Flames of War

Zajímavosti, papírové modely, stavby replik, oznámení a další témata mající alespoń příchuť modelařiny

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Flames of War

Příspěvek od Daver »

I přesto že jsem dlouho na Palbě nebyl aktivní, nezahálel jsem a vydal jsem se tou "nejhorší" cestou jakou se modelář může vydat a to cestou wargamingu. Začal jsem před 5 lety se sci-fi hrou Warhammer 40.000. Ta mne ale již značně omrzela a já začal koketovat s hrou kterou se chystám vám představit.

Jmenuje se Flames of wars. Co je na této hře tak "zvláštní", že mám nutkání ji představit tady, je ten fakt, že hra pokrývá 2. světovou válku v Evropě. Ta je pro účely hraní a modelaření rozdělena na 3 období:

Early war - 1939 - 1941
Mid war - 1942 - 1943
Late war - 1944 - 1945

Obecná pravidla jsou v knize Flames Of War, Rule Book, 3rd Edition. Rulebook vychází cca jednou za 6 let a v mezidobě jsou vydávány knihy, ve kterých máte pravidla pro různé jednotky a jsou v nich i historické souvislosti jejich nasazení. Každá kniha vždy popisuje nějaké období, popřípadě přímo bitvu.
Jako příklad knihy mohu uvést knihu Turning tide, která popisuje Den D ze spojeneckého pohledu a najdete tu pravidla pro spojenecké formace, ať už tankové(7. tanková divize), motorizované tak i pěší(1. pěší divize US) nebo dokonce i výsadkové(101. výsadková divize) a její protějšek, Earth and steel, což je ta samá operace (Den D) ale z pohledu němců, takže zde najdete pravidla pro jednotky Wermachtu nebo i SS.
Velká nevýhoda je, že celá hra je v anglickém jazyce a pravidla nejsou moc jednoduchá, platí že pokud se chcete naučit pravidla, je nejlepší hrát s lidma, co je již umí nebo aspoň takové hře přihlížet a ptát se.

Před samotnou bitvou sestavujete list jednotek co chcete využít a k tomu využíváte právě armybooky. Na začátku s protivníkem určíte max. bodovou hodnotu na kterou budete hrát (1000, 1500, 1750 bodů) a za tyto body nakupujete jednotky, které jsou bodově různě oceněny. Každý list musí obsahovat HQ(Headquater - velení) a 2 Combat platoons (bojové čety), tyto sekce jsou povinné. Dále jsou tu weapons platoons (podpůrné zbraně) a corps/divisional support platoons(podpora na úrovni sboru/divize).
Obrázek
Existuje několik formací, např, pěší kompanie(viz. obr) , tanková kompanie nebo mechanizovaná kompanie. Rozdíly jsou v jednotkách samozřejmě, pěší kompanie má jako povinné jednotky pěchoty a tanková kompanie má místo pěchoty tanky (je libo 16 Shermanů?).

Modely pěchoty jsou v měřítku 15mm a jsou na podstvacích po 2 až 5 modelech, vozidla jsou v měřítku 1:100 a letadla 1:144. Materiál ze kterého je vyrobená pěchota je většinou kov(nějaká slitina obsahující cín), vozidla jsou kombinací resinu a kovu, což ale liší od výrobce protože některé firmy (jmenovitě Plastic soldiers) vyrábějí několik druhů tanků plastových. Existuje několik výrobců. Ten "oficiální" se jmenuje Battlefront a ti vydávají i knihy a pravidla avšak dají se najít i výrobci, kteří třeba vytváří kvalitnější, proporciálnější nebo jednoduše levnější modely. Barví se většinou akrylovýma, vodou ředitelnýma barvama. Opět existuje několik výrobců s ohromným rozsahem barevné palety. Velmi často se taky využívá airbrush.

Kde se dá hrát v ČR. Tato otázka je poměrně zapeklitá neb je tato hra aktuálně na vzestupu, ale dá se pracovat s tim že v Brně, Praze, Plzni a Hradci Králové jsou funkční komunity, které hrají a pořádají kampaně, turnaje, společná barvení atd. Většina lidí se schází na diskuzním fóru Hofyland.cz a pokud by se někdo chtěl zapojit, napiště mi PM a domluvíme se.


pozn. - tento článek ještě bude rozšiřován a upravován, ale pro účely debaty nebo dotazů ho již zveřejním.

PS:nedá mi to se nepochlubit se švestičkama z vlastní zahrádky. British Airlanding company, 6th Airborne Division.
Obrázek
Obrázek
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Flames of War

Příspěvek od Tempik »

Aneb když si nejen modelář začne hrát i po 12. roku života.

Překvapuje mě, že tu nejsem jedinný, kdo se této podivínské zábavě věnuje a tak doplním pár poznatků.
1. poslední revize pravidel sice není v češtině, ale předchozí v češtině částečně je (to nejdůležitější) a rozdíli mezi V2 a V3 nejsou nijak nenaučitelné a zásadní.
2. hra funguje na kola. Dalo by se řící, že je to tahová taktická hra s příměsí náhody (na většinu akcí se háže kostkou)
3. není to zábava pro děti. Průměrný věk komunity je tak mezi 30 - 40 lety (min tak 17, max kolem 60)
4. stojí to peníze. Do začátku tak 2000. Ale jsou šílenci, co v tom mají 20 000
5. stojí to čas. Modely si každý barví sám (případně může zaměstnant nějakého kamaráda za bakšiš). Jedna hra může trvat i 4-5 hodin (megabitvy více hráčů klidně i den)

Trochu bych se i rozepsal k základním principům, které jsou vcelku snadné.
Každá jednotka má svoji cenu. Panther s nejlepší posádkou (tři stupně kvality, tři stupně morálky) stojí cca 300 bodů. Cromwel se slušnou posádkou (ošlehaný veterán, ale průměrné morálky) stojí 80 bodů. Sherman s průměrným yenkeyem (vycvičený v USA co si nečuchl k boji, který chce skalpy, ale nechce se nechat obětovat) 60 bodů.
Kvalita posádky má vliv na její morálku (čím větší morálka, tím ochotněji pokračují vojáci v boji i při poškozen a ztrátách, vrhají se do assaultů) a na jejich bojové výkony (kvalitnější posádka je efektivnější při přímých bojích - tzv assaultech, dokáže se lépe maskovat a pohybovat v terénu - protivník je hůře trefuje a dokáže třeba i lépe projíždět mezi troskami, dokáže se rychleji zakopa atd)
Takže náš Panther má předn pancíř 10, boční a zadní pancíř 5. Dělo má sílu průrazu 14 a dokáže vystřelit 2 x za kolo s municí, co dělá poškození 3+. Pohybuje se o 12 palců
Cromwel má pancíř 6, boční 4. Dělo má sílu průrazu 10 a dokáže vystřelit 2 x za kolo s municí, co dělá poškození 3+. Pohybuje se 16 "
Sherman má pancíř 6, boční 4. Dělo má sílu průrazu 10(se 76 mm kanńem 12) a dokáže vystřelit 2 x za kolo s municí, co dělá poškození 3+. Pohybuje se 16 "

Když jeden střílí po druhém, tak se vyhodnotí jak kvalitní má cíl posádku a dokáže se skrýt. Cíl se trefuje hodem kostkou. Za počet výstřelů se hodí stejným počtem kostek - tedy dvě. Panther a Cromwel mají zkušené posádky ošelhané už nějakým tím bojem a pokud hodíte na kostkách 4 a více, tak jste trefili cíl. Americký Joe se zatím rozkoukává a tak jej protivník trefí na 3 a více puntíků na kostce (sovětské negardové a špatně vycvičené jednotky jednotky se trefují na 2+).
Zásah ale ještě není vše. Dále se vyhodnocuje kam zásah šel (do boku či zezadu, zepředu). K síle pancíře si vlastník cíle hodí kostkou a sečte. Po té se toto porovná se sílou průrazu střílejícho a pokud je součet obránce vyšší, tak pancíř vydržel a obránce to ustál. Pokud je pancíř menší, jde střela skrz a vyhodnocuje se poškození (u běžných tanků 3+). Pokud pak útočník hodí kostkou ještě 3 a více, tak tank zničil, pokud méně, je tank poškozen.
V praxi to pak vypadá tak, že když Cromwel vystřelí čelně do Pantheru a zasáhne jej, že ho stejně nemůže prostřelit. Panther má přední pancíř 10 + hod kostkou. Cromwel má AT 10 a k jeho AT se už kostkou neháže. Naopak když vystřelí Panther po Cromwelovi, tak jej prostřelí vždy. Cromwel má pancíř 6 + hod kostkou (max tedy 12) a Panther má dělo s AT 14. Pro chudáka v Cromwelu je jedinnou šancí dostat se do boku Pantheru, který tam má jen pancíř 5 a se svým AT 10 dělem jej trefit. Cromwel se dokáže pohybovat rychleji o 4", takže se zkrátka musí hýbat a manévrovat na bok německého stroje.
Sherman je na tom podobně, pokud není vybaven dělem s AT 12 (76 mm kanón). Se štestím už dokáže probít Panthera i zepředu (pokud Panther hodí 1), ale i díky levnosti (za stejné body můžete mít místo jednoho Panthera 5 shermanů) jej můžete prostě obklíčit a do toho boku se mu dostat za cenu nějakých ztrát (u sovětských negardových T-34 se se ztrátymi počítá ve velkém).
Samozřejmě každá strana má víc typů tanků (PzII,III,IV v různých subveruzí. Matildy, Valentiny, Granty, Stuarty atd) a dalo by se říci, že je pokryto 90% všech tanků WWII

Tanky ale nejsou vše. Do toho všeho mluví ještě pěchota(i mechanizovaná a různých druhů a zastoupení), protitanková děla, dělostřelecké baterie, minová pole, letadla a všelijaké speciální jednotky.

Jednotlivé listy jsou vůči sobě dobře vybalancované. Při skladbě každé roty je člověk svázán povolenými jednotkami (když hrajete za amíky, tak si tam nemůžete dát Tigera, parašutysti sebou při seskoku netahají dělostřelectvo a těžká AT děla, o nějakých těžkých tancích ani nemluvě atd, ale zároveň má člověk hodně variability ve skladbě. Může hrát třeba 3 panthery, nebo místo něj 7 PzIV. Může hrát Obyčejnou pěchotu, nebo průzkumáky v obrněných autech. Může hrát letadla, nebo ne a za ušetřené body přidat obrněné auta (Daimlery, Pumy, Greyhoundy). Zkrátka člověk se musí držet toho, co jeho rota mohla skutečně použít, ale zároveň je na výběr z mnoha možností.

Zde pár fotek z jedné hry mých průzkumných britů proti německé tankové rotě http://606tempik.rajce.idnes.cz/FOW_Brno
zved
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 8/10/2008, 22:51
Bydliště: SV Čechy

Re: Flames of War

Příspěvek od zved »

Kdysi jsem se po těchto hrách koukal na internet. Nejvíce se mi líbí přístup skupin, které využívají při hře modely 1:72. Např. skupina v Ostravě. Hojně využívají třeba modely z Amercomu, od jiných výrobců a co kdo sám slepí. Vypadá to daleko lépe, než ty "origoše ke hrám".

Z těch pravidel mě zaujala jedna věc. To se nebere v úvahu vzdálenost? Řekněme kdyby třeba překvapivě vyjel Cromwell proti Pantheru z blízka a vystřelil, tak stejně dle pravidel Panthera neprostřelí? Jestli to tak je, tak je to dost ujetý,...
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Flames of War

Příspěvek od Tempik »

1/72 má nevýhodu moc velkého modelu. Nevejdou se ti pořádně na stůl, nepřevezeš to a havně to i na stole vypadá divně, když poměrově jsou od sebe ty tanky 10metrů a střílí po sobě.
Vzdálenost se ve Flames of War samozřejmě taky počítá a snižuje ti šanci na zásah a obránci zvyšuje pancíř.
zved
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 8/10/2008, 22:51
Bydliště: SV Čechy

Re: Flames of War

Příspěvek od zved »

To je pravda - pro hru platí čím menší, tím lepší. Ale je to hezký :) Ostraváci na to mají místo (http://ostravawargaming.blogspot.cz/). Nelíbí se mi třeba i další nelogičnost - 2 velikosti - zvlášť letadla a zvlášť technika a vojáci. Když už, tak bych vše dal do modelářského měřítka 1:144. Pěknou techniku v tomhle měřítku dělá více firem (nejlepší asi Takara, ale ta je dost drahá a nikdo to k nám nevozí).
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Flames of War

Příspěvek od Tempik »

V Ostravě se hraje (teda ne moc akticně co vím a přecháztejí asi taky na FOW) Rapid Fire.
Flames of War má stejné měřítko pro tanky, náklaďáky, pěchotu i veškerá možná děla. Tedy vše pozemní má stejné měřítko a tím je 1/100. Jen model letadla se používá 1/144 a nutno podotknout, že to vypadá tak nějak při pohledu z vrchu lépe, když je letadlo o chlup měřítkově menší.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Flames of War

Příspěvek od Alchymista »

Svojho času som našiel a aj stiahol pár stránok v JPG a PDF na takéto hry ako papierové vystrihovačky...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Flames of War

Příspěvek od Tempik »

O víkendu je v Praze první oficiální turnaj ve Flames of War. Je to spojeno ještě s několika dskovými hrami, tak se nelekněte, když uvidíte něco jiného.
Místo konání ZŠ Kořenského, Kořenského 10/760, Praha 5
Neměl by být problém se dostat dovnitř na čumendu.
Odpovědět

Zpět na „Modelařina, to ostatní...“