Pásový Ford Model T

Obrněná technika USA do roku 1945
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Pásový Ford Model T

Příspěvek od Rase »

380875369_2539167146248512_7545411418741564212_n.jpg

Pásový Ford Model T

Krátce po první světové válce, ještě nějaký čas žila americká společnost z "válečného nadšení". Objevovaly se tak různé fotografie cvičících vojáků domobrany spolu s maketami tanků, jejíž konstrukce byla poplatná téměř období před rokem 1914. Není se ale čemu divit, přeci jen před vstupem USA do "evropské války" byla armáda silně upozaděná. Nyní se ale pořádaly různé dobročinné akce, kde se prezentovala armáda a nadšená veřejnost byla seznamována s moderní válečnou technikou, která pomohla zvítězit USA ve válce na kontinentu. O zmíněných podivných, propagandistických strojích, brázdící ulice amerických měst, naleznete více zde. Spousta průmyslníků se také snažila na této vlně svést a známý průmyslník Henry Martin Ford (1863–1947) nemohl být výjimkou. Na jedno z podobných představení pro veřejnost, které se konalo v únoru 1921, poblíž Key Bridge, přímo ve Washingtonu D.C., představil militarizovaný Ford Model T. Řekněme, že v této době bylo velice populární ze všeho co mělo pásy udělat tank, pokud to nemělo pásy, tak je přidat. Vznikl tak osmikolový Model T, u nějž byla krajní kola původní a mezi nimi přidány dvě další, které byly určené k snazšímu vedení pásů. Jak můžete vidět, pásy byly dosti ohebné a nejspíš jsou vyrobené z pryže. Pro udržení pásů na kolech, byly pásy vybavené bočním vedením. Výsledkem byl jakýsi Ford Model T pro jízdu v těžkém, blátivém terénu. Představení se účastnili i zástupci armády, kteří vozidlo důkladně prohlédli. Kýžený efekt se patrně nedostavil, ale i v následujících letech se Ford zabýval konstrukcí roztodivných verzí Modelu T. Jako "přímého" nástupce tohoto vozidla můžeme označit Ford Model T Snowmobile z roku 1922, nebo různé další verze určené pro jízdu ve sněhu, kdy přední řiditelná náprava byla osazena lyžinami a zadní, zdvojená náprava pásovými návleky. Poslední popsaná varianta se již těšila poměrně slušné oblibě a můžeme ji vidět na nemálo zachovaných fotografiích z konce 20. let a začátku let třicátých.

Zdroj:
https://www.historicalfirearms.info/pos ... y-ive-been
http://www.mtfca.com/discus/messages/59 ... 1453392312
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=5297
Naposledy upravil(a) Rase dne 21/9/2023, 19:16, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Pásový Ford Model T

Příspěvek od kacermiroslav »

Když se dívám na ty první fotky, tak mi to zase tak úplně mimo mísu nepřijde. Ford použil velká pojezdová kola bez napínacích kladek, což byl podle mě docela moderní prvek. Nevím jakou ten "stroj" měl průchodnost v terénu, ale třeba jako tahač děl, by to nebylo zase tak úplně od věci. Ale otázkou je fakt ten materiál pásů, protože na té jedné fotce je fakt vidět, jak je pás pružný. Asi jeho životnost nebyla zrovna žádný velký zázrak.

Ve finále to mohla být levná varianta traktoru pro US farmáře:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pásový Ford Model T

Příspěvek od Rase »

Jako traktor by to snad i bylo použitelné, akorát problém bych viděl v křehké konstrukci samotného automobilu. Přeci jen Model T byl poměrně křehký a neměl potřebnou rezervu výkonu. Spalovací motor 177 C.I.D. (2.9 L) o výkonu 20 koňských sil (15 kW) moc parády neudělal. Maximální rychlost onoho pásového stroje by měla být kolem 25-30mil za hodinu, tedy 40-48 km/h, záleželo ale na terénu. Přeci jen pokud vniklo mezi kola a pás bláto, mohly nastat problémy. Pásy byly vyrobené z látky a pryže, tedy stejně jako pneumatiky. Muž v obleku, viz výše, je víceprezident USA John Calvin Coolidge, Jr. (1872-1933), který byl prezidentem mezi léty 1923-29. Voják za pravým světlometem je náčelník generálního štábu, John Joseph Pershing (1860-1948). V době WW1 byl velitelem expedičních sil v Evropě a náčelníkem generálního štábu byl v letech 1921-25, než odešel do důchodu. Jako jediný generál v historii nosil čtyři zlaté hvězdy (čtyřhvězdičkový zlatý generál). V roce 1892 byl povýšen na poručíka a velel 10. regimentu kavalerie, kde získal přezdívku "Nigger Jack" , později "Black Jack". Pásový Model T už nemohl být v lepší společnosti. Pozdější typ již měl lépe řešené, článkové, kovové pásy, již se ale nejednalo o stroj určený pro armádu ale civilní použití (na namrzlé cesty).

http://www.mtfca.com/discus/messages/17 ... 1308921281
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T

219465.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 21/9/2023, 18:51, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pásový Ford Model T

Příspěvek od Rase »

Ony ty pásové automobily nebyly zase až tak marné. Pásový Ford Model T, o kterým je tento článek, byl představen na začátku roku 1921, ale už následujícího roku, projely polopásové automobily Citroën, napříč Saharou. Výprava trvala od 17.prosince 1922 do 7.března 1923 a urazila vzdálenost Toggourt-Timbuktu a zpět. Jednalo se o Citroëny 10CV Type B2, osazené pásovým podvozkem od Kegresse-Hinstin. Podobných reklamních expedic pak následovalo ještě několik, jako "Croisière Noire" z Colomb do Bechar v Kapském Městě, nebo "Croisiere Jaune" z Bejrútu do Pekingu, ve 30.letech. Rozhodně se jednalo o promyšlený reklamní tah, který přilákal nemálo zákazníků. Řekněme, že tohle je přesně to, co chtěl provést Henry Ford se svým modelem T, když ho vybavil pásy - jen mu to moc nevyšlo :D

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pásový Ford Model T

Příspěvek od Rase »

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pásový Ford Model T

Příspěvek od Rase »

První "monster truck"

Tak by se dal nazvat tento kabriolet Ford Model A z roku 1930, upravený roku 1936 pro doručování pošty. Autorem přestavby byl Roman Chupp (1897-1989) z Bloomfield, Dawson ve státě Montana. Zákazníkem byl Milton Hill, který rozvážel poštu po odlehlém severovýchodě Montany. Díky traktorovým pneumatikám Goodyear 11.25 x 24 na čtyřiadvaceti palcových ráfcích, dokázalo vozidlo překonávat zasněžené pláně i špatný terén bez jakýchkoliv silnic. Patrně překvapí, že vozidlo přezdívané "Bigfoot" stále jezdí (!)

https://imgur.com/gallery/bc6Fa
https://www.autoevolution.com/news/ford ... 91595.html
https://www.motor1.com/news/74632/bigfo ... f-legends/
http://sergey-kurkinss.livejournal.com/914804.html

3310980_900.jpg
ford-model-a-custom-delivery-car-for-sale-can-solve-new-york-snow-problems-video_5.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 21/9/2023, 19:20, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pásový Ford Model T

Příspěvek od Rase »

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“