Tank T-28

Obrněná technika USA do roku 1945
Uživatelský avatar
Akvamen
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 2/6/2006, 16:43
Bydliště: Pardubice

Tank T-28

Příspěvek od Akvamen »

Nevíte jestli byl v Evropě použit tank T-28. Podle mnou nalezených informací nebyl. Jaký je váš názor, podle mě byl použit asi jenom v Tichomoří a to proti němu neměly japonské tanky nejmenší šanci.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Akvamen píše:Nevíte jestli byl v Evropě použit tank T-28.Podle mnou nalezených informací prý nebyl.Jaký je váš názor,podle mě byl použit asi jenom v tichomoří a to proti němu neměly japonské tanky nejmenší šanci.

Sovětský T-28? TENTO?

Ale nevím kde v tichomoří sověti bojovali, snad Kurily.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Akvamen
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 2/6/2006, 16:43
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Akvamen »

Ale T-28 byl AMERICKÝ TANK!Pokusný tank s velmi silným pancéřováním(předek 305mm)a dělem 105mm a rychlostí 14km/h na víc informací a fotek bych se musel podívat.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Akvamen myslel tuto potvůrku,ale jestli jsem to dobře přelouskal tak jich bylo 5 prototypů...
http://en.wikipedia.org/wiki/T-95_Gun_Motor_Carriage

Obrázek
T-28
Naposledy upravil(a) wildesau dne 5/6/2006, 19:48, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Akvamen
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 2/6/2006, 16:43
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Akvamen »

Výzbroj: 105 mm delo
Posádka: ???
Pancierovanie (max.): 305 mm
Rýchlosť (max.): 14km/h
Rozmery: ???
Hmotnosť: ???

Obrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Při jeho váze 95 tun,by jim byl v Pacifiku platný asi jako mrtvému zimník.Jestli si dobře pamatuju tak jeho váha byla omezující i pro nasazení v Evropě.Článek o něm byl v některém starším čísle HPM.
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Ale jasné,že bol nasadený-nehrali ste Blitzkrieg? ;) :)
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Ale teraz vážne. V Tichomorí stačil aj Sherman, Japonské tanky proti nim nemali šancu. ťažšie tanky tam nebolo treba a ani tam neboli. Američania museli pri svojej doktríne,ktorá nepredpokladala nasadenie tankov na vlastnom území, museli preferovasť stredné tanky. To platilo obzvlášť pre bojiská,kde boli nutné námorné výsadky tankov. Proste na dopravnú loď sa vojde rozhodne viac stredných než ťažkých tankov.
Ale inak v tej wikipédii je že boli len dva vyrobené ale žiaden nebol použitý v boji-takže ťažko povedať či bojovali :D
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Tento tank byl jednoúčelový stroj, který byl primárně určen k ničení pevnůstek německého Západního valu. Později ztratil význam, neboť silné spojenecké letectvo dokázalo tento úkol vykonat lépe.
Ale je to pěkný stroj ... odolný s nízkou siluetou.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Prvý krát som túto potvorku videl ešte v časoch, keď sa pred tanky zapriahali kone - v Technike molodeži, v seriáli Naš tankovyj muzej (mimochodom, asi jedna z najlepších prehľadových encyklopédií všetkého, čo malo pásy, hoci aj v nej dosť tankov chýba).
Plne súhlasím s Lordom - zaujímavý stroj - ale bez praktického významu, pokiaľ pominieme fakt, že sa na ňom konštruktéri celkom dobre vyhrali. Pokiaľ viem, je to jedno z dvoch vozidiel s takto usporiadanými pásmi.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Máš na mysli ruský tank Object 279 ?
http://www.youtube.com/watch?v=0EEXERpiHVo
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Bylo mi líto, že diskuse, která tu k tomuto zajímavému stroji vznikla, se omezila pouze na pár základních informací a odkazů na jiné stránky. Proto jsem se rozhodl jen tak letem světem najít za pár hodinek něco víc a dát tomu aspoň trošku nějakou ucelenější podobu. Tímto se předem omlouvám za případné faktografické a technické nejasnosti/chyby.

Projekt supertěžkého tanku T-28 (105 mm Gun Motor Carriage T95)
USA
1945


Obrázek
Jak se blížil konec Druhé světové války, tak téměř všechny bojující země pracovali na projektech super těžkých tanků, které podle představ konstruktérů a generality měly být schopny ničit soupeře na obrovskou vzdálenost, ale zároveň být dobře chráněny proti obdobným strojům nepřítele. Samozřejmě stavba těchto těžkých tanků (nad 100 tun) měla své kořeny již i před válkou. Mezi takové můžeme například zařadit sovětské sto tunové stroje KV-4 (objekt 224) a KV-5 (objekt 225), nebo francouzský super těžký tank FCM F1 o hmotnosti 140 tun z roku 1940. Nicméně to se jednalo v předválečné době o ojedinělé projekty a většina zemí se věnovala stavbě standardních lehkých a střeních tanků. Ovšem ke konci války, to již bylo jiné kafe. Dokonce i takové země jako Japonsko se vrhli na stavbu super těžkého tanku (Projekt O-I) o hmotnosti 120-130 tun a délce 10m, šířce 4,2m a výšce 4m. Maximální pancéřování dosahovalo síly 200mm a bylo by jej možno zničit prakticky jen lodními děly velké ráže. Hlavní výzbrojí měl být 105mm kanón doplněn o 37mm Typ 1 a třemi kulomety ráže 7,7mm typu 97. Pohon měli obstarávat dva benzínové motory V-12, každý o výkonu 550 k. Maximální rychlost mastodonta na silnici byla vypočtena na 25 km/h. S jeho nasazením se počítalo především na pacifickém válčišti a v Mandžusku.

Nevím nakolik měli Američané povědomí o německých monstrózních tancích typů Maus o hmotnosti 188 tun, nebo Henschelův E-100 o hmotnosti 100 tun z projektu „E“ nových typů tanků od nejlehčí váhové kategorie, až po ty nejtěžší. Je ale možné, že se nějaké zprávy do USA, či do Británie dostaly. Ostatně spojenecká letadla neustále pročesávala oblohu nad Německem a jen tak jim něco neuniklo. Tak jako tak i Británie se pustila do projektu nějakého toho mastodonta (projekt A39, tzv. želva) a Američané nemohli zůstat pozadu. Jejich super těžký tank byl navržen tak, aby dokázal na západní frontě prorazit německou obrannou Siegfriedovou linii a samozřejmě bojovat proti i té nejtěžší německé obrněné technice. Zřejmě se tedy s ním vůbec nepočítalo pro pacifické válčiště, kde ostatně Japonci stejně neměli co by proti Američanům se svou chabou obrněnou technikou postavili. Maximálně tak během plánované invaze na vlastní domovské japonské ostrovy. Této předpokládané krvavé operaci se ale podařilo předejít svržením atomových bomb a následné japonské kapitulaci.

Práce na projektu T-28 (nebo též někdy nazýván jako projekt 105mm Gun Motor Carriage T95) byla zahájena na jaře 1945 u společnosti Pacifik Car a Foundry Co a počítalo se, se stavbou 5 prototypů s výhledem na celkem 25 super těžkých tanků. Nicméně jak se blížil konec války, tak práce byla dokončena pouze na dvou prototypech.

Hlavní zbraní měl být podle návrhu kanón HV 105 mm T5E1/67 umístěný v čelním 8“ silném pancéřování (203mm) a jejím primárním účelem bylo ničit silné železobetonové objekty na německé obranné linii (umístění zbraně bylo v čelní desce, tedy jako u stíhačů tanků). Elevace 19,5 / -5°, stranový odměr vpravo 10°, vlevo 11°. V průběhu projektu byl čelní pancíř zesílen až na 12“ (305mm), aby odolal i těm nejtěžším zbraním umístěných Němci na obranné Siegfriedově linii. Nicméně i další parametry pancéřování byly úctyhodné. Spodek přední části krylo pancéřování silné 133 mm a boky chránilo 63,5 mm ocele. Pancéřová ochrana byla počítána tak, aby čelo tanku vydrželo zásah z německého 88mm kanónu na vzdálenost 1000 metrů. Osobně si myslím, že zrovna tato informace je mylná, protože 88mm FlaK prostě na 305mm čelní odlévaný pancíř nemohl prakticky za žádných okolností stačit.

Vedle kanónu byl tank vybaven ještě těžkým kulometem ráže 12,7mm se zásobou 660 nábojů, který byl umístěn nad velitelským poklopem. Ten měl tak chránit především proti nízko letícím letadlům. Nejsem si jist, ale zřejmě se jednalo o Browning .50 Caliber M2 HB. Možná to někoho překvapí, ale i tento těžký kulomet měl docela slušné penetrační účinky. S normální municí M2 Ball dokázal na 100 metrů prostřelit 22 mm silné pancéřování (RHA FHA plate @ 30) a ještě na 2000 metrů byla průraznost 12mm. Pokud se použil AP projektil s úsťovou rychlostí 856 m/s, tak stoupla průraznost na 100 metrů na 28mm a na 2000 ještě prorážel 19mm silné pancéřování.

Hlavní 105mm zbraň pak vystřelovala speciální protibetonovou munici vysokou úsťovou rychlostí 3700 stop / s (cca 1200 m/s). Jelikož se nabíjení provádělo ručně, byla kadence pouhé čtyři výstřely za minutu. Vezená zásoba činila 62 střel. Při přepravě byl kanón pevně fixován v maximální 19,5° elevaci.

Zajímavě bylo řešeno pojezdové zařízení. Jelikož nebyl k dispozici potřebně široký pás, případně panovaly nějaké blíže nespecifikované obavy, bylo rozhodnuto na každé straně mít zdvojené pásy. V praxi to znamenalo, že vedle vnějšího pásu o šířce 328mm byl umístěn v těsné blízkosti další, stejně široký pás. Samozřejmě to samé se opakovalo na druhém boku. A proč tak velká plocha pásů? Aby byla hmotnost tanku 95 tun rovnoměrně rozložená a nebyl tak měrný tlak na půdu příliš vysoký (11,7 libry / in2; nechce se mi to přepočítávat:-) To by T-28 zapadl hned při první cestě mimo zpevněné plochy. Zavěšení kol bylo typu HVSS. Hmotnost limitovala tank i během vlastního transportu a tak bylo možné vnější, mnoha tunové pásy, sejmout. Ovšem to znamenalo mnoha hodinou práci (osádce to trvalo cca 3 hodiny) za pomocí dvou 25 tunových hydraulických navijáků nesených na zadních stranách nádrží.

Celý tento mamutí kolos byl poháněn poměrně slabým benzínovým motorem Ford GAF V-8 o výkonu 500 koňských sil (jinde jsem narazil na 410 k) při 2600 otáčkách za minutu. Poměr výkonu na tunu byl 5,37 k/t (5,8 k/t). Převodovka měla tři rychlosti pro pohyb vpřed a jeden zpětný rychlostní stupeň. Maximální rychlost mastodonta po silnici byla 19 km/h, v terénu nepřesahovala 13 km/h. Čtyři nádrže v sobě ukrývaly celkem 400 litrů benzínu, což v ideálních podmínkách (mimo terén) stačilo na dojezd 160 km. Osádka byla pouze čtyřčlenná. Ke sledování okolního dění používala osádka dva periskopy typu M6, jeden typu M10E3 a 1x3 teleskopy M8A1.

T-28 překonával brod o hloubce 120 cm (47“), zeď o výšce 61 cm (24“) a stoupání 60°. Jednalo se o největší americké AFV vozidlo, jaké bylo do konce Druhé světové války (či období těsně poté) postaveno. Vzhledem k umístění zbraně v čelním štítu se spíše koncepčně podobal stíhačům tanků, nebo ještě spíše samohybnému dělu. Proto také byl v roce 1945 pojmenován, jako nosič děla. Později v červnu 1946 byl překlasifikován na super těžký tank T-28.

Jak již bylo v úvodu řečeno, dokončení se dočkaly pouze dva prototypy, které byly podrobeny intenzivním zkouškám až do roku 1947. V té době měla americká armáda k dispozici obdobná monstra T-29 a T-32 (s otočnými věžemi), se kterými byl T-28 až do října 1947 srovnáván. T-28 měl do jisté míry svého konkurenta pouze u sovětských strojů IS-3 (JS-3). Co se s oběma prototypy od roku 1947 dělo, není přesně známo. Jsou zprávy, že jeden z nich během zkoušek vyhořel a druhý měl být rozebrán na šrot. V roce 1974 byl ale T-28 objeven ve Fort Belvoir ve Virginii. Jak se tam dostal, to zřejmě nikdo neví. V každém případě byl rozebrán a převezen do muzea generála Pattona u pevnosti Knox v Kentucky, kde je doposud k vidění (Patron Museum of Cavalry and Amor).

TTD – super těžký tank T-28
*země původu: USA
*rok vzniku: 1945
*hmotnost: 95 t
*délka: 11,1 m
*šířka: 4,39 m
*výška: 2,84 m
*motor: Ford GAF V-8, 500 koňských sil (372 kW)
*rychlost: 19 km/h (v terénu 13 km/h)
*dojezd: 160 km
*zásoba PHM: 400 litrů
*pancéřování: max. 305 mm
*výzbroj: 1 x kanón ráže105 mm, 1 x kulomet ráže 12,7 mm
*osádka: 4 muži

Obrázek


Zdroje:
http://www.ww2f.com/weapons-technology- ... gun-2.html
http://www.tarrif.net/cgi/production/al ... on_adv.php
I.Pejčoch – Obrněná technika 7 – Praha 2007
http://battletanks.com/articles.htm
www.wikipedia.org
www.palba.cz
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 5/1/2012, 13:52, celkem upraveno 5 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

S tím "na zadních stranách nádrží" jsi si jistý? IMHO jsou spíš přímo na trupu "tanku", já bych tedy řekl samohybného děla (jak sám píšeš) celková koncepce je spíš příbuzná německému Sturmtigeru, či Ruským ISU, SU...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

El Diablo píše:S tím "na zadních stranách nádrží" jsi si jistý? IMHO jsou spíš přímo na trupu "tanku", já bych tedy řekl samohybného děla (jak sám píšeš) celková koncepce je spíš příbuzná německému Sturmtigeru, či Ruským ISU, SU...
Asi to tak bude jak píšeš. To rozdělení na tank, či samohybné dělo....ehm...sami Amíci v tom měli bordel. Nicméně poslední jejich verze byla super těžký tank, se budeme asi držet toho.

Nemá někdo informace k tomu kanónu? Mě se k němu nic nepodařilo najít. Docela mě zajímala ta průraznost vůči železobetonovým objektům i případně proti obrněné technice. Ta úsťová rychlost byla fakt vysoká, takže to byl asi pořádnej mazec:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

v Encyklopedii taků od Christopera Chanta jsem našel: "velmi neobvyklé bylo vybavení vozidla další sadou pásů. Při jízdě v měkkém terénu se tyto pásy připevnily na vnější stranu základních pásů, čímž se zvětšila styčná plocha vozidla se zemí na dvojnásobek. Pokud to nebylo potřebné, přídavné pásy se sejmuly, oba díly se spojily do sebe a vozidlo je táhlo za sebou." Ke kanonu: "Kanin měl hmotnost 2858kg, celkovou délku 7,49m a jeho hlaveň o délce L/65 udělovala protipancéřové střele o hmotnosti 17,69kg úsťovou rychlost 914 m/s"
Jak to s těmi pásy bylo ale nevím, podle obrázku byly oba podvozky odděleny, takže předpokládám, že se při jízdě po pevném podkladu sundávaly z podvozku jak kvůli opotřebení, tak kvůli lepšímu manévrování.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

je možné, že se jednalo o nějaké gumové prvky, gumové pásy vhodné k transportu po silnici? Výhodu menší hmotnost a neničí to tolik vozovku.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Miro, měls to dat zvlášť. Staré téma by zmizelo ve věčných lovištích nepřístupné části palby a tvůj článek mohl být oceněn svým výsluním na portále.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

hydrostar píše:Miro, měls to dat zvlášť. Staré téma by zmizelo ve věčných lovištích nepřístupné části palby a tvůj článek mohl být oceněn svým výsluním na portále.
Možná...nebo by příslušný admin mohl ten můj text posunout na první místo a následnou diskusi ponechat. Hmmm?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No myslím, že tato možnost není technicky proveditelná.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

hydrostar píše:No myslím, že tato možnost není technicky proveditelná.
IMHO by se muselo vytvořit nové téma s článkem jako prvním příspěvkem a následně připojit debatu...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“