Letadlová loď C-551 Giuseppe Garibaldi

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Letadlová loď C-551 Giuseppe Garibaldi

Příspěvek od Nelson »

Obrázek

Italská letadlová loď C-551 Giuseppe Garibaldi

Koncem roku 1977 bylo rozhodnuto o stavbě zatím jediné italské letadlové lodě. 20.2.1978 byla podepsána objednávka a 26.3.1981 došlo v Monfalcone v loděnici Fincantieri k položení kýlu nového plavidla. I přes minimum zkušeností se stavbou tohoto typu lodí pokračovala stavba celkem rychle a 4.6.1983 došlo ke slavnostnímu spuštění na vodu. Při křtu bylo odhaleno jméno lodi Giuseppe Garibaldi a bylo jí přiděleno označení C-551. Oficiální předání nového plavidla Italskému válečnému námořnictvu proběhlo 30.9.1985. Celý projekt byl řešen tak aby vzniklé plavidlo bylo co nejuniverzálnější, schopné protiletadlového i protiponorkového boje.

I když je její oficiální italská klasifikace letadlový křižník (incrociatore porto-aeromobili) jde o lehkou letadlovou loď. Je to zároveň první dokončená italská letadlová loď.
Její rozměry sice nedosahují hodnot amerických letadlových lodí, v evropském měřítku jde o poměrně velké plavidlo. Maximální délka lodi je 180,2 m, šířka 33,4 m, ponor 6,7 m, standartní výtlak je v různých odborných článcích udáván v rozsahu 9369 – 10000 tun a stejně tak se maximální výtlak pohybuje v rozsahu 13240 – 13600 tun. Na hlavní palubě je situován jednopatrový hangár o rozměrech 110x15x6 m s možností rozdělit jej dvěmi protipožárními a protistřepinovými přepážkami na samostatné části a zamezit tak případnému šíření požáru. Zastřešení hangáru tvoří letová paluba o délce 173,8 a šířce 30,4 m opatřená na přídi tzv. skokanským můstkem o vzepětí 6° usnadňujícím vzlet letounů V/STOL. Dopravu letounů z hangáru zajišťují dva výtahy osmiúhelníkového tvaru o rozměrech 18x10 m a nosnosti 15 tun umístěné na pravoboku před a za nástavbou.

Pohon lodi je navržen jako COGAG. Jde o čtyři plynové turbíny typu Fiat LM 2500 vyrobené v licenci americké společnosti General Electric. Celkový výkon turbín dosahuje 106400 koní a umožňuje plavbu rychlostí 30 uzlů. Při ekonomické rychlosti 20 uzlů je dosah lodi až 7000 námořních mil (asi 13000 km).

Protiletadlovou obranu lodi zajišťují dva osmihlavňové komplety MBDA Selenia Albatros Mk 2 osazené raketami Aspide. Navádění střel na cíl zajišťují dva střelecké radary SPG-75 (RTN-30X) a přehledový radar MBDA (Alenia Marconi Systems) MM/SPS-774 (RAN-10S). Dělostřeleckou výzbroj dodala firma Breda. Jde o tři dvojhlavňové automaty ráže 40 mm s kadencí 300 ran/ min a dosahem 12500 m, zaměřované pomocí systému řízaní palby MBDA NA-21 (Dardo). Opomenuta nezůstala ani protilodní výzbroj. Tu tvoří čtyři odpalovací kontejnery raket OTO Melara Teseo Mk 2 (TG 2) s dosahem 180 km a bojovou hlavicí o hmotnosti 210 kg naváděné pomocí systému MM/SPS-702 . A konečně protiponorkovou obranu zajišťují dva třojhlavňové torpédomety systému WASS model ILAS 3 ráže 324 mm s torpédy ATK (Alliant TechSystems) Mk 46 Honeywell nebo Whitehead A-290.

Na základě zákona z roku 1923 nesmělo mít italské námořnictvo vlastní bojové letouny a proto loď po předání disponovala pouze vrtulníky Agusta/Sikorsky SH-3D Sea King v počtu 18 strojů. Teprve v roce 1989 došlo k revizi tohoto zákona a bylo objednáno 16 letounů Boeing AV-8B Harrier 2. Jediné letouny které do té doby občas používaly C-551 Giuseppe Garibaldi jako základnu při výcviku byly španělské Boeing AV-8B Harrier 2 Plus, britské MBDA (BAE Systems) Sea Harrier F/A2 a stroje USMC Boeing AV-8B Harrier 2.

Hlavní radiolokační vybavení tvoří komplety vzdušného průzkumu AN/SPS-52C s dosahem 440 km a MBDA (Alenia Marconi Systems) MM/SPS-768 (RAN 3L) s dosahem 220 km, dříve zmíněný hladinový radar MM/SPS-702 s dosahem 155 km, navigační systémy MM/SPN-749 a AN/SRN-15A TACAN.

C-551 Giuseppe Garibaldi je nejmenší letadlovou lodí na světě a zůstává jediným plavidlem této třídy. V současnosti se v loděnici Fincantieri staví nová mnohem větší letadlová loď nazvaná Cavour. Byla spuštěna 20.7.2004 a se zařazením do služby se počítá v roce 2007. Vzhledem k nákladnosti obou konstrukcí se se stavbou dalších lodí tohoto typu prozatím nepočítá.

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Nelson dne 23/7/2006, 18:46, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Já měl za to, že je to nejmenší letadlová loď v NATO. Nebo španělská "Principe de Asturias" je ještě menší?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Vžyť to tam píšu.
Giuseppe Garibaldi je opravdu nejmenší lodí tohoto typu. Principe de Asturias je asi o 16 m delší a její výtlak je větší o přibližně 3000 tun.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

no jo, asi sem fakt slepý, nějak sem to přehlídl :oops:. Nedávno jsem četl o Thajské letadlové lodi, ta je možná ještě menší (možná jen výtlakem). Ale asi z ní operují jen vrtulníky, první velkou akcí byla pomoc po tsunami
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Myslíš asi Chakri Naruebet. Výtlak je sice menší, ale rozměrově je loď o 2 metry delší. 8)
Je to ale tak tak. :oops:
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

A ten Cavour, jaké má parametry, výzbroj atd.?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Maximální výtlak C-552 Conte di Cavour je 27100 tun, délka 244 m, šířka 39 m, ponor 7,5 m a rozměry letové paluby 220x34 m. Na přídi skokanský můstek se sklonem 12°.
4 plynové turbíny LM2500 (licenční General Electric), výkon na dvou šroubech 88 MW. Rychlost 28 uzlů, při 16 uzlech dosah 7000 mil.Elektrickou energii dodává šest alternátorů Wartsila CW 12V200 o výkonu 2,2 MW.
Obrázek Obrázek
Conte di Cavour - stavba


Protiletadlovou výzbroj tvoří dva kontejnery VLS nabité protiletadlovými a protiraketovými střelami Aster 15 s dosahem 30 km, počítá se i s možným použitím raket Aster 30 s dosahem 130 km. Dělostřelectvo je zastoupeno dvěma komplety Oto Melara 76mm Super Rapid a třemi 25 mm automaty.Protilodní výzbroj mají tvořit střely OTO Melara Teseo Mk 2 (TG 2)

Palubní letecké křídlo má být zatím ve složení 12 vrtulníků AgustaWestland EH101,Eurocopter NH 90 a Agusta/Sikorsky SH-3D Sea King + 8 letadel V/STOL Boeing AV-8B Harrier 2 S. Výhledově se počítá s letadly F-35 Joint Strike Fighter. Přepravu strojů na palubu zajišťují dva výtahy s nosností 30 tun a pro transport munice jsou zde další dva s nosností 15 tun.
Hangár o rozměrech 134x21 m je řešen jako univerzální. je vybaven dvěmi nakládacími rampami systému RO-RO s nosností 60 tun. Kapacita je 100 lehkých terénních vozů, případně 50 obrněných transportérů, nebo až 24 tanků.
Obrázek
Conte di Cavour - pravděpodobný vzhled
Naposledy upravil(a) Nelson dne 23/7/2006, 18:40, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No to už je dost solidní letadlovka. Chytrá je ta univerzálnost, přeci jen čistou LL si menší státy těžko můžou dovolit...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Máš pravdu, tohle není čistokrevná letadlová loď.
Je to spíš ekvivalent amerických vrtulníkových výsadkových lodí LHA a LHD. Jenom nemá ten jejich dok, naložená technika zabírá místo v hangáru.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“