J. Walter Christie a jeho tanky

Obrněná technika USA do roku 1945
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

J. Walter Christie a jeho tanky

Příspěvek od kopapaka »

J. Walter Christie a jeho tanky

Obrázek

Většině lidí se při vyslovení jména tohoto konstruktéra a geniálního vynálezce ( opravdu, žil i zemřel jako většina geniálních vynálezců ) vybaví Sovětské tanky řady BT a T-34, občas některá z Anglických konstrukcí využívající jeho systém odpružení, ale jeho vlastní konstrukce jsou tak trochu ve stínu. Pravda, občas se někdo zasměje nad jeho létajícím tankem, ale celá anabáze jeho vynálezu je už méně známá. Proto doufám, že aspoň tady na PALBĚ to díky tomuto krátkému článku bude jinak.

Počátky
John Walter Christie se narodil 6. května 1865 v River Edge, New Jersey. Už od šestnácti let ( pravda, tehdy poměrně běžná věc )pracoval v hutích, ale podařilo se mu navštěvovat " večerní školu " Cooper Union ( škola ho sice neuvádí mezi významnými absolventy, ale to spíš ukazuje na to, že má dost důležitějších ). Obě tyto věci ukazují na původ z chudších poměrů ( ano asi další Emerický zázrak ), škola Cooper Union je totiž nadační a jako jedna z mála v USA je pro studenty zdarma ( odhad za rok 2008 130 tis dol..! ).
Asi se učil docela dobře, protože nakonec pracoval jako konzultační inženýr v oblasti parních lodí a ve volném čase se trochu zabýval ponorkami. V době kolem Španělsko-Americké války ( 1898 ) získal patent v oblasti námořního dělostřelectva, touto věcí se nejspíš opět zabýval ve volném čase, v tehdejší době připadaly patenty obvykle zaměstnavatelům.

Obrázek

Přibližně ve stejné době se zapojil do rozvíjejícího se automobilizmu a dá se říct že už tehdy vyrazil " proti proudu ", jím zkonstruované automobily totiž měly pohon přední nápravy, podařilo se mu v tom být druhý na světě. Výhody tohoto způsobu pohonu a svou konstrukci začal propagovat na různých závodech po USA, nejznámější je účast v závodě Vanderbilt Cup, ale podíval se i do Evropy na francouzskou Grand Prix. Sice se mu závodění dařilo poměrně dobře, ale 9. září 1907 havaroval poměrně těžce při závodě v Pittsburghu a po zotavení se opět vrátil k rýsovacímu prknu. Přes veškero snahu jeho továrna příliš neprosperovala, náhon na přední nápravu byl tehdy přece jen v plenkách.

Obrázek

Ale několik kusů vozidel jeho sloužilo ještě poměrně dlouho jako hasičská auta. P o vypuknutí světové války začal vyvíjet čtyřkolový transportér pro US Army Ordnance Board, ale při zkouškách se projevila jeho tvrdohlavost a prostě odmítl upravit svou konstrukci dle požadavků vojáků. Sice prý měl pravdu, ale je jasné, že mu to na oblibě ve vojenských kruzích nepřidalo.

Tanky
Asi se přesně nedozvíme, co ho vlastně přimělo věnovat se zrovna tankům, ale při nadšení pro novinky které se dá z jeho životopisu vycítit, to není až tak divné. Tanky byly nejnovější zbraň a při své minulosti k nim měl rozhodně blíž než například k letadlům. Jeho auta patřila spíš k těší hmotnostní kategorii a k lodím se dostal už v době kdy dřevo už patřilo spíš k doplňkovým konstrukčním materiálům. Navíc v této době dozrávalo v myslích mnoha mladších důstojníků podezření, že nasazení tanků tak jak proběhlo za Velké války není to pravé ořechové. Většina z nich si místo pomalých obrů doprovázejících pěchotu představovala obrněnou kavalérii a není divu, značná část důstojníků tankových vojsk pocházela z řad kavaleristů. Sice při tom opomíjeli úspěšnější Německou taktiku, ale ti přece prohráli.
Snad některý z nich způsobil, že J.V. Christie přišel na myšlenku nahradit neohrabaný tank vícenápravovým obrněným autem které by se přes rozmlácenou zákopovou linii dostalo pomocí nasazovacích pásů, protože aspoň jeho pozdější výtvory k nim mají blíž než k tankům.

Christie M 1919

Obrázek

Christie už na svém prvním tanku použil možnost výměny pojezdu z pásového na kolový pouhým sejmutím pásů a zdvihnutím prostředních pojezdových kol. Hlavní pojezdová kola nebyla odpružená, což pro vozidlo znamenalo značná omezení při pohybu jak na pásech, tak i bez nich, hlavně rychlost byla poměrně omezená, o průjezdnosti v terénu ani nemluvě. Ale hlavním problémem byla poměrně malá spolehlivost, daná především narychlo řešenou konstrukcí.

Obrázek

Z dnešního pohledu se může zdát, že model M1919 byl řešen podle klasického schématu, shodného ( dnes!!! ) pro většinu tanků ( pomíjím podvozek ), ale v tehdejší době to rozhodně jen těžko mohl někdo tušit.
Zadní náprava tanku sloužila vždy jako hnací, přední náprava byla řiditelná, v případě jízdy po pásech bylo řízení samozřejmě zablokované a tank byl řízen pomocí brzdění pásu. Toto schéma se stalo základem všech dalších konstrukcí J. W. Christieho, samozřejmě po nezbytných úpravách. Sundávání pásu pro jízdu na komunikacích, případně v lehčím terénu zvyšovalo rychlost,dojezd a snižovalo spotřebu. To, že se tank pohyboval značnou část doby pomocí kolového podvozku navíc šetřilo pásy které v té době měli poměrně krátkou životnost. Demontáž pásů trvala vycvičené posádce kolem 15 minut.

Obrázek

Hlavní výzbroj tanku, kanón r.57 mm s krátkou hlavní byla umístěna ve spodní věži, doplňkovou výzbroj tvořil kulomet r. 7,62 mm v horní věži. Jako pohonná jednotka byl použit vodou chlazený šestiválec Christie o výkonu 120 koní s čtyřrychlostní převodovkou a samostatnou zpátečkou ( obraceč smyslu chodu ) takže tank dosahoval stejné rychlosti v před i vzad.

TTD:
Typ: M1919
Osádka-------------------------3 osoby ( řidič a dva střelci )
Výzbroj:
-kanón--------------------------57 mm s krátkou hlavní
-kulomety----------------------1x 7,62 mm
Pancéřování-----------------6,35--25,4 mm
Hmotnost----------------------13,5 t
Max. rychlost:
Kola-----------------------------22 km/h
Pásy----------------------------11 km/h
Dojezd:
Kola-----------------------------120 km
Pásy----------------------------56 km


Christie M 1921

Obrázek

Armádu typ M1919 celkem zaujal, ale považovala ho za nehotový, hlavně díky značné poruchovosti a nepříliš velké průjezdnosti. Proto ho vrátila výrobci k úpravám. Christie ovšem z nějakého důvodu začal tank radikálně přestavovat. První úprava ovšem řešila jednu z výtek armády, přední náprava byla vybavena odpružením které bylo vyřešeno pomocí vinuté pružiny. Může se to sice zdát málo, zadní náprava byla pořád pevná, ale i tak se vlastnosti tanku poměrně dost zlepšily. Nejradikálnější přestavbou ovšem prodělala korba, vlastně se úplně změnila koncepce vozidla.

Obrázek

Z tanku byly odstraněny obě věže a výzbroj se přesunula do trupu. Kanón r.57 mm byl umístěn v přední části korby a kulometná výzbroj posílená na dvě zbraně v samostatných lafetách byla umístěna po stranách kanónu. Armádě se vozidlo velmi líbilo, po prvních zkouškách vážně uvažovala o zavedení do výzbroje. Jenž s postupem času se opět začaly množit závady způsobené poddimenzováním vozidla a vojáci přišli na to, že vozidlo se v terénu pohybuje pořád poměrně špatně. Navíc malý vnitřní prostor neumožňoval umístění více členů posádky a osádka tanku ve čtyřech lidech nemohla ovládat tři samostatné zbraně, hlavně u kanónu to značně snižovalo rychlost PALBY.

Obrázek

TTD:
Typ: M1921
Osádka-------------------------4 osoby ( řidič a dva střelci )
Výzbroj:
-kanón--------------------------57 mm s krátkou hlavní
-kulomety----------------------2x 7,62 mm
Pancéřování-----------------6,35--20 mm
Hmotnost----------------------14 t
Max. rychlost:
Kola-----------------------------22 km/h
Pásy----------------------------11 km/h
Dojezd:
Kola-----------------------------160 km
Pásy----------------------------100 km
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 22/8/2009, 18:51, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Christie Amphib M 1921
Koncem Světové války se ve více státech rozběhla výzkum s cílem zkonstruovat obojživelný tank. Nejdříve se to podařilo v Anglii, použili tam jeden běžný tank doplněný po stranách plováky . Údajně byl při plavbě spolehlivější než při jízdě, není se co divit, na vodě odpadly otřesy běžné při jízdě. Že se i Christie rozhodl zabrousit do těchto " neprobádaných vod ", není až tak divné, vodní překážky odjakživa představovaly výrazné překážky pro útočící vojska a obojživelné tanky slibovaly výrazné zjednodušení podobných operací.
Navíc v té době v Americké armádě převládl názor, že tanky jsou nejužitečnější jako doprovod pěchoty, k čemuž se Christieho vozidla pro slabé pancéřování příliš nehodila. Odbočka k obojživelným tankům slibovala šanci proniknout do výzbroje z jiné strany, protože u obojživelných tanků se už z principu nedá očekávat silné pancéřování. K tomu ještě přistupovala šance na proniknutí do výzbroje Námořní pěchoty, tam si ještě nestihl nadělat nepřátele ( nemluvě o občasné státem hrazené " dovolené " na Kubě, kde aspoň několikrát probíhaly testy ).
Obrázek
Chrisieho obojživelník zdánlivě nenavazoval na předešlá vozidla, zůstal zachován princip zaměnitelnosti kol za pásy, po sundání pásů vznikl automobil s pohonem 6 x 2 s řízenou přední nápravou. Hlavní novinku na podvozku bylo nahrazení středních pojezdových koleček nápravou s koly o stejné velikosti jako na řídící a hnané nápravě. Tato změna způsobila lepší průjezdnost kolové varianty a značně zjednodušila sundávání pásů protože už nebylo potřeba zvedat pojezdová kolečka. Po zkušenostech s typem M1921 byly všechny nápravy odpružené, výsledkem byla zlepšená průjezdnost v obou variantách.
Obrázek
Na korbě člunového tvaru byla posazena shora otevřená kasemata s kanónem ( nejspíš r.75 mm ). Bohužel se i nepodařilo dohledat žádné TTD. Tank nebyl zaveden, ale znamenal možnost odzkoušení nové konstrukce.

Christie Amphib M 1922
Další rozvíjení předešlé konstrukce, bohužel ani tady se mi nepodařilo zjistit nic bližšího, kromě konstatování o značném zlepšené plavebních schopností dosažené prodloužením trupu a lepším umístěním hlavní zbraně.
Obrázek
To je v tomto případě jedna z mála jistých věcí, na fotografijích je jasně rozpoznatelná některá ze starších verzí Francouzského kanónu Mle 1897( v USA M1897 ). S určením typu zbraně může být v některých případech trošku problém, Christie bývá někdy obviňován, že při nejrůznějších zkouškách jezdily jeho tanky pouze s lehčími maketami výzbroje a bez zátěže , hmotnostně odpovídající munici a vybavení. To ovšem znamená, že zbraň na některých snímcích může být pouze trubka vhodného průměru.
Obrázek
Obrázek
Poslední viditelnou změnou je úprava na částečný sytém náhonu 6 x4 u kolové varianty, výkon je na normálně nehnanou nápravu přenášen pomocí řetězu na vnější straně kola. Sice se to určitě nedalo používat dlouhodobě, ale na krátkou dobu při průjezdu terénem, kde už systém 6 x 2 ztrácí dech a nasazování pásů by jen zdržovalo, je to poměrně dobrý nápad.

Christie Amphib M 1923
Opět další vývoj... Původně sem tu chtěl popsat jen drobné tvarové změny oproti modelu 1922, tedy do chvíle než mě napadlo přepočítat nápravy...
Obrázek
Ano, toto vozidlo je první, které předznamenává další pokračování vývoje Christieho konstrukce a pravděpodobně jako první používá systém pohonu 8 x 2 ( případně 8 x 4 s nasazeným řetězem ). Trochu se nabízí úvaha zda celá řada obojživelných vozidel ( možná dokonce přestavba jednoho kusu ) nesloužila hlavně jako zkušení platforma pro zkoušky pérování a teprve druhotně jako prototyp obojživelné samohybky.
Obrázek

Mack-Christie Wheel Caterpillar 1922

Toto vozidlo představuje další pokus proniknout do výzbroje armády, tentokrát s kolopásovým ( tak se tento pojem běžněji využívá, tanky Christie se také dají nazvat kolopásovými ) nákladním automobilem.
Obrázek
Jako obvykle nic nefungovalo, rozpadaly se pásy a motor byl vlastně celou dobu zkoušek přehřátý. Přes neúspěch to Christie bez větších úspěchů zkoušel až do roku 1928, ale i vzhledem ke vzrůstající konkurenci v oboru kolopásů se snad nic jiného nedalo čekat.

Christie M 1928
Obrázek
Konečně skoro finální verze... Po deseti letech vývoje už podvozek Christie získal finální podobu, další typy procházely jen menšími úpravami, které na celkovou koncepci podvozku měly poměrně malý vliv. Další vývoj zasahoval hlavně do tvarů korby, změny podvozku se týkaly většinou pouze drobných úprav se snahou zvýšit spolehlivost a podobně.
Tvar korby je až na detaily velmi podobný nejrozšířenější verzi M1931/32 alias BT-1, když pomineme detaily, jde vlastně o zašpičatělý hranol. Vzhledem ke snaze dosáhnout co nejvyšší rychlosti bylo opět zeslabeno pancéřování a výzbroj omezena na 37 mm kanón v přední části trupu. Jako doplňková výzbroj sloužil 7,62 mm kulomet namontovaný nekrytě v otevřené horní části korby. Jako pohonná jednotka byl použit původně letecký motor Liberty o výkonu 338 ks, v této době šlo ve své kategorii o nejdostupnější motor, šlo totiž ještě o doprodej válečných zásob z Velké války za zlomek své skutečné ceny. Mimochodem, poměrně velké množství těchto motorů odkoupil SSSR. Tento motor umožnil modelu 1928 konečně dosáhnout výkonů o kterých Christie ( a spousta tankistů ) donedávna jen snil.
Obrázek
Ale stejně tak to Christiemu zadělalo na problémy do budoucna, protože tak jako celý tank, byla odlehčována i převodovka a zdá se, že toto byl jede ze zdrojů problémů a poruch. Dalším problémem byla pevnost podvozku, dokud zkoušky probíhaly v běžném terénu a osádky se k tanku chovaly " slušně ", nebylo to tolik znát, ale jakmile se do zkoušek dali vojáci poruchovost poměrně rapidně narůstala. Svou vinu na tom asi nese i Christie, reklama kolem výkonů ( včetně přeskoků příkopů a skoků do vody ) sice získala zájem armády a veřejnosti, ale pokud se to dělalo častěji a v horších podmínkách, muselo se to na zvýšené poruchovosti také projevit.
Obrázek
Přes všechny problémy se armádě koncepce tanku konečně zalíbila ( jaký div, už vzhledem k výkonům, že ), jen požadovala dopracování a hlavně lepší řešení výzbroje a větší ochranu osádky. Proto byl model 1928 vyroben v jediném kuse, který potom posloužil jako základ prvního kusu M1931.
Obrázek
TTD:
Typ: M19
Osádka------------------------- 3 ? osoby
Výzbroj:
-kanón--------------------------37 mm v korbě
-kulomety----------------------1x 7,62 mm
Pancéřování----------------- 6,35--12,7 mm
Hmotnost---------------------- 8,6 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- 113 km/h
Pásy---------------------------- 68,2 km/h
Dojezd:
Kola----------------------------- 185 km
Pásy---------------------------- 120 km

Pozn: jistou dobu byl vyzbrojen pouze dvěma kulomety r:7,62 mm se zásobou 3000 nábojů, v tomto případě hmotnost klesla 7,8 t.

Christie M 1931
Obrázek
Tímto typem se dostáváme k asi nejrozšířenější verzi Christieho tanků, předešlé byly shodně vyrobeny v jednom kuse, ale M1931 byl vyroben v devíti kusech. Navíc právě tato verze posloužila jako základ výroby Sovětských BT a jeden kus pravděpodobně první, přestavěný z M1928 zavlekl podvozek Christie i do Anglie. Dva kusy měli objednané i Poláci, ale na rozdíl od obou předešlých kupců je asi zapomněli označit jako " traktory " a tak je dál nepustil celní úřad.
Obrázek
Obrázek
Běžně se uvádí že všechny tanky M1931 byly vyrobeny v roce 1931, ale Sovětská komise shlédla předvedení prototypu už v dubnu 1930 ( a uzavřela ústní dohodu o dodávce ) a údajně podle nákladních listů byly oba objednané tanky naloženy na loď během posledních dnů r. 1930. Tyto dva tanky byly trochu odlišné od zbytku série ( tedy pokud se vůbec dá mluvit o sérii ), hlavním důvodem byla absence věže, která nebyla součástí dodávky. Sovětský svaz zaplatil celkem 160tis. dolarů, z toho 100 tis. tvořily licenční poplatky na deset let .
Obrázek
Obrázek
Při zkouškách v SSSR se ukázala ( jako obvykle ) značná poruchovost, zejména pás v některých případech nevydržely ani 500 m a většina zkoušek se proto odehrávala pouze na kolech. K dalším závadám patřilo poškození převodovek a jednou nevydrželo uchycení napínacího kola. Motory se přes své stáři prokázaly jako poměrně spolehlivé, problémem byla ale nutnost pravidelného seřizování ventilů, cca po čtyřech hodinách nepřetržitého chodu, prosakoval olej a při vyšší teplotě vzduch nestačilo chlazení. Trochu vadila nedostatečná kapacita baterií na startování v chladnějších podmínkách a gumové obruče kol se začínaly rozpadat už po 200 km v těžším terénu. .
Obrázek
Obrázek
U montáže i demontáže pásů se obvykle udává doba třiceti minut, při zkouškách trvala zkušené posádce montáž 44 min., demontáž 35 min. Nedodané věže byly v průběhu zkoušek nahrazeny 800 kg zátěže. Přes všechny problémy byl tank shledán velmi zajímavým, pro sériovou výrobu ale vyžadoval velké množství změn ( tyto změny nakonec daly cca 3,5 t... ).
Obrázek

TTD:
Typ: M1931 / prototyp BT-1
Osádka------------------------- 3 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- 37 mm ( 126 / 100 nábojů )
-kulomety---------------------- 1x 7,62 mm ( 3000 / 5000 nábojů )
Pancéřování----------------- 13--16 mm / 13--20 mm
Hmotnost---------------------- 10,5 t / 14 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- 75 km/h / 70 km/h
Pásy---------------------------- 44 km/h /40 km/h
Dojezd:
Kola----------------------------- 240km / 4 hodiny
Pásy---------------------------- ? / ?

Data M1931 pocházejí z měření v USA.
Obrázek

Pokračování...
Už bude na řadě ten létající....
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 23/8/2009, 02:31, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Christie M1932
Obrázek
Létající tank...
Pro někoho dodnes dobrý terč posměch, pro jiné vize která se už ( byť trochu jinak ) splnila.
Samotný tank M1932 existoval a za určitých podmínek dokonce dosahoval výkonů, které jsou mu připisovány. V době vzniku navíc dospělo letectví do takové úrovně, že nemá smysl popírat možnost letu, pokud by stroj byl dokončen.
Obrázek
Pro začátek, pokud se vám hmotnost 5 tun příliš velká pro tehdejší letadlo, je dobré si uvědomit, že podvozek " létající tanku " M1932 tvoří část draku tohoto letounu, tudíž se snižuje neužitečná hmotnost, kterou by stroj musel nést. Podobně je tomu i s motorem, ale zde tuto výhodu částečně smazává poměrně komplikované převodové ústrojí. Toto si nejspíš uvědomil i sám Christie, později totiž zavrhl myšlenku na samostatný motorový let a letadlo mělo sloužit jako kluzák.
Zde bych si dovolil malou vsuvku, v SSSR údajně vznikl velmi podobný projekt, který využíval velmi podobný tank BT-2. Hlavním rozdílem byla montáž klasického leteckého podvozku, který umožnil upevnění vrtule bez složitých převodů na záď tanku.
Christie se tímto typem v podstatě přestal věnovat uplatnění svého podvozku na jiných typech techniky a až do konce se věnoval tankům pro výsadkáře. Možná to z jeho strany byla trochu chyba, protože se mu s tankem M1931 podařilo proniknout k jízdě, která si konečně uvědomila, že Christieho " COMBAT CAR T 1 " je vozidlo, které by se jim mohlo hodit. Bohužel v tomto okamžiku opět zapracoval Christieho tvrdohlavost. US Calvary totiž považovala výkony T 1 za dostačující a za požadovala hlavně snížení poruchovosti. Úpravy v tomto směru bohužel nebyly dostatečné a hlavní prvek představovalo odstranění kanónu a jeho náhrada kulomety.
Obrázek
Zdá se, že i Christie si uvědomil, že rychlost už nedostačuje k překonání dobře vybudované obrany a upnul se k řešení tanku, který by tato místa dokázal přeletět. Základem úspěchu mělo být nové pancéřování, asi jako první použil vrstvené pancéřování, které se skládalo z 12,7 mm pancéřové desky s poměrně silnou vzduchovou mezerou po které následoval duralový vnitřek korby. Tloušťku této vnitřní vrstvy se mi bohužel nepodařilo zjistit. Vzduchová mezera ovšem nebyla úplně samoúčelná, minimálně v ní byly umístěny pružiny pérování. Na tank bylo údajně vyřešen přídavné pancéřování, ale to nikdo nikdy neviděl.
Obrázek
Dalším důležitým prvkem M1932 byl motor, vodou chlazený dvanáctiválec Hispano-Suiza o výkonu 750 ks, pokud se nepletu, tak to dává výkon 150 ks/t... Osobně si myslím, že v oblasti pancéřových bojových vozidel jde o nepřekonatelný rekord. Jen pro porovnání M1928 -- 39,3 ks/t, M1931 -- 32,2 ks/t i v těchto případech jde o docela extrémní měrný výkon.
Obrázek
Pokud jde o výzbroj, různé propagační materiály uvádějí kanón ( spíše houfnici ) r.75 mm, několik kulometů r. 7,62 mm a to vše pod pancířem. Ve skutečnosti se model M1932 většinou ukazoval s maketou kanónu a nejtěžší výzbroj skutečně namontovaná se skládala z velkorážního kulometu, nejspíš r. 12,7 mm ( někdy uváděno 13,2 mm ) v přední části pod pancířem a jednoho nekrytě montovaného r.7,62 mm na stropě korby.
Obrázek
Pokud tu nebudu řešit použitelnost a využitelnost celého systému létajícího tanku a zaměřím se pouze na použitelnost samotného tanku, nedojdu ani tak k zvlášť povzbuzujícím výsledkům. Zatímco předešlé typy s lehkou výzbrojí byly jen částečně nespolehlivé ( T 1 COMBAT CAR pouze s kulomety dosáhl poměrně slušných výsledků ) a opravdové problémy vznikly až při zatížení větší hmotností ( např 800 kg zátěž nahrazující věž s kanónem při zkouškách M1931 v SSSR ), M1932 si už s lehkou výzbrojí ( 2 x kulomet ) vysloužil hodnocení jako nespolehlivý a nevypočitatelný. Konec je už poměrně jasný, vzhledem k nespolehlivosti byl Christie nakonec rád, že se mu jediný kousek M1932 podařilo prodat do SSSR.
Obrázek
Typ: M1932
Osádka------------------------- 3 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- 1 x12,7 mm ( maketa kanónu r.75 mm )
-kulomety----------------------1x 7,62 mm
Pancéřování----------------- komorové tl. ocel. až 12,7 mm
Hmotnost---------------------- 5 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- 160 km/h ( někdy uváděno až 190 km/h !!! )
Pásy---------------------------- 80 km/h ( někdy uváděno až 90 km/h !!! )
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

Dobová " reklama "
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Další modely
O pozdějších modelech je čím dál méně informací, armáda ( dy ) pomalu ztrácely zájem, protože se jim tato vozidla přestávala líbit a Christie se podle všeho odmítal přizpůsobit armádním požadavkům. Část důstojníků ( převážně mladších ) se ho pokoušela podporovat, ale málokdy byli v takových pozicích, aby mohli něco změnit. A tak Christie bez úspěch upravoval a nabízel....


M 1935 A
Obrázek
Extrémně odlehčený výsadkový tank, vybavený motorem o 300 ks ( přeplňovaná verze údajně až 450 ks ). Podle vše přestavěn z M1933 ( ? ) a po zkouškách přestavěn na M 1935 B...
Obrázek
TTD:
Typ: M1935 A
Osádka------------------------- 2 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- 75 mm ( pouze maketa )
-kulomety---------------------- ? x 7,62 mm
Pancéřování----------------- max. 12,7 mm
Hmotnost---------------------- 4 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- 145 km/h
Pásy---------------------------- 97 km/h
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

M1935 B
Obrázek
Velmi málo údajů, motor údajně vodou chlazený dvanáctiválec Hispano-Suiza o výkonu 750 ks.
Jen mě tak napadá, že z obou vozidel by po montáži slabšího motoru, silnějšího pancéřování a zesílení konstrukce mohla vzniknout poměrně solidní útočná děla...

TTD:
Typ: M1935 B
Osádka------------------------- 3 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- 75 mm ( pouze maketa )
-kulomety---------------------- ? x 7,62 mm
Pancéřování----------------- ?
Hmotnost---------------------- 5,5 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- 150 km/h
Pásy---------------------------- 100 km/h
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

M 1936
Obrázek
Motor Curtiss D-12 o výkonu 300 ks, vylepšení odpružení, díky pákovému převodu na šikmo uložené pružiny se opět podařilo zvýšit propružení podvozku.
Obrázek
TTD:
Typ: M1936
Osádka------------------------- 2 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- neurčeno, pouze maketa
-kulomety---------------------- x
Pancéřování----------------- ?
Hmotnost---------------------- 6 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

M 1937
Obrázek
Motor Curtiss Wright o výkonu 430 ks, vozidlo údajně při předvádění v Anglii v roce 1937 dosáhlo ve středně těžkém ( ? ) terénu rychlosti cca 100 km/h.

TTD:
Typ: M1937
Osádka------------------------- 2 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- nic
-kulomety---------------------- nic
Pancéřování----------------- 17,5 mm ( pravděpodobně )
Hmotnost---------------------- 6 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

M 1938
Obrázek
Motor: upravený letecký Curtiss Wright s vodním chlazením o výkonu 450 ks, vysoký podíl hliníku v konstrukci.

TTD:
Typ: M1938
Osádka------------------------- 2 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- nic
-kulomety---------------------- nic
Pancéřování----------------- max. 16 mm
Hmotnost---------------------- 4,5 t
Max. rychlost:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

M 1941
Obrázek
TTD:
Typ: M1941
Osádka------------------------- 2 osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- připraven na montáž 90 mm bezzákluzového kanónu
-kulomety---------------------- nic
Pancéřování----------------- ?
Hmotnost---------------------- ?
Max. rychlost:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?

M 1942
Obrázek
TTD:
Typ: M1942
Osádka------------------------- osoby
Výzbroj:
-kanón-------------------------- maketa malorážového kanónu
-kulomety---------------------- 6 x 7,62 mm
Pancéřování----------------- ?
Hmotnost---------------------- ?
Max. rychlost:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?
Dojezd:
Kola----------------------------- ?
Pásy---------------------------- ?
Obrázek


Tak a to je všechno...
Vlastně ne, ještě přidám pár dalších fotek,ale asi v samostatném postu, tady to nějak nabylo a těch fotek je spíš tucet než pár... Mimo tuto řadu je uvádím hlavně proto, že se mi o nich nepodařilo sehnat žádné pořádné ( spíš žádné než pořádné ) údaje, jen těch pár fotek...
Dokonce se mi nepodařilo ( většinou ) sehnat rok vzniku, ale dokonce i u těch známějších to nemusí být úplně jisté, zdá se, že Christie občas něco upravil...

Dne 11 . ledna 1944 se udála věc, která ho asi jako poslední věc zařadila mezi opravdu geniální vynálezce, stejně jako většina těch opravdových totiž byl v den své smrt úplně na mizině...
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 24/8/2009, 22:27, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Už se těším, ten létajícící je odvozený od M 1932 ?
Doplňuji, že o jeho tancích včetně létajícího je článek v ATM č. 8/2009 str. 78, 79. Mimo dvou tebou již uvedených dobových obrázků jsou tam další, když budeš chtít, ten třípohledový s létajícím aparátem jsem dal na fotofórum sekce USA "létající tank Christie M1932". A ještě : výborná práce, tanky jsou můj koníček.
Naposledy upravil(a) komisař dne 25/8/2009, 09:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Obrázek

Jeden obrázek největšího příznivce, kterého J. W. Christie získal.
Poznáte ho bez nahlédnutí do Fotofóra? Není to až tak těžké...
Obrázek

Ještě výkresy z patentového spisu...
Obrázek Obrázek Obrázek

Poslední jsou ještě nějaká nezařazená vozidla...
Zajímavý "tank" ??
Obrázek

Dokonce i pár samohybek...
Christie-155 mm SPG
Obrázek

Christie-47 mm SPG
Obrázek

Christie-8inch SPG
Obrázek
Vím ještě o třech dalších strojích, které v celém článku nejsou zmíněny. Pokusím se je ještě dohledat a přidat. Někdy.

Ještě nějaká videa, Christie tanky ( a BT ) v akci...
Christie suspension
Soviet BT-1 prototype tank
Трактористы - 1939 - BT tank Sestřih....
ТАНКИСТЫ 1939 Film 9 dílů, cca 85 minut...

Zdroje a prameny:
http://www.battlefield.ru/index.php?lang=ru
http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
http://www.peachmountain.com/5Star/5sta ... tsNew.aspx
http://ww2drawings.jexiste.fr/index.htm
http://www.aereimilitari.org/
http://blog.modernmechanix.com/
http://www.bergencountyhistory.org/index.html
http://www.museum-t-34.ru/
http://www.michiganhistorymagazine.com/index.html
http://globalsecurity.org/
http://gunpoint-3d.com/
http://www.amphibiousvehicle.net/amphi/C_C.html.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Podle stříbrného koltu bych tipl Pattona. Ale nemusí to být on. Jinak kolego to tedy nakonec je práce. :up:

Napadla mě jedna myšlenka ale musím ji napřed z formulovat do srozumitelna - večer se ozvu.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 25/8/2009, 15:47, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Ano, je to on...
Nakonec... Věc se má asi tak, přímo jím zkonstruované tanky jsem sice už opravdu dodělal, ale uvažuju nad pokračováním, kde bych zhruba shrnul ostatní tanky které používají Christieho systém odpružení.
Ale moc díky...
Pokud se někdo diví, proč to tak kouskuju, dodělat to v celku, tak na to rozhodně nemám čas, takhle už to tam je a donutí mě to dodělat pokračvání...
Pátrači, jak tě znám, tak když sformuluješ myšlenku, je to na dvě stránky :shock: Takže se už těším.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Třípohled na létající Christie M1932 :
Obrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 716
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Hessler »

Nemohu si pomoci, ale mě myšlenka "létajícího tanku" sama o sobě tak směšná nepřijde. W. Christie prostě předběhl dobu, což se stávalo mnoha vynálezcům, konstruktérům a vizionářům. Tanky (potažmo obrněná bojová vozidla obecně) přepravované vzduchem se nakonec prosadily, i když na poněkud jiné bázi, ve výzbroji celé řady armád, a jsou v ní v podstatě dodnes. Christie nemohl tušit, jak fantasticky vzrostou přepravní možnosti letadel. Vycházel jednoduše z tohjo, co bylo v jeho době technicky dostupné.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak doufám, že sem ti tak v tom článku někde nepopsal...
Je pravda, že předběhl dobu, ale jeho hlavním problémem byla tvrdohlavost a nejspíš mu chyběl smysl pro realitu, aspoň trochu.
Kolem roku 1930 už se mu povedlo prodat pár tanků, patentová práva, ale to bylo skoro náhoda ( asi taková jako když policajt na pochůzce zcela " náhodou " dopadne pachatele ), pravda podložená dlouhými roky práce.
Jenže Christie neřešil co chce či potřebuje armáda, on totiž věděl co by armáda budoucnosti měla potřebovat. Nikoli co opravdu bude potřebovat.
Christie bohužel nakonec armádě nabízel něco, co by snad mohlo považovat za závodní tanky, pokud by taková kategorie vůbec existovala...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

kopapaka - ono to nebude tak zlé. Ta myšlenka co mě napadla je vlastně o tom, že jestli-že za dositele nejlepší konstrukčíní verze tanku byla konstrukce tanku Renault 18 tak Christie a jeho vývojová řada je zásadní v tom že ve své podstaě požil základy modularity zbraňových systémů.

Já o této technice věděl jen velmi málo ale když na to dívám tak mě mrzí že jsem při své práci o možnostech vývoje tankové techniky neznal ledaco z toho co jsi popsal. Napsal jsem ledacos ale toto by mě vedlo i jinými směry.

To že možná modularita už tehdy nevznikla neznamená, že by to bylo špatné. Jeho konstrukce jsou ukázkou nadčasovosti a mohou být o dnes inspirací.

Skutečně je to dobrá práce a asi se k té své o tancích vrátím a některé věci upravím a doplním.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Mě to přijde ještě horší... :D
Ten vývoj trval přes dvacet let a za celou tu dobu Christie nedokázal nějak zvýšit spolehlivost. Dokonce ani u předváděcích kusů. To co nabízel, rozhodně nebyl připravený tank, spíš jen koncept, navíc koncept něčeho co nikdo nechtěl. Ukázalo se to v SSSR, rozdíl mezi M1931 a BT-1 byl 3,5 tuny a to byl teprve začátek.
Přemýšlím, jak si to myslel s tou modularitou, to že část Christieho tanků měla místo děla trubku a v reklamních materiálech uváděli výzbroj " kanón až 75 mm " se za modularitu nedá považovat.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ten hmotnostní rozdíl u BT byla dán i neschopností sovětů použít nakoupené technologie. A když se to vezme kolem a kolem, nakonec se pořádně uchytíl z jeho nápadů jen podvozek u T-34. Cristie byl hlavně vizionář a ti mnohdy působí spíš proti vývoji...

Apropo, ten prodej M1932 sovětům nebyl prý úplně košer, někde jsem četl, že byl údajně do země východních bratrů vlastně propašován :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

sa58 píše:Apropo, ten prodej M1932 sovětům nebyl prý úplně košer, někde jsem četl, že byl údajně do země východních bratrů vlastně propašován :D
Možné to je, ale moc bych tomu nevěřil velcí východní bratři v tom období spolupracovali s velkými západními bratry velice úzce. Krom známého prodeje licence DC-3 a Cataliny, na americké technologické pomoci stál kompletně celý automobilový průmysl. Bez jejich schválení se žádné sovětské auto neobešlo. Takže prodej poruchového, dle vlastní armády nepoužitelného tanku? To by neměl být problém.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Už jsem si to našel, píše o tom Pejčoch v Obrněné technice - k vývozu M1932 nedala souhlas US vláda. Tak ho tam prostě propašovali, jen by mně zajímalo, jak je pašuje tank :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Fakt? Celkem sranda, že stejný stát, který prodával technologie do SSSR ve velkém, včetně technologií, které jej mohli "přímo" ohrozit (letadla) nedovolí vyvézt tohle :)
A jak se pašuje tank? Tož do papírů napíšeš traktor, a pro jistotu tam můžeš přivařit pár kravin co k traktoru patří. Co pozná celník? :lej:

Edit: k sovětskému létajícímu tanku A-40 Krylya Tanka se snad časem dostanu. Mám v úmyslu zpracovat celu rodinu letounů pana Antonova.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Ono je to trošku složitější, všechny tři vyvezené kousky šli podle nákladních listů jako " traktory ". Jenže celník určitě nehledal Zetor :D ( tj. zemědělský traktor ).
Traktor je taky totiž i tahač a buhví co ještě. První dva kousky navíc neměly možnost montáže výzbroje, Christie je prodal bez věže. Poslední M1932 měl sice mít výzbroj v korbě, ale demontáž " lafety " a zaslepení otvoru je otázkou pár hodin. Teď si nejsem úplně jistý, ale mám pocit, že ani jeden z vyvezených " traktorů " nebyl vyroben z pancéřové oceli, což je u prototypů poměrně běžné.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Navíc jestli se nepletu byly tehdy mnohem rozšířenější pásové traktory než kolové, i v tom zemědělství. Takže propašovat jej musela být "hračka", jen nechápu ten zákaz vývozu, když prodávali do SSSR kde co
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

kopapaka píše:Mě to přijde ještě horší... :D
Ten vývoj trval přes dvacet let a za celou tu dobu Christie nedokázal nějak zvýšit spolehlivost. Dokonce ani u předváděcích kusů. To co nabízel, rozhodně nebyl připravený tank, spíš jen koncept, navíc koncept něčeho co nikdo nechtěl. Ukázalo se to v SSSR, rozdíl mezi M1931 a BT-1 byl 3,5 tuny a to byl teprve začátek.
Přemýšlím, jak si to myslel s tou modularitou, to že část Christieho tanků měla místo děla trubku a v reklamních materiálech uváděli výzbroj " kanón až 75 mm " se za modularitu nedá považovat.
Spolehlivost byla daň novátorství. A imitace? I dnes jsou přece běžné demonstrátory, kde se řekne výzbroj a jde o modely. Jde o to, že viděl daleko dpředu. Odhadl, že budou potřeba tanky rychlé, tanky multifunkční. Věděl nebo odhadl, že obojživelná technika je to co chybí moderní armádě.

Už v té době tvořil něco, co by bylo možno považovat za samohybná děla a samohybné minomety. Nejde o spolehlivost ale o vizi. Ta byla nosnou.

A proto se mi to líbí.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet
Navíc jestli se nepletu byly tehdy mnohem rozšířenější pásové traktory než kolové, i v tom zemědělství. Takže propašovat jej musela být "hračka", jen nechápu ten zákaz vývozu, když prodávali do SSSR kde co
No, jen jestli to nebylo takové drobné upozornění, že už s tím " otravováním " překračuje všechny meze. Ale fakt nevím...

Pátrač:
Spolehlivost byla daň novátorství. A imitace? I dnes jsou přece běžné demonstrátory, kde se řekne výzbroj a jde o modely. Jde o to, že viděl daleko dpředu. Odhadl, že budou potřeba tanky rychlé, tanky multifunkční. Věděl nebo odhadl, že obojživelná technika je to co chybí moderní armádě.

Už v té době tvořil něco, co by bylo možno považovat za samohybná děla a samohybné minomety. Nejde o spolehlivost ale o vizi. Ta byla nosnou.

A proto se mi to líbí.
Ano, pochopím to u modelu 1928, ale jak chápat, že stejné problémy měl i poslední model 1942?
Další problém je v tom, že on to celá prohlašoval za hotové, naměřené výkony vydával za běžně dosažitelné z plnou výzbrojí. Jenže nic z toho tam nebylo a vojáci až tak moc natvrdlí nejsou...
Podle mě to tak trochu přehnal, kdyby se jen trochu krotil ( především s výkonem motoru - spolehlivost!! ), měl šanci dostat svůj výtvor do výzbroje a pak třeba pokračovat.
Tak mě napadá, co asi z dnešní pozemní techniky ( kromě závodních aut a podobně ) dosahuje výkonu 150 ks/t ( nadupaná tuningová auta nepočítám, to jsou maskované závoďáky ).
A taky se mi to líbí, jinak bych se do toho nepouštěl...
:lej:
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“