadlová loď se tak stala nejdražším plavidlem v historii Royal Navy.



Zdroj: popularmechanics.com
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

HMS Queen Elizabeth zahájila 26. června 2017 pěti týdenní fázi testů pohonného systému, manévrovací vlastnosti plavidla, systém odsolování vody, rozvodové sítě a proběhly zkušební vzlety a přistání bojových letounů. Druhá a závěrečná fáze testů probíhá od 30. října, bude probíhat na moři po dobu pěti až šesti týdnů. Následně se vrátí na základnu, kde ji 7. prosince 2017 čeká slavnostní přijetí do služby.

http://www.militarybox.cz/news/britska- ... azi-testu/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

Queen Elizabeth nabízena Indii

Indie poptává na trhu novou letadlovou loď o výtlaku okolo 65 tisíc tun, která by doplnila stávající dvě plavidla. Jisté je, že ponese název INS Vishal a stavba má být zahájena již roku 2022 v indických loděnicích v Cochin Shipyard. Společnost BAE Systems nabízí Indii třídu Queen Elizabeth (CVF), zájem má ale i Lockheed Martin, Rosoboronexpor a francouzská společnost Naval Group (dříve DCNS), která pracovala na projektu letadlové lodě Porte-Avions 2 (PA2) pro francouzské námořnictvo a její návrh byl odvozený od designu CVF. Největší šance mají právě Britové, jelikož Indie s nimi uzavřela dohodu o výměně poznatků o provozu letadlových lodí a jako jediní mohou předvést plavidlo zařazené do služby. Náčelník indického námořního štábu Sunil Lanba v březnu 2019 navštívil HMS Queen Elizabeth v doprovodu prvního námořního lorda Philipa Jonese. Pokud jde o konkurenční nabídky, tak francouzská vláda v roce 2013 ukončila program PA2 a pokud jde o nový projekt, tak výsledky stude budou představeny do konce letošního roku, což je pozdě. Návrat k PA2 by byl možný, ale v podstatě jde o plavidlo srovnatelné s nabídkou BAE Systems ale doposud nebylo realizováno. Rusové dokončili svou poslední letadlovou loď v roce 1985 a Lockheed Martin nemá se stavbou letadlových lodí žádné zkušenosti.
Britského původu byla již indická letadlová loď INS Viraat (R22) třídy Centaur, provozovaná v letech 1987–2017 indickým námořnictvem. Britové ji provozovali jako HMS Hermes (R12) v letech 1959–1984. Dne 22. dubna 1986 bylo plavidlo zakoupeno Indií a odesláno na základnu HMNB Devonport k modernizaci. Loď dostala nový systém řízení palby, nové radary, vylepšenou ochranu proti zbraním hromadného ničení a vylepšeno bylo i řešení letové paluby. Opravené plavidlo bylo do služby zařazeno 15. února 1989, obvykle neslo 12 stíhacích bombardérů Sea Harrier a sedm až 12 vrtulníků Sea King. Zároveň mohlo přepravovat útočné komando o síle 750 mužů, pro jejichž výsadek neslo čtyři lehké pěchotní vyloďovací čluny LCVP. Roku 1995 byly odstraněny střely Sea Cat a naopak instalovány izraelské systémy elektronického boje. V polovině roku 2003 byly na loď instalovány izraelské protiletecké střely Barak 1 a v srpnu 2009 byla dokončena roční generálka a modernizace plavidla v loděnici Cochin Shipyard. Od listopadu 2012 proběhla v loděnici Cochin další oprava plavidla, trup byl zbaven rzi, starých nátěrů a opatřen novou povrchovou úpravou. Ve své době se jednalo o největší válečnou loď indického námořnictva. INS Viraat byla vyřazena 6. března 2017.
Indové se v oblasti letadlových lodí aktuálně spoléhají na ruskou techniku, přičemž jediná aktivní indická letadlová loď INS Vikramaditya byla spuštěná na vodu roku 1982 a Indie ji zakoupila v roce 2004, následně byla modernizována. Na základě této konstrukce je stavěna druhá letadlová loď INS Vikrant. Spuštěna na vodu byla v roce 2013 a se vstupem do služby se počítá v roce 2021. Námořnictvo má ale problémy s nespolehlivostí palubních stíhaček MiG-29K a odmítlo i námořní verzi domácí stíhačky HAL Tejas. Indie tedy poptává nové palubní stíhačky, ale nejprve je nutné formulovat požadavek na systém vzletu a přistání. Jak Vikrant, tak Vikramaditya používají systém STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), tedy krátký vzlet s přistáním pomocí záchytného lana a jde o nejlevnější řešení. Indie se nyní ale zajímá o systém CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), vzlet s pomocí katapultu a přistání pomocí záchytného lana, ač je nejdražší, umožňuje provozovat nejširší škálu letounů. V úvahu připadá i možnost využití elektromagnetických katapultů EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch Systém), které snižují namáhání draků letadel a prodlouží jejich životnost. BAE Systems zmiňuje, že design nabízené Queen Elizabeth (CVF) umožňuje zapracování jak skokanského můstku, tak katapultu. Rovněž u britské letadlové lodě měly být původně vybaveny systémem CATOBAR a letouny F-35C, z čehož ale sešlo. Jisté ale je, že výrobce má připravenu zásobu návrhů, kterou může nabídnout.

https://www.armadninoviny.cz/britska-hm ... o7FLHopdWY

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

Výše jsem zmínil indickou letadlovou loď INS Viraat (R22), provozovaná do roku 2017. Původně měla být zachována jako muzeum a turistická atrakce ve státě Andhra Pradesh, ale vzhledem k problémům s financováním projektu bylo aktuálně rozhodnuto o jejím sešrotování. Šlo o nejdéle sloužící letadlovou loď , jelikož sloužila v letech 1959-2017. :(
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlová loď třídy Queen Elizabeth (CVF)

Příspěvek od Rase »

Tak to možná dopadne zase úplně jinak. Britský milionář Andy Trish nabízí indické vládě 20 mil liber za odkup letadlové lodě INS Viraat (R22), původně britský HMS Hermes, která by v Británii sloužila jako muzeální loď. Trish má k této lodi úzký vztah, jelikož na ní sloužil během války na Falklandech. Již dříve za ni nabízel 15 mil liber, ale to ji chtěla ke stejnému účelu přestavět indická vláda, což ale padlo - přestavba by totiž stála 90 mil liber. V této situaci se Andy Trish rozhodl obnovit a zvýšit svou nabídku. Snad mu to vyjde.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“